1) Hallituksen esitys laiksi ulkomaanliikenteen kauppa-alusluettelosta
annetun lain 1 ja 4 §:n muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Suomen kauppa-alusluetteloon kuuluvien alusten
kohtalosta ulosliputustilanteessa on keskusteltu jo hyvin monta
vuotta. Eduskunnalla oli eduskuntana erittäin merkittävä rooli,
kun rahtialusten kohdalla huoltovarmuusperusteella päädyttiin
siihen, että voidaan palauttaa takaisin työnantajamaksut
näitten alusten säilyttämiseksi Suomen
lipun alla. Tämä oli erittäin perusteltua, tämä oli
erittäin harkittua. Sillä on ollut erittäin merkittävä vaikutus
siihen, että ei ole enää ... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Pulliainen, ihan pieni hetki! — Nyt ed. Pulliainen
voi jatkaa.
Virkkeen loppuosa: enää ulosliputettu. (Naurua)
Arvoisa puhemies! Huomasitte kai sen, että muistin,
mikä virke oli kesken. (Naurua) Nyt yritän keskittyä sanomaan.
Tämä kaikki oli aivan ok. Meillä on
kauppa-alusluettelossa noin 105 rahtialusta, ja ne ovat edelleen
Suomen lipun alla. Niistä huoltovarmuustarkoituksessa tarvitaan
60—70 alusta, elikkä tässä suhteessa
kaikki on hallinnassa.
Nyt hallitus esittää, että kauppa-alusluetteloon
voidaan merkitä nykyisten alusten lisäksi myös
sellainen ulkomaanliikenteessä purjehtiva suomalainen matkustaja-alus,
joka täyttää lain edellytykset ja joka
liikennöi säännöllisesti suomalaisesta
satamasta, ja että nyt parannettaisiin näitten
ulkomaanliikenteessä purjehtivien matkustaja-alusten kilpailukykyä sillä tavoin,
että niille palautetaan hyvin merkittävä määrä,
97 prosenttia, yleisesti verovelvollisen merenkulkijan kauppa-alusluetteloon
merkityltä alukselta saamasta merityötulosta ennakonpidätyksen
mukaisesti.
Arvoisa puhemies! Tässä asiassa en ole hallituksen
kanssa samaa mieltä lähtökohtaisesti. Olen
sen sanonut aikaisemmin ja sanon sen nytkin. Tässä on
hyvin monta syytä. Ensinnäkään huoltovarmuusperustetta
ei tässä asiassa voi kerta kaikkiaan käyttää.
Nämä alukset ovat sellaisia, että kriisitilanteessa,
jos pitäisi harjoitella ampumista maaliin, niin ei mitään
muuta kuin tämmöiseen alukseen, hehtaaripyssyllä kyllä osuu.
Ne näkyvät hyvin pitkälle ja kauas. Mitään tämmöistä huoltovarmuusperustetta
ei ole olemassa. Perusteet ovat ihan sitten, jos niitä käytetään,
aivan kokonaan muualla. Tämä on todettu muun muassa
maanpuolustuskursseilla, että asianlaita on näin.
Edelleen Silja Line on jo nyt ulosliputtanut kolme näistä matkustaja-aluksista.
Edelleen niissä on suomalainen miehistö pääsääntöisesti
sen takia, että bisnetin takia tarvitaan suomalainen palvelumiehistö.
Toisin sanoen ei ole tapahtunut sitä, että suomalaiset
merimiehet ja alan muut toimijat olisivat menettäneet ulosliputustilanteessa
työpaikkansa. Tässähän on kysymys
dominoefektistä, joka alkoi Tanskasta, joka siirtyi Ruotsiin,
jossa on siirrytty tähän järjestelmään
sikäläisenä sovellutuksena, ja nyt sitten
tämä domino painaa Suomen puolelle. Jos hallitus
pakottaa uskolliset soturinsa tähän ratkaisuun,
eihän sille sitten mitään voi. Mutta
täytyy sanoa, että soturi kaatuu silloin pärstä menosuuntaan
ja otsa verillä.
Ola Rosendahl /r:
Värderade fru talman, arvoisa rouva puhemies! Det
stödsystem som Sverige den 1 oktober tog i bruk för
sjöfarten är ett nettolönesystem som
sänker rederiernas personalkostnader med upp till 40—50
procent. Det svenska systemet berör 200 lastfartyg och
cirka 20 passagerarfärjor och uppges kosta över
800 miljoner mark. Härvid stöder man sitt beslut
på EU:s riktlinjer för statsstöd till
sjöfarten. Ett liknande stöd skulle i våra
förhållanden kosta över 400 miljoner
mark per år enligt kommunikationsministeriets beräkningar.
Finlands stödpaket är ohjälpligt
mera begränsat än det svenska. Lastfartyg i utrikessjöfartsregistret
får 41 miljoner euro och passagerarbåtar och bilfärjor
får 14 miljoner euro enligt budgetförslaget för
2002. Stödet följer EU:s riktlinjer vilka har
som mål att upprätthålla sjöfartskunnandet
inom EU och samtidigt trygga sjöfarten på EU-vattnen.
Arvoisa rouva puhemies! EU-komission kolme vuotta vanhojen meriliikenteen
valtiontukia koskeneiden suuntaviivojen tarkoituksena oli luoda
EU-maiden aluksille edellytykset kilpailla halvemman kustannustason
niin sanottujen mukavuuslippumaiden alusten kanssa ja samalla turvata
EU-maiden merenkulkijoiden työpaikat. Tuki auttaa myös
pitämään yllä merenkulkutaidon
osaamista EU:ssa ja samalla parantamaan turvallisuutta EU:n aluevesillä.
Toimenpiteet ovat vähentäneet ulosliputusta, ja
uusia aluksia on tullut takaisin EU-valtioiden rekistereihin.
Tanskassa nettopalkkajärjestelmä otettiin käyttöön
matkustaja-aluksille viime syksynä, myös sellaisille
aluksille, jotka säännöllisesti käyvät
Tanskan satamissa. Tanskan alukset olisivat ilmeisesti muuten siirtyneet
Saksan rekisteriin. Tässä on siis kysymyksessä tällainen
dominoilmiö, josta myöskin ed. Pulliainen puhui. Suomessa
tukimuoto ei ole tähän mennessä ollut käytössä matkustaja-aluksilla.
Lastialuksille löytyy ulkomaankauppa-alusluettelo, jossa
vuodesta 92 on sovellettu nettopalkkajärjestelmää,
joka keväällä korotettiin EU-sääntöjen
maksimitasoon. Tuettavia aluksia on noin 106.
Värderade fru talman! Den avgivna propositionen är
ett steg på rätt väg när man
inom EU inte har lyckats skapa och i WTO genomdriva konkurrensregler
för sjöfarten. Unionens brist på handlingskraft
har lett till en situation som är synnerligen olustig.
Det går inte att försvara att nordiska länder
som annars samarbetar nu tvingas konkurrera med hjälp av
skattebetalarnas pengar. Detta återspeglar inte bara unionens handlingsoförmåga,
utan också nordisk initiativlöshet inom unionen.
Arvoisa puhemies! Valitettavasti merenkulun kilpailutilanne
johtaa siihen, että meidän on Suomessa ryhdyttävä toimenpiteisiin
ja tehtävä tarvittavat päätökset.
Merenkululla on huomattava työllistävä vaikutus.
Matkustajalaivoja koskevilla päätöksillä,
jotka eduskunta tulee tekemään, on vaikutuksia
koko elinkeinon säilymiseen maassamme. Lyhyellä aikavälillä yhteisymmärryksen
puute valtion, varustajien ja ammattikunnan välillä voi
johtaa siihen, että varustajat ulosliputtavat matkustaja-alukset
ja vaihtavat niiden miehistön. Pitkällä aikavälillä tämä johtaa
siinä tapauksessa alan ammattitaidon katoamiseen maastamme.
