10) Talousarvioaloitteet
Mikko Immonen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen laatinut tämän puheenvuoron
ennen kuin tiesin, että täytyy mainita aloitteen
numero, mutta selvitän sen sitten kyllä kansliaan,
jos näin sopii.
Usein kuulee sanottavan, että me kansanedustajat emme
paneudu tarpeeksi asioihin vaan toimimme lyhytjänteisesti.
Tämä väitehän ei pidä paikkaansa.
Kerronpa teille esimerkin siitä pitkäjänteisyydestä,
jolla tässä talossa asioita ajetaan.
Olen uusinut talousarvioaloitteen Kustavin ja Lokalahden välisen
Lehmänkurkun tieyhteyden rakentamiseksi. Tuon yhteyden
rakentaminen palvelisi alueen elinkeinoelämää avaamalla muun
muassa matkailulle ja elinkeinoelämälle uusia
mahdollisuuksia. Kuten vanhemmat edustajatoverit muistanevat, Lehmänkurkun
tieyhteys ei ole aivan uusi aloite. Muistaakseni ensimmäisen
kerran sen teki edesmennyt toveri Paavo Aitio jo 60-luvulla. Huonollakin
laskupäällä laskettuna aloite täyttää siis
pian puoli vuosisataa. Matkan varrella se on kerran jopa meinannut mennä läpi.
Silloin vain yksi ääni esti sen hyväksymisen.
Lehmänkurkun tieyhteyden rakentamisidea on kuitenkin vieläkin
vanhempi kuin mitä sitä tässä talossa
on puitu. Tapasin viikko, pari sitten Uudenkaupungin torilla miehen,
joka kertoi, että hänen isoisänsä vuonna
1929 oli tekemässä kyseessä olevaa tielinjausta.
Toivonkin nyt myönteistä suhtautumista asiaan
ja aloitteen läpimenoa, ettei meidän tarvitse
koskaan juhlia sen 50-vuotispäivää.
Herra puhemies! Lehmänkurkun tieyhteydellä on
oma tärkeä paikkansa alueella asuville ihmisille,
mutta paljon suuremman tienkäyttäjäjoukon
liikkuminen helpottuisi ja turvallisuus lisääntyisi,
jos Valtatie 8:n eli Turku—Rauma—Pori—Oulu-tien
perusparannustyöt saataisiin jatkumaan ja tie lopulta siihen
kuntoon, jota sen liikennemäärät edellyttävät.
Kasitiehän on eteläosaltaan yksi Suomen vilkkaimmin
liikennöidyistä kaksikaistaisista moottoriajoneuvoteistä.
Sitä risteävät lukuisat jopa kantatietasoiset tiet.
Maskusta, Nousiaisista ja Mynämäeltä on vilkas
pendelöintiliikenne Turun keskustan suuntaan. Valtatie
8 on suhteessa tien käyttöasteeseen liian kapea.
Lukuisista risteyksistä, joissa ei ole eritasoliittymiä,
aiheutuu monia vaaratilanteita ja liikenneonnettomuuksia. Yhäti
vilkastuvan työmatkaliikenteen turvallisuus on tärkeä peruste
Kasitien nelikaistaistamiselle Raisiosta Mynämäelle
aluksi. Myös länsirannikon kumipyörillä kulkeva
rahtiliikenne ja kuljetusyksiköiden koot kasvavat koko
ajan. Tälläkin perusteella mainitun tieosuuden
laajennus on varsin perusteltua. Sen myöntävät
varmasti kaikki varsinaissuomalaiset kansanedustajat ja varmaan muutkin
ja myös he, jotka ovat ajaneet Kasitietä Turusta
pohjoiseen ja sieltä takaisin.
Vaikka pitkäjänteistä asioiden käsittelyä allekirjoittaneella
riittääkin, niin en silti toivo tästä tieprojektista
tulevan yhtä pitkä kuin Lehmänkurkku-projekti
on.
Arvoisa puhemies! Onko meillä varaa upottaa vanhaa
kulttuuriperintöämme saveen? En usko, mutta näin
käy, ellei useiden savipatjalle rakennettujen Turun asuin-
ja arvorakennusten vajoamista saada estettyä. Muuta keinoahan
vajoamisen estämiseksi ei ole kuin paaluttaa ne uudelleen.
Tämä paalutustyö on vain hirvittävän
kallista: hinta vastaa koko rakennuksen peruskorjauksen vaatimaa
summaa. Keskikokoisen rakennuksen paaluttaminen maksaa keskimäärin
2,5—3,5 miljoonaa euroa. Kysymys on siis hintavista hankkeista,
niin että uudelleenpaalutus on vain harvoissa tapauksissa
kustannettavissa kiinteistöjen haltijoiden toimesta. Asunto-osakeyhtiöiden
osakkeenomistajille tämä ei ole mitenkään mahdollista.
Ei myöskään Turun kaupungilla ole varaa
maksaa kaikkia hallinnassa olevien rakennusten peruskorjauksia.
Valtion taholta on siis odotettava korjausavustusta näihin
hankkeisiin, jotta Turun ja, rohkenen sanoa, monen muun kaupungin
osalta nämä voidaan huolehtia paaluttamalla ja
paalutusta uusimalla.
Arvoisa puhemies! Muita tekemiäni talousarvioaloitteita
olivat määrärahan osoittaminen ammattikalastajille
hyljevahinkojen korvaamiseen, hylkeen estävien rysäpyydysten
hankkimiseen ja hylkeenmetsästäjien kouluttamiseen.
Kaikkien noiden kolmen aloitteen läpimeno takaisi omalta osaltaan
sen, että suomalaiset kalastajat voisivat jatkaa ammatissaan
eivätkä joutuisi yksin kantamaan taloudellista
vastuuta suojelutoimilla liian suuriksi paisuneen hyljekannan aiheuttamista mittavista
vahingoista, vahingoista, jotka uhkaavat koko elinkeinoa.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tänään keskustelemme
näistä talousarvioaloitteista, ja koska olen tehnyt
jonkin verran näitä talousarvioaloitteita, niin
haluan niistä muutaman sanan sanoa. Jaan ne kahteen eri
puheenvuoroon, koska 10 minuuttia on aika lyhyt aika. Mutta ihan
nopsasti näihin.
Elikkä esitän lisämäärärahaa
opettajien täydennyskoulutukseen ja koulutuksenaikaisten
sijaisten palkkaamiseen. Tämä lakisääteinen
täydennyskoulutushan on tullut hiljattain sekä sosiaali-
että terveydenhuollon henkilöstölle lakisääteisesti,
elikkä tänä vuonna tuli voimaan terveydenhuoltoalan
henkilöstölle ja ensi vuoden alusta tulee sosiaalialan
henkilöstölle. Mielestäni se on hyvä parannus.
Nyt se pitäisi saada myöskin opettajille.
Suomen tulevaisuus rakentuu korkeatasoisen ja kattavan koulutuksen
sekä osaamisen varaan. Koulutukseen investointi on aina
varma sijoitus. Osaamista syntyy parhaiten ammattitaitoisten ja korkeasti
koulutettujen opettajien avulla. Suomen menestyminen muun muassa
Pisa-selvityksessä on suurelta osin korkeatasoisen ja yliopistoissa
suoritetun opettajankoulutuksen ansiota. Yhteiskunnan muutokset
ja uudistukset koulutuksen kentässä tapahtuvat
nopealla aikavälillä. Tämän
seurauksena opettajiin kohdistuvat uudet vaatimukset lisääntyvät
kaiken aikaa. Maahanmuutto lisääntyy, ja erityistä tukea
tarvitsevien oppilaiden määrä kasvaa
yhteiskunnallisten ongelmien lisääntyessä.
Opettajat tarvitsevat tietoja ja taitoja havaita oppilaiden yksilölliset
tarpeet.
Opettajien odotetaan avautuvan yhä lisääntyvässä määrin
ympäröivään yhteiskuntaan. Opettajilta
edellytetään aikaisempaa enemmän kykyä tehdä yhteistyötä toisten
opettajien ja muiden koulussa toimivien aikuisten kanssa. Tämä vaatii
yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Suomessa kuten muuallakin
Euroopassa opettajakunta on ikääntynyttä.
Näin ollen heidän suorittamastaan peruskoulutuksesta
on kulunut paljon aikaa. Ammattitaidon ylläpitämiseen
tulee kiinnittääkin huomiota, samoin ikääntyvän
opettajan jaksamiseen työssä. Monien kuntien taloustilanne
on ajautunut kriisiin, jonka seurauksena kunnat ovat joutuneet leikkaamaan
peruspalveluistaan. Opettajien täydennyskoulutus on monesti
ensimmäinen asia, josta sitten leikataan. Opettajille tulisi kuitenkin
olla jokaisessa maan kolkassa mahdollisuus ajantasaistaa tietojaan
ja taitojaan. Opettajat eivät saa joutua eriarvoiseen asemaan
riippuen koulutuksen järjestäjän varallisuudesta
tai hyvästä tahdosta.
Täydennyskoulutuksesta tehdyt selvitykset osoittavat,
että erityisesti yleissivistävän koulun opettajat
osallistuvat täydennyskoulutukseen hyvin vähän.
Vaikka opettajille tarjottaisiin mahdollisuus täydennyskoulutukseen,
koulutuksen järjestäjä ei palkkaa sijaista
koulutuksen ajaksi. Koulutuksen järjestäjälle
tulee säätää lain tasoinen velvoite
vakinaisten opettajien ja rehtoreiden täydennyskoulutuksen
järjestämiseen. Peruskoululain, lukiolain, ammatillisesta
koulutuksesta annetun lain ja ammattikorkeakoululain henkilöstöpykälään
tulee lisätä työnantajalle velvollisuus
järjestää yli viisi vuotta vakinaisessa virka-
tai työsuhteessa toimineelle opettajalle ja rehtorille
mahdollisuus joka kolmas vuosi viikon kestävään
täydennyskoulutusjaksoon. Koulutuksen tulee tapahtua työajalla
ja täysin palkkaeduin. Tämän tyyppisen
lakialoitteen olen myöskin tekemässä eli
saman tyyppiseen asiaan kuin mitä nyt tällä talousarvioaloitteella
olisin esittämässä rahaa.
Toinen mielestäni hyvin tärkeä talousarvioaloite
liittyy siihen, että esitän määrärahan
osoittamista eri alueiden ja maatalouden tuotantosuuntien välisten
tukisuhteiden palauttamiseksi oikeudenmukaiselle tasolle. Perustelen
esitystäni seuraavasti:
Maatalouden tukijärjestelmien viimeaikaisten uudistusten
yhteydessä on tullut ilmi selkeitä epäjohdonmukaisuuksia
ja epäoikeudenmukaisuuksia. Eri alueiden keskinäisiä kokonaistukisuhteita
on muutettu tavalla, joka vaarantaa elinkelpoisen ammatin
harjoittamisen ja kohtelee eri alueita hyvin epäoikeudenmukaisella
tavalla. Myös eri tuotantosuuntia on kohdeltu tukijärjestelmien
uudistusten yhteydessä siten, että eräät
tuotantosuunnat ovat jääneet täysin kohtuuttomaan
ja epäoikeudenmukaiseen tilanteeseen. Valtion edustajat
ovat moneen otteeseen luvanneet, että eri tuotantosuuntien
ja -alueiden epäoikeudenmukainen kohtelu tullaan korjaamaan.
Hallituksen talousarvioesityksessä tästä virheiden
korjaamisesta ei kuitenkaan ole minkäänlaisia
merkkejä näkyvissä. Tukisuhteiden palauttaminen
järkevälle tasolle on välttämätöntä paitsi
elinkeinon tulevaisuuden myös yhteiskunnan oikeudenmukaisen
toiminnan takaamiseksi. Tähän viittaan myös
esimerkillä sokerijuurikkaan viljelystä. Totean
vain, että sokerijuurikkaan viljelyn jatkuminen on uhattuna,
kuten olemme täällä keskustelleet salissakin.
