5) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi apteekkimaksusta annetun
lain muuttamisesta
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä olevalla
hallituksen esityksellä laiksi apteekkimaksusta annetun
lain muuttamisesta muutettaisiin apteekkimaksujärjestelmää.
Apteekit maksavat vuosittain valtiolle apteekkiliikkeen liikevaihdon
perusteella apteekkimaksua. Apteekkimaksun tarkoituksena on toimia
apteekkien tuloja tasaavana järjestelmänä tavoitteena lääkejakelun
alueellisen kattavuuden turvaaminen.
Hallituksen esityksen tavoitteena on, että sivuapteekin
ylläpito olisi taloudellisesti kattavampaa pienille apteekeille.
Vuonna 2009 käyttöön otettuun lääkkeiden
viitehintajärjestelmään ja lääkevaihdon
laajennukseen liittyvä hintakilpailu on laskenut sairausvakuutuksesta
korvattavien reseptilääkkeiden hintoja,
millä on ollut yhteiskunnallisesti toivottu vaikutus lääkekorvausmenojen
kasvun hillitsemiseksi. Hintojen laskun vaikutus ei kuitenkaan kohdistunut
tasaisesti kaikkien apteekkien talouteen johtuen lääkemyynnin
rakenteen voimakkaasta apteekkikohtaisesta vaihtelusta. Kaupunkien
suuret apteekit erityisesti kauppakeskuksissa ovat pärjänneet varsin
hyvin, mutta kaikkein pienimmillä apteekeilla ei välttämättä enää ole
tehtävissä merkittäviä sopeuttamistoimenpiteitä,
ja se aikaansaa sen, että me emme pysty pitämään
apteekkiverkkoa, jos meillä nämä pienillä paikkakunnilla
olevat apteekit sitten menevät konkurssiin.
Apteekkimaksujärjestelmää ehdotetaan
muutettavaksi siten, että apteekkimaksu määräytyisi kuten
nytkin apteekkiliikkeen liikevaihdon mukaan mutta apteekkimaksun
laskennallisia perusteita muutettaisiin. Apteekkimaksun määräytymistä varten
apteekit jaettaisiin kolmeen ryhmään apteekkiliikkeen
liikevaihdon perusteella.
Alle 2,3 miljoonan euron liikevaihdon apteekkiliikkeissä apteekkimaksu
laskettaisiin erikseen apteekin, sen palvelupisteiden, lääkekaappien
ja verkkopalvelujen yhteenlasketusta liikevaihdosta sekä erikseen
apteekin kunkin sivuapteekin liikevaihdon perusteella ennen koko
apteekkiliikkeen yhteisen apteekkimaksun määräämistä.
Yli 3,5 miljoonan euron liikevaihdon apteekkiliikkeissä apteekkimaksu
määrättäisiin koko yhteisen
liikevaihdon perusteella mutta näillä apteekeilla
tietyin ehdoin huomioitaisiin niin sanottu sivuapteekkivähennys.
Vähintään 2,3 miljoonan mutta enintään
3,5 miljoonan euron liikevaihdon apteekkiliikkeissä apteekkimaksu
laskettaisiin edellä mainittujen laskutapojen painotettuun
keskiarvoon perustuen. Jos apteekilla ei ole sivuapteekkia, määrättäisiin
apteekkimaksu kuten nytkin apteekkiliikkeen yhteisestä liikevaihdosta.
Ehdotus on laadittu siten, että se olisi valtiolle kustannusneutraali
vuoden 2012 apteekkimaksukertymän suhteen laskettuna. Apteekkimaksun määräytymisen
perusteisiin tehtävät muutokset vähentäisivät
valtion apteekkimaksukertymää noin 2,3 miljoonaa
euroa vuoden 2012 liikevaihtotietojen pohjalta laskettuna. Apteekkimaksusta annetun
lain apteekkimaksutaulukon maksuprosentteja ehdotetaan korotettaviksi
kussakin apteekkimaksutaulukon liikevaihtoryhmässä noin
2 prosenttia, jolloin esitys olisi kokonaisuudessaan valtiolle kustannusneutraali.
