2) Hallituksen esitys laiksi postipalvelulain 5 §:n
muuttamisesta
Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyseessä on todellakin postipalvelulain
5 §:n muutos. Sitä muutetaan tämän
lakimuutoksen myötä niin, että yleispalvelun
kotimaan laatustandardin tavoitetaso alennetaan 95:stä prosentista
85:teen. Seuraavana päivänä jaettaviksi
tarkoitetuista kotimaan kirjelähetyksistä vähintään
85 prosenttia tulee olla perillä seuraavana työpäivänä.
Lisäksi tätä tavoitetasoa täsmennetään
sillä tavoin, että seuraavana päivänä jaettaviksi
tarkoitetuista kotimaan kirjelähetyksistä vähintään
98 prosenttia tulee olla perillä viimeistään
toisena työpäivänä.
Puhemies! Tämän lainmuutoksen tarkoituksena
on käytännössä mahdollistaa
jakelun aikaistaminen harvaanasutuilla alueilla ja luoda edellytyksiä erityisesti
sanomalehtien jakelun parantamiselle maaseutumaisissa kunnissa.
On arvioitu, että tämä koskee noin 400 000—500 000:ta
kotitaloutta. Näin palvelutason muutos kohdistuu sellaisille
alueille, joilla nykyisin ei ole niin sanottua varhaisjakelua ja
joille sanomalehdet tilaavat varhaistetun palvelun. Tämähän
tarkoittaa käytännössä sitä,
että jakelun aikaistaminen tulee kyseeseen tapauksissa,
joissa alueen sanomalehti tai sanomalehdet ovat halukkaita varhaistamaan
Postin perusjakelun yhteydessä tapahtuvaa sanomalehtien
jakelua sillä edellytyksellä, että tietenkin
kustannuksista päästään sopimukseen Posti-osakeyhtiön
ja sanomalehtien kesken. Eli lainmuutos ei täten välttämättä kaikilla
harvaanasutuilla alueilla johda minkäänlaisiin
muutoksiin jakelussa.
Valiokunta katsookin, että muutoksiin ei tule ryhtyä muilla
kuin niillä alueilla, joilla nykyisin ei ole niin sanottua
varhaisjakelua ja joille sanomalehdet tilaavat varhaistetun palvelun.
Eli kysehän on siitä, että monilla paikkakunnilla
kirjeposti saapuu joskus 12:n jälkeen iltapäivällä, jopa
kello 14—15:n maissa ja siinä samassa yhteydessä kannetaan
myöskin päivän lehdet. Totta kai niille
tilaajille sen päivän lehden saaminen iltapäivän
aikana on täysin mahdoton asia niin, totta kai, uutisten
kuin sitten siellä olevien ilmoitustenkin kannalta.
No, tämän muutoksen seurauksena aikaisempaa
suurempi osa ykkösluokan kirjelähetyksistä toimitetaan
perille toisena työpäivänä,
siis kahden yön perästä päinvastoin
kuin tänä päivänä. Tällä hetkellä on
tavoitteena, että yhtenä päivänä,
mutta valiokunta haluaa painottaa sitä, että tämänkin
muutoksen myötä kirjeen kulkua tulee viivästyttää yön
yli vain, jos alueen jakelu on todellakin aikaistettu. Eli tämä sidotaan
selkeästi siihen. Asiantuntijakuulemisessa todettiin, että lähialueilta
postitetut kirjeet toimitetaan edelleen perille lähettämistä seuraavana
päivänä. Eli tilanne tulee säilymään
ennallaan muilla alueilla, eli kaupunkien ja taajamien kirjeliikenteen
nopeuden ei pidä tämän pykälämuutoksen
myötä millään tavoin muuttua.
Postin saajan kannalta on tietenkin tärkeää, että yleispalveluun
kuuluvien ykkösluokan kirjeiden kulkunopeus on postin saajan
näkökulmasta hyvällä tasolla.
Toisaalta haja-asutusalueella asuvan postin saajan kannalta on erittäin tärkeää olla
sanomalehtien jakelun ajankohdan suhteen nykyistä tasa-arvoisemmassa
asemassa taajamien asukkaiden kanssa. Postillahan oli tässä tällaisia
varhentamiskokeiluja viidellä eri paikkakunnalla, Hämeenkoskella,
Isojoella, Lievestuoreella, Padasjoella ja Uuraisissa, ja näiden kokeilujen
jälkeen saatettiin todeta, että jakelun laatutasossa
ei ollut ongelmia ja selvästi asiakaskunta halusi tämän
uuden mallin käyttöön. Eli merkittävä osa
kansalaisista piti tärkeänä sanomalehden
saamista aikaisemmin aamulla, vaikka se käytännössä merkitsee
sitä, että osa kirjelähetyksistä tulee
päivää myöhemmin perille.
Valiokunta haluaa korostaa sitä, että tavoitetason
alentamisen lähtökohtana on, että tasoa
lasketaan vain sen verran kuin se on välttämätöntä jakelun
varhaistamisen mahdollistamiseksi koko maan harvaanasutulla alueella.
Edelleen valiokunta haluaa painottaa, että valtakunnallisten
sanomalehtien, aikakauslehtien, pakettien ja pikakirjeiden palvelutaso
tulee säilyttää vähintään entisellään
sekä alleviivaten kiinnittää huomiota sanomalehtien
viikonloppujakelun parantamiseen haja-asutusalueilla. Nythän
on tilanne monella paikkakunnalla viikonloppuisin sellainen, että sanomalehdet
tuodaan lauantaisin, sunnuntaisin johonkin keskitettyyn paikkaan
ja tilaajat saavat ne sitten sieltä omatoimisesti hakea,
jos niin haluavat, ja totta kai tällaista viikonloppujakelun
parantamista täytyy Postin puolella myöskin selvittää.
Valiokunnalle annetun selvityksen mukaan ehdotetun standardin
alentaminen mahdollistaa postiverkon tehokkaan käytön,
mikä puolestaan parantaa yleispalvelun tarjoamisen taloudellisia edellytyksiä ja
edistää tätä kautta palvelutason säilymistä koko
maassa. Eli tämän ehdotuksen tarkoituksena ei
ole yleisen palvelutason laskeminen vaan sen parantaminen lisäämällä postiyritysten
mahdollisuuksia toimia erityyppisillä alueilla asiakastarpeiden
mukaisella tavalla.
Valiokunta katsoo, että uudistuksen käytännön
toteutusta ja sen vaikutuksia postipalvelun tarjontaan ja tasoon
on syytä seurata, minkä vuoksi valiokunta ehdottaa
asiasta lausumaa. Se on valiokunnan lausumaehdotus numero 1, joka kuuluu
näin: "Eduskunta edellyttää, että liikenne-
ja viestintäministeriö seuraa uudistuksen toteutusta
ja sen vaikutuksia postipalvelun tarjontaan ja tasoon sekä antaa
asiasta selvityksen liikenne- ja viestintävaliokunnalle
kolmen vuoden kuluttua lain voimaantulosta."
Valiokunta kiinnittää huomiota myöskin
laajemmin postipalvelujen tasoon. Mietinnössään valiokunta
toteaa, että kyseinen uudistus ei saa vaikuttaa kielteisesti
palvelujen tasoon ja kattavuuteen. Muutoinkin valiokunnan mielestä nykyistä palveluiden
tasoa ei saa huonontaa ja osittain on tarvetta turvata nykyinen
taso selvemmällä ohjeistuksella esimerkiksi postilaatikoiden
sijoittelun osalta. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa
asiasta myöskin lausumaa, joka kuuluu näin: "Eduskunta
edellyttää, että liikenne- ja viestintäministeriö postinjakelun
palvelutason parantamiseksi ja takaamiseksi selventää ja
tarkentaa jakelua koskevia vähimmäismääräyksiä erityisesti omakotialueiden
ja maaseudun laatikkosijoittelun ja ryhmittelyn osalta."
Tiedän, että tämä on kysymys
ja asiakohta, josta monet tämänkin salin edustajista
ovat saaneet paljon palautetta. Muilta osin liikenne- ja viestintävaliokunta
ehdotti, että lakiehdotus hyväksytään
muuttamattomana, ja hyväksyy todellakin nämä kaksi
lausumaa.
