28) Hallituksen esitys laiksi vähittäiskaupan
aukioloajoista
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Voisihan tähän lyhyestikin
todeta, että kelvoton esitys, eikä se puhumalla
parane. Mutta on syytä puhua, koska esitys hylkäyksestä on
tehtävä. Herra puhemies! Ehdotan, että lakiesitys
hylätään.
Tätä samaista asiaa käsiteltiin hieman
lievemmässä muodossa kuin nyt marraskuussa 2000. Silloin
täältä eduskunnasta löytyi vankka
kannatus esitykselle, mutta myös vankka vastustus. Osat
ovat nyt vain muuttuneet aika täydellisesti, vain kokoomus
on jotakin viisasta lukuun ottamatta säilyttänyt
linjansa.
Herra puhemies! Ensin muutama ajatus itse tästä asiasta.
Tämä hallituksen esitys syntyi käsittämättömällä tavalla
ja valmisteltiin huolettomasti ja huolimattomasti, ja siksi se tuotti
talousvaliokunnassa paljon ongelmia. Toisaalta niitä lisäsi
se, että otettiin kauhea kiire tälle asialle,
koska haluttiin joulukaupassa saada myyjille palkankorotus tämän
perusteella. Kaupathan ovat nyt joulukuussa muutoinkin auki, mutta
tämä palkkaratkaisu tässä oli
se osa, mikä haluttiin toteuttaa tällä kiireellä.
Tätä esitystähän voimallisesti
ajoivat vain kaksi kotimaista suurketjua, joilla on suurilla alueilla
maassa monopoli, S-ketju ja Kesko, ja kolmas, jolle tämä ainakin
tulee olemaan erityisen tuottoisa, on ulkomaisten erikoiskauppojen
ketjut, jotka valtaavat pienyritykset, erikoiskaupan yritykset,
ja pystyvät sillä tavalla linnoittautumaan entistä vahvemmin
suomalaiseen talouteen. Nämä piirit ajavat tätä voimakkaasti.
Esimerkiksi Suomen Yrittäjät, Erikoiskaupan Liitto ja
naisyrittäjien liitto vastustivat yksiselitteisesti tätä hallituksen
esitystä.
Tässä on monia ongelmia, joista lyhyesti totean,
että maaseudun kannalta tämä on tuhoisa,
ja siksi ihmettelen, että keskusta on vuoden 2000 jälkeen
nyt kääntänyt täydellisesti
takkinsa tässä asiassa ja ajaa tätä uudistusta.
Toinen kärsijä ovat kunnat. Valitettavasti Kuntaliitto
ei edes lähettänyt asiantuntijaa talousvaliokuntaan,
(Ed. Pulliainen: Ei uskaltanut!) ei uskaltanut ilmeisesti lähettää,
ei edes kirjallista lausuntoa, vaikka tämä koskettaa
kuntien taloutta ja kuntia muutoinkin kohtuullisen merkittävästi,
koska esimerkiksi subjektiivinen päivähoito-oikeus
yö- ja sunnuntaipäivähoidon osalta tulee
olemaan kunnille melkoisen raskas uusi tehtävä ja
taakka. Näin sitä vain hallitus lisää kuntien
taakkaa, eikä Kuntaliittokaan puhu mitään,
kun se on naimisissa hallituspuolueiden kanssa liian voimakkaasti.
Näin tulkitsen ja moitteet tässä menkööt
Kuntaliittoon asti.
Eli maaseutu ja kunnat kärsivät, ja niille
ei puolustajia näyttänyt juurikaan löytyvän
näistä suurimmista kuntapuolueista esimerkiksi,
eikä maaseudun asiaa perinteisesti ajaneista puolueista.
Tämä nimittäin selvästi suosii
suuria marketteja ja ne aina tuhoavat laajalta alueelta ympäriltään
pienkaupat, ja sama tapahtuu myös kaupunkien keskustoissa.
Perheet myös osin kärsivät tästä,
varsinkin ne perheet, joista sitten töitä joudutaan
näin tekemään sunnuntaisinkin.
Sitten on yksi kärsijä, joka on aivan selvä,
on tämä ilmasto- ja ympäristöpolitiikka.
Sitä suunnattomasti ihmettelen, että kun tämä on
vihreän ministerin luoma esitys ja valiokunnassakaan eivät
vihreät reagoineet oikeastaan millään
tavalla, ja kuitenkin tämä lisää selkeästi
yksityisautoilua ja lisää näitten suurten
markettien lisääntymistä tai niitten
etua ajaa. Jopa se näkökulma, että tätä perusteltiin
sillä, että perheet voivat mennä yhdessä sunnuntaisin
kauppaan, on mielestäni kyllä sellaisia arvoja
vastaan, mistä vihreätkin ovat puhuneet — että pienet
lapsetkin opetetaan kuluttamaan, kuluttamaan ja kuluttamaan, kaikkea krääsää pitää
ostaa
päivittäin, jopa sunnuntaisin. Ei ole kyllä hyvää kasvatusta
minun mielestäni sellainen peli. Tämä on
tältäkin osin kelvoton esitys.
Herra puhemies! Sitten 4 §:ään,
josta paljon puhuttiin ja valiokunta hieman muutosta siihen tekikin,
eli tämä kauppakeskusten kauppiaiden asema. Se
jäi edelleen perustuslain elinkeinovapauden ja sopimusvapauden
nimissä erittäin epävarmaan ja suorastaan
huonoon muotoon. Tässä käy nyt niin,
että nämä kauppakeskusten pienet kauppiaat
ovat vastakkain kansainvälisten sijoitusrahastojen omistamien
ja määräämien kauppiasyhdistysten
kanssa, ja kun ne ajautuvat sitten kohtuullisista syistään
oikeuteen asti näissä riidoissa, niin kyllä sen
tietää, kumpi puoli siinä on heikoilla,
kumpi vahvoilla. Eivätkä nämä valiokunnan
tekemät kauniit lausahdukset tai sanat muuta valitettavasti
tätä tosiasiaa. Eli tämä on pienkauppiaiden
etujen vastainen ja johtaa todella huonoon kehitykseen.
Herra puhemies! Sitten muutama ajatus siitä, mitä todellakin
9 vuotta sitten tapahtui täällä. Muun
muassa nykyinen ministeri Brax voimakkaasti arvosteli sitä lakia
silloin, ja nyt hän on tietysti toista mieltä.
Ed. Rantakangas, joka silloin pani vastalauseeseen nimensä,
vaati asian hylkäämistä ja silloin perusteli
perhepoliittisilla syillä mutta ehkä vielä voimakkaammin
näillä maaseudun kauppojen vaikeuksilla, jotka
silloin olivat vielä hänellä sydäntä lähellä.
Täällä on selkeää tekstiä siitä,
miksi tämä kehitys on tuhoisa maaseudun kannalta.
Missä on nyt se sama puhe? Ei ainakaan valiokunnassa kuulunut.
Ed. Pulliainenkin silloin käytti hyvän puheenvuoron ja
varmaan on edelleen samaa mieltä. Hän oli jossakin
vaiheessa ilmoittanut, että ei tule missään
nimessä vakaumuksellisista syistä hyväksymään
ja äänesti sitä vastaan aikaisemmin ja
silloin vuonna 2000 jatkoi samalla linjalla ja totesi muun muassa,
että vastaan täytyy taistella silloin, kun on
taistelun paikka.
Toivottavasti nyt kun on taistelun paikka ja huomenna äänestyksen
paikka, ja se on sen taistelun huipentuma, löytyy vihreistäkin,
jotka ovat tämän lain äitejä ja
isiä, linjakkuutta, eikä se tässä 2000-luvulla
olisi sitten kääntänyt kelkkaansa niin
voimakkaasti kuin on keskustan osalta erityisesti tapahtunut. Silloin
ed. Liisa Hyssälä voimallisesti puhui myös
kauppojen sunnuntaiaukioloa vastaan todeten, että sitä ei
pidä laajentaa vaan päinvastoin pitäisi
tarkastella, tarvitaanko jo olemassa oleviin aukioloaikoihin rajoituksia. Hänen
sanansa silloin olivat todella jyrkkiä tässä suhteessa.
Monia muitakin löytyy. Nykyiseltä ministeri Kiviniemeltä on
voimakas puheenvuoro, ja hän oli vastalauseen allekirjoittaja
silloin myös.
Sitten, herra puhemies, on mielenkiintoinen silloisen keskustan
eduskuntaryhmän puheenjohtajan, nykyisen ministeri Pekkarisen
puheenvuoro. Hän silloin hyökkäsi erittäin
voimakkaasti ed. Huotaria vastaan ja koko vasemmistoliittoa vastaan,
kun ed. Huotari väitti, että vasemmistoliiton
ryhmässä ei ole vapaita käsiä tässä asiassa. No,
se selvisi, että vasemmistoliitolla oli ryhmän kädet
sidottu, (Ed. Kangas: Ei ollut!) mutta en tiedä, pitivätkö ne
kuinka hyvin. Ed. Huotari myönsi tässä keskustelussa,
että kädet oli sidottu, ja ed. Pekkarinen moneen
kertaan voimallisesti sanoi, että tällaisessa
asiassa ei saa eduskuntaryhmä sitoa edustajiensa käsiä.