Ehdotuksen taloudelliset edut painottuisivat pienille apteekeille,
joilla on sivuapteekki. Apteekkimaksu alenisi noin 100 apteekkiliikkeellä. Apteekkimaksu
nousisi noin 490 apteekkiliikkeellä, ja apteekkimaksun
nousu korreloisi apteekkiliikkeen liikevaihdon kanssa. Mitä suurempi
liikevaihto, sitä suurempi nousu. Uuden apteekkimaksun
määräytymistavan tarkoituksena on tukea
sivuapteekkien perustamista ja pitämistä ja osaltaan
edesauttaa apteekkipalvelujen saatavuutta haja-asutusalueilla eli
lääkehuollon turvaamista kaikille näillä seuduilla.
Tavoitteena on, että nyt käsiteltävänä oleva esitys
ja sen sisältämät muutokset tulisivat
voimaan ensi vuoden alusta.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Nämä kaksi nyt ensimmäisessä käsittelyssä olevaa
esitystä liittyvät tietysti kiinteästi
toisiinsa. Vaikka täällä käytettiin
hyviä puheenvuoroja tästä lääkehoidon
kokonaisuuden pohtimisesta ja jopa siitä, olemmeko liian
medikalisoituneita ja lääkekeskeisiä,
niin selvää on, että kuitenkin lääkkeitä yhä tarvitaan.
Tähän hallituksen esitykseen voi suhtautua myönteisesti
ajatellen sitä, että tämän turvin
toivottavasti kenties kykenemme paremmin turvaamaan apteekkipalvelut myös
syrjäisemmille seuduille.
Tähän liittyen toivoisin, että ministeri
voisi vielä valottaa sitä, miten Apteekkariliitto
on arvioinut osaltaan sitä, voivatko tämän
myötä jotkut apteekit kenties innostua jopa perustamaan
uusia sivuapteekkeja. Ymmärrän, että tällä ennen
muuta halutaan tukea nyt olemassa olevaa rakennetta, ettei lappuja
laitettaisi luukuille maaseudun harvaan asutumpien alueiden sivuapteekkipisteissä.
Mutta voisiko parhaimmillaan käydä jopa niin,
että apteekkeja tulisi tämän myötä tähän maahan
lisää juuri näiden sivuapteekkitoimipisteiden
kautta?
Arvoisa puhemies! Kun suomalaiselta kysytään,
mitä hän pitää lähipalveluina,
tietysti poliittiselta puolelta arvioimme ennen muuta lähipalveluita
aina katsoen sitä, mitä julkisin varoin järjestetään,
mutta kyllä monen sivukylällä asuvan eläkeläisen
silmissä kauppa, apteekki, sellaiset, joihin ei suoranaisesti
julkista varaa käytetä, koetaan yhtäläisesti
lähipalveluiksi kuin se terveysasema tai kirjasto tai lähikoulu.
