5) Hallituksen kertomus valtiovarain hoidosta ja tilasta vuonna
2001
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Jos ajatellaan tätä Valtiontalouden
tilakertomusta eduskunnan kannalta, niin voidaan ajatella, että meillä on
kaksi mahdollista strategiaa tai lähestymistapaa käsitellä tällaista
kertomusta valtiontalouden tilasta viime vuodelta. Yksi vaihtoehto
on tietenkin se, että vain todetaan, että tämä on
perustuslain edellyttämä rutiini, joka toteutetaan
ja ohitetaan mahdollisimman vähin äänin
ja siitä ei varsinaisesti käydä poliittista
tai seuraavan vuoden budjettiin tai asiaan vaikuttavaa keskustelua.
Toisaalta toinen mahdollisuus on ottaa tämmöinen
kertomus välineenä, jolla ainakin pyrittäisiin
seuraamaan edellisen vuoden talousarvion toteutumista ja erityisesti
edellisen vuoden talousarviossa asetettujen erilaisten tavoitteiden toteutumista
niin, että tämmöiset kertomukset nähtäisiin
osana eduskunnan aktiivista budjettivaltaa.
No, tämä kertomus tämmöisenään
ei oikeastaan edes mahdollistakaan aktiivisen otteen ottamista tähän
asiaan, vaan siihen tarvittaisiin monia uudistuksia ja parannuksia,
mutta jos ajatellaan tästä muutaman vuoden tähtäimellä eteenpäin,
mitä tälle asialle voitaisiin tehdä,
mielestäni aktiivinen ote näihin kertomuksiin
olisi parempi, koska talousarvio itsessään on
muuttunut hyvin yleisluontoiseksi. Sieltä on aika vaikea saada
selvää ja selkeyttä, mitä oikeastaan
on yksityiskohtien osalta päätetty, ja monia asioita
olisi hyvin tärkeä jälkikäteen
seurata, ovatko ne eduskunnan toivomukset, päätökset,
ne tavoitteet, joita on aseteltu, oikeasti toteutuneet ja millä tavalla
tulosohjausperiaate toimii.
Tosiaan, kuten sanoin, tämmöinen aktiivinen lähestymistapa
tällä kertomusmuodolla, mikä meillä nyt
on käsiteltävänä, ei kyllä kaikilta
osin ole mahdollinen. Täytyy sanoa kyllä valtiovarainministeriön
kannalta myönteisenä asiana, että tämä kertomus
on kyllä parantunut vuosi vuodelta, niin että joka
vuosi tähän on tullut uusia osasia, jotka ovat
tehneet siitä informatiivisemman ja valaisevamman. Muun
muassa tällä kertaa on nyt uutena asiana valtiovarainvaliokunnankin
toivomuksesta valtion henkilöstön tilaa koskeva
osuus tässä kertomuksessa. Samaten talousarvion
toteutumista koskevat tiedot on tässä selkeämmin
kyllä esitetty kuin aikaisemmin.
Mutta ihan muutama asia siitä, mitä mielestäni
erityisesti pitäisi parantaa tässä kertomuksessa,
jotta se voisi toimia tämmöisenä, voisiko
sanoa, tilinpäätöskertomuksena eli kertomuksena, jonka
kohdalla voitaisiin aidosti käydä keskustelua
edellisen vuoden talousarvion toteutumisesta.
Ehkä ensimmäinen ja keskeisin asia olisi aikataulu.
Kertomuksen edellisestä vuodesta pitäisi tulla
tänne eduskuntaan huomattavasti aikaisemmin kuin se nyt
tulee. Nythän se tulee päällekkäin
ensi vuoden budjettikäsittelyn kanssa, joten on selvä,
ettei tämmöinen asia voi saada silloin tarpeellista
huomiota. Ehdottomasti tämmöinen tilinpäätöskertomus
pitäisi saada tänne jo kevätistuntokauden
aikana, jolloin olisi mahdollista käsitellä se
loppuun ennen kuin seuraavan budjetin käsittely alkaa.
Tietenkin olisi hyvä myös se, että kun
meillä on itsenäinen Valtiontalouden tarkastusvirasto,
sillä olisi myös mahdollisuus antaa oma lausuntonsa
ja arvionsa tästä kertomuksesta. Nythän
tällä kertaa nämä aikataulut menevät
sillä lailla vähän mullin mallin, että tilintarkastajien
kertomus meillä on jo täällä käsiteltävänä mutta
tilinpäätösnäkökulma
tulee vasta jälkeenpäin.
Sitten muutama asia sisällöstä. Minusta
tässä on se ongelma, että tämän
kertomuksen linkki itse talousarvioon on aika löysä.
Pitäisi seurata paljon tiiviimmin talousarvion rakenteen
mukaisesti, miten asetetut tavoitteet ovat toteutuneet. Ongelmat
sitten ovat myös talousarvioissa asetetuissa tavoitteissa.
Ne ovat valitettavasti aika monen ministeriön osalta niin
yleisluontoisia, että niitä ei oikeastaan voikaan
seurata, ainakaan kovin yhtäpitävästi.
Niitten toteutumisesta voidaan esittää hyvin monenlaisia
näkemyksiä ja spekulaatioita, ja aina ei voi edes
tietää, pystytäänkö ministeriön
toimilla niihin asioihin edes vaikuttamaan, joita on asetettu tavoitteiksi.
Otan ihan esimerkin opetusministeriön hallinnonalalta.
Siellä on asetettu tämmöiset tavoitteet muun
muassa: kansallisen innovaatiojärjestelmän vahvistaminen,
koulutuksen, tieteen ja kulttuurin, tietoyhteiskuntakehityksen edistäminen, nuorten
elinolojen ja elämänhallinnan edellytysten parantaminen,
kansalaistoiminnan tukijärjestelmien kehittäminen.
Jokainen ymmärtää, että eivät
nämä ole ihan semmoisia tavoitteita, joita pystyttäisiin
konkreettisesti seuraamaan, ainakaan jos niille ei ole asetettu
selkeitä konkreettisia indikaattoreita, tavallaan alatavoitteita,
joiden toteutumista sitten voitaisiin seurata.
Sitten yksi ongelma on myös se, että aika
harva ministeriö raportoi semmoisista tavoitteista, jotka
eivät ole toteutuneet. Kaikki haluavat aina esittää asiat
parhain päin, ja se on ehkä semmoinen inhimillinen
näkökulma. Yksi semmoinen, voisi sanoa, tältä kannalta
ihan myönteinen ja avoimuutta edistävä,
läpinäkyvyyttä edistävä esimerkki
on kyllä liikenneministeriö. Liikenneministeriö on
minusta ihan reilusti todennut omassa raportissaan viime vuodelta,
että tieverkon kuntoa ei pystytä pitämään
sellaisena kuin on ollut tavoitteena, vaan että tieverkon
kunto edelleen heikkeni ja että liikenneväylien
investoinnit olivat vuonna 2001 poistoja alhaisemmat, joten asetettuja
tavoitteita liikenneverkon arvon säilyttämisestä ei
saavutettu. Mielestäni tämmöisiä kantaa
ottavia lausuntoja pitäisi olla useammankin ministeriön
osalta, jotta eduskunta sitten voisi ottaa niihin kantaa ja myöskin
esittää toimenpiteitä asiantilan parantamiseksi.