Mikäli kaavaillut tukimuutokset toteutuvat, on viljelyn
lopettamiseen pakottavat muutokset kompensoitava juurikkaan viljelijöille.
Siitä syystä määräraha-aloite.
Esitän määrärahaa myös
kertausharjoitusvuorokausien lisäämiseksi. Varusmiespalveluksen päätyttyä asevelvollinen
kuuluu reserviin. Kertausharjoituksilla ylläpidetään
ja täydennetään varusmiesaikana annettua
koulutusta. Suomen puolustusratkaisu, alueellinen puolustus, on
mitoitettu ja sopeutettu oman alueen väestön taloudellisten
voimavarojen, olosuhteiden ja tarpeiden mukaan. Puolustuksen suunnittelun
painopiste on strategisen iskun ennaltaehkäisyssä ja
torjunnassa. Valtioneuvoston turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
selonteon mukaisesti sodan ajan joukkojen kokonaisvahvuus laskee
vuoteen 2009 mennessä 350 000 mieheen.
Kertausharjoitukset muodostavat olennaisen osan Puolustusvoimien rauhanaikaisesta
koulutusjärjestelmästä ja vaikuttavat
merkittävästi valtakuntamme puolustusvalmiuteen.
Kertausharjoitukset ovat ainoa tapa ylläpitää Puolustusvoimien
sodan ajan organisaation valmiutta ja osaamista.
Reserviläisliitto suoritti muutama vuosi sitten satunnaisotannalla
kyselyn jäsenistönsä keskuudessa siitä,
miten reserviläiset kokevat hallitsevansa SA-tehtävänsä mukaiset
tiedot ja taidot. Vajaa puolet kyselyn saaneista 20—60-vuotiaista
liiton jäsenistä vastasi kyselyyn. Heistä yli puolet
koki tietonsa ja taitonsa riittämättömiksi. Puolustusministeriö on
asettanut Puolustusvoimille tulostavoitteet vuodelle 2006, ja tavoitteena
on muun muassa kouluttaa SA-joukkoihin ikäluokasta kaikki
terveydentilansa puolesta siihen sopivat eli tänä vuonna
noin 23 000. Vuoden 2006 aikana kertausharjoitusvuorokausien
määrä kuitenkin romahtaa 30 000:sta
5 000 vuorokauteen. Samoin romahtaa myös koulutettavien määrän
suhde määriteltyyn koulutustarpeeseen tämän
vuoden 25 prosentista ensi vuoden 17 prosenttiin. Kertausharjoitusten
määrän voimakas supistaminen on äärimmäisen
haitallinen päätös koko Puolustusvoimille
ja reserviläisille. Siitä syystä esitän
kertausharjoituksiin määrärahaa.
Olen myöskin tehnyt talousarvioaloitteen varusmiesten
kotiuttamisrahan palauttamisesta.
Sitten vielä lisäksi olen tehnyt määräraha-aloitteen,
talousarvioaloitteen, myöskin puoluetoiminnan tukemiseen.
Hallitus esittää puolueiden poliittisen toiminnan
tukemiseen 12 198 700 euron määrärahaa,
josta 8 prosenttia on käytettävä puolueiden
piirijärjestöjen toimintaan ja samoin 8 prosenttia
naisten poliittiseen toimintaan.
1990-luvun lamasta lähtien puolueiden työntekijämäärät
ovat pienentyneet huomattavasti. Suurinta henkilöstön
vähennys on ollut puolueiden sekä niiden naisjärjestöjen
piiritason toiminnassa. Näin siitä huolimatta,
että poliittisten piirijärjestöjen ja
puolueiden paikallisyhdistysten toiminta on lähempänä kansalaista
kuin puolueiden keskustoimistojen rooli. Tätä kansalaista
lähempänä olevaa poliittista toimintaa
tulisi tukea ja kannustaa siten, että puolueet palauttaisivat piirijärjestöilleen
edes osan niiden lamaa edeltävistä toimintaresursseista.
Parhaiten tämä onnistuu siten, että puolueiden
piirijärjestöjen ja naisjärjestöjen
avustusosuus korotetaan 8 prosentista 12 prosenttiin.
Puolueet voisivat teoriassa kukin omilla päätöksillään
ohjata nykyistä suuremman osuuden puoluetuesta suoraan
kentälle piirijärjestöjen ja naisliittojensa
kautta myös naisten piirijärjestöjen
toimintaan. Tämä vahvistaisi parhaiten myös puolueiden
paikallisyhdistysten toimintaa. Käytännössä näin
ei kuitenkaan ole tapahtunut missään puolueessa.
Siksi ainoa tapa lisätä puoluetukivarojen siirtoa
kentälle on se, että eduskunta määrärahan
myöntäessään velvoittaa puolueita käyttämään
piiri- ja naisjärjestöjensä toimintaan entisen
8 prosentin puoluetukiosuuden asemasta 12 prosenttia. Näin
eduskunta ilmaisisi arvostuksensa puolueiden piiri- ja paikallisjärjestöissä tehtävälle
kansalaistoiminnalle sekä tukisi tämän tärkeän
toiminnan säilymistä ja vahvistumista. Tämähän
liittyy myöskin siihen kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelmaan,
jossa on kiinnitetty huomiota siihen, että yhdistystoiminta
ei ole kovin vetovoimaista.
On huomattava, että suurin osa puoluetuesta jäisi
tämänkin uudistuksen jälkeen Helsingissä toimiville
puolueiden keskustoimistoille. Puolueiden keskustoimistot saattaisivat
uudistuksen perusteella tosin harkita toimintojensa hajasijoittamista,
mitä myös valtionhallinnon piirissä on viime
aikoina harjoitettu. Puoluetukeen ehdotettu määräraha
ei siis nousisi, vaan se pysyisi hallituksen esittämällä tasolla.
Samalla kuitenkin puolueiden piiri- ja naisjärjestöille
maakuntiin saataisiin vuosittain ohjattua tarpeellista toimintarahaa
975 896 euroa nykyistä enemmän ilman puoluetuen
korotusta. Elikkä en siis halua lisää rahaa,
mutta jakaisin sen toisella tavalla.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Esittelen tässä puheenvuorossa
vihreiden vaihtoehtobudjetin talousarvioaloitteet ja keskityn nyt
tämän vihreiden vaihtoehtobudjetin painopistealueisiin.
Ensiksikin niin kuin aina tämä budjetti on tasapainossa
ja jopa 45 miljoonaa euroa plussan puolella.
Ensiksikin tulonlähteistä.
Vihreiden eduskuntaryhmän käsitys on, että harmaan
talouden vastaiset toimet ovat aivan riittämättömiä ja
tämä todellakin olisi hyvin hyödyllistä toimintaa
paitsi valtiontalouden myöskin sen kannalta, että tähän
alueeseen liittyy yhteiskuntapoliittisesti ja moraalisesti hyvin
arveluttavia toimia, joihin olisi puututtava tehokkaammin. Me katsoisimme,
että olisi saatavissa ainakin 200 miljoonaa euroa, jos
harmaan talouden vastaisia toimia asianmukaisesti tehostettaisiin.
Vihreä eduskuntaryhmä on myös suhtautunut varsin
kriittisesti siihen, että hallitus on päättänyt
keventää verotusta ennennäkemättömillä summilla.
Me haluaisimme peruuttaa osittain nämä veronkevennykset,
ja tästä arvioisimme kertyvän valtion
kassaan 290 miljoonaa euroa.
Viime aikoina on puhuttu paljon siitä, että ilmastonmuutoksen
torjuntaan säädetty päästökauppa
tuottaa sähköntuottajille ansiotonta arvonnousua,
niin sanottua windfall-hyötyä, ja tätä me
haluaisimme verottaa ja katsomme, että siitäkin
olisi saatavissa 270 miljoonaa euroa valtion kassaan.
Olemme suhtautuneet kriittisesti siihen tapaan, jolla alkoholin
verotusta on alennettu. Kaikki tunnemme sen veronalennuksen terveyshaitat
ja sosiaaliset vaikutukset. Haluaisimme korottaa uudestaan väkevien
juomien verotusta. Tällä tavalla koottaisiin valtiolle
150 miljoonaa.
Olemme jo vuosia puhuneet siitä, että yksityisiä kaatopaikkoja
pitäisi verottaa samalla tavalla kuin julkisia kaatopaikkoja,
ja jos näin tehtäisiin, niin valtio voisi saada
hyötyä peräti 135 miljoonaa.
Arvoisa puhemies! Näistä pääkohdista
kertyisi yhteensä yli miljardi euroa tuloja. No, miten sitten
käyttäisimme tätä syntynyttä tuloa?
Vihreiden vaihtoehtobudjetin ehdoton painopistealue on se, että köyhyyden
torjunta on otettava vakavasti. Emme ole lainkaan tyytyväisiä siihen
tapaan ja siihen vaatimattomaan mittaan, jolla hallitus on päättänyt
vähentää köyhyyttä. Vihreiden
köyhyyspaketissa keskeistä on esimerkiksi työmarkkinatuen
korottaminen niin, että tästä yhteensä aiheutuisi
lisämenoja valtiolle 100 miljoonaa euroa. Myöskin
haluaisimme korottaa elatustukea ja joitakin muita etuuksia.
Budjetti on aina merkittävä tapa edistää ympäristön
kannalta kestävää kehitystä.
Ne tavat, jolla tänä vuonna erityisesti haluaisimme
edistää ympäristöystävällistä kehitystä,
keskittyvät paljolti uusiutuvan energian käyttöön.
Tällä hetkellä on hyvin voimakkaasti
sellainen markkinatilanne, että maailmassa uusiutuvien
energialähteiden merkitys kasvaa. Voidaan esimerkiksi arvioida,
että tuulivoiman markkinoiden kasvu maailmanlaajuisesti
on noin kuusi kertaa nykyinen volyymi seuraavien kymmenen vuoden
aikana. On hyvin tuhoisaa, että Suomessa ei ymmärretä, että suomalaisen
teollisuuden vientimarkkinat osittain riippuvat siitä,
miten paljon on tällaisia kotimaisia projekteja.
Me haluaisimmekin käyttää 16 miljoonaa
euroa energiateknologian tutkimukseen ja kehitykseen. Samoin haluaisimme
tukea erilaisia uusiutuvien energianlähteiden ja järkevän
energiapolitiikan, kuten energian säästön,
demonstraatiohankkeita peräti 70 miljoonalla eurolla. Tämä voisi
olla esimerkiksi, vain yhden esimerkin mainitakseni, sitä,
että investointitukea suunnattaisiin muun muassa merituulipuistoihin,
jotka ovat hyvin lupaava kehitysalue, mutta jostain syystä suunnitelmia
ei ole saatu realisoitumaan.
Myöskin kysymys siitä, millä tavalla
mahdollisimman nopeasti voitaisiin tukea omakotiasujien siirtymistä öljylämmityksestä
esimerkiksi
pellettilämmitykseen, olisi ratkaistava mahdollisimman
hyvin. Ympäristövaliokunta on kuullut budjettikäsittelynsä aikana
asiantuntijoita, ja on syntynyt sellainen käsitys, että muun
muassa meidän kaikkien löysät puheet
siitä, että uusiutuvaa energiaa ja nimenomaan
pellettilämmitystä tullaan tukemaan siirtymätuilla,
ovat saaneet aikaan eräänlaisen markkinahäiriön.