Näin koen varsin tärkeäksi sen, että kun
apteekkiala on vahvasti säänneltyä ja
osaltaan myös julkisin varoin tuettua — juuri äsken
puhuimme lääkekorvauksista — niin tässä valtion
pitää kyetä juuri tämän
esityksen kaltaisesti käyttämään
niitä mahdollisia toimenpiteitä, joilla tuetaan
tasa-arvoisia palveluja suomalaisille. Vaikka apteekkia ei voida
pitää suoranaisesti automaattisesti valtion varoin tuettavana
palveluna muuta kuin hyvin lavealla määritelmällä,
niin siitä huolimatta valtiovallan pitää kyetä käyttämään
näitä elementtejä, jotka turvaavat ihmisten
tasa-arvoisuutta, ja siinä mielessä suhtaudun
esitykseen varsin ilahtuneesti.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Risikko hyvin kuvasikin, mihin
tällä lailla pyritään, ensisijaisesti
apteekkipalveluiden saatavuuden kattamiseen myös haja-asutusalueilla,
ja tämä onkin äärimmäisen
tärkeää. Erityisesti haja-asutusalueilla
ja pienemmillä paikkakunnilla väestö vanhenee,
ja siellä elää paljon ikäihmisiä ja
niitä paljon lääkkeitä käyttäviä, joista
aikaisemmassa keskustelussakin me jo puhuimme. Sen vuoksi onkin
tärkeää, että sivuapteekkien
toiminnat turvataan ja näiden ihmisten ei tarvitse lähteä hakemaan
lääkkeitä kaukaa kodistaan. Emme myöskään
voi päätellä apteekin tärkeyttä alueelleen
sen pohjalta, mikä apteekin liikevaihto on, ja tämän
vuoksi on hyvä, että on kehitetty nyt keino, jolla
pyritään turvaamaan apteekkeja myös siellä sivukylillä.
Joku ehkä ajattelee, että tällaiset
pienet sivuapteekit voitaisiin korvata jonkinnäköisin
lääkeautomaatein. Minusta näin ei kuitenkaan
ole. Tiedämme myöskin, että netistä lääkkeiden
tilaaminen on viime aikoina kasvanut, mutta sen myötä on
tullut myöskin hyvin huolestuttavia ilmiöitä, kuten
täysin väärennettyjä lääkkeitä tai
sitä, että ihmiset eivät ihan tarkalleen
ottaen ole olleet sitten selvillä lääkkeiden
käytöstä tai päällekkäisvaikutuksista.
Minusta onkin erittäin tärkeää,
että apteekki huolehtii ohjeistuksesta lääkkeitä haettaessa.
Se myöskin pystyy katsomaan lääkkeiden päällekkäisvaikutuksia,
ohjeistamaan niistä, mutta myöskin esimerkiksi
lääkkeiden väärinkäyttö on
yksi sellainen asia, johon nimenomaan apteekeissa pystytään
puuttumaan.
Näin ollen meillä on yhteiskunnallisesti velvollisuus
huolehtia apteekkiverkon riittävän laajasta kattavuudesta
ja sitä kautta myös kansalaistemme tasa-arvoisuudesta.
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa puhemies! Avohoidossa käytettävien
lääkkeiden vähittäismyynti ja
luovutus kansalaisille on apteekkien yksinoikeus. Lääkelain
mukaan lääkkeitä saa myydä väestölle
vain apteekeista, niiden alaisista sivuapteekeista, apteekkien palvelupisteistä tai
apteekkien verkkopalvelun välityksellä.
Apteekkijärjestelmän perusperiaatteet ovat säilyneet
Suomessa ennallaan jopa useiden vuosikymmenien ajan. Apteekkien
määrä on noussut jonkin verran viimeisen
15 vuoden aikana. 2 vuotta sitten Suomessa oli 615 apteekkia, 178
sivuapteekkia ja 116 lääkekaappia, joissa on itsehoitolääkkeitä.
Suomen apteekkiverkosto on jopa tiheämpi kuin Ruotsissa,
Norjassa ja Tanskassa. Apteekkien liiketoiminnan kannattavuudessa
on kuitenkin erittäin suuria eroja koko maata ajatellen,
ja erot ovat viime vuosina entisestään kasvaneet.
Parhaiten menestyvät suurissa taajamissa liikekeskusten
yhteydessä olevat apteekit, mikä nyt sinänsä ei
ole mikään ihme — voi hyvinkin päätellä näin — ja
haasteellisia ovat nimenomaan apteekit haja-asutusalueilla, joissa on
pitkät välimatkat ja vähän asukkaita.
