17) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi eräiden kansaneläkeindeksiin
sidottujen etuuksien osittain aikaistetusta indeksikorotuksesta
vuonna 2013
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys, jossa ehdotetaan säädettäväksi
laki eräiden kansaneläkkeisiin sidottujen etuuksien korottamisesta
0,7 prosentilla vuoden 2013 indeksikorotusten lisäksi.
Korotus tehdään korottamalla vuoden 2013 indeksipistelukua
0,7 prosentilla. Korotuksen arvioidaan vastaavan arvonlisäverokannan
nousun vaikutusta elinkustannusindeksiin.
Valiokunta pitää, arvoisa herra puhemies,
hyvänä, että hallituksen esityksellä pienituloisten saamiin
perusturvaetuuksiin tehdään normaalin indeksitarkistuksen
lisäksi 0,7 prosentin korotus vuonna 2013. Korotus tehdään
muun muassa kansaneläkelain mukaisiin etuuksiin, takuueläkkeeseen sekä pienimpiin
äitiys-,
vanhempain- ja sairauspäivärahoihin sekä työttömyysturvan peruspäivärahaan,
työmarkkinatukeen, samoin kuin toimeentulotukeen.
Ylimääräisellä korotuksella
pienituloisille kompensoidaan vuonna 2013 toteutuvan arvonlisäveron
yhden prosentin nousu heidän toimeentulonsa ja ostovoimansa
turvaamiseksi. Valtion talousarviossa etuuksien korotuksiin on varattu rahaa
45 miljoonaa euroa.
Valiokunnan mietintöön liittyy pykälävastalauseet,
ne sisältävät kaksi kappaletta pykälämuutoksia
sisältäviä vastalauseita, jotka esitellään
erikseen.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus esittää kansaneläkeindeksiin
sidottujen etuuksien korottamista 0,7 prosentilla vuoden 2013 indeksikorotuksen
lisäksi. Hallitus arvioi korotuksen kompensoivan vastaavan
arvonlisäverokannan nousun vaikutusta elinkustannusindeksiin.
Korotus on todellakin perusteltu mutta riittämätön
kompensaatio elinkustannusten ja verojen ja maksujen rajuissa nousupaineissa.
Edellisessä puheenvuorossa edustaja Rehula viittasi myöskin
vastalauseiden esille nostamiin puutteisiin. Elikkä siihen,
että korotuksen ulkopuolelle on jätetty etuuksia,
muun muassa lapsilisät, lasten kotihoidon ja yksityisen
hoidon tuen mukaiset etuudet.
Hallitus laskee kustannusvaikutuksiksi 45 miljoonaa euroa vuonna
2013 ja kunnille 5 miljoonaa euroa eli yhteensä 50 miljoonaa
euroa.
Lapsilisien indeksikorotusten jäädyttämisen vaikutus
on noin 38 miljoonaa euroa vuonna 2012. Hallituksen esityksessä arvioidaan,
että vuonna 2015 säästö on 118
miljoonaa euroa. Siten indeksijäädytyksen negatiivinen
vaikutus on suurempi, todella monin kerroin suurempi kuin väliaikaisen
indeksikorotuksen vaikutus. Ja pitää muistaa,
että korotus on siis väliaikainen eikä pysyvä.
Lapsilisien 3 vuoden indeksijäädytys johtaa lapsien
reaaliarvon pysyvään pienentymiseen. Se on fakta.
Suoranaisia kompensoimattomia leikkauksia sosiaaliturvaan on
tulossa muitakin: lääkekorvausten leikkaus 113
miljoonaa euroa, sairausvakuutuksen matkakorvausten leikkaus 20
miljoonaa euroa, sairaanhoitokorvausten leikkaus 20 miljoonaa euroa,
siis yhteensä 153 miljoonaa euroa. Juhlaan ei ole aihetta
tässäkään kompensaatiossa.