Vielä semmoinen ongelma tässä sisällössä on mielestäni
se, että hyvin monen ministeriön osalta esitetyt
tiedot ovat lähinnä toiminnan kuvauksia ja suoritetietoa
elikkä sitä, montako oppilasta on ollut oppilaitoksessa
tai montako passia on tarkastettu tai montako maahanmuuttajaa on maahan
tullut. Minusta suoritetieto ei kuitenkaan ole sama asia kuin tulos-
tai vaikuttavuustieto tai ainakaan siitä ei voi päätellä,
mikä on ollut ministeriön toimen yhteiskunnallinen
vaikuttavuus, jonka eduskunnan kannalta pitäisi olla keskeisin
asia. Jos ajatellaan vaikkapa työministeriötä,
tiedänkin, että työministeriö on
muun muassa tutkinut omien työvoimapoliittisten toimiensa
vaikuttavuutta paljon enemmän kuin tästä raportista
käy ilmi. Tässäkin työministeriön toimista
lähinnä on keskitytty siihen, montako henkilöä on
ollut erilaisten toimenpiteitten piirissä, eikä niinkään
työllistävyyteen, syrjäytymisen ehkäisyyn
tai työkunnon ylläpitämiseen tai muihin
vaikutuksiin.
Arvoisa puhemies! Näistä korjaustarpeista niin
aikataulun kuin sisällönkin osalta on ollut keskustelua
valtiovarainvaliokunnan, valtiovarainministeriön ja Vtv:n
kesken, ja nehän liittyvät olennaisesti tähän
kertomusmenettelytyöryhmän työhön,
joka on ollut täällä eduskunnassakin
lausunnoilla. Itse asiassa aika hyvä konsensus on saavutettu
valtiovarainministeriön kanssa siitä, että tähän
esitettyyn suuntaan edettäisiin niin, että muutaman
vuoden sisällä tästä kertomuksesta
saataisiin ihan aito tilinpäätöskertomus,
jossa eduskunta pystyisi oikeassa aikataulussa arvioimaan budjetin
toteutumista, jotta sillä olisi oikeanlainen vaikuttavuus
seuraavan vuoden budjetin tekoon, koska aika turhauttavaa on sekä näitten
raporttien laatijoiden että meidän edustajienkin
kannalta käsitellä semmoisia raportteja, jotka
jäävät vain pakkopullaksi, jolla ei ole
mitään merkitystä siinä päätöksentekoprosessissa.
Valtiovarainministeriön arvio on ollut, että ne ehdotukset,
joita kertomusmenettelytyöryhmässäkin
tehtiin tämän sisällön parantamisesta,
voitaisiin täysmääräisesti toteuttaa
niin, että vuodelta 2004 annettava kertomus olisi sitten
aidompi tilinpäätöskertomus ja myöskin
nämä aikataulut saataisiin eduskunnan kannalta
tarkoituksenmukaisemmiksi.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensi tiistaina päättyy
talousarvioaloitteitten jättöaika. Se on tärkeätä aikaa,
mitä me nyt tässä elämme, muutama
päivä vielä. Jos sallitte, hyvät
edustajakollegat, hivenen ryhtyä ennustelijaksi, rohkenen
sanoa ja arvioida, että ensi tiistaina perinteistä tapaa
noudattaen tässä talossa jätetään
talousarvioaloitteita aika paljon yleensä mutta erityisen
paljon liikenneinfrastruktuuriin — sen kohentamiseen, parantamiseen — liittyviä talousarvioaloitteita.
Näitä aloitteita tulevat jättämään,
totta kai, opposition edustajat, mutta arvioni mukaan kasapäin
niitä tulevat jättämään myöskin
hallituspuolueiden edustajat, määrässä ja
mitassa, joka on aivan toista määrää ja
mittaa kuin on se budjettiraami, mikä liikenneinfraa varten
on kirjoitettu hallituksen keltaiseen ehdotukseen ensi vuodelle.
Kun näin jo ensi tiistaista puhun, siitä,
mitä silloin todennäköisesti tapahtumaan
tulee, en suinkaan millään tavalla halua osoitella
enkä vähätellä sitä,
että edustajat ovat aktiivisia liikenteeseen liittyvissä aloitteissaan.
Nyt käsittelyssä oleva asiakirja, kertomus viime
vuodelta, puhuu selvää kieltä siitä,
että näin pitääkin olla. Tuo asiakirja,
nyt käsittelyyn tullut, kertoo selvästi ja selkeästi
sen, että kansallisvarallisuutemme yksi erittäin
tärkeä osa-alue rapautuu kaiken aikaa. Erityisesti
tiestön suhteen näin on asianlaita. Sen kunto
heikkenee. Nykytiestö ei pysty selviytymään
siitä, mistä sen pitäisi pystyä,
eikä edes todellakaan pysty pitämään
sitä kuntoa, joka sillä tiestöllä vielä äsken
oli.
Arvoisa puhemies! Hivenen tarkemmin tuohon asiakirjaan perehtyminen
osoittaa, että siinä on aika kovaa tekstiä.
Kerrotaan muutamilla aika konkreeteilla numeroillakin siitä,
mitä näiltä osin maassa on tapahtumassa.
Sivulla 126 sanotaan, että tieverkon kunto heikkenee ja
että heikkeneminen kohdistuu lähinnä "alempaan
päällystettyyn tieverkkoon", mikä käytännössä tarkoittaa alueellisesti
maata katsoen niiden tavallisten, pienempien paikkakuntien keskusten
ja varsinaisen Maaseutu-Suomen teitä, mutta ei vaan Maaseutu-Suomen
vaan monta kertaa vähän pienempien keskustenkin
kannalta välttämättömiä liikenneyhteyksiä.
Täällä sanotaan näiden osalta suorastaan
noin, että tieverkon kunto heikkenee ja vielä niin,
että se painopiste heikkenemisen kohdentumisessa on äsken
sanotun kaltainen.
Edelleen noilla samoilla sivuilla sanotaan, että päällystettä uusittiin
viime vuonna kaiken kaikkinensa 2 370 kilometriä.
Tällaisten numeroiden esille ottaminen on mielestäni
perusteltua tämmöisen asian yhteydessä ainoastaan
ja vain siinä tapauksessa, jos numeroilla on jokin erityinen
informaatioarvo. Nyt väitän, että on.
Tuon verran ainoastaan viime vuonna kyettiin päällystettä uusimaan.
Jotta päällystetty tiestö pysyisi kestävällä tasolla
ja kestävällä tolalla, olisi pitänyt
viime vuonna päällystää 4 200
kilometriä. Käytännössä siis
vain noin puolet siitä tarpeesta, mikä oli olemassa,
kyettiin viime vuonna alempaa tiestöä päällystämään,
päällysteitä uusimaan, kohentamaan ja
kunnostamaan. Niin ikään tuo raportti kertoo siitä,
miten yksityisen tien käyttäjät tämän
kaiken kokevat. "Tienkäyttäjät eivät
ole olleet tyytyväisiä tiestön kuntoon",
tuossa raportissa sanotaan.
Arvoisa puhemies! Siellä monella muullakin mielestäni
aika konkreetilla kuvauksella kerrotaan samasta huolesta, huolesta,
jonka idea on se, että kansallisvarallisuutemme kannalta
erittäin tärkeä varallisuussuure — perusinfrastruktuuri: tieinfrastruktuuri — ei
ole sillä kunnolla, millä sen pitäisi
olla ja kaiken lisäksi se heikkenee kaiken aikaa. Erityisen
kärjekkäänä tällainen
ilmiö näyttäytyy kaikkea sitä taustaa
vasten, miten kansallisvarallisuutta on eräiden muiden
kansallisvarallisuussuureiden osalta viime vuosien aikaan hoidettu.