Tähän valiokunnan näkemykseen jätettiin
vastalause, jonka allekirjoittivat ed. Pulliainen ja ed. Vistbacka.
Luotan siihen, että ed. Pulliainen esittelee tämän
vastalauseen sisällön.
Risto Kuisma /sd:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja ed. Laukkanen esitteli edellä,
mistä tässä hallituksen esityksessä on
kysymys. Tämähän pohjautuu hallituksen
viime vuonna antamaan selontekoon, jonka yhteydessä tuli
esille tämä, että mahdollisesti olisi
tarvetta ja mahdollisuuksia maaseudulla jakelua aikaistaa ja sillä tavalla
saada näitä sanomalehtiä lukijoille tuoreempina.
Rajoitteena siinä oli, että kun on tämä ykkösluokan
kirjeiden vähimmäisvaatimus, 95 prosenttia, sitä pitäisi
hieman väljentää. Sinänsähän
maaseudun kannalta — itsekin asun haja-asutusalueella,
maaseudulla — tämä tarvehan on todellinen,
ja tällä lakimuutoksella ja siitä seuraavilla
Postin toimilla, mitä he ovat suunnitelleet ja myös
oman henkilökuntansa kanssa käyneet ne järjestelyt
läpi, tätä apua tulee, tietysti vielä olettaen,
että sanomalehdet ostavat tämän palvelun.
Nythän tässä on kysymys lisääntyvästä palvelusta,
josta myös Posti sitten laskuttaa enemmän näitä sanomalehtiä.
Tämän sanon sen takia, kun täällä on
vastalauseessa sanottu, että palvelu ei parane. Jos ei
parane, niin eiväthän varmasti lehdet osta tätä palvelua
ja tämä hankehan on silloin täysin turha.
Kun tietenkin lehdet ovat valmiita maksamaan tästä parantuneesta
lehtienjakelupalvelusta, niin kyllähän se on varmaan
todellista. Tässähän on ollut näitä kokeiluhankkeita,
ja niistä on saatu tuloksia.
Tässä laissahan on muodollisesti kysymys tästä laatustandardin
muuttamisesta, joka on tämmöinen ylimääräinen
rajoite. Sinänsä se on sivuasia. Tänä päivänä ensimmäisen
luokan kirjeiden asema, niin kuin me tiedämme, on kokonaan toinen
kuin aikaisemmin. Jos meillä on kiireistä asiaa,
tartutaan siihen kännykkään tai sitten
sähköpostiin tai tekstiviestiin. Ensimmäisen
luokan kirjeellä hyvin vähän kiireellisiä asioita
hoidetaan, ehkä enemmän ensimmäisen luokan
kirjeellä laskuja ja sen tyyppisiä. Eli jos nykypäivänä ensimmäisen
luokan kirje tulee päivää myöhemmin,
sillä ei yleensä ole mitään
merkitystä. Tässähän täytyy
huomata, että jos ennen se standardi oli 95 prosenttia,
että kirje tulee yhden yön yli, nyt se putoaa
85 prosenttiin, eli tässä suhteessakin tämä muutos
on vähäinen. Jos punnitaan tällä mahdollisesti
saavutettavaa palvelutason parantamista tämän
heikennyksen kanssa, niin varmasti tämä, niin
kuin valiokunta arvioi, on tarpeellinen muutos.
Valiokuntahan samassa yhteydessä keskusteli sitten — tai
tässä yhteydessä tietysti on syntynyt keskustelua — Postin
palvelutasosta muutoinkin. Itse näen sinänsä tämän
muutoksen pienenä parannuksena Postin palvelutasoon eräiden
Postin asiakkaiden ja asukkaiden kannalta. Kyllä Postin
palvelutasossa olisi muutakin parantamista, vaikka tässä se
ei ole esillä. Kyllä esimerkiksi täyden
palvelun postitoimipaikkoja on liian vähän ja
erityisesti maaseudulla se on ongelma, eivät asiamiespostit
niitä täysin korvaa.
Toinen asia, mikä Postin osalta aina tulee esiin, on
myös se, että postinjakelun palvelutaso muutoin
kuin ajallisesti ei aina ole kunnossa. Maaseudulla nämä postilaatikot,
ne pisteet, mihin näitä lehtiä ja muuta
postia tuodaan, saattavat olla hyvin pitkällä ja
hyvin epätasa-arvoisesti. Eri kunnissa on täysin
erilaisia käytäntöjä. Meillä ei
ole mitään yhteistä palvelutasoa. Voisi sanoa,
että jopa mielivaltaisesti monessa kunnassa ja kaupungissa
on paljon paremmin kuin muualla. Myöskin nämä minimiohjeet,
joita viranomaiset antavat, ovat hyvin sekavat ja hajanaiset, ja
itse asiassa ne minimit ovat niin väljät, että Posti
voisi niin sanotusti laillisesti, ilman että lainsäädäntö estää,
huomattavasti ilmeisesti myös heikentää tätä jakelun
palvelutasoa. Siinä on tarvetta kyllä käydä se
läpi ja pyrkiä päinvastoin palvelutason
korottamiseen. Sen takia valiokunta on myös tästä asiasta,
niin kuin puheenjohtaja edellä selosti, lisännyt
mietintöön lausuman. Myöskin tämä seuranta
varmaan on paikallaan, jos sillä pystytään
sitten takaamaan, että tämä lakimuutos
palvelee niitä tarkoituksia, mihin se on tehty.
Valiokuntahan on pannut aika tiukat reunaehdot tälle,
missä määrin sitten tämä muu
palvelu voi huonontua tai ei voi huonontua tämän
varhaisjakelun kustannuksella. Kyllä kaikkien selvitysten
mukaan ei tässä semmoisia vaaroja, että palvelutaso
huonontuu, ole.
Tässähän on harvinaista, että liikennevaliokunta
on viime vuosina ja tälläkin eduskuntakaudella
käytännössä yksimielisesti tehnyt
mietinnöt, ja nyt tässä on äänestys.
Kaksi valiokunnan jäsentä jätti vastalauseen
ja äänesti mietintöä vastaan.
Siitä voisi todeta sen kommenttina, kun siinä todetaan,
ettei tämä sanomalehtien jakoa auta, kun ne tulevat
vasta kello 10 perille, niin sehän on vaan takaraja. Kyllähän
valiokunnalle ja muutenkin on selvitetty, että tietysti
se on se takaraja. On ihan selvä, että jos se
tulisi kello 10, niin eiväthän lehdet tästä mitään
maksaisikaan, koska silloinhan ihmiset ovat jo töissä,
vaan kyllähän on selvitetty, että jako
alkaa 4.30 ja lähes 100-prosenttisesti ne ovat ennen työhön
lähtöä perillä. Myöskin
Postin työntekijöiden taholta on selvitetty, että postinjakaja
kerkiää useimmissa tapauksissa jakaa ennen kello
7:ää ne kaikki sanomalehdet. Sitten hänelle
ohjelmoidaan, monilla postinjakajilla on osa alueesta semmoista,
missä on lehtien varhaisjakelu. Silloin sinne voidaan viedä se
kirjeposti hieman myöhemmin, siihen kello 10:een mennessä.
Mutta tietysti mitään täyttä takuuta
ei ole siitä, että ennen kello 7:ää se sanomalehti
on joka paikassa perillä. Mutta koko ajatushan perustuu
siihen, että pääosin siellä,
jossa tämä otetaan käyttöön,
se lehti todella on perillä. Eihän tässä muuten
ole mitään mieltä.
Kaiken kaikkiaan tämä on pieni askel Postin palvelutason
parantamiseksi maaseudun osalta. Mutta niin kuin aikaisemmin totesin,
kyllä tätä Postin palvelutasoa on syytä kriittisesti
tarkastella. Valitettavasti 90-luvun alussa tehtiin aikamoinen virhe
minun mielestäni, kun Posti on kuitenkin julkista palvelua
ja peruspalvelua ja se ei sovi minkään osakeyhtiön
hoidettavaksi ja julkisia tehtäviä pitäisi
hoitaa julkisten tehtävien organisaatiomuodossa. Osakeyhtiöhän
on tarkoitettu semmoiseksi laitokseksi, joka pyrkii pääoman maksimointiin.