Myös muut hallituksen esittämät kompensaatiot,
muun muassa kunnallisverotuksen perusvähennyksen korotus,
on varsin vaatimaton kompensaatio. Täyden määrän
korotus on vain 30 euroa, ja sen kustannusvaikutus suunnilleen 10
miljoonaa euroa.
Näin nämä laskelmat näyttävät
budjettikirjan mukaan. Indeksijäädytykset todellakin
leikkaavat etuuksia pysyvästi, ja vain yhtä vuotta
koskeva 0,7 prosentin kompensaatio on vain väliaikainen
kompensaatio. Tällainen tämä hallituksen esitys
paljaimmillaan on. Ja todellakin vasenryhmä ei taputa käsiä,
koska kysymys on kokonaisuudesta, jossa pienituloisten ja pienituloisten lapsiperheiden
asema kiristyy.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus on luvannut kaventaa tulo-,
hyvinvointi- ja terveyseroja, mutta teot puhuvat toista erityisesti
lapsiperheiden kohdalla. Vaikka hallituksen esityksen tavoitteena
on pienituloisten ostovoiman turvaaminen, on esityksen ulkopuolelle
kuitenkin jätetty esimerkiksi lapsilisät. Lapsilisä on
myös edelleen yksi tärkeimmistä lapsiperheiden
tulonsiirroista, vaikka siitä onkin viime aikoina kuultu
hiukan poikkeaviakin näkemyksiä. Suurimmassa osassa
perheitä lapsilisä todella käytetään
lapsen hyvinvointiin ja tarpeisiin. Edellä olevan perusteella
teenkin sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintöön
jätetyn vastalauseen 2 mukaiset pykälämuutosehdotukset.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen budjettiesityksen yhteydessä hallituksen
ministerit useammallakin suulla korostivat sitä, miten
vaikeina talousaikoina budjetissa joudutaan tekemään
arvovalintoja. Tästä varmasti olemme kaikki samaa
mieltä. Siksi on erityisen hämmentävää,
että hallitus halusi budjetissaan tehdä arvovalinnan,
joka ei katso kauas. Kaikki leikkaukset, jotka kohdistuvat lapsiperheisiin,
lapsiin ja nuoriin eri yhteiskunnan sektoreiden kautta, erityisen
laajasti nyt kuntien valtionosuusleikkauksien kautta mutta myös
tämän lapsilisien indeksin jäädyttämisen
osalta, ovat politiikkaa, jonka hintalappu nähdään
vasta muutaman vuosikymmenen kuluttua.
Nyt kun lapsilisiin, kotihoidon ja yksityisen hoidon tuen hoitorahaan
ja hoitolisään sekä osittaiseen hoitorahaan
ei tehdä korotusta, sen jäljet ulottuvat pitkälle.
Hallituksen esityksen perusteluista ei nähdäksemme
löydy minkäänlaisia perusteluja tehdylle
ratkaisulle, joka tekee valintoja eri väestöryhmien
välillä. Kysymykseen "Miksi?" emme ole siis kuulleet
vastausta.
Indeksikorotusta perusteltiin arvonlisäveron korotuksella,
joka tehdään myös ruuan ja lääkkeiden
arvonlisäveroon. Tästähän keskusta
on ollut vahvasti eri mieltä. Me olisimme rajanneet ruuan
ja lääkkeet tämän noston ulkopuolelle. Kyse
on pohjimmiltaan tasaverosta. Erityisesti lapsiperheiden kulutusmenoissa
ruuan osuus on merkittävä. Täten erityisen
perusteltua on, että myös lapsiperheiden taloudelliseen
tilanteeseen vaikuttaviin etuuksiin tehtäisiin aiennettu
indeksikorotus, ja siksi edellä olevan perusteella ehdotammekin,
että lakiehdotus hyväksytään
muutoin valiokunnan mietinnön mukaisena paitsi 2 § seuraavin
muutoksin.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Tässä vaiheessa välitoteamuksena,
että muutosehdotukset tehdään sitten
varsinaisesti yksityiskohtaisen käsittelyn yhteydessä,
mutta näin tiedoksi ne tulivat tietysti ihan tarpeeseen.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kaikesta edellä kuullusta huolimatta
tosiasia on kuitenkin se, että tämän
lakiesityksen seurauksena kyseiset indeksiin sidotut etuudet tulevat
olemaan 0,7 prosenttia korkeammat kuin ilman tätä lakiesitystä ne
muutoin olisivat, ja kiitos siitä hyvälle hallitukselle.