Esimerkiksi Pohjois-Karjalassa kymmenet omakotiremontit ja rakennustyömaat
on pantu jäihin sen takia, että odotetaan, että todellakin
näitä lupauksia lunastettaisiin. Vihreiden vaihtoehtobudjetissa
on 30 miljoonaa euroa varattu pientalojen lämmitysenergian
muutosinvestointitukeen.
Arvoisa puhemies! Myöskin haluaisimme korottaa kehitysyhteistyön
määrärahoja. Jos Suomi aikoo lunastaa
hallitusohjelman lupauksen siitä, että meidän
kehitysyhteistyörahoituksemme on YK:ssa jo 30 vuotta sitten
lupaamamme 0,7 prosenttia vuoteen 2010 mennessä, niin on
päivänselvää, että kehitysyhteistyömäärärahoja
on korotettava voimakkaasti jo ensi vuoden budjetissa. Meidän
ehdotuksemme on 80 miljoonaa euroa, ja tällä saataisiin
aikaan se, että päästäisiin
0,47 prosenttiin bruttokansantuotteesta ensi vuonna. Tämä siis
mahdollistaisi sen, että voitaisiin pysyä hallitusohjelman
tavoitteessa.
Kulttuuri, koulutus ja opetus on tärkeä painopistealue.
Esimerkiksi yliopistojen surkealle tilanteelle, että on
aivan liian paljon opiskelijoita suhteessa opettajiin, olisi jotain
tehtävä. Haluaisimme lisätä yliopistojen
perusopetusmäärärahoja 15 miljoonalla
eurolla. Ja jotta kunnat kykenisivät selviytymään
perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen laadun parantamisesta,
niillekin on varattava rahoja 40 miljoonaa euroa.
Lopuksi mainitsen, että kaikkein suurin menolisäys
vihreiden vaihtoehtobudjetissa itse asiassa on kuntien palvelutuotannon
turvaamiseen. Me haluaisimme käyttää 450
miljoonaa euroa siihen, että kunnat selviytyvät
palveluvelvoitteistaan. Me uskomme siihen, että nyt olisi
yhteiskuntataloudellisesti ja kansantaloudellisesti erittäin
järkevää käynnistää voimakas
palveluelvytys kunnissa sillä tavalla, että palkattaisiin
lisää opettajia, sairaanhoitajia ja muita ihmisiä,
jotka tekevät yhteiskunnallisesti välttämättömiä töitä. Tämä vaatisi
valtiolta huomattavasti tukea kunnille.
Ihan viimeiseksi. Täällä on tällä viikolla
käyty hyödyllinen ja toivottavasti myös
tuloksia antava keskustelu joukkoliikenteen tulevaisuudesta. Vihreiden
käynnistämä koko opposition välikysymys
on saanut aikaan sen, että on ainakin tiedostettu se, että joukkoliikennemäärärahat
tässä valtion budjettiesityksessä ovat
alimmillaan 20 vuoteen. Tämän tilanteen me haluamme muuttaa.
Vaihtoehtobudjetissamme on 17 miljoonaa euroa varattu joukkoliikennepalvelujen ostoon
ja kehittämiseen. Perusradanpito on sekin lisävoimavaroja
vaativa tärkeä alue. On huolestuttavaa, että yhä useammat
teollisuuden kuljetukset ovat siirtymässä raiteilta
maanteille sen takia, että radat eivät ole kunnossa,
ja kaikki tiedämme, että myöskin rautateiden
turvallisuutta pitää parantaa. Niinpä haluamme
varata peräti 50 miljoonaa euroa perusradanpitoon.
Arvoisa puhemies! Nämä ovat painopistealueet,
joista muodostuu sitten vihreiden vaihtoehtobudjetti. Nämä esitykset
ovat perusteltuja, ja ennen kaikkea olemme esittäneet myöskin
huomattavia tulonlähteitä, jotka ovat aivan realistisesti
täysin mahdollisia, muun muassa juuri harmaan talouden
vastaisten toimien tehostaminen.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tekemiäni talousarvioaloitteita
käyn tässä lävitse, ja jos aika
ei riitä, niin tieasiat sitten jaan vaikka toiseen puheenvuoroon.
Talousarvioaloite 1/2005 "Määrärahan
osoittaminen seurantalojen ja työväentalojen ylläpitokustannuksiin":
Opetusministeriö on tukenut maassamme seurantalojen
ja työväentalojen peruskorjauksia vuodesta 1979
alkaen. Arvion mukaan valtion tuella on yhteensä noin 2
000 nuorisoseurantalon, työväentalon, kotiseutuyhdistyksen,
kylä- ja kaupunginosayhdistyksen ja maamiesseurantaloa peruskorjattu.
Valtion tuen osuus peruskorjauksista on noin 25 prosenttia kokonaiskustannuksista.
Valtionkin intressissä lienee huolehtia siitä, että valtion
avustuksella peruskorjatut järjestötalot pystytään
pitämään ajanmukaisessa toimintakunnossa
myös tulevaisuudessa. Se tarkoittaa sitä, että talojen
harrastustilojen taso vastaa nyky-yhteiskunnan ihmisten tarpeita
ja vaatimuksia. Järjestötalon keskimääräinen
ylläpito maksaa omistajayhdistykselle noin 5 000
euroa vuodessa, joten 2 000 järjestötalon
ylläpitokustannukset ovat vuodessa yhteensä 10
miljoonaa euroa. Tästä kokonaiskulusta valtion
avustus voisi olla 1 000 euroa järjestötaloa
kohden vuodessa eli 20 prosenttia, ja avustuksen ehtona tulisi olla,
että järjestötaloyhteisön toiminta
kattaisi järjestölle eli yhdistykselle määritellyt
sääntöjen mukaiset toimintamuodot ja -kriteerit.
Esitänkin talousarvioaloitteessani 2 miljoonan euron määrärahan varaamista
suomen- ja ruotsinkielisten yhdistysten omistamien talojen ylläpitokustannusten
kattamiseen ja avustamiseen.
Talousarvioaloite 2/2005 "Määrärahan
osoittaminen Suomen nuorisoseuramuseon toiminnan kehittämiseen":
Valtakunnallinen Suomen nuorisoseuramuseo avattiin vuonna 2000
Laihialle Laihian nuorisoseurantalon yhteyteen. Suomen nuorisoseuramuseon
tarkoituksena on toimia henkisen ja aineellisen nuorisoseuraperinteen
tallentajana. Tarkoitusta toteutetaan pysyvän näyttelyn
kautta, jossa esitellään 125-vuotiaan nuorisoseuraliikkeen
toiminnan laatua ja laajuutta. Nuorisoseuramuseon näyttelyistä saa
erittäin hyvän kuvan koko suomalaisen nuoriso-,
kulttuuri-, aikuiskasvatus- ja liikuntatoiminnan kehityksestä vuodesta
1881 aina tähän päivään
saakka.
Suomen nuorisoseuramuseon toiminnan kehittäminen tarvitsee
jatkossa taloudellista tukea, jotta voitaisiin suorittaa loppuun
museon kokoelmien luettelointi sekä esineiden hoito- ja
käyttökoulutus. Esitän talousarvioon
50 000 euron määrärahan varaamista
Suomen nuorisoseuramuseon toiminnan kehittämiseen.
Talousarvioaloite 3/2005 "Määrärahan
osoittaminen Ojajärven kunnostamiseksi Alajärven Luoma-aholla":
Ojajärvi sijaitsee Alajärven kaupungin Luoma-ahon
kylällä. Vaasan vesi- ja ympäristöpiirin toimesta
on laadittu vuonna 1992 veden laatua ja kasvillisuutta koskeva selvitys.
Ojajärven veden laatu on huonontunut ja vesikasvillisuus
edelleen lisääntynyt viimeisen kymmenen vuoden
aikana. Järvessä on myös havaittu viime
vuosina sinileväkukintoja, jotka kertovat ravinnepitoisuuden
kasvusta. Ojajärven vedet laskevat Alajärveen
ja edelleen sitä kautta Lappajärveen, eli Ojajärvi
on osa laajaa Ähtävänjoen vesistöä.
Luoma-ahon kylä, jossa Ojajärvi sijaitsee,
on koko Järviseudun seutukunnan teollisuuden keskuspaikka.
Siellä sijaitsevat muun muassa Mäkelä Alu
Oy:n ja Rautaruukki Oyj:n Alajärven tehdas- ja tuotantolaitokset.
Pelkästään nämä työllistävät
noin 300 työntekijää. Tätä kautta
Ojajärvellä on myös erittäin
suuri virkistyksellinen merkitys. Esitänkin varattavaksi
2,5 miljoonaa euroa Ojajärven kunnostamiseksi Alajärven Luoma-aholla.
Talousarvioaloite 4/2005 "Määrärahan
osoittaminen Paalijärven kunnostamiseksi Alajärven Paalijärven
kylällä":
Pinta-alaltaan 46 hehtaarin Paalijärvi sijaitsee Alajärven
kaupungin Paalijärven kylällä. Paalijärven
keskisyvyys on vain 0,8 metriä. Eteläpäänkallion
syvänteessä vettä löytyy kuitenkin 4,5
metriä. Järvi on vahvasti kyläkuvaa hallitseva
elementti.
Paalijärven veden laatu on myös selvitetty Vaasan
vesi- ja ympäristöpiirin toimesta useita kertoja.
Selvityksen mukaan järven happitilanne on kevättalvisin
erittäin heikko. Paalijärven pinta on 102 metriä merenpintaa
ylempänä. Vedet virtaavat järvestä Paaluomanpuroa
ja Savonjokea pitkin runsaat 30 metriä alempana olevaan Lappajärveen.
Lappajärvestä on vesiyhteys Välijokea
pitkin Evijärveen ja sieltä edelleen Ähtävänjoen
kautta Pohjanlahteen. Näin ollen myös Paalijärvi
on osa laajaa Ähtävänjoen vesistöä. Esitänkin
tähän miljoonan euron määrärahaa Paalijärven
kunnostamiseksi Alajärven Paalijärven kylällä.
Sitten talousarvioaloite n:o 5/2005:
Arvoisa herra puhemies! Lappajärvi laskee vetensä Välijokea
pitkin Evijärveen, josta varsinainen Ähtävänjoki
saa alkunsa. Ähtävänjoki virtaa Evijärven
ja Pedersören kuntien alueella. Se laskee Perämereen
Pietarsaaren pohjoispuolella Luodon—Öjan tekoaltaan
kautta. Vesistöalueen kokonaispinta-ala on 2 054
neliökilometriä. Vesistöalan järvistä Evijärveä,
Lappajärveä ja Alajärveä säännöstellään. Ähtävänjoen
pituus on noin 120 kilometriä, ja keskivirtaama joessa on
15 kuutiometriä sekunnissa.
Vesistöalueen hallitsevana elementtinä on
77 miljoonaa vuotta sitten maahan iskeytyneen meteoriitin kraatteriin
muodostunut 144 neliökilometrin suuruinen Lappajärvi. Ähtävänjoen
vesistö on tullut tunnetuksi paitsi geologisesti erikoisesta
ja rajusta syntyhistoriastaan myös luonnonarvoistaan. Vesistöalueen
yläosan purovesistöjen latvaosat sijaitsevat pohjavesialueella,
ja uomasto on säilynyt hyvin luonnontilaisena.
Ähtävänjoki on ollut perinteisesti
lohijoki. Joen sähköntuotantoon rakentamisen myötä ovat lohet
joesta ja vesistöstä kuitenkin kadonneet. Ähtävänjoessa
on yhteensä yhdeksän voimalaitosta, ja näiden
voimalaitosten kohdalle on nousuportaat kaloille jätetty
pääsääntöisesti rakentamatta. Ähtävänjoen
keski- ja yläjuoksulla on elänyt eteläisen
Suomen runsaslukuisin jokihelmisimpukkakanta sekä pyyntivahvuinen
taimenkanta. Lohen tavoin on myös käymässä jokihelmisimpukkakannalle.
