10) Laki tieliikennelain 37 §:n muuttamisesta
Pertti Salovaara /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteeni tarkoitus on selventää ja
osittain myöskin laajentaa oikeutta suuntavalojen hätävilkkukytkennän
käyttöön. Ehdotetun lainmuutoksen tarkoitus
on tehdä mahdolliseksi esimerkiksi moottoritiellä seisovan
jonon viimeisen tienkäyttäjän varoittaa
takaa tulevia tienkäyttäjiä pysäyttämisestä johtuvasta
erityisestä vaarasta. Tarkoitus on myös, että moottoritiellä seuraavaan
poistumiskohtaan hinattavan rikkoutuneen ajoneuvon suuntavalojen
hätävilkkukytkennällä voitaisiin
varoittaa muita tienkäyttäjiä hinaamisen
aiheuttamasta erityisestä vaarasta.
Tieliikennelain 37 §:n 4 momentin mukaan suuntavalojen
hätävilkkukytkentää saa käyttää vain,
jos ajoneuvo on onnettomuuden, vaurion tai muun pakottavan syyn
johdosta jouduttu pysäyttämään
sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa
muulle liikenteelle. Onnettomuuden ja vaurion osalta kyseisen pykälän 4
momentin tulkinta on kyllä varsin yksiselitteinen, mutta
käytännössä muun pakottavan
syyn vuoksi pysäyttäminen on osoittautunut ongelmalliseksi
tulkita niin tavallisten tienkäyttäjien kuin lakia
valvovan viranomaisenkin taholta.
Esimerkiksi Saksassa on yleisenä käytäntönä se,
että moottoritieliikenteen syystä tai toisesta pysähdyttyä autojonon
viimeinen tienkäyttäjä varoittaa takaa
tulevia tienkäyttäjiä kytkemällä päälle
suuntavalojen hätävilkut. Menettely ei ole pakollista,
mutta se on sallittua sikäläisen tieliikennelain
16 §:n mukaan. Suomessa muiden tienkäyttäjien
varoittamista vastaavalla tavalla ei ole katsottu sallituksi. Tieliikennelain
34 §:ssä säädetään ääni-
ja valomerkistä siten, että milloin vaaran välttämiseksi
on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai
valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai
muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien
huomiota.
Liikennevirran ollessa kokonaan pysähtynyt pelkästään
jarruvaloilla tapahtuva takaa lähestyvien tienkäyttäjien
varoittaminen ei välttämättä ole
riittävä tapa kiinnittää muiden
tienkäyttäjien huomiota. Huonoissa keliolosuhteissa
voi jarruvaloilla varoittaminen sekoittua myös takasumuvalojen
käyttöön. Jarruvaloilla varoittaminen
ei myöskään kerro yksiselitteisesti,
liikkuuko tienkäyttäjä vai onko tämä joutunut
pysäyttämään ajoneuvon. Erityisesti
moottoriliikenne- tai moottoriteillä ajoneuvon pysäyttäminen,
olipa sen syy ihan mikä tahansa, on myös omiaan
aiheuttamaan erityistä vaaraa, koska pysäyttäminen on
lähtökohtaisesti kiellettyä ja niin ollen
liikenteessä noudatettavan ennalta-arvattavuuden periaatteen
vastaista. Suurimmassa vaarassa on se jonon viimeinen tienkäyttäjä,
joka on joutunut pysäyttämään
ajoneuvonsa esimerkiksi etäämmällä sattuneen
liikenneonnettomuuden tai ruuhkan vuoksi ja toisaalta tätä lähestyvä tienkäyttäjä.
Suuntavalojen hätävilkkukytkennän
käyttö olisi edelleenkin pääsääntöisesti
sallittua vain silloin, kun ajoneuvo on jouduttu pysäyttämään
sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa
muulle liikenteelle. Tällaisiksi paikoiksi katsottaisiin
ne ajoradan osat, joilla pysäyttäminen on omiaan
aiheuttamaan vaaraa liikenteelle näkyvyyden, liikennetilanteen
tai muun vastaavan syyn vuoksi, sekä moottoriliikenne-
ja moottoritiet, joilla pysäyttäminen on lähtökohtaisesti kiellettyä lukuun
ottamatta tieliikenneasetuksen 6 §:n 2 momentissa mainittuja
poikkeuksia.
