4) Laki tuloverolain 95 §:n ja elinkeinotulon
verottamisesta annetun lain 8 §:n muuttamisesta
Stefan Wallin /r(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomen valtio velkaantuu nyt hälyttävää vauhtia.
Talouden kohentamiseksi on jo ryhdytty mittaviin tasapainottamistoimenpiteisiin,
menoja on leikattu ja verotusta on kiristetty kuluvalla vaalikaudella.
Sekä ansiotulo-, perintö- että pääomatuloveroja
on nostettu kuten myös alkoholi-, tupakka- ja energiaveroja.
Arvonlisäveron korotuksellakin on erittäin suuri fiskaalinen
merkitys. Samalla on myös jatkettu linjaa, jossa tähän
asti saavutettuja etuja verovähennyksien puolella on leikattu.
Asuntolainojen lähestulkoon pyhää korkovähennystä on
nyt pienennetty. Kotitalousvähennystä ensin pienennettiin
ja sitten hieman nostettiin, mutta vähennyksen taso on
edelleen pienempi kuin vuonna 2011. Jo vuosia sitten poistettiin
verovähennys vaikkapa silmälasihankinnoista ja
muutettiin vapaaehtoisten eläkevakuutusmaksujen verotusperiaatteita
ja verotustapaa.
Listausta niistä verovähennyksistä,
joita vuosien varrella on joko leikattu, poistettu tai pienennetty
omavastuuosuuden käyttöönotolla, voisi
vielä jatkaa. Johdonmukaisuuden nimissä, mutta
varsinkin nyt valtiontalouden tasapainottamisen yhtenä osakeinona,
on perusteltua, että myöskin jäljellä olevia
täysin omavastuuvapaita verovähennyksiä käydään
läpi kriittisellä silmällä.
Olen omassa talousarvioaloitteessani ja myöskin lakialoitteessani
ehdottanut, että työmarkkinajärjestöjen
jäsenmaksujen verovähennykseen tulisi 100 euron
omavastuu. Tämä koskisi sekä palkansaajien
maksuja ay-järjestöille että yritysten
maksuja työnantajajärjestöille. Tällä hetkellä nämä jäsenmaksut
ovat siis täysimääräisesti verovähennyskelpoisia.
Tämä 100 euron omavastuu säilyttäisi
vähennyksen perustan ja sen taustalla olevan idean ja pitkän
tarinan mutta toisi silti julkisen sektorin kassaan tarpeellisia
lisäverotuloja.
Valtiovarainministeriön arvion mukaan nykyinen täysimääräinen
verovähennysoikeus tarkoittaa, että valtio menettää noin
200 miljoonaa euroa verotuloina netto. Ehdottamani 100 euron omavastuun
säätäminen toisi VM:n mukaan noin 75
miljoonaa euroa lisää verotuloja, josta 25 miljoonaa
valtiolle, 45 miljoonaa kunnille ja noin 5 miljoonaa kirkolle. Talousarvioaloitteessani
olen kuitenkin lähtenyt huomattavasti varovaisemmasta tuotosta
liikkeelle, noin 50 miljoonasta. Sen jälkeen voi siis vain
yllättyä positiivisesti.
Arvoisa puhemies! Tässä kriittisessä taloustilanteessa,
jossa valtio lainaa 7—8 miljardia lisää vuosittain,
jossa pelkästään valtionvelan korkomenoihin
menee yli 3 000 euroa minuutissa ja jossa kokonaisvelan
maaginen 100 miljardin raja sekä vielä 60 prosentin
bkt-raja lähestyvät nyt kovaa vauhtia, meidän
on pystyttävä tekemään myös
vaikeita päätöksiä. Niitä on
jo tehty, ja lisää on valitettavasti edessäpäin.
Veropuolella tämä tarkoittaa muun muassa sitä,
että enää ei voi olla kovinkaan montaa
pyhää täysimääräisesti
verovähennyskelpoista lehmää tukkimassa
tietä kohti tasapainoisempaa julkista taloutta. Jokainen
pieni purokin on tärkeä ja osa laajempaa kokonaisuutta,
jossa tavoitteena on tasapainoinen julkinen talous.
Ärade talman! I dag görs skatteavdraget för avgifter
till arbetsmarknadsorganisationerna till sitt fulla belopp, vilket
enligt finansministeriet betyder att staten årligen förlorar över
200 miljoner i skatteinkomster netto. Samtidigt har man redan beskurit
avdragsrätten för räntor på bostadslån,
också hushållsavdraget har sänkts jämfört
med nivån 2011, och tidigare har man till exempel ändrat
principerna för avdragsrätten för frivilliga
pensionsförsäkringspremier.
I en krisdrabbad statsekonomi som alltför mycket finansieras
med lån kan inga kor längre vara heliga på avdragssidan.
En självrisk på 100 euro i avdraget för
avgift till arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer bevarar avdragets
fundament, men skulle enligt finansministeriet ge minst 75 miljoner
mera i skatteinkomster, av vilka 25 miljoner till staten och 45
miljoner till kommunerna och cirka 5 miljoner till kyrkan. Jag utgår ändå i
min finansmotion från en försiktigare estimering
på 50 miljoner. Sedan kan man ju bara bli positivt överraskad
ifall avkastningen är större än så här.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Verohallinnon tilastot vuodelta 2011 kertoivat,
että näitä vähennyksiä teki
lähes 2 miljoonaa palkansaajaa ja he vähensivät
jäsenmaksujaan yli 600 miljoonan euron edestä.
Tämä tarkoittaa sitä, että verovähennys
aiheutti valtiolle tuolloin yli 200 miljoonan euron välittömät
menetykset.
