3) Laki kalastuslain 88 §:n muuttamisesta
Stefan Wallin /r(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Syksy on hyvinkin tärkeää aikaa
maamme ammattikalastajille, jotka pääsevät myymään
herkkujaan vaikkapa Helsingin ja tänään
alkavilla Turun silakkamarkkinoilla.
Hösten är en viktig tid för yrkesfiskarna,
de får sälja sina produkter på strömmingsmarknaderna. I Åbo
börjar marknaden i dag. Samtidigt ökar också intresset
för fritidsfiske, bland annat det fria spinnfisket hela
tiden, men tyvärr har resurserna för vattenvården
och skötseln av fiskebeståndet inte vuxit i motsvarande
mån.
Kiinnostus viehekalastukseen kasvaa jatkuvasti. Mutta valitettavasti
kalanistutusten ja muun vesienhoidon resurssit eivät ole
kasvaneet vastaavassa määrin.
Nykyään viehekalastajat maksavat lakisääteistä viehekalastusmaksua
koko vuoden kalastuskortista 29 euroa ja seitsemän päivän
kortista 7 euroa. Hallituksen talousarvioesityksessä koko vuoden
kalastuskortin maksua korotetaan 29 eurosta 31 euroon. Kalastuslupamaksuista
ja viehekalastusmaksuista saatavat varat käytetään
kalavesien hoitoon, muun muassa kalanistutuksiin ja kalavesien kunnostuksiin,
korvauksiin vesienomistajille, kalastusneuvontaan ja kalataloushankkeisiin.
Pidemmän päälle kestävän
kalakannan turvaamiseksi viehekalastusmaksua tulisi korottaa. Korottamalla
tätä maksua koko vuoden kalastuskortin osalta
29 eurosta 40 euroon ja seitsemän päivän
kortin osalta 7 eurosta 14 euroon tulot momentille 12.30.43 kasvaisivat
melkein 1,1 miljoonalla eurolla. Tämä summa voitaisiin
puolestaan suoraan käyttää maa- ja metsätalousministe-riön
pääluokassa kalastuslupamaksujen palautukseen
vesienomistajille osoitetun määrärahan korottamiseen.
Nämä rahat käytettäisiin tällä tavalla
esimerkiksi nimenomaan kalavesien kunnostuksiin, kalanistutuksiin,
kalavesien hoitoon, ja sillä tavalla saataisiin kalakanta
vieläpä kestävämmälle
pohjalle.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! RKP esityksensä mukaisesti ei harrasta
kalastuslakia vaan rahastuslakia, ja kun aikoinaan eduskunta päätti
onginnan ja pilkinnän jokamiehenoikeudesta ja läänikohtaisesta
viehekortista, kyseessä oli nimenomaan maaseudun ja saariston
elinvoimaisuus, kalastusmatkailun kehittäminen, kalavarantojen
laajempi hyväksi käyttäminen ja maa- ja
vesialueita omistamattomienkin oikeuksien kehittäminen.
Nyt te haette tätä ristiriitaa uskomattomalla
tavalla, ja omistajan merkki on edelleen suomussa, pitää maksaa.
Minusta teidän pitäisi kiinnittää huomiota
siihen, että onginnan ja pilkinnän jokamiehenoikeus
on tullut, mutta siitä huolimatta yli miljoona euroa maksetaan
vesialueiden omistajille jokamiehenoikeudesta korvauksia, sama kuin
marjastuksesta ja sienestyksestä pitäisi maksaa
maanomistajalle korvauksia. Kyllä täytyy sanoa,
että ihan vanha laulu soi, ja täytyy toivoa, että eduskunnassa
edelleen enemmistö pitää huolen siitä,
että RKP:n ja näitten revanssiporukoitten kalastuslain
romuttaminen ei todella etene. (Pentti Kettunen: Kartanonherroille
ei anneta lissää rahhaa!)
