10) Hallituksen esitys eduskunnalle turvallisista konteista vuonna
1972 tehdyn yleissopimuksen liitteiden muutosten hyväksymisestä sekä laeiksi
sopimusmuutosten lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
ja konttilain muuttamisesta
Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä on kysymys niin sanotusta
konttilaista elikkä hallituksen esityksestä eduskunnalle
turvallisista konteista vuonna 1972 tehdyn yleissopimuksen liitteiden
muutosten hyväksymisestä sekä laeiksi
sopimusmuutosten lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
ja konttilain muuttamisesta. Kysymys on siis konttien turvallisuudesta,
ja tätä konttiyleissopimusta sovelletaan kansainvälisessä liikenteessä käytettäviin
uusiin ja vanhoihin kontteihin lukuun ottamatta ilmakuljetuksiin tarkoitettuja
kontteja.
Kontin omistajalle tulisi esityksen myötä velvollisuus
laatia kontille tarkastusohjelma, jonka Turvallisuus- ja kemikaaliviraston
hyväksymä tarkastuslaitos hyväksyisi.
Tarkastuslaitoksen tulisi tarkistaa vähintään
kymmenen vuoden välein, että tarkastusohjelma
täyttää edelleen hyväksymisen
edellytykset. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Suomessa ei
ole toistaiseksi yhtään konttilain mukaisesti
hyväksyttyä tarkastuslaitosta. Olemme siis ulkomaalaisten
tarkastuslaitosten tarkastusten varassa.
Lisäksi esityksellä täsmennettäisiin
valvontaviranomaisten tehtäviä ja muun muassa
säädettäisiin velvollisuudesta antaa
turvallisuustarkastajille perehdytystä tähän
tehtävään. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan ehdotetut muutokset ovat omiaan pidentämään
konttien käyttöikää ja parantamaan
muun muassa rahtialusten turvallisuutta. Näin ollen hallituksen
esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja ehdottaa yleissopimuksen liitteiden
sekä lakimuutosten hyväksymistä esityksessä ehdotetulla
tavalla.
Edellä esitetyn perusteella liikenne- ja viestintävaliokunta
ehdottaa, että eduskunta hyväksyy hallituksen
esityksessä tarkoitettuihin yleissopimuksen liitteisiin
tehdyt muutokset ja lakiehdotukset hyväksytään
muuttamattomina. Mietintö on yksimielinen.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Joskus tässä talossa
olevat lakiesitykset vaikuttavat nappikaupalta tai hiusten halkomiselta.
Ensiajatus turvallisista konteista olevan yleissopimuksen muuttamisesta
voisi hyvinkin johdattaa edellä mainittuun suuntaan. Näin
ei kuitenkaan ole. Kysymys on loppupeleissä varsin merkittävästä yksityiskohdasta
merenkulkua ja meritavarakuljetuksia ajatellen. Kansainvälinen yleissopimus
on vuodelta 1972. On järkeenkäypää,
että neljä vuotta itseäni vanhempaa sopimusta
on tarpeen muokata vastaamaan tämän päivän
tarpeita, jotta toiminta satamissa ja meriliikenteessä sujuvoituisi.
Konttiyleissopimustahan sovelletaan kansainvälisessä liikenteessä käytettäviin
uusiin sekä vanhoihin kontteihin. Täytyy ymmärtää,
että konttien lastaus on kuin palapeliä. Alus
täyttyy useimmiten monien eri firmojen konteista, joiden
koko voi tällä erää vaihdella
paljonkin. On siis selvää, että yhdenkokoiset
kontit sekä helpottavat lastausta että parantavat
meriturvallisuutta. Ennen kaikkea varustamoiden mielestä esitetty muutos
on hyvä ja toivottu.
Hallitus on siis konttisopimuksen muutosesityksellään
oikealla asialla.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suomen konttiturvallisuus on pääosin
hyvä, mutta turvattomia ja ympäristölle
vaarallisia kontteja on myös Suomen liikenteessä.
Kontithan liikkuvat kansainvälisesti, ja sen vuoksi tällainen
konttilaki, kansainväliseen sopimukseen perustuva konttilaki,
on erittäin tärkeä sekä liikenneturvallisuuden
että ympäristöturvallisuuden ja työturvallisuuden
vuoksi, nimittäin vaarallinen kontti saattaa aiheuttaa
vaaraa ihmisille, ympäristölle ja lastille. On
tärkeää, nyt kun tämä tarkastusvelvollisuus
tähän tulee, että kontit tarkastetaan
kymmenen vuoden välein ja niihin tehdään
asianmukaiset korjaukset.
Juuri tänään Etelä-Suomen
Sanomat kirjoitti konttien vaarallisuudesta ja siitä, että kontteja kaasutetaan
lähtömaassa, kun tehdään lastauksia.
Niitä kaasutetaan tuholaisten tai tautivaarojen vuoksi,
ja se on hyvin suuri työturvallisuusriski, mikäli
näiden konttien merkinnät eivät ole ajan
tasalla. Eli sille työntekijälle, joka avaa sitä konttia
sitten määräsatamassa, jos merkinnät
eivät ole kohdallaan ja kontit asianmukaisessa kunnossa,
se voi olla työturvallisuusriski, koska työskentely
kaasutetussa kontissa voi aiheuttaa jopa pyörtymisiä.
Tällaisia tapauksia on ollut.
Tässä on yksi hyvä käytännön
esimerkki siitä, niin kuin edustaja Kymäläinen
sanoi, että saattaisi ajatella, että tämä on
varsin mitätön laki, tällainen konttilaki,
mutta silloin kun mennään työntekijätasolle,
niin silloin on turvallisuudesta kysymys, että se kontti
on asianmukainen ja kun se on tuolla liikenteessä, niin
se ei aiheuta vaaraa, ei ympäristölle eikä ihmisille
eikä niille työntekijöille, jotka näiden
konttien kanssa työskentelevät.
Yleiskeskustelu päättyi.