16) Laki alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain liitteen
muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun täällä ystävät
sosialidemokraatit aina silloin tällöin toteavat,
että hallitus ei kuuntele yhtään mitään,
mitä he arvokkaasti toteavat, niin minä, arvoisa
puhemies, luen täältä lakialoitteen perusteluista:
"- - alkoholijuomien hinnankorotusten tulisi olla kauttaaltaan
vähintään 10 prosenttia, jotta korotuksilla
olisi todellisia sosiaali- ja terveyspoliittisia vaikutuksia."
Arvoisa puhemies! Kyllä nyt on hallitus kuunnellut
täydellisesti sosialidemokraatteja, ja tämmöinen
päätös on jo eilispäivänä tehty,
että näin toimitaan.
Tarja Filatov /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraatit todellakin tekivät
esityksen alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain muutoksesta
jo syksyllä, ja lähtökohta oli se, että siihen
tehtäisiin 10 prosentin korotus. Nyt, niin kuin ed. Pulliainen
totesi, itse asiassa joukkotiedotusvälineistä olemme
lukeneet, että hallitus olisi tällaisen korotusesityksen
tekemässä. Tietenkin otamme sen ilolla vastaan,
mutta kuitenkin haluamme nähdä tuon lain sisällön
ennen kuin toteamme, että oma lakialoitteemme olisi tarpeeton.
Toivomme tietysti, että tällaisen toteamuksen
voisimme tehdä, koska kyse on paitsi alkoholipolitiikasta
ja alkoholinkäytön hillitsemisestä myös
siitä, että tätä kautta valtion
kassaan kertyy varoja. Tämä on ollut osa meidän
vaihtoehtoisen budjettimme rahoitusosiota ja sosiaalipoliittista
osiota, sekä että.
Mutta sitten on kaksi muuta lakialoitetta, joissa oikeastaan
molemmissa on kyse siitä, että me saisimme oikeudenmukaisemman
verojärjestelmän. Meillä on Suomessa
ikävä kyllä sellaisia verotuksen vapaamatkustajia,
jotka pyrkivät kiertämään veroja
ja käyttämään niitä porsaanreikiä,
jotka lainsäädäntö mahdollistaa,
hyväkseen ja välttämään
sellaisia veroja, joita toiset suomalaiset ja toiset yritykset taas
maksavat.
Ensimmäinen näistä on varainsiirtoverolain muutos.
Tähän varainsiirtoveropohjaan kuuluvat nykyisin
vain kotimaisten yhtiöiden osakkeet, ja nekin kuuluvat
siihen vain silloin, kun kaupan osapuolista ainakin toinen on Suomessa yleisesti
verovelvollinen. Tällä meidän aloitteellamme
esitetään säädettäväksi
lakiin vaatimus arvopaperikaupan vuosi-ilmoituksen antamisesta silloin,
kun kaupan osallisena on Suomen verovelvollinen. Tämä lisäisi
niiden tahojen mukaantuloa, jotka maksaisivat silloin veronsa. Lakiesityksessä esitetään
suomalaisten sijoittajien etävälittäjien
kautta tekemien arvopaperikauppojen myyntivoittojen verotusta. Etävälittäjällä tarkoitetaan
välittäjää, jolla siis ei ole
Suomessa kiinteää toimipistettä.
Arvopapereista saatujen myyntivoittojen verotus perustuu arvopaperikauppoja
välittävien välittäjien verottajalle
antamaan ilmoitukseen, joka annetaan siis vuosittain. Käytännössä verottajan
tietoon tulee noin yksi kolmasosa pörssissä tehtyjen
kauppojen kokonaisarvosta, koska valtaosa pörssin toimiluvan
saaneista ulkomaisista etävälittäjistä ei
anna vuosi-ilmoituksia. Suomalaisen välittäjän
kautta tapahtuvat kaupat ja myyntivoitot sekä -tappiot
ilmoitetaan välittäjän kautta suoraan
kerran vuodessa verottajalle. Myös sijoittaja tekisi tästä samasta
aineistosta tehdyn vuosi-ilmoituksen. Tämä järjestelmä toimii
moitteettomasti silloin, kun on kyseessä suomalainen sijoittaja
tai Suomessa toimiva välittäjä.