Kuitenkin tällä rahalla tietysti tehdään
paljon tärkeää ja hyvää työtä,
eikä edustaja Wallinkaan esitä, että tästä vähennysoikeudesta
täydellisesti luovuttaisiin. Mutta totta kai silloin, kun
rahaa käytetään esimerkiksi puolueiden
taikka vaalien rahoitukseen, herää kysymys, onko
se oikea tapa käyttää tämän
tyyppistä vähennysoikeutta taikka sen kautta kerättyä rahaa.
Minun mielestäni ei, minun mielestäni tämä raha
pitää käyttää ennen muuta
työntekijöiden asioiden hoitamiseen, ja silloin
se ohjataan ja ohjautuu oikeaan paikkaan.
Edustaja Wallin on ihan oikeassa, että ei saa olla
mitään sellaista asiaa tässä tilanteessa,
josta ei voitaisi ainakin keskustella. Wallin on tehnyt tässä keskustelunavauksen,
joka varmasti on osa isompaakin kokonaisuutta, jos tällaiseen
sitten lopulta mentäisiin.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puheenjohtaja! Olen täysin eri mieltä kuin
edustajat Wallin ja Heinonen tästä ammattiyhdistysliikkeeseen
kuuluvien jäsenten jäsenmaksuvähennysoikeudesta verotuksessa.
Itse liityin 21-vuotiaana erääseen SAK:n alaiseen
ammattiliittoon ja olen ollut 50 vuotta mukana. Minusta se on tietty
saavutus, jota tämän kanssa vähäosaisilla,
etten sanoisi, työväenliikkeellä vuosikymmenien
aikana on saatu eteenpäin asioita vietyä. Minun
mielestäni se, että meillä kansanedustajilla,
niin kuin minullakin, on oikeus vähentää verotuksessa
se 200 euroa kuukausittain, minkä annan oman puolueeni
piirijärjestölle, on rinnastettavissa aivan samanlaiseen
asiaan. Minua ei kiinnosta hirveästi se, mitenkä piirijärjestö sen
rahan käyttää. Tässä mielessä,
arvoisa puheenjohtaja, pitkään mukana olleena
tiedän, että ammattiyhdistysliike tänä päivänäkin
käyttää jäsenmaksuosuuttaan
ihan hyvään yhteiseen toimintaan ja saa paljon
aikaan sillä sektorilla.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täytyy korjata nyt pöytäkirjaan,
kun edustaja Tuupainen väitti minun olevan samaa mieltä edustaja
Wallinin kanssa. En näin sanonut missään
vaiheessa. En sanonut, että kannatan tätä Wallinin
tekemää aloitetta. Itse totesin, että pitää uskaltaa
erilaisista asioista keskustella, ja totesin vain sen, että itse
en hyväksy sitä, että tätä rahaa
käytetään puoluerahoitukseen taikka vaalityöhön.
Se oli oikeastaan se viesti, jonka vain tässä esille
nostin.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Arvostan edustaja Wallinin siviilirohkeutta,
kun hän tuo tänne tämänkaltaisen
aloitteen. En tätä kyllä kannata, vaikka
tunnistan tietysti ne näkökohdat, mitä esimerkiksi
edustaja Timo Heinonen täällä äsken
esitti.
Kyllähän tilanne on sellainen, että ehkä kannattaa
pysyä tässä nykyisessä työmarkkinajärjestöjen
jäsenmaksun vähennyskelpoisuudessa ja sitä osin
tukevassa työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksujen
palkkaperinnässä. Ainakin minä olen tämän
verran valmis maksamaan siitä, että meillä on
yhteiskunnassa vahvat organisaatiot, jotka kuitenkin tietyllä tavalla
huolehtivat työ- ja yhteiskuntarauhasta. Mutta kysyisin
edustaja Wallinilta: onko RKP vahvasti ajanut tätä nykyhallituksessa?
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Stefan Wallin /r:
Puhemies! Puheenvuoro tuli sopivasti minulle. Tämä on
kyllä minun oma aloitteeni, eikä tässä ole
sen kummempia voimia taustalla. Se perustuu nimenomaan siihen perusajatukseen,
että vaikkakin edustaja Tuupainen on aivan oikeassa siinä,
että ammattiyhdistysliike on tehnyt erittäin paljon
tärkeätä työtä vuosien varrella
ja tekee edelleenkin, niin kuin moni muukin etujärjestö,
niin kuin moni muukin kolmannen sektorin järjestö,
vaikkapa Punainen Risti, kysymys on vain siitä, että näitä ei
välttämättä kohdella tasapuolisesti,
kun joitakin jäsenmaksuja voidaan vähentää verotuksessa
täysimääräisesti ja joitakin
ei lainkaan.
Nyt on kysymys nimenomaan siitä, voidaanko tässä hyvinkin
vaikeassa taloudellisessa tilanteessa lähteä siitä,
että on joitakin sellaisia saavutettuja etuja, joihin ei
millään voida koskea. Mielestäni pitää voida
kääntää kaikki kivet ja ainakin
käydä tätä keskustelua näistä,
että saadaan varmuudella ne perustelut esille, että vieläkö tämä nykyinen
järjestelmä pitää kutinsa tässäkin vaikeassa
tilanteessa vai onko jotain syytä lähteä edes
selvittämään jotain muutosta. Hyvinkin
monia muita vähennyksiä on jo jollain tavalla
rokotettu verotuksessa. Pitää käydä läpi
ainakin kriittisesti tätä kokonaiskenttää ja
sitten tehdä johtopäätökset.
Keskustelu päättyi.