Sekään ei ole kyennyt lisääntymään
kymmeniin vuosiin. Joen latvaosilla on kuitenkin säilynyt
jonkinlainen joen alkuperäinen taimenkanta. Tämä tulisi
saada säilymään ja lisääntymään.
Ähtävänjoen vesistöalueella
on toteutettu ja on edelleen vireillä hankkeita vedenlaadun
parantamiseksi. Se on välttämätöntä vesistön
säilyttämisen kannalta. Tämä ei
kuitenkaan riitä vesistön ja joen palauttamiseksi
lohialueeksi. Lohen pitää päästä nousemaan
jokeen, ja lohella tulee olla myös kutu- ja oleskelupaikkoja.
Tämä on mahdollista vain rakentamalla koko joen
alueelle voimalaitosten ja säännöstelypatojen
kohdille tarvittavat nousuportaat sekä kunnostamalla jokeen
kohtia kutupaikoiksi.
Lohikantojen säilyttäminen Itämeren
alueella on koko EU:ta koskeva asia ja vaatii toteutuakseen kaikkien
käyttökelpoisten jokien kunnostamista. Ähtävänjoki
on yksi tällainen joki. Samoin kiinnostus jokihelmisimpukan
säilyttämiseksi on noussut tärkeäksi
asiaksi. Tästä syystä esitänkin
3 miljoonan euron määrärahan varaamista Ähtävänjoen
vesistön kunnostamiseksi ja palauttamiseksi lohivesistöksi.
Käytän toisen puheenvuoron sitten noista tiealoitteista.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Talousarvioaloitteitten lähetekeskustelu
on mielestäni eduskunnan syysistuntokauden kaikkein tärkeimpiä hetkiä,
koska se on juuri se paikka, missä kansanedustajat voivat
tuoda esille niitä tärkeinä pitämiään
asioita, joita kunnat, seutukunnat, maakunnalliset liitot ovat valmistelleet
tai joita kansanedustajat itse ovat halunneet tuoda esille. Sen
takia minäkin tulen käyttämään
tieasioista sitten erillisen puheenvuoron. Keskityn ensimmäisessä puheenvuorossani
nyt niihin asioihin, jotka liittyvät turvallisuuteen ja
koulutukseen.
Olen nyt tehnyt aloitteen 674 kansainvälisen siviilikriisinhallintakeskuksen
perustamisesta Keuruun kaupunkiin. Siviilikriisinhallintahan on asia,
jossa Suomi on suurvalta, ja tämän vuoksi tuohon
koulutukseen pitäisi myös voida panostaa nimenomaan
Suomessa. Me olemme Suomessa olleet tunnettuja rauhanturvaajia,
ja nyt tämä muuttuu myöskin kriisinhallinnaksi.
Mutta kun kriisi on ohi, niin sen jälkeen ihmiset, kun
eivät enää ole vaaraksi toisilleen ja
surmaa toisiaan, toivon mukaan voisivat muodostaa yhteiskunnan,
jossa laki ja järjestys olisivat toimivat, jossa olisi
oikeuslaitos, vankeinhoito, terveydenhuolto, koulu, kaikki se, mikä kuuluu
normaaliin yhteiskuntaan.
Kun 1999 puolustusvaliokuntana vierailimme Kosovossa, siellä kohtasimme
tilanteen, jossa niillä alueilla, missä kävimme,
suomalaiset rauhanturvaajat muodostivat koko järjestäytyneen yhteiskunnan.
Kaikki normaalin yhteiskunnan rakenteet puuttuivat. Kun kävimme
muutama vuosi myöhemmin, tilanne oli hieman parempi, mutta
ei ratkaisevasti. Elikkä tämä on asia,
johonka meidän pitäisi myös voida koulutuksen kautta
paneutua.
Sitten täällä olen talousarvioaloitteella
675 tuonut esille lähinnä huumekoirat, mutta myöskin
muut viranomaiskäytössä olevat erikoiskoulutetut
koirat. Näen, että ed. Nurmi on tehnyt hyvin vastaavan
tyyppisen aloitteen. Pidän tätäkin tärkeänä aihepiirinä.
Meidän on todella, yhteiskunnan, voitava palauttaa luottamus
siihen, että tähän maahan ei tuoda huumeita.
Silloin viranomaisten hyvä apuväline ovat juuri
koulutetut huumekoirat. Nämä väsyvät
hyvin helposti, kuten väsyvät myöskin
miinanetsintäkoirat tai muut erikoistehtävissä olevat
koirat. Niitten kouluttamiseen on voitava panostaa, ja myös
niitten omistajien on saatava tästä kohtuullinen
korvaus. Minä uskon, että tuo työ on
niin palkitsevaa, että monet tekevät sitä ihan
työn ilosta, mutta toivon, että yhteiskuntana
niitten tehtävien vuoksi, joita erikoiskoulutetut koirat
viranomaiskäytössä tekevät,
voisimme tähän panostaa.
Myös rajoilla käydessä on todettu,
että rajavartijoille koira on hyvin korvaamaton apuväline,
varmasti paljon parempi kuin huippuelektroniikka noissa vartiointitehtävissä ja
havaintotehtävissä, jotka Suomessa ovat maailman
kärkeä. Koira kuitenkin pystyy liikkumaan, valvomaan laajaa
aluetta, havaitsemaan ja siinä suhteessa on korvaamaton
apu ja kaiken lisäksi vielä suhteellisen edullinen.
Viime vuonna käytiin keskustelua jalkaväkimiinoista.
Niitten korvaaminen on kysymys, johon tuolloin päätettiin
ryhtyä, ja tuolloin sovittiin tietyillä tasoilla,
että kun korvaavia järjestelmiä kehitellään,
niin sitä tehtäisiin siellä, missä jalkaväkimiinat
on valmistettu ja missä niitten ylläpidosta myöskin
kannetaan vastuu elikkä Keuruun Pioneerivarikolla. Tiedän,
että jalkaväkimiinoja korvaavat järjestelmät
eivät välttämättä ole
miinan kaltaisia. Siellä on monenlaista muuta sotilasteknologiaa,
mutta näkisin, että tämä vastuu
sijoitettaisiin sinne, missä vastaavasta on ollut vastuu
ja on edelleen myös tällä hetkellä.
Viime sotien lotat ovat tehneet arvokasta työtä,
niin kuin eduskunnan istuntokauden alkuviikoilla nähty
filmi Lupaus kertoi. Se kertoi, mitä aikanaan nuoret naiset — nyt
jo hyvin iäkkäät kunnianarvoisat naiset — aikoinaan
nuoruudessaan tekivät. Tämä on kuitenkin
työ, josta nimenomaan kotirintamalotat eivät saa
mitään rahallista korvausta, vaikka monet käyttivät
päätoimisesti ne vuodet, jotka miehet olivat rintamalla, isänmaan
hyväksi. Olen aloitteella halunnut kiinnittää myös
huomiota tähänkin asiaan.
Edelleen olen turvallisuuteen liittyvänä kysymyksenä kiinnittänyt
huomiota myöskin vankeinhoitoon. Kotikaupungissani Keuruulla
on suunniteltu jo vuodesta 1977 lähtien vankeinhoitolaitosta
Haapamäelle. Valtio on panostanut siihen jo aikoinaan markoissa
4 miljoonaa markkaa, mutta ainuttakaan lapionpistoa ei ole vielä suunnittelun
ohella päässyt tapahtumaan. Me tiedämme
sen ankean tilanteen, joka maassa vallitsee, kun vankilat ovat täynnä ja
eivät vaan täynnä, vaan niistä on
tullut suorastaan jonkinlaisia rikollisuuden oppilaitoksia, ellei
korkeakoulujakin, kun vangit ovat tilanahtaudessa ja ne tilat eivät
nykyisellään voi palvella sitä tehtävää,
mitä varten ne on tarkoitettu. Sen vuoksi tarvittaisiin aivan
uuden tyyppisiä vankeinhoitolaitoksia vankien itsensä kannalta.
Tiedämme tuon, voisi sanoa, vankilakapinan, mikä tapahtui
taannoin Riihimäellä, mutta me tiedämme
myöskin sen tuskan, mikä on vankeinhoitohenkilöstöllä.
Lakivaliokuntana olemme käyneet myös tutustumassa tuohon
työn arkeen, joka on henkilökunnallekin haastavaa
ja kovaa arkea. Kyllä järjestäytyneessä yhteiskunnassa
myös vankeinhoidon tulisi olla tarkoituksenmukaista ja
niin, että vankiloissa työskentelevät
voisivat jaksaa. Tässä ei selvitä kuin
siten, että me myös rakennamme lisää vankiloita.
Valmiit suunnitelmat aivan uuden tyyppisestä vankilasta
ovat tuonne Keuruun Haapamäelle olemassa. Toteuttamiseen
toivon mukaan päästäisiin, ja sitä olen
talousarvioaloitteella halunnut vauhdittaa.
Turvallisuuteen liittyy myös kysymys lääkärin
hoitoon pääsemisestä ja yleensä hoitoon
pääsemisestä. Tässä asiassa
olen kiinnittänyt huomiota lääkärikoulutuksen
lisäämiseen. Hyviä askeleita tässä asiassa
on viime vuosina otettukin ja alkuun on päästy,
mutta edelleenkin tämä kysymys on ajankohtainen.
Mainitsin, että tässä puheenvuorossa
kiinnitän huomiota myös koulukysymyksiin. Meillä on elokuvakasvatusta
muutamissa kouluissa Sodankylässä, Kuhmoisissa,
Vantaan Tikkurilassa, mutta myös kotipaikkakunnallani Haapamäen yhteiskoulussa
tätä on. Aloitteella 680 olen halunnut kiinnittää huomiota
siihen, että Keuruun Haapamäki ei myöskään
jäisi heikoimmaksi lenkiksi tuossa asiassa.
Aloitteella 681 olen halunnut kiinnittää huomiota
pienten lukioitten kehittymismahdollisuuksiin. Meillä vallitsee
nyt tuommoinen hyvin kielteinen suuntaus tänä aikana.
Ollaan lakkauttamassa pieniä kouluja ja toisaalta rakennetaan uusia.
Kyllä tämä muotivillitys pitäisi
voida pysäyttää, harkita, mikä on
mielekästä. Pienet lukiot verkottumalla, etäopetuksen
kautta ja hankkimalla tukitoimintoja, vaikka aikuisopiskelua jne.,
voisivat olla hyvinkin tehokkaita. Minä toivon, että tässä asiassa
pysähdyttäisiin oikein harkitsemaan, kannattaako
lopettaa pieniä kouluja, olkoon kysymys peruskoulun ala-asteista,
yläasteista tai lukioista, ja toivon, että siellä,
missä on mielekästä tehdä näin,
niin sitten voidaan tehdä, mutta ei nyt itsetarkoituksena
tähän mentäisi. Toivon, että koulu
olisi hyvä työpaikka niin koululaisille, opiskelijoille
kuin opettajillekin.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen jättänyt viisi talousarvioaloitetta.
Haluan tässä puheenvuorossa perustella kahta näistä aloitteista.
Ensinnäkin talousarvioaloite 786, määrärahan osoittaminen
Kainastonjoen tulvasuojelun ja kunnostamisen aloittamiseen. Kainastonjoki
on Kyrönjoen latvahaara eteläisellä Etelä-Pohjanmaalla.
Sen vaikutusalue kärsii lähes joka vuosi kevät-
ja kesätulvista. Kesätulva-alue muodostaa suurimmillaan
yli 7 kilometrin pituisen yhtenäisen tulvajärven.