Mutta sijoittajien verotus ja verovalvonta perustuisi siis Suomessa
ensisijaisesti vuosittain annettaviin vuosi-ilmoituksiin. Näiden
perusteella määräytyisi suomalaisen sijoittajan
tai välittäjän myyntivoittoverotus ja
osakeomistustiedot laajemminkin. Mikäli tämä vuosi-ilmoitus
jäisi tekemättä, silloin perittäisiin
koko arvopaperikaupasta varainsiirtovero. Perusteena tälle
ehdotukselle on paitsi kilpailuneutraliteetti myös oikeudenmukaisuus.
Ulkomaiset välittäjät eivät saisi
jatkossa kilpailuetua suomalaisiin välittäjiin
nähden. Myös kaikki suomalaiset sijoittajat olisivat
tässä suhteessa samanlaisen verokohtelun piirissä.
Arviona on, silloin kun ollaan hyvin varovaisiakin näissä tuottoarvioissa,
että tällainen lain muutos toisi meille noin 300
miljoonaa euroa vuodessa.
Sitten toinen oikeudenmukaisuuskysymys, joka liittyy verotukseen.
Kyse on niin sanotusta käänteisestä arvonlisäverosta,
elikkä tämä on lakialoite 126, laki arvonlisäverolain
muuttamisesta.
Tällä aloitteella esitetään,
että otettaisiin käyttöön käännetty
arvonlisäverojärjestelmä. Sillä tarkoitettaisiin
siis järjestelmää, jossa arvonlisäveron
maksu siirretään työsuoritukset tekevältä aliurakoitsijalta
työsuoritukset vastaan ottavalle pääurakoitsijalle.
Käännetty arvonlisävero on käytössä aika
monissa EU-maissa ja toimii siellä. Meillä Suomessahan
tätä järjestelmää on
pyritty kehittämään esimerkiksi tilaajavastuulailla, jonka
mukaan tilaaja vastaa tiettyjen alihankintojen toimintojen tarkastamisesta,
ei siten, että hän joutuisi maksamaan vaikkapa
verot tai sosiaaliturvamaksut, vaan hän joutuu huolehtimaan,
että ne on maksettu. Mutta tässä lähdettäisiin
siitä, että pääurakoitsijalla
olisi hiukan enemmän velvoitetta.
Käännetyllä arvonlisäverojärjestelmällä pyritään
siis estämään sellaiset tilanteet, joissa
aliurakoitsijan maksamatta jääneet arvonlisäverot
hyväksytään kuitenkin vähennyskelpoisiksi
pääurakoitsijan arvonlisäverotuksessa.
Ja tietenkin tämän lain toinen keskeinen tavoite
on se, että me pyrkisimme pienentämään
veronkierrosta johtuvia kilpailuvääristymiä meidän
markkinoillamme. Tästä on tehty tuottoarvioita
niiden maiden perusteella, joissa tämä on otettu
käyttöön, ja Suomessakin on istunut tämmöinen
Verohallituksen työryhmä, jonka enemmistö katsoi,
että tällä uudistuksella voitaisiin tällä hetkellä saamatta
jääviä veroja saada noin 130 miljoonaa
euroa vuodessa enemmän kuin nykyjärjestelmällä. Kyse
ei ole siis sellaisista veroista, joita otettaisiin yrittäjiltä lisää,
vaan kyse on sellaisesta uudistuksesta, jossa useampi verovelvollinen
maksaisi ne verot, joita hänen kuuluu oikeasti maksaa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä jatkaa ja ehkä joiltakin
osin syventää ryhmäjohtajamme Tarja Filatovin
käyttämää puheenvuoroa, esittelypuheenvuoroa,
joka koski tätä käännettyä arvonlisäverojärjestelmää.
Erityisesti, kun olen eduskunnassa nyt ollut jo toista kautta
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa,
täytyy ilolla todeta se, että kun olemme eri yhteyksissä kuunnelleet
muun muassa rakennusteollisuuden asiantuntijoita, siis työnantajapuolta ja
myöskin Rakennusliittoa, entistä Rakennustyöväen
liittoa, niin on ollut mielenkiintoista ja hyvä todeta
se, että näillä molemmilla paarteilla on
monissa asioissa hyvin sama huoli, sama ääni kellossa,
ja molemmat pitävät tärkeänä sitä,
että rakennusalalla käydään
reilua kilpailua, maksetaan työehtosopimuksen mukaiset
palkat niin suomalaisille duunareille kuin ulkomaalaisillekin. Se
on minusta ollut tärkeä havainto.