Kyse onkin siis siitä, tuleeko meillä olla
riittävä merenkulku kaikkine niin sanoakseni kaupan päälle
tulevine seurausvaikutuksineen. Meillä on monia kuntia,
jotka ovat täysin riippuvaisia merenkulusta. Myös
huoltovarmuus kriisitilanteessa voi vaarantua ilman omaa laivastoa.
Tämä koskee myöskin matkustajalaivastoa.
Tässä asiassa olen pikkasen eri mieltä edellisen
puhujan kanssa.
Talman! Jag önskar att uskottet under riksdagsbehandlingen
tar i beaktande alla de konsekvenser våra beslut leder
till. Vi skall vara konstruktiva för att säkra
att den finska flaggan vajar på världens hav i
framtiden.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Merenkulkumme tukemiseen liittyen meillä on mielestäni
kaksi keskeistä tavoitetta, ensinnäkin se, että suomalainen
tonnisto pysyy Suomen lipun alla, ja toiseksi se, että suomalaisen
merenkulun tuet saatetaan vastaamaan EU komission suuntaviivoja.
Tonniston säilyminen oman lipun alla on paitsi työllisyyspoliittisesti
myöskin huoltovarmuutemme kannalta tärkeä,
ja erityisen suuri merkitys kotimaisella merenkululla on meidän
rannikkoseudullamme. Olen ed. Pulliaisen kanssa samaa mieltä siitä,
että tässä lakiesityksessä huoltovarmuusnäkökulma
ei ole oleellinen.
Ed. Rosendahl viittasi puheenvuorossaan EU-komission vuonna
1997 uudistamiin meriliikenteen valtionosuuksia koskeviin suuntaviivoihin. Tavoitteena
tuolloin oli estää EU maihin rekisteröityjen
alusten siirtäminen mukavuuslippumaihin. Näin
komissio osaltaan pyrki turvaamaan eurooppalaisten merenkulkijoiden
työpaikat. Kyse oli tietysti myös merenkulkualan
osaamisen ylläpitämisestä ja meriliikenteen
turvallisuudesta EU maiden aluevesillä. Tämä komission omaksuma
linja on purrut kohtuullisen hyvin. Ulosliputus on selvästi
vähentynyt. Päinvastoin on ollut nähtävissä halukkuutta
rekisteröidä aluksia takaisin EU-valtioihin.
Täällä on viitattu myöskin
dominoteoriaan, siihen että se lähti liikkeelle
Tanskasta. Itse asiassa sanoisin, että se lähti
liikkeelle jo Saksasta. Kun Saksa otti käyttöön
EU-komission mahdollistamat tuet, Tanska seurasi perässä.
Siellä nimittäin pelättiin, että tanskalaiset
alukset siirtyvät Saksan lipun alle. Nyt sitten kun Ruotsi
on ilmeisesti tämän kuun alusta alkaen ottanut
käyttöönsä niin sanotun nettopalkkajärjestelmän,
jossa työntekijä saa normaalin bruttopalkan — tästä palkasta
tosin pidätetään verot ja sosiaalikustannukset
määritellään normaalisti, mutta
varustamon ei tarvitse kuitenkaan tilittää maksuja
eteenpäin vaan ne jäävät sen
hyväksi — Suomi on ajautunut ikään
kuin puun ja kuoren väliin. Ruotsin nettopalkkajärjestelmän
piiriin tulevat niin lasti- kuin matkustaja-aluksetkin. Ruotsissa
tätä laajaa tukijärjestelmää on
perusteltu sillä, että merenkulkuelinkeinolle
tulee antaa yhtäläiset kilpailuedellytykset lähimpien
kilpailijamaiden kanssa. Painoa on annettu myös sille,
että Ruotsissa halutaan säilyttää merenkulun
osaaminen, mikä on tietysti oleellista meriturvallisuuden
ja ympäristönsuojelun kannalta.
Nyt käsittelyssä oleva hallituksen esitys
lähtee siitä, että Suomessa ei oteta
käyttöön täysimittaista tukea
matkustaja-aluksien osalta. Sen sijaan hallitus esittää ratkaisua,
jossa tuki kattaisi ne verotulot, jotka joka tapauksessa ulosliputuksessa
menetettäisiin. Näin on päädytty
27,7 miljoonan euron tukitasoon. Tämä on ymmärtääkseni
vähemmän kuin liikenneministeriön budjettia
varten valmistelema tukimalli, joka olisi ollut ilmeisesti noin
35 miljoonaa euroa. Tuen alentaminen ja toisaalta tonnistoveron
nihkeä valmistelu — tonnistoveroa koskevaa lakiesitystä ei
ole vieläkään tullut tänne — ovat
saaneet merenkulkupiirit ounastelemaan, että maamme merenkulkua
oltaisiin ajamassa alas.
Tietysti voidaan kysyä myöskin perustellusti, miksi
meidän pitää tukea matkustaja-aluksia, miksi
meidän pitää tukea rikkaita ahvenanmaalaisia
laivanvarustajia, eikö tax-free riitä näihin aluksiin.
Toisaalta voidaan tietysti myös kysyä sitä,
miksi Ruotsi ja monet muut maat ovat katsoneet aiheelliseksi tukea
myös matkustaja-aluksia.
Jotenkin tässä asiassa minua ihmetyttääkin
se, että Pohjoismaat eivät ole kyenneet löytämään tässä asiassa
yhteistä säveltä vaan kilpailevat erilaisilla
tukitasoilla.
Ed. S. Lahtela merkitään
läsnä olevaksi.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan lyhyesti haluan saatella tätä lakiesitystä.
Eduskuntahan on keskustellut eri valiokunnissa, varsinkin valtiovarainvaliokunnassa,
viime vuodet hyvin pitkälti siitä, miten voitaisiin suomalaisen
kauppa-aluksen toiminta ja kilpailukyky säilyttää ja
turvata. Se on meidän yhteinen tehtävä.
Toinen näkökulma tulee Pohjoismaiden yhteistyöhön.
Siitä aina juhlapuheissa puhutaan, mutta nähdään,
että sitten kun mennään käytännön
ratkaisuihin, niin kuin tässä laivaliikenteenkin
osalta, ei pohjoismaista yhteistä näkemystä todellakaan
tahdo löytyä.
Arvoisa puhemies! Tonnistoveroasia on sitten aivan oleellinen
asia, joka liittyy tähän kokonaisuuteen. Toivoisi
todella, että se eduskuntaan annetaan myöskin
sillä tavalla, että sitä voidaan käsitellä täällä riittävällä huolellisuudella,
koska se kuitenkin veropolitiikassa hieman poikkeaa yleisestä linjasta.
Lounais- ja Länsi-Suomelle laivaliikenteellä on
aivan erityinen talous- ja työllisyysmerkitys. (Välihuuto) — Kauppalaivaliikenteellä,
matkustajalaivaliikenteellä, molemmilla. — Siinä mielessä toivoisi,
että tässä nyt voitaisiin edetä sillä tavalla,
että tehdään sellaisia ratkaisuja, jotka
toimivat. Mielestäni nyt hallituksen esille tuomat eväät
eivät kyllä vielä ole riittäviä.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Kun Suomi on 85-prosenttisesti merenkulusta
viennissään riippuvainen maa, tietysti on ollut
hyvin tärkeätä myös eduskunnan
näkökulmasta, että Suomen lippu on turvattu
merenkulussamme nimenomaan tavaraviennin osalta. Työvaltaisten tukien
ja palkkatukien kautta tapahtuva tukeminen on luontevampaa kuin
esimerkiksi tonnistoveron kautta tukea verojen anteeksiannon kautta tukea
suuria varustamoja. Nyt on paineita, että tätä varsin
väljää tukisysteemiä ajetaan
myös matkustaja-alusten suuntaan. 2 miljardin markan edestä suurin
piirtein tax-free-järjestelmällä tuetaan
jo nyt tällä hetkellä uivia ravintoloita.