Kesätulvista kärsii noin 200 maatilaa plus alueen
muut asukkaat. Alueen maanomistajat ovat jättäneet
anomuksen joen ja siihen liittyvien sivu-uomien perkaamisesta jo vuonna
1981. Länsi-Suomen ympäristökeskus on
nyt laatinut Kainastonjoen yläosan tulvasuojelu- ja kunnostussuunnitelman.
Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 1,2 miljoonaa euroa. Suomessa
on tietysti aika paljon vastaavanlaisia vesistösuunnitelmia.
Olen tämän aloitteen tehnyt, koska tämä Kainastonjoen
hanke poikkeaa muista siinä suhteessa, että Maanmittauslaitos
on suunnitellut alueelle tilusjärjestelyhankkeen, ja kuivatushankkeen
toteuttaminen olisi järkevää tehdä valtion
varojen säästämiseksi samaan aikaan tämän tilusjärjestelyn
kanssa. Näin saavutettaisiin aika huomattavaa synergiaetua.
Nyt maatalous on aika tukalassa kannattavuustilanteessa EU:n maatalouspolitiikan
kiristyessä kaiken aikaa. Sen vuoksi pitäisi — meillä on
oikeastaan ainut keino, kun tuotteiden hintoja ei voida lisätä — niin pyrkiä alentamaan
tuotantokustannuksia. Tällaiset tilusjärjestelyt
ja kuivatus ovat yksi tapa tehdä suurempia lohkoja, säästää kustannuksia. Olen
esittänyt tähän 100 000 euroa
Kainastonjoen yläosan tulvasuojelun ja kunnostuksen aloittamiseen,
koska suunnitelmat ovat siihen ympäristökeskuksella
täysin valmiina ja valituksia ei ole tehty.
Toinen talousarvioaloite, n:o 790, on määrärahan
osoittaminen tasoristeysten turvallisuuden parantamiseen rataosalla
Seinäjoki—Kaskinen. Seinäjoki—Kaskinen-rataosa
on 112 kilometrin pituinen, ja sillä on peräti
161 tasoristeystä. Näistä vain 30 on
varustettu varoituslaittein. Valitettavasti tällä rataosalla
tapahtuu hyvin paljon tasoristeysonnettomuuksia, viime vuosina noin
parikymmentä yhteensä, joista hyvin monta kuolemaan
johtanutta ja vakaviin invalidisoitumisiin johtanutta onnettomuutta.
Tänä aamuna vihittiin tämän
rataosan päässä Kaskisissa uusi sellutehdas,
kemihierresellutehdas, mikä merkitsee sitä, että puutavaraa
on tarvetta kuljettaa entistä enemmän tätä rataa
pitkin. Toki puutavarakuljetuksista on siirtynyt merkittävä osa
rekkakuljetuksiin viime vuosina.
Ratahallintokeskus on laskenut, että yksi tämmöinen
tasoristeysonnettomuus, jos ei huomioida näitä inhimillisiä tekijöitä,
tulee maksamaan taloudellisesti noin 400 000 euroa ja tasoristeyksen
varustaminen puomivarustein maksaisi noin 100 000 euroa
yhtä tasoristeystä kohti eli yhden onnettomuuden
hinnalla voitaisiin kustantaa neljään vartioimattomaan
tasoristeykseen turvallisuutta tuovia varoituslaitteita ja -merkkejä.
Olen tehnyt toimenpidealoitteita aiemmin siltä pohjalta,
että nämä tavarajunat ovat erittäin huonosti
valaistuja. Tälläkin rataosalla onnettomuudet
yleensä sattuvat pimeällä ajalla. On
pitkät tavarajunat, ja valo on vain siellä veturin
nokalla ja viimeisessä vaunussa jokin valo, ja muuten juna
on täysin pimeä. Esimerkiksi rekka-autojen täytyy
nykyään olla koko mitaltaan valaistuja. Tähänkin
asiaan pitäisi saada korjaus, mutta se on nyt vähän
eri asia.
Olen esittänyt näihin tasoristeysten puomivarustuksiin
250 000 euroa ensi vuodeksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Esittelen Kymen vaalipiirin kansanedustajien
yhteisaloitteet. Olen toiminut tämän vuoden ajan
vaalipiirin kansanedustajien yhdyshenkilönä; tästä johtuen
halusin nyt nämä vielä esitellä.
Ensimmäiseksi "Määrärahan
osoittaminen ydinvoimaloiden turvallisuuskoulutuksen ja -tutkimuksen
kehittämiseen Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa".
Teknillinen yliopisto Lappeenrannan kaupungissa on merkittävä toimija nimenomaan
ydinteknologian tutkimuksessa, ja nimenomaan turvallisuuskoulutus
ja -tutkimus on siellä keskeinen painopistealue. Tähän
on esitetty lisää määrärahaa.
Toisena mainitsen aloitteen "Määrärahan osoittaminen
Anjalankosken Keltakankaan eritasoliittymän rakentamiseen
valtatiellä 15", joka kuuluu tähän valtatiesarjaan.
Valtatie 15 on hankala tieosuus. Siellä myös nimenomaan
on kiskoilta siirtynyt kuljetuksia kumipyörille, ja näin ollen
ympäristön, turvallisuuden ja kestävän
kehityksen näkökulmasta tilanne ei ole hyvä.
Tässä, kuten aikaisemmatkin puhujat, viittaan
siihen, että raskasta liikennettä pitäisi
siirtää ja sitä toteuttaa nimenomaan
rautateitse. Rautateiden kunto vaatii kohentamista.
Niin, nämä numerot: ensimmäinen mainitsemani
oli 1085; seuraava, tuo Anjalankoski, 1088; tämä kolmas
1089 eli "Määrärahan osoittaminen hanketta
valtatie 6 Lappeenranta—Imatra koskevan rahoitusmallin
selvittämiseen".
Seuraava, 1090, "Määrärahan osoittaminen Loviisan
ja Kotkan välisen tieosuuden suunnitteluun valtatiellä E18".
Etenkin tuo E18:n itäinen osuus Loviisasta Kotkaan ja toisaalta
sitten Haminan ohitus ja Haminasta itään rajalle
on vahvasti keskeneräinen, ja tämän suunnitteluun
kansanedustajat esittävät yhdessä rahaa.
Seuraavaksi talousarvioaloite 1094, "Määrärahan
osoittaminen Kotkan Mussalon Kotolahden ratapihan rakentamiseen".
Kotkan Mussalo on Kotkan syväsatama ja hyvin merkittävä.
Suomen suurin vientisatama on tunnetusti Kotkassa. Kotkan—Haminan
satamapari on keskeinen suuri satamakokonaisuus. Kotolahden ratapiha
on kuitenkin pullonkaula; ei pystytä tekemään
tarvittavia junia, jotka ovat kilometrinkin mittaisia ja ajavat
kontteja ja bulkkitavaraa Venäjälle. Tarvitaan
rahaa, että Kotolahden ratapiha saadaan kuntoon. Tässä on
20 miljoonaa euroa esitetty.
Edelleenkin talousarvioaloite 1096, ja ohitan sen nyt tässä vaiheessa
ja siirryn talousarvioaloitteeseen 1103, "Määrärahan
osoittaminen Parikkalan terveyskeskuksen päätoimipaikan
peruskorjaukseen". Tämä kuuluu myöskin
kaikkien Kaakkois-Suomen, siis Kymen vaalipiirin, kansanedustajien
yhteisaloitteisiin.
Edelleen yhteisaloite on talousarvioaloite 1104, "Määrärahan
osoittaminen kansallisen öljyntorjunnan osaamiskeskuksen
toteuttamiseen verkostomallilla Kymenlaaksossa". Tämä on
oikeastaan osa hallituksen ohjelman toteuttamista. Tiedämme,
että hallituksen ohjelmassa on hyviä kohtia, ympäristönsuojelun
puolella nimenomaan kansallinen öljyntorjunnan osaamiskeskus
on tällainen. Se on odottanut toteuttamistaan. Se pitäisi
toteuttaa. Esitämme, että Kymenlaakso on oikea
paikka. Verkosto voi tukeutua osaltaan Porvooseen, mutta Anjalankoski
ja Kotka ovat näitä Kymenlaakson pisteitä.
Edelleenkin talousarvioaloite 1105 on Kymen vaalipiirin yhteisaloite,
"Määrärahan osoittaminen Meriturvakeskuksen
perustamiseen Kotkaan sekä Suomenlahden ja sen rannikkoalueiden
ympäristövahinkojen hallintaan". Tämä on tärkeä asia,
kun tiedämme, että Suomenlahdella kulkee varsin
pian 200 miljoonaa öljy- ja kemikaalitonnia vuodessa. Tähän
tilanteeseen liittyy Öljyntorjunnan osaamiskeskus ja sellaisen
kehittäminen. Tämä on vielä eri
hanke kuin tuo Kansallinen öljyntorjuntakeskus.
Edelleenkin talousarvioaloite 1108 eli "Määrärahan
osoittaminen Repoveden kansallispuiston luontokeskuksen suunnitteluun
ja rakentamiseen". Repoveden kansallispuistohan on tosiasia vuoden
2003 tammikuun 1. päivän jälkeen, ja
se on erityisesti eduskunnan aikaansaama kansallispuisto. Ympäristövaliokunnan
toiminta tässä oli hyvin keskeinen. Nyt tuon kansallispuiston
luontokeskus odottaa suunnittelua ja rakentamista, ja siihen esitetään
määrärahaa.
Tämän lisäksi, arvoisa puhemies,
totean aivan lyhyesti talousarvioaloitteen 1100, jossa on määräraha
sotainvalidien avopalvelun korvaamiseen. Nämä avopalvelut
pyritään nyt hallituksen talousarvioesityksessä osin
ajamaan alas, kysymys on siis sotainvalidien avopalveluista, ja
tässä esitetään, että määräraha
pidettäisiin entisellään. Sen
ovat varsin useat kymmenet kansanedustajat kaikista puolueista,
myös nimenomaan hallituspuolueista, allekirjoittaneet.
Sitten on edelleenkin talousarvioaloite 1084, jossa todetaan,
että asehankintojen indeksisidonnaisuus pitää katkaista.
Edelleenkin myös Kymijoen eteläiseen osaan Koivukosken
alueelle — Koivukoski on Langinkosken haaran pääosin
rakennettu koski — pitää saada toimivat
kalatiet, eli näitä kalatiehankkeita on eri puolilla.
Puhemies, talousarvioaloite 1087 liittyy Laatokan luonnonlohen
nousun turvaamiseen Hiitolanjoessa ja siellä nimenomaan
Hiitolanjoen Kangaskoskella. Tämä on Etelä-Karjalassa
oleva merkittävä joki, jonka merkittävyys
on biodiversiteetissä, luonnon monimuotoisuudessa. Se laskee
Suomen puolelta Laatokkaan, ja jokeen nousee Laatokan luonnonlohi,
ja ihan viime päivinä on todettu myös
poikastuotantoa tällä alueella.
On koko joukko talousarvioaloitteita, joista myös on
syytä mainita vielä talousarvioaloite 1093. Siinä on
jo aikaisemminkin esitetty Vilniemen paikallistien jalankulku- ja
pyörätien rakentaminen Haminassa. Hyvin tärkeä asia
ei ole edennyt, vaikka olisi pitänyt ja on luvattu jne.
Viimeiseksi totean talousarvioaloitteen 1097 eli "Määrärahan
osoittaminen Kouvola—Kotka—Kouvola-henkilöjunaliikenteen
turvaamiseen". Varsin moni Kymen vaalipiirin kansanedustaja on tämän
allekirjoittanut. Se ei kuitenkaan ole niin sanottu yhteisaloite.
