Anne Holmlund /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksen taustalla on valtioneuvoston
tammikuussa 2012 hyväksymä harmaan talouden vastainen
ohjelma, jonka tarkoituksena on edistää talousrikosten
selvittämistä ja rikosvastuun toteutumista. Ohjelmaan
liittyen esityksessä ehdotetaan konkurssilakiin muutosta,
jonka mukaan pesänhoitajan tulisi tehdä tietyistä rikosepäilyistä ilmoitus poliisille.
Tutkintapyynnön tekemistä ei varattomuuteen
raukeavassa konkurssipesässä nykyisin edellytetä,
ja käytännössä tehtävä kuuluu
syyttäjälle. Lakivaliokunta on yksimielisessä mietinnössään
kannattanut muutosta, sillä se vähentää päällekkäistä työtä sekä yksinkertaistaa
ja nopeuttaa rikosasian käsittelyä.
Rikosilmoitusvelvollisuus on raukeaviin konkurssipesiin nähden
uusi tehtävä. Koska tämä tehtävä palvelee
yleistä etua, valiokunta on pitänyt perusteltuna,
että samassa yhteydessä mahdollistetaan se, että tehtävästä aiheutuvasta
lisätyöstä voidaan maksaa pesänhoitajalle
palkkiota valtion varoista. Valiokunta puoltaa myös sitä, että pesänhoitajan
palkkion ja kulukorvauksen enimmäismäärää pesäluettelon
ja velallisselvityksen laatimisesta varattomassa konkurssipesässä korotetaan
nykyisestä 500 eurosta 1 000 euroon. Saadun selvityksen
mukaan nykyinen korvaus ei edes enimmäismääräisenä vastaa
pesäluettelon ja virallisselvityksen laatimisesta aiheutuvaa
työmäärää. Edellä mainitut
ehdotukset ovat valiokunnan asiantuntijakuulemisessa saaneet varauksettoman
kannatuksen.
Sen sijaan hallituksen esitykseen sisältyvä periaatteellisesti
merkittävä ehdotus velallisen itsekriminointisuojasta
sai valiokunnan asiantuntijakuulemisessa ristiriitaisen vastaanoton,
ja asia osoittautui valiokuntatyössä varsin kimurantiksi.
Itsekriminointisuojalla tarkoitetaan Suomessakin rikosprosessissa
tunnustettua periaatetta, jonka mukaan rikoksesta epäiltyä tai
syytettyä ei voida pakottaa eikä painostaa myötävaikuttamaan
oman syyllisyytensä selvittämiseen. Euroopan ihmisoikeussopimukseen
ei sisälly nimenomaista määräystä periaatteesta,
mutta Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on ratkaisuissaan todennut,
että se sisältyy ihmisoikeussopimuksen 6 artiklassa
säädettyyn oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin.
Vaikka itsekriminointisuoja on keskeisesti rikosprosessiin liittyvä oikeudenmukaisen
oikeudenkäynnin tae, sillä on Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
ratkaisukäytännön ja korkeimman oikeuden
uusimman oikeuskäytännön myötä katsottu
olevan vaikutusta myös rikosprosessin ulkopuolisissa menettelyissä,
joissa henkilö on sanktion uhalla velvoitettu antamaan
tietoja. Tällainen menettely on muun muassa konkurssi, jossa
velalliselle on konkurssipesän selvittämiseksi
ja velkojen maksun saantioikeuden turvaamiseksi säädetty
laaja tiedonanto- ja myötävaikutusvelvollisuus,
samoin kuin velvollisuus vahvistaa pesäluettelo oikeaksi.
Kyseisten velvoitteiden täyttämisen tehosteeksi
tuomioistuin voi määrätä uhkasakon
tai tietyin edellytyksin painostusvankeutta, ja viime kädessä sovellettaviksi
voivat tulla myös rikoslain säännökset
velallisen petoksesta.
Eit on ratkaisuissaan vahvistanut, ettei viranomaismenettelyihin
liittyvä tiedonantovelvollisuus itsessään
loukkaa itsekriminointisuojaa eikä periaate sinällään
estä velvoitteiden sanktiointia tai väärien
tietojen antamisen kriminalisointia. Tilannetta on kuitenkin arvioitu
toisin, kun viranomaismenettelyn kanssa samanaikaisesti tutkitaan
rikosta ja rikoksesta epäiltyä tai syytettyä vaaditaan
viranomaismenettelyssä sanktion uhalla antamaan tietoja,
joilla on merkitystä rikosasiassa.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan oikeustilan selkeyttämiseksi,
että konkurssilakiin sisällytetään
uusi säännös, jonka mukaan, jos velallinen
on epäiltynä esitutkinnassa tai syytteessä rikoksesta,
hän ei olisi velvollinen antamaan pesänhoitajalle
konkurssilaissa tarkoitettuja tietoja niistä seikoista,
joihin epäily tai syyte perustuu. Säädös
antaa siten konkurssivelalliselle oikeuden olla vaiti tietyin edellytyksin.
Valiokunnan käsittelyssä kävi hyvin
selväksi, että periaatteesta säätäminen
laissa on haasteellista. Tämä johtuu ensinnäkin
periaatteen tulkinnanvaraisuudesta, sillä periaatteen sisältö ja
ulottuvuus perustuvat Eit:n ja korkeimman oikeuden oikeuskäytäntöön.