Tietysti tässä on monia muuttujia. Viron tullessa
esimerkiksi jollain aikataululla EU:n jäseneksi tietysti
Ahvenanmaan kortin merkitys saattaa vähetä varustamoiden
kannalta viimeistään vuonna 2004, jolloin meidän
ja ruotsalaisten on pakko harmonisoida alkoholin verotustamme muiden
EU-maiden suuntaan eli alentaa hintoja maassa. On siis monia muuttujia
toki olemassa.
Siitä huolimatta myöskin on selvää,
että Ruotsin tasossa 420 miljoonan markan tukijärjestelmän
vähittäinen ajaminen Suomeen merkitsee niin vahvan
piikin vuotuista juoksuttamista meidän rahoistamme, että on
syytä kyseenalaistaa nyt tämä Merimiesunionin
ja varustamoiden helppo sopu — toki veronmaksajien kukkarolla — tässä asiassa.
Nimittäin kyllä tässä tilanteessa on
myös katsottava meidän voimavarojemme käyttämistä ja
järkevyyttä. Ennen kaikkea samalla, kun toimitaan
tietysti EU:ssa ja kansainvälisissä yhteyksissä merenkulun
tukien rajoittamiseksi — kuten pääministerikin
on ilmoittanut — täytyy myös katsoa,
että Viron tullessa EU:n jäseneksi ja Suomenlahden
ja merenkulun paineen kasvaessa matkustajapuolella on uusi iso koura jälleen
pyytämässä muutamaa sataa miljoonaa markkaa
pysyvällä tavalla tukijärjestelmiin.
Joka tapauksessa on merenkululle ja matkustajalaivoillekin tietysti
turvattava myöskin työrauha, oli se lippu mikä tahansa,
eli se on tietysti yksi näkökulma. Mutta pidän
tätä erittäin vakavana avauksena, jos
Suomessa esimerkiksi hotelli- ja ravintolahenkilökunnan
näkemykset ja toisaalta valtiontalouden järkevä varojen
käyttö sivuutetaan.
Kari Kantalainen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan muutama havainto, joihin on hyvä yhtyä tässä.
Ed. Rajamäki niin kuin ed. Pulliainenkin toivat varsin
perustellusti näitä näkemyksiä esiin.
Minulla on muutama sellainen kysymys, jotka tässä koen
ongelmallisina. Tämä on tavattoman hankala asiakokonaisuus.
Ensimmäinen kysymys on se, millä tavalla EU poikkeaa
nyt peruslähtökohdistaan. Kun tähän asti
on vastustettu erilaisten yritystukien kanssa pelaamista, tässä lähdetäänkin
nyt pelaamaan näillä tukikysymyksillä.
Se on tietysti yksi aika tavalla haasteellinen, aika tavalla problemaattinen
kysymys.
Toinen, mihin ed. Rajamäkikin viittasi, on huoltovarmuusasia.
Nähdäkseni meidän tilanteemme on varsin
selkeä siinä, että meillä lasti-
ja tavaraliikenteen osalta asia toimii ja huoltovarmuuden kannalta
tällä paketilla, mitä ollaan rakentamassa,
tuskin on kovin isoa merkitystä. Päinvastoin luulen,
että ongelmia tulee syntymään nimenomaan
siitä, että tässä tätä ikään
kuin uivaa hotelli- ja ravintolatoimintaa tuetaan veronmaksajien
markalla ja varsin mittavalla markalla, kun samassa yhteydessä huomioidaan
todella, niin kuin tuli esille, nyt jo tax-freen hyöty, mikä on
käytettävissä, arviolta 1,5—2
miljardia. Eli se on hyvin mielenkiintoinen lähtökohta.
Näillä aluksilla työskentelevien
osalta olen automaattisesti valmis siihen, että merenkulkijoiden
osalta tuki voidaan hoitaa, mutta sitten tullaan kinkkiseen tilanteeseen
siinä, kun ajatellaan sitä, että runsas
puolet, ehkä kaksi kolmasosaa, näillä uivilla
lautoilla on muuta kuin merenkulkijaväkeä. Siinä mielessä kilpailun
vääristymätilanne valitettavasti konkretisoituu,
ja sitä joudutaan miettimään, millä tavalla
ja mitä siitä seuraa. Eli miltä alalta — onko
se ilmailun osalta, onko se kumipyöräliikenteen
osalta, jotka tekevät kansainvälistä liikennöintiä — on
tulossa sitten se paine meidän käsittelyymme,
sekin täytyy omalta osaltaan miettiä.
Yksi lähtökohta-ajatus, joka on syytä havaita, on
myöskin se, että Ruotsissa laivojen miehitys tasollisesti
ja määrällisesti on alempi kuin meillä.
Tässä mielessä ymmärrän
sen näkökulman, mikä siellä otettiin
esille ikään kuin osaamiskysymyksen osalta. Ainakaan
minun saamieni tietojen mukaan meillä ei synny tällaista
ammattitaidon häviämistä, merenkulun
osaamisen häviämistä, tässä suhteessa,
mutta tietysti on syytä valiokunnassa aikanaan harkita,
minkälainen painoarvo näille kysymyksille annetaan.
Haluaisin kuitenkin todeta myöskin sen, että esimerkiksi
Ruotsin-liikenteessä on aivan selvä, että jos
sitä kannattavasti halutaan tehdä, kyllä siellä varmasti
palvelut löytyvät myös suomen kielellä.
Eli uskon, että jos tässä mielessä tapahtuu
muutosta, niin kyllä todennäköisesti
fiksu liikennöitsijä ymmärtää suomen
kielen roolin.
Yksi asia, johon vielä haluaisin puuttua, on Viro-problematiikka,
jonka ed. Rajamäki otti esiin. Se on hyvin todellinen,
ja se on nyt jo syömässä tiettyä liikennöintiasiaa.
Se on mielestäni tilanne, johon pitää hyvin
vakavasti suhtautua ja miettiä nimenomaan, minkälaisia
tulevia painotuksia, tulevia ratkaisuja tälle asialle löydetään. Pystymmekö me
enää siinä vaiheessa olemaan kilpailukykyisiä?
Toivottavasti.
Mutta todella, tämä on iso ja vaikea kysymys. Ymmärrän
sen, että paineet ulosliputtamisen osalta ovat, sitähän
toki on jo tapahtunut. Totta kai tässä täytyy
vakavasti ja analyyttisesti koko kysymystä käsitellä,
mutta mainittujen ongelmakohtien osalta olisi hyvä tietysti
löytää sen tyyppistä lisänäkemystä,
jolla saataisiin vankemmat perustelut näin kattavalle kysymykselle.
Tässä mielessä on tietysti syytä niputtaa
tämä myöskin tonnistoverokokonaisuuteen,
jotta katsotaan sitten tämä kokonaispaketti, mitä sieltä on
löydettävissä.
Arvoisa puhemies! Näillä ajatuksilla toivon, että valiokunnassa
löydetään selkeästi näkemyksiä esille
otettujen kysymysten ratkaisemiseksi sillä tavalla, että suomalainen
merenkulku toimii, huoltovarmuus pelaa, mutta myöskin niin, että se
toimii järkevästi ja kilpailukykyisesti.