Apteekkitoiminnan kehittämistarpeita pohtinut työryhmä selvitti
avohuollon ja apteekkitoiminnan kehittämistarpeita, ja
yksi niistä oli muuttaa apteekkimaksun määräytymisperiaatteita
siten, että pienten apteekkien sivutoimipisteiden ylläpito
on kannattavaa alueella, missä liikevaihto jää pieneksi.
Tämä on erittäin hyvä uudistus,
kun ajatellaan erityisesti maan kattavaa turvallista ja kustannustehokasta
lääkkeiden jakelujärjestelmää.
Jotta se pystytään tulevaisuudessakin säilyttämään,
ja ennen kaikkea kansalaisten yhdenvertaisuuden periaatteen vuoksi,
tämä uudistus on todella kannatettava.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Saarikko kiinnitti täällä huomiota
ehkä juuri tähän olennaisimpaan kysymykseen
eli siihen, että näitten pienten sivuapteekkien
tulevaisuus tällä uudistuksella nyt voidaan jos
ei turvata niin ainakin voidaan sitä merkittävästi
parantaa. Tämä apteekkimaksu — joka sinänsä ei
ole mikään uusi keksintö, tässähän
vain muutetaan nyt sen määräytymistä,
sehän on ollut voimassa aika pitkään — on
aika hämmästyttävä ilmiö.
Voisi sanoa, että se on parasta aluepolitiikkaa, mitä tässä maassa
on milloin minkäkin hallituksen toimesta harjoitettu, ja
oikeastihan sitä nyt ei varsinaisesti hallitusten toimesta
ole niin hirveästi edes harjoitettu.
Tässähän on kyse perimmältään
apteekkien välisestä keskinäisestä solidaarisuudesta.
Vaikka tässä nyt ei ole asiantuntijoita valiokunnassa kuullut,
niin on tullut tässä nyt vuosien varrella kuultua
tietysti näitten osapuolten eli pienten ja suurten apteekkien
näkemyksiä ja heitä edustavan liitonkin
näkemyksiä, ja se, mikä tässä on hämmästyttävää,
on se, että vaikka tässä otetaan toisilta
rahaa ja annetaan toisille, niin kaikki ovat kuitenkin suunnilleen
tyytyväisiä siihen, että tämmöinen
järjestelmä on olemassa. Itse asiassa toivoisi
tällaisen solidaarisuuden suomalaisessa liike-elämässä,
johon apteekitkin nyt vaivoin ehkä voidaan lukea mukaan,
leviävän. Kun se apteekkien keskuudessa on näin
levinnyt, niin en tiedä, johtuuko se tästä alan
omasta erityispiirteestä vai siitä, että apteekkialalle
on löytynyt ymmärtäväisiä ja
toisilleen solidaarisia ihmisiä. Mutta oli nyt kyse kummasta
tahansa, niin hyvä juttu. Ja tämä lakiesitys
on erinomaisen tärkeä ja tarpeellinen.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Vuonna 2009 käyttöön
otettu laki lääkkeiden viitehintajärjestelmän
ja lääkkeiden vaihtamisen laajennuksesta on ollut
kuluttajalle ystävällinen, ja siitä on
ollut kuluttajalle merkittävää hyötyä erityisesti
rahallisesti, ettei aina tarvitse olla riippuvainen kalliista lääkkeistä,
jos vastaava tuote on edullisempanakin saatavana. Tämä muutos
oli hyvä ja perusteltu. Yhteiskunnankin kannalta tällä oli
toivottu vaikutus sairausvakuutuskorvausten laskuna.
Tämä hallituksen esitys on ikään
kuin jatkoa tuolle vuonna 2009 käyttöönotetulle
laille. Erityisesti tämä on tarpeellinen apteekkien
kannalta, joka edellisen muutoksen johdosta on joutunut epätasaisen
taloudellisen kannattavuuden paineisiin. Kuluttajalle on tärkeää kattava
apteekkiverkosto, ja jotta verkosto olisi kattava, apteekkien tulee
luonnollisesti olla kannattavaa toimintaa.