Minusta Postin tehtävä ei ole se.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että ed.
Kuismalla on vaikeuksia sisäluvussa ja muistikin pätkii
jonkin verran.
Arvoisa puhemies! Tässä nyt olemme tekemisissä sellaisen
asian kanssa, että sen, minkä Lipposen hallitukset
rakensivat, sen Vanhasen hallitus pikkuhiljaa purkaa. Tämähän
on se realiteetti. Lipposen hallitukset saivat aikaiseksi sen, että postipalveluissa
tehtiin kaikki mahdollinen, että yleispalveluun kuuluva
ensisijaistehtävä elikkä ykkösluokan
kirjeitten jakelu, sen nopeus, säilytetään
ensisijaisena asiana. Ehdottomana pyrkimyksenä oli se,
että ensisijaisena asiana oli elinkeinoelämän
palveleminen. Se koski sekä taajamia että haja-asutusalueita.
Kun Lipposen hallitukset asettivat ensisijaiseksi tehtäväkseen
työllisyyden parantamisen, työpaikkojen luomisen
ja säilyttämisen, niin silloin piti tekemän
kaikki mahdollinen, että tämä toteutuu
käytännössä. Nyt sille ei anneta
juuri mitään arvoa. Laatustandardia ruvetaan heikentämään
sellaisilla pykälämuutoksilla — tässä kumpikaan
edellä puhunut ei puhunut tästä 98 prosentin
säännöstä yhtään mitään,
mitä nyt ollaan hyväksymässä — jotka tarkoittavat
käytännössä sitä, että ykkös-
ja kakkosluokan posti kulkee ääritapauksessa samalla nopeudella
elikkä maksetaan ykkösluokan maksu ja kulkunopeus
on kakkosluokan kulkunopeus. Eihän tässä ole
mitään järkeä.
Siis toisin sanoen tässä kohtaa on kaksi aivan erilaista
lähestymistapaa. Onhan se mukava, kun on mukavaa. Onhan
se mukava, että saa lukea muutamaa tuntia aikaisemmin lehden.
Kyllä minä sen myönnän. Mutta
nyt vaan tässä karussa maailmassa on sillä tavalla,
että siellä haja-asutusalueillakin niistä viimeisistä elinkeinoelämän työpaikoista
pitää kantaa äärimmäisen
kova huoli. Sitä valiokunnan enemmistö ei kantanut
eikä ole kantamassa täälläkään
kahdesta käytetystä puheenvuorosta päätellen.
Tästä mietinnöstä kiinnitän
vain yhteen asiaan huomiota. Täällä sanotaan
näin: "Edelleen valiokunta painottaa, että valtakunnallisten
sanomalehtien, aikakauslehtien, pakettien ja pikakirjeiden palvelutaso
tulee säilyttää vähintään
entisellään." No, nythän nimenomaan todistettiin
valiokunnassa, että näin ei tule käymään.
Jakelujohtaja Postista totesi, että asianlaita on juuri näin.
Aikakauslehtien Liiton edustaja totesi, että näinhän
siinä käy ja sillä siisti. Siis toisin
sanoen tässä on ihan puhdasta kukkua, jos nyt
näin sivistyneesti ilmaisee. Olisi siinä parempiakin
sanontoja tarjolla, mutta olkoon nyt tämä.
Jos tavoitteena olisi se, mikä alun perin tavoitteeksi
ilmoitettiin, että haja-asutusalueilla maitotaloustilojen
ihmiset ja taajamiin töihin menevät ihmiset kerkiävät
lukemaan tämän käytännössä maakunnan
ykköslehden ennen töihin ryhtymistä,
niin se ei tässä toteudu. Sille ei anneta edes sitä takuuta,
jota se olisi edellyttänyt, joka luvattiin silloin aikoinaan,
vaan nyt sanotaan, että jakelu tapahtuisi aamupäivällä kello
10:een mennessä. Se oli se takuu, mikä annettiin
näissä tapauksissa. Tämä on
tarkka siteeraus. Sitä ei ed. Kuisma pystynyt lukemaan.
(Ed. Kuisma: Mistäs ne lehdet, ed. Pulliainen, sitten maksavat?) — No,
sepähän nyt sitten nähdään,
mitä se on. Jos siis tavoitteena on se, mistä tässä puhuttiin
elikkä tämä alkuperäinen tavoite
toteutuisi, niin sehän tarkoittaa sitä, että silloin
kun ollaan laajakaistayhteyden äärellä ja
päässä, niin silloin luetaan tämän
lehden nettiversio. Siellä se on. (Ed. Kuisma: Ei maaseudulla
mökin mummolla ole laajakaistaa!) — Niin, minä sanoin,
ed. Kuisma, että kun on mukavaa, niin on mukavaa. Sehän
se on totta. Kun on mukavata, niin on mukavata, mutta tässä ei
nyt ole kysymys siitä, että kaikilla olisi niin
mukavata, vaan siitä, että viimeinenkin työpaikka
säilyisi siellä haja-asutusalueella. Siitä tässä on
kysymys. Tässä on kaksi eri maailmaa. Tässä ehkä enemmän
kuin kertaakaan missään asiassa tämän
18 eduskuntavuoden aikana olen kohdannut tilanteen, jossa on aivan
kaksi eri maailmaa. Olen nyt niin täydellisessä vähemmistössä kuin
olla voi. Sen opin mukana siirryn näistäkin tehtävistä sitten
pois, kun se aika koittaa.
Vielä totean sen, että teknisesti tämä asettaa maakunnan
ykköslehdet aivan erityiseen asemaan, koska teknisesti
Helsingin Sanomat esimerkiksi jnp. samassa kategoriassa olevat lehdet eivät
voi tulla mukaan tähän kuvioon ollenkaan. Kun
käytettiin aikoinaan Suomen Posti Oyj:n taholta markkinoinnissa
sitä, että tällä on ekologinen
vaikutus, kun on vain yksi jakelu, niin ei ole yhtä jakelua
sen takia, että Hesari jnp. eivät kerkiä siihen
jakeluun, vaan niitä varten pitää olla joka
tapauksessa toinen jakelu. Siis toisin sanoen, arvoisa puhemies,
ei voi mihinkään muuhun tulokseen tulla kuin siihen,
että hylkyä kun hylkyä, ja se tapahtuu
sitten kakkoskäsittelyssä.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa herra puhemies! Ihan aluksi haluan kiittää liikenne-
ja viestintävaliokuntaa tämän esityksen
asiantuntevasta ja, voisinpa sanoa näin, hyvin nopeastakin
käsittelystä ja myös siitä,
että valiokunnan mietinnössä on mielestäni nostettu
esille nimenomaan keskeiset näkökohdat ja myös
nämä mietintöön sisältyvät
lausumaehdotukset puuttuvat ihan oleellisiin asioihin. Tästä syystä,
kun mietintö on niin perusteellinen, en enää mene
näihin sisältöihin, mutta ihan pari asiaa.
Korostan sitä, että minä olen todella
tyytyväinen siihen, että tämä esitys
on käsitelty näin lyhyessä ajassa, koska
minun toiveenani on se, että lainmuutos tulisi voimaan
mahdollisimman pian ja mahdollisesti esimerkiksi nyt huhtikuun alussa.
Laatustandardin väljentämisen mahdollistama jakelun
uudistaminen tapahtuisi todennäköisesti vähitellen,
ja sen vaikutukset olisivat nähtävissä vasta
pitemmällä aikavälillä, aivan
luonnollisesti.
Valiokunta on mietinnössään esittänyt
muutoksen seurantaan liittyvän lausuman, ja minä yhdyn
tähän valiokunnan näkemykseen siitä,
että uudistuksen toteutusta ja sen vaikutuksia postipalveluiden
tarjontaan ja tasoon tulee ilman muuta seurata. Tätähän
itse asiassa edellyttivät myös asiaa valmistellut
työryhmä ja myös useat lausunnonantajat.