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten puheenvuorolistaan.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Itämeren lohesta ja lohesta yleensä huoli
on suuri ja syystäkin, ja minun mielestäni eivät
mitkään toimenpiteet ole liioiteltuja lohen pelastamiseksi. Eduskunnassahan
tässä ihan viime viikkoina on lohesta puhuttu
jälleen jokavuotiseen tapaan. Komissiohan ehdotti ensi
vuoden ICESin tieteellisen neuvonannon ylittävää lohikiintiötä Itä- meren
pääaltaalle ja Pohjanlahdelle. Tämä ICES eli
Kansainvälinen merentutkimusneuvosto esitti ensi vuoden
enimmäiskiintiöksi alueelle 78 000:ta
lohta. Komissio halusi säilyttää lohikiintiön
kuitenkin tämän vuoden tasolla, eli Itämeren
pääaltaalta ja Pohjanlahdelta saisi heidän mielestään
pyytää ensi vuonna 108 000 lohta.
Keskustelu on käynyt vilkkaana ja ajoittain myös
vähän kiivaanakin. Pidän itse erittäin myönteisenä sitä,
että eduskunnassa loheen on suhtauduttu entistä myönteisemmin.
Eduskunta ja hallitus halusivat selvästi alempaa kiintiötä kuin
komissio suunnitteli. Valitettavasti tämä kanta
ei kuitenkaan riittänyt. Se saatiin eduskunnasta niin ympäristövaliokunnasta,
maa- ja metsätalousvaliokunnasta kuin EU-asioita
ohjaavasta suuresta valiokunnastakin. EU:n maatalous- ja kalastusministerit,
meiltä Suomesta siis ministeri Jari Koskinen, osallistuivat
näihin neuvotteluihin, ja ensi vuoden lohenkalastuskiintiöksi
Itämeren pääaltaalle ja Pohjanlahdelle
tuli noin 106 000 lohta. Suomenlahden kiintiötä puolestaan
pienennettiin 15 prosentilla edellisvuodesta noin 13 000
loheen. Kiintiöt ovat siis ensi vuonnakin merkittävästi
tutkijoiden eli puolueettoman ICESin suosituksia korkeammat.
Viime vuonna jäimme näissä neuvotteluissa täysin
yksin. No, ei paljoa lohduta se, että tällä kertaa
neuvotteluissa saimme rinnallemme Ruotsin, joka ajoi kanssamme pienempiä lohikiintiöitä,
jotka olisivat olleet lähempänä tuon
Kansainvälisen merentutkimusneuvoston, ICESin, suositusta.
Euroopan komission alkuperäisestä esityksestä,
108 000 lohesta, leikattiin siis lopulta vain 2 prosenttia.
ICESin parhaaseen tutkimustietoon perustuva suositus olisi ensi
vuodelle siis 78 000. Jäimme siis tällä kertaa
emme yksin mutta kaksin. Tilanne on erittäin huolestuttava.
Täytyy ihmetellä, että kun me suomalaiset
ja meidän rinnallamme Ruotsi, jotka olemme Itämeren
lohen merkittävimpiä kutuvaltioita, olemme kiintiöiden
leikkaamisen kannalla, niin meidät Euroopan unionissa jyrätään.
Kyllä tällaisissa asioissa mielestäni
pitäisi käyttää muuntyyppistä päätöksentekoa,
sellaista, jossa näiden valtioiden, joiden alueella merkittävällä tavalla tämä vaikuttaa,
ääntä kuunneltaisiin.
Itämeren lohta on hyvin pitkään ylikalastettu,
ja itse asiassa vain muutamat lohikannat ovat saavuttaneet tai saavuttamassa
pitkäaikaiseen toipumiseen vaadittavan minimitason.
On varmasti rehellisyyden nimissä todettava myös
se, että ammattikalastukseen eli näihin suuriin
lohikiintiöihin on kiinnitetty paljon huomiota ja niistä on
keskusteltu, mutta samaan aikaan ei paljoa ole keskusteltu kuitenkaan
lohen vapaa-ajankalastuksen määristä.
Osa on nostanut jo keskusteluun senkin uhan, että myös
vapaa-ajankalastus voi aiheuttaa luonnonlohelle omanlaisiaan uhkia,
jos sitä ei aleta seurata ja mahdollisesti myös
säädellä ammattikalastuksen tapaan. Minun
mielestäni tätä on syytä vakavasti
pohtia. Meillä valtaosa toimii hyvin vastuullisesti näissä vapaa-ajankalastajissa,
joista monia itsekin tunnen, mutta on aiheellista pohtia myös
sitä, onko tarpeellista myös seurata sitä,
mitä vapaa-ajankalastuksen parissa tapahtuu.