Onkin oikea toimenpide, että tämän
esityksen turvin pyritään turvaamaan pienten apteekkien taloudellinen
kannattavuus myös pienemmissä kylissä.
Suomi on suuri maa, ja suurin osa suomalaisista asuu muualla kuin
suurissa taajamissa. Lääkkeiden saatavuus on mielestäni
yksi kansalaisen perusoikeuksista. Lääkkeitä tulee
saada kohtuullisten etäisyyksien sisältä.
Esitys onkin erityisen hyvä myös sen kustannusneutraalisuuden
johdosta.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Todellakin tämä lakiesitys
on hyvä, sillä apteekkipalvelut ovat ainakin kansalaisten
näkökulmasta tärkeitä lähipalveluita.
Tämän esityksen tavoitteena on todella turvata
apteekkipalvelujen saatavuus koko maassa. Kattavat apteekkipalvelut
mahdollistavat sen, että tulevaisuudessa voisimme kenties
pohtia enemmänkin sitä, miten apteekkien osaamista
voisi vielä paremmin hyödyntää sosiaali-
ja terveydenhuollon palvelujen kokonaisuudessa.
Toisaalta voisimme pohtia, voisiko apteekkien toiminta-alaa
entisestään laajentaa. Jo nykyisin joissakin apteekeissa
työskentelee esimerkiksi sairaanhoitajia, jotka tarjoavat
asiakkaille sairaanhoidollisia palveluita. Kun uudistamme sosiaali-
ja terveydenhuollon rakenteita, meidän kannattaa pohtia
myös apteekkien roolia tulevaisuudessa unohtamatta toki
apteekkien perustehtä-vää.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Olen yrittänyt kuunnella tätä keskustelua,
mutta vielä kysyisin: ovatko yliopistoapteekkien apteekkimaksut
samat kuin muiden yksityisten? Tämä olisi ensimmäinen
kysymys, koska en ole tätä tarkasti lukenut.
Tarkoituksena on, että näiden pienten apteekkien
toimeentulo mahdollistetaan. Ministeri tietää,
että omassa kunnassa on yksityinen pikku apteekki, se ei
ole mikään sivuapteekki. Jos nämä apteekkimaksut
pysyisivät sitten sellaisina, etteivät ne nouse
eivätkä laske, niin siinä mielessä sitten,
jos näin on, ymmärrän, että myös
näiden sivukulmilla olevien pikkuapteekkien toimeentulo tulee
jatkumaan.
Mutta juuri näiden yliopistojen ja muiden apteekkien
apteekkimaksuista haluaisin vielä tietää.
Muuten tämä ihan tuntuu hyvältä esitykseltä.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Tälle esitykselle on erittäin
helppo antaa vilpitön tukensa, erityisestikin nyt näin
vielä toistaiseksi syrjäseudunkin asukkina, kun
palveluja meiltä on viety yksi kerrallaan pois. Odotankin
tältä esitykseltä myönteisiä vaikutuksia
nimenomaan syrjäseutujen palvelujen parantumiseen ainakin siellä,
missä palvelujen saatavuus on tällä hetkellä hyvinkin
haastavaa.
Apteekki nimittäin on erittäin oleellinen
lähipalvelu ja kuuluu tasavertaisesti kaikille asuinpaikasta
riippumatta. Uskon myös, että tämä hallituksen
esitys myös mahdollistaa jatkossakin henkilökohtaisen
palvelun ja ohjauksen antamisen myös silloin, kun ihminen
asuu muualla kuin kaupungissa tai kasvukeskuksessa, joissa apteekit
hyvin usein ovat hyvin lähellä. Uudistus myös uskoakseni
luo turvallisuutta ja mahdollistaa sen, että erityisesti
ikääntyvien kohdalla lääkeseurantaa
on varmasti helpompi toteuttaa ja valvoa, ettei haitallisia lääkkeiden
päällekkäisvaikutuksia syntyisi.