Näitä voimavaroja Suomessa on ollut. Niillä rahoilla
vaan nyt sitten rakennetaan — Saksan rautateitä ja
Saksan maanteitä. Toki Saksa panee tieteeseen, teknologiaankin,
hyvä niin. Se on heidän valintansa, mutta rahat
ovat pitkälti alun perin meidän. En näiltä osin
enempää rupea käymään
keskustelua umtseista ja siinä tapahtuneista seikkailuista
ja niistä kovista menetyksistä, mitä tuossa
yhteydessä koettiin.
Sen verran kuitenkin palautan mieleen käytyä keskustelua
vielä, että muistan erityisesti Sonera-keskustelun
lähetekeskustelussa sosialidemokraattien ryhmäpuheenvuoron
käyttäjän ed. Matti Saarisen muistuttaneen
siitä, kuinka minä olin pari vuotta sitten sanonut,
että jos kerran kaikki muutkin perivät jotain
maksuja näistä umts-luvista, niin eikö Suomikin
voisi periä ainakin jossakin muodossa. Minä en
muuten esittänyt tällaista huutokauppaa, vaan
kysyin sen perään, voisiko jonkinlaisten toimilupien
ja vastaavien kautta Suomikin jonkun verran rahastaa.
En sano, että tässä mihinkään
jälkiviisauteen tämän kummemmin on aihetta
ja syytä. Nyt vaan käy niin, että Suomi
todellakaan ei itse tullut saaneeksi mitään näistä asioista
sen muun kansallisvarallisuutemme, perusinfrastruktuurin, tässä tapauksessa
liikenneinfrastruktuurin, rahoittamiseen, mikä olisi tarvittu.
Näitäkään rahoja, mitä ehkä olisi
parhaimmassa tapauksessa voitu säästää,
niitä nyt sitten ei säästetty, vaan ne
menivät osin vieraille maille.
Arvoisa puhemies! Sillä, että tieinfran kunto heikkenee,
on ollut merkittävä vaikutus myöskin yleiseen
aluekehitykseen. Kun maatieteellisesti katsotaan, mihin ne suurimmat
menetykset sijoittuvat ja sattuvat, havaitaan todellakin, että ne
menetykset ovat niillä maantieteellisillä alueilla, jotka
ovat alueellisen kehityksen edellytyksiltään ja
viime vuosien alueellisen kehityksen kehityskaareltaan eniten menettäneitä,
kaikista heikoimmassa asemassa olevia alueita. Kaiken lisäksi
tämän asian kautta menettäneet alueet
ovat niitä alueita, joille ei tule muita alueellisen kehityksen
kannalta tärkeitä ruiskeita ja eliksiirisyyttä parantavia
asioita.
Etten puhu nyt vain muista alueista, puhun vaikka omasta maakunnastani
ja sen keskuksesta ja maakunnan muusta alueesta: Maakuntakeskukseen
Jyväskylään tulee kylläkin teknologian, kehittämisen
ja tutkimuksen ja vastaavia voimavaroja, jotka ovat tavattoman tärkeitä koko
maakunnan kannalta, jotka vaikuttavat Jyväskylän ydinalueella
jnp. Mutta kun katsotaan maakunnan keskuksen ulkopuolelle, niiden
alueiden kannalta on tavattoman tärkeää perusinfrastruktuuri,
liikenneinfrastruktuuri. Se heikkenee. Kun noille alueille, sinne
Viitasaarelle tai Kyyjärvelle tai Kivijärvelle
tai muille vastaaville paikkakunnille, ei tieteen, teknologian,
tutkimuksen voimavaroja tule, niin yhteissaldo tästä kehityksen
kuvasta on se, että ne alueellisen kehityksen kannalta
tärkeät resurssit, jotka vähenevät,
ovat olleet tärkeitä heikommille alueille, ja
ne alueellisen kehityksen kannalta tärkeät resurssit,
jotka lisääntyvät, ovat kohdistuneet
niihin alueisiin, jotka jo muutoinkin ovat olleet vahvempia ja voimakkaampia
selviytyäkseen siitä turbulenssista, missä maa
ja oikeastaan Eurooppakin alueellisesti on.
Arvoisa puhemies! Näillä tällaisilla
hajahavainnoilla haen oikeastaan ponnistuspohjaa sille vaatimukselle
ja näkemykselle, mitä tässä esitän,
sille, että kun tiistaina hallituspuolueidenkin edustajat
jättävät kasapäin — miljoonien
eurojen, etten sanoisi kymmenien miljoonien eurojen ja rohkenenko
arvioida jopa niinkin, että jos oikein sattuu, jopa sadoin
miljoonin euroin — lisäyksiä tienpitoon
ensi vuodelle, että kun niin teette, niin tehkää se
tosissaan, ainakin sen verran tosissaan, että joku mainittava
ja merkittävä lisäys jo ensi vuodelle,
vuodelle 2003, saadaan tienpitoon näin karun kuvan kääntämiseksi
ja pesemiseksi vähän puhtaammaksi.
Erityinen toive, kun tämmöistä nyt
esitän kaikille edustajakollegoille, tietysti tällöin
mielessäni kohdistuu hyvään ystävääni
ja erinomaiseen liikenneministeriin Kimmo Sasiin. Kimmo Sasi monissa
asioissa hallitsee asiat, ja uskon, että hänellä on
myös vääntövoimaa hallituksen
sisällä. Me olemme odottaneet, milloin se voima
tulee oikein voimallisesti ja reippaasti sieltä esille.
Nyt ihan vilpitön toive: Jos varsinkin eduskunnasta ilmaantuu
selvä tahto lisätä liikenteen resursseja ja
lisätä nimenomaan tienpidon resursseja, niin minun
toiveeni on, että siinä tilanteessa liikenneministeri
tulisi vilpittömästi eduskunnan tueksi.
Jotenkin aistin, että tässä salissa
on se tahtotila, että tämän budjetin
eduskuntakäsittelyn aikaan näihin epäkohtiin
me kerta kaikkiaan haemme ratkaisuja, haemme korjauksia. Jos meille
tueksi silloin tulee liikenneministeri, niin sillä viestillä ja
sillä näkemyksellä tulee olemaan varmasti
hyvin merkittävä rooli.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi sanon vielä — nyt
tietysti tässä vaiheessa puhutaan tuosta kertomuksesta
ja vähän siitä, mitä ensi vuonna tapahtuu,
mutta sanon lopuksi vielä sen — että keskustan
eduskuntaryhmä lähtee siitä, että ei tarvita
vain jonkun verran vuodelle 2003 lisää erityisesti
perustienpitoon, korostan nimenomaan ja erityisesti perustienpitoon,
siellä se painopisteen tarve niiden lukujenkin perusteella
on kaikista suurin, vaan sen ohella keskusta sitoutuu ensi vuoden
vaalien jälkeen siihen, että yhtenä erittäin
tärkeänä infrastruktuurin kohentamisen
alueena tulee olla nimenomaan tienpidon, sen pahimpien pullonkaulojen
poistamisen, tienpidon hyödyntämisen ja käyttämisen
tasapainoisen alueellisen kehityksen edellytysten luojana. Kaikessa
tässä me näemme tienpidon hyvin tärkeänä ja
varmasti sitoudumme siihen, että seuraavalla vaalikaudella,
jos se meistä on kiinni, voimavaroja tähän
tärkeään yhteiskuntapolitiikan lohkoon
tullaan käyttämään lisää.
Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
Arvoisa puhemies! Arvostettu ed. Pekkarinen kiinnitti huomiota
erittäin vakavaan asiaan. Hän on siinä oikeassa,
että tiestöömme käytettävät
rahat eivät riitä siihen, että tiestön
kunto voitaisiin pitää nykyisellään. Tiestö on
heikkenemässä. Kehitys on kyllä kovin
hidasta, mitään katastrofia ei ole tapahtumassa,
mutta tässä suhteessa on kyllä tärkeätä,
että kiinnitetään tähän
ongelmaan huomiota.