Nykyiset virtavesien kunnostusmenetelmät eivät
yksinään tule myöskään
takaamaan lohikalojen luonnollisen elinkierron elpymistä.
Eduskunnassa on kalateistä puhuttu paljon. Kalatiestrategia
muistaakseni hyväksyttiin vuonna 2012 keväällä,
ja sen myötä on tehty toimenpiteitä,
jotka itse asiassa korjaavat niitä virheitä, joita
Suomessa on tehty 40-luvun lopulta alkaen. Silloin Kemijoen suu
suljettiin, ja siitä sitten alkoi kehityssuunta, joka muutti
tilannetta niin, että vain muutama joki jäi vapaaksi.
On hyvä, että nyt maamme hallitus osoittaa esimerkiksi
Kymijoella Korkeakoskelle rahoitusta kalatien rakentamiseen. Se
on erittäin merkittävä toimenpide. Itse
asiassa tämä paikka ei koskaan ole ollut luontainen
nousupaikka lohelle, mutta toivottavasti siitä nyt saadaan
tämän rahoituksen ja rakentamisen myötä sellainen.
Se avaisi tien yli 200 hehtaarin kutualueelle.
Kävin itse tutustumassa muutama viikko sitten Kymijoella
tähän Korkeakosken kalatien paikkaan. Se on mielenkiintoinen
paikka, ja toivottavasti siinä onnistutaan. Nousu on erittäin korkea,
12 metriä, ja neljällä kaistalla se pitäisi saada
siitä nousemaan. Toivottavasti siinä onnistutaan.
(Pentti Kettunen: Eihän se lohi nouse siellä ilman,
että sille jalat kasvaa!)
Arvoisa puhemies! Me siis sitoudumme hallitusohjelmassa turvaamaan
ammattikalastuksen toimintaedellytykset. Se on erittäin
tärkeää, mutta kyllä, hyvät
ystävät, niin on, että ei ammattikalastusta
turvata ylikalastamalla vaan nimenomaan päinvastoin. Juuri
lohen ja yleensäkin kalan puute on varmasti ammattikalastuksen
pahin uhka. Toisaalta meidän hallitusohjelmassamme myös
todetaan ja luvataan, että toteutamme tarvittavat toimenpiteet
vaelluskalakantojen suojelemiseksi, ja näitä kahta
pitää pystyä rinta rinnan eteenpäin
viemään. Mutta kyllä tilanne on se, että jos
meidän käsissämme on jotain ainutlaatuista, niin
kuin tämä lohi on, niin meidän pitäisi
pystyä tekemään siinä vaadittavat
toimenpiteet, ja nyt maamme hallitus ja eduskunta ovat siihen pystyneet,
mutta sitten meillä on se Euroopan unioni. Tekisi mieli
käyttää erään kollegan
sanoja, mutta en käytä niitä tälläkään
kertaa. EU:sta tulee paljon hyvää, mutta tällä kertaa
sieltä tulee kyllä ongelmiakin, ja toivon, että tässä asiassa
voisimme edetä.
Edustaja Wallinin lakialoite tänään
on osaltaan nostamassa keskusteluun toimenpiteitä lohikantojen
suojelemiseksi, ja tietysti rahoitusta tarvitaan lisää.
En suoraan osaa ottaa kantaa siihen, onko tämä nyt
se oikea toimenpide, mutta niin kuin alussa sanoin, itse kannatan
kaikkia toimenpiteitä sen eteen, että pystymme
turvaamaan ja pelastamaan lohen Itämerellä.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensiksi ihan takaisin tähän
alkuperäiseen esitykseen elikkä viehekalastusmaksun
hinnan nostamiseen, elikkä siitä asiasta haluaisin
nyt käydä tarkemminkin keskustelua, mikä oli
ilmeisesti päivän tarkoitus. Nyt sitten siihen
asiaan sanoisin, että kalastus ei saa olla vain rikkaitten harrastus.
Ihan lyhyesti sanottuna.