Siinä esitetään selvää rahasummaa,
että tämä Kymenlaaksolle hyvin tärkeä hengen
ja elämän väylä pidettäisiin liikenteessä.
Se luo koko maakunnalle vahvuuden.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Sitten näihin sosiaali- ja
terveydenhuollon talousarvioaloitteisiin.
Ensiksi hieman sosiaalialan osaamiskeskusten toiminnasta. Sosiaalialan
osaamiskeskusten toiminta käynnistyi pysyvästi
vuoden 2002 alussa. Osaamiskeskukset ovat kehittäneet sosiaalityötä osana
valtakunnallista hanketta ja saaneet aikaan hyviä tuloksia.
Vuonna 2004 ja 2005 osaamiskeskuksia on rahoitettu yhteensä 3
miljoonalla eurolla, mutta nyt hallitus esittää 500 000
euron leikkausta määrärahaan. Leikkausta
ei ole perusteltu millään lailla, ja toteutuessaan
se vaarantaisi hankkeiden jatkumisen. Esitänkin, että tämä leikattu
määräraha palautettaisiin takaisin budjettiin.
Nythän sosiaalialan osaamiskeskukset tekevät hyvin
tärkeää työtä esimerkiksi
sosiaalipäivystyksen kehittämisessä ja myöskin
uusien lakivelvoitteiden toteuttamisessa kunnissa.
Olen tehnyt myöskin talousarvioaloitteen lasten ja
nuorten psykiatriseen hoitoon ja kuntoutukseen sekä kuntien
mielenterveyspalveluiden kehittämiseen osoitetun määrärahan
saamiseksi. Lasten ja nuorten psykiatrisen hoidon tarve kasvaa jatkuvasti.
Nuoren ihmisen koko elämän kannalta oikea-aikainen
ja osaava hoito on oleellisen tärkeä asia. Ellei
hoitoon panosteta riittävästi, ongelmat kasvavat
ja aiheuttavat inhimillisten kärsimysten lisäksi
yhteiskunnan hoito- ym. kustannuksiin entistä rajumman
nousun. Hallitus kuitenkin esittää, että kunnille
lasten ja nuorten psykiatrian palvelujen valtionosuuksiin aiemmin
suunnattu rahoitus poistettaisiin kokonaan. Poistettavaa määrärahaa
ei esitetä korvattavaksi missään muussa
kohdassa. Toteutuessaan esitys olisi kohtalokas, sillä säästö kohdistuisi hädänalaisiin
lapsiin ja nuoriin. Samaa hallitus esitti jo kahtena aikaisempana
vuonna, mutta eduskunnan voimakkaan tahdon perusteella määräraha
säilyi.
Palvelujen tarve ei ole vähentynyt, se täytyy muistaa.
Myöskään kuntien velvollisuudet eivät ole
vähentyneet, vaan osittain jopa päinvastoin. Vuoden
2002 tilinpäätöksen mukaan lasten- ja nuortenpsykiatrian
palvelujen valtionavustusten loppusumma oli 28 160 000
euroa. Sen jälkeen hoidon tarve on kasvanut oleellisesti.
Silti tarkoitukseen varattiin vuoden 2003 varsinaisessa talousarviossa
vain 4 700 000 euroa, vuoden 2004 talousarviossa
varattiin 7 miljoonaa euroa ja vuoden 2005 talousarviossa 5 miljoonaa
euroa. Olisinkin tässä esityksessä palauttamassa
nyt tätä rahaa tänne vuoden 2006 budjettiin.
Olen tehnyt esityksen myös määrärahan
osoittamiseksi terveyden edistämiseen. Miksi näin? Siitä syystä,
että kansanterveyslaki, joka juuri hiljattain täällä hyväksyttiin,
vahvistaa kuntien terveyden edistämisen panostuksia ja
sitä toimintaa, ja siitä syystä siihen
kyllä rahaa tarvitaan. Toinen syy, miksi olen tehnyt tämän
talousarvioaloitteen, on se, että hoitotakuu näyttää syövän kaikki
terveydenhuollon varat elikkä ennalta ehkäisevään
työhön ei kyllä rahaa jää.
Siitä syystä lisäisin määrärahaa
tälle sektorille.
Sitten on talousarvioaloite määrärahan
osoittamiseksi rintamaveteraanien kuntoutustoimintaan. Valtioneuvoston
linjauksissa veteraanipolitiikaksi vuosille 2004—2007 todetaan,
että rintamaveteraanien itsenäisen selviytymisen
tukemiseksi heidän kuntoutukseensa osoitetaan lisää voimavaroja,
jotta kaikille kuntoutusta haluaville voidaan taata säännönmukainen
vuosittainen kuntoutus.
Vuoden 2004 tilinpäätöksen saldo
oli 35 788 000 euroa, ja edellä selostetun
linjauksen perusteella vuoden 2005 talousarviossa määräraha
korotettiin 47 788 000 euroon. Kuluvan vuoden
osalta uusimuotoinen veteraanikuntoutus on lähtenyt matkaan
kangerrellen. Siitä huolimatta useissa kunnissa määrärahat
ovat loppuneet kesken, vaikka linjauksen mukaiseen vuosittaiseen kuntoutukseen
olisi vielä halukkaita ja kuntoutukseen oikeutettuja. Toisaalta
joissakin kunnissa kuntoutus tämän vuoden määrärahoilla
on vasta alussa.
Edellä kerrotun takia kuluvan vuoden kuntoutusmäärärahojen
riittävyydestä ei voida vielä tehdä luotettavaa
arviota. Vielä ei voida ennakoida myöskään
sitä, toteutuuko kuntoutettavien määrällinen
tavoite, joka on 52 000 veteraania. Laitos- ja avokuntoutuksen
hintojen nousu tulee myös osaltaan pienentämään
kuntouttavien määrää. Vuosien
2006—2007 kuntoutuksia ollaan parhaillaan kilpailuttamassa.
Arvioiden mukaan hintojen kohoaminen jatkuu edelleen. Koko tälle vuodelle
varattu kuntoutusmääräraha saattaa siis loppujen
lopuksi osoittautua veteraanipoliittiseen linjaukseen nähden
jopa liian pieneksi.
Valtion vuoden 2006 talousarvioehdotuksessa hallitus esittää edellä kerrotuista
tosiasioista huolimatta veteraanikuntoutuksen määrärahaan peräti
5 500 000 euron leikkausta. Myös Suomen
veteraaniliittojen valtuuskunta, Sotainvalidien Veljesliitto ry,
Suomen Sotaveteraaniliitto ry, Rintamaveteraaniliitto ry ja Rintamanaisten Liitto
ry ovat omana painavana kantanaan esittäneet pitävänsä ensiarvoisen
tärkeänä, ettei veteraanikuntoutusmäärärahoja
edellä esitettyjen perusteiden takia leikattaisi vuoden
2005 tasosta.
Mielestäni järjestöjen kanta on täysin
oikea. Myös heidän perustelunsa ovat kiistämättömät. On
aika korjata menneiden vuosikymmenten virheitä ja ainakin
tältä osalta huolehtia siitä, että jäljellä olevat
isänmaan pelastajat saavat oikeutta. Kyseessä on
kunniavelan maksaminen. Veteraanisukupolvet eivät säästäneet
itseään; säästäminen
ei myöskään kuulu tähän
asiaan. Olen sitä mieltä, että valtioneuvoston
linjaus veteraanipolitiikaksi vuosille 2004—2007 on toteutettava tinkimättä ja
varmasti. Tähän viittasi myös edellinen
puhuja.
Olen tehnyt esityksen myöskin sotainvalidien puolisoiden
kuntoutustoiminnasta. Ei sen kummempaa siitä, mutta varmasti
nimikin jo sanoo, mistä siinä on kysymys.
Ja yksi aloite vielä tässä puheenvuorossa: määrärahan
osoittaminen lääkäri- ja pelastushelikoptereiden
toiminnan turvaamiseksi. Lääkäri- ja pelastushelikopteritoiminta
on osoittautunut erittäin tärkeäksi toiminnaksi,
jonka avulla pystytään pelastamaan ihmishenkiä,
estämään vammojen pahentumista, nopeuttamaan
hoitoon pääsemistä ja muutoinkin vähentämään
inhimillistä kärsimystä. Helikopterien
avulla lääkärijohtoinen ensihoito voidaan
toimittaa nopeasti onnettomuuspaikalle ja tehostettu hoito pystytään
aloittamaan mahdollisimman pienellä viiveellä.
Tarvittaessa helikopterilla järjestetään
myös potilaan nopea kuljetus.
Suomessa on tällä hetkellä kuusi
lääkäri- ja pelastushelikopteria. Niiden
toimintaa rahoitetaan muun muassa Raha-automaattiyhdistyksen, varojenkeräyksen
ja vapaaehtoistoiminnan avulla. Tänä vuonna hallituksen
sekä sosiaali- ja terveysministeriön tekemien
päätösten seurauksena Raha-automaattiyhdistyksen
lentotoiminta-avustuksen ehdoksi asetettiin sairaanhoitopiirien osallistuminen
pelastushelikopteritoiminnan lääkinnällisiin
kustannuksiin.
Vuodenvaihteessa tuli voimaan myös EU:n määräys,
jonka mukaan lääkäri- ja pelastushelikoptereiden
on kuuluttava teholuokkaan 1. Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että koneen on pystyttävä nousemaan
ilmaan yhdelläkin moottorilla. Tekninen vaatimustaso nousi
myös muun muassa pimeätoiminnan ja huonojen sääolojen
toimintavaatimusten osalta. Valtio on siis parin viime vuoden aikana
toisaalta asettanut uusia vaatimuksia kalustolle ja sen myötä aiheuttanut kustannusten
nousua. Toisaalta Raha-automaattiyhdistyksen avustuksen jatkumiseksi
eräät sairaanhoitopiirit on käytännössä pakotettu
osallistumaan kustannuksiin. Kuitenkin hallitusohjelmassa luvataan
kehittää lääkäri- ja
pelastushelikopteritoimintaa koko maassa ja siirtää pelastushelikopteritoiminnan
rahoitus Raha-automaattiyhdistyksen avustusten sijaan valtion talousarviosta
tapahtuvaksi. Näin ei ole kuitenkaan tapahtunut, ja taloudelliset
resurssit tähän toimintaan ovat jopa vähentyneet.
Siitä syystä esitän lisämäärärahaa
ensi vuoden budjettiin.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Toimiva ja kunnossa oleva tieverkosto
on osa suomalaista kansallisvarallisuutta, joten puheen pitäminen
ja tieasioiden esillä pitäminen on erittäin
tärkeä ja kannatettava asia.
Yleisesti ottaen liikenneverkon rakentaminen ja kunnossa pitäminen
on erityisesti maaseudun elinmahdollisuuksien turvaamiseksi aivan
välttämätöntä. Kun
liikenneväylillä on paikallisen väestön
tarpeiden lisäksi myös merkitystä matkailun
kannalta, liikenneväylien merkitys korostuu entisestään.
Lisäksi riittävän hyväkuntoiset
tiet ovat välttämättömiä alueellisen
yritystoiminnan turvaamiseksi.
Talousarvioaloitteessa 6/2005 "Määrärahan osoittaminen
Rannantien peruskorjaukseen Evijärvellä" tarkoitettu
tie on tällainen tie kaikista edellä mainituista
kolmesta lähtökohdasta lähtien. Rannantie
kulkee Inan kylästä Joutsenen ja Joensuun kautta
Lahdenkylään ja on pituudeltaan noin 12 kilometriä.