Laajemmista vero- ja oikeudenmukaisuusnäkökulmista
me sosialidemokraatit olemme halunneet nostaa nimimerkillä "Tositarkoituksella"
esiin tämän käännetyn arvonlisäverojärjestelmän
nyt lakialoitteen muodossa, ja se on osa tätä meidän
vaihtoehtobudjettiamme. Aivan niin kuin tässä eduskuntaryhmämme
puheenjohtaja Filatov totesi, tämä käännetty
arvonlisäverojärjestelmä on käytössä monissa
maissa — Itävallassa, Alankomaissa, Saksassa,
Ruotsissa — ja on kaikki edellytykset sille, että se
voisi olla ja sen pitäisi olla myöskin Suomessa.
Tilannehan on tällä hetkellä se,
että rakennusalalla on tällaisia verovelkoja satoja
miljoonia. Nyt lokakuun alussa 2008 toimialan verovelka oli 604
miljoonaa euroa, ja määrä on kasvanut viime
vuosina nopeasti ja edustaa merkittävää osaa
koko yrityssektorin verovelasta. Suuri osa tämän
rakennusalan veroveloista kertyy alle kymmenen työntekijän
yrityksistä, siis niistä, jotka ovat juuri tämmöisiä aliurakoitsijoita
ja aliurakoitsijan aliurakoitsijoita, (Ed. Pulliainen: Täsmälleen
näin!) ja voisin jatkaa nyt tätä luetteloa
vielä tästäkin pidemmälle, koska
tämä on tätä todellisuutta tänä päivänä.
Toinen asia on kokonaan se, että tällä laajamittaisella
aliurakoinnilla on myöskin kielteisiä seurauksia,
jotka liittyvät rakentamisen heikkoon laatuun ja verojen
ja sosiaaliturvamaksujen ja muiden yhteiskunnallisten velvoitteiden
laiminlyönteihin. Nyt sitten on, viisasta kyllä,
nähty hyväksi ratkaisuksi se, että pääurakoitsija
ottaa tällä käännetyllä arvonlisäverojärjestelmällä tällaisen
ikään kuin yhteiskuntavastuun siitä,
että paimentaa sitten aliurakoitsijat vastaamaan yhteiskunnallisista
velvoitteistaan. Eli tässä käänteisessä arvonlisäverojärjestelmässä ostaja
eli hankkeen pääurakoitsija tilittäisi
aina arvonlisäveron. Nykyjärjestelmän
mukaan arvonlisäveron maksaa urakointiketjuun kuuluva aliurakoitsija,
mikä on tuonut alalle siis laajan veronkierron ja jopa
järjestäytynyttä rikollisuutta.
Toivomme, että tämänkin vakavasti
tehdyn lakialoitteen myöskin hallitus ottaisi vakavasti
ja myöskin eduskunnan enemmistö, koska minusta olisi
nyt syytä edetä tässä suomalaisen
yhteiskunnan verokannan levittämisessä sellaisiin
kohtiin, joissa on varmaa tuottoa, ja jolla on myöskin
tämmöistä yhteiskunnallista ja tervehdyttävää vaikuttavuutta
koko yhteiskunnan, myöskin tämmöisen
veromoraalin, kannalta.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Minäkin kiinnitän huomiota
näihin veropoliittisiin aloitteisiin liittyen sekä varainsiirtoverolakiin että arvonlisäverolakiin.
Ensinnäkin yhteiskunta onnistuu silloin aika hyvin,
jos veropohja on laaja ja pitävä. Silloin voidaan
verotasot pitää aika matalina ja voidaan ylläpitää hyvinvointivaltiota.
Viime aikoina tämä laaja veropohja on alkanut
rapautua: sitä on kaiken maailman vippaskonsteilla rapautettu,
on erilaisia vähennysjärjestelmiä, ja
asiantuntijat sanovat, että tällä tavalla
voidaan kiertää budjettikehystä, ja se
saattaa jopa sieltä heijastua.