Toiseksi, tässä Wallinin esityksessä otettiin esille
paljon hyviä, tärkeitä asioita, mutta
kalastuksestahan voi puhua aina vaikka kuinka pitkään,
siitä voi tingata pitkään, oli miten
oli. Mutta se, mihin tässä asiassa minun mielestäni
tulisi kiinnittää kaikkein eniten huomiota, on
se, että meidän pitäisi saada ihmiset
maksamaan kalastuksen hoitomaksut ja viehekalastusmaksut. Se, että me
saisimme ihmiset maksamaan nämä maksut, olisi
paljon tärkeämpi ja merkittävämpi asia
tälle kokonaistulokselle kuin se, että me nostaisimme
viehekalastusmaksua, ja jos me nostamme sitä, yhä useampi
jättää sen kyseisen maksun mahdollisesti
maksamatta. Se ei ole varmasti meidän kenenkään
tarkoitus. Joten, kuten jo tästä minun puheestani
sai selvää, en kannata tehtyä esitystä.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kalastuksen hoitomaksu on aina ongelma,
koska siihen liittyy tämä sama ongelma, joka liittyy
itse kalastukseen, mihin edustaja Heinonen viittasi. Me eilen illalla, jos
seurasimme uutisointia kuhan kalastamisesta, huomasimme, että myös
siellä on ihan sama trendi menossa kuin lohen kalastamisessa.
Pyydetään itse asiassa luvattomilla alueilla,
ilman lupia, pyydetään niin, että vaarannetaan
ne tulevat kalakannat. Hyvin yksinkertainen totuus itse asiassa
siinä lohen kalastamisessa, mitä edustaja Heinonen
puhui, on kumminkin se, että jos sukupuuttoon pyydetään
joku kalalaji, niin kuin Suomessa on pyydetty noin sadasta lohikannasta niin,
että meillä on jäljellä noin
30, ei ole mitä kalastaa sen jälkeen, kun sukupuuttoon
on kuollut, oli meillä lupia tai ei ollut. Silloin tämä kalastuksen
kokonaisuus pitää pystyä hahmottamaan niin,
että siihen liittyy tämä lupa-asia mutta
myös se, mitä niillä luparahoilla tehdään,
ja hoidetaan sitä kalakantaa.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Aluksi tuntui, että tämä lakialoite
on ihan mitääntekemätön: että siitä vain.
Mutta kun rupesin tutkimaan näitä loppukaneetteja
täällä, niin ajattelin, että kun
pidän pienen puheen, tietysti kysyn edustaja Wallinilta,
mitä tämä lopullisesti tarkoittaa.
On ensinnäkin yleisesti sanottava, että kalastus
on köyhän ihmisen harrastus, eli voidaan rantavesillä kalastaa
ahvenia tai muita tai sitten vieheillä. Täällähän
nyt on ensinnäkin tarkoitus, että nämä kalastusmaksut
nousevat 29:stä 40 euroon kokovuotisesti ja seitsemän
päivän osalta nousevat 7:stä 14 euroon.
Täällä on hyvin tarkat asiat, mitenkä tätä kalastusta
saa tehdä. Nämähän ovat läänikohtaisia,
vaikka Suomessa nyt ei ole enää lääniä,
vaan nämä viehekalastusmaksut menevät niiden
entisten läänien kohdalta.
Tällä viehekalastusmaksulla ei saa esimerkiksi
kalastaa lohia siikapitoisten vesistöjen koski- ja virtapaikkojen
läheisyydessä, niin lähellä asuttua
rantaa, että siitä aiheutuu tarpeetonta haittaa, 50
metriä lähempänä lipulla merkittyä verkkoa. Eli
täällä on hyvin tarkkaan selostettu,
mitä viehekalastuksella saa tehdä. Ja aivan oikein,
että näistä tulee tuloja vuosittain,
oliko se nyt reilu 2 miljoonaa euroa. On oikein, että niin
meillä päin kuin muuallakin näitä luvista
saatuja varoja käytetään kalavesien hoitoon
ja kalanistutuksiin, niin kuin täällä aloitteen
perusteluissa oikein sanotaan, ja kalavesien kunnostuksiin, korvauksiin vesien
omistajille. Nämä on tuloutettu tuonne pääluokkaan
12.30.40.