Tämän Evijärven ja ehkä koko
järviseudun kauneimman tien peruskorjaustarve on aivan
kiistaton. Pääosin hiekkapäällysteinen
tie tulisi routavaarojen välttämiseksi peruskorjata
kunnolla ja päällystää koko
pituudeltaan. Huonokuntoisella, kapealla ja mäkisellä tiellä liikenneturvallisuus
on vakavassa vaarassa. Tietä käyttävät
kouluautot, turkistarhojen rehuautot, maitoautot, traktorit ja muut
maatalousajoneuvot. Evijärven rannoilla on yhteensä 600 vapaa-ajanviettoasuntoa,
joten tien varrella ja sen välittömässä läheisyydessä on
kymmenittäin kesämökkejä ja
kesäasukkaiden tuoma liikennelisäys osaltaan lisää tätä liikennettä.
Merkillepantavaa on lisäksi, että Rannantie on
merkittävä läpikulkutie kuljettaessa
Kantatietä 68 elikkä Pietarsaari—Lappajärvi-tieltä Kantatielle
63 eli Kauhava—Ylivieska-tielle ja päinvastoin.
Olen esittänyt vuodelle 2006 valtion talousarvioon 500 000
euron määrärahaa Rannantien peruskorjaukseen
ja päällystämiseen Evijärvellä.
Talousarvioaloite 7/2005 on "Määrärahan osoittaminen
Kantatie 63 perusparantamiseen välillä Evijärvi—Kaustinen".
Kantatie 63 muodostaa tärkeän ja vilkkaan liikenneyhteyden
Etelä-Pohjanmaalta Keski-Pohjanmaan kautta Pohjois-Pohjanmaalle.
Tieyhteyttä käyttämällä on esimerkiksi
lyhin matka Lapualta Ouluun. Kantatietä on kunnostettu
molempien päiden osalta, sekä Kauhavan että Ylivieskan
suunnasta. Evijärven ja Kaustisen väli on edelleen
korjaamatta. Se on erittäin kapea ja mutkainen. Tie ei
tällä osuudella täytä rakenteeltaan
ja leveydeltään kantatieluokan vaatimuksia, ja
tämä tieosuus on noin 30 kilometriä pitkä.
Olen esittänyt 3,5 miljoonan euron määrärahan
varaamista Kantatien 63 perusparantamiseen välillä Evijärvi—Kaustinen.
Talousarvio 8/2005 on "Määrärahan
osoittaminen kevyen liikenteen väylän rakentamiseen Alajärven
Luoma-aholla Kantatiellä 68 ja Luomantiellä".
Alajärven Luoma-aholla liikenneturvallisuutta tulisi parantaa
Kantatiellä 68 sekä Luomantiellä. Kysymyksessä on
tällöin Kantatiellä 68 väli
Luomantien eteläpuoleisesta risteyksestä pohjoispuolen
risteykseen sekä Luomantiellä etelässä kantatieltä pohjoispuolelle
kantatielle. Tällä alueella on tien varrella runsaasti asutusta
ja teollisuutta. Alueella sijaitsee noin 350 työpaikkaa,
joista suurin osa on Mäkelä Alu Oy:ssä sekä Rautaruukki
Oyj:n Alajärven Luoma-ahon tehtailla. Myös ala-asteen
koululaiset käyttävät tätä edellä mainittua
tietä koulumatkoihin. Liikennemäärät
ovat jatkuvasti kasvaneet kantatiellä, ja varsinkin raskas
liikenne alueella on runsasta. Esitän 500 000
euron määrärahan varaamista kevyen liikenteen
väylän suunnittelemiseen ja rakentamiseen.
Talousarvioaloite 9/2005 on niin ikään
määrärahan osoittaminen kevyen liikenteen
väylän rakentamiseen Lappajärven Itäkylässä Kantatiellä 68.
Lappajärven kunnan alueella on tehty aloitteita ja esityksiä siitä,
että liikenneturvallisuutta tulisi parantaa nimenomaan
Kantatiellä 68 varsinkin asutun Itäkylän
kohdalla. Kysymyksessä on tällöin liikennöitävä väli
Itäkylän eteläpuoleisesta risteyksestä pohjoiseen
niin sanottuun Takalan risteykseen asti. Tällä alueella
on tien varrella runsaasti asutusta, ja lisäksi koululaiset, varsinkin
ala-asteen koululaiset, käyttävät tietä koulumatkoihin.
Tieosuudella on tapahtunut vuosien mittaan useita vakaviakin liikenneonnettomuuksia.
Esitän 200 000 euron määrärahan
varaamista kevyen liikenteen väylän suunnittelemiseen
ja rakentamiseen Lappajärven Itäkylässä.
Talousarvioaloite numero 10 on Länsirannantien parantaminen
ja peruskorjaaminen välillä Söyringin
risteys, Lappajärvi, ja Kurejoki, Alajärvi. Tie
kulkee Lappajärven länsipuolen nauhamaisen asutuksen
läpi, jossa on sekä kauttakulku- että paikallisliikennettä.
Viime aikoina erityisesti raskas liikenne, esimerkiksi turvekuljetukset
Pietarsaareen, ovat lisääntyneet voimakkaasti.
Samoin on merkillepantavaa, että etelästä Kuortaneen
kautta pohjoiseen suuntautuva liikenne käyttää tätä Länsirannantietä niin
sanottuna oikotienä. Tie on hyvin kapea ja mutkainen, ja se
on pituudeltaan noin 35 kilometriä ja erityisesti talvisaikaan
hyvin vaarallinen, eikä vakavilta onnettomuuksilta ole
vältytty. Esitän 2,5 miljoonan euron määrärahan
varaamista niin sanotun Länsirannantien peruskorjaamiseen
Söyringin ja Kurejoen välille.
Talousarvioaloite numero 11 on "Määrärahan osoittaminen
paikallistien 17471 peruskorjaamiseen Leppälänkylän
ja Länsikylän välillä Kuortaneella
ja Lehtimäellä". Tämä tieosuus
on noin 12 kilometriä pitkä, ja tien kunto on
huono, ja vuosittaiset painorajoitukset haittaavat tienvarren teollisuuden
raskaita kuljetuksia. Paikallisen asutuksen lisäksi tien
vaikutuspiirissä toimii noin 15 yritystä. Paikallistien
välittömässä läheisyydessä on
myös turvetuotantoalueiksi varattuja alueita. Tietä käytetään
lisäksi kauttakulkuväylänä Kuortaneelta
Järviseudun suuntaan. Esitän tähän
tiehen 1 miljoonan euron määrärahan varaamista.
Sitten viimeinen tiealoite, numero 12/2005 on "Määrärahan
osoittaminen paikallistien 17783 peruskorjaamiseen Tyynismaan ja
Viinikan välillä Kortesjärvellä ja
Kauhavalla". Tämä paikallistien raskas liikenne
on myös lisääntynyt voimakkaasti, ja
tähän ovat vaikuttaneet suuret turvetuotantoalueet,
joita tien vaikutuspiirissä on useita. Esitän
tähän tiehen myös miljoonan euron määrärahan
varaamista.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Todella hienoa kuulla edustajakollegoitten
hyviä puheenvuoroja elämää lähellä olevista
asioista ja niistä asioista, joita varten meidät
on tänne eduskuntaan lähetetty ja valittu paikallisina
edustajina itse kukin ja maakuntiemme edustajina.
Aivan kuten ed. Ahonen erinomaisessa puheenvuorossaan toi esille,
vaikeita tieolosuhteita on tuolla hänen maakunnassaan,
missä itsekin olen saanut myös liikkua. Voin mainita
Keski-Suomestakin useammankin kohteen ja olen tuonut talousarvioaloitteella
689 esille määrärahan osoittamisen Keski-Suomen
tiepiirille teiden perusparantamiseen ja päällystämiseen
aivan samoilla perusteilla: puutavarakuljetukset, maaseudun asutus,
loma-asutus, matkailu. Mutta Keski-Suomessa korostuu tämä turvekuljetus myös
hyvin vahvana tekijänä ja samoin bioenergia. Puutavarayhtiöille
on välttämätöntä, että puu kulkee
metsästä melko nopeasti tehtaalle. Semmoisia entisaikojen
varastoja ei kovinkaan paljon lopulta ole. Lumen alle varastointi
sopii tiettyihin tuotantotarkoituksiin, mutta ei kaikkiin. Elikkä puuhuollon
kannalta kaikella tieverkolla on suuri merkitys.
Olen nimennyt täällä muutamia tiekysymyksiä:
Kivijärvi—Perho-väli yhdistää myöskin osaltaan
kahden maakunnan alueita, Karstula—Soini, mutta sitten
olen tuonut täällä myös esille Valtatie
18:n, joka olisi laajempi kokonaisuus aina Pietarista Jyväskylän
ja Multian kautta Vaasaan ja laivalla sitten yli Merenkurkun Uumajaan
ja edelleen Atlantille Trondheimiin saakka.
Tämä Valtatie 18, niin kuin mainos sanoo, pätkii
välillä Multia—Ähtäri.
Ahon hallituksen aikana tuo tie rakennettiin erinomaiseen kuntoon Petäjävedeltä Multialle
ja on eräs Suomen parhaimpia valtatieosuuksia tällä hetkellä,
mutta sitten mennäänkin vanhemmalle, kapeammalle, mutkaiselle
ja mäkiselle tielle, kun siitä jatketaan Ähtäriin.
Liikennemäärät ovat kyllä voimakkaasti
kasvaneet, mutta kun siihen on pantu valtatien merkki — niin
oikein kuin se toisaalta on ja niin välttämätön
kuin se on tien linjauksen tiedottamiseksi — niin jollakin
lailla tulee mieleen, että se on tienkäyttäjän
harhauttamista, koska jos valtatien viitta on, niin odottaisi myöskin tiettyä tien
kuntoa. Toivon, että tuo tie saisi ymmärtämystä osakseen
puuttuvalta osuudelta.
Siihen liittyisi sitten Keuruu—Liesjärvi-tie, joka
mahdollistaisi kahden seutukeskuksen ja kaupungin välisen
suorimman yhteyden, joka tällä hetkellä on
pääosin soratie, mikä on melko harvinaista,
että kahden kaupungin suorin yhteys on soratie. Se on vielä kaiken
lisäksi mutkainen ja mäkinen tie, jossa on todella
niin pahoja mäkiä, että siellä on
suorastaan jo Tielaitos pannut varoituksen, ettei raskailla rekka-autoilla
lähde Ähtäristä päin
Keuruulle tulemaan, vaan etsii sitten kiertoteitä muualta.
Elikkä näkisin, että tässä on
semmoinen kysymys, johonka pitäisi voida löytää määrärahat
tavalla taikka toisella.
Tuo Keuruu—Liesjärvi-tie, joka liittyy Liesjärven
kylällä tähän suunniteltuun
Valtatie 18:aan, joka on nyt jo merkitty välille Jyväskylä—Seinäjoki,
mutta jatkuisi edelleen sitten Vaasaan asti aikanaan, kun voitaisiin
osoittaa, että se on sen kuntoinen tie. Tämä on
myöskin Keski-Suomen kansanedustajien yhteisaloite, vaikka itse
olen tuon tien naapurustosta ensimmäinen allekirjoittaja
tälle aloitteelle.
Edelleen näen, että olisi hyvä saada
Saarijärven ja Keuruun välinen suorin yhteys myöskin pikitiekuntoon
Multian Sahrajärveltä aina sitten Saarijärven
Pajupurolle. Aikoinaan Sahrajärveltä oli kansanedustaja
Ahonen, vaikutti SDP:ssä ja syntyisin Jyväskylän
maalaiskunnasta, ja sitten Saarijärven Pajupurolta oli
keskustan Esko Härkönen. Toivon, että nyt
tuo kahden kansanedustajan kotikylien väli saataisiin kuntoon
ja myös Keuruun ja Saarijärven välinen
suorin tie kuntoon. He tekivät aikoinaan hyvin ansiokasta työtä,
nämä mainitut kansanedustajat, joten heidän
perintöään olisi vain nyt aiheellista
vaalia.