Kiinnitän huomiota siihen, että 1990-luvun alussa,
vuonna 1992, laman kourissa arvopaperikaupan leimavero poistettiin.
Tavoitteena oli yritysten oman pääoman hankkimisen
helpottaminen sekä osakemarkkinoiden elvyttäminen.
Silloin tämä leimavero oli 1 prosentin luokkaa,
se oli 1 prosentti kauppahinnasta. Maailma on kyllä muuttunut.
Nämä perustelut ja perusteet ovat kadonneet tältä vapautukselta.
Sen olisi pitänyt olla esimerkiksi määräaikainen.
Mutta kun täällä on puhuttu asiasta tietoisena
siitä, että Lontoonkin isossa pörssissä on
muistaakseni tällainen 0,5 prosentin leimavero — käytän
tätä sanaa — niin meillä ei
edes 0,2:ta prosenttia, ei murto-osaakaan, ei mitenkään
haluta verottaa tämmöisellä paperikaupalla,
osakepapereilla spekulointia. Pääomia pitää voida
verottaa, sinne suuntaan pitää katsoa. Työtä verotetaan
jo ihan riittävän rankasti, mutta tämän
kaltaiset nopeat osakekaupat, jotka ovat kerta kaikkiaan vaan rahalla
pelaamista, ne sietäisivät kyllä pienen
veron. Eivät ne pörssit mihinkään
karkaa eivätkä ne volyymit mihinkään
putoa. Samalla lailla ne spekulantit pelaavat, mutta yhteiskuntakin
saisi sieltä pienen siivun osakseen.
Näissä kahdessa aloitteessa tähtäimessä on harmaan
talouden vähentäminen. 300 miljoonaa euroa saadaan
sillä tavalla, että se joka on Suomessa verovelvollinen,
tekee vuosi-ilmoituksen. 300 miljoonaa euroa — mitä se
on suomeksi? Eduskunnan perinteisesti tekemät budjettimuutokset
ovat noin 50 miljoonaa euroa vuodessa. Sen verran eduskunta on usean
vuoden ajan lisännyt hallituksen budjettiesitykseen valtion
menoja. 300 miljoonaa kattaa kuuden vuoden eduskunnan budjettimuutokset.
(Ed. Pulliainen: Otti!) — Niin, otti ja tuota, se on kuuden
vuoden potti!
Maksuttoman päivähoidon — jota esimerkiksi
hallituksen johtavat ministerit, pääministeri
ja valtiovarainministeri, pitävät ihan maailmanlopun
meininkinä — hintalappu on 250 miljoonaa euroa
vuodessa. Vielä jäisi 50 miljoonaa johonkin hyvään
tarkoitukseen (Ed. Pulliainen: Se on yhden vuoden lisäykset
valtionvaroista!) — kyllä — vain sillä,
että verovelvollinen tekisi vuosi-ilmoituksen rahalla pelaamisestaan.
Luulisi, että jokainen hallitus olisi tällaisesta
300 miljoonan potista varsin kiinnostunut, kun ei siinä montaa sivua
tarvitsisi paperia kirjoittaa, kun se olisi toimivaa lainsäädäntöä.
Edelleen harmaan talouden sateenvarjon alla purjehtii arvonlisäverospekulanttien
joukko. Rehelliset sijoittajat, rehelliset rakentajat ja rehelliset
yrittäjät kärsivät markkinoilla
siitä, että on tällaisia vapaamatkustajia.
Se on täysin itsekästä toimintaa. Yleistä hyötyä siellä ei
ole mitenkään, kun perittyjä arvonlisäveroja
jätetään tilittämättä.
Jokuhan on jo maksanut, ne pitäisi tilittää eteenpäin
ja niitä tilityksiä ei tehdä. Varovainen arvio
on 130 miljoonaa euroa. Sillä tavalla se olisi saatavissa
yhteiskunnan kassaan, että käännettäisiin
tämä arvonlisäveron maksujärjestelmä, eikä se
ole mitään munkkilatinaa. Näin on tehty Itävallassa,
Hollannissa, Saksassa, Ruotsissa. Ajatelkaa: Saksalaisilla, jotka
ovat tarkkoja monessa asiassa — erityisen tarkkoja rahan
käytössä ja ovat siitä maailmankuuluja — on
tämä järjestelmä. He osaavat
laskea, ja he eivät halua maksaa turhasta. Tässä jos
missä meillä on oppimista saksalaisesta taloudenpidosta.