On se pieni apu muutamakin euro köyhässä taloudessa,
etenkin kun hallitus on tehnyt muuta, toisin kuin näissä vastalauseissa, etenkin
perussuomalaisten vastalauseessa, väitetään.
Tässä sanotaan, että hallitus ikään
kuin ei olisi tehnyt mitään tai ei ole korottanut
lapsilisiä. Ei tosiaankaan, lapsilisiä ei korotettu.
Syy on sinänsä yksinkertainen: kun rahat ovat
olleet rajoitettuja, niin lapsilisien korotukseen niitä ei
riittänyt. Sen sijaan kuitenkin hallitus päätti
jo aiemmin korottaa esimerkiksi toimeentulotuen lasten perusosaa,
mikä on kaikkein pienituloisimmille parempi ratkaisu kuin
se, että lapsilisää olisi korotettu,
koska lapsilisä olisi leikkaantunut pois toimeentulotuesta.
Sen sijaan, kun korotus tehtiin toimeentulotukeen, ne rahat nyt
tulevat sitten toimeentulotukea saaville perheille.
Keskustan vastalauseen osalta tekee mieli korjata, että minä voin
kertoa edustaja Saarikolle, joka taisi jo poistua täältä,
syyn siihen, miksi niitä ei korotettu. Alun perin tarkoitus
hallitusneuvotteluissa näin oli, mutta kun rahat loppuivat
ja kun te, edellinen hyvä hallitus, olitte niitä korottaneet
juuri vähän aiemmin, niin katsottiin, että jos
jostain pitää tinkiä, niin tingitään
sitten tästä. Kun te olitte viime syksynä huolissanne
siitä, että työmarkkinatuen tarveharkintaa
ei poistettu eikä näitä vähimmäisetuuksia
korotettu, niin nyt, kuten edustaja Vehviläinenkin tietää,
(Puhemies koputtaa) juuri tänään sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa oli käsittelyssä esitys,
jossa tarveharkinta poistetaan, ja veikkaanpa, että tämä hyvä hallitus
vielä korottaa näitä vähimmäisetuuksiakin
tämän kauden aikana. Älkää menettäkö toivoa.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä me olemme tämän
hallituksen suhteen toivomme täysin menettäneet
nimenomaan tämän perhepolitiikan ja lapsiperhepolitiikan
osalta. Tässä esityksessä ei kiinnitä huomiota
se, mitä siinä on, vaan nimenomaan se, edustaja
Virtanen, mitä siinä ei ole. Ja siinähän
ei ole sitä, että lapsilisät saisivat
tämän korotuksen. Siellä jäädytetään
sekä lapsilisät että kotihoidon tuki
ja yksityisen hoidon tuki.
Minusta tämä kyllä kertoo erittäin
paljonkin tämän hallituksen perhepoliittisista
linjauksista. Tässä jo vuosi sitten oli esillä hallitusneuvotteluitten
päätös siitä, miten todellakin
työmarkkinatukea ja peruspäivärahaa nostettiin.
Se oli aivan oikein, näin piti tehdäkin, mutta
samalla pienimmät vanhempainpäivärahat, äitiys-
ja isyyspäivärahat, jätettiin korottamatta
ja tuli yli 100 euron kaula siinä. Nyt sitten, kun palataan
tähän indeksiasiaan, ei tämä ole
vain ihan muutama euro. Kun katsotaan, mitenkä se kertautuu
vuosien 2013, 2014, 2015 aikana, niin silloin siinä on
jo leikkautunut aika paljon tästä lapsilisien
ostovoimasta kaiken kaikkiaan pois.