Haluan kuitenkin todeta, että jossain määrin parannusta
on saatu muun muassa tämän ja viime vuoden aikana
siinä, että meillä hallinnointi jaettiin
Tiehallintoon ja Tieliikelaitokseen. Tieliikelaitos on selvästi
parantanut tehokkuutta, ja tienpidossa muun muassa kustannukset
ovat alentuneet noin 15 prosenttia. Yhtenä uutena lukuna
voin todeta, jonka olemme juuri saaneet, että kun arvioitiin
viime keväänä kelirikkoisia teitä,
joilla liikennöiminen on vaikeaa, olevan 4 000
kilometriä, niin niitä olikin vain 1 000
kilometriä. Eli tiettyjä myönteisiäkin
yllätyksiä tässä suhteessa on
tapahtunut.
Ministeri on aina lojaali hallituksen esitykselle, mutta tietysti
vetoan eduskuntaan, että kun täällä mietitään
budjettimietintöä, siinä nimenomaan liikenteen
tarpeet otettaisiin huomioon.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oli erinomaista, että ministeri Sasi
oli kuuntelemassa ed. Pekkarisen kuvauksen siitä, millä tavalla
meillä erityisesti alemman asteen tieverkosto on rapautumassa. Enkä ole
lainkaan, ministeri Sasi, varma siitä, että ministeriössä tunnetaan
se tilanne sellaisena kuin se on. On paljon sellaisia päällysteteitä,
joita tänä päivänä puretaan
ja palautetaan sorateiksi. Eihän tämä voi
olla, arvoisa ministeri, suunta, mihin Suomen kaltainen maa on omaa
infrastruktuuriaan rakentamassa. Takaan sen, että saatte
vuorenvarmasti kaiken tuen sille, kun käytätte
nyt oman poliittisen painoarvonne hallituksessa ja ajatte ensi vuoden
budjettiin sellaisia lisämäärärahoja,
jotka voidaan suhdannepoliittisestikin vielä oikein kohdentaa
infrastruktuurihankkeisiin. Kohteita varmasti on erittäin
paljon tarjolla.
Lopuksi, rouva puhemies, totean vain sen, että meillä liikennepolitiikan
investointien painopiste on tänä päivänä väärällä suunnalla.
Ei Pirkanmaa voi tänä päivänä olla
se kohde, minne pitää investoida suuria, mittavia
tiehankkeita. Kaakkois-Suomi EU:n ja Venäjän välisen
kasvavan tavaraliikenteen alueena vaatii mittavia investointeja
sekä maantieliikenteeseen että myöskin rautatieliikenteeseen.
Toivoisin, että ministeriö tarkistaisi hieman
tätä painopisteajattelua.
Pertti Mäki-Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Oikein liikutuin, kun ed. Pekkarinen
itki krokotiilinkyyneleitä viime viikolla Pääkaupunkiseudun
terveydenhuollon puolesta ja tällä kertaa sitten
muun puolesta. Mielenkiinnolla seuraan, miten käyttäytyy keskustan
puheenjohtaja nyt, kun hänestä tuli yhtäkkiä helsinkiläinen
ja hän aikoo hoitaa Helsingin asioita. Hän on
ollut tähän asti maaseudun suurin turva, mutta
näinkin voidaan asioita hoitaa.
Asia on sinänsä tärkeä,
mistä ed. Pekkarinen puhui, mutta valitettavasti tilanne
on nyt se, että ed. Pekkarinen varmaan aikanaan omilla
toimillaan johti siihen, että valtio velkaantui sillä tavalla,
että meidän korkomenomme valtion lainanhoitoon
ovat sitä luokkaa, että sekin suuri raha on pois
käytöstä. Toisaalta ed. Pekkarisen oman puolueen
edustaja oli utms-kaupoissa nimenomaan eduskunnan toimesta valvojan
roolissa ja unohti sen tehtävänsä kokonaan
ja nyt ollaan siinä tilanteessa kuin ollaan.
Muuten olen sitä mieltä, että Länsi-Suomen puolelle
varmastikin on tierahoja tarpeen saada, ja jos kerran jotakin tapahtuu,
niin minä olen tässä vaiheessa erittäin
mielelläni puhumassa ja tukemassa ministeri Sasin esille
ottamaa Tampereen ohitustietä, koska se palvelee myöskin
Länsi-Suomen asioita. Itäsuomalaiset ovat muun muassa
ykköstukialueena saaneet (Puhemies koputtaa) rekkakaupalla
rahaa. Jos ei sitä sitten pystytä siellä käyttämään,
niin se on heidän ongelmansa.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Totean tässä välissä, että vastauspuheenvuoron
pituus on enintään 1 minuutti!
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä kertomushan on vuodelta
2001, ja vaikka liikennejaosto ja hallitusryhmät olivat
jonkin verran lisänneet eduskunnan käsittelyssä määrärahoja,
niin olennaisin parannushan tapahtui keväällä 2001
hallitusryhmien ja hallituksen välisissä neuvotteluissa,
joissa nostettiin 50 miljoonaa euroa perustiedon rahoitustasoa.
Tämä saatiin myös ensi vuoden tasoon. Liikennejaostolle
vakuutettiin eilen Tiehallinnon taholta, että teiden kunnon
huononeminen voidaan nyt pysäyttää.
Tämä ei tietysti riitä, vaan liikennejaosto
tulee omalta osaltaan — eduskunnassahan budjetti nyt on — pyrkimään
perustienpidon rahoituksen lisäämiseen. Täytyy
muistaa, että yksityistiepuolella muun muassa tehdyt lisäykset
ja kestävän metsätalouden rahoituslain
lisäykset yhdessä parantavat myös sillä puolella
tilannetta. Mutta on totta, että budjettiriihi oli pettymys.
Sieltä olisi odottanut enemmän infrastruktuurin
arvostamista. Näin ollen eduskunta ja hallitusryhmät
tulevat varmasti budjettivaltaa myöskin tältä osin vastuullisesti
tässä talossa käyttämään.
Tero Mölsä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Sasi jälleen kerran ihan
oikein hallituksen puolelta tunnusti, että rahoitus on
riittämätön. Se on tunnustettu oikeastaan
jo koko näitten hallitusten aikana, kun Lipponen on pääministerinä ollut,
että rahoitus on riittämätön.
Samoin hän otti esille Tiehallinnon uudistuksen, jonka
yhteydessä todettiin, että tehokkuus on kasvanut,
mutta samassa yhteydessä todettiin myös se, että tämän
tehokkuuden myötä säästyneitä rahoja
voidaan siirtää tienpitoon. Näin ei kuitenkaan
ole käynyt, ja kysyisinkin: Mihin tämä on
kaatunut? Kun uudistuksista sovittiin, silloin samalla sovittiin,
että rahaa voidaan siirtää, ja käytännössä mahdollisuus
olisi siirtää noin 40 miljoonaa euroa, mutta tämä on nyt
jossakin, onko se valtiovarainministerin vai kenen takana?
Mauri Salo /kesk (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Juuri samaan asiaan kuin ed. Mölsäkin:
Silloin kun Tielaitos muutettiin nykymuotoonsa, sovittiin, että voitot
palautuvat kuitenkin sitten myös tienpitoon. Kysynkin: Onko
nyt seuraavaan lisätalousarvioon tulossa näitä tuloutettuja
voittoja niin, että tielaitokset voivat toteuttaa niitä hankkeita,
joita ne ovat suunnitelleet siinä uskossa, että syksyllä rahaa tulee
lisää? Esimerkiksi Turun alueen suunnitelmissa
on 10 miljoonan vanhan markan hankkeet ja ne nimenomaan odottavat
sitä voitonjakoa, jotta voidaan pitää yllä parempaa
kuntoa.