Koko Euroopan tasolla tämä on arvioitu 70 miljardin
suuruiseksi potiksi. Tämähän alkaa ravistella
koko Euroopan kilpailukykyä, tämän mittainen
harmaa talous. (Ed. Pulliainen: Sen takia talousneuvostokin on sitä käsitellyt!)
Toivoisin kyllä, että hallitus ottaisi tämän
vakavasti. Ja mitä voisi myöskin toivoa, kun meillä on
tämmöistä tutkivaa journalismia, että meidän tiedotusvälineetkin
ryhtyisivät, tulisivat mukaan näille linjoille,
nostaisivat tällaisen kissan pöydälle,
mikä liittyy tässä esitettyyn 300+130,
siis lähes 500 miljoonan harmaan talouden pottiin, joka
olisi muutamalla paperiliuskalla saatavissa yhteiskunnan kassaan,
kunhan vaan täällä hallitus toisi tämmöisen
esityksen. Uskon, että eduskunnassa ei olisi kitkaa sen
läpimenoon. Ei muuta kuin puhtia pyttyyn arvoisalle hallitukselle.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä esitetyt
veropoliittiset ratkaisut on niin hyvin esitetty, että minä toivon,
että ne asianomaisessa valiokunnassa saavat sen huomion
osakseen, mitä tarvitaan. Kyllä yhteiskunta tarvitsee verotuloja,
ja vaikuttaa, että nämä ovat hyvin oikeudenmukaisesti
esille tuotuja. Toivon todella valiokunnassa hyvää keskustelua
asiasta.
Sitten kysymys, joka liittyy alkoholiverotukseen: On aivan hyvä,
että tähän on haluttu kiinnittää tässäkin
yhteydessä huomiota. Hallituksen esityksenhän
tuosta asiasta tulemme saamaan; ratkaisu hallituksessa on tehty.
Mielestäni alkoholiverotuksen osalta pitäisi pyrkiä siihen,
että verolla koottaisiin kokoon kaikki ne haittavaikutukset,
mitä ne maksavat. Tätä on tietysti vähän vaikea
laskea, mutta minusta olisi ihan kohtuullista, että niitä haittoja,
jotka voidaan kohtuudella laskea alkoholista johtuviksi, vastaava
summa koottaisiin erilaisina alkoholiveroina myöskin yhteiskunnalle.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Pitäisikö sitten, ed. Oinonen,
hyödyistä maksaa huvivero?
Puhemies! Näihin ed. Filatovin ja ryhmän aloitteisiin:
voisi yhtyä siihen, mitä tässä ovat
puhuneet edustajat Saarinen, Gustafsson ja Filatov tästä käännetystä arvonlisäverosta
ja varainsiirtoverosta. Minua on jäänyt ihmetyttämään
monta kertaa tässä, että kun jotain tavallista
ihmistä koskevaa esitystä tehdään,
niin kyllä VM:stä löytyy äkkiä valmistelua
ja sieltä valmista verolakia tulee ja autoveroakin muutetaan
monta kertaa vuodessa. Ovatkohan ne lait nyt sitten aina onnistuneita
vai eivät, mutta jos tämmöisiä esityksiä tulee,
niin sieltä tulee heti tyrmäävä vastalause,
ja se on lähes ylimaagisen täydellinen porukka,
joka siellä toimii, joka on aivan oma jenginsä,
joka tekee ja tietää kaiken, ja joka on kaikkeen
vain pelkästään pätevä eikä yhtään
sopiva. Täytyy sanoa, että siltä osin
on ylivoimaiset esteet tässä näitten
kohdalla, ettei pystytä tämmöisiä tekemään.