Tämä on todella paikallaan. Näin pitää tehdä.
Mutta sitten yleensä aika ajoin, kun postipalveluista
käydään keskustelua, esille nousevat
jakelun käytännön järjestämiseen
liittyvät kysymykset. Postilaatikkojen sijoittelu ja postinhakumatkan
pituus ovat yksi postinsaajalle hyvin näkyvä,
tuntuva ja totta kai tärkeäkin postipalvelun osa,
ja näitä kysymyksiä on myös
tämän postipalvelulain muutoksen yhteydessä sivuttu.
Valiokunta onkin päätynyt esittämään
tähän liittyen lausuman.
Postinjakelusta säädetään
yleisellä tasolla postipalvelulaissa, siis sen 14 §:ssä,
ja Viestintävirastolle — minä haluan
tuoda tämän esiin — on siis annettu mahdollisuus
tarvittaessa ohjeistaa käytännön toimintaa.
Viestintäviraston ohjeita päivitetään
ja tarkistetaan tarpeen mukaan yhteistyössä eri
sidosryhmien kanssa, ja myös Suomen Posti Oyj tekee jatkuvasti
omaa työtään nimenomaan sen seikan varmistamiseksi,
että postinjakelu toimisi tehokkaasti asiakastarpeista
lähtien. Valiokunnan lausumasta johtuen pidän
tärkeänä ja tarpeellisena sitä,
että Viestintäviraston ohjeiden ajantasaisuus
selvitetään ja tarvittaessa ryhdymme täsmentämistoimenpiteisiin.
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä on
pakko sanoa muutama yleinen sana vielä tämän
lainmuutoksen tavoitteista. Tämän lainmuutoksen
tavoitteena on luoda postiyrityksille edellytyksiä vastata
nykyistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin ja parantaa yleispalvelun
edellytyksiä, myös elinkeinoelämän
edellytyksiä. Elinkeinoelämän taholta
on nimenomaisesti tuotu esille ja viestitetty meille se, että lehtienjakelu
on heidän kannaltaan äärimmäisen
tärkeää tänä päivänä ilmoittelun
takia, sanan saamiseksi perille mahdollisimman aikaisin jne. Eli
tästä on kyllä ilmeisesti sitten monenlaista
tietoa. Voi sanoa näin, että tämä esitys — minä korostan
vielä sitä — pohjautui hyvin laajaan
valmisteluun, jossa asiaa on tarkasteltu useista eri näkökulmista.
Niinpä valiokuntakin päätyi siis ehdottamaan
tämän lakiesityksen hyväksymistä muuttamattomana.
Kyllä minä epäilijöille
vielä muistuttaisin siitä, että käytännössä tämä muutos
siis tähtää siihen, että postipalvelujen
kokonaisuus paranee yhden palvelun laatustandardia hallitusti alentamalla.
Näin on.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Pyysin tämän vastauspuheenvuoron
sen vuoksi, että ministeri Luhtanen mainitsi nyt Viestintäviraston,
Vivin, roolin tavallaan tässä regulaattorina.
Tämä oli oikeastaan se syy, miksi tähän
toiseen lausumaan mentiin, koska valiokunta haluaa ja todella toivoo,
että ministeriö hyvin tarkalla tavalla ja huolellisesti
katsoo ne Viestintäviraston ohjeet ja vielä niin,
että ne Viestintäviraston ohjeet ovat todella
niiden lakipykälien hengen mukaisia, mitä täällä salissa
ja valiokuntatyössä on nyt tässä ja
aikaisemmissakin mietinnöissä päätetty. Tämä on
hyvin tärkeä asia, koska se tieto, mikä näistä ohjeista
tulee, osoittaa sen, että ne ovat aika monimutkaisia, joskus
jopa tulkinnanvaraisia ja etäällä tavallaan
siitä hengestä, minkä lainsäätäjä on
selkeästi täällä pyrkinyt sanomaan. Tässä kannustan
kyllä arvoisaa ministeriä Viestintäviraston
suuntaan toimimaan.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puutun ministerin puheenvuorossa vain yhteen
kohtaan. Se oli tämä niin sanottu elinkeinoelämä.
Siis niin kuin arvoisa ministeri sen äsken totesi, sehän
tarkoittaa kauppaa elikkä kaupan ketjuja, jotka haluavat marketteihinsa
haja-asutusalueilta asiakkaita, mikä tarkoittaa käytännössä sitä,
että lähikaupat kuolevat lopullisestikin, elikkä se
on sitä teidän elinkeinoelämäänne.
Mikko Alatalo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä esitys postipalvelulaista
on erittäin kriittinen, ja äänestin kyllä mietinnön
puolesta, koska siihen lisättiin tämä ponsi, että sitä valvotaan
kolmen vuoden kuluttua. Mutta onko sillä mitään
merkitystä? Minulle on esimerkiksi tullut viestejä Postin
henkilökunnalta, että saattaa olla, että tällä myös
vähennetään Postin henkilökuntaa.
Toivottavasti tämä pelko on turha, ja toivottavasti
postilaatikoita ei harvenneta ja keskitetä myöskään
enempää. Onko niin, että posti kulkee,
miten kulkee, mutta Kusti polkee kirkonkylältä hakemaan
postit? Pelkään pahoin, että tämä lehtien
varhaisjakeluhomma on vain veruke, että tällä nyt
huononnetaan palveluja. Tässä mielessä tämä seuranta
on erittäin tärkeä, että tällä ei
Posti, joka tuottaa 100 miljoonaa vuodessa, huononna palvelujaan.
Risto Kuisma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan ed. Alatalolle lyhyesti, että ei
Postin henkilökuntaa olla vähentämässä tämän
takia. Sitähän osoittaa se, että Postin
henkilökunnan oma ammattiliitto on nähnyt päinvastoin:
jossain määrin tämä turvaa työpaikkoja
ja parantaa kilpailukykyä. Kyllä tällä nähdään
nyt tälleen toteutettuna myönteisiä vaikutuksia
Postin henkilökunnan työtilaisuuksiin ja palvelutasoon.
Jos myös laatikkoryhmittely saadaan paremmalle tolalle,
se myös osaltaan tukee palvelutason nostamista, mutta myös
vaikuttaa myönteisesti työpaikkoihin.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Postin jakelu on muuttuneessa sähköisen
tiedonvälityksen maailmassa yhä tärkeä peruspalvelu,
ja siitä pitää pitää huolta,
että se toimii, myös valtion ja eduskunnan pitää ottaa
vastuuta siitä. Mutta ajat muuttuvat, ja nyt tätä ollaan
muuttamassa, että maakunnan ykköslehdet saataisiin kattavasti
aamujakelun piiriin, olkoonkin, että se on kello 10 tai
voi olla aikaisemminkin, ja vaihtoehtona on, että ykkösposti
haja-asutusalueilla tulee päivää myöhemmin.
Varmasti olisi hyvä, että molemmat jaettaisiin
mahdollisimman aikaisin, mutta taitavat rahavarat olla sellaisia,
että siihen ei ole mahdollisuutta, pitää valita.
Se on tosiasia, että ihmiset haluavat aamulehteänsäkin
mahdollisimman aikaisin lukea, ja sitähän kokeiltiin
viidellä eri paikkakunnalla, niin kuin täällä on
todettu. Keski-Suomessakin oli kaksi paikkakuntaa, jotka tiedän,
ja nyt sitten Posti aikoo sitä jatkaa, ja kaikki nämä paikkakunnat
ovat ilmoittaneet, että haluavat jatkaa sitä.
Eli näillä paikkakunnilla on oltu myönteisiä tätä kokeilua
kohtaan. Tämä osaltaan, kun itsekin tulin valiokunnan
mietinnön kannalle, oli yksi asia, jonka takia sen puolesta
nyt tulen eduskunnassa toimimaan. Kaupunkien ja taajamien kirjeenkanto
ei heikkene, se taataan, ja muut valtakunnan lehdet, jotka päivittäin
ilmestyvät, jaetaan ilmestymispäivänä.