Mauri Salo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Huoltovarmuus kriisiaikana ja huoltovarmuus
tänä päivänä ovat osittain samoja
asioita, mutta osittain myös eri asioita.
Turun ja Tukholman ja Helsingin ja Tukholman välillä kulkee
todella iso määrä tavaraa mennen tullen.
Jos nämä alukset kokonaan poistuvat tästä liikenteestä,
silloin syntyy todellisia huolto-ongelmia. Meidänhän
täytyy muistaa myös se, että jos siirrymme
pelkästään rekkoja kuljettavaan laivaliikenteeseen,
hinnat nousevat edelleen ja se on taas pois meidän kilpailukyvystämme.
Tämä on todella iso ja haastava paketti valiokunnassa
selvitettäväksi, ja toivottavasti niin, että kansallinen
etu voittaa.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kun olen kuunnellut kolmen hallituspuolueen
edustajan, edustajien Pulliaisen, Rajamäen ja Kantalaisen,
puheenvuorot, ei voi olla tulematta siihen tulokseen, että jos
jossakin asiassa, niin tässä valiokuntakäsittelyllä tulee
olemaan merkitystä. Heidän kaikkien kantansa tähän
lainsäädäntöön oli
minusta normaalia kriittisempää.
Minä en osaisi olla yhtä kriittinen. Ensinnäkään
en suoraan sanoen oikein pidä siitä, että näitä laivoja
kutsutaan uiviksi ravintoloiksi. Sen laivan siirtäminen
paikasta toiseen on joka tapauksessa toimintaa, joka edellyttää erittäin
korkeata ammattitaitoa, sellaisia merimiestaitoja, joista olemme
tulleet tunnetuiksi. En myöskään oikein pysty
näkemään sellaisia rinnastuksia oikeiksi kuin
mihin ed. Kantalainen viittasi. Hän puhui kumipyöräliikenteestä,
rinnasti sitä suoraan merenkulkuun. Kysymys ei todellakaan
ole samasta asiasta. Kaukana siitä.
Mutta yhtä kaikki, kun meillä on ilo nähdä ministeri
täällä ja kun hänellä näyttää olevan
seuraava puheenvuoro, niin ne pulmakohdat, jotka tässä ovat,
nehän ovat siinä, merkitseekö tämä sen
kehityksen kiihtymistä tai hidastumista tai muuttumista,
että Suomen lippu vähenee; merkitseekö tämä merenkulun
vaikeutumista pitkässä juoksussa; merkitseekö tämä sitä,
että kun Virosta aikanaan tulee EU:n jäsen, että tämä kokonaisuus
kaatuu syliimme tavalla, jota vielä emme oikein osaa nähdä.
Mutta siinä kyllä täytyy olla samaa mieltä kuin
edeltävät puhujat, että tonnistovero
liittyy tähän sillä lailla olennaisena
tekijänä, että on vähän
ehkä hankala kovin lopullisia kantoja ottaa tähän
asiaan, kun emme tiedä, millaisen muodon tulee saamaan
tonnistovero.
Kari Kantalainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ed. Kekkonen otti esiin näitä näkemyksiä,
olen täysin samaa mieltä, että on haasteellinen
tehtävä katsoa, että löydetään
järkevä kokonaisratkaisu. Tässä ollaan
tekemässä selvästi sen tyyppinen linjaratkaisu, joka
on pitkävaikutteinen. Ei minullakaan ole mitään
sitä vastaan, että merenkulkijoille hoidetaan
tämä ja sitä kautta viedään
tätä kysymystä eteenpäin. Ministeri
ehkä osaa kertoa, olisiko ollut mitään
semmoista mallia, missä esimerkiksi olisi mietitty, pitääkö tämä asia
vetää kautta linjan vai ei. Minulle on tullut
aika paljon tämän tyyppistä palautetta
kentältä, että okei, pitäisikö tässä nyt
ilmailun ja kumipyörien saada myös tietyt tuet,
kun ne elävät eurooppalaisessa kansainvälisessä ympäristössä.
Liikenne- ja viestintäministeri Olli-Pekka Heinonen
Arvoisa puhemies! Täällä käyty
keskustelu selvästi osoittaa, miten ristiriitaisia tunteita
herättävästä asiasta olemme
käymässä lähetekeskustelua.
Laskin, että käytetyistä puheenvuoroista
puolet oli tuen puolesta ja puolet sitä vastaan. Tässä suhteessa
tämä on asia, joka vahvasti jakaa näkemyksiä.
Tämä oli tietysti se tilanne, jonka pohjalta myös
hallitus joutui pohtimaan omaa kantaansa tähän
kysymykseen. On kiistattomasti olemassa perusteita, jotka korostavat
sen tärkeyttä, että meillä laivat
säilyvät Suomen lipun alla. Tietysti keskeinen
ratkaisu tässä suhteessa on se, että meillä rahtialuspuolella
on päästy ratkaisuun, jossa itse asiassa EU:n
maksimituen kautta liput toivottavasti kyetään
säilyttämään. Tietysti siihen
kokonaisuuteen osittain liittyy täälläkin
kaivattu tonnistoveroesitys, joka toivottavasti saadaan mahdollisimman
pikaisesti myös tähän yhtenäiseen
keskusteluun mukaan. (Ed. Ala-Nissilä: Milloin se tulee?) — Sen
saapumisaikataulu on valtiovarainministeriön valmistelusta
kiinni. Olen ymmärtänyt, että kun siihen
aikaisemmin lausunnolla olleeseen esitykseen on tehty tiettyjä muutoksia,
haluttaisiin sen muutetun esityksen osalta käydä lyhyt
lausuntokierros vielä läpi, ennen kuin asia tuodaan
eduskuntaan. Uskon kyllä, että se lähikuukausina
tänne keskusteltavaksi saadaan.
Kun puhutaan matkustaja-aluksista, keskeinen argumentti liittyy
pitkälti työpaikkoihin, koska matkustaja-aluksilla
työpaikkamäärä on niin suuri
verrattuna rahtialuksiin. Siinä suhteessa sillä,
mikä lippu laivoissa on, on vahvasti merkitystä.
Totta kai on selvää, että tällä on
vaikutus myös muun liikennöinti-infrastruktuurin
osalta, joka matkustaja-alusten ympärillä toimii
sillä logistisella kokonaisuudella. Nämä ovat
olleet niitä näkökulmia, joita hallitus
on painottanut. Huoltovarmuuden osalta, niin kuin ed. Pulliainenkin
totesi, matkustaja-alukset eivät ole niin olennaisia kuin
rahtialussektori, vaikka ehkä niilläkin oma roolinsa
on.
Toisaalta on selvää, että matkustaja-aluspuolella
rajanveto suhteessa maissa oleviin hotelli- ja ravintola-alan työpaikkoihin
on ongelmallinen, koska osa työpaikoista on silloin tuettuja
ja toiset eivät ole tuettuja ja kuitenkin tietty kilpailuasetelma
on olemassa. Samalla tavalla joudutaan miettimään
sitä, miten järkevää on kaiken kaikkiaan,
että valtion varoilla tuetaan yhtä elinkeinoa
hyvin voimakkaasti. Hallituksen kanta on ollut selvästi
se, että kansainvälisesti pitäisi päästä ratkaisuihin,
joilla tämän kaltaisista tuki-instrumenteista
päästäisiin kokonaan eroon. Tässä suhteessa
meillä on olemassa yhteispohjoismainen työ eikä pelkästään
yhteispohjoismaista työtä vaan myös työ,
jossa ovat mukana Baltian maat, mikä on tietysti hyvin
olennainen asia liittyen Baltian maiden tulevaan EU-jäsenyyteen.