Se ei ole mennyt minulle perille, että mikä siinä on,
että tämmöinen, sanotaan lähes
puolen miljardin potti, niin siitä puhutaan tuossa yhtäkkiä,
että vuodessa nyt ei saada muka esitystä aikaan
ja että se tuottaa hankaluuksia sinne ja se tuottaa hankaluuksia
tänne. En tiedä, mihinkä se hankaluuksia
tuottaa, muutamalle rahamiehelle tietenkin tuottaa hankaluuksia,
kun he joutuisivat maksamaan niistä, niin kuin muutkin
maksavat. Mutta toivotaan, että siihen saataisiin oikea malli.
Mutta tähän alkoholiveroon minulla on sitten vähän
toisenlainen kanta, enkä siihen ryhmän aloitteeseen
nimeäni laittanutkaan. On tässä tämänkin
vuoden aikana tullut 3—4 kertaa käytyä tuolla
lahden eteläpuolella Tallinnassa, ja kun käytte
katsomassa siellä, miten niitä linja-autoja pakataan
ja erilaisia henkilöautoja, pakettiautoja pakataan, niin
se on muuten valtava määrä, mitä sieltä tuodaan.
Jos tätä veroa nyt nostetaan sille tasolle, jossa
oltiin silloin ennen sitä alennusta, ruvetaan sinne saakka
menemään, niin kyllä tässä tietysti
Tallinkin Mehtosen Keijo — ystäväni pitkältä ajalta
ja työkaveri 1980-luvulla — niin minä luulen,
että hän hymyilee partaansa ja tietää,
että matkustajia tulee entistä enemmän.
Varmasti myöskin linja-autoliikennöitsijät
tuolla meidänkin seudulla, ed. Oinonen, kyllä hykertelevät
käsiään, että alkaa kauppa käydä ja
isompia vehkeitä tarvitaan, kun alustoja ruvetaan täyttämään
entistä enemmän.
Tämä maan epätasa-arvo tulee olemaan
selkeä. Vielä tuolta meidän seudulta
Jyväskylästä asti tullaan käymään
ja hakemaan ja tuodaan sitten kerralla niin paljon, että se
hetkeksi aikaa riittää. Mutta mitäs sitten
ne ihmiset, joilla ei ole varaa lähteä ja jotka
tuolla Kainuussa ja tuolla asuvat? Heillä ei ole mahdollisuuttakaan
sieltä ihan äkkiä tulla, ja se on sitten
jo kalliimpaa. Se kyllä tulee toteutumaan, että epätasa-arvoisuus lisääntyy,
ja heille, jotka sitä viinaa hankkivat, niin se on aina
hintansa väärtti, näin sanotaan. Uskoisin,
että ei ole järkeä nostaa oikein paljon, ja
että kyllä tuo 10 prosentin korotus, jota hallitus
on esittänyt, niin se varmaan on siellä maksimissaan,
joten en kannata sen korkeampaa korotusta. Voi olla, että huonosti
käy, jos enempi nostetaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Rönnille
kommenttina tästä viinaveroasiasta: On aivan totta,
että nimenomaan valtiovarainministeriön virkamiesten
säikähtäminen silloin aikoinansa tuotti
sen tuloksen, että tämä ale-linja voitti.
Pitää ottaa huomioon, että pääministeri,
joka lienee näitä ehdottomia henkilöitä näissä alkoholiasioissa,
joutui varmaan elämänsä taistelun käymään,
kun ale-linjalle lähti.
Mutta siitä, ed. Rönni, siitä ajasta,
sen ajan jälkeen on tapahtunut paljon. On tapahtunut myöskin
se, mikä on nyt vienyt Suomen verotuloja 1,5 miljardia
muutaman kuukauden aikana. Elikkä toisin sanoen ei siitä ole
kuin kaksi kuukautta, kun Viron hallitus ilmoitti, että nyt
loppuvat verotulot miltei kokonaan ja että nyt täytyy
ruveta keräämään jostakin tuloja,
niin että sitä valtiokoneistoa voidaan pitää yllä.
Elikkä minä luulen, että tässä käy
sillä tavalla, että Vironkin hallitus ja parlamentti
ovat pakotettuja nostamaan viinaveroja ihan pelkästään
saadakseen fiskaalisesti tuloja sen yhteiskunnan pystyssä pitämiseen. Elikkä siis
toisin sanoen tämä autuus sitten heillä,
jotka haluaisivat följätä niitä viinoja
tuolta Virosta Suomenniemelle, niin heidän nämä perusteensa
alkavat tässä pikkuhiljaa murtua.