Sitten olen tuonut tämän kotitaajamani Haapamäen
asioita. Haapamäkihän on edesmenneen Kalevi Sorsan
synnyinpaikkakunta.
Toivon, että muun muassa tuohon Haapamäen
elokuvatapahtumaan — josta aloitteen otsikossa käytän
erheellisesti nimeä festivaali, siitä halutaan
käyttää nimeä elokuvatapahtuma — sen rahoitukseen,
saisimme sen pienehkön summan, jota tuolla aloitteella
olen esittänyt. Me tulemme toimeen pienelläkin
rahalla, mutta sitäkin tarvitaan, talkoopanosta ja tämmöistä muuta
on saatu hienosti. Toivon, että myöskin talousarvioaloitteen
kautta sitä vauhdittaisimme.
Haapamäellä on myös paitsi toimiva
yhteiskoulu myös vanha yhteiskoulurakennus, jossa monet
maan merkkihenkilöt ovat käyneet koulua, muun
muassa aiempi eduskunnan pääsihteeri, valtiopäiväneuvos
Ketola. Näkisin, että tuo rakennus pitäisi
kunnostaa. Siinä olisi Keski-Suomen upein hirsirakennus
kunnostettuna, jos jätetään kirkot pois.
Näkisin, että siinäkin pienillä rahoilla
voitaisiin saada ihan ihmeitä aikaiseksi.
Sitten Haapamäki tunnetaan höyryvetureistaan.
Aikoinaan puolustusministeri Lasse Äikkäälle
esitin, kun varikoilta Puolustusvoimat luovitti vetureita pois,
että tehtäisiin Haapamäelle höyryveturivarikko.
Hän sanoi, että tässähän
on, Lauri, sellainen ajatus, että tuolla voisi olla matkailullistakin
käyttöä, ja näin höyryveturit
siirrettiin Haapamäelle, mutta ne jäivät
yksin Keuruun kaupungin vastuulle. Kysymys on kuitenkin kansallisesta
arvo-omaisuudesta, jollaista ei enää rakenneta.
Jokainen yksilö on arvokas, ja jonkunlainen määräraha
niittenkin kunnossapitoon olisi tarpeen. Sitä olen halunnut
talousarvioaloitteella 686 tuoda esille.
Olen ollut virittämässä toissa keväänä hanketta
Haapamäen uusi nousu -projektista, jolla osoitetaan,
että yhdyskunta, jonka kaikki ennustivat kuolevan ja taantuvan,
haluaa kaksinkertaistaa väkiluvun kymmenessä vuodessa.
Toivon tällekin myötätuntoa, sillä valtion
toimien johdostahan Haapamäki on menettänyt hyvin
rajusti.
Toisin kuin että rahoja pantaisiin susivaaran takia
lammastilojen aitauksiin, esitän paljon yksinkertaisempaa
keinoa: palkkion maksamista suurpetojen kaatajille ja lainsäädännön
muuttamista siten, että meillä päästäisiin
vapaaseen suurpetojen metsästykseen, kuten olen tehnyt asiasta
myöskin lakialoitteen. Meillähän tämä suurpetopolitiikka
on sellainen, että ne ovat todella maaseudulla jo ongelma,
ja kansa näkee varmasti tarpeen omankädenoikeuteen,
ellei lainsäädäntö tässä asiassa
voi muuttua noista EU:n määräyksistä.
Olen junaliikenneasioissa keskittynyt tällä kertaa
vain tuohon Haapamäki—Parkano—Pori-rautatiehen,
jolta liikenne pääosin on loppunut. Osaltaan voidaan
puhua metsittyneestäkin radasta, osaltaan resiinamatkailuradasta.
Näkisin, että se tulisi kokonaisuudessaan vesoa
ja myös selvittää sen liikenteellinen
käyttö kokonaisuudessaan. Sillähän
on noin 40 prosentin osuudella vielä liikennettä,
mutta kun liikenne on molemmista päistä poikki,
niin on ymmärrettävää, että siinä tilanteessa
ovat suunnitelmat koko radan paljonkin huonommasta kohtalosta. Toivon,
että voitaisiin myönteisesti nähdä radan
tuleva merkitys ja pyrkiä se säilyttämään
ja tutkia sen käyttö, kun aikanaan tajutaan junaliikenteen
arvo ja merkitys.
Talousarvioaloitteella 701 olen halunnut tuoda terveyskeskusten
palvelutasoa esille ja myös sitä ongelmaa, että kun
lääkärien yöpäivystyksiä on
keskitetty, niin ne myöskin käyttäjistään etääntyvät.
Jos on kovin vakava tilanne, liikenneonnettomuus tai tämmöinen,
silloin mennään kyllä vaikka kauemmaksikin,
mutta yksinäinen vanhus antaa sydämen olla hälyttävässä tilanteessa
vaikka aamuun, varoo sitä ambulanssin kutsumista. Tämä on
ongelma, että yöpäivystykset ovat joutuneet
liian kauaksi. Tässäkin on arjen turvallisuudesta
kysymys.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hieman vielä vammaispalveluista
ja niihin esittämistäni määrärahoista.
Elikkä 250 000 henkilöllä on merkittävä vamma
tai toiminnan vajavuus Suomessa. Siitä syystä esitän,
että osoitettaisiin lisämääräraha
vammaispalveluiden tasapuolisen saatavuuden ja laadun kehittämiseksi.
Julkisten palvelujen rahoitus aiheuttaa nyt ja tulevaisuudessa suuria
yhteiskunnallisia haasteita. Kysymys ei ole yksinomaan vammaispalveluista
vaan kaikkia suomalaisia koskettavista hyvinvointipalveluista. Ratkaisuja
pyritään jatkuvasti löytämään
monelta suunnalta, sillä yhtä, kaiken kattavaa
ratkaisua ei ole.
Työllisyysasteella on suuri merkitys palvelujen turvaamiselle,
mutta tarvitaan myös muita rakenteellisia toimia kustannusten
karsimiseksi ja toimintojen tehostamiseksi. Esimerkiksi tietotekniikan
hyödyntäminen terveyspalvelujen tuottamisessa
on Suomessa pahasti jälkijunassa. Lukuisiin suunnitteluasteella
oleviin hankkeisiin tulee investoida, ja niitä tulee toteuttaa
nykyistä nopeammalla aikataululla.
Vammaispalvelujen kustannukset kasvavat tällä hetkellä noin
10 prosentin vuosivauhtia. Kustannusten kasvupainetta esiintyy erityisesti palveluasumisen
ja tarvittavien tukipalvelujen järjestämisessä,
mutta lisäksi myös suunnitellusta tulkki- ja avustajapalvelujen
laajentamisesta. Kustannuskehitykseen vaikuttavat myös
yleisen kustannustason nousu sekä henkilöstömenojen kasvu.
Nykyinen rahoitusjärjestelmä jättää kustannusten
nousun lähes yksinomaan kuntien maksettavaksi. Tämä on
kuntatalouden kannalta kestämätön tilanne.
Tästä syystä rahoitusjärjestelmää on
syytä uudistaa kannustavampaan ja kansalaisten tasa-arvoista
kohtelua tukevampaan suuntaan. Palvelujen parantamiseksi valtion
tulee luoda kunnille nykyistä paremmat taloudelliset edellytykset
vastata lakisääteisistä tehtävistään.
Se tarkoittaa paitsi valtionosuuksien kasvattamista myös
valtionosuusjärjestelmän muutosta.
Vuoden 2006 alusta tulee voimaan valtionosuusuudistus, jossa
yhtenä uutena valtionosuuden määräytymisperusteena
tulee olemaan kunnassa asuvien vammaisten lukumäärään
perustuva kerroin. Kertoimen käyttöönotto
on kannatettava uudistus, jonka avulla kuntakohtaiset erot kustannusten
suhteen toivottavasti tasautuvat. Tämän kertoimen
merkityksestä on kyllä tietysti toisenlaistakin
mielipidettä, ja sitä varmasti joudutaan vielä arvioimaan,
mutta toisaalta se on myös hyvä uudistus. Seuraava
vaihe voisi olla valtionosuusjärjestelmän muuttaminen
siten, että valtio maksaisi puolet kunnan vuotuisten vammaispalvelujen
kokonaismenoista. Joka tapauksessa esitän nyt tässä määrärahalisäystä vammaispalveluiden
tasapuolisuuden saatavuuden ja laadun kehittämiseksi. Olen
tehnyt talousarvioaloitteen myöskin vammaisten tarvitsemien
apuvälinepalveluiden kehittämiseksi.
Sitten talousarvioaloite, joka sananmukaisesti hintansa haukkuisi.
Nimittäin olen tehnyt aloitteen määrärahan
osoittamiseksi avustajakoirien koulutukseen. Näkövammaisten
opaskoirien lisäksi Suomessa koulutetaan muun muassa vammaisille
ja lyhytkasvuisille henkilöille tarkoitettuja avustajakoiria
Raha-automaattiyhdistyksen tuen, kummitoiminnan ja avustusten turvin. Avustajakoirien
tarve on suuri. Niitä joudutaan odottamaan todella pitkään,
ja tällä hetkellä jonotus kestää vuosia.
Koiria saadaan vuosittain nykyisillä resursseilla koulutettua
vain hyvin pieni määrä. Uusien hakijoiden
jonoa pidentää myös se, että eläkkeelle
jäävän avustajakoiran haltija on yleensä etuoikeutettu
saamaan uuden avustajakoiran. Avustajakoira lisää avustettavansa
elämänlaatua merkittävästi.
Se auttaa elämään itsenäisesti
ja antaa turvaa liikkumiseen. Käytännössä avustajakoira
vähentää suuresti myös henkilökohtaisen
avustajan palkkausmenoja, joten voisi sanoa, että tähän
osoitettu määräraha tulee kyllä takaisin.
Sitten vielä ihan lopuksi aloitteeni määrärahan
osoittamisesta tarkastuslautakunnalle tulevien valitusten käsittelyn
nopeuttamiseen. Tällä esityksellä pyrin
muun muassa vammaisten elämään vaikuttamaan.
Tarkastuslautakunta on sosiaalivakuutuksen erityistuomioistuimeen
rinnastettava lautakuntatyyppinen muutoksenhakuelin, joka toimii
ensimmäisenä muutoksenhakuasteena muun muassa
kansaneläkeasioissa ja Kansaneläkelaitoksen käsittelemissä kuntoutusasioissa
sekä ylimpänä muutoksenhakuasteena muun
muassa sairausvakuutusasioissa, lasten kotihoidon tukea sekä yksityisen
hoidon tukea koskevissa asioissa.
Vuonna 2004 tarkastuslautakuntaan saapui lähes 14 000
valitusta, joista runsaat 8 200 koski Kelan ratkaisemia eläke-,
hoitotuki- ja vammaistukiasioita. Valitusten käsittelyaika
oli 7,4 kuukautta. Vuosina 2005 ja 2006 käsittelyaikojen ennakoidaan
venyvän jopa 10 kuukauden mittaisiksi, vaikka Kelan omissa
soveltavissa ohjeissa valitusten käsittelyn sanotaan kestävän
keskimäärin 6 kuukautta. Kohtuuttoman pitkät
valitusten käsittelyajat vaarantavat muun muassa vammaisten
henkilöiden toimeentuloa ja oikeusturvaa. Käsittelyaikojen
lyhentäminen onkin mielestäni välttämätöntä,
ja siihen tuota määrärahaa olen esittänyt.
Keskustelu päättyy.