Mutta sitten tätä loppua minä en
ymmärrä: että kun tässä nyt
tulisi lisää reilu miljoona euroa maksujen korottamisella,
täällä lopuksi sanotaan, että tämä summa
voitaisiin puolestaan käyttää maa- ja
metsätalousministeriön pääluokassa kalastuslupamaksujen
palautukseen vesien omistajille osoitetun määrärahan
korottamiseen. Ajattelen vähän samalla lailla
kuin edustaja Rajamäki, että kenellekä nämä rahat
menevät, että onko tällaisia omistajia
ympäri Suomea vai millaisiksi nämä vesien
omistajien määrät sitten osoittautuvat
täällä.
Minäkin hyvin kriittisesti suhtaudun, ja näiltä istumilta
en ole kannattamassa tätä lakialoitetta. Tässä oli
jotain hyvää. Mutta niin kuin sanoin, jotain huvia
köyhälläkin pitää olla,
ettei aina nosteta niitä, ja sitten tämä perustelu,
mikä täällä loppuosassa oli:
että niistä varmaan sitten saan aloitteen tekijältä kuulla
lisää.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Vuoden kalastuksenhoitomaksu on tällä hetkellä 29
euroa. Hallituksen talousarvioesityksessä siihen esitetään
2 euron korotusta. Elikkä hallitus esittää maksuksi
31 euroa. Edustaja Wallin esittää vielä suurempaa
korotusta. Elikkä edustaja Wallinin esityksen mukaan nykyinen
29 euron kalastuksenhoitomaksu nostettaisiin 40 euroon. Seitsemän
päivän kalastuksenhoitomaksu on 7 euroa, ja käsitykseni
mukaan hallitus ei esitä siihen korotusta, mutta edustaja
Wallin esittää siihen 7 euron korotusta. Elikkä edustaja
Wallinin mukaan läpimennessään seitsemän
päivän kalastuksenhoitomaksu olisi 14 euroa. Minun
matematiikkapäälläni tämä on
50 prosentin korotus elikkä puolet korotetaan. 50 prosenttia,
se on varsin suuri korotus.
Arvon kollegat, tunti sitten kyselytunnilla tässä salissa
puhuttiin monellakin suulla tasaveroista, ja ne tuomittiin puolin
ja toisin, että tasavero ei ole hyvä ratkaisu.
Minä itse mietin tässä, kun luin tätä edustaja
Wallinin esitystä, että jos toimitusjohtaja heittelee
100 000 euron muskeliveneestä Professoria rantakaislikkoon
ja kalastaa haukea tai lohta ja samaan aikaan kaislikon toisella
puolella on työtön, joka on 400 euron soutuveneessä ja
heittelee Rapalan vaappua, niin molemmat joutuisivat maksamaan tämän
saman 40 euron kalastuksenhoitomaksun. Tämä jos mikä minun
käsitykseni mukaan on kyllä sitä tasaveroa.
Ja vielä kun miettii, että se työtön
tai perustoimeentuloturvan varassa elävä henkilö saa tästä kalastuksesta
ihan oikeaa ravintoa, särvintä leivän
päälle. 100 000 euron muskeliveneellä ajeleva
ei välttämättä syö muuta
kuin lohta graavattuna ja heittää jänkäkoirat
järveen tai mereen takaisin.
Arvoisa herra puhemies! Minä en voi millään kannattaa
nyt puheena olevaa lakiesitystä.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Wallin tekee täällä suhteellisen
harvoin kalastusta koskevia lakialoitteita, mutta silloin kun hän
niitä tekee, ne ovat mielestäni sitäkin laadukkaampia.
Kannatan tätä edustaja Wallinin esitystä.
Täällä on puhuttu kovasti, minullakin
on lähes vesi silmissä, köyhän
mahdollisuudesta kalastaa ja puhuttu tästä, että tämä merkitsisi
tiettyä maksun korotusta. Minä ajattelen sitä lähinnä niin,
että olisi hyvä, jos olisi kalaa, jota voisi kalastaa
se köyhäkin. Hän saisi siinä sitten
ruokaa itselleen.
Tässähän on kysymys kalakannan turvaamisesta,
kalakannan kestävyydestä. Se on erittäin tärkeä asia,
ja ymmärrän, että edustaja Wallinin huoli
koskee kalastuksen jatkuvuutta ja kalakannan kestävyyttä.