Eli haluan korostaa sitä, että tämän
hallituksen perhepolitiikka on hakusessa, ja erityisen huonoa se
on indeksipolitiikan osalta, koska edellinen hallitus nimenomaan
1.3.2011 sitoi nämä etuudet, myös lapsilisät,
historiallisesti indeksiin. Nyt kun tätä indeksisidonnaisuutta
ei ole sitten kuin vajaa 2 vuotta tehty ja nyt hallitus tekee täysin
toisenlaisen ratkaisun, niin tämä näyttää tavallisten
lapsiperheitten kannalta ja näkökulmasta poukkoilevalta,
että yksi hallitus juuri korottaa ja sitoo indeksiin ja
sitten seuraava hallitus tulee ja poistaa ne indeksikorotukset.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Mäntylä valiokunnan
jäsenenä jo varsin ansiokkaasti kertoi, mistä tässä hallituksen
esityksessä on kyse ja etenkin miksi tätä ei
sellaisenaan tule hyväksyä. Sinänsä on
kuitenkin hienoa, etteivät eräiden nuorisojärjestöjen
viimeaikaiset kannanotot ole tämän enempää ohjanneet hallituksen
suuntaa esimerkiksi juuri näiden lapsilisien osalta. Kannatan
edustaja Mäntylän tekemää muutosesitystä.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys liittyy valtion
vuoden 2013 talousarvioesitykseen ja käsitellään
sen yhteydessä. Ja kyllä valiokunnan perustelut
ovat paikallaan, että valiokunta pitää hyvänä,
että hallituksen esityksellä pienituloisten saamiin
perusturvaetuuksiin tehdään normaalin indeksitarkistuksen
lisäksi 0,7 prosentin korotus vuonna 2013. Korotus tehdään
kansaneläkelain mukaisiin etuuksiin, takuueläkkeeseen
sekä pienimpiin äitiys-, vanhempain- ja sairauspäivärahoihin
sekä työttömyysturvan peruspäivärahaan,
työmarkkinatukeen, samoin kuin toimeentulotukeen. Ylimääräisellä korotuksella
pienituloisille kompensoidaan vuonna 2013 toteutuvan arvonlisäveron
1 prosentin nousu heidän toimeentulonsa ja ostovoimansa
turvaamiseksi. Valtion talousarviossa on näihin etuuksiin
varattu 45 miljoonaa euroa.
Pidän erittäin tärkeänä,
että hallitukselta tulee myös esitys perusturvaetuuksiin,
perheiden toimeentuloa parannetaan poistamalla työmarkkinatuen
tarveharkinta puolison tulojen osalta. Se on varmasti erittäin
tervetullut ja hyvä uudistus ja auttaa nimenomaan lapsiperheitä ja
niiden toimeentuloa.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa puhemies! Päätöksenteko
on valintoja, valintoja tilanteissa, ja erityisesti tilanteissa,
missä käytettävissä olevia euroja
on rajallinen määrä, joudutaan tekemään valintoja.
Tässä keskustelussa kiitetään
sitä, ja kiitos siitä, että näin
tapahtuu, että indeksiä aikaistetaan tilanteessa,
jossa kaikkein pienituloisimpien ruokamenot ovat heidän
menoistaan merkittävä osa. Se on hyvä,
että nämä indeksit aikaistetaan tilanteessa,
jossa arvonlisävero nousee, mutta en voi mitenkään
ymmärtää sitä, että yksi
tietty väestöryhmä, kansanosa, jätetään
tämän korotuksen ulkopuolelle.