Nyt olen kuullut, että keskustan ryhmässä huomisessa äänestyksessä on
aika ankarat määräykset, että ei
saa äänestää vastaan. Onko johdonmukaisuutta?
Ei ole. Vetoan kyllä jokaiseen edustajaan, joka kuulee,
ja toivottavasti menee mahdollisimman monelle, että kyllä tässä asiassa
on sellaiset arvot, ihan käytännölliset
mutta myös sitten monien esille nostamat arvot sunnuntain
lepopäivän pyhittämisestä lähtien,
että tässä on oltava vapaat kädet
jokaisella tehdä niin kuin omatunto vaatii. Ja erittäin
vahvat perusteet on sille, että me emme antaudu tälle
markkinavoimien ja kansainvälisten markkinavoimien ja keskittämisen
politiikalle, jota Vanhasen hallitus tässäkin
asiassa ajaa niin kuin monessa muussa. Toivon, että tämä hylätään,
ja sen esityksen tuossa alussa tein.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa puhemies! En ensimmäisessä käsittelyssä ollut
paikalla enkä päässyt käyttämään
puheenvuoroa, ja nytkin vaikuttaa siltä, että ääni
meinaa hävitä kokonaan, mutta yritänpä nyt
aivan historiaakin ajatellen pöytäkirjoihin saada
nämä omat näkemykseni tässä vaiheessa
tätä asiaa sanottua.
Ed. Kankaanniemi tuossa muisteli kymmenen vuoden takaisia puheenvuoroja
tästä samasta asiasta, ja muistan nuo puheenvuorot
oikein hyvin, koska itse oli silloin talousvaliokunnan jäsen. Tuo
valiokunta- käsittely oli varsin mielenkiintoinen, kuten
ilmeisesti on ollut tälläkin kertaa. Kauppojen
aukioloasia tuntuu olevan asia, joka herättää kyllä paljon,
paljon keskustelua.
Arvoisa puhemies! Tämä on siis periaatteellinen
iso muutos, jota tässä hallituksen esityksessä ja
nyt talousvaliokunnan mietinnössä ollaan viemässä eteenpäin.
Milloinkaan aikaisemmin ei ole vapautettu kokonaan sunnuntaikauppaa,
niin kuin nyt tässä esityksessä tehdään.
Tässä keskustelussa, jota julkisuudessakin on
käyty, on monessakin yhteydessä todettu, että nykyinen
lainsäädäntö on näiltä osin
sekava. Varmasti se sitä osittain onkin, mutta aika monet
meistä silti tuntuvat tietävän, miten
se oma lähikauppa on auki, milloin sinne pääsee,
milloin ei. Ainakin minä tiedän, ja luulen, että aika
monet täällä olijoistakin tietävät.
Sitten kun kuuntelee käytettyjä puheenvuoroja
tämän asian yhteydessä, esimerkiksi näiden erilaisten
kauppakeskusten edustajien toimesta, niin sekavaksi tämä tuntuu
jäävän, sillä joissakin julkisissa
puheenvuoroissa on kerrottu, että kauppakeskus voi esimerkiksi
tehdä niin, että yksi kerros kauppakeskuksesta
on auki jonakin sunnuntaina ja jokin toinen kerros toisena sunnuntaina.
Tällainen on ollut ainakin oma tulkintani joistakin noista
puheenvuoroista. Silloin on edelleen sekavaa se kuluttajan kannalta,
onko kauppa auki vai ei. Eli ei tämä asia taida
nyt tälläkään lainsäädännöllä valmiiksi
tulla.
Arvoisa puhemies! Kuten jo sanoin, tämä on periaatteellinen,
iso asia. Tähän liittyy monta erillistä huolta,
jotka on osittain jo tässä käsittelyn
muissa vaiheissa tuotu esille. Suurena asiana pidän itse
kaupan rakenteen muutosta, ja pelkään, että tällä esityksellä toteutetaan
kaupan rakenteen raju muutos. Pienet liikkeet eivät nimittäin
pysty millään tavalla pysymään
suurten toimijoiden kilpailussa mukana.
Itse esimerkiksi asun 15 kilometrin päässä Jyväskylän
keskustasta, ja meillä vielä toistaiseksi — aikaisemmin
tuolla saarivaltakunnassa taisi olla parhaimmillaan yhteensä jopa
kuusi eri kauppaliikettä — toimii tällä hetkellä kaksi kauppaa.
ja pahoin kyllä pelkään, että tämä muutos
tulee aiheuttamaan sen, että ainakaan jompikumpi näistä liikkeistä ei
pysy mukana tässä kilpailussa. Tätä perustelen
sillä, että kahdeksan kilometrin päässä sijaitsee
niin yhden jos toisenkin isomman kauppaketjun isoja pellolle rakennettuja
marketteja. Tämä tulee kyllä tarkoittamaan
sitä, että kun näillä isoilla
automarketeilla on mahdollisuus ostaa sisään paljon
suurempia tavaraeriä ja myydä niitä halvemmalla
kuin näiden pienten liikkeiden, niin asiakkaalle se euro
on edelleenkin kova konsultti. Se tarkoittaa siis sitä, että tuo
kysyntä, joka tällä hetkellä suuntautuu pieniin
liikkeisiin, tulee suuntautumaan tämän muutoksen
jälkeen suuriin liikkeisiin. Tämä on se
isoin huoleni tässä asiassa.
Lisäksi pelkään, että uhkana
on se, että ilmastotavoitteissa, joita tämä hallitus
niin kovasti täällä monissa muissa asioissa
markkinoi, ei myöskään päästä eteenpäin
tällä muutoksella. Ed. Kankaanniemi tämänkin
asian jo nosti esille. Mutta jos tavoitellaan tiivistä yhdyskuntarakennetta
ja ylipäätään ilmastopoliittisten
toimien vaikuttavuutta tässä valtakunnassa, niin
silloin pitäisi kyllä erityisen tarkasti hallituksen
tasolla kyetä katsomaan, miten nämä eri
politiikkatoimet vaikuttavat tuohon tavoitteeseen.
Tässä kohdassa on kyllä kontrolli
nyt jossakin kohdin pettänyt. En tiedä, onko se
pettänyt valtioneuvoston kanslian kontrollissa vai poliittisessa
valmistelussa. Ihmettelen kyllä suuresti sitä, että nimenomaan
vihreät, jotka ovat tässä asiassa olleet
suuna päänä huutamassa tiiviimpää yhdyskuntarakennetta
ja ilmastopolitiikan huomioimista, tekevät näin
päinvastaista politiikkaa tässä yhdessä asiassa.
Tätä ei voi kuin ihmetellä.
Kansalaisten kannalta, koska meidän väestömme
on ikääntymässä, olisi äärimmäisen
tärkeää, että lähipalvelut
löytyisivät kävelymatkan päästä,
ei niin, että niihin täytyy lähteä autolla
tekemään matkaa. Iäkkäällä väestöllä — juuri äsken
keskustelimme jo täällä ajokorttiasioista — ei
ole kerta kaikkiaan mahdollisuutta sinne pellolla olevaan markettiin
lähteä autolla käymään, enkä tiedä,
onko se ilmastopoliittisesti tai liikenneturvallisuudenkaan kannalta
välttämättä hyvä asia,
että sinne lähdetään seikkailemaan
ostosten perässä. Kyllä ne lähipalvelut,
joita ihminen arkielämässään
tarvitsee, tulee saada läheltä. Tässäkin
peräänkuulutan, että tämä olisi
kannattanut miettiä vielä kertaalleen.
Perheiden yhdessäoloaika tulee vähentymään.
Tosiasia on se, että useiden työntekijöiden tästä eteenpäin
on pakko ottaa niitä sunnuntaitöitä vastaan,
vaikka ei haluaisikaan. (Ed. Kankaanniemi: Ihan varmasti!) Täällä voidaan
väittää vastaan, mutta itse olen ollut
kaupan alalla paljon töissä ja tiedän
tämän aika tarkasti, mikä se tosiasiallinen
tilanne siellä on. Meille voidaan väittää tässä asiassa
mitä vaan, mutta todellisuus on kyllä kovin toisenlainen.
Eikä vain kaupan alalla tule lisääntymään
sunnuntaityö, vaan ketjussa alaspäin, kuljetusliikkeissä jne.
On todettu, että ovathan ne nyt muutkin ammattiryhmät,
hyvänen aika sentään, töissä,
palomiehet ja sairaanhoitajat ja lääkärit.
Niin ovat, mutta ei ihmisten henkien pelastaminen ole kauppapalveluista
ennenkään ollut kiinni eikä pitäisi
olla tämänkään jälkeen.