Niin kuin täällä tuli esille, Postin
henkilökunta haluaa tällaista uudistusta, ja Postiliiton
edustajat kävivät valiokunnassa ja kertoivat,
että he ovat tämän puolesta ja se turvaa
työpaikat jatkossa heille. Myös se on aika iso
asia, postinkantajienkin työpaikat maaseudulla ja haja-asutusalueilla.
Jos heillä ei ole töitä, niin hekin poistuvat sieltä silloin.
Kaiken kaikkiaan tämä on lakiesitys, jonka
takana voi olla, ja tulen kannattamaan sitä, kun sitä jatkossa
täällä käsitellään.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä ensiksi alkuun
on hieman paikallaan muistella menneitä. Kun viime eduskuntakaudella
oli käsittelyssä postipalvelulaki, joka hyväksyttiin joulukuussa
2000, niin sitä edelsi pitkä valiokunnan käsittely.
Silloin, jos palaamme hieman taaksepäin, hallitus esitti
sellaista postipalvelulakia, joka perustui EU-direktiiviin, lainsäädäntöön,
jossa mahdollistettaisiin postipalveluiden tai ensimmäisen luokan
kirjeen jakelun kilpailun avaaminen. Silloin hallitus esitti tähän
laatustandardiksi 87 prosenttia, eli silloin Lipposen kakkoshallituksen lähtökohta
oli alempi palvelutaso kuin mihin päädyttiin.
Siinä oli syynä ei toki tämän
lehdenkannon nopeuttaminen tai varhentaminen vaan se, että alalle
tulisi myöskin kilpailijoita, jotka eivät pystyisi
samaan laatutasoon kuin mihin Posti Oy pystyy. Se oli sen laatutason
alentamisen syy.
Kuitenkin silloin kun valiokunta käsitteli postipalvelulakiesitystä puoli
vuotta, se päätyi erittäin hyvään
ratkaisuun, yksimieliseen ratkaisuun lähes, jossa päätettiin
turvata ensimmäisen luokan kirjeen palvelutaso 95-prosenttisena,
viisipäiväinen jakelu ja keräily, sitten
varmennusyksikön perustaminen Jyväskylään,
toimiluvan myöntämisen ja peruuttamisen ehdot
eli erittäin tärkeitä asioita. Nämä reunaehdot
pantiin sen takia, että jos postialalle tulee kilpailua,
kaikilla yrityksillä on samat velvollisuudet ja oikeudet.
Sitten eduskunta sisällytti myöskin mietintöönsä kaksi
lausumaa. Toinen niistä kuului seuraavasti: "Eduskunta
edellyttää, että eduskunnalle annetaan
postipalvelulain vaikutuksista ja soveltamisesta saaduista kokemuksista
selonteko vuoden 2003 loppuun mennessä." Näinhän
liikenne- ja viestintäministeriö totesikin, ja
täällä käydyn keskustelun pohjalta
ja saatujen kokemusten pohjalta yhdistetystä varhaiskannosta
ja ensimmäisen luokan kirjejakelusta — kokeilupaikkakuntiahan
oli viisi — nämä palautteet olivat olleet
erittäin hyviä.
Tämän johdosta Vanhasen hallitus päätti
tehdä esityksen postipalvelulain muuttamisesta koskien
nimenomaan varhaisjakelun yhdistämistä lehtijakeluun
ja kirjeenkantoon. Jos katsoo, mitä tämä sitten
koskee, kuinka monia talouksia tämä koskee, se
koskee vain 14:ää prosenttia maamme talouksista,
jotka ovat haja-asutusalueilla, noin 340 000:ta taloutta,
mutta sinne jaetaan 141 miljoonaa lehteä vuodessa.
Saimme kuulla sitten asiantuntijoita valiokunnassa, ettei lähtökohta
ollut kauppaketjujen tarpeet, vaan lähtökuntana
oli se, että ihmiset haluavat saada sen lehtensä varhemmin
aamulla kuin nyt. Täällähän
on käynyt jo ilmi, että posti pitää jakaa
kello 14:ään mennessä. Nythän
sitä muutetaan, niin kuin ed. Kuisma totesi, kello 10:een mennessä,
joka tosiaan tarkoittaa sitä, että valtaosa niistä lehdistä ja
kirjeistä tulee aikaisemmin kuin kello 10. Kun aina puhutaan
siitä, että töihin lähdetään
aamulla seitsemältä ja kahdeksalta, niin kyllä nimenomaan
haja-asutusalueilla on paljon ihmisiä, jotka työskentelevät
kotona tai ovat eläkkeellä, jolloin he saavat
lehtensä kyllä joka tapauksessa aikaisemmin. Eli
tämä oli se pohja luoda tasa-arvoinen tilanne
haja-asutusalueiden ihmisille, saada lehti varhaisemmin kuin nyt
yhdistämällä ensimmäisen luokan
kirjeen kanto, kylläkin niin että osalle se myöhentyy
yhdellä vuorokaudella.
Kun asiantuntija totesi, että lehtien tuloista 55 prosenttia
tulee ilmoitustuloista ja 45 prosenttia tulee tilausmyynnistä,
niin on tällä myöskin se vaikutus, että lehdet
pystyvät myymään lehtiä huomattavasti
enemmän silloin, kun ne voivat kertoa, että lehti
tulee aamulla kymmeneltä. Sehän on hyvä tiedonvälityskanava,
ei pelkkien ilmoitusten jakotapa, vaan kyllähän
ihmiset tilaavat sen nimenomaan saadakseen tietoa.
Mitä sitten tulee meidän mietintöömme,
niin kyllähän siinä nimenomaan kiinnitetään
erityistä huomiota siihen, että tätä aikaistettua
mallia käytetään vain haja-asutusalueilla,
missä sillä on palvelun tasoa parantava vaikutus.
Näin ollen kaupunkien ja taajamien kirjeliikenteen nopeus
säilyy entisellään.
Mitä tulee sitten meidän jälkimmäiseen
lausumaamme, joka koskee laatikkojen sijoittelua maaseudulla ja
omakotialueilla, niin tämä on hyvä tarkennus
sillä lailla, koska kyllähän nyt on käynyt
ilmi se, kun meillähän edellisen mietinnön
pohjalta Telehallintokeskus on 28.10.1994 määritellyt
ohjeet, joilla näitä laatikkoja sijoitetaan, että se
on hyvin tulkinnallinen. Sitä on tulkittu siten, että se
voi taajamissa olla enintään 50 metriä yhteen
suuntaan ja haja-asutusalueilla yleensä joitakin satoja
metrejä, kuitenkin enintään 1 kilometri.
Nyt on tullut hyvin yleiseksi se, että määritellään
laatikon sijainti siksi 1 kilometriksi eikä lähdetäkään
siitä, että se olisi lähempänä.
Näin ollen on hyvä, että meillä on
tämä toinen lausuma, jossa liikenne- ja viestintäministeriö tarkentaa
laatikkosijoittelua.
Mitä tulee sitten työllistämisvaikutukseen,
mihin ed. Alatalo viittasi, niin kyllä, niin kuin ed. Kuisma
totesi, ainakin ammattijärjestön osalta on todettu,
että tämä tulee jopa parantamaan Postin
henkilökunnan työllisyyttä. Kun tilataan enemmän
lehtiä, silloin myöskin tarvitaan niitä lehdenjakajia,
eli näin ollen sillä on hyvä työllistävä vaikutus.
Mitä tulee yleensäkin Posti Oy:n toimintaan, en
näkisi sitä kyllä niin mustavalkoisena
kuin täällä joissakin puheenvuoroissa
on ollut. Minusta suomalainen Posti toimii hyvin, sillä on
hyvät palvelut, se palvelee ihmisiä ihmisten ehdoilla. Toki
sillä on talouden reunaehdot, joita se joutuu noudattamaan,
ja niistä tärkein on tietysti se, paljonko valtio
vaatii voittoa tuloutettavaksi valtiovarainministeriön
ohjeiden mukaisesti. Mutta mielestänikin tähän
mietintöön voi olla hyvin tyytyväinen
ja kokemus sen näyttää, miten tässä tulevaisuudessa
mennään. Kolmen vuoden päästä tämä eduskunta
käsittelee jälleen selontekoa ja voi tehdä omia
parannusehdotuksiaan.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Ed. Wallin tietää, mistä puhuu.
