24) Hallituksen esitys laiksi ydinenergialain muuttamisesta
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys, joka nyt
on toisessa käsittelyssä, on esimerkki erittäin
huonosti valmistellusta esityksestä, ja se näkyy
myös valiokunnan lausumaehdotuksessa. Tämä kuvaa
sitä valmistelun tasoa aika selkeästi, että kauppa-
ja teollisuusministeriö ei ole kyllä paneutunut
kovin hyvin näihin esityksiinsä.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin ed. Sjöblom totesi,
tässä on varmaan pikkuisen hätiköity.
Tämä lakiesitys tosiaan herätti talousvaliokunnassa
vilkasta keskustelua. Lakia on valmisteltu ilmeisesti kovassa kiireessä eikä tässä
kaikilta
osin ole noudatettu hyvää lainvalmistelutapaa,
aivan kuten valiokunnan mietinnössä todetaan.
Itse asiassa tämä laki olisi pitänyt
vetää takaisin.
Lakiesityksellä pyritään siirtämään
kustannusvastuu ydinturvallisuuteen ja ydinjätehuoltoon
liittyvästä tutkimusohjelmasta kokonaan teollisuudelle
ja Valtion teknilliselle tutkimuskeskukselle. Näin kauppa-
ja teollisuusministeriö luopuisi tästä tärkeästä energiasektorin
tutkimusosastaan. Tätä emme voi hyväksyä,
vaan kauppa- ja teollisuusministeriön tulee vastaisuudessakin
osallistua ydinenergia-alan perustutkimuksen rahoittamiseen.
Arvoisa herra puhemies! Kyse on KTM:n osalta noin 1,2 miljoonan
euron osasta yhteensä noin 5 miljoonan euron tutkimuspanosta,
mikä ei varmaan kaada tätä maailmaa eikä vuoden
2004 budjettia. Kysymys on kuitenkin periaatteesta ja siitä,
että Ydinjätehuoltorahastoon kerättyihin varoihin,
noin 1 260 miljoonaa euroa, ei tule kajota missään
vaiheessa eikä millään tavalla. Ne on
varattu muuta tehtävää varten. Tästä valiokunta
on myös esittänyt lausumaehdotuksensa.
Lakiehdotuksen perusteluihin sisältyy myös lausumia,
jotka eivät ole totuudenmukaisia, aivan kuten valiokuntamme
lausumassa todetaan.
Arvoisa puhemies! Tällä tavalla valmisteltuja lakeja
ei tulisi tuoda eduskuntaan eikä uhrata meidän
eikä kenenkään muun kallista aikaa.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä äskeisissä puheenvuoroissa,
viimeksi ed. Saarikangas, on kiinnitetty ihan oikealla tavalla huomiota
tämän asian valmisteluun. Mutta samalla on todettava,
että hyvässä yhteisymmärryksessä myös
asianomaisen ministerin ja valiokunnan kanssa on tähän
mietintöön laitettu ponsi, jossa tätä asiaa
on laitettu sellaiseen järjestykseen kuin mitä täällä edustajat
Sjöblom ja Saarikangas ovat edellyttäneet ja mihin
todennäköisesti nyt myös ed. Sarkomaa
tulee täällä puheenvuorossaan kiinnittämään
huomiota. Asia on näin kuin puhujat toteavat, mutta toimenpiteisiin
on ryhdytty sillä tavoin kuin eduskunnan pitääkin.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsitteillä olevan
lakiesityksen tavoitteena on varmistaa se, että Suomen
viranomaisten ja muiden tarvitsijoiden käytettävissä olisi
korkeatasoista ja nopeasti saatavilla olevaa ydinturvallisuutta
koskevaa asiantuntemusta, ja tämä tavoitehan on
erittäin tärkeä. Siihen ei talousvaliokunnassa
ollut mitään sanomista, mutta keinoa, jolla se
toteutetaan, halusimme valiokunnassa kyseenalaistaa. Kaiken kaikkiaan
lakiesitys tämän asian osalta ei olisi ollut tarpeen
vaan asia olisi ollut hoidettavissa paljon joustavammin, paljon
paremmin sopimusmenettelyssä, jossa voimayhtiöt
olisivat tehneet pitkäjänteisen sopimuksen KTM:n
kanssa ja nämä lain yksityiskohtaan kirjatut asiat
olisi voitu tähän sopimukseen kirjata.
Kuitenkin tästä lakiesitys oli tuotu, ja asiantuntijakuulemisessa
halusimme kyseenalaistaa sen, miksi tällainen lakiesitys
tuli. Tässä haluan sanoa sen, että mitään
selkeää, riittävää perustelua
siihen ei tullut, että tämmöinen lakiesitys
tarvitaan, mutta koska kiire oli, niin kuin tässä talossa
oli, tämä lakiesitys saatiin vietyä eteenpäin.
Se oli mahdollista hyväksyä, niin kuin täällä oli
todettu, sen takia että todettiin yksimielisessä lausumassa
niin, että Ydinjätehuoltorahastoon kerättävät
erillisvarat pidetään tarkkaan erillään
ydinenergialain mukaisesti ydinjätehuoltoa varten jätevelvollisilta
kerätyistä varoista. Tähän periaatteelliseen
asiaan ei menty, että olisi vaarannettu tai hämärretty
sitä asiaa, minkä takia aikoinaan tämä Ydinjätehuoltorahasto
on perustettu. Kuten edellä olevat edustajat totesivatkin,
tämän lausuman jälkeen, tämän
selkeän rajauksen jälkeen, tämä lakiesitys
oli mahdollista hyväksyä.