Timo E. Korva /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Sasi tekee ehkä väärillä perusteilla
johtopäätöksiä perustienpidon
tasosta, jos vertaa viime kevään kelirikkorajoituksia.
Silloinhan oli todellakin poikkeuksellinen, kuiva kevät
ja varmaan siitä syystä ne rajoitukset olivat
erityisen vähäisiä. Tosiasia kuitenkin
varmaan on koko Suomen tasolla, että erityisesti alemman
tason tieverkko on rapistunut. Lapin näkökulmasta
on sanottava, että nämä määrärahat
eivät riitä ensi vuonna yhdenkään
uuden peruskorjauskohteen aloittamiseen. Se ilman muuta kasaa sitä kuormaa,
joka merkitsee, että entistä suurempi osa päällysteistä jatkossa
ilmeisesti pitää kokonaan poistaa jne. Se on kyllä varmaankin
ja ihan selvästi yhdyskuntarakenteen säilyttämisen
ja elinkeinoelämän hyvän toiminnan kannalta
jatkuvaa menetystä.
Kalervo Kummola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! On aivan oikein, kuten täällä on
todettu monesta suusta, että näinhän
oli sovittu, että nämä Tiehallinnon säästöt siirretään
takaisin perustienpitoon. Ministeri Sasi, tiedän sen, on
ponnekkaasti tätä ajatusta puolustanut. Näin
ei kuitenkaan käynyt valtiovarainministeriön budjettiesityksessä,
ei myöskään riihessä. Eduskunnallahan
on tässä viimeinen sana sanottavana.
Mutta sitten ed. Laukkaselle, entiselle pirkanmaalaiselle ed.
Laukkaselle, toteaisin, että ei tuolla politiikalla kyllä asioita
eteenpäin viedä, että ruvetaan syyttelemään
tai esittämään jotain, että Tielaitoksen
järjestys esimerkiksi uusista teistä olisi väärä.
Kyllä siellä on varmasti aika hyvät tiedot,
millä kannattavuusperusteella järjestys on sinne
tehty, ja uskon, että kyllä Pirkanmaalla Tampereen
läntinen ohitustie varmasti liikenteellisesti on suurin
tukko tänä päivänä suurissa
suonissa. (Puhemies koputtaa) Sen jälkeen tulee vasta tie
n:o 18, joka on joka tapauksessa kesken (Puhemies koputtaa) Muurlan—Lohjanharjun
kohdalla monta vuotta. Kyllä sinne ehditään
sitten myöhemminkin.
Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
Arvoisa puhemies! Tietysti meillä kaikilla on toiveita
erilaisista tiehankkeista, mutta tärkeätä on
se, että pyritään priorisoimaan tiehankkeita
niin, että hyöty—kustannus-suhde on keskeinen
tekijä, ja tältä osin on aika hyvä konsensus
siinä suhteessa, että ne, mitä me olemme
esittäneet budjettiriihessä, ovat aivan samat,
mitä eduskunnan valtiovarainvaliokunnan mietinnössä viime
joulukuussa eduskunta hyväksyi, ja ne ovat myöskin
Tielaitoksen prioriteeteissa. On tärkeätä,
että tämä järjestys säilytetään.
Tietysti täytyy sanoa, että ihan puhtaasti ei
voida mennä hyöty—kustannus-lukujen perusteella,
koska silloin se merkitsisi sitä, että tiet rakennettaisiin
lähinnä vain kasvukeskuksiin, vaan kehityksen
pitää olla tässä suhteessa tasapainoisempaa.
Myöskin täytyy todeta, että raja-alueille
on panostettu. Nuijamaan tiejärjestelyt nyt toteutetaan
ensi vuoden aikana niillä rahoilla, joiden käyttö käynnistetään
ensi vuoden budjetissa.
Täällä on puhuttu paljon sorateistä.
Tältä osin haluan todeta, että viime
vuonna 17 kilometriä asfalttitietä muutettiin
soratieksi, eli ei tämä kovin suuri ongelma tähän
mennessä ole, mutta tämä on tietysti
asia, josta joudutaan tulevaisuudessa keskustelemaan, mihin resurssit
riittävät koko maassa näitten teitten
ylläpidon osalta.
Täytyy sanoa, että kyllä tällä hetkellä tilanne on
kohtalaisen hyvä, kuten ed. Rajamäki sanoi, tämän
50 miljoonan euron osalta, mutta tietysti pitää muistaa,
että on sovittu vain kahdesta vuodesta ja olemme tämän
tosiasian edessä sitten myöhemmin, saadaanko tämä lisäys
myös jatkossa.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, ed. Mäki-Hakolalle
en vastaa, muille kylläkin, ja lyhyesti muille:
Tämä keskustelutilanne on vähän
erikoinen. Toisaalta on ymmärrettävää,
että ministeri ja ed. Rajamäki ja monet muut toteavat,
että kyllä, kyllä, huono on, mutta ei
nyt ihan niin huono tämä tilanne ole jnp. Mutta
aivan oikein, niin kuin ed. Rajamäki käytti hyvän
puheenvuoron siinä ja myöskin ministeri, kerta
kaikkiaan tarvitaan lisää resursseja nyt tässä tilanteessa.
Dramaattinen totuus on se, että erityisesti alempi tieverkosto, myös
päällystetty ja nimenomaan se, heikkenee, ei kyetä siihen
uusimiseen, mitä tarvittaisiin, ja tähän
tarvitaan selvästi korjaus. Minusta, arvoisa puhemies,
korjauksen saamisen ainekset kyllä äskeisissä puheenvuoroissa
tulivat esille.
Kun ed. Rajamäki sanoi, että riihi oli pettymys,
minusta se implikoi sitä, että Rajamäki
on valmis täällä taistelemaan selvän
korjauksen puolesta, ja ministeri täällä todistaa,
että ei ole estettä hänen tuelleen, jos
eduskunta tahtoo. Minusta, arvoisa puhemies, tämä on
ollut hyvä keskustelu. Olemme tunnistaneet ongelman, ja
täällä nyt hallituksenkin kammareista
tulee ymmärtämystä tälle keskustan
vaatimukselle, että kerta kaikkiaan tähän
ongelmaan pitää kajota.
Jyri Häkämies /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan samoin kuin ed. Rajamäki totesi,
myös Kaakkois-Suomen tiepiirin osalta on vakuutettu, että perustienpidon
osalta nykyinen taso pystytään säilyttämään,
mutta pienempiä hankkeita tällä rahoitustasolla
ei pystytä käynnistämään.
Kaiken kaikkiaan tulevaisuudessa tietenkin uudet hankkeet, kehittämishankkeet, ovat
se iso kysymys, koska jo tehdyt hyvät päätökset
syövät liikkumavaraa tulevina vuosina.
Johtopäätös on se, että infrapuolella
tarvitaan sen suuruinen tasokorotus, jota jo edellisellä hallituskaudella
ministerivaliokunta esitti ja jota esimerkiksi Kaakkois-Suomen kansainvälisen
liikenteen mutta ennen kaikkea vientiteollisuuden, meidän
kasvuveturimme, tarpeet edellyttävät. Tarpeita
on monella saralla, ja tasokorotusta kyllä tarvitaan.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tieliikelaitoksen perustamisen yhteydessä tehtiin
hallitustason periaatepäätös voiton tuloutuksen
käyttämisestä tiepuolelle, ja eduskunta
edellytti viime keväänä lisäbudjetissa
tätä samaa. Meidän on pidettävä nyt
siitä huoli, että ne rahat eivät mene
pelkästään esimerkiksi ratapuolelle.
