Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Laajakaistarakentamisen tuesta haja-asutusalueilla
annetun lain muutos.
Esityksen mukaan Viestintävirasto voisi myöntää laajakaistatuesta
haja-asutusalueilla annetun lain perusteella laajakaistatukea myös
sellaisille kunnissa tehtäville laajakaistahankkeille, joita
on tähän mennessä voitu tukea Euroopan unionin
maaseuturahastosta. Euroopan komissio on linjannut, että EU:n
maaseuturahaston varoja ei voida enää jatkossa
käyttää runkoverkkojen rakentamisen tukemiseen.
Sen vuoksi hallituksen esityksellä pyritään
varmistamaan hankkeiden eteneminen niin, että aiemmin EU-tuen
piirissä olleiden niin sanotun 22 prosentin maksuosuuden
kuntien hankkeet esitetään nyt valtion tuen piiriin.
Tukitarve uusille ely-keskuksessa vireillä oleville hankkeille
on noin 7—8 miljoonaa euroa. Vireillä ely-keskuksissa
olevat maaseuturahastoa koskevat tukihakemukset siirtyisivät
Viestintävirastoon, ja kielteisen tukipäätöksen
ely-keskukselta saanut voisi tehdä tukihakemuksen Viestintävirastolle.
Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää näitä ehdotuksia
kuntien ja hankkeiden tasapuolisen kohtelun ja hankkeiden etenemisen
kannalta asianmukaisina ja kannatettavina. Valiokunta pitää erittäin
hyvänä, että valtioneuvosto on esittänyt 5,5
miljoonaa euroa lisärahoitusta vuoden 2015 talousarviossa
laajakaistahankkeiden jatkamiseksi. Valiokunnan näkemyksen
mukaan yhteiskunnan tulee jatkossakin olla mukana edistämässä haja-asutusalueiden
laajakaistainvestointeja ja hankkeiden toteuttamista muun muassa
kansalaisten yhdenvertaisuuden ja palvelutason turvaamiseksi myös
niillä haja-asutusalueilla, joille verkkoa on vaikea saada
rakennettua puhtaasti kaupallisin perustein. Valiokunta pitää myös
tärkeänä, että laajakaistahanke
pyritään viemään sille asetettujen
tavoitteiden mukaisesti loppuun, mikä todennäköisesti
edellyttää lisärahoitusta myös
vuoden 2015 jälkeen. Valiokunta kiinnittää huomiota
myös siihen, että jatkossa tulisi pyrkiä keskittymään
myös jo rakennetun verkon tällä hetkellä monin
paikoin turhan vähäisen käyttöönoton
edistämiseen. Tukien hakumenettelyihin ja hakemusten käsittelyyn
on saatava joustoa ja muutettava menettelyjä mahdollisuuksien
mukaan nykyistä yksinkertaisemmiksi.
Valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta ehdottaa kuitenkin esitykseen
lisättäväksi hankkeiden tasapuolisen
kohtelun varmistamiseksi uuden siirtymäsäännöksen,
joka koskee kielteisen tukipäätöksen
ely-keskukselta saaneita hankkeita. Esityksen perusteella, vaikka
hanke olisi saanut kielteisen tukipäätöksen
ely-keskukselta, tämä ei estä rahoituksen
myöntämistä valtion varoista. Laajakaistatukilain
11 §:n mukaan tukikelpoisiksi kustannuksiksi katsotaan
kuitenkin vain ne kustannukset, jotka ovat syntyneet tukihakemuksen
vireilletulon jälkeen. Ely-keskukselta kielteisen tukipäätöksen
saaneiden hankkeiden tukikelpoisia kustannuksia olisivat siten esityksen
perusteella vain ne kustannukset, jotka ovat syntyneet sen jälkeen,
kun hakemus on tullut vireille Viestintävirastossa, kun
sen sijaan ely-keskuksessa vielä vireillä olevien
hankkeiden osalta kustannukset voitaisiin ottaa huomioon jo ely-keskukselle
tehdyn hakemuksen ajankohdasta. Näin ollen liikenne- ja
viestintävaliokunnan saaman selvityksen mukaan esitykseen
olisi hankkeiden tasavertaisen kohtelun turvaamiseksi tarpeen lisätä siirtymäsäännös,
joka mahdollistaa sen, että tukikelpoiset kustannukset
voidaan laskea jo siitä ajankohdasta, jolloin ely-keskukselta kielteisen
tukipäätöksen saaneen hankkeen tukihakemus
on tullut vireille ely-keskuksessa. Viestintävirasto voisi
sitten katsoa tukihakemuksen käsittelyssä näiden
hankkeiden tukikelpoisiksi kustannuksiksi myös ne kustannukset,
jotka ovat aiheutuneet ennen Viestintävirastolle tehdyn
hakemuksen tekemistä, mutta sen jälkeen, kun hankkeen
toteuttajan tukihakemus on alun perin tullut vireille ely-keskuksessa.
Liikenne- ja viestintävaliokunta ehdottaa lisäksi,
että edellä mainittuun siirtymäsäännökseen
lisätään määräaika,
johon mennessä tukea tulee hakea Viestintävirastolta.
Hakemus tulisi tehdä viipymättä, mutta
kuitenkin viimeistään kuuden kuukauden kuluessa
lain voimaantulosta. Määräaika mahdollistaisi
sen, että kielteisen tukipäätöksen
saaneet hankkeet eivät pääse muita hankkeita
kohtuuttomasti edullisempaan asemaan. Viestintävirasto
myöntää laajakaistatukea siinä järjestyksessä kuin
hankkeet ovat tulleet Viestintävirastoon. Ehdotettava siirtymäsäännös ei
merkitse muutosta tähän pääsääntöön
eikä siten vaikuta tukihakemusten käsittelyjärjestykseen.
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta
ehdottaa, että lakiehdotus hyväksytään muutettuna
lain 8 §:n 2 momentin osalta mietintöön
kirjatulla tavalla. Valiokunnan mietintö on yksimielinen.
Esitys sisältyy vuoden 2015 talousarvioesitykseen, ja laki
on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. päivä tammikuuta
2015.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka valiokunnan perusteluissa aivan
oikein todetaan, että eräissä tapauksissa
haja-asutusalueilla laajakaistaverkon käyttö on
vähäistä, se saattaa kuitenkin keskittyä sellaisiin
tilanteisiin, joissa se verkon käyttömahdollisuus
on erittäin tärkeä turvallisuuden kannalta.
Esimerkiksi vanhusten, ikääntyvien ihmisten valvominen
nettiyhteyden varassa on huomattavasti taloudellisempaa ja räätälöidympääkin.
Teknologia koko ajan tuo markkinoille uusia menetelmiä,
ja siinä mielessä kansalaisten asuminen mahdollisimman
pitkään omassa kodissaan haja-asutusalueella on
seurauksena mahdollista, jos laki, niin kuin on ehdotettu, saadaan
toimimaan. Tuen lämpimästi hanketta.
Yleiskeskustelu päättyi.