Se on juuri näin, niin kuin totesitte.
Valiokunnan puheenjohtajan ed. Laukkasen esittelypuheenvuoro
oli minusta hyvin perusteellinen ja toi kaikki ne asiat esille,
mitä tähän asiaan liittyy, joten lyhennän
tältä osin puheenvuoroani.
Olen omalla alueellani Keski-Suomessa seurannut aika tiiviisti
Uuraisten kunnan alueella ja Laukaan kunnan Lievestuoreen alueen
osalta tätä kokeilua ja pyytänyt ihan
suoraan sieltä sekä käyttäjiltä että myöskin
Postin puolelta palautetta. Pääsääntöisesti
se on voittopuolisen myönteistä, mikä varmasti
kävi ilmi myöskin valiokuntakäsittelyssä.
Kyllä minä tulin vakuuttuneeksi siitä,
että tämä asia on nyt vaan vietävä eteenpäin.
Täällä on kritikoitu esimerkiksi
työllistävää vaikutusta. Kuuntelin
ed. Pulliaisen puheenvuoroa työhuoneessa tai sitä osaa
siitä, missä hän otti muun muassa tämän
asian esille. Kyllä kaikki viittaa siihen, että tällä on
enemmänkin työllisyyttä tukeva vaikutus.
Määräaikaisia työsuhteita voidaan
vakinaistaa jne.
Nämä lausumaehdotukset, mitä mietintöön
on kirjattu, ovat hyviä. Olisi ehkä voinut olla
niin, että seurannan osalta olisi voinut olla kaksikin vuotta
ihan riittävä aika, mutta kolme vuotta on ihan
tyydyttävä. Tällöin pystytään
tätä asiaa seuraamaan ja ottamaan siihen tarvittaessa
kantaa.
Ed. Kuisman puheenvuoroon ja erityisesti sen loppuosaan liittyen
on pakko yhtyä siihen, että kyllä Posti
tuottaa niitä peruspalveluita ja niitä ei missään
tapauksessa olisi saanut alistaa markkinavoimille ja Postia ei missään
tapauksessa yhtiöittää. Se tuo kilpailunäkökohdan
tähän, ja se aina vaikuttaa ilman muuta myöskin
toimintaan. Mutta henkilökohtaisesti olen tämän
ehdotuksen ja valiokunnan mietinnön kannalla.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Edellisestä puhujasta on hyvä jatkaa
tässä siinä mielessä, jotta
minä olen nähnyt tässä kanssa
sen näkökulman, että tämä todennäköisesti
työllistää enemmän. Kun ed.
Pulliainen pelkäsi, että tulee vielä toinen
jako vielä, niin sehän tarkoittaa, että eivät
ne lehdet eikä kirjeet itsestään siellä kulje vaan
tarvitaan toiseenkin jakoon ihmisiä.
Itse asiassa perusajatuksena kirjeiden asemasta tänä päivänä:
Minä en näe ollenkaan sitä huolenaiheena,
jos kaksi päivää vie kirjeen tulo, koska
tänä päivänä jos halutaan,
jotta nopeasti yhteys otetaan, se käy sähköpostilla
tai kännyköillä tai puhelimella tai telefaksina;
välineitä on olemassa. En usko, jotta tämä millään
muotoa heikentää liike-elämän
asemaa, niin kuin ed. Pulliainen pelkäsi.
Itse kuulun siihen vähemmistökansaan, joka saa
lehden iltapäivällä. Meille tulee lehti
kello 13:n aikaan, joskus menee lähelle 14:ää.
Siinä voi vaan kysyä sitä, emmekö me
ole olleet aika eriarvoisessa asemassa. Nyt tässä ainakin
näyttää olevan pieni mahdollisuus, että me
saamme lehden mahdollisesti aamupäivällä.
Kun on jonkun kaupan avajaiset Kiteen keskustassa tai Joensuussa,
niin meillähän on mennyt kahvit sivu suun kokonaan,
mutta nyt tässä sentään voi
ennättää vielä sinne avajaiskahville.
Olemme vain todenneet jäljestäpäin koko
kylässä, että aha, nyt siellä Kupiaisen
marketti on avattu, mutta kaikki tarjoukset jäävät
ostamatta ja kahvit saamatta. Sen takia kyllä tässä näiden
köyhien ihmisten puolesta pitää huolissaan
olla. Nyt tässä sentään tämä esitys
tuo vähän tasa-arvoa meidänkin suuntaan.
Sen takia kannatan kyllä tätä lämpimästi.
Reino Ojala /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Esa Lahtelan puheenvuoron jälkeen
on hyvä jatkaa. Pitkälle samoilla perusteilla
tätä esitystä ollaan kannattamassa ja
ihmettelemässä sitä, että ed.
Vistbacka, joka tulee sieltä Pohjanmaan periltä,
on tässä vähän ikään
kuin köyhää ihmistä vastaan.
Tämän koko lainmuutoksen tarkoituksenahan on
ollut mahdollistaa jakelun aikaistaminen harvaanasutuilla alueilla
ja luoda edellytyksiä erityisesti sanomalehtien jakelun
parantamiselle maaseutumaisissa kunnissa. Niin sanomalehtien kuin lehtitalojenkin
taholta on tullut esille selvä tarve toimittaa sanomalehdet
perille varhain aamulla myös näillä alueilla.
Perusteluna tälle on esitetty muun muassa sitä,
että tiedonvälityksen kannalta haja-asutusalueiden
taloudet ovat selvästi huonommassa asemassa kuin taajamien
taloudet. Sanomalehtien jakelu tapahtuu postin perusjakelun yhteydessä yleensä sellaisilla
alueilla, joilla erillisen varhaisjakelun järjestäminen
ei ole mahdollista vähäisen volyymin sekä pitkien
välimatkojen aiheuttamien korkeiden kustannusten vuoksi.
Tämä puolestaan aiheuttaa myöskin sen,
että sanomalehtien tilausmäärät
näillä alueilla käytännön
syistä eivät voi olla kovin suuria.
Se on selkeä asia, että ihmistä,
joka saa iltapäivällä lehtensä ja
on jo käynyt kaupassa, ei kauheasti kiinnosta, mitä siellä tarjouksissa
lukee. On käynyt, kuten ed. Esa Lahtelalle, että jos
tarjoukset ovat jo loppuneet, kun pääsee kauppaan,
niin kyllä se tavattomasti harmittaa. Jos tiedonkulku tätä kautta
lisääntyy, niin se on ihan hyvä. Silloin se
työllistää siellä sanomalehden
tekopäässä, se työllistää siellä kaupassa,
kun kauppa lisääntyy, se työllistää tavaran
valmistamisen yhteydessä jne., joten kyllä tällä voidaan
selvästi katsoa olevan taloudellista merkitystä.
Kun tätä systeemiä on kokeiltu 12
eri paikkakunnalla eri puolilla Suomea ja kaikilla alueilla asiakastyytyväisyys
tähän lisääntyi, vastaajista 77
prosenttia oli sitä mieltä, että uusi
jakelutapa vastaa heidän tarpeitaan paremmin kuin nykyinen
jakelutapa, niin kyllä siihen silloin pitää uskoa,
että näin on.
Puhemies! Aivan lopuksi totean vielä, että tässä on
nämä kaksi lausumaa, jotka valiokunta on tänne
laittanut. Ne ovat senkin takia hyviä, että tähän
ensimmäisen lausuman mukaan palataan kolmen vuoden kuluttua
ja katsotaan, mikä tilanne on. Sitten tietysti täällä eduskunnassa
ryhdytään toimenpiteisiin, jos tarvitaan. Kaiken
kaikkiaan pitää uskoa, että tämä parantaa
reuna-alueitten ihmisten palveluja.
Timo Seppälä /kok:
Arvoisa puhemies! On pikkasen poikkeavaa, että valiokunnassa äänestetään.