Jossain on esitetty myös kritiikkiä siitä,
miksi nyt vasta ruvetaan keskustelemaan Ruotsin ja muiden Pohjoismaiden
kanssa tästä asiasta, kun muut maat ovat jo ratkaisuja
tehneet. Tosiasia on se, että sitä keskustelua
on käyty jo useita vuosia esimerkiksi Ruotsin kanssa. Keskusteluissa
on aina lähdetty siitä, että pyritään
koordinoimaan, ennen kuin tehdään kansallisesti
ratkaisuja. Ruotsissa kuitenkin kansallinen parlamentti otti niin
tiukan kannan tähän kysymykseen, että sitä kautta
Ruotsin ratkaisu syntyi ja se ei ollut mitenkään
purettavissa. Siinä mielessä maat ovat menneet
omaa kantaansa.
Hallituksen esityksessä tuki on mitoitettu sille tasolle,
jonka Suomen valtio menettäisi verotuloina mahdollisessa
ulosliputustilanteessa. Tukitaso on tavallaan mitoitettu sen tasoiseksi,
mikä näyttäisi olevan valtion markkamääräinen
menetys joka tapauksessa. Tässä suhteessa on tavallaan
tehty kompromissi toisaalta merenkulun osaamista ja työpaikkoja
säilyttävän näkökulman
ja toisaalta valtiontaloudellisen näkökulman ja
ehkä elinkeinoneutraalin tukipolitiikan välillä.
Me lähdemme tietysti siitä, että toivomme,
että kompromissi on tukitasoltaan sen kaltainen, että se
tarkoittaisi sitä, että matkustaja-alukset säilyisivät
Suomen lipun alla, mutta totta kai tältä osin
pallo on varustamoilla ja ne joutuvat loppujen lopuksi harkitsemaan
sen, mitä ratkaisuja tekevät, ja jälleen
varmasti niiden harkinnassa tonnistoveron sisältö on
yksi olennainen elementti, joka ratkaisuihin vaikuttaa.
Useassa puheenvuorossa on viitattu siihen, miten tilanne muuttuu
esimerkiksi Viron tullessa EU:n jäseneksi. Tämä on
erittäin hyvä kysymys, koska tällä hetkellä Viron
osalta henkilöstökustannukset alalla ovat noin
25 prosenttia Suomen ja Ruotsin kustannuksista. Me olemme joka tapauksessa
silloin tilanteessa, jossa EU:n maksimitasoinen tuki ei riitä siihen,
että päästään kilpailukykyiseen
tilanteeseen Baltian maiden kustannustason kanssa. Se on totta kai
tosiasia, joka meidän vain on tässä keskustelussa
pakko ottaa huomioon ja pakko ottaa huomioon siinä, mitä ratkaisuja
me kansallisesti nyt teemme.
Arvoisa puhemies! Toivon todella menestystä valiokunnalle,
kun se näitä eri näkökulmia
pohtii. Hallitus teki sitä pohdintaa omalta osaltaan hyvin
pitkään ja tähän kompromissiin
päätyi. Toivon, että todellakin eduskunta
ja valiokunta saa käsittelyyn myöskin tonnistoveron
kyetäkseen näkemään kokonaisuuden
ja sitä kautta tekemään tarvittavat päätökset.
Marjukka Karttunen /kok:
Arvoisa puhemies! Huoltovarmuustekijä on merkittävä,
jos ajatellaan, että emme ole ruoan suhteen kuitenkaan
täysin omavaraisia ja suurin osa ruokatehtaista sijaitsee
maailmalla. Jos olisimme täysin vuokralaivojen varassa,
voisi ajatella, mitä tämä voisi mahdollisesti
vaikuttaa tuontiruoan hintaan.
Pidän tonnistoveroa erittäin hyvänä.
Tässä lakiluonnoksessa, joka nyt on ollut varustajille
esitettävänä, oli uushankinta-aika vain
kaksi vuotta ainakin jossain luonnoksessa. Se on ilman muuta liian
lyhyt. Jos ajatellaan uuden laivan saamista, sen suunnittelu kestää puolitoista
vuotta ja telakalla sitä tehdään vielä pari
vuotta eli kaiken kaikkiaan siihen menee viisi vuotta, ennen kuin laiva
on pöydältä varustajan käsissä.
Tässä asiassa tulisi ilman muuta kuunnella varustamoja
huolellisesti.
Ed. Kekkonen, kun sanoitte, että matkustajalaivat Suomi—Ruotsi-välillä eivät
ole ravintolalaivoja, olen kyllä teidän kanssanne
eri mieltä, koska nämä alukset on nimenomaan
tarkoitettu laivalla viihtymiseen, yön ja päivän
laivalla olemiseen. Niiden myyntihinnat ovat olennaisesti romahtaneet
varustamoille EU:n tax-free-päätöksen
johdosta. Ne eivät kelpaa sellaisinaan Välimeren
liikenteeseen. Esimerkiksi A1 superior -jäänmurtoluokitus
katsotaan siellä vain rasitteeksi, koska se vie lisää polttoainetta.
Näihin aluksiin tulisi tehdä kalliit remontit,
hyttejä tulisi suurentaa, eikä niissä ole
kaistatilaa tavaran kuljetukseen.
Meidän Suomi—Ruotsi-varustamomme ovat vuosia
keikkuneet kuilun partaalla, koska tax-free-myynti on kattanut niiden
kaikista tuotoista 60—70 prosenttia, joten tämän
tonniston kilpailukyky säilyy vain erityistoimenpitein.
Toinen murhe on tietysti merenkulun tietotaidon menetys, koska meillä on
kuitenkin hankalat olosuhteet meidän vesissämme.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Suomalaisten kauppa- ja matkustaja-alusten
kilpailukyvyn turvaamiseksi on välttämätöntä,
että tämmöinen hallituksen esitys tulee, koska
Pohjoismaat eivät ole pystyneet sopimaan tätä asiaa
yhteisesti. Ei Suomi voi jäädä ulkopuolelle,
koska Suomen merenkulusta vienti ja tuonti näyttelevät
noin 85:tä prosenttia.
Tonnistovero on paikallaan mielestäni. Vaikka olen
yrittäjäkansanedustaja, en kannata tukipolitiikkaa,
koska yrityksen täytyy pyrkiä toimimaan niin,
että liikeidea on niin kannattava, ettei tarvitse käydä veronmaksajan
kukkarolla. Tässä tilanne on toinen. Jos haluamme,
että Suomen lipun alla matkustaja-alukset ja kauppa-alukset jatkossa
toimivat, tämä hallituksen esitys täytyy ehdottomasti
hyväksyä.
Kokonaissumma, 27,7 miljoonaa euroa, sehän Suomen rahassa
tekee noin 166 miljoonaa markkaa. Mutta jos me ajattelemme, että tämä koskee
5 000:ta merimiestä, palkkatulot on noin 500 miljoonaa
markkaa, ja merimiesten palkkaus ei tietysti kovin paljon verotuloja
tuo Suomeen, mutta kuitenkin, jos me ajattelemme, että tämä työntekijämäärä on
työttömänä, toinen vaihtoehto,
niin jokainen meistä hyvin ymmärtää,
että tämä on tärkeä asia,
että hallituksen esitys hyväksytään
eduskunnassa. Henkilökohtaisesti näenkin asian
niin, että kun tax-free-kaupasta laivayhtiöt ovat
hyötyneet 1,5—2 miljardia, niin minusta tuki on
loppujen lopuksi aika pieni, koska uskon, että kun Viro
pääsee EU:hun, tax-free-kauppa todennäköisesti
loppuu Ahvenanmaalla.
Mikko Immonen /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Heinonen totesi yhtenä merkittävänä seikkana
juuri työntekijöitten työpaikkojen menettämisen.