Kauppa määrittää yhteiskunnan
rytmiä ja rakennetta aivan toisella tavalla kuin ne palvelut,
joita nyt tässä tämänkin esityksen
julkisessa keskustelussa on verrattu kaupan palveluihin. Tarkoitan
esimerkiksi näitä mainittuja ihmishenkien pelastustehtäviä.
Työturvallisuusasia on sellainen, josta kannan suurta
huolta. Aiotaanhan nyt tässä vapauttaa myös
mahdollisuus sille, että 24 tuntia vuorokaudessa kauppa
voi olla auki. En ymmärrä ollenkaan, että tällä nyt
sitten pystyttäisiin näitä pikkukauppoja
pitämään auki. Ainakin itse toivon, että meidän
keskikaljakuppilamme vieressä oleva toinen lähikauppa
ei pidä oviaan auki. Kyllä sieltä jos
mistä on tähänkin asti keskellä päivääkin
onnistuttu käymään hakemassa vähän
lisää juotavaa, niin jos se vielä yöllä on
auki, niin kyllä sinne monennäköiset
probleemat kerääntyvät kassahenkilökunnan
hoidettaviksi.
Tämä esitys on ala-arvoisesti valmisteltu,
ala-arvoisesti valmisteltu, kun se ei sisällä edes
sanana mainintaa yksintyöskentelystä, se ei pidä edes koko
sanaa "yksintyöskentely" sisällään.
Jo tämän perusteella minusta olisi syytä hylätä koko homma,
koska täytyisihän lainsäätäjän
eteen tuoda semmoinen paketti, joka ottaa näin isossa mittakaavassa
olevan asian eri puolet esille, nostaa ne keskusteluun. Näin
ei todellakaan ole nyt tapahtunut. Yksintyöskentely on
siis merkittävä ongelma, ja työturvallisuuden
puolesta kannan siitä suurta huolta.
Lopuksi, arvoisa puhemies, kun silloin edellisen kerran tätä asiaa
käsiteltiin, me laadimme pitkän listan asioista,
jotka täytyy tuoda eduskunnalle selvitettäväksi,
ennen kuin tämän asian osalta liikutaan mihinkään
suuntaan. Sillä listalla olivat muun muassa yksintyöskentely,
julkisen liikenteen järjestäminen, kaupan rakenteen palvelut
ja päivähoitopalvelut. Kuntapalvelut eivät
kykene vastaamaan tämän lain tarpeisiin.
Olen erittäin pettynyt siitä, että kun
hallitus tuo tänne esityksen, niin vähintä,
mitä olisi tehtävissä, on se, että luetaan
edelliset mietinnöt aiheesta ja katsotaan, mitähän
se eduskunta on näistä asioista viimeksi tuumannut.
Se on tämän talon, meidän kaikkien päätäntävallan
ja demokratian aliarvioimista, että näillä listoilla
ei ole ollut mitään käyttöä,
näillä toiveilla, edellytyksillä, kun
tätä lakiesitystä on valmisteltu. Talousvaliokunta
on hyvässä mietinnössään
koettanut niitä nostaa esille, mutta eivät ne
lausumilla ratkea.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen monta viikkoa paininut tämän
asian kanssa, koska olen tuntenut tämän omaksi
asiakseni ja no, tiedä häntä, millä tuloksella.
No, aluksi ilmoitan kuitenkin, että kannatan ed. Kankaanniemen
hylkäysehdotusta.
Sen jälkeen. Eduskunta on edennyt vähittäiskaupan
sunnuntaiaukiolon käsittelyssä toiseen vaiheeseen.
Ensimmäisen käsittelyn aikana lienee myös
yleisölle tullut selväksi, miksi sunnuntain aukioloa
vastustetaan. Esitän tässä vielä tiivistelmän,
osan niistä kielteisistä vaikutuksista, joita
sunnuntaiaukioloajoista tapahtuu.
Sunnuntaiaukiolo lisää vähittäiskaupan
menopaineita. Kaupalle tulee lisää korotettuja
työvoima-, siivous-, kuljetus-, logistiikka- ynnä muita energiakuluja.
Pienten kauppojen pitkistä aukioloajoista seuraa myös
turvakulujen lisääntyminen. Kansalaiset maksavat
sunnuntaiaukioloajan kustannukset. Hintataso kohoaa. Sunnuntain kustannukset
syövät osan myös elintarvikkeiden arvonlisäveron
alennuksesta.
Suomessa päivittäistavarakaupan hintataso
on Euroopan korkeimpia. Korkea hintataso johtuu kilpailun puutteesta,
joka johtuu päivittäistavarakaupan keskittymisestä.
Tällä lailla olemme vain lisäämässä kaulaa
Euroopan unionin maiden hintatasoon. Merkittäviä työllisyysvaikutuksia
ei ole päivittäistavarakaupassa. Sen sijaan sunnuntaiaukiolo
tuo pien- ja erikoiskaupalle sen kilpailukykyä heikentäviä työvoimakustannuksia
sekä lisäksi edellä mainitut kustannukset.
Sunnuntaiaukiololla heikennetään pien- ja erikoiskaupan asemaa
suhteessa suuriin ryhmittymiin.
Arvoisa puhemies! Sunnuntaiaukiololla on sosiaalisia seurauksia.
Sillä syödään perheiden yhteistä aikaa.
Perheillä pitäisi olla jatkossakin säännöllisesti
ja tarpeeksi usein mahdollisuus yhteisen vapaapäivän
viettoon.
Laki jättää kauppakeskuksille mentävän
aukon. Porsaanreikä on 4 §:ssä,
jossa kielletään kauppakeskuksia sitomasta yrityksiä pitkiin
aukioloaikoihin, mutta avataan kauppakeskuksille mahdollisuus vedota
siihen, että yritys kuin yritys on myymäläkeskittymän
kannalta välttämätön ottaen
huomioon yrityksen toimialan laatu, kannattavuus ja muut olosuhteet.
Kauppakeskukset tulevat turvautumaan juuri tähän
perusteeseen.
On väitetty, että aukiololaki selkiyttää vähittäiskaupan
aukioloja. Perään sanotaan, että yrittäjät
voivat itse valita sen, milloin kauppa on auki. Aukioloajat eivät
selkiinny millään tavalla, vaan tulevat nykyistä sekavammiksi.
On selvää, että suuret ketjut hyötyvät
yrittäjävetoisen pien- ja erikoiskaupan kustannuksella aukiolojen
laajentamisesta, tuleehan valtaosa uusista liiketiloista ketjujen
käyttöön. Jos eduskunta hyväksyy
tämän lain, se aukaisee mahdollisuudet vähittäiskaupan
edelleenkeskittymiseen sekä pienkauppojen kuolemiin. Tästä saa
osansa, korostan, maaseudun pienkauppiaat. Eduskunta lyö jälleen
yhden naulan lisää yrittäjyyden arkkuun.
Arvoisa puhemies! Päivittäistavarakaupan aukiolo
olisi voitu vaikka vapauttaa, mutta kuten jo aiemmin olen todennut,
erikoistavarakaupalle nykyinen aukioloaika on aivan riittävä,
jopa välttämätön.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Katselin iltapäivän aikaan
nettiä, ja siellä eräskin kaveri kertoi,
että hän on ollut kauppojen aukioloaikojen puolustaja,
mutta sanoi, että kyllä hän on nyt ruvennut
miettimään, että olisi se mukava olla
kavereitten kanssa yhteinen vapaapäiväkin, että nyt
hän on niin kuin vähän kääntynyt
toiseen suuntaan. Tämmöisiä monia toiveita
ihmisillä on.
Suomen ja suomalaisten yhteisen edun kannalta tämä laki
vähittäiskaupan aukiolosta on huono. Kauppojen
aukioloaikojen vapauttamisella keskitetään kauppaa
suurten ketjujen haltuun. Samalla menee myös monen erikoistavarakauppiaan
ja perheyrittäjän leipä. Haja-asutusalueen
kauppojen hävittämistä kiihdytetään.
Euroopan kallein ruoka vielä kallistuu, koska tässä tulee
lisääntymään yötyö ja
viikonlopputyö ja se on aina kalliimpaa työtä myös
kaupan alalla ja hintoihin se valuu väkisten.
Tämä koskee myös kauppojen ulkopuolella olevia
ammattiryhmiä, jotka liittyvät kauppaan. Siellä on
siivoojia, laitoshuoltajia, varastotyön-tekijöitä,
vartijoita, jätteenkäsittelykuljetuksen työntekijöitä sekä välillisesti
esimerkiksi päiväkotien henkilökuntaa
ja julkisen liikenteen kuljettajia. Se määrä lisääntyy.
Se ei ole ainoastaan, mitä siellä kaupan sisällä on.
Kaupan sisälläkin tulee käymään
niin, niin kuin valiokunnassa kävi ilmi, että muun
muassa USA:ssakin, missä on paljon isoja kauppoja, kauppakeskuksia
yötkin auki, hyllyt täytetään
yöllä ja sitten sieltä juostaan kassalle,
jos ihmisiä tulee. Todennäköisesti näin
tulee Suomessakin käymään.