Tämä asia on nyt tietysti katsottava tarkkaan
jo tulevassa syksyn lisäbudjetissa.
Mutta tällä hetkellä on erittäin
tärkeätä, että eduskunta tosiaan
arvioi infraministerityöryhmän korissa olevien
hankkeiden edistämistä. Meillähän
on eduskunnassa ministeriön kanssa yhtäpitävä kanta,
ja nyt arvioidaan näiden hankkeiden toteuttamista. Se ei
ole mielestäni mahdoton asia, koska kehittämishankkeiden
volyymi megahankkeet pois lukien on laskemassa ja tällöin
asia voidaan arvioida uudelleen. Siellä takana on erittäin
perusteltuja muitakin hankkeita: Vt 2, Jyväskylä—Kirri—Savonlinna.
On monia hankkeita patoutunut nyt tähän tulppaan,
kun ei pariin vuoteen ole tapahtunut oikeastaan mitään. Siksi
asia on otettava vakavasti esille.
Tero Mölsä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tielaitosuudistus oli todella merkittävä ja
iso uudistus, jossa myös henkilöstö joutui
uusien asenteiden ja jopa työtehtävien eteen.
Sen takia pidän jopa pienenä petoksena sitä,
että lupaus, joka silloin annettiin, on jätetty
toteuttamatta.
Ministeri Sasi ei ehtinyt nyt vastata, mutta olen kuullut, että toteamus,
että ministeri Sasi todella ajaa sitä asiaa, varmasti
pitää paikkansa, mutta nyt näyttää siltä,
että asia on jäämässä eduskunnan
haltuun ja eduskunta täällä hoitaa sen
nyt. Kun jaoston puheenjohtaja ed. Rajamäki puhui samasta
asiasta, niin nyt kyllä katseet kääntyvät
vahvasti sinne, että tämä asia sitä kautta
hoidetaan.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Voi lämpimästi yhtyä ed.
Pekkarisen puheenvuoroon.
Ensinnä lyhyt kommentti budjettiriiheen. Siellähän
loppuvaiheessa tehtiin tällainen koplaus eli kolme tiehanketta:
Tampereen ohikulkutie, Varkaus—Joroinen ja sitten Kasitie
Raision kohdalla. Mielestäni tämä koplaus
oli väärin. Kun rahat eivät riittäneet
kolmeen suureen hankkeeseen, olisi pitänyt nyt kerta kaikkiaan
vihdoinkin tämä Raision kohta Vt 8:lla hoitaa,
joka on ylivoimaisesti liikenneturvallisesti vaarallisin kohta,
joka on siellä vuosikymmenen jo odottanut vuoroaan ja joka
estää alueen kehityksen. Kannattaa mennä käymään
sinne Kustavin risteykseen — ministeri Sasillakin on siellä mökki
vuokralla jossain — ja kannattaa jälleen kerran
tutustua.
Arvoisa puhemies! Mitä tulee tähän
kertomukseen, haluan yhden tärkeän kehittämisajatuksen
tässä todeta, mikä liittyy tähänkin
keskusteluun. Olisi hyvä, jos tässä voitaisiin
tarkastella valtion menojen alueellista jakautumista. Aikanaan silloin,
kun pankkituki oli esillä, todettiin, että pitäisi
tarkastella, mihin tämä raha oikein menee. Se
tuli pitkälti tänne Aleksanterinkadulle muutamaan
paikkaan ja maakunta maksoi senkin harjoituksen hyvin pitkälle.
Tässä pitäisi tierahoista te-keskusten
kanssa katsoa, miten ne menevät maakunnittain ja seutukunnittain,
ja saada sellainen hyvä tieto eduskunnalle, miten valtion
varoja alueellisesti käytetään. Se olisi varmaan
mahdollista, ja teen tällaisen esityksen.
Kertomuksessa todetaan selkeästi, että tieverkon
kunto heikkenee, vaikka toimenpiteisiin käytettiin edellisvuotta
enemmän rahoitusta, ja kunnon heikkeneminen kohdistui lähinnä alempaan
päällystettyyn tieverkkoon. Tässä ei
erikseen, arvoisa puhemies, mainita yksityisteitä, mutta
en nyt voi olla niitäkään mainitsematta. Yksityisteiden
avustuksiin tuli nyt ainoastaan köyhän ainoa yksi
miljoona lisää rahaa. Kuitenkin Maaseutupoliittisessa
ohjelmassa, joka julkistettiin aikanaan näyttävästi,
luvattiin palata vanhalle tasolle, joka olisi edellyttänyt
aivan toisia lukemia. Nyt yksityistiet ovat itse asukkaiden ja kuntien
kontolla ja myöskin niitten kunto heikkenee.
Eilen julkistettiin Pellervon taloudellisen tutkimuslaitoksen
taloustutkimus. Siinä lähdettiin siitä,
että nyt kannattaisikin työllisyysnäkökulmasta
laittaa joitakin infrastruktuuri-investointeja liikkeelle ensi vuonna.
Tähän näkemykseen voi yhtyä,
sillä jos voidaan työllisyyttä parantaa, eihän
se ole valtiontalouden kannalta välttämättä ollenkaan
huono asia. Todella toivon nyt, että valtiovarainvaliokunnassa
voidaan vastata tähän liikenneverkon rapautumishaasteeseen
ja saada jotakin myönteistä tässä suhteessa
aikaan.
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti totean vielä sen, että liikenteeseen
totta kai liittyy se — ja niinhän tässäkin
todetaan — että liikkuminen on Suomessa tänä päivänä kallista.
Meillä talousarviossa on nyt bensiini- ja dieselverojen
korotus. Bensaveron korotuskin merkitsee sitä, että 80 euroa
vuodessa on yhden auton keskimääräinen verorasituksen
kasvu. Lisäksi siellä on riittämättömät
joukkoliikennemäärärahat. Tiedämme myöskin,
että EU:n direktiivi dieselpolttoöljyn osalta
uhkaa tuoda kasvupaineita, jos Suomi ei siinä tiukasti
hoida asioitaan. Autoverotuksen osalta ajauduttiin tilanteeseen,
jossa ei pystytä tekemään mitään.
Hallitus siirsi asian seuraavaan eduskuntaan, ja se johtaa nyt siihen,
että Suomessa säilyy EU:n vanhin autokanta, ei
tapahdu mitään järkevää uudistusta
ympäristönäkökulmastakaan lähtien.
Arvoisa puhemies! Tämä Hallituksen kertomus
valtiovarain hoidosta ja tilasta, niin sanottu Tilakertomus, kertoo
paljon siitä, mitä on tapahtunut kertomusvuonna
2001. Todella yksi painopistealue tälle eduskunnalle ja
tälle budjettikäsittelylle on ilman muuta infrastruktuurihankkeet.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pekkarinen puhui täällä täyttä asiaa ja
kalliita sanoja, niin kuin meillä päin tavataan sanoa.
Mitä tulee tähän kertomukseen ja
sen kehittymiseen, niin siinä on hyvinkin paljon myönteistä kehitystä,
mutta eräs asia, jolle toivoisi vakavaa huomiota jatkossa,
on se, että budjetin alueellisten vaikutusten arviointia
kehitettäisiin ja myöskin itse budjetissa entistä enemmän
tuotaisiin alueelliset vaikutukset esiin.
Tämän jälkeen puutunkin tähän
keskeiseen kysymykseen, joka on ollut esillä, eli infrastruktuuriasiaan.