Tähän on nyt kuitenkin tältä osin
menty, ja edustajat Vistbacka ja Pulliainen ovat tehneet vastalauseen.
Heillä on hyvä asia ja aiheellinen huoli, mutta
itse olen kuitenkin päätynyt siihen lopputulokseen,
että tämä hallituksen esitys on kuitenkin
voittopuolisesti tilannetta parantava. Tässähän
ykkösluokan kirjelähetysten kulkunopeus hidastuu
vain niillä alueilla, joilla nyt jakelu aikaistuu. Sanomalehtien
aikaisempi perilletulo on mielestäni sen verran positiivinen
kysymys, että vaikka se lasku sitten tulisikin päivää myöhemmin
sieltä ykkösluokasta, niin sanomalehti joka tapauksessa
on se tärkeämpi.
Muutenkin valiokunta on kantanut huolta, että nykyistä palvelutasoa
ei saa huonontaa. Asiantuntijoitten kuulemisen jälkeen
olen tämän vakuutuksen uskonut. Kun tähän
on tehty vielä tämä lausuma, jolla tilannetta
tullaan seuraamaan kolmen vuoden kuluttua, niin olen ollut mietinnön
hyväksymisen puolesta. Nämä selonteot
ovat osoittautuneet hyväksi keinoksi palata asioihin myöhemmin,
jos niissä on ongelmia esiintynyt.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Edellä olevat puhujat ovat todenneet,
että postilain tärkeimmät vaikutukset
ovat arvioitavissa vasta voimaantulon jälkeen. Minusta
tärkeä kysymys on prosentteina ilmaistujen laatutavoitteiden
pohjalta yksittäisille palvelun käyttäjille
syntyvä palvelutaso ja ennen kaikkea hinta, millä se syntyy.
Huolenaiheena ihan oikeutetusti on, että postipalvelut
muuttuvat niin haja-asutulla seudulla kuin osittain tai välillisesti
myös taajamissa. Postin toiminta on yrityksille erittäin
keskeinen toiminto, jonka palveluiden muutokset voivat vaikuttaa
yrityksen toimintaan monilta osin. Näin ollen on ehdottoman
tärkeää pystyä arvioimaan ne
muutokset, joita tällä lain uudistuksella syntyy.
Sanomalehtien jakelun varhentaminen harvaanasutuilla alueilla
on hyvä ja pitää toteuttaa ehdottomasti.
Kirjejakelun hidastuminen osaltaan yhdellä vuorokaudella
on siitä maksettava hinta. Mielestäni muutos kuitenkin
parantaa postin palveluiden tasoa, joten hinta on siinä suhteessa
tasapainoinen. Totean samoin, että lausuman mukaan on tarpeen
tarkastella uudistuksen tuomia muutoksia muutaman vuoden kuluttua. Vasta
silloin pystymme arvioimaan käytännössä asiaa.
Itse uskon myös siihen, että työllisyys
ei katoa mihinkään. Minä päinvastoin
luulen, että työllisyys pysyy täällä tällä lakimuutoksellakin.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minä olen kauheasti ihmetellyt,
niin kuin Rokan Antti sanoi, mihin se perustuu, että näissä lehdissä on
tällaisia valtavia markettien mainoksia, ja kuka niitten
perässä juoksee. Mutta kun täällä nyt
olen kuunnellut ed. Esa Lahtelaa, ed. Reino Ojalaa ja muutamaa muuta,
niin nämä kansanedustajathan niitten perässä näköjään juoksevatkin.
Olen ajatellut, että tässä kansassa ei
ole ketään, ketä voisi juoksettaa ja
niin sanotusti muutenkin höpläyttää,
mutta niitä näyttää olevan täällä maan
korkeimmassa päättävässä joukossakin.
Kun tätä keskustelua kuuntelin alkuvaiheessa ja
kuuntelin valiokunnan puheenjohtajan esittelypuheenvuoron ja perustelut,
niin ajattelin, että puheenjohtaja on höplähtänyt
tässä asiassa ja puhuu, mitä sattuu.
Mutta kun nyt olen kuunnellut näitä valiokunnan
jäsenten puheenvuoroja, niin näyttää olevan,
että sama rintama jatkuu, enkä tiedä,
minkä näköisen voitelun valiokunta tällä pohjalla
tässä on saanut, mutta jotakin täytyy epäillä,
kun on ihmeellinen hurmos tapahtunut täällä liikenne-
ja viestintävaliokunnassa, että näin
huonon mietinnön perusteella näin suuri vuodatus
syntyy, kuinka hyvä ja erinomainen tämä on.
Jos nyt ajatellaan, niin ehkä perimmiltään tämä hallituksen
esityshän on kohtuullinen. Siinä yhteydessä,
kun tämä lähetekeskustelussa täällä oli,
muutamia ongelmakohtia kyseenalaistin tässä asiassa,
eikä niitä kuitenkaan näy paremmaksi
täällä yhtään muutetun.
Ei niihin ole edes otettu kantaakaan. Ed. Esa Lahtela puhui, että hyvä kun
hän saa lehtensä aamulla aikaisin. Minä vaan
epäilen, että hän saattaa saada sen edellisenpäiväisen
lehtensä aamulla aikaisin. Lue siitä sitten niin,
onko niissä marketeissa se kahvitarjoilu vielä sitten
kahden päivän tarjoilu, että kerkii sinne
toiselle päivälle riittävän
aikaisin. Näin ajatellen ei tämä ajatusmaailma
kovin kirkas voi tässä asiassa olla. Tällä lailla
ajattelen ja katson.
Sitten täällä on yleisesti todettu,
ettei laskuista ole niin väliä. Muun muassa ed.
Esa Lahtela totesi, että sähköinen ja
kännykkäviestintä jne. toimii. Sen vaan
tiedän, että kansalaiset eivät, eivät yksityiset
kansalaiset eivätkä jotkut yrityksetkään
nykymaailmassa eivätkä vielä lähivuosinakaan
näitten sähköisten laskujen perään
maksajina toimi, kun eivät ne meinaa oikein maksaa niitä aitoja
paperisiakaan laskuja, mitkä menevät kuitenkin
nykyiselläänkin liian myöhään,
ja se yksikin päivä myöhemmässä on
aina entistä huonompi ja huonompi.
No, tiedän, että jos nyt varmasti tämä asia
pitää paikkansa, niin ettei se siitä sen
pidemmäksi enää mene, niin kyllähän
tämän päivän tämä järjestelmä kestää.
Ja varsinkin se kestää vielä senkin,
että jos se sanomalehdistö tulee nyt selvästi aikaisemmin
sinne, niin sanotusti näinäkin aikoina päivän
valjettua, niin silloinhan asia toimii ja pelaa. Mutta kun tässä mietinnössäkin
sanotaan, että kymmeneen mennessä tulee, niin
ei se enää ole mikään normaali
aika, että se kymmeneen mennessä tulee. Se on
paljon enemmän kuin heti aamulla ennen töihin
lähtöä. Ei tämä ole
varhaista missään maaseudulla sen paremmin kuin
omakotialueilla ja taajama-alueilla. Jos kymmeneltä lähdetään
töihin, niin kyllä tämä yhteiskunta
kaatuu selällensä tai nokillensa ihan alta aikayksikön.
Kyllä sen töihinlähtöajan pitää olla
aamulla kuuden jälkeen. Siihen on turha vedota ja verrata tässä aiheessa.
Herra puhemies! Ihmettelen erityisesti näitä valiokunnan
lausumaehdotuksia. Tämä ensimmäinen on
kyllä hyvä. Tällaisia lausumia odottaisi
ja näkeekin, ja näen, että siinä on
käytetty sitä asiantuntemusta, mitä siellä on.
Mutta tämä toinen lausuma. Suora lainaus: "Eduskunta
edellyttää, että liikenne- ja viestintäministeriö postin
jakelun palvelutason parantamiseksi ja takaamiseksi selventää ja
tarkentaa jakelua koskevia vähimmäismääräyksiä erityisesti
omakotialueiden ja maaseudun laatikkosijoittelun ja ryhmittelyn osalta."
