Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun onnistuin tässä muutama
pykälä sitten hillitsemään itseni
entisenä keskisuomalaisena ja nykyisenä savolaisena
kansanedustajana ed. Oinosen puheenvuoron aikana, niin totean vain
tässä yh- teydessä, kun esittelemme minun,
ed. Rauhalan ja ed. Marjaana Koskisen yhteisen vastalauseen, että näin
ne arvot vaihtelevat. Me olemme tässä asiassa
yhtä mieltä ed. Rauhalan kanssa; tuossa hedelmöityshoitolaissa
olimme ed. Rauhalan kanssa hieman eri mieltä keskenämme.
Mutta tähän asiaan. Tässä on kysymys
kahdesta laista, jotka kuuluvat täällä tänäkin
iltana muutaman kerran jo mainittuun hallituksen köyhyyspakettiin,
ja kun täällä on aiemmin jo ihmetelty,
mikä se semmoinen köyhyyspaketti oikein on, niin
tämä on nyt aika hyvä esimerkki siitä.
Siinä paketissahan on ripoteltu sinänsä tarpeellisiin
kohteisiin rahaa hieman sinne sun tänne ja aika pieniä määriä,
ja niin on nyt myöskin näitten vammaisetuuksien
osalta, joita tässä hieman korotetaan, ja samoin
eläkkeensaajien asumistuessa hyväksyttävien
asumiskustannusten enimmäismäärien tarkistamisen
osalta.
Tämä meidän vastalauseemme, joka
sisältää lausumaehdotuksen, perustuu
nimenomaan tähän eläkkeensaajien asumistuessa
esiin nousseeseen ongelmaan eli siihen, joka todetaan jo lain perusteluissa,
että joittenkin tuensaajien osalta johtuen näistä eri
tukien yhteensovittamisista saattaa käydä niin,
että tämä köyhyyspaketti, jonka
pitäisi siis parantaa kaikkein köyhimmässä asemassa
olevien, tässä tapauksessa eläkeläisten,
asemaa, tuleekin heikentämään sitä,
koska tämä yhteensovitus tulee, ei korottamaan,
vaan pienentämään joittenkin tuensaajien
tukea, ja tällainen ei voi tietenkään
olla mistään kotoisin.
Me keskustelimme tästä valiokunnassa, ja valiokunta
otti asian sinänsä keskusteltavakseen ja totesi
sen saman, minkä me toteamme tässä omassa
lausumaehdotuksessamme. Valiokunta totesi sen seuraavasti: "Valiokunta
on toistuvasti kiinnittänyt huomiota eri järjestelmien
yhteensovitukseen liittyviin ongelmiin ja katsoo, että nyt hyväksyttävän
eläkkeensaajien asumistuen korotuksen riittävyyttä tulee
seurata ja arvioida sen vaikutus edellä mainittujen ryhmien
taloudelliseen asemaan."
Minä, ed. Rauhala ja ed. Marjaana Koskinen, joka on
siis hallituspuolueen kansanedustaja, esitimme valiokunnassa, että tämä voitaisiin
nostaa
lausumaksi, koska jokainen täällä työskennellyt
tietää, että tänne mietinnön
tekstin sisään kirjoitetut hyvätkin toiveet
johtavat, kuten hurskailla toiveilla tapana on, erääseen
lämpimään paikkaan, jota nyt tässä en
häveliäisyyssyistä mainitse. Siksi halusimme
tälle erittäin tärkeälle asialle
lisää painoa ja esitimme, että tämä voitaisiin
nostaa lausuman tasolle. Valitettavasti tämä ei
hallituspuolueitten kansanedustajille, tämäkään
lausumaesitys, kelvannut, kuten nyt ei kelvannut aiemmassa esityksessä alkuillasta
puheena ollut lausumaesitys. Sitä tässä nyt hieman
tältä osin ihmettelen, koska tästä asiasta kuitenkin,
toisin kuin ehkä siinä alkuillan asiassa, olimme
täysin samaa mieltä. Mutta kun nyt näin
tapahtui, niin olemme tehneet tämän vastalauseen,
ja siksi ehdotan, että eduskunta hyväksyy vastalauseeseen
2 sisältyvän ehdotuksen lausumaksi.