Kun lakia muutettiin ja Tielaitosta uudelleenorganisoitiin liikelaitoksen
muotoon, silloin nimenomaan päätettiin ja lakiakin
muutettiin niin, että alemman asteisesta tieverkosta pidetään huolta.
Sitä lupausta ei ole mielestäni riittävästi lunastettu,
ei myöskään yksityisteiden osalta.
Mitä tulee näihin tienpidon kehittämishankkeisiin,
niin niissä on kyllä paljon korjattavaa. Ministeri
Sasin osalta on sanottava, että hän on ollut suhteellisen
lyhyen aikaa ministerinä eikä hänen osaltaan
voida moitteita kovin paljon esittää, vaan tämä on
seurausta pitempiaikaisesta kokoomuslaisesta liikennepolitiikasta.
Kun me katsomme varojen käyttöä, voi
todeta, että ei voida pitää järkevänä sellaista
tilannetta, että eräitä hankkeita jätetään
kesken roikkumaan. Valtatie 6:lla Kouvola—Koskenkylä on
tällainen hanke ja Kemi—Tornio-alueella E4, joka
on myöskin Valtatie 21. Nämä hankkeet
on kylmästi keskeytetty ja jätetty oman onnensa
nojaan. Näiden hankkeiden osaltahan edellinen liikenneministeri
Heinonen selkeästi ilmoittikin, että kun on arvioitu
väärin kustannukset, niin liikenneministeriö rankaisee
Tielaitosta. Minusta liikennepolitiikka ei ole mitään
rankaisupolitiikkaa. Rikoslaki on sitä varten eivätkä valtion
budjettiasiakirjat ja liikennepolitiikat.
Kun nyt syksyn lisäbudjettiin Tielaitoksen johtokunta
esitti uudelleen yksimielisesti, lukuun ottamatta liikenneministeriön
edustajaa, että Koskenkylä—Kouvola-hanke
ja Kemi—Tornio-hanke rahoitetaan, niin liikenneministeriössä tiettävästi
jälleen tyrmättiin tämä asia.
Tästä näyttää muodostuneen
arvovaltakysymys liikenneministeriön ja Tielaitoksen johtokunnan välillä.
Tämä ei ole minusta asianmukaista politiikkaa.
Tällainen nokkapokka saa loppua valtion keskeisten elinten
välillä, ja toivon, että ministeri puuttuu
tähän tilanteeseen, viheltää pelin poikki,
hoitaa nämä hankkeet loppuun ja antaa kunniallisen
kuvan valtion liikennepolitiikasta.
Kyllä ihmettelee se miljoonien turistivirta, joka meidänkin
alueellamme kulkee, kun nähdään, että jokien
rannalle, Kemijoen kahden suuhaaran rannalle, on kasattu valtavat
maaröykkiöt, jotka vuosikausia odottavat, kasvavat
rikkaruohoa ja odottavat hankkeen toteutumista. Olenkin sanonut,
että jos sitä ilkeä haluaisi olla, niin
voi sanoa, että se on kokoomuslaisen liikennepolitiikan
rappion muistomerkki Kemijoen varrella. Siellä asukkaat
eivät hyväksy tällaista politiikkaa.
Niin kuin sanoin, ministeri Sasia ei voi tästä syyttää,
tämä on alkanut aikaisemmin. Hänelle
voi esittää ainoastaan vetoomuksen nyt, että hän
panee nämä asiat kuntoon, hoitaa keskeneräiset
hankkeet loppuun ja sen jälkeen osoittaa rahoitusta uudelle.
Mitä tulee Tampereen ohitustiehen, olen sielläkin
päin liikkunut ja haastatellut kuntien edustajia ja pidän
kyllä sitä tarpeellisena, eikä minulla
ole mitään vastaan, että myöskin
siihen hankkeeseen kohdennetaan varoja. Kyllä siellä on
todellinen pullonkaula liikenteessä.
Jyri Häkämies /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Manninen nosti esille kaksi tärkeää hanketta,
jotka aivan niin kuin hän totesi, uhkaavat jäädä kesken.
Mitään ei ole keskeytetty, vaan myöntämisvaltuuksien
ja todellisten kustannusten välille syntyi gäppi,
mutta on hyvin tärkeätä, että tähän
asiaan vielä nyt tämän budjettikäsittelyn
yhteydessä palataan ja nämä yhteydet
saadaan tehtyä kerralla kuntoon. Uskon ja toivon, että kun
keskusta esittelee oman varjobudjettinsa tässä lokakuun
lopussa, niin siellä on myöskin merkittävät
osoitukset tähän liikenneinfraan ja myöskin
keinoja rahoituksen hoitamiseen.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! On erittäin hyvä, että ed.
Manninen otti esiin tämän todellisen häpeätahran.
Häpeätahra liikenne- ja viestintäministeriön
politiikassa ovat tällaiset merkittävät
kansainvälisen liikenteen väylät: Kemi—Tornio, Koskenkylä—Kouvola.
On erittäin huonoa hallintokulttuuria, että käynnistetään
mittavat hankkeet ilman, että on rahoituksen osalta varmuutta, että ne
viedään johdonmukaisesti loppuun. Se on tavattoman
huonoa hallintokulttuuria, ja olen aivan samaa mieltä,
että ministeri Sasi on nyt sillä paikalla, että hän
voisi viheltää tämän pelin poikki,
tuoda lisäbudjetissa määrärahat
kumpaankin. Koskenkylä—Kouvolan osaltahan se on
10 miljoonaa euroa, en tiedä, mitä on Kemi—Tornion osalta,
mutta ilmeisesti juurikaan ... (Ed. Manninen: 7 miljoonaa!) — Ei
ainakaan tuota enempää.
Ongelmahan on, rouva puhemies, siinä, että jos
nämä muut hankkeet viedään loppuun
ja nämä pätkät jäävät
toteuttamatta, jokainen tietää, että sittenhän
näiden hankkeiden toteuttaminen vasta maksaa, koska uudelleen
joudutaan avaamaan työmaa. Sen takia olisi nyt ollut hyvä kunnioittaa
Tiehallinnon omaa esitystä tässä asiassa
ja edetä sillä aikataululla, mitä Tiehallinnossa
oli suunniteltu. (Ed. M. Salo: Ja edistää työllisyyttä!) — Myöskin
siinä mielessä.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nämä kertomuksethan täytyisi
ottaa todella vakavasti hallituksen ja eduskunnan puolella. Joskus
tulee semmoinen olo, että kertomuksia tehdään,
kun sellainen tapa on, että kertomuksia on tehtävä.
Ed. Aula avasi tämän keskustelun oikein korostamalla
tämän aikataulun järjestämistä sillä tavalla,
että syntyy todellinen kytkentä kertomuksen viestien
ja sitten aina sen seuraavan vuoden budjetin rukkaamisen, budjetin
linjoituksen ja tarkistusten, välillä. Tämä kytkentä on
minusta aivan olennainen asia.
Täällä avautui keskustelu liikenneministeriön ongelmista.
Tämä sivu 26 on kyllä todellinen laiskanläksy
ajatellen koko hallitusta sen suhteen, mikä on liikenteen
infran tilanne ollut ja tänäkin päivänä on
tietyistä parannuksista huolimatta. Täällä viitattiin
päällysteisiin, siltojen kuntoon jne. On olennaista,
että nyt tämä viesti, joka täällä on,
rekisteröidään, kun tehdään
tänä syksynä täällä ensi
vuoden budjettiin liikenneratkaisuja.