Tässä erityisesti olisin toivonut, että olisi
kerrottu ja kerrattu se, mitä tarkoittaa tämä selventäminen.
Tämänhän voi lukea, niin kuin tiedän,
että Posti tämän lukee. Siellä on
kovan liikemaailman pelit. Ja sanoisin, että tulos pois,
eurot taskuun ja työntekijöiltä — miten
sen sanoisi — nyöri entistä tiukemmalle
ja tiukemmalle niin, että just ja just henki kulkee.
Kun tiedän, että ed. Kähkönen
tämän jälkeen, siellä Pohjois-Karjalassa
ilmeisesti tätä aamupostia myöskin lukevana,
tulee käyttämään järisyttävän
puheenvuoron ja oikomaan näitä asioita, niin kerron,
mitä tarkoittaa tämmöinen lausuma, joka
täällä on olemassa. On runsas kaksi vuotta
aikaa, vajaat kolme, kun omalla seutukunnallani Haminan korkeudella
Posti suoraviivaisti ja oikaisi tämän jakelunsa
niin, että kaikki sellaiset jakelulinjat, missä postilinja
poikkesi alta puoli kilometriä siitä varsinaisesta
tiestä niin, että piti tämmöinen
pisto tehdä talon nurkalle tai useammankin talon nurkalle,
pantiin poikki ja pantiin sen pääreitin varteen.
Myöskin sitten reitin perillä, kun viimeisestä talosta
edellinen talo oli puolen kilometrin päässä,
sinne viimeiseen taloon ei viety, vaan senkin laatikko määrättiin tuotavaksi
sinne viimeisten joukkoon, kuten tässä sanotaan,
siihen ryhmittelyyn, jolloin palvelu siltä osin huononi.
Omalta osaltani tiedän tämän aiheen myöskin
niin, että kun ennen posti tuli nurkalle, niin nyt se ei
vaan tulekaan nurkalle, vaan se jää sinne edellisen
talon pihaan, kun se minunkin laatikkoni määrättiin
sinne siirrettäväksi ja tuotavaksi. Näin
katsottuna tämä peli on kyllä alkanut
aikoja sitten ja on menty kokonaan suohon ja väärille
jäljille. Tämä lausuma antaa erityisesti
Postille eväitä vielä kiristää,
vielä tiukata tätä asiaa.
Kun kansalaiset ovat ottaneet siinä yhteydessä voimakkaastikin
yhteyttä, kantaneet huolta, niin Posti on vedonnut näissä asioissa
yhteyttä otettaessa, että eduskunta on säätänyt
ja päättänyt näin, että ei
pidä liian lähelle viedä — minä tulkitsen
vähän suoraviivaisesti — että eduskunta
olisi päättänyt niin, ettei pidä kovin
lähelle taloja viedä. Kun tällainen järjestelmä on
ollut tätä ennen, niin näyttää siltä,
että tämä antaa entistä laajempia
mahdollisuuksia, entistä pahempia tulkinnanvaramahdollisuuksia
sinne, ja näin liikenne- ja viestintävaliokunta
ei ole ollut tässä asiassa mitä ilmeisimmin
tehtäviensä tasalla eikä ole ainakaan
ajatellut kansan ja kansalaisten parasta.
Herra puhemies! Tiedän, että ed. Pulliaisen
ja ed. Vistbackan vastalause tulee täällä häviämään,
koska näen, että hallituspuolueitten sisällä on
syntynyt tämmöinen suuri hurmos siitä aiheesta,
että tätä pitää kovastikin
tukea. Sitä näyttää oppositiokin
tukevan kaikin rintamin, ainakin leveälti täältä oikealta.
Enkä ilmeisesti itsekään uskalla näitten
puolesta äänestää, koska se ei
nyt ole siitä yhdestä äänestä kiinni,
sillä tiedän, että tuolla hallitusrintamassa
ollaan heti kääntämässä sieraimia
pystyyn, ja kun näin kevätsateet ovat tulossa,
niin siinä on vaikea kulkea. Mutta, herra puhemies, henkeni
on kyllä tämän vastalauseen takana, vaikka
se ei ihan minun mieleiseni olekaan. Toivon, että tulevaisuudessa
tehtäisiin parempia mietintöjä ja pidettäisiin
edes vähän sen pienen yksinäisen syrjäseudun
kansalaisen puolta, kun näitä asioita mietitään
ja mietintöjä laaditaan.
Reino Ojala /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täytyy ensinnäkin todeta
ed. Lahtelalle, että ei se niin pahitteeksi olisi, vaikka silloin
tällöin joku sieraimia vähän
nostaisi sateellakin ylöspäin. Valiokuntahan on
lähtenyt tässä siitä, että myöskin
lukijalla on jonkunlainen kyky ymmärtää,
jos sanotaan, että "palvelutasoa huonontamatta".
Mutta minä haluaisin kyllä, että ed.
Lahtela tarkentaa, mitä hän tarkoittaa sillä,
että valiokuntaa on tässä voideltu. Se
on puutaheinääpuhetta, mutta se menee kuitenkin
eduskunnan pöytäkirjoihin, ja sieltä joku
myöhemmin lukiessaan voi todella uskoa, että ed.
Lahtelalla on jotain tämmöistä tietoa,
ja jos sitä on, niin minä mielelläni valiokunnan
jäsenenä kyllä kuulisin, mitä te
sillä tarkoitatte.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Lahtelalle, kun te
samalla olette yrittäjä: Kyllä minä uskon,
että kun tekin laitatte mainoksia, maksatte näistä mainoksista,
ne tulevat lehtiin, niin niillä mainoksilla on joku voima. Viittaan
vaan tuohon äskeiseen puheenvuoroonne. Niinpä,
kun aamulla nyt jatkossa entistä useampi saa tämän
lehden, niin kyllä osa ihmisistä hyvinkin tärkeänä näkee
myös ne mainokset, kun mennään sitten
sieltä syrjäseudulta sinne varsinaisiin taajamiin.
Mutta, arvoisa puhemies, jo lähetekeskustelussa kannatin
tätä lakiesitystä, koska mielestäni tässä plussia
on enemmän kuin miinuksia. Täällä on
jo todettu, että näillä kokeilupaikkakunnilla suurin
osa sitten vastaajista totesi, että palvelu on parantunut,
eli se lehti on tärkeämpi saada aamulla aikaisin.
Mutta yrittäjistä noin viidennes oli tyytymätön
tähän uudistukseen. Itsekin sain yrittäjiltä jonkin
verran viestejä, ennen kuin tämä lakiesitys
oli annettu, että he pelkäsivät sitä,
ja varmasti monesti käytännössäkin
on se, että esimerkiksi jollakin syrjäseudulla
olevalla yrittäjällä voi olla useinkin
tilanne, että postin kautta esimerkiksi varaosia tilataan,
ja totta kai sillä on merkitystä, miten nopeasti
ne saadaan sitten asianomaiselle yrittäjälle.
Mutta myös näistä lausumista vielä aivan
lopuksi: Ne on todella hyviä ja kannatettavia, ja toivottavasti
ne eivät sitten käytännössä ole
ilmaa, jos ja kun ilmenee sitten, että korjattavaa on.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kähkösen puheenvuorossa
oli hyvin itu tallella, mutta tämän viimeisen
lausuman osalta epäilisin, että ed. Kähkönen
ei ole sitä miettinyt, mitä se tarkoittaa, mitä se
tekee. En ole ennustaja, mutta ennustan, niin kuin puheenvuorossani
totesin, että tämä ei johda mihinkään
parempaan lopputulokseen vaan huononemiseen, mutta toivon, että olen
väärässä tässä asiassa, mutta
harvoin missään olen.
Herra puhemies! Ed. Reino Ojala epäili, mitä tämä voitelu
tarkoittaa. Sikäli kuin suomalaisittain tätä asiaa
tarkastelen taikka mietin, niin tuolla ryhmäkansliakerroksissa,
siellähän jaetaan keppiä sekä porkkanaa,
että se on voitelua kummaltakin laidalta.
Yleiskeskustelu päättyy.