Täysistunnon pöytäkirja 108/2014 vp

PTK 108/2014 vp

108. TORSTAINA 6. MARRASKUUTA 2014 kello 16.01

Tarkistamaton versio 1.3

14) Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran toimintakertomus vuodelta 2013

 

Mika Niikko /ps:

Arvoisa puhemies! Sitran toimintakertomus ja tilinpäätös 2013 on ihan mielenkiintoista luettavaa, ja siitä löytyi hyviä, innovatiivisia näkökantoja siitä, miten Suomen kilpailukykyä ja Suomen hyvinvointia voidaan edistää. Haluan nostaa kaksi esimerkkiä tästä kirjasta ja yhden esimerkin kirjan ulkopuolelta.

Toimintakertomuksessa mainitaan muun muassa kaivosteollisuudesta, että Suomessa on huomattava kasvupotentiaali, mutta se aiheuttaa kansalaisia huolestuttavia riskejä ympäristölle. Tästähän me tänään puhuimme kyselytunnin aikana, Talvivaaran konkurssista, ja siinä mielessä havainto on aivan oikea. Sitra on omalta osaltaan kokoamassa kaivosalan yrityksiä ja niiden sidosryhmiä kestävän kaivostoiminnan verkostoksi. Tämä on hyvä toimenpide, jotta me pystymme saamaan luottamusta kaivostoiminnalle ja saamaan kansalaisten tuen myös sille, että kaivostoiminta on Suomessa kannattavaa ja ympäristön kannalta myös hyvin hoidettua toimintaa.

Itse olisin tänään kyselytunnin aikana halunnut kuulla myös keskustelua siitä, olisiko syytä valtion osallistua jossain määrin kaivostoimintaan nykyistä enemmän. Me tiedämme, että esimerkiksi Ruotsissa malmivaranto- ja kaivostoiminta on aika paljon valtion omistaman yrityksen käsissä, ja siinä mielessä Suomenkin tulisi näin merkittävällä ja ympäristöä haavoittavalla liiketoiminta-alueella miettiä, olisiko syytä Suomen myös valtion tasolta ottaa suurempi askel kaivostoimintaan, kaivostoiminnan suuntaan.

Arvoisa puhemies! Sitran toimintakertomuksessa mainitaan myös siitä, että menestyäkseen kansainvälisessä kilpailussa Suomi tarvitsee tervettä ja kestävää yritystoimintaa. Sitra rahoittaa yritystoimintaa sijoitusten muodossa sekä myös erikoistapauksissa lainoja myöntämällä. Toimintakertomuksesta käy ilmi, että Sitran sijoitussalkussa oli toimintavuoden päättyessä 34 yritystä, vaikka peruspääoman markkina-arvo on 705 miljoonaa euroa. Toivoisin, että Sitra tai muut valtion ohjaamat toimijat ottaisivat hiukan suurempia riskejä sen suhteen, jotta suomalaiset yritykset myös pääsisivät kasvaville Aasian markkinoille, sillä me olemme auttamattomasti myöhässä niistä työllistävistä markkinoista, joissa moni muu Euroopan maa on meitä huomattavasti edellä.

Arvoisa puhemies! Itse tulin tällä viikolla muun muassa Kiinasta, jossa olin lähes kaksi viikkoa vienninedistämismatkalla, ja tällä kertaa siinä ryhmässä oli mukana vajaat kymmenkunta suomalaista yritystä, mutta noin kolmisenkymmentä muuta keskieurooppalaista yritystä. Huomioonpantavaa oli se, että Kiina omilla toimillaan hakee jo pk-yrityksiä Euroopasta sinne asemapaikkaa ottamaan ja heidän toimensa ovat niin merkittävästi erilaisia kuin Suomessa. He tarjoavat minimissään yritykselle 100 000 dollarin alkupääomatukea, jota ei tarvitse maksaa takaisin, sekä sen lisäksi myös erilaisia veroetuja vuodeksi tai useammaksi, jotta yritys pääsee työllistämään kiinalaista työvoimaa.

Tämä on vain yhden kaupungin esimerkki, jossa 3 000 sinne tulevaa yritystä Nanjingin kaupungissa saa tällaisia veroetuja ja taloudellista tukea. Kuten me tiedämme, Kiinassa on satoja kaupunkeja ja alueita, jotka toimivat vastaavalla tavalla, joten tällöin olisi syytä myös Suomessa herätä siihen, että Suomen yrityksiä tulisi tukea monella muullakin tavalla kuin pelkkää lainaa myöntämällä.

Arvoisa puhemies! Sitran toimintakertomuksesta nousi eräs kolmaskin näkökanta, josta haluan sanoa.

Sitra on mukana tällaisessa Tampereella olevassa hankkeessa kuin verkostotori, jossa pyritään tukemaan kotona asumista ikäihmisten kohdalla. Tämä hanke on siinä mielessä erinomaisen kannustava, että siitä tuleva yhteiskunnallinen hyöty on merkittävä, mikäli kunnat ja valtio siihen tarttuisivat. Sitran eräs asiantuntija on maininnut, että mikäli esimerkiksi tällä kotitalousvähennyksen korottamisella mahdollistettaisiin ikäihmisille kotiin vietävien palveluiden hankkiminen, kuten vaikka kotihoidon tukipalvelut, hoiva- ja terveyspalvelut tai siivous tai ruuanlaitto, niin me voimme myöhentää heidän palvelukotiasumiseen menemistään. Heidän laskelmansa mukaan on mahdollista esimerkiksi 10 000 ikäihmisen, 75 vuotta täyttäneen ikäihmisen, kotona asumista myöhentää tällä heidän esittämällään toimenpiteellä, ja se toisi 10 000 ihmisen kohdalla lähes 500 miljoonan yhteiskunnallisen hyödyn.

Siinä mielessä olen vain kuullut, että valtiovarainministeri ei kovin innokas ole asiasta, koska tämä ei ole niin kutsuttu veroneutraali ehdotus. Tässä ehdotuksessahan kotitalousvähennystä haluttaisiin korottaa jopa 83 prosenttiin asti, jotta ikäihmiset käyttäisivät ne rahansa näitten palveluiden ostamiseen. Etuna toki olisivat uudet liiketoimintamuodot ja erilaiset innovatiiviset toimenpiteet teknologian osalta kotona asumisen jatkamiseksi.

Arvoisa puhemies! Tällaiset palvelutorin kaltaiset ajatukset, joita Tampereella on jo laitettu liikkeelle, vaativat myös tällaisen kotitalousverovähennysoikeuden nostamisen. Toivonkin, että hallitus ottaa konkreettisia toimia ikääntyvän väestömme kotona asumisen tukemiseksi ja uskaltaisi ottaa myös riskejä, joita me tässä ajassa tarvitsemme niin kotona asumisen, eläkeläisten hyväksi kuin suomalaisten yritysten pärjäämisen hyväksi. — Kiitos.

Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi.

Päivi Lipponen /sd:

Arvoisa puhemies! Sitra tekee tärkeää työtä, ja heillä on erittäin hyvät resurssit kokeilla ja käynnistää uusia hankkeita. Mutta jotenkin toivoisin, että Sitralla olisi parempi linkitys siihen, mitä eduskunnassa tehdään, mitä hallituksessa tehdään, jotta nämä kokeilut, hyvät hankkeet, todellakin sitten ohjautuisivat ihan käytännön toimintatavoiksi suomalaista yhteiskuntaa rakentamaan.

Keskustelu päättyi.