Poikkeuksena pääsääntöön
olisi tilanne, jossa rikkoutunutta ajoneuvoa joudutaan moottoritiellä hinaamaan
käyttäen köyttä, vaijeria tai
muuta sellaista välinettä seuraavaan sallittuun
poistumiskohtaan saakka. Muuhun kuin seuraavaan sallittuun poistumiskohtaan
kestävä hinaaminen on kiellettyä tieliikenneasetuksen
4 §:n 2 momentissa. Moottoritiellä suoritettu
hinaaminen on omiaan aiheuttamaan erityistä vaaraa muulle liikenteelle,
koska nopeusero muuhun liikennevirtaan muodostuu väistämättä huomattavaksi eikä toiminta
ole ennalta-arvattavaa. Lakialoitteessa tarkoitettu suuntavalojen
hätävilkkukytkennän käyttö edellyttää erityistä vaaraa
muulle liikenteelle aloitteessa kuvatulla tavalla. Muulloin tulee
noudattaa tieliikennelain 34 §:n määräyksiä.
Tämä suuntavalojen hätävilkkukytkennän käyttömahdollisuuksien
laajentaminen ei vaadi varoja vuoden 2004 talousarviossa. Mainittakoon
tämä vielä erikseen.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Salovaaran tekemä lakialoite
tieliikennelain muuttamisesta hätävilkkujen osalta
on ihan oikea, hyvä aloite, kannatettava sellainen. Meillä on
varmasti kaikilla kokemuksia ulkomailla ajaessamme siitä,
missä eri yhteyksissä hätävilkkuja
on käytetty ja missä eri yhteyksissä ne
ovat sitten myöskin sen varoittavan signaalin tuoneet riittävän
ajoissa. Tältä osin totean, niin kuin alussa totesin,
että lakialoite on hyvä. Toivon, että se saa
valiokunnassa suotuisan käsittelyn ja aikanaan tulee sitten
myöskin lakina voimaan.
Mutta totean tässä yhteydessä, puhemies,
vielä sen, että tämä lakialoite
on toisaalta myöskin esimerkki siitä, miten järjettömässä tilanteessa meidän
tieliikennelakimme moneltakin osin on. Pitää noudattaa
pilkkua eri tilanteessa hyvin tarkasti, esimerkiksi hätävilkkujen
osalta. Kuinka voi olla mahdollista, että tältä osin
Suomessa on niin tiukasti rajattu se, missä tilanteessa
hätävilkkuja saa käyttää?
Joudutaan tekemään lakialoite, jotta hätätilanteessa
hätävilkkuja voisi yleisesti ottaen käyttää.
Tämä niin kuin yleisesti ottaen.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi toteaisin sen, että toisaalta
sitten seuraava ed. Salovaaran aloite tieliikennelain muuttamiseksi
niin, että alinopeus olisi rike, on taas osoitus myöskin
siihen suuntaan, että mennään järjettömyyksiin,
halutaan niin kuin pilkkua viilaamalla, lakia säätämällä,
että valvonnan, joka nyt tällä hetkellä poliisin
toimesta on resurssit huomioon ottaen rajallista, tasoa korotetaan.
Arvoisa puhemies! Tätä ed. Salovaaran tekemää aloitetta
hätävilkkujen osalta vahvasti tuen ja toivon,
että se saa suotuisan käsittelyn.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Muistan, kun takavuosina oli sellainen liikennekasvatusasia
tai -lause, joka totesi, että "ennakoi tuleva tilanne".
Nimenomaan tämä ed. Pertti Salovaaran lakialoite
143 on tätä, että "ennakoi tuleva tilanne".
