Täysistunnon pöytäkirja 105/2013 vp

PTK 105/2013 vp

105. TORSTAINA 24. LOKAKUUTA 2013 kello 16.01

Tarkistettu versio 2.0

Toisen asteen koulutusmuotojen vahvistaminen

Raija Vahasalo /kok:

Arvoisa puhemies! Suomen kilpailukyky edellyttää monipuolista osaamista. Siksi onkin tärkeää, että koulutuksen toista astetta eli lukiota ja ammatillista oppilaitosta kehitetään niiden omien vahvuuksien pohjalta. Lukiossa pitää saada vahvat yleissivistävyydet ja akateemiset valmiudet ja ammatillisella puolella puolestaan vahva ammattitaito. Näitä koulutusmuotojen perustehtäviä emme saa hämärryttää, mutta tällä hetkellä ammatillisten oppilaitosten opiskelijat ja myös työelämä valittavat sitä, kuinka ammatillisissa opinnoissa on liian vähän työssäoppimista ja harjoittelua. Sen sijaan ministeriö aikoo vahvistaa yleissivistäviä oppiaineita, vaikka niitä on jo ihan riittävästi. Työssä opittu vahva ammattitaito uhkaakin jäädä taka-alalle. Mitä tapahtuu tällöin erilaisille oppijoille? Koulupudokkaita mahtaa tulla lisää.

Miten ministeri Kiuru aikoo vahvistaa toisen asteen kahden eri koulutusmuodon nykyistä mallia, jossa nuorten omat taipumukset ja myöskin työelämän vaatimukset huomioidaan?

Opetusministeri Krista Kiuru

Arvoisa puhemies! Minusta on hyvä, että me huomaamme, että suomalainen hyvinvointi on itse asiassa luotu suomalaisella osaamisella. Se on luotu sillä, että jokaisella suomalaisella on tärkeä paikka yhteiskunnassa, jossa sitä omaa osaamista sitten kasvatetaan aikojen kuluessa ja ollaan aina parempia ammattilaisia siinä, mitä tehdään. Ja kyllä meidän iso haasteemme tulevaisuudessa on se, että me pystymme olemaan yhtä hyviä jatkossakin.

Noin kolme viikkoa sitten me saimme tulokset aikuistutkimuksesta, joka oli kansainvälinen vertailu OECD-maiden välillä ja jossa sijoituimme erinomaiseen luokkaan. Mutta tuo tutkimus kertoo myös siitä, että jos koulutus ei ole laadukasta, niin silloin myöskin ne erot osaamisessa kansakunnan sisällä alkavat olla aika isot, joten kyllä meillä on isoja haasteita.

Sen vuoksi on tärkeätä, että me pystymme kehittämään meidän nykyistä koulutusjärjestelmää aina paremmin ja paremmin. Lukio on kehityksessä tällä hetkellä niin, että me pyrimme vuoden loppuun mennessä saamaan asiantuntijoiden arvion siitä, mitä tehdään meidän lukiolle, mitä siellä pitäisi jatkossa, tulevaisuudessa opettaa, (Puhemies koputtaa) jotta menestyisimme, ja sama koskee ammattiopistoja.

Raija Vahasalo  /kok:

Arvoisa puhemies! Koska opiskelijat ovat hyvin erilaisia, niin heille tulee tarjota myöskin erilaisia vaihtoehtoja. Jotta syrjäytymisuhan alla oleville nuorille saadaan apua, heille on löydyttävä räätälöityjä ratkaisuja ja henkilökohtaista ohjausta, esimerkiksi työpajoja, lisäopetusta, ammattistarttia ja niin edespäin.

Pelkät järjestelmät eivät kuitenkaan nuorta pelasta, vaan jokaisen nuoren kohdalla on otettava huomioon nämä yksilölliset mahdollisuudet ja yksilölliset valmiudet. Mitä ministeri aikoo tehdä, että tämä henkilökohtainen ohjaus todella tapahtuu?

Opetusministeri Krista Kiuru

Arvoisa puhemies! On hyvä, että otitte esiin tämän koulutuksellisen tasa-arvon, koska se on suomalaisen koulutuspolitiikan kaikkein kantavin voima. Sitä käydään ulkomailta ihmettelemässä, miten me tämän homman teemme. Se perustuu siihen, että joka ainoan lapsen ja nuoren valmiuksia viedään hänen taitojensa ja tietojensa mukaisesti mahdollisimman hienosti eteenpäin, ja sitä kautta meidän täytyy pystyä hyödyntämään koko se osaamispotentiaali, jota suomalaisessa kansakunnassa on. Sitä kautta minusta on tärkeätä, että me pyrimme tarjoamaan jokaiselle sellaisen mahdollisuuden tässä nivelvaiheessa, toisen asteen koulutien alkaessa, että mietitään, miten me voisimme tarjota 16-vuotiaille näiden nykyisin olemassa olevien ratkaisujen lisäksi myöskin sitten innovatiivisia muita vaihtoehtoja.

Meidän on tunnustettava, että tämän päivän ammatillinen koulutus jää monesti meidän poliitikkojen puheissa vähemmälle ja me emme huomaa, kuinka tärkeätä olisi kehittää niitä sisältöjä, niin kuin edustaja äskeisessä puheenvuorossa muotoilikin, mutta samassa pitää olla todella paljon (Puhemies koputtaa) muuta keinorepertuaaria. Siihen me olemme valmiit eli olemme luomassa myös nivelvaiheeseen uusia vaihtoehtoja.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Tämä kysymys on tällä erää käsitelty.