Minulle tämä näyttäytyy
samanlaisena kuin tässä keskustelussa viitattu
perusturvan korotus vuosi sitten. Hallitus markkinoi, myi, puhui,
jopa uhosi, kuinka perusturva nousee 100 euroa ja indeksikorotukset
päälle. Mitä tapahtui? Käytettiin
300 miljoonaa euroa, siis rahaa oli, 300 miljoonaa euroa, vuositasolla
sosiaaliturvan parantamiseen. Voi, kunpa se olisikin käytetty
perusturvan ihan oikeaan parantamiseen! Sillä olisi saatu
paljon enemmän aikaan kuin nyt. Työttömyysturvaa,
peruspäivärahaa, työmarkkinatukea nostettiin,
mutta tuosta 300 miljoonasta vain osa, noin 100 miljoonaa, käytettiin
todellisen perusturvan korottamiseen, ja loppu, vajaat 200 miljoonaa,
meni johonkin ihan muuhun kuin perusturvaan. Hallitus teki silloin
valinnan, hallitus tekee nyt valinnan, tehdään
aikaistettu indeksitarkistus, jätetään
lapsilisät, jätetään kotihoidon tuki
tämän indeksitarkistuksen ulkopuolelle.
Ei tällä hallituksella ole mitään
perhepolitiikkaa. Hallitusohjelman ohuimpia osia on tämän hallituksen
perhepoliittinen osuus. Siellä on justiin maininta, että lapset
ovat olemassa.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Kansaneläkeindeksin ylimääräinen
indeksitarkistus on kyllä tällaista hölmöläisen
peitonjatkotoimintaa. Tämä tarkistus, korotus,
on voimassa vain yhden vuoden, 2013. Ei ole siis kysymys indeksiin
sidottujen etuuksien pysyvästä korotuksesta. Sen
sijaan lapsilisien kolmen vuoden indeksijäädytys
johtaa lapsilisien reaaliarvon pysyvään pienentymiseen.
Kuten totesin ja kuten budjettikirjakin sen toteaa, lakiesityksessä arvioidaan,
että vuonna 2015 säästö on jo
118 miljoonaa, ja tätä jäädytystä ei
luvata kompensoida. Aivan sama logiikka on tietysti kaikissa näissä jäädytyksissä.
Yliopistoindeksin jäädyttäminen vie 45
miljoonaa euroa, ja myös opetus- ja kulttuuritoimen indeksikorotuksen
jäädytys merkitsee 65 miljoonan euron leikkausta,
pysyvää leikkausta, jota ei hyvitetä myöhemmin.
Tämä on noin tulonjaollisesti hyvä muistaa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Eihän sitä todellakaan näitten
päätösten voimassa ollessa hyvitetä.
Ei viimesyksyisten päätösten voimassa
ollessa myöskään työmarkkinatuen
tarveharkintaa olisi poistettu, mutta tehtiin tässä välillä toisenlainen
päätös tai ollaan nyt tekemässä. Aivan
samalla tavalla, jos siinä tilanteessa, jonka vuoksi tämäkin
leikkaus tehtiin eli tämän 8 miljardin alijäämän
pienentämiseksi, pystytään etenemään,
niin ainakaan vasemmistoliiton eduskuntaryhmä ei tule erityisesti
vastustamaan sitä, että täällä esitetyt
parannukset voitaisiin tehdä. Me olisimme toki valmiita
tekemään vaikka ne kaikki kerralla, ellemme olisi
sitoutuneet siihen, että velkaantumista pystytään
pienentämään.
Edustaja Rehula, ehkä nyt on kuitenkin pakko asiassa
jonkin verran mukana olleena korjata niitä teidän
lukujanne. Kyllä siihen erilaisten etuuksien parantamiseen
käytettiin jo hallitusneuvotteluissa 360 miljoonaa, ja
sitten indeksitarkistusten myötä siihen tuli vielä 60
miljoonaa lisää, tai itse asiassa sitä korotettiin,
jotta pois jäämässä olleet indeksitarkistukset
eivät olisi ikään kuin leikkaantuneet.
Käytännössä se summa oli 420 miljoonaa,
ja kun te nyt puhutte todennäköisesti, jos oikein
ymmärrän, ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta,
niin sen osuus siitä potista oli noin 120 miljoonaa, eli
kyllä se on reilusti yli 240 miljoonaa kuitenkin tai itse
asiassa 240 ja sitten vielä 60 miljoonaa päälle,
eli perusturvan osalta puhutaan lähes 300 miljoonasta.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Täytyy todeta kumminkin, että tästä hallituksen esityksestä huolimatta
budjetti on kokonaisuutena lievästi tuloeroja tasaava.