Valiokunnassa kävi pk-yrittäjiä,
ja he olivat järjestöinä yksimielisiä siitä,
että kauppojen aukioloja ei pidä enää lisätä,
ja kirkon edustajakin kehui, että heidän semmoinen
2 000—3 000 vuotta vanha traditionsa,
että sunnuntai on vapaapäivä, nyt murretaan,
ja kirkon edustaja sitä kovasti pahoitteli.
Arvoisa puhemies! Hallitus ei ole neuvotellut kuntien tai Kuntaliiton
kanssa, miten yli 100 000 ihmisen yö- ja sunnuntaityöt
mahdollistetaan, ja niin kuin täällä ed.
Kankaanniemi totesi, Kuntaliitto ei antanut edes minkäänlaista
lausuntoa. Olisi vähintään pitänyt
kuntien kanssa nyt keskustella, että päiväkodit
ja julkinen liikenne kumminkin pelaa näille ihmisille.
Tuntuu siltä, että se myyjäparka nyt
sitten joutuu etsimään sen yöpaikan lapselleen
ja samoiten sen, millä konstilla sinne työpaikalle
menee. Samoiten ei kuultu myöskään poliisia.
Täällä puhuttiin työturvallisuudesta
ja yleensä turvallisuudesta. Ei poliisiakaan kuultu, mikä valmius
heillä on valvoa järjestystä yön
tunteina, kun monissakin liikkeissä, varsinkin pienemmissä,
alle 400 neliön liikkeissä, se liikeideahan on
siinä, että siellä on yksi myyjä ja
sillä tavalla hoidetaan myyntityöt.
Uudistus on kallis ja huonontaa työelämää. Niin
kuin totesin, yötyöt ja sunnuntaityöt
tulevat lisääntymään ja myös
pätkätyöt tulevat tämän myötä lisääntymään.
Ed. Laxell, joka erityiskaupan kauppias on ollut ja sitä alaa
edustaa, tuntee sen hyvin, yli 30 vuotta ollut. Siellä pitää olla, kun
menee pesukonetta ja telkkaria ja radiota ostelemaan, tekninen asiantuntija,
joka kertoo, miten niitä käytetään.
Ei siellä vaan pelkkä kassa piisaa, joka rahastaa.
Eli niitä on pakko pitää siellä,
mutta voi olla, että tämän myötä on
pakko pitää myös niitä pätkätyöläisiäkin,
että siellä ei pysty semmoista määrää ihmisiä pitämään
kuin nyt on pidetty.
Sen takia sinne on tulossakin — ja se ilmiö on jo
nyt näkyvissä — että tällaiset
suuret kansainväliset urheilu- ja kodinkonekauppiaat ja
vaatetavarakauppiaat, jotka voivat olla vielä suurempia kuin
nämä kaksi suurinta Suomen kauppaketjua, valtaavat
nämä pienten kauppiaitten, suomalaisten pikkuyrittäjien,
tilat sieltä pois. Sen takia kannatan ed. Kankaanniemen
tekemää hylkäysesitystä.
Tero Rönni /sd:
Puhemies! Pitäisi varmaan melkein tänne pönttöön
piiloon, oikein kumartua. Kun on kuunnellut tässä vastustajien
puheenvuoroja ja olen itse vähän toista mieltä ja
tämän huonon hallituksen esityksen kannattaja, niin
suorastaan hävettää. Toki täytyy
sanoa, että kyllä tässä vastustajat
ovat puhuneet ihan oikeista asioista sinänsä vähän
tunteella, ja muutamaa haluan kommentoida.
En kyllä muista, mitä mieltä olen
silloin ollut 2000-luvun alussa, mitä olen sitten lopullisesti äänestänyt,
mutta kuitenkin olen ollut asiaa käsittelemässä.
Ylpeänä täytyy tietysti sanoa, että isänpäivänä kaupat
ovat kiinni minun aloitteestani. Tuolla työasiainvaliokunnassa
sain sen laitettua sinne mietintöön. (Ed. Kangas:
Lex Rönni!) — Joo, kyllä näin
voi sanoa. — Se on ollut varmaan merkittävin teko,
minkä kymmenen vuoden aikana olen saanut aikaan tässä talossa.
Mutta muutamia kommentteja: Tehdaspaikkakuntalaisena, paikkakunnalla,
missä paperitehdas pyörii yötä päivää,
sunnuntait ja arjet kaikki aina, voi tietysti sanoa — ja
meillä on vielä siinä saman kylän
alueella kohtuu iso sairaalakin, jossa myöskin on aika
paljon työntekijöitä sunnuntaisin — että meillä on
tämä päivähoitohomma hoidettu
jo aikoja sitten, vuosikymmeniä sitten. Meillä se
homma hoituu ja vuorohoidot hoituu, ei siinä ole mitään
ongelmaa.
Ed. Huovinen puhui tuossa, että henkien pelastaminen
pitää tehdä viikonloppuna ja yöllä ja aina.
Mutta pitäisikö tehdä niin, että laitetaan
paperitehdas kiinni ja sunnuntaisin pyyhkäistään Keskisuomalaiseen
sitten, kun se meidän tehdas tuottaa tätä pehmopaperia,
jos mentäisiin tällä mentaliteetilla?
Eli kyllä luulisin, ettei tässä palvelujen
kohtaannossa kovin isoa ongelmaa tule missään,
kun tiedän kuitenkin sen, että kaupassa työssä olijoissa
on aika paljon nuoria ja sitten myöskin sen ikäisiä ihmisiä,
että eivät enää pieniä lapsia
hoida, ja kun tähän asti on kuitenkin ollut niin,
että työntekijöitä on kyllä löytynyt
kilvan aina sinne kauppaan tulemaan. Se tahtoo kiehtoa kuitenkin. Itsekin
muistan, että sunnuntaityöstä saatu 100 prosentin
korvaus kyllä tekee työstä huomattavasti
kiehtovampaa ja mukavampaa. Kun sen 100 prosenttia saa palkkaa lisää,
niin se pienessä palkassa tuntuu kohtuullisesti.
Ilmastopoliittista jälkeä tästä kohtaa
on turha haeskella, kun ei niitä muutenkaan löydy.
Muutenkin koko asia tahtoo olla vähän suurimmalta osalta
hölynpölyä.
Mutta se, mistä puhutaan, on tämä lasten
kanssa yhdessäolo ja perheitten yhdessäolo. Kyllä minä sanon,
että kyllä siitä autuus kaukana on, kun
pienten lasten kanssa lähtee tuonne kauppaan kuljeskelemaan
ja katsomaan. Sen verran on tullut siihen asiaan viime vuosien aikana
totuttua, että kun veljesparin otan mukaani, niin kyllä siinä Sakun
ja Eetun kanssa nautinto on kaukana papaltakin, kun kauppaan lähdetään. Kyllä Tokmannista
tahtoo löytyä niin paljon tavaraa, mitä meidän
pitäisi saada ehdottomasti tänään,
ja toi pitää, pappa, ostaa ja toi pitää ostaa.
Minä luulen, ettei siinä kovinkaan moni perhe sitä laatuaikaa
siellä kaupassa vietä perheitten kanssa. Ja mitä varten
muuten se pitäisi sitten se laatuaika olla kytkettynä siihen
sunnuntaihin? Eikö sitä voi pitää maanantaina,
tiistaina taikka lauantaina yhtä lailla? Kun niitä vapaapäiviä tulee
sitten kuitenkin sille perheelle jollekin päivää viikossa
useimmiten, niin väittäisin, että voisi sitä laatuaikaa
käyttää jonain muunakin päivänä.
Myöskin aika monet ovat tottuneet siihen, että viikolla
on vapaapäivä. Kun itsekin on koko elämänuransa
ollut lähes tulkoon niin, että ei ole tarvinnut
joka päivä olla töissä, vaan
työt on tehty neljänä päivänä viikossa
tai sanotaan, että korkeintaan yhdeksän päivää kahteen
viikkoon, niin kyllä se viikkovapaa on kuitenkin semmoinen asia,
jota arvostaa. Jos täytyy jotain asioita hoitaa, niin yleensä kuitenkin
nuo kunnan virastot ja toimistot ja valtion virastot ovat auki vain
arkipäivinä, eivät suinkaan viikonloppuisin.
Siitäkin täytyy tietyllä tavalla olla
tyytyväinen.
Sinänsä kyllä nykyinen lainsäädäntö,
jossa tämä 400 neliötä on rajana,
on aiheuttanut ongelmia, enkä käy sitä kieltämään.
Siitä on kaikennäköistä kikkailua
ja monenlaista ongelmaa. Eräät kauppiaat tietysti
tuntevat olonsa vähän huonommaksi. Meilläkin
on siinä parin kolmen kilometrin päässä keskustasta
kauppaliike, joka on kaavoittamattomalla alueella elikkä on
semmoisella paikalla, että saa olla auki koska vaan. Siwa
on kyseisessä risteyksessä auki joka päivä 8:sta 21:eenköhän
se on, se on joulupäivät ja juhannuspäivät
ja kaikki muut. Kyllä siellä melkoinen joukko
asiakkaita tietysti on ja pienessä putiikissa liikkuu,
mutta ei minun ole pakko sinne ollut koskaan mennä shoppailemaan
eikä varmaan nytkään pyhänä.