Arvoisa puhemies! Toinen asia tässä on tämä käännetty
arvonlisäverojärjestelmä. Taistelu, jossa
olen ollut jo hyvin kauan mukana, toistakymmentä vuotta.
Aikoinaan tein operaation, jossa tein Markku Hirvosen työryhmän
ehdotusten perusteella sarjan kirjallisia kysymyksiä, joissa
katettiin koko tämä harmaan ja mustan talouden
kenttä. Oli mielenkiintoista todeta — ja sain
sen aineiston haltuunikin sitten — mitä vastasivat
siihen nykyinen Elinkeinoelämän keskusliitto EK
ja Suomen Yrittäjät ry. Siis kerta kaikkiaan aivan
täydellinen tyrmäys kaikille toimenpiteille, jotka
liittyivät harmaan ja mustan talouden kuriinsaamiseen,
aivan totaalinen vyörytys.
Mielenkiintoista, arvoisa puhemies, tässä vasteessa
oli se, että aivan samaan aikaan oli kokemuksia Hollannin — ja
silloin taisi olla myöskin Belgia mukana — käännetystä arvonlisäverojärjestelmästä,
yksi esimerkki poimittuna tähän tarkasteluun.
Kaikki selvitykset Hollannista rakennusteollisuuden osalta käännetystä arvonlisäverojärjestelmästä
olivat
pelkästään myönteisiä, niin
myönteisiä kuin ne olla voi. Niitä oli
sikäläinen hallitus hankkinut koska vähän
oli itsekin säikähtänyt, että mitenkähän
tässä nyt oikein sitten käy, kun on niitä sillä tavalla
ajattelevia kuin Suomen EK-porukka on ja silloin Suomen Yrittäjätkin
oli. Sen jälkeenhän sitten Saksa ja Itävalta
päättivät tähän ryhtyä ja
asia tuli myöskin keskusteluun Ecofinissa. Siellä oli
todella kiinnostusta, mutta nyt sitten siitä ollaan kiikun
kaakun näköjään, että mitä tehdään.
Mutta sitten kun tuli tietoon, että Ruotsi lähtee
tähän mukaan, minä ajattelin, että no
nythän se onnistuu, kun Ruotsi lähtee mukaan;
Suomihan yleensä menee siten, että kun Ruotsi
uskaltaa, niin kyllä Suomikin uskaltaa. Mitenkä kävikään?
Valtiovarainministeri sanoi, että juu, tämä oli
hieno juttu, että Ruotsi kokeilee, nyt me katsomme, kuinka
Ruotsille käy, ja sitten sen jälkeen. Elikkä läskiksi
meni.
Tilanne on kerta kaikkiaan sillä tavalla, että se on
aivan välttämättömyys. Meillä ei
ole mitään muita vaihtoehtoja kuin saada pistää harmaa
ja musta talous kuriin. Nyt kun tämä Yhdysvaltain, Britannian
ja Irlannin liikkeelle laittama finanssikriisi rupesi kolkuttelemaan
Euroopan unionin komission portteja, ja puheenjohtajamaanahan oli
Ranska — niin kuin on nyt vieläkin vuoden loppuun
saakka — niin ensimmäisenä reaktiona presidentti
Sarkozy lähti liikkeelle ja kutsui tämän
harmaan ja mustan talouden kuriinsaamiskonferenssin koolle, että nyt
kerta kaikkiaan meidän hommamme, vastareaktiot, eivät
ainakaan onnistu, jos me emme saa harmaata ja mustaa taloutta kuriin.
Minä toivon, että tähtiyksilöksi
julistettu Suomen valtiovarainministeri on tähtiyksilö myöskin
tässä suhteessa.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tästä alkoholiverosta
meillä näköjään käy sellainen
yksituumainen linja, ja mitä ihmisten kanssa keskustelee,
niin kyllä kansa hyväksyy alkoholiveron korotuksen.
Me varmasti täällä eduskunnassa yli puoluerajojen
haluamme, että sekä terveysvaikutteet että verotulot
kasvavat, ja näin ollen tässä lyödään
kättä päälle.