Niinhän se on. Esityksessä mainitaan, että merimiesten
työpaikoista 19 prosenttia on Ahvenanmaalla, mutta ei mainita
mitään, kuinka paljon niitä on Turun
saaristossa.
Tänään on käsitelty talousvaliokunnassa
kuljetustukia, joiden piiriin saaristo jollakin tavalla tulee mukaan.
Yhtenä perusteluna on juuri se, että sieltä on
väestökato ilman pysyviä työpaikkoja,
ja se uhkaa koko saariston elämää. Tässä on yksi
pointti juuri merenkulun osalta. Mikäli me tyydymme hallituksen
esitykseen, on uhka, että yhä enemmän
Turun saariston ihmisiä häipyy muille maille syystä,
että siellä on takuuvarmasti 10—15 prosenttia
merenkulusta toimeentulonsa saavia ihmisiä. Näin
ollen se on kovasti tärkeä, kuten monille muillekin
varsinaissuomalaisille.
Yksi keskeinen asia täällä on ollut
se, miksi tehdään niin kuin Ruotsissa. Ruotsin
päätös tukijärjestelmän
käyttöön ottamisesta perustuu EU:n komission
1997 uudistamiin meriliikenteen valtiontukia koskeneisiin suuntaviivoihin,
joiden tarkoituksena oli luoda EU-jäsenmaiden aluksille
edellytykset kilpailla halvemman kustannustason maiden alusten kanssa,
poistaa tarve liputtaa EU-maihin rekisteröidyt alukset
mukavuuslippumaihin, turvata eurooppalaisten merenkulkijoiden työpaikat
ja edistää heidän työllistymistään sekä pitää yllä merenkulkualan
osaamista EU:ssa ja parantaa turvallisuutta EU:n aluevesillä liikennöivillä aluksilla.
Suuntaviivoja on sovellettu jo yli kolmen vuoden ajan ja niiden
mukaiset tukijärjestelmät on toteutettu pääsääntöisesti
kaikissa merkittävissä merenkulkua harjoittavissa
EU-maissa.
Ensimmäiset seurantaraportit ovat osoittaneet, että toimenpiteistä on
ollut hyötyä. Tuet ovat vähentäneet
ulosliputusta ja luoneet jonkin verran pyrkimystä rekisteröidä aluksia
takaisin EU-valtioihin. Komissio onkin kehottanut kaikkia jäsenvaltioita
pohtimaan, miten valtiontuen suuntaviivojen tarkoittamia mahdollisuuksia voidaan
hyödyntää optimaalisesti kansallisella tasolla.
Ruotsi seurasi päätöksillään
Tanskaa, jossa nettopalkkausjärjestelmä otettiin
käyttöön matkustaja-aluksilla syksyllä 2000.
Tanskan ratkaisut taas perustuivat Saksassa toteutettuihin tukiin
ja huoleen siitä, että tanskalaiset matkustaja-alukset
olisivat siirtyneet Saksan lipun alle. Viimeisten tietojen mukaan
myös Eta-maa Norja on ilmoittanut toteuttavansa samanlaisen
tukijärjestelmän kuin Ruotsissa. Lisäksi
vastaavia hankkeita on vireillä EU-jäsenyyttä hakeneissa
Baltian maissa.
Suomessa hallitus on näyttänyt valitsevan
linjan, jonka mukaan meillä olisi mahdollisuus toteuttaa
EU:n suosituksista poikkeava oma halvempi tukimallimme. Linjaus
vaikuttaa rohkealta, varsinkin kun otetaan huomioon, että Ruotsissa
päädyttiin erittäin pitkän ja
perusteellisen selvityksen ja keskustelujen jälkeen täysin
päinvastaisiin lopputuloksiin. Siellä nimenomaan todettiin,
ettei Ruotsilla, saati millään muullakaan Pohjoismaalla,
ole mahdollisuutta yksin vaikuttaa maailman merenkulun kehitykseen.
On selvää, että merenkulun tukijärjestelmät eivät
sinänsä puutu itse ongelmaan eli mukavuuslippulaivajärjestelmään,
joka on uhannut kansallista merenkulkua jo viimeiset 30 vuotta. Toistaiseksi
ei ole kyetty estämään mukavuuslippujen
käyttöä ja sen aiheuttamaa epätervettä kilpailua.
Tällaisessa tilanteessa ei ole muuta mahdollisuutta kuin
ottaa käyttöön toiseksi paras vaihtoehto,
joka on EU-komission suosittelema tukijärjestelmä.
Samalla on tietenkin jatkettava työtä itse varsinaisen
ongelman eli mukavuuslippulaivajärjestelmän ratkaisemiseksi.
Ei voi olla epäilystäkään
siitä, että Suomen täytyy jatkossakin
säilyä merenkulkumaana, joka voi olla ylpeä omasta
kauppalaivastostaan ja tonnistostaan. Tälläkin
hetkellä suomalaiset alukset on listattu kansainvälisesti
kärkipäähän, mitä tulee
alusten turvallisuuteen ja kuntoon sekä niillä työskentelevien
merimiesten osaamiseen sekä ammattitaitoon. Suomella ei
ole varaa menettää näitä.
Suomi on riippuvainen merenkulusta. Melkein 90 prosenttia — täällä on
kuultu, että 85 — ulkomaankaupastamme tapahtuu
meriteitse. Kuitenkin enää noin 40 prosenttia
kuljetuksista hoidetaan Suomen lipun alla. Olemme jo nyt joutuneet
alle sen 60 prosentin rajan, jota kansallisen huoltovarmuuden turvaamisen
on katsottu edellyttävän. Meillä ei ole
enää varaa menettää yhtäkään
alusta niiden lippujen alle. Olisi anteeksiantamatonta kuvitella,
että matkustaja-alusten ulosliputuksella ei olisi vaikutusta
koko suomalaiseen merenkulkuun. Ensiksikin jo nyt matkustaja-alusten
osuus tavaralastin kuljetuksessa on huomattava. Toiseksi matkustaja-alusten
ulosliputuksella olisi välitön vaikutus uuden
merimiessukupolven koulutukseen.
Kulunut vuosi oli ensimmäinen, jolloin merenkulun ammattioppilaitoksissa
opiskelupaikan saivat kaikki halukkaat. Kun opintojen keskeyttämisprosentti
on ollut jatkuvasti kasvussa, olemme jo nyt tilanteessa, jossa pätevyyskirjat omaavista
merimiehistä on pulaa. Alan epäsuotuisuuteen on
vaikuttanut jatkuva keskustelu merenkulun epävarmasta tulevaisuudesta.
On myös selvää, että Suomessa
valtiovallan taholta osoitettu nuiva suhtautuminen merenkulkuun
ja sen tukemiseen ei ole ollut omiaan rohkaisemaan alasta muutoin
kiinnostuneita hakeutumaan merenkulun ammattikoulutukseen. Pelättävissä onkin,
että uhkaava matkustaja-alusten ulosliputus johtaa varsin
nopealla aikavälillä suomalaisen merimieskunnan
näivettymiseen ja häviämiseen. Toki maailman
merillä tulee aina työskentelemään
suomalaisia. Tosin he joutuvat hakemaan ammattikoulutuksensa muista,
merenkulkuun myönteisemmin suhtautuvista maista ja työpaikkansa
muiden kuin suomalaisten varustamoiden ja suomalaisen lipun alta.
Tukeen onkin saatava lisäys, joka varmistaa sen, että matkustaja-alusten
ulosliputukseen ei ole tarvetta. Tuki onkin saatava vähintään
sille tasolle, josta talouspoliittinen ministerivaliokunta jo toukokuussa
päätti. Tällöin tuki voisi kattaa merimiesten
maksamia veroja ja työnantajan maksamia sotu-maksuja vastaavat
määrät sekä noin 40 prosenttia
työnantajan maksamista merimieseläkevakuutusmaksuista.