Mutta tässäkin kohtaa täytyy sanoa,
että nyt lobbaus on tehnyt tehtävänsä ja
vanhemman tyttären painostus on osunut pappaan niin paljon kovaa,
että tulen äänestämään
hallituksen esityksen puolesta. Vaikkakin vastenmielistä on
tämän hallituksen esityksiä kannattaa,
mutta tässä tilanteessa kyllä.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Joudun jo toisen kerran tämän
illan keskusteluitten aikana kertomaan, että olen toista
mieltä ed. Rönnin kanssa. Tämä alkaa
olla kuvottavaa. Huomenna äänestystilanteessa
ovat vastakkain kaupan suuryritysten ja yrittäjävetoisen,
asiakkaita henkilökohtaisesti palvelevan kaupan edut. Päätöksellä vaikutetaan
myös työllisyyteen, ympäristöön
ja aluekehitykseen sekä yhdyskuntarakenteeseen.
Aukioloaikojen selventämistä tuskin kukaan tässä salissa
vastustaa, mutta onko tämä totaalinen vapauttaminen
ainut vaihtoehto tilanteessa, jossa kuluttajan ostovoima ei kuitenkaan
kasva? Valiokuntakuulemisessa on tullut useasti esille, että 5
prosenttia perjantain myynnistä ja 15 prosenttia lauantain
myynnistä siirtyy sunnuntaille. Tästä herääkin
kysymys, kuka maksaa sunnuntaiaukiolosta koituvat kustannukset,
muut kuin kuluttajat omassa ostoskassissaan?
On myös hyvä muistaa, että osa työnantajista ja
palkansaajista halusi tämäntyyppisen lain voimaantulon,
eivät missään nimessä kaikki,
niin kuin täällä ensimmäisessä käsittelyssä joissakin puheenvuoroissa
väitettiin. Kaksi vuotta sitten kaupan työntekijöille
tehtiin kysely, jonka mukaan vain 10 prosenttia kannatti sunnuntaikaupan
laajentamista.
Lakimuutos mahdollistaa myös sen, että kauppakeskuksissa
ei ole pakko pitää erikoiskauppoja auki, ja lakimuutos
takaa niille yhden vapaapäivän. Mutta kuka uskoo
tämän käytännössä toimivan
näin? Käytin tästä lakiesityksestä ensimmäisessä käsittelyssä vähän
pidemmän puheenvuoron, ja aivan lyhykäisyydessään
tähän toiseen käsittelyyn tällaisia
aatoksia.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys herättää varmasti
niin hallituspuolueissa kuin opposition puolella vastakkaisia mielipiteitä.
Mitä tulee esimerkiksi palvelujen kohtaantumiseen, niin
varmasti paikkakuntakohtaisia eroja on. Samoiten, jos ajatellaan
päivähoitoa eli ilta- ja osassa paikkakuntia myös
ympärivuorokautista päivähoidon tarvetta,
niin varmasti se jonkin verran lisääntyy, mutta
en usko merkittävään lisääntymiseen.
Tämän lakiesityksen liitteeksi on talousvaliokunta
pannut kaksi lausumaesitystä. Tämä ensimmäinen
lausumaesitys sisältää monia asioita, muun
muassa työntekijöitten turvallisuuteen jne. liittyviä selvityksiä.
Ne ovat tähdellisiä, mutta viittaan tähän
toiseen lausumaesitykseen, jossa todetaan: " - -
hallitus varaa riittävät määrärahat
haja-asutusalueen kyläkaupan investointitukeen." Itse en
kovin paljon tälle lausumalle pane painoarvoa.
Itse kuitenkin olen sitä mieltä, että kannattavuus
näissä pienissä lähikaupoissa
tulee kärsimään. Muutamia esimerkkejäkin
tiedän, joissa, kun tämä nykyinen käytäntö on
ja kun nämä suuremmat liikkeet, marketit, ovat
auki, näissä lähikaupoissa kyseisenä viikonloppuna
myynti on vähentynyt 50 prosenttia. Toki, kun uskon, että tämä lakiesitys
viedään ennen kaikkea hallituspuolueitten voimin
läpi, jatkossa nämä lähikaupat
vastaavat lisäämällä aukioloaikoja
ennen kaikkea oletan sunnuntaina aamupäivällä,
mutta toisaalta tämä tulee lisäämään,
uskon, myös näitä lyhempiä työaikoja.
Toisaalta kustannukset lisääntyvät, ja
sen asiakkaat tulevat maksamaan. Kaupan rakenteeseen tällä todennäköisesti
on myös jonkin verran vaikutusta.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi: Mitä tulee erikoiskauppoihin
kauppakeskuksissa, niin vaikka siellä todetaan, että on
oikeus pitää kiinni nämä, ja
tavoite on kannatettava, mutta mikä on sitten yrittäjän
tosiasiallinen valinnan vapaus näissä tapauksissa
erikoisliikkeissä, olen siinä varsin skeptinen,
ja tulen äänestämään
tämän lakiesityksen hylkäämisen
puolesta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kankaanniemi jo kertoi, mitä mieltä minä olen,
ja kyseli vähän sitä, olisiko mahdollisesti
mieli muuttunut tässä. Niin monta kertaa kuin
tämä asia on täällä esillä ollut,
olen aina sanonut, että vastustan, ja niin vastustan edelleenkin.
Olen tänä päivänä puhuttelujen
saattelemana kylläkin ilmoittanut ryhmälle vielä toistamiseen,
että tulen äänestämään
"ei". Minuun pätee edelleenkin se, että jos olen
tätä mieltä ja se johtaa joihinkin reaktioihin
ryhmän taholta, niin antaa mennä vaan.
Arvoisa puhemies! Tästä itse asiasta: Tässähän
tehdään suuri uusjako koko vähittäiskauppaketjulle.
Voittajia on kaksi ketjua, ja kaikki muut toimijat ovat häviäjiä.
Meidän perhettä tämä on
jo koskettanut kahdella tavalla: Sillä tavalla, että Espoossa
olevan vävyni urheiluliike tuli suljetuksi, koska hän
katsoi, että perhepoliittisista syistä ei ole
varaa olla lauantait ja sunnuntait ja sitten ne arkipäivät
töissä, että siitä hommasta
ei tule yhtään mitään. Tyttäreni,
niin ikään Espoossa, oli tässä opiskeluaikanaan,
mikähän Kymppikitka lie nimeltään, hommissa
siellä ja aseellisen ryöstön kohteeksi joutui,
kun hän oli yksin siellä, ja hyvä, että säilytti
henkensä. Nämä ryöstäjät
saatiin kiinni ja ovat tuomionsa saaneet. Mutta kuvaan vaan sitä, mikä vaara
tämmöiseen yöllä, myöhään
illalla, hiljaisena aikana yksin myymälässä oloon
liittyy. Se on olennainen ongelma.
Omassa henkilökohtaisessa elämässä,
olen entinen kauppa-apulainen, isän ja äidin kaupassa olin
myymässä, siinä se taistelu suurta kauppaketjua
vastaan oli jokapäiväistä. Ja jos ei
olisi vain ollut isälläni entisenä kenkätehtaan
johtajana erinomaisen hyvät suhteet sellaisiin kenkätehtaisiin,
jotka tekivät erikoistuotteita, ja ne tulivat aina meille
viikkoa paria ennen kuin ne naapuriin tulivat, jos ei tätä jippoa
olisi ollut käytössä, niin tämä homma
olisi loppunut jo kesken kaiken.
Tämä on raadollista hommaa. Lisäksi
vielä se, että meikäläiset vielä nyt
50 vuotta vetävät putkeen seitsemän päivää töitä viikossa,
mutta sitä mahdollisuutta terveyden puolesta ei ihan kaikille
ole annettu. Mitään järkeä tällaisessa
työnteossa ei ole, jota itsekin olen nyt toteuttanut nämä puoli
vuosisataa, ei tässä mitään
järkeä ole. Mutta kunhan nyt on tullut kohellettua,
niin siinä kaikki.
Arvoisa puhemies! Vakaumuksellisesti myöskin — olen
sen jo pöytäkirjaan muutaman kerran todennut — olen
tällaista järjestelyä vastaan täydellisesti,
ja sekin yksistään jo riittäisi perusteluksi.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Liikeaikalaki sai talousvaliokunnassa aika
mielenkiintoisen lopputuleman, kun vastalauseen allekirjoitti viisi
henkilöä, kaikki eri puolueista ja myöskin
varsin moninaisin perustein. Jonkun mielestä kaupan keskittyminen
on se uhka, erikoiskauppojen häviäminen, heikennykset
sille puolelle, jonkun mielestä perheiden yhteisen ajan
väheneminen, sunnuntain arvovalintainen kirkonmenoihin
ja muuhun liittyvä aika tai yhteiskunnalliset vaikutukset
niin päivähoitoon, joukkoliikenteeseen kuin muuhun.