Silloin viimeksi, kun tilaajavastuuasioita käsittelimme
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa ja
täällä eduskunnassa laajemmin, niin aivan
kuten ed. Gustafsson toi esille, monet seikat nousivat tähän
problematiikkaan ja tähän rakennuspolitiikkaan
ja siihen maailmaan, jossa todella mittavien hankkeiden, rakennushankkeiden,
sisällä toimii useita alihankintafirmoja. Kun
nostatte tämän käännetyn arvonlisäveron
nyt keskusteluun, niin se on erittäin hyvä asia,
että lähdemme liikkeelle siitä, että keskustelemme
siitä, voitaisiinko näitä asioita käsitellä uudelleen.
Tämä myös kannustaa niitä alihankintafirmoja,
joiden asiat ovat kunnossa, jotka hoitavat arvonlisäveroasiansa,
myöskin nämä työntekijöiden
asiat, palkkausasiat, ja jotka ovat yhteiskuntavastuullisia. Tämä vie
heidän asioitaan myös eteenpäin ja lisää heidän
kilpailukykyään varmasti sitten näissä urakkatarjousasioissa,
joten tervehdin ilolla tätä asiaa, että voimme
tästä yhteisesti täällä keskustella.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Rönni toi esille liittyen tähän
alkoholiverotukseen näkökohtia, jotka ovat asioita,
jotka vaatisivat sitä, että Euroopan unionin puitteissa
saataisiin asiaan semmoinen korjaus, että koko unionin
alueella voitaisiin nähdä ne ongelmat, mitä alkoholi
aiheuttaa, ja sen pohjalta luoda yhtenäistä alkoholipoliittista
verolinjaa.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! On varmasti niin, että parasta olisi,
mikäli koko EU:ssa olisi yhteinen alkoholiveroprosentti,
silloin tämä tällainen rajat ylittävä epäterve
kauppa vähenisi, mutta luulen, että se on vielä aika
pitkän askelen takana.
Ed. Rönni oli huolissaan tästä matkatuonnista.
Minä oikeastaan näen asian niin, että jos
ihminen matkustaa Suomesta rajan taakse ostaakseen alkoholia halvemmalla
ja hieman pienemmällä verotuksella, niin kyllä hän
sillä matkalla ne verot moneen kertaan maksaa; hän
maksaa ne kulkemalla sinne, hän maksaa niiden palveluiden ostamisessa
ja muussa, enkä niinkään ole huolestunut
tästä porukasta. Mutta se on huolestuttavaa, että jotkut
niistä ihmisistä, jotka matkustavat tämän
halvemman alkoholin perässä, tulevat Suomeen ja
myyvät sitä pimeästi ilman, että siitä maksetaan
sitten minkäänlaista veroa. Tämähän on
se suurin huoli. Tämä oli se syy, miksi aikanaan
alkoholiverotusta alennettiin niin roimasti, kun pelättiin,
että tämä pimeä kauppa lisääntyy, jos
hintaero esimerkiksi Suomen ja Viron välillä on
niin suuri kuin se silloin oli. Onneksi Virossakin on herätty
siihen keskusteluun, että alkoholin verotusta kannattaisi
nostaa.
Mutta jo silloin, kun tuo viinaveron alennus säädettiin,
tausta-ajatuksena oli se, että sitä pikkuhiljaa
nostettaisiin, jotta tällainen sokkivaikutus, joka ehkä silloin
olisi aiheuttanut pimeän myynnin lisääntymisen,
saataisiin pois. Sen vuoksi on järkevää,
että tehdään niin kuin silloin suunniteltiin
elikkä nostetaan askel askelelta alkoholiverotusta. Sen
haitat ovat kiistattomat. Ja luulen, että vaikka me moninkertaistaisimme
alkoholiverotuksen, niin ikävä kyllä emme
pääsisi siihen, mihin ed. Oinonen tässä viittasi,
eli ne haitat maksettaisiin sillä verotuksella. Mutta sen sijaan
tällaisilla pienillä portailla saadaan ihan kohtuullinen
summa yhteiseen kassaan, ja sen lisäksi joidenkin ihmisten
kohdalla jää muutama pullo ostamatta ja sillä on
myös terveys- ja sosiaalivaikutuksia.
Keskustelu päättyi.