Tuki vastaisi tukea, jota maksettiin lastialuksille ennen 1.7.2000 voimaan
tullutta tuen laajennusta.
Arvoisa puhemies! Merenkulun tukien toteuttamisen lisäksi
Suomen tulee olla aktiivisesti mukana pohtimassa keinoja, joilla
Pohjoismaiden kesken esiintyvä kilpailu merenkulkupolitiikan
tukiaisilla saadaan päättymään.
Avain tämän suuntaiseen työhön
saattaa hyvinkin löytyä työryhmästä,
jonka Pohjoismaiden liikenneministerit vastikään
asettivat.
Työ tukijärjestelmien purkamiseksi ei kuitenkaan
saa jäädä pelkästään
Pohjoismaiden väliseen yhteistyöhön.
Tähtäimessä onkin oltava se, että Pohjoismaat
ajavat yhteistä linjaa EU:n sisällä päämääränään
saada aikanaan kansainvälinen ratkaisu mukavuuslippulaivajärjestelmän
lopettamiseen. Tähän asti joudumme kuitenkin hyväksymään
sen tosiasian, että merenkulkuamme on tuettava vastaavilla
tavoin kuin muissa EU-maissa.
Reijo Laitinen /sd:
Rouva puhemies! Aivan lyhyesti:
Ed. Immosen puheenvuoro oli hyvin perusteellinen ja vastasi
myöskin niitä näkemyksiä, joita
itselläni tähän asiaan liittyy. Kyllähän
on tosiasia, kun me olemme tässä tilanteessa,
johon on ajauduttu, että hallituksen esitys on hyväksyttävissä.
Kyllä meidän pitää pystyä myöskin
valtion toimenpitein meidän merenkulkumme kilpailukyky
ja työllisyys säilyttämään.
Ollaan ikään kuin seinää vasten
nyt tällä hetkellä.
Merenkulkujärjestöt ovat arvostelleet aika
tavalla tätä ehdotusta, ja perusteluna on käytetty
sitä, että hallituksen esitys ei vastaa niitä päätöksiä,
joita talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa on tehty. Toivon,
että ministeri omalta osaltaan tätä hivenen
valottaa.
Tonnistoveron osalta toivon totta vie, että esitys
eduskuntaan mahdollisimman pikaisesti tulisi. Olisi tietysti ollut
suotavaa, että se olisi jo nyt täällä.
Ed. Pulliainen puheenvuorossaan totesi, että kun on
laivoja ulosliputettu, ei ole menetetty juurikaan suomalaisia työpaikkoja.
Minusta tuo tieto ei kyllä pidä paikkaansa. Käsitykseni
mukaan hyvin monissa ulosliputustapauksissa päällystön paikat
ovat kyllä säilyneet suomalaisten käsissä, mutta
varsin paljon on tullut miehistön osalta työvoimaa
niin sanotuista halpatyövoimamaista. Toivon, että tätä myös
ministeri omalta osaltaan jonkin verran valottaisi.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Laitisen puheenvuoroon yhtyisin
monelta osin myös ja toteaisin, että hallituksen
esitys on hyväksyttävissä, vaikkakaan
merenkulkujärjestöt eivät ole tähän
tyytyväisiä, mutta meidän osaltamme tämä on
hyväksyttävissä. On todella hankala tilanne
se, että Suomen ja Ruotsin tilanne on niin solmussa, että tässä asiassa
ei päästy yksimielisyyteen. Kun ottaa huomioon
tax-free-edun, jota ei esimerkiksi Tanskan ja Saksan välillä ole
eikä Ruotsin ja Tanskan välillä, niin
silloin olisi toivonut, että tässä olisi
löytynyt yhteinen linja ja olisi voitu pidättäytyä tukiratkaisulta. Kuitenkin
hyvinvointivaltion rakentaminen perustuu valtion saamiin tuloihin,
ja jos kehitys on sellainen, että verot jäävät
valtion maksettaviksi, niin se ei ole hyvä kehitys. Mutta
tässä tapauksessa asia täytyy varmaan
näin hoitaa, ja olen siihen valmis.
Muistaakseni jossain liikennevaliokunnan kuulemisessa aikaisemmin,
kun tämä koski kauppalaivastoa, kävi
ilmi, että EU-alueella ollaan laatimassa direktiiviä,
joka kieltäisi mukavuuslipun käytön matkustajaliikenteessä.
Siitä ei ole nyt kuitenkaan mitään kuulunut,
ja olisin kysynyt ministeriltä, olisiko hänellä tällä hetkellä mitään
tietoa tästä asiasta.
Timo E. Korva /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Arvostan kovasti hallituksen tapaa tässä lakiesityksessä niiltä
osin,
että tässä pyritään
hyvin tasapainoisesti punnitsemaan asian etuja paitsi valtiontalouden
kannalta niin myöskin kansantalouden kannalta. Tämähän
on erinomainen ja oikea tapa suhtautua elinkeinopolitiikan tukiin.
Mutta samalla tässä herää kysymys,
miksi hallitus ei tällaisessa valmistelussa ja suhtautumisessa
voi olla johdonmukainen. Viittaan tällä erityisesti
parhaillaan taas näyteltävään
näytelmään alueellisesta kuljetustuesta.
Hallitus luo joka vuosi, nyt tätä vuotta lukuun
ottamatta, vuosittaisella lakiesityksellä haja-asutusalueilla
ja kauempana oleviin yrittäjiin epävarmuutta antamalla
kuvan, että se pyrkii lakkauttamaan kuljetustuen. Tässä tehdään
ilman muuta kansantaloudellisesti ja samalla myöskin valtiontaloudellisesti suuri
karhunpalvelus, jos näin tehdään. Haja-asutusalueiden
kuljetustuellahan varmistetaan, että meillä pysyy
myöskin luonnonvaroja yhteiskunnan, kansantalouden ja myöskin
julkisen talouden käytössä, kun varmistetaan
tietyt marginaaliedut, jotka eivät vääristä kilpailua,
yritystoiminnalle. Mutta ei, tämä ei ole käynyt
hallitukselle, vaan jatkuvasti kiusataan yrittäjiä vuosittain uhalla
lopettaa tämä noin 20 miljoonan markan määrään
supistunut tuki.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Vielä pohjoismaiseen yhteistyöhön:
Todella meillä on Pohjoismaiden neuvosto, ja Norjaa lukuun
ottamatta Pohjoismaat ovat EU:n jäseniä. Meillä on
kaikenmoista pohjoismaista kulttuuriyhteistyötä ja
muuta, mutta sitten, kun pitäisi tehdä todellista
yhteistyötä, niin se ei toimi. Tässäkin
on tällainen dominoteoria, että ensin Tanska tekee
jotakin, sitten Ruotsi tekee jotakin ja Suomi tekee jotakin ja sitten
Virokin tulee tähän ketjuun vielä mukaan.
Kyllä tässä olisi Pohjoismailla parannettavaa.
Suomen pitää olla tässä nyt
aktiivinen, ettei pohjoismainen yhteistyö ole tämmöistä kerhoilua,
vaan että se voisi todella toimia käytännössä.