Eli hyvin monenlaisia mielipiteitä. Luulen myös,
että huomenna äänestyksessä ovat
perusteet hyvin erilaiset eri ihmisillä vastustaa tätä lakiesitystä.
Omasta mielestäni tämä on selkiytys,
kuten talousvaliokunta 2006 toivoi. Yhä edelleen tähän jää tietenkin
näitä neliömäärityksiä ja
joitakin päivämääräsidonnaisuuksia,
muun muassa se, mikä on se sunnuntain kellonaika, onko
se kello 18:aan, niin kuin pääasiassa vuotta,
vai joulun ajan kello 21:een asti.
Tässä kuitenkin ollaan toteuttamassa kuluttajista
suurimman osan tahtoa, koska ne selvitykset, joita olen talousvaliokunnassa
saanut kuulla, ovat kuluttajien osalta kyllä pääosin
positiivisia. Tässä toteutetaan myöskin
pääosin kauppiaiden tahtoa. Siitä huolimatta,
että meillä on yrittäjäyhdistyksiä,
jotka vastustavat tätä, suuri osa kauppiaista
on kuitenkin tämän puolella, ja on erityisalueita,
muun muassa vaikka itärajalla, missä kauppiaat
kannattavat tätä lähes sataprosentti-sesti.
Sitten vielä kolmantena tässä on
kysymyksessä aika pitkälti myöskin työntekijöiden
tahto siitä huolimatta, että aina varmaan on työntekijöitä, joiden
mielestä tämä ei ole hyvä. Mutta
kun muun muassa PAMin valtuusto elikkä korkein päättävä elin
on linjannut tämän lain mukaisesti, niin haluan
luottaa, että se edustaa varsin suurta joukkoa niitä työntekijöitä,
joita tämä asia sitten tulee koskettamaan. Jo
tälläkin hetkellä tilanne, nämä sunnuntaiaukioloajat,
koskee siis ainoastaan puolta vuotta ja pääasiassa
kooltaan yli 400 neliön kauppoja eli varsin pientä osaa
koko kauppaketjusta ja kaikista kaupoista.
Toinen ongelma on se, että poikkeusluvat, jotka lähes
poikkeuksetta lääninhallituksilta on saatu, ovat
avanneet ainakin muun muassa itärajan osalta näitä kauppojen
aukioloja huomattavasti enemmän.
Kolmantena liikenneasemat, huoltoasemat, ovat jo tällä hetkellä toimineet
ympärivuorokautisesti ympäriviikkoisesti.
Olen tyytyväinen siihen, että tässä kohtaa työntekijät
pääsivät Kaupan liiton kanssa sopimukseen
muun muassa korvauksista ja niistä vapaista 22 sunnuntaista,
jotka tällä hetkellä eivät työntekijöille
ole olleet totta. Tällä hetkellähän
ei ole rajattu sitä sunnuntaiden työmäärää,
mutta nyt se tähän sopimukseen on saatu sisällytettyä.
Tyytyväinen olen myöskin siihen, että valiokunnassa
saatiin hiusyrittäjien tahdon mukaisesti tähän
lakiin lisätyksi kampaamot ja parturit, jotenka tämä tulee
myöskin käsittämään
heidät. Sopimuksessa Kaupan liiton kanssa on edetty myöskin
niin, että 2010 keväällä tähän
tulevat myöskin mukaan liikenneasemien työntekijät, jolloinka
se tasa-arvo erilaisissa kauppamuodoissa toteutuu huomattavasti
nykyistä paremmin.
Tähän työturvallisuusnäkökulmaan
on tietenkin hyvä kiinnittää huomiota,
mutta mielestäni siinäkin on tehty oma varsin
vakuuttava niin sanottu lisäpöytäkirja,
johon on kirjattu määräyksiä työturvallisuuteen
liittyen, tähän uhan arviointiin, niiden uhkien
torjuntaan sekä jälkihoitoon liittyen. Jos nämä kaikki
suunnitelmat viedään läpi koko kauppaketjun
niissä liikkeissä, missä ihmiset työskentelevät
yksin ja vielä varmaan niin, että ne eivät
ole niiden kauppaketjujen yhteydessä, niin aina on parannettavaa,
mutta kyllä tällä jo pystytään
varsin hyvin parantamaan nykyistä tilannetta, sillä varsin
paljon nykyisinkin on sitä turvattomuutta niissä liikkeissä, jotka
ovat myöhään auki ja joissa ihmiset työskentelevät
yksin.
Yksi ongelma on tietenkin sopimukset kauppakeskuksissa tai sopimukset
työntekijöiden kanssa, jos kauppiaat eivät
kunnioita näitä sopimuksia tehtäessä tätä lakia
tai sitä työntekijöiden kanssa tehtyä sopimusta,
jos sinne yritetään laittaa kauppakeskusten omistajien
puolelta sellaisia sopimuskohtia, että sitä päivämäärää ei
se pieni kauppias voisi itse määritellä,
tai jos työntekijöitä yritetään
jo etukäteen painostaa ruksaamaan ne sunnuntait riippumatta
siitä, mikä on perhetilanne tai muut syyt. Mutta
tämä ei ole tämän lain vika,
vaan se on niiden kauppiaiden ja niiden omistajien sopimuksen minun
mielestäni rikkomista, jos ne rupeavat painostamaan näillä keinoilla,
jotenka tässä kohden olen ylpeästi ammattiyhdistysliikkeen
linjoilla.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Kauppojen aukiolo on asteittain vapautunut
vuosien saatossa. Käsillä on nyt yksi uusi esitys
laiksi vähittäiskauppojen aukioloista. On selvää,
että jossakin vaiheessa meidän pitää selkeyttää nykyistä erittäin
vaikeaksi koettua lainsäädäntöä.
Tässä esityksessä muutokset koskevat
alle 400 neliön suuruisia myymälöitä ja
niiden aukioloja. Esityksen mukaan sääntelyn piirissä olevat
kaupat saavat olla auki seitsemänä päivänä viikossa noin
38 kalenteriviikon ajan nykylain 22 viikon sijasta. Näin
ollen yli 3 kuukautta vuodesta kaupat ovat suljettuina myös
sunnuntaina. Usein siis unohtuu, että noin 14 viikkona
laissa säädetyt juhlapäivät
takaavat sen, että lepopäivä on mahdollista
järjestää edelleenkin vielä useina
sunnuntaipäivinä.
Arvoisa puhemies! Esitys vähentää nykyistä sunnuntaiaukioloa
kello 12:n ja 18:n välille ja poikkeuksellisesti vain isänpäivän
ja jouluaaton välisenä aukioloaikana pysyy tämä nykyinen lainsäädäntö eli
kello 18:n ja 21:n välinen aika niin sanottuna aukioloaikana.
Vaikka vähittäiskaupassa työskentelee
noin 130 000 henkilöä, heistä vain
30 000 työskentelee sellaisessa kaupassa, jota
tämä käsillä oleva esitys nyt
koskee. Sen sijaan 100 000 kaupan alalla työskentelevää käy
töissä sellaisessa myymälässä,
jota tämä aukiololainsäädännön
laajentaminen ei koske.
Arvoisa puhemies! Hyvää tässä esityksessä on,
kuten edellinenkin puhuja viittasi, se että aukioloon otettiin
nyt mukaan kampaamot ja parturit.
Arvoisa puhemies! Lakiin sisältyy monia yhteiskunnallisia
ongelmia koskien henkilöstön turvallisuutta, lasten
päivähoitoa sekä työmatkaliikennettä.
Mielestäni kuitenkin valiokunnassa kiinnitettiin näihin
ongelmiin huomiota tiukalla otteella vaatien, että niiden
ratkaisemiseksi on ryhdyttävä todellisiin toimenpiteisiin.
Haluan itse luottaa siihen, että näin todella
tulee tapahtumaan.
Arvoisa puhemies! On myös uskottava, että tämä ei
ole pakkolaki. Valiokunta on ottanut tiukan kannan, jossa erikoistavarakaupoille
järjestettiin mahdollisuus porsaanreikään.
Minusta tämäkin kanta on kannatettava ja osoittaa,
että ei haluttu tehdä tästä laista
pakkolakia.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi haluaisin kiteyttää omia
hajanaisia tuntojani tämän asian tiimoilta. Olen
Kuluttajaliiton puheenjohtajana joutunut monesti tilanteeseen, jossa
ihmetellään sitä, miksi suomalaiset kuluttajat
haluaisivat laajentaa aukioloa nykyisen lainsäädännön
puitteitten ylikin. Olen kuitenkin sitä mieltä,
että maailma menee tähän suuntaan ja
meillä joka tapauksessa olisi ollut edessä se,
että aukioloajoista olisi pitänyt tehdä selkeästi
järkevämmät, selkeyttävämmät
esitykset jossakin vaiheessa. Nyt kun palkansaajat ja toinen osapuoli
saivat sovun aikaan ja tällainen esitys on nyt saatu hallituksen piirissä aikaan,
joka tukee tätä sopua, tuntuu kovin hankalalta
se, että itse en kannattaisi tätä esitystä,
koska vaihtoehtoakaan ainakaan itselläni ei ole tarjolla.