Apteekkien henkilökunnan osaamista on varmasti mahdollista
jatkossa käyttää myös juuri, kuten
tässä esiin tuli, näillä muillakin
sosiaali- ja terveydenhuollon osa-alueilla. Itse katson, että apteekeissa
on paras asiantuntemus näihin asioihin, ja vierastan kovin
ajattelua, jossa esimerkiksi reseptivapaita lääkkeitä haettaisiin
esimerkiksi lähikaupoista, mitä joskus väläyteltiin.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Voisin vastata täältä ministeriaitiosta.
Edustaja Mäkipäälle: Täällä sivulla
6 hallituksen esityksessä on näistä yliopistojen
apteekeista ja siellä on jaoteltu yliopistojen apteekit
ja sitten yksityiset apteekit, ja kyllä molempia koskevat nämä apteekkimaksut.
Täällä peräänkuulutettiin
yleensäkin tätä apteekkiverkostoa, ja
se on hyvä juttu, että te olitte huomanneet sen,
että tällä juuri pyritään
siihen, että se apteekkiverkosto säilyisi, koska
kyllä apteekki on tärkeä siitä syystä,
että siihen liittyy sitten se lääkeneuvonta.
Jos se lääke vain niin kuin postista klopsahtaisi
sinne kotiin, niin siihen ei kuuluisi sitä lääkeneuvontaa.
Ennen vanhaan oli näitä niin sanottuja lääkekaappeja,
mutta ei sekään vielä varmista sitä,
että meillä olisi tätä lääkeneuvontaa.
Sen tähden minä kannatan apteekkien olemassaoloa
todella lämpimästi eri puolilla, että siihen liittyy
sitten aina se lääkeneuvonta ja me voimme silläkin
niitä kustannuksia vähentää ja
ennen kaikkea väärien lääkkeiden
käyttöä, ja aivan niin kuin edustaja
Jalonen peräänkuulutti, ettei käytettäisi
turhia lääkkeitä. Kyllä se sinänsä on
tärkeä asia, minkä nostitte esiin. Olen
teidän kanssanne ihan samaa mieltä.
Sitten täällä Mäkisalo-Ropponen
otti puheeksi tämän, miten apteekkeja voitaisiin
hyödyntää kaiken kaikkiaan tässä terveyspalvelujen
kehittämisessä. Kyllähän apteekit
ovat terveydenhuoltoa, ja se on itse asiassa vasta viime aikoina
kirkastettu lainsäädännössäkin,
että ne ovat osa terveydenhuollon palveluja. Kun apteekkeja
on aika hyvä verkosto, niin niiden hyödyntäminen nimenomaan
tällaisten matalan kynnysten terveyspalvelujen järjestämisessä on
kyllä erittäin kannatettavaa. Sitähän
tässä nyt pohditaan.
Olen perustamassa juuri apteekkitoiminnan kehittämisen
jatkotyöryhmää. Se on juuri asetteilla
niin, että sieltä kuulemma — äsken
tarkistin — ainoastaan kaksi henkilöä nyt
vain puuttuu, edustajien nimet siitä. Elikkä he
rupeavat juuri pohtimaan sitä, mitä se tarkoittaa
osana tätä palvelurakenneuudistusta ja miten voitaisiin hyödyntää tällaisissa
matalan kynnyksen palveluissa myös apteekkeja. Kannatan
lämpimästi sitä. Haluan vain sen tuoda
esille, että tässä pitää kyllä muistaa
se lakisäännös, että sama henkilö ei voi
määrätä ja myydä lääkettä,
ja siitä syystä pitää tarkkaan
miettiä, mikä on se palvelu, mitä siellä voidaan
järjestää.
Keskustelu päättyi.