Veropolitiikassahan on vähän samoja ilmiöitä,
että Ruotsi on lähdössä vetämään
niin sanotusti välistä, ja se tuo Suomelle ongelmia.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kyllähän tässä Suomi
sillä tavalla puun ja kuoren välissä on,
niin kuin täällä on todettu, jotta ei ole
paljon vaihtoehtoja. Mutta kyllä Suomen pitäisi
aktiivisesti pyrkiä vaikuttamaan siihen suuntaan, että EU:ssa
saataisiin sellainen lainsäädäntö aikaan,
jossa tämmöistä kilpailun vääristymää ja
huutokauppamentaliteettia ei sallittaisi. Seuraava vaihehan näissä tulee
olemaan se, jotta sitten laivafirmat huudattaa eri maita, miten
paljon maksatte siitä, kun olemme teidän lippunne alla.
Nyt alkaa olla, niin kuin ed. Wallin totesi, se tilanne, jotta verot
valtion maksettavaksi. Tämähän tarkoittaa
sitä, jotta jokuhan nämä koko tässä hommelissa
maksaa ja veromarkoistahan tämä menee. Se ei ole
minkään valtion etu eikä sosiaaliturvajärjestelmien
etu, jos se menee tähän malliin. Sen takia toivoisi
nyt, jotta niillä areenoilla, joilla kansainvälisesti
voidaan vaikuttaa, suomalaiset pyrkisivät tiukasti olemaan
sitä mieltä, että tämän
tyyppinen toiminta, tukipolitiikka, pitää lopettaa.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Tukipolitiikasta ei varmasti päästä koskaan
pois. Kun Euroopan unioniin liityttiin, sanottiin, että se poistaa
tukipolitiikan. Näin ei ole kuitenkaan käynyt.
Tukia on monilla eri aloilla, ja monet tuet ovat vielä kaiken
lisäksi hyvin monimutkaisia ja hankalasti haettavia.
Nyt esillä oleva tukipaketti on tärkeä suomalaisen
merenkulun ja työllisyyden kannalta. Hallituksen esitys
parantaa Suomen lipun alla purjehtivien alusten kilpailukykyä ja
työllisyyttä Suomessa. Tämä on
erityisen hyvä asia. Jatkossa toivoisi, että tukipolitiikassa
huomioitaisiin entistä enemmän maamme erityisolosuhteet
ja pitkät kuljetusetäisyydet. Viittaan, samoin
kuin ed. Korvakin, tässä salissa jokin aika sitten
käytyyn keskusteluun kuljetustuesta, jota hallituskaan
ei ole tähän asti ymmärtänyt,
mutta nyt näyttää, että nyt
alkaa pikkuhiljaa ymmärtää. Tukiasiat
ovat minun mielestäni todellisuutta, josta ei päästä eroon,
jos haluamme säilyttää yrityksillä samanlaiset
mahdollisuudet koko maassa, myöskin Pohjois-Suomessa.
Jyri Häkämies /kok:
Arvoisa rouva puhemies! On helppo yhtyä niihin puheenvuoroihin, joissa
on todettu, että hallitus toimi näissä olosuhteissa
oikein. Ensisijaisestihan tarkoituksena oli pyrkiä välttämään
tätä tukea, mutta tässä tilanteessa
ajauduttiin tähän.
Mutta jos me katselemme tätä elinkeino- tai kilpailupoliittisesti
ja nimenomaisesti EU:n näkökulmasta, on helppo
yhtyä myös niihin puheenvuoroihin, joissa todetaan,
että tällä tavalla tukitoiminta ei ole
terveellä pohjalla. Tuet leviävät maasta
toiseen, ja toinen ongelma on myöskin se, että helposti
toimialalta toiselle. Merenkulun ohella hyvin ajankohtainen aihe
on lentoliikenteen tuki. Nimenomaisesti EU:n perusajatuksiin kuuluisi
löytää yhtenäinen politiikka
tämän tyyppisissä asioissa. Siksi on
syytä tukea ja kannustaa Suomea ja ministeriä siinä,
että pohjoismaisella tasolla ja ennen kaikkea EU-tasolla löytyisi
yhtenäinen linja ja päästäisiin
tästä tuesta ajan myötä pois.
Ed. M. Korhonen merkitään läsnä olevaksi.
Liikenne- ja viestintäministeri Olli-Pekka Heinonen
Arvoisa puhemies! Lyhyesti tiettyihin kysymyksiin, joita täällä puheenvuoroissa
on esitetty:
Ed. Laitinen kysyi, miten Suomen tukimalli suhtautuu tavallaan
EU:n sallimaan maksimitukeen ja todella EU:n tekemiin suuntaviivoihin. Merenkulun
tuista matkustaja-alusten osalta tuki ei tarkoita maksimimäärään
menemistä, toisin kuin rahtialuspuolella meillä on
täysimääräiset tuet käytössä,
vaan tämä on ainoastaan tietty prosenttiosuus
siitä kokonaisuudesta, joka olisi mahdollista käyttää.
Peruste, miksi näin, on nimenomaan tavallaan se kompromissi,
jota aikaisemmassa puheenvuorossani kuvasin.
Myöskin ed. Laitinen kysyi, miten työvoima on
kehittynyt laivoilla kymmenen viime vuoden aikana esimerkiksi halpatyömaista
tulevien työntekijöitten osalta. Kansainvälisestihän
on niin tapahtunut, että näistä maista
tulleet työntekijät ovat lisänneet suhteellisesti
osuuttaan työpaikoista. Suomessa kovin paljoa ei ole työpaikkoja,
joissa olisi muita kuin suomalaisia työntekijöitä.
Joidenkin rahtialusten osalta on sovittu sen kaltaisesta ratkaisusta,
joka lainsäädännön mukaan on
mahdollista, että työmarkkinaosapuolten kesken
voidaan sopia siitä, että otetaan myöskin
muista maista tulevaa työvoimaa käyttöön, mutta
aika vähäistä se toistaiseksi on ollut.
Ed. Wallin kysyi EU:n merenkulun niin sanotusta miehitysdirektiivistä.
Se on totta, että tämän kaltainen asia
ja esitys oli esillä pari vuotta sitten. Nyt esityksen
osalta on ollut hyvin hiljaista. Mikään puheenjohtajamaa
ei ole ottanut sitä asiaa ajaakseen. Muistaakseni myöskään
Belgian listalla sitä asiaa ei ole, joten ainakaan nyt
ensi kuun neuvostossa siitä kysymyksestä ei tulla
keskustelua käymään. Näyttää siltä,
että se on jäänyt odottamaan toisia aikoja.
Kun täällä useassa puheenvuorossa
on toivottu, että Suomen hallitus on kansainvälisesti
aktiivinen sen suhteen, että pääsisimme
kaiken kaikkiaan tämän kaltaisista tuista eroon,
niin voin vakuuttaa, että kyllä tulemme tekemään
ja olemme jo tehneet kansainvälisellä foorumilla
kaikkemme, jotta tähän suuntaan päästäisiin.
Samalla on todettava se realismi, että kun täällä paljon
puhuttu dominoefekti on vasta menossa toiseen suuntaan, niin sen
keriminen taas toiseen suuntaan ei välttämättä tule
olemaan ihan lyhyellä aikavälillä tapahtuva
asia, mutta siihen suuntaan silti tulee pyrkiä.
Dominoefekti on jälleen saamassa todennäköisesti
uuden sysäyksen nyt, kun Tanska on ottanut tonnistoveron
myöskin käyttöön. On arvioitu
sitä, että tämä tietysti lisää paineita
myöskin Ruotsin osalta tehdä ratkaisuja tonnistoveron osalta.
Ruotsissahan ei tonnistoveron kaltaista tukea ole käytössä.
Siinä suhteessa on tietysti pidettävä mielessä myöskin,
silloin kun verrataan Suomen ja Ruotsin tilannetta, että Ruotsilla
ei kaikkia niitä instrumentteja ole käytössä,
joita Suomen on oman ratkaisunsa myötä tarkoitus
ottaa käyttöön.
Keskustelu päättyy.