Sitä se ei edellisellä hallituskaudella ollut,
vaan tuloerot kasvoivat.
Täytyy todeta, että hallituksella on paljon
hyviä asioita, jotka tekevät parannuksia pienituloisten
toimeentuloon. Esimerkiksi työttömyysajan toimeentuloa
parannetaan korottamalla peruspäivärahaa ja työmarkkinatukea
100 eurolla kuukaudessa ensi vuoden alusta ja toimeentulotuen perusosaa
korotetaan 6 prosentilla ensi vuoden alusta, ja yksin asuvan henkilön
toimeentulotuen perusosan korotus olisi 25,15 euroa kuukaudessa,
jolloin perusosa on 444 euroa 26 senttiä. Uudistuksen arvioidaan
lisäävän valtion menoja 39 miljoonalla
eurolla, jos perustoimeentulotukea saa 240 000 kotitaloutta.
Yksinhuoltajien toimeentulotuen perusosaa korotetaan 10 prosentilla,
ja se lisää valtion menoja 5 miljoonalla. Kyllä näitä hallituksen
esityksiä hirveän paljon on, jotka kantavat huolta
siitä, että myös pienituloisilla ihmisillä on
mahdollisuus elää tässä Suomenmaassa
kohtuullista elämää.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen verolinjahan on ihan selkeä tasaverolinja,
joka tarkoittaa tietysti sitä, että pienituloinen
suhteessa kärsii näistä veronkiristyksistä,
kulutusverotuksen kiristyksistä, kaikkein eniten. Pitää muistaa,
että arvonlisäveron yleisellä korotuksella
haalitaan 900 miljoonaa euroa, lehtien tilausmaksujen verolla 90
miljoonaa, vakuutusmaksuveron korotuksella 30 miljoonaa eli 1 020 miljoonaa
euroa. Sen lisäksi muita kulutusveroja ovat alkoholin,
tupakan, makeisten ja muut valmisteverot, 215 miljoonaa, liikennepolttoainevalmisteverojen
korotus 250 miljoonaa, auto- ja ajoneuvoveron korotus 70 miljoonaa
eli yhteensä 535 miljoonaa. Tämä kuppaus
kohdistuu kaikki pienituloisiin, ja tällaisella indeksikikkailulla halutaan
peittää se tosiasia, että hallituksen
päätösten tulonjakovaikutukset niin verojen
kuin myös etuuksien osalta ovat pienituloisia rokottavia
ja epäoikeudenmukaisia.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä täytyy nyt hallituksen
linjaa kumminkin tukea siinä, että me teemme oikeudenmukaista
politiikkaa ja kyllä me haluamme, että myös
pienituloiset saavat parannuksia, ja niitä parannuksia
tehdään, tehtiin viime vuonna ja tehdään
tänä vuonna ja tehdään seuraavalla
vuodella.
Mitä tulee Yrttiahon puheenvuoroon, niin voisi todeta
siihen vain, että pienituloisten verotusta kevennetään
kasvattamalla työtulovähennystä ja kunnallisverotuksen
perusvähennystä, että nekin ovat semmoisia
positiivisia, hyviä uutisia pienituloisille ihmisille.
On tietysti ikävää, kun meidän
taloudellinen tilanne on se, mikä se on, että jostain
on pakko säästää, mutta nämä hallituksen
tekemät säästöt ovat kumminkin
pohjaltaan oikeudenmukaisia ja nimenomaan pienituloisia ihmisiä tukevia.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan
lapsiperheiden köyhyys on kolminkertaistunut vuosien 1995
ja 2007 välillä, eikä suunta ainakaan
ole laskeva, päinvastoin. Lapsilisät ovat aikojen
saatossa jääneet jälkeen ansiotason ja
elinkustannusten kehityksestä noin 20—25 prosenttia,
joten tarve indeksikorotukselle on selkeästi edelleen olemassa,
ja nyt todella toivon, että tämä hallitus tarkastaa
linjansa myös näiden lapsiperheiden tukimuotojen
kohdalla.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! On tietenkin totta, että budjettipäätöksissä korotetaan
perusturvaa ja myös tuloverotuksessa päätökset
suosivat pienituloisia, mutta se mittaluokka on todella pieni, jos
kunnallisverotuksen perusvähennyksen täyden määrän
korotus on vain 30 euroa ja kokonaisvaikutus 10 miljoonaa.