Itse liikun hyvin paljon vuosittain maantiellä, pyöreästi
noin 50 000 kilometriä, ja siellä tapaa erilaisia
tilanteita ja tapahtumia. Tietysti tällainen tilanne, kun
hätävilkut vilkkuvat, on osoitus siitä,
että siellä on joku tilanne, joka on syytä muiden
tiellä liikkujien ottaa huomioon. Kun ed. Salovaara kertoo
aloitteen pääasiallisessa sisällössä,
että muun muassa moottoritiellä, liikenteen hidastuessa
viimeinen ottaisi hätävilkut käyttöön
ja laittaisi päälle, tämä on
minun mielestäni sitä joustavuutta ja turvallisuutta,
jota me liikenteessä tarvitsemme tästä eteenpäin,
niin kuin on tietysti tarvittu jo aiemminkin, joten omalta osaltani
toivon, että tämä lakialoite 143 saa
hyvin myönteisen käsittelyn valiokunnassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Noin esiteltynä ja tässä tekstinä luettuna
voi yhtyä tuohon perusviritykseen, että tämä on
ihan myönteiseen liikennekäyttäytymiseen
tähtäävä esitys. Minulla on
kysymys, kun nykyisin saa jopa kysyäkin, ainakin ulvahtaa
maailmankaikkeuteen kysymyksen: Onkohan ed. Salovaara aikonut tehdä tästä kirjallista
kysymystä niin, että liikenne- ja viestintäministeriön
"ei käy" -toimisto voisi tehdä siihen vastauksen,
minkä jälkeen voitaisiin käydä tästä rakentavahenkinen
keskustelu?
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Salovaaran aloite
on mielestäni ihan oikea, ja toivon myönteistä menestystä liikenneturvallisuuden
parantamisen vuoksi. Tässä yhteydessä vain
herää kysymys sitten siitä, että kun esimerkiksi
palomiehet hälytyksen saatuaan tulevat paloasemalle ja
he tulevat tavallisen tieliikennelain mukaan, niin olisiko siinä kenties
ajateltavissa jotain hätävilkun käyttöä.
Tämä olisi laajempi kysymys, mutta heitän
ajatuksen elämään. Tai esimerkiksi kun
itsekin olen vienyt tapaturmapotilasta ensiapuun, niin mieleen tuli
siinä, että tuossa tilanteessa voisi hätävilkku
olla käytössä, mutta laki kieltää sen.
Toivon, että näitä tilanteita harkittaisiin
sitten muitakin, missä tämä hätävilkun
käyttö voisi olla järkevällä tavalla
liikenneturvallisuutta edistämässä ja
parantamassa.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Olen hämmentynyt tästä lakialoitteesta, en
sentään sanaton kuitenkaan. Olen hämmentynyt
sen takia, että meillä on todellakin tieliikennelakiin
kirjoitettu semmoinen teksti, joka estää järjen
käytön tällä hetkellä.
Jos ihminen havaitsee, että jono pysähtyy yhtäkkisesti,
ja päättää laittaa hätävilkut
päälle varoittaakseen muita, se on todellakin
kielletty nykyisessä tieliikennelaissa. Olen aivan hämmentynyt.
Nykytilanne ja myöskin valitettavasti tämä ehdotettu
lakimuoto johtaa minusta siihen, että kaikki, mikä ei
ole erikseen sallittu, on kielletty. Voiko tällainen olla lain
henki ylipäätäänkään,
että kaikki pitää erikseen sallia?
Ed. Salovaaran tekemä lakialoite on erittäin hyvä,
mutta toivon, että valiokuntakäsittelyssä puututaan
sanaan "vain". Pitäisi säätää:
"Suuntavalojen hätävilkkukytkentää,
jolloin kaikki suuntavalot vilkkuvat samanaikaisesti tai vuorotellen edessä ja
takana, saa käyttää, jos ajoneuvo on
onnettomuuden" jnp., jolloin sana "vain" poistetaan, koska mielestäni
tämä ehdotettu muoto johtaa täysin ajattelun
kieltämiseen liikenteessä. Kuitenkin lienee kaikkein
tärkeintä, että ihmiset ajattelevat myös
ajaessaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Joka päivä näköjään
jotain uutta oppii. Tämä on minulle oppia, jotta
hätätilanteessa tätä ennen ei olisikaan
saanut käyttää hätävilkkuja.