Edustaja Rajamäen kanssa en kovin usein ole samoilla
linjoilla, en nytkään. Hänellä on
aika laajentava tulkinta tästä jokamiehenoikeudesta. Sehän
koskee ainoastaan onkimista. Muutenhan kysymys on vesien omistajan
oikeudesta, kiinteistönomistajan oikeudesta, ja pidän
sitä tärkeänä.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Todellakin nyt on kyse siitä, että nostettaisiin viehekalastusmaksua
11 eurolla ja tämä kalastuksenhoitomaksu pysyisi
ennallaan 22 eurossa. Mutta sitten kun tähän lisätään
vielä kalastuskuntakohtaiset muut pyydysmaksut, mitä moni
rannalla asuva harrastajakalastaja erilaisia pyydyksiä on
sitten laittanutkin katiskasta verkkoon ja rysään
asti, niin on tietenkin vielä kalastuskuntakohtaiset maksut
lisäksi olemassa.
Näen, että tämä kalastusharrastus
on laajan suomalaisjoukon, kesäasukkaitten ja varsinkin eläkeläisten,
hyvä harrastus, niin että he pysyvät hyvässä vireessä ja
saavat raitista ulkoilmaa. Toisaalta hallitus on kuristanut aika
lailla tällä hetkellä toimeentuloa eläkeläisiltä tasaveroja
nostamalla, polttoainemaksuja nostamalla. Mietitään nyt,
kun lähdetään sinne kalastelemaan, otetaan auto
alle, ja siitä lähtien myös veneen polttoaineet
ja muut laskien mukaan, niin en voi kyllä ymmärtää tämmöistä nostoa
tälle rahalle. Ymmärrän kyllä kestävän
kalastuksen ja kestävän kalakannan ylläpidon,
mutta se varmaan voidaan näillä nykyisilläkin
rahoilla viedä eteenpäin.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kalastusasiat on kokonaisuudessaan erittäin
tärkeä meille suomalaisille. Ja sen takia, sen asian
arvokkuuden vuoksi, halusin tulla täältä edestä sanomaan
muutaman sanan.
Meillä on tällä hetkellä meneillään
suuri kalastuslakiuudistus. Tätä kalastuslakiuudistusta on
työstetty jo aika monta vuotta, ja hallitusohjelmassa taisi
olla kirjaus, että se olisi tarkoitus nytten saada valmiiksi,
mutta näyttää siltä, että tuolla
kentällä on niin paljon erimielisyyksiä asian
suhteen, että saa nähdä, koska se saadaan
valmiiksi. Nyt tehty esitys, tämä viehekalastusmaksun
nostaminen, on minusta niin olennainen osa tätä koko
kalastuslakiuudistuspakettia, että en minä ainakaan
tässä vaiheessa sen takia alkaisi aukaisemaan
tätä kalastuslain yhtä osa-aluetta, koska
nyt mietimme sitä koko pakettia, minkälainen on
tämä meidän kalastuslakiuudistus.
Tässä kalastuslakiuudistuksessa yksi olennainen
osa-alue on juuri näiden kalastuksen lupien yhtenäistäminen,
sillä kaikki me tiedämme, että se on
aivan älytön viidakko. On kalastusmaksua, kalastuksenhoitomaksua,
on viehekalastusmaksua, on paikallisen kalastuskunnan maksuja, siellä on
maksua sinne, tänne, tuonne. Hyvin moni kalastaja miettii
loppujen lopuksi, pitikö minun maksaa ne verkkoluvat, mitä minä sain
tällä lupamaksulla lopuksi tehdä ja missä minä sain
kalastaa ja mitä. Elikkä minä veikkaan,
että hyvin harva ihminen loppujen lopuksi ymmärtää,
mistä tänään tässä edes
keskustellaan. Joten se yksi kokonaisuus on se, että me
saamme kalastuspuolella nämä lupa-asiat yhtenäistettyä.
Se on hyvä asia. Mutta, kun puhutaan tästä kalastuslakiuudistuksesta,
niin itse en ainakaan olisi tässä vaiheessa muuten
sitä lakia viemässä tällä hetkellä eteenpäin,
sillä meillä on niin paljon erimielisyyksiä tästä laista,
miten asia viedään eteenpäin.
Otan tästä kalastuslakiasiasta esille muutaman
kohdan, jotka teettävät erityisesti ongelmia.