Käytäntö koskee yksittäisiä tapauksia,
joista voi olla vaikea johtaa yleistä oikeusohjetta. Periaatteen
sisältö myös täsmentyy ja voi
saada uusia ulottuvuuksia Eit:n uusien ratkaisujen myötä.
Tulkinnanvaraisuuden vuoksi päätelmien tekeminen
siitä, kuinka pitkälle suojan toteuttamiseksi
on mentävä, on näin ollen vaikeaa. Lisäksi itsekriminointisuojasta
laissa säätämisen tekee haasteelliseksi
se, että suoja on mahdollista toteuttaa eri tavoin. Tämä tuli
selkeästi esiin myös lakivaliokunnassa, jossa
eräät asiantuntijat pitivät hallituksen
esittämää niin kutsuttua vaitiolomallia
parempana ratkaisuna mallia, jossa ehdotettiin hallituksen esityksen
valmistelua edeltävässä oikeusministeriön
työryhmässä.
Tässä niin kutsutussa palomuurimallissa itsekriminointisuojaa
konkurssimenettelyssä ei olisi kirjattu lakiin, vaan konkurssimenettelyssä olisi poikkeuksellisissa
tapauksissa mahdollistettu ulosotossa käytetyn ulosottoselvityksen
tekeminen. Ulosottoselvityksessä annettuja tietoja olisi voitu
käyttää konkurssimenettelyssä,
mutta niitä ei olisi voitu käyttää velallisen
saattamiseksi syytteeseen tai näyttönä rikosprosessissa.
Pesänhoitajaa ja velkojia olisi koskenut salassapitovelvollisuus
ulosottoselvityksen sisällöstä.
Palomuurimalli olisi velkojien oikeuksien kannalta tehokas,
mutta valiokunta päätyi mietinnössään
kuitenkin siihen, ettei tätä ulosotossa käytössä olevaa
mallia voitaisi vaikeuksitta siirtää konkurssimenettelyyn.
Tähän johtopäätökseen
oli päädytty myös lainvalmistelussa,
minkä vuoksi hallituksen esitys pohjautuu eri ratkaisuun.
Toisaalta on selvää, että vaitiolomallia
on vaikea sovittaa yhteen konkurssin tarkoitusperien kanssa. Tämä johtuu
siitä, että velallisen antamilla tiedoilla on
keskeinen merkitys konkurssimenettelyssä ja velkojien oikeuksien
toteuttamisessa. Kuten mietinnössä tarkemmin ilmenee, valiokunta
päätyi puoltamaan ehdotettua vaitiolomallia.
Valiokunta antoi painoa muun muassa sille, että hallituksen
esittämässä muodossa vaitiolo-oikeus
on sekä ajallisesti että sisällöllisesti
rajoitettu. Ajallisesti esitys koskee vain tilanteita, jolloin konkurssi-
ja rikosasia ovat vireillä samanaikaisesti. Lisäksi
tietojen, joista velallinen voi konkurssimenettelyssä vaieta,
tulee liittyä juuri niihin seikkoihin, joiden vuoksi velallinen
on epäillyn tai syytetyn asemassa. Vaitiolo-oikeus ei siten
anna velalliselle yleistä oikeutta olla antamatta pesänhoitajalle
tietoja, vaan muut kuin rikosasiassa merkitykselliset tiedot velallisen
on annettava normaaliin tapaan. Valiokunta pitää tätä velkojien
oikeuksien kannalta hyvin tärkeänä. Valiokunta
pani merkille myös sen, että käytännössä pesänhoitaja
ei ole pelkästään niiden tietojen varassa,
joita velallinen antaa, vaan pesänhoitajalla on myös
muita tietolähteitä, kuten kirjanpito ja sidosryhmät.
Myös ehdotettuun vaitiolomalliin liittyy tulkinnanvaraisuuksia.
Valiokunta on mietinnössään pyrkinyt
selventämään kysymyksiä, joita
on noussut esille asiantuntijakuulemisessa. Kyse on kuitenkin varsin
haasteellista aihepiiriä koskevasta uudesta sääntelystä,
minkä vuoksi valiokunta on pitänyt tärkeänä,
että sääntelyn toimivuutta käytännössä seurataan.
Mietinnössä kiinnitetään
huomiota myös siihen, että hallituksen esityksessä esitetty
sääntely ei koske tilanteita, joissa henkilö ei
vielä ole epäiltynä tai syytettynä rikoksesta
tai ei ole vielä tietoinen tästä. Ehdotettu
sääntely ei myöskään ratkaise
kysymystä siitä, voidaanko velallisen konkurssimenettelyssä sanktiouhan
alla antamia tietoja hyödyntää myöhemmässä rikosprosessissa
todisteena. Valiokunta on mietinnössään
painottanut, että itsekriminointisuojaa ja todisteiden
hyödyntämiseen liittyviä kysymyksiä arvioidaan
oikeusministeriössä vireillä olevassa
todistelua koskevassa hankkeessa. Toimikunnan mietintö on
saadun tiedon mukaan juuri valmistunut, mutta työ jatkuu
hallituksen esityksen valmisteluna. Asiaan siis palataan, kun hallituksen
esitys annetaan eduskunnalle.
Yleiskeskustelu päättyi.