On siis selvää, että jossakin tapauksessa
joka tapauksessa aukioloaikoja olisi pitänyt selkeyttää,
ja nyt kun tässä on palkansaajapuoli mukana, niin
itselleni tuntuu erittäin vaikealta olla sitä kannattamatta.
Arvoisa puhemies! En kuitenkaan voi sanoa, että on
helppoa, että sunnuntaisinkin aukioloa laajennetaan. Se
on tietysti tärkeä asia, että viikossa
pitäisi olla yksi lepopäivä, mutta kun
olemme nyt tulleet siihen tilanteeseen, että tähän
on myöskin PAMin valtuusto yhtynyt, niin totean nyt näillä edellä esitetyillä perusteilla,
että tulen tätä esitystä pitkin
hampain kannattamaan.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Minä olen tässä pitkään
katsonut tätä talousvaliokunnan esitystä,
ja ihmettelen todella sitä, että tätä lakia
vastustaa niin moni ihminen. Tässä on aivan selkeästi
kumminkin, että "sääntelyn piiriin jäävien
vähittäismyymälöiden sunnuntaiaukiolo-oikeuden
laajentaminen merkitsee, että kaupat voivat olla seitsemänä päivänä viikossa auki
noin 38 kalenteriviikkona nykyisen noin 22 kalenteriviikon sijasta.
Laissa säädettyjen juhlapyhien johdosta kaupat
ovat vuosittain vähintään yhtenä päivänä viikossa
kiinni eli noin 14 kalenteriviikkona. Esityksen mukaisesti nykyistä sunnuntaiaukioloa
lyhennettäisiin lisäksi siten, että liikkeet
saavat olla avoinna vain kello 12—18 välisenä aikana
nykyisen kello 12—21 sijasta." Tässä todetaan
myös, että "haja-asutusalueella sijaitsevat vähittäiskaupat
ovat jo nykyisen sääntelyn puitteissa vapaan aukiolon
piirissä".
On puhuttu, että päivähoitopalvelujen
saanti on hankalaa. Työ- ja tasa-arvovaliokunnassa kuulimme
Vantaan kaupungin asiantuntijaa, ja hän totesi, että päivähoitopalveluitten
tarve saattaa laskea. Jos on sunnuntaitöissä,
niin saa automaattisesti sitten viikolla yhden vapaapäivän,
ja silloin kun on vapaapäivä, niin harvoin vanhempi
vie lastaan päivähoitoon, vaan se päivähoitopaikka
vapautuu sitten jollekin toiselle.
On vastustettu tätä lakia sen takia, että yhdyskuntarakenne
hajautuisi eikä tiivistyisi. Se on tietysti hyvä tavoite,
että pyritään tiivistämään
keskuksia, mutta tämä lakiesitys ei vaikuta tippaakaan
siihen, miten meidän keskuksemme tiivistyvät tai
hajautuvat. Siitä päätetään
kunnan kaavoituksessa, ja siellä tehdään
ne tärkeät päätökset,
miten sitä maankäyttöä käytetään
ja minne annetaan rakennuslupia isoille liikekeskuksille tai pienmyymälöille.
Eli kannatan tätä hallituksen esitystä.
Marko Asell /sd:
Arvoisa puhemies! Näyttää siltä,
että ainakin demariryhmä tulee tässä asiassa
jakautumaan aika lailla kahteen suuntaan: osa jyrkästi
vastustaa ja osa kannattaa. Itse kuulun tämän
lakiesityksen kannattajien joukkoon ja tulen äänestämään
sen puolesta. Tämä esitys tuo mielestäni
kuitenkin tähän nykyiseen hiukan sekavaan ja yrittäjien
kesken ehkä epätasa-arvoiseen tilanteeseen selvyyttä,
ja tällä lailla on sitä hyvä oikaista.
Joidenkin pienyrittäjien kanssa olen asiasta keskustellut,
ja heillä myöskin tietysti mielipiteet jakautuvat
tässä. Useat ovat sanoneet, että sunnuntait
ovat aivan niin sanotusti kuolleita myynnin kannalta ja siinä mielessä eivät
ole sen takia kannattaneet tilannetta, jossa he joutuisivat väkisin
sunnuntaina olemaan esimerkiksi kauppakeskuksessa töissä.
Se tilanne tietysti on siinä mielessä hankala,
mutta toisaalta varmasti yrittäjä, joka on menossa
kauppakeskukseen yrittäjäksi, tietää etukäteen
ne pelisäännöt, millä siellä töitä tehdään,
ja myöskin sitoutuu niihin. Niille, jotka eivät
ole kauppakeskusten sisällä eivätkä niitten
sopimusten sitomia, sanon, että ei ole pakko sunnuntaina
pitää auki.
On myös tuotu esille se, että lähikaupat
eivät nyt sitten pärjää tässä kilpailussa
ja lähikaupat häviävät pikkuhiljaa.
On myös tuotu esille sitä, että isot
kaupat pystyvät ostamaan ison määrän tuotteita
halvemmalla ja näin lähikaupat eivät myöskään
pärjää hintakilpailussa. Nyt on tullut tietysti
esille sekin, että sunnuntaiaukioloaika tulee nostamaan
kustannuksia. Näin ollen kauppakeskuksissa olevat kaupat
joutuvat hiukan hinaamaan hintojaan ylöspäin,
elikkä tämähän tarkoittaa selvää kilpailuetua
silloin pienille lähikaupoille, jotka pääsevät
sitten kilpailemaan hinnoilla ehkä tässä tilanteessa.
Myöskin perheiden yhdessäoloasiaa, joka on arvo
sinänsä kyllä ja tärkeä arvo,
on tuotu esille, että sunnuntaina pitää rauhoittaa
perheiden yhdessäoloaika. Minä olen itse ainakin
sitä mieltä, että täältä ehkä on
turha lähteä ohjailemaan sitä, koska
perhe pitää vapaa-aikaansa, onko se sunnuntai
vai onko se mahdollisesti joku toinen päivä, maanantai
tai tiistai. Täytyy huomioida kuitenkin, että monilla
teollisuuspaikkakunnilla varsinkin tehdään tällä hetkelläkin
kolmivuorotyötä ja siinä mielessä ollaan
usein sunnuntait töissä ja vapaapäivä saattaa
tulla johonkin keskelle viikkoa, ja silloin voi olla juuri se paras
aika olla perheen kanssa.
Myöskin tärkeää on se, että PAM
eli työntekijöiden järjestö on
tämän sopimuksen tästä tehnyt ja
hyväksynyt tämän tilanteen. Siinä sopimuksessa
on tosiaan se 20 sunnuntaita taattu vapaapäiviä,
elikkä puolet vuodesta. Tuntuu, että se on varmasti
hyvä eikä rasita työntekijöitä liikaa. Toisaalta
nämä sunnuntait ovat sitten myöskin opiskelijoille
erittäin hyviä päiviä tehdä töitä.
Nytkin jo kaupat ovat olleet puoli vuotta sunnuntaisin auki.
Tämä ei kovin radikaalia muutosta nykytilanteeseen
tuo siltä osin. Siinä mielessä päiväkodit
ja julkiset palvelut toimivat jo nyt varmasti hyvin. Eli kaiken
kaikkiaan tämä on mielestäni ihan kannatettava
esitys.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän lain tarkoitus on
purkaa aukioloaikoihin liittyvää ylimääräistä sääntelyä.
Käytännössä lakimuutos mahdollistaa
kauppojen sunnuntaiaukiolon ympäri vuoden. Tämä jatkaa
johdonmukaisesti kehitystä, joka on alkanut jo 1960-luvulta.
Sekä kuluttajat että kauppiaat ovat kokeneet nykyisenkinlaisen
sääntelyn monimutkaiseksi ja epätarkoituksenmukaiseksi.
Kaikki asiasta laaditut selvitykset ovat puoltaneet nykykäytännön
selkeyttämistä. Sääntelyn purkamista
on toivottu etenkin ja nimenomaan sunnuntaiaukioloaikojen osalta.
Nykyinen käytäntö on monimutkainen, kun
tiettyyn aikaan vuodesta kaupat saavat olla auki sunnuntaisin ja toisinaan
taas eivät. Etenkin lapsiperheiden arkikiireitä helpottaa,
jos kaupassa ei tarvitse välttämättä käydä juuri
kiireisinä arki-iltoina ja kauppareissun voi tarvittaessa
tai haluttaessa siirtää viikonlopuksikin.