Tämän lisäksi kiinnitän
vielä pykäliinkin sen verran huomiota, että kun
tässä nyt korotetaan, siis tätä köyhyyttä poistetaan
korottamalla, niitä enimmäismääriä,
joihin eläkkeensaajan asumistuki voidaan myöntää,
niin kyllä ne korotukset ovat kovin vähäisiä,
koska hyväksyttävä enimmäisvuokra
on hieman yli 500 euron, ja on selvää, että esimerkiksi
Helsingin keskustassa ei sillä vuokralla saa kuin kovin
pienen asunnon. Tästä syystä katumukseni
on entisestään lisääntynyt siitä,
että en tullut tehneeksi pykälämuutosta
tähän asiaan, mutta kun kyse on toisesta käsittelystä,
arvoisa puhemies, niin se on nyt myöhäistä katua.
Mutta kunhan nyt eduskunta hyväksyisi edes tämän
meidän lausumaesityksen.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä 164
ehdotetaan toimenpiteitä, joiden perusteella vaikeavammaisten
ja sairaiden henkilöiden taloudellista tukemista edistetään
ja pientä eläkettä saavien asumiskustannuksia
myöskin pyritään pitämään edes
niin sanotusti ajan tasalla. Näitähän
nimenomaan halutaan kohdentaa lasten erityishoitotukeen ja erityisvammatukeen
sekä eläkkeensaajien erityishoitotukea saaviin,
siis kolmeen erilliseen kohderyhmään. Nämä tuet
ovat etuoikeutettuja tuloja, toisin sanoen ne eivät ole
riippuvaisia edunsaajan tuloista.
Hallituksen omassa esityksessä tähän
niin sanottuun ylimpään tukiluokkaan hallitus
ehdottaa tehtäväksi tasokorotusta, joka on 15
euroa, mutta meidän valiokuntaryhmämme on sitä mieltä,
niin kuin eduskuntaryhmämme myöskin, että sen
pitäisi näiden kohderyhmien nykyinen tilanne ja hintakehitys
ja elinkustannusindeksit huomioon ottaen olla 20 euroa.
Me teimme varsinaisessa ykköskäsittelyssä pykälämuutosehdotuksen
tähän liittyen, jotta se olisi noussut 20 euroon,
mutta kun näin ei käynyt, niin meillä on
siihen liittyvä lausuma, joka on vastalauseessa
1 jaettuna, ja teen sen mukaisen ehdotuksen nyt. Lausumaehdotus kuuluu:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy toimenpiteisiin myös eläkkeensaajan
hoitotuen sekä korotetun hoitotuen nostamiseksi 20
eurolla."
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Virtasen tekemää,
vastalauseessa 2 olevaa lausumaehdotusta.
Niin kuin ed. Virtanen sen esittelikin, niin tämä lausumaehdotushan
on, voi sanoa, melkein sanasta sanaan se, mikä on mietinnön
viimeisenä lauseena. Ainoastaan siellä on avattu
tämä, mitä tarkoittaa "edellä mainittujen
ryhmien", että siinä on vielä tarkemmin
pantu tämä "vaikeavammaisten, sairaiden ja pientä eläkettä saavien
henkilöiden taloudelliseen asemaan", yritetty vielä tarkentaa
sitä. Todella perustana on se, että asian tärkeys
nostettaisiin vahvasti esille. Olemme ymmärtäneet,
että lausumalla on joku merkitys; jos asia jää vain
sinne mietinnön sisälle, niin se jää myös
huomaamatta. Tällä tavalla haluamme tätä asiaa
nostaa selkeästi esille. Siis kannatan ed. Virtasen, mutta
kannatan myös ed. Akaan-Penttilän lausumaehdotusta.
Keskustelu päättyy.