Kun täällä keskustelussa ed. Rajamäki
ja ed. Sasi ovat molemmat antaneet joko suoria taikka puolittaisia
lupauksia, niin ottaen huomioon molempien lupauksen antajien asema
ja vielä tällainen edustajien ponnekkuus on kyllä lupa
odottaa, että tarkistuksia tulee syksyn mittaan liikennemäärärahoihin,
liikenneinvestointeihin, eduskuntakäsittelyn yhteydessä.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
jo hyvin voimakkaasti puututtu tähän liikenneinfraan,
rahojen riittämättömyyteen ja erityisesti
tieverkon heikkoon tasoon ja rappeutumiseen. Erityisenä huolenaiheena
voi osoittaa viime vuoden osaltakin sen — ja sitä voi
perustella sillä, että esimerkiksi Valtatie 8
on suunnitteluissa ollut valmiina jo monta monituista vuotta — että viime
vuonna säädettiin erillislaki, jotta tämä hanke
voitiin lykätä pari kolme vuotta eteenpäin.
Tämä ei voi olla järkevää taloudenhoitoa.
Toisaalta myös sitten voidaan katsoa ja kysyä näiden
liikennehankkeiden toteuttamistehokkuuden perään.
Esimerkiksi E18-tie on pilkottu moneen eri osaan ja monen vuoden,
lähes 15 vuoden, ajalle. Näin saadaan aikaan todella
suuria kustannuksia, koska mitä nopeammin asioita viedään
eteenpäin, mitä suurempia urakkakokonaisuuksia
on, sitä helpommin tietenkin saadaan myös asianmukaisia
tarjouksia mahdollisesti myös kansainvälisiltä markkinoilta.
Eli kyllä tässä tiestössä ja
Tiehallinnossa ja myös päätöksenteossa
on edelleen aika paljon korjaamisen varaa. Toivottavasti nyt sitten
täällä nämä ministerin
lupaukset ja itse asiassa yllytykset eduskunnan suuntaan, että toimikaa
aktiivisesti, johtavat siihen, että sitten voidaan saada
lisää rahaa. Se on hyvä näin.
Toinen asia on sitten tietenkin tämä KTM:n puoli,
t&k-rahojen osuus. Siellä ei ole myöskään osoitettu
viime vuonna riittävästi rahoja, ja tämän
vuoden osalta tilanne on vieläkin heikompi.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Nythän kun tämä Hallituksen
kertomus valtiovarain hoidosta ja tilasta on tässä lähetekeskustelussa,
on mielenkiintoista nähdä, minkälaisiin
toimenpiteisiin sitten tämä käsittely
todella johtaa. Tämä on erittäin mielenkiintoista
luettavaa, ja sitä voi lämpimästi suositella
kaikille.
Tämän vuoden budjetissa asiantuntijoiden mukaan
kunnat saavat kuitenkin 126 miljoonaa euroa lisärahaa,
mutta näyttää silti kuitenkin siltä,
että kunnat tarvitsevat jatkossakin edelleen lisää muun
muassa harkinnanvaraista avustusta ja nähtävästi
enemmän kuin budjetissa on arvioitu. Mutta kuinka asia
ratkeaa, se nähdään sitten myöhemmin
tänä syksynä.
Muista asioista haluaisin mainita, että autoveron tuotto
vuodesta 2000 vuoteen 2001 laski 13 prosenttia. Autokauppa ei ole
oikein ottanut käydäkseen, ja varmasti seuraavakin
hallitus joutuu painiskelemaan autoilun ja autoverotukseen liittyvien
asioiden kanssa toden teolla.
Vielä muutama luontoon liittyvä asia.
Sitä ei ole kyllä tässä kertomuksessa
mainittu, mutta mitä olen asiantuntijoiden kanssa puhunut,
lintuvesien hoitoon ei ole riittävästi varoja ollut
käytössä. Toivon, että se voidaan
kuitenkin korjata tulevaisuudessa, koska ruohottuvat lahdet eivät
tietenkään linnuille asianmukaisia olosuhteita
takaa.
Myös nämä myrskyt ovat nyt Euroopan
tulvien kohdalta tärkeä asia. Sivulla 68 niitä käsitellään,
ja toivonkin, että niihin paneudutaan hyvin, koska myös
meillä Suomessa on poikkeuksellisia sääolosuhteita,
muun muassa kylmyys, myrskyt merellä ja metsien tuhot,
esimerkiksi trombit.
Olen tyytyväinen, että tässä kertomuksessa
on mainittu myös alueellemme tullut Asehallintokeskus,
joka on Riihimäellä, mikä on positiivista meidän
vaalipiirimme alueella.
Markku Laukkanen /kesk:
Rouva puhemies! Vielä muutama havainto parin muun
pääluokan osalta; täällähän
on liikenne- ja viestintäministeriöstä puhuttu.
Kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnon alalta haluan
nostaa esiin tutkimus- ja kehitysmäärärahakysymyksen
ja teknologiapolitiikkakysymyksen, jotka ovat tavallaan Suomen kilpailupolitiikan
kannalta äärimmäisen merkittäviä ja liittyvät
myöskin alueellisen elinkeinopolitiikan vahvistamiseen.
Nythän on käynyt näin, että yritykset
ovat nostaneet johdonmukaisesti viime vuosina vuosi vuodelta tutkimus-
ja kehitysmäärärahojen osuutta ja panostuksia,
mutta julkinen rahoitus suhteessa bkt:hen t&k-panostuksena
on pysynyt neljä vuotta samana, ja tästä on
esimerkiksi Tekesin ja Valtion teknisen tutkimuslaitoksen sekä tiedeneuvoston
taholta annettu tavattoman vakavia huomautuksia, että tässä olisi
korkea aika nyt tehdä merkittävä tasokorotus,
koska tässähän tavallaan investoidaan
huomiseen, luodaan huomisen tuloa.
Sen takia, jos me haluamme säilyä johtavana innovaatiomaana,
johtavana tutkimus- ja kehityshankkeita tuottavana maana, johtavana
teknologiamaana, niin silloin on kerta kaikkiaan tasokorotusta pyrittävä lähivuosina
tekemään. Tämä on tavallaan
jo noteerattu tässä kertomuksessa vuodelta 2001,
ja ongelma ensi vuoden budjetin osalta näyttää vain
pahenevan.
Toinen havainto, rouva puhemies, liittyy asunto- ja ympäristöministeriön
vastuualueelle ja ennen muuta tämän yhtenäislainajärjestelmän ongelmiin,
joihin kiinnitetään huomiota jo tässä ja
joiden osalta on vielä esimerkiksi vanhojen aravalainojen
7 miljardin markan lainakanta kokonaan uudistamatta ja hoitamatta.
Tästä on tulossa vakava este sekä uustuotannolle
että ennen muuta myöskin vanhojen aravarahoitteisten
talojen peruskorjaukselle. Nyt on myöskin tilanne sellainen,
että aravakorko ei tänä päivänä pysty edes
kilpailemaan markkinaehtoisten korkojen kanssa, ja siksi kysyntä aravarahalle
ja tällaiseen sosiaaliseen yleishyödylliseen asuntotuotantoon on
vaarantumassa. Tässä olisi erittäin tärkeä hanke,
johon mielestäni hallituksen pitäisi tuoda uusia
esityksiä vielä tämän vaalikauden
aikana.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
puhuttu tiemäärärahoista. Haluan kiinnittää kaikkien
teiden mutta ennen muuta yksityisteidenkin osalta huomiota siihen,
että olemassa oleva infrastruktuuri elikkä tiestö rapistuu,
ellei peruskorjaukseen ja kunnossapitoon osoiteta riittävästi
rahaa, ja myöhemmin kuntoon saattaminen tulee kohtuuttoman
kalliiksi, ellei välttämättömiä töitä pystytä tekemään
silloin, kun niiden tarve on.
Keskustelu päättyy.