Pitää muistaa, että ne myönteisetkin
ratkaisut rahoitetaan kuntien valtionosuuksien mittavilla leikkauksilla
ja arvonlisäveron korotuksella. Arvonlisäveron
korotus vaikuttaa ankarimmin pienipalkkaisiin väestöryhmiin
ja lapsiperheisiin, jotka eivät saa sitä hyvitystä indeksikorotuksina, ja
ennen kaikkea lapsilisien indeksikorotuksen jäädyttäminen
varmistaa tämän.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Perusvähennykseen tehtiin korotus
myöskin viime vuonna, ja nekin ovat kumuloituvia, eli kyllä siitä nyt
tietysti vähän isompi vähennys tulee.
Itse asiassa kaikkein pienituloisimpien osalta ne vähennykset
ovat todella merkittäviä suhteessa siihen kokonaistuloon,
eivät tietenkään riittäviä. Kyllä se
on ihan selvää, että tulonjaon epätasa-arvo
näittenkin hallituksen hyvien päätösten
jälkeen on olemassa, enkä usko, että tässä salissa
sinänsä on ketään, joka olisi
sitä mieltä, että tilannetta pitäisi
heikentää pienituloisten osalta. Sitähän
tässä ei tapahdu, mutta kysymys on sitten siitä tietenkin,
miten haluamme hoitaa tätä syntyneen vajeen, meistä kutakuinkin
kokonaan riippumattoman vajeen, umpeen kuromista, ja ne ovat poliittisia
päätöksiä, ja jokainen puolue
tietysti kantaa niistä omista tekemistään
päätöksistä oman vastuun. Tämän
yksittäisen lakiesityksen kertaluonteinen vaikutus on 45
miljoonan euron tulonsiirto näitten kaikkein heikoimmassa asemassa
oleviin kohdistuvien etuuksien osalta. On sekin nyt sentään
jotakin.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä korostaa sitä,
että näistä ei kauhean miellyttävistä päätöksistä huolimatta
tämä budjetti on kokonaisuutena lievästi
tuloeroja tasaava, ja se on hyvä asia. Mutta kaikista suurin
ongelmahan meillä on se, että ihmisillä ei
ole työtä, ja jos ihmiset pääsisivät
työhön ja voisivat omilla tuloillaan elättää itsensä,
niin tilanne olisi aivan erilainen. Sen takia hallitus panostaakin
siihen, että mahdollisimman moni ihminen työllistyisi,
ja esimerkiksi nuorten yhteiskuntatakuu on siitä oiva esimerkki.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa puhemies! On kyllä kommentoitava tuota täällä usein
toistettua virheellistä käsitystä siitä,
että tuloerot kaventuisivat. Ne eivät kavennu,
ja tästä on tietysti monien tunnettujen köyhyystutkijoidenkin
lausumia siitä, mitä nämä budjettiratkaisut
vaikuttavat. Kannattaa muistaa siellä monia muitakin, muun muassa
asuntovelallisten asemaa, ja siellähän asuntolainojen
korkovähennyksiä pienennetään 150
miljoonalla. Ne ovat sellaisia todella isoja leikkauksia, jotka
vaikuttavat ennen kaikkea nuoriin lapsiperheisiin, jotka ovat asuntovelallisia
ja jotka joutuvat sitten maksamaan asumisestaan yhä korkeampia
kustannuksia.
Yleiskeskustelu päättyi.