Arvoisa herra puhemies! Kuten totesin, itse tämä lakiesitys
tämän asian kohdalta oli sinänsä tarpeeton,
ja erittäin valitettavaa oli, että perustelut
eivät kaiken kaikkiaan kaikilta kohdin vastanneet käytäntöä.
Tätä lakiahan perusteltiin sillä, että ydinvoimayhtiöiden
kiinnostus panostaa ydinturvallisuusasiantuntemukseen olisi heikentynyt.
Sehän oli keskeinen perustelu. Kun sitten kuulimme asiantuntijoita
ja saimme selvityksiä tästä asiasta,
ne osoittivat sen, että vuotuinen ydinenergiatekniikan
ja ydinjätehuollon tutkimus- ja kehitysmenoihin panostaminen
on päinvastoin kasvanut. Sen takia talousvaliokunta joutui
lakimietinnössään kirjaamaan tämän
valitettavan asian, että perustelut eivät olleet
kaikilta osin kohdallaan. Tämä on mielestäni
erittäin harmillista ja pahoiteltavaa, mutta kirjattava
tämä oli, koska tällaiset asiat tulivat
esille.
Arvoisa herra puhemies! Vielä erään
asian haluan nostaa tästä esille ja erityisesti
vedota, ministeri ei ole paikalla, mutta kaiken kaikkiaan KTM:ään,
sinne virkamiehiin ja ministereihin, että kun ydinenergian
käyttöön liittyvää lainsäädäntöä tulee
eduskuntaan, on äärimmäisen välttämätöntä,
että ydinenergianeuvottelukuntaa kuullaan siten kuin asetuksessa
sanotaan. Tämän lain osaltahan kävi niin,
että lain perusteluissa todettiin, että ydinenergianeuvottelukunnalta
oli lausunto pyydetty, mutta kun me asiaa selvitimme, saimme selville,
että kyseistä neuvottelukuntaa ei ollut edes nimetty.
Onhan kuitenkin niin, että on KTM:n tehtävä tämä neuvottelukunta
nimetä. Siksipä on erityisen tärkeää,
että näin ei jatkossa käy vaan neuvottelukunta
on nimetty ja sitä kuullaan, kuten asetuksessa sanotaan,
kun tätä erittäin tärkeää lainsäädäntöä tuodaan
eduskunnan käsiteltäväksi. Sillä tavalla
myöskin takaamme sen, että lainsäädäntö on
laadukkaampaa ja valiokunta saa paremmin perustellun lakiesityksen
ydinenergia-asioista jatkossa.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Kyllä myös hallituspuolueen edustajana
täytyy sanoa se, että aika hämmentävä oli
asiantuntijakuuleminen, kun asiantuntija toisensa jälkeen
oli sitä mieltä, että laki on tarpeeton
ja perusteeton. Ainoastaan, jos oikein muistan, kauppa- ja teollisuusministeriön virkamiehet
ja ministeri puolustivat tätä lakia, mutta kun
se oli budjettilaki ja valiokunnassa päästiin,
kuten täällä kokoomuksen edustajat ovat
kertoneet, sopuun tästä lausumasta, niin koko
valiokunta sitten, kaikki me, olimme valmiit sen hyväksymään.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Todella, niin kuin ed. Elo sanoi, kaikki
asiantuntijat KTM:ää lukuun ottamatta pitivät
tarpeettomana nykyisen käytännön muuttamista.
Mutta kiinnittäisin huomiota vielä asiaan,
jonka valiokunta toi erityisesti esiin, siis tämän
tason, millä esitys on valmisteltu. Esityksen valmistelutietojen
mukaan lakiluonnoksesta pyydettiin lausunto muun muassa ydinenergianeuvottelukunnalta,
ja sitten valiokunnassa ilmeni, ettei koko neuvottelukuntaa ole
edes nimetty. Se on osoitus KTM:stä, kun KTM itse vielä nimittää tämän
neuvottelukunnan, että pyytää lausuntoja
joltain taholta, joka ei ole edes antamassa, ja tätä syötetään
valiokunnalle.
Reijo Kallio /sd:
Herra puhemies! Yhdyn niihin näkemyksiin, jotka katsovat,
että tämä euromääräisesti
varsin pieni asia olisi ollut hoidettavissa toisinkin. Se olisi
ollut hoidettavissa sopimusmenettelyllä, jota on käytetty
tähän mennessä, taikka se olisi ollut
hoidettavissa erillislailla, jolla olisi kerätty ydinturvallisuustutkimusta
varten rahat omaan rahastoonsa.
Ongelmana tässä mallissa on se, että Ydinjätehuoltorahastoon,
joka on siis tarkoitettu ydinjätehuoltoa koskevaan tutkimukseen
ja ydinjätehuoltoon tarvittaviin toimenpiteisiin sitten
aikanaan, yhdistetään varoja, jotka suunnataan
tutkimukseen. Tämä esitetty järjestelmä on
toimiva sikäli, mikäli nämä varat
pystytään pitämään
täysin erillään, mistä valiokunta
lähtee ja mistä valiokunta on myöskin
oman lausumansa esittänyt.
Keskustelu päättyy.