Kun minä olen kuvitellut, että se hätävilkku
jo nimenä tarkoittaa sitä, jotta hätätilanteessa
käytetään, siksi vähän
niin kuin edellinen puhuja, kun luin tätä aloitetta
ja kuuntelin näitä puheita, olin jollakin tavalla
vähän epävarma ja hämmentynyt,
jotta näinköhän poliisit olisivat sitten
sakottaneet ja niillä olisi oikeus tänä päivänä,
kun tämä laki ei ole voimassa, sakottaa. Seuraava
puhuja, kun on poliisi, voisi todeta, olisiko Lahtelan akan poika saanut
sakot, kun panee hätävilkut päälle
hätätilanteessa. Minusta tämä tuntuu
aika kovalta jutulta. Minä odotan, että suomalaiset
ihmiset kyllä tuolla liikenteessä käyttävät
maalaisjärkeä ja kaupunkilaiset osaavat sitä käyttää,
vaikka eivät ole maalta kotoisin, ja laittavat varmasti
oikeassa tilanteessa hätävilkut päälle,
mutta varmaan kohta kuullaan se totuus, olisiko tullut sakko.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Näyttää siltä,
että sali panee painetta, mutta kyllä nämä kestetään.
En tiedä, minun tiedossani ei ole yhtään
sellaista tapausta, että olisi sakotettu näitten
valojen väärinkäytöstä,
koska nämähän yleensä ovat keskeisesti
sellaisia ongelmia, jotka neuvoin, kehotuksin ja käskyin
todetaan. Minä luulen, että meidän kannattaisi
varmaan pysähtyä miettimään
vaan, että meillä on jo suhteellisen vanha tieliikennelainsäädäntö.
Liikenne on muuttunut paljon siitä, kun tämä laki
on aikoinaan säädetty. Se on ollut pilkkutarkka
senkin takia, että liikennemäärät
ovat olleet toisenlaiset ja myöskin ajoneuvot ovat olleet
toisenlaisia. Kaikissa ajoneuvoissa ei ole silloin ollut esimerkiksi mitään
nelivilkkujärjestelmää, jolla voidaan
varoittaa muuta liikennettä, kun ensimmäiset autot silloin
aikoinaan tulivat. Lainsäätäjän
tarkoitus on ollut varmasti silloin, kun tätä on
säädetty, se, ettei aiheuteta väärillä varomerkeillä vääränlaisia
signaaleja, ja on tullut turhankin varovainen tieliikennelaki. Se
näkyy valosäännöksissä tieliikenneasetuksessa
läpi koko kirjan, eli siellä on hyvin tarkkaan
määritelty, mitä valoja ja koska saadaan
käyttää.
Ed. Salovaara on tietenkin ihan oikeassa, että jottei
kukaan koskaan tästä asiasta sakkoa saisikaan
eikä huomautuksia saisikaan, niin on kai luonnollista,
että silloin kun on konkreettinen, selvästi osoitettu
hätä, niin silloin voidaan käyttää autossa
hälytysvilkkujärjestelmää muiden
varoittamiseksi, onnettomuuden ennalta ehkäisemiseksi.
Väitän kuitenkin, että meidän
pitäisi mennä pikkuhiljaa läpi koko tieliikennelaki
ja päivittää se 2000-luvulle.
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa puhemies! Toteaisin lähinnä edustajille
Hemming ja Esa Lahtela, että on totta, että liikenteessä totta
kai täytyy käyttää omaa järkeä.
Mutta mitenkä on sitten siinä tapauksessa, kun
lakia valvova viranomainen ei suhtaudukaan positiivisesti siihen oman
järjen käyttöön siellä liikenteessä ja
vetoaa tieliikennelakiin? Tällaisia tapauksia on ollut.
Toinen, oikeastaan vielä painavampi pointti on se,
että me suomalaiset olemme erittäin lainkuuliaista
väkeä. Kun tässä nyt viimeisten
vuosien aikana olen sattuneesta syystä, väittäisinpä, jopa
tuhansien tienkäyttäjien kanssa keskustellut muun
muassa tästäkin asiasta, niin kyllä siellä elää se
peruspohjavirta, että jos joku asia ei ole sallittu, niin
ihmiset kokevat sen olevan kielletyn ja siten ollen eivät
myöskään halua rikkoa sitä lakia.
Ihmiset ovat hyvin lainkuuliaisia eivätkä halua
kilvoitella sillä harmaalla alueella, mikä nyt
on sallittua ja mikä on kiellettyä. Ymmärtääkseni
sen takiahan me täällä lakia säädämme, että se
kohtasi arjen realiteetit mahdollisimman järkevällä tavalla.
Keskustelu päättyy.