Ainakin meillä tuolla maaseudulla, syrjäisemmillä alueilla,
tulee esille se, että uudessa kalastuslaissa on tarkoitus
ottaa kaksi asiaa esille, olisi ammattikalastajat ja virkistyskalastajat.
Eli kalastajat jaettaisiin kahteen osaan. Tällä hetkellä taas
nykyisessä kalastuslaissa on kolme eri osa-aluetta, kolme
eri porukkaa: on nämä harrastuskalastajat eli
virkistyskalastajat, sitten on ammattikalastajat ja kotitarvekalastajat.
Nyt on tarkoitus tässä uudessa kalastuslakiuudistuksessa,
että käsite "kotitarvekalastajat" jätettäisiin
kokonaan poies. Ja kotitarvekalastajat, se käsite, on meille
maaseudun ihmisille erittäin tärkeä,
olennainen osa. Esimerkiksi kun olimme isännän
kanssa laittamassa verkkoja vesille ja oli oikein kylmä,
viimakeli, syyskeli, ja tosiaan satoi ja paleli ja kaikkea muuta,
niin siinä mietimme, että ei tämä kyllä mitään
virkistyskalastusta ole, mutta oli justiinsa siika-aika ja muikkujen pyyntiaika
ja piti kotia saada pakasteeseen kalaa. Eli se oli puhtaasti kotitarvekalastusta.
Ei se ollut mitään virkistyshommaa, harrastushommaa, vaan
haettiin tämmöinen olennainen osa-alue meidän
perheelle, se on osa elämää ja elinkeinoja.
No, sitten muita asioita, mikä teettää ongelmia
tässä kalastuslakiuudistuksessa, että saataisiin
tämä lupa-asiakin järkevöitettyä,
yhtenäistettyä, on 65-vuotiaiden kalastusmaksuasiat.
Uudessa kalastuslakiuudistuksessahan on tarkoitus, että yli
65-vuotiaiden pitäisi alkaa maksamaan kalastusmaksuja.
Ja näyttää, kuulostaa, niin olevan, että huomattava
osa eläkeläisistä vastustaa sitä ja
aika rajusti, ja meidän kalastajista huomattava osa on
yli 65-vuotiaita.
Muita muutoksia tässä on se, että verkkojen määrästä puhutaan,
että montako verkkoa saa laittaa peräkkäin.
Siitä kyllä ollaan sitä mieltä, että kyllä se
on paikallinen kalastuskunta, kalastus- ja hoitokunta, jonka — vesihoitokunta,
millä sitä nimetäänkin — pitää saada
itse päättää, että montako
verkkoa sinne peräkkäin laitetaan.
Elikkä tässä nyt lähinnä semmoiset
isoimmat asiat, mistä nyt puhutaan, ja monta muutakin kuviota
siellä sitten on. Kalastuslupa-asioita pitää saada
kehittää eteenpäin, mutta miten sitä viedään,
siitä tässä salissa varmasti puhutaan
vielä monta monituista tuntia, ennen kuin tämä asia saadaan
valmiiksi. Mutta kiitoksia kuitenkin tehdystä esityksestä,
sillä nämä ovat tärkeitä asioita ja
näistä puhutaan.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että kalastuksesta
ja kalasta tässä salissa käydään
keskustelua, ja itse vähän laajensin sitä myös
tuossa ensimmäisessä puheenvuorossani oikeastaan
ihan sen takia, että tätä keskustelua myös
käytäisiin täällä eduskunnan
suuressa salissa.
Itse en ole oikeastaan millään politiikan
sektorilla valmis ulkoistamaan päätöksentekoa
tietenkään puhtaasti tiedeyhteisölle,
en lohen kohdalla, en myöskään petojen
kohdalla. Hieman tässä salissa, eduskunnassa,
aina välillä tuntuu, kun puhutaan lohista taikka
sitten seuraavaksi suurpedoista, että toisessa toisille
kelpaa tieteellinen tutkijoiden huoli ja toisessa sitten ei taas
kelpaakaan. Itse olen sitä mieltä, että lohikantojen
ja kalakantojen tekemiseksi ja pelastamiseksi pitää tehdä kaikki
voitava. Niin kuin tuossa totesin itse jo aiemmin, kun käytin
hivenen pidemmän puheenvuoron, en osaa ottaa siihen kantaa,
onko tämä edustaja Wallinin esitys nyt summiltaan, euromääriltään,
sellainen, että se ratkaisee näitä ongelmia,
mutta totesin sen, että minun mielestäni askelia
pitää ottaa kaikilla eri sektoreilla eteenpäin.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Todellakaan en tätä korotusta
ole kannattamassa, mutta ottaisin muutaman lisähuomion
vielä tähän kalastuskuntien asemaan tällä hetkellä.