Laki ei koske juhlapäivien aukiolokieltoa lukuun ottamatta
niitä päivittäistavarakauppoja, joiden
myyntipinta-ala on enintään 400 neliötä. Tämä on
myös nykyinen käytäntö, eikä siihen siis
ole tulossa muutosta. Toisaalta laki myös mahdollistaa
liikkeen pitämisen kiinni yhtenä tai useampana
päivänä viikossa sellaiselle elinkeinonharjoittajalle,
joka toimii osana kauppakeskusta. Tämä on parannus
nykytilaankin.
On hyvä, että kauppojen aukioloaikoihin liittyvää sääntelyä on
purettu ja nyt edelleen puretaan. On tarkoituksenmukaista, että liikkeet
ovat avoinna silloin, kun niiden tuotteille riittää kysyntää.
Elinkeinonharjoittajan ei tarvitse pitää liikettä auki
silloin, kun kauppa ei käy. Vastaavasti on epätarkoituksenmukaista
rajoittaa aukioloaikoja niinä ajankohtina, jolloin asiakkaita riittää.
Sunnuntaiaukioloaikojen laajentaminen on paitsi kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan
myös
työntekijän etu. Sunnuntaisin maksettava kaksinkertainen
palkkaus houkuttaa etenkin opiskelijoita, joiden mahdollisuudet
työskennellä arkisin ovat usein varttuneempia
työntekijöitä rajallisemmat. Lisäksi
sunnuntaityöstä maksettavat korvaukset ovat alkaneet
houkutella enenevässä määrin
myös muita työntekijöitä.
Tiukat säännökset kaupan aukioloajoissa
ovat perua ajalta, jolloin työsuojelulainsäädäntö oli kehittymätöntä ja
koko yhteiskunta eli enemmän tai vähemmän
saman viikkorytmin mukaan. Kummankin osalta yhteiskunta on muuttunut. Suomessa
on yhä laajempia väestöryhmiä,
jotka sekä tekevät ostoksensa että työskentelevät
mieluusti viikonloppuisin.
On hyvä, että lainsäädäntöä uudistetaan
vastaamaan muuttunutta todellisuutta. Valtion ei pidä rajoittaa
elinkeinovapautta. Jos elinkeinonharjoittajat haluavat pitää liikkeensä auki
myös sunnuntaisin ja kuluttajat sunnuntaisin liikkeissä mieluusti
asioivat, ei valtion pidä tätä rajoittaa. Terveet
markkinat mukautuvat kuluttajien kysynnän mukaan, eivät
valtion säänteleminä.
Arvoisa puhemies! Sunnuntai on hyvä kauppa- ja ulkoilupäiväkin.
Jos vaikka sunnuntaina mielii pulkkamäkeen, mutta pulkkaa
ei varastosta löydy, niin olen tyytyväinen siitä,
että jatkossa tällaisen tarpeen voi tyydyttää asioimalla
lähimarketissa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Olen kuunnellut tässä taas
kollegoita, ja nyt olen kertonut jo suurimman osan varmaan, mutta
vielä toistan näitä muutamia. Esimerkiksi
täällä mainittiin, että kuluttajat
niin suuresti haluavat, 55 prosenttia kuluttajista haluaa, että kaupat
ovat auki sunnuntaisin, että se ei niin hirveän
suuri ole, ja kaupasta, vallankin erikoistavarakaupasta 8 prosenttia
vastustaa, 82 prosenttia on kauppapaikoista jo erikoistavarakauppoja,
henkilökunnastakin on 55 prosenttia siinä. Ne
ovat minun mielestäni aika faktoja.
Sitten äärettömän iso asia
on tämmöinen kuin sukupolvenvaihdoshomma. Tämmöisellä hommalla,
kun vapautetaan kaikki, kun tiedetään nuorten
innostus tähän hommaan, niin se ei hirveän
innostunut ole, kun 7 päivää olet siellä ja
15 tuntia suurin piirtein päivässä ja
muuta. Sen voi sanoa melkein, että jos saat jonkun muun
ostamaan, niin osta pois tämä kauppa. Meidän
nuoriso ei ole kiinnostunut tästä asiasta. Silläkin
on oma merkityksensä ihan varmasti.
Sitten kun kaiken kaikkiaan puhutaan EU-maista, kahdessa, Ruotsissa
ja Virossa, on pikkaisen vapaampi kuin meillä. Muissa ei
ole. Englannistakin tässä juuri jopa yksi soitti
ja sanoi, miten te siellä harvaanasutussa maassa, Lontoossa
on paljon enemmän asukkaita, siellä ei ole kuin
joku patonkikauppa kaksi tuntia aamulla auki, että miten
siellä on niin hirveä tarve olla yhden päivän
kanssa auki. Nämä on nyt tämmöisiä.
Sitten tämä PAMin asia, mitä on kovasti
kehuttu ja muuta. Minä sanon kyllä, niin kuin
olen aiemmin jo täällä sanonut, että siinä myytiin
nahka halvalla. Kun aika monen myymälän myyjän kanssa
olen puhunut, niin sanovat, että vähän ajan
päästä nämä vakituiset
myyjätkin ovat osa-aikaisia myyjiä tai pätkätyömyyjiä ja
muuta sen semmoista.
Sitten kauppakuolemista sanoisin vielä, että tässä oli
vuosi takaperin jo semmoinen ennuste, nämä ovat
ennusteita tietysti, mutta puhutaan, että kolmisentuhatta,
kun maaseudut ja kaikki huomioidaan, niin noin 3 000 kauppakuolemaa on
seurauksena tästä erinomaisesta laista.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Unohdin tuossa äsken puhuessani
erään asian, jonka haluan vielä nostaa
tässä esiin. Työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan lausunnossa viitataan siihen faktaan, joka
kävi myöskin kuulemisissa ilmi. Nimittäin
päivittäistavarakauppa arvioi, että aukiolojen
laajentaminen vaikuttaa työllisyyteen myönteisesti
ja että kaupalla on entistä paremmat mahdollisuudet
tarjota säännöllistä ja kokoaikaista
työtä. Tämä kanta siis löytyy
tästä työelämä- ja
tasa-arvovaliokunnan lausunnosta.
Tämän valiokunnan valmistavassa keskustelussa,
ennen kuin tätä lausuntoa kirjoitettiin, pyysin,
että me voisimme lisätä myöskin
tähän lausuntoon sen tosiasian, että me
toivomme tietysti, että tämä sitten todella
lisää kokoaikaista työtä ja ensisijaisesti
kaupan alalla sitten tarjotaan tätä kokoaikaista
työtä, kun tästä sunnuntaiaukiolosta
saadaan nyt sopimus myöskin täällä hallituksen
piirissä aikaan ja tämä esitys tuodaan
tänne eduskunnan käsiteltäväksi.
Valitettavasti kuitenkin tämä kokoaikainen työ unohtuu
ei vain tästä lausunnosta ja myöskin talousvaliokunnan
esityksestä vaan myöskin tässä eduskuntakeskustelussa.
Minusta erityinen toivomus jokaisella kansanedustajalla tulisi nyt tietysti
olla se, että me emme näitä aukioloaikoja vapauta
vain sen takia, että opiskelijoille tulisi lisää tällaisia
tilapäisiä töitä, vaan se tehdään
sitten myös niin, että tämä kokopäiväinen
työ kaupan alalla lisääntyy. Sehän
on ollut merkittävä ongelma, että kaupan
alalla on aivan liian paljon tilapäistä työtä,
epäsäännöllistä työtä ja
tätä pätkätyötä.
Ja niin toivon ja vetoan teihin kaikkiin, että me myös
tätä puolta korostamme julkisuudessa, kun tämä päätös
tullaan tekemään.
Jouko Laxell /kok:
Herra puhemies! Äskeiseen. Se on kyllä harras
toivomus varmasti, mutta sanoisin näin, että se
on aika epätodennäköistä, koska
kauppias kuitenkin siellä järjestelee ja katselee
tilanteen, ja se ei siellä montaa ylimääräistä työntekijää pidä,
että ne ovat muutaman tunnin illassa tai ei sitäkään,
jos ei ole tarve. Eikä sieltä vakituisia saa kyllä,
ne on kyllä kaikki, voi sanoa, pätkätöitä.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Krista Kiuru kiinnitti huomiota erittäin
tärkeään asiaan. Mutta täytyy
nyt sanoa, että jonkun verran on tullut semmoista tutkimustulosta
ja tietoa siitä, että pätkätyöt
olisivat nimenomaan kaupan alalla vähentyneet, mutta se
on varmasti hyvin paljon sitten myös näistä eri
yrittäjistä kiinni. HOK-Elannon osalta voin sanoa,
että siellä on tämä työilmapiiri
sen laatuinen, että siellä nimenomaan pyritään
siihen, että työntekijöillä on
kokoaikainen työaika, ja hyvin vähän
käytetään pätkätyöntekijöitä.
Mutta sitten kuulee kyllä muilta yrittäjiltä sitä,
että on suurin piirtein kuuden tunnin työpäiviä suurin
piirtein kaikilla työntekijöillä ja hyvin
harvoilla on sitä täyttä kahdeksan tunnin
työpäivää, ja se on erittäin
harmillinen asia.
Keskustelu päättyi.