Joku aika sitten mentiin takaisin tähän jakokuntakuvioon
ja vesialueitten jakamiseen, ja ne ovat aika kalliita nämä jakoluettelot,
mitä tällä hetkellä sitten eri
viranomaisilta pyydetään. Niihin menee useita
satoja euroja, kun jakokunnat pyytävät näitä luetteloita.
Näkisin, että kun näistä viranomaismaksuista
annettaisiin kalastuskunnalle helpotuksia, niin sitä kautta
me saisimme enemmän kaloja järveen.
Toinen, mikä on kalastuskunnille ihan selvä ongelma,
on niitten rankka verotus. Jos sattumalta käy näin,
että jää ylijäämää kalastuskunnan seuraavalle,
tulevalle, vuodelle, että kalastusmaksut tulevat tälle
vuodelle loppuvuodesta muun muassa viranomaisten hitauden takia,
ei keretä istuttamaan ja ne ovat tilillä ne rahat,
se näyttää ylijäämää,
sen jälkeen niitä rankaistaan, verotetaan rankasti.
Valtio ottaa rahat, osansa takaisin sieltä. Tähän
järjestelmään näkisin, että tässä olisi
hyvä esittää esimerkiksi kalastuskuntien
verovapautta tai vähintäänkin miettiä jonkintyyppistä menovarausta,
mikä on esimerkiksi maatalouden puolella.
Stefan Wallin /r:
Kiitos, arvoisa puhemies, ja kiitos kollegoille hyvästä keskustelusta,
joka käytiin edustaja Rajamäen puheenvuoron jälkeen
varsin sivistyneesti itse asiassa.
Mitä tulee tähän kysymykseen, kenelle
rahat menevät, niin kuin edustaja Mäkipää kysyi,
niin se oikeastaan selviää tässä lakiesityksen
toisessa kappaleessa, jossa todetaan, että "varat käytetään
kalavesien hoitoon, muun muassa kalanistutuksiin ja kalavesien kunnostuksiin,
korvauksiin vesien omistajille, kalatalousneuvontaan ja kalataloushankkeisiin".
En usko, että lisää budjettivaroja on
löydettävissä tähän
tarkoitukseen, jolloin jäljelle jää oikeastaan
ainoastaan tämä mahdollisuus korottaa tätä maksua,
joka sitten tuloutuu toisen momentin kautta nimenomaan näihin äsken
mainittuihin tarkoituksiin.
Mitä tulee tähän sosiaaliseen oikeudenmukaisuusasiaan,
joka nousi tässä muutamassa puheenvuorossa esille,
niin jaan totaalisesti sen huolen, olen samaa mieltä siitä,
että kalastaminen on jokaisen, ei pelkästään
rikkaiden etuoikeus tai harrastus, sen pitää olla
jokaisen suomalaisen harrastus.
Sitten ei ole varmaa, onko olemassa oikeaa, yhtä oikeaa
vastausta siihen, onko 11 euron korotus vuosimaksuun iso vai pieni
raha. Se on jollekin isompi raha kun joillekin muille, mutta se raha
on jostain otettava. Tämä tasamaksuperiaate, jota
tässä tietysti sovelletaan, ei ole kuitenkaan
julkishallinnossa mikään vieras asia. Esimerkiksi
ajokortista tai passista jokainen suomalainen maksaa sen saman hinnan
aivan riippumatta tulotasostaan. Tämä on varsin
yleinen maksuperiaate, ja tämä on se laskentatapa
näille maksuille.
Yhtä kaikki tarkoituksena on saada lisäpotkua suomalaiseen
kalastukseen, ja ilman kaloja, ilman tervettä kalakantaa,
ilman hoidettuja kalavesiä ei ole myöskään
kalastusta olemassa, joten tässä kaikki hyötyvät.
"Suomalainen voittaa aina", jos lainaan erästä valtionyhtiön
logoa.
Keskustelu päättyi.