Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Lakialoitteessa ehdotetaan, että Kelan
rahoitustilanteen parantamiseksi laki valtion vuonna 1999 Kansaneläkelaitokselle
suorittaman takuusuorituksen vähentämisestä kumottaisiin.
Hallitus sopi maaliskuussa 1998 ministeriöiden vuoden
1999 talousarviokehyksiä koskevien neuvottelujen yhteydessä,
että valtio vähentää rahoitusosuuttaan
Kelalle 500 miljoonalla markalla puuttumatta laitoksen maksamien
etuuksien määriin. Samalla hallitus sopi myös
siitä, että Kelan tulee rahoittaa kyseinen määrä omilla
varoillaan.
Asiasta säädettiin tuolloin lailla: laki valtion vuonna
1999 Kansaneläkelaitokselle suorittaman takuusuorituksen
vähentämisestä. Käytännössä tämä valtion
rahoitusosuuden vähentäminen toteutettiin siten,
että valtio suoritti Kelalle vuonna 1999 niin sanottua
takuusuoritusta 500 miljoonaa markkaa vähemmän
kuin Kelan Kansaneläkerahaston ja Sairausvakuutusrahaston
lakisääteisten rahoitusomaisuuden vähimmäismäärien
saavuttamiseksi tarvittiin. Valtio vastasi kuitenkin edelleen laitoksen
kunkinhetkisestä maksuvalmiudesta. Kelalle asetettiin velvollisuus
rahoittaa näin syntynyt vaje omilla varoillaan vuoden 2001
loppuun mennessä.
Edellä mainittua lakia koskevan hallituksen esityksen
mukaan Kela voi rahoittaa maksuvelvoitteensa viime kädessä realisoimalla
sijoitusomaisuuttaan. Tämä on tarpeen, jos Kelalle
ei kerry riittävästi rahoitusomaisuutta velvoitteistaan
suoriutumiseen. Kelalle annettiin lisäksi mahdollisuus
rahoittaa maksuvelvoitteensa laitoksensa sisäisillä järjestelyillä siten,
että Kelan Eläkevastuurahasto voi ostaa varojensa
tuotoilla sijoitus- tai käyttöomaisuutta Kansaneläke-
ja Sairausvakuutusrahastosta.
Vuoden 2001 lopussa Kelalle asetettu 500 miljoonan markan rahoitusvelvoite
muutettiin euromääräiseksi eli noin 84,1
miljoonaksi euroksi. Samalla velvoitteen täyttämiselle
asetettua määräaikaa jatkettiin vuoden
2001 lopusta vuoden 2003 loppuun: laki valtion vuonna 1999 Kansaneläkelaitokselle
suorittaman takuusuorituksen vähentämisestä annetun
lain muuttamisesta.
Arvoisa puhemies! Vakuutettujen ja työnantajien vakuutusmaksuperusteet
on määritelty vuosina 1999—2001 sellaisiksi,
ettei Kelalle ole kertynyt sellaista rahoitusomaisuutta, jolla se
olisi voinut suoriutua kyseisen rahoitusvelvoitteen täyttämisestä.
Sellaista omaisuutta ei nykyisten laskelmien ja eduskunnan säätämien
rahoitusperusteiden mukaan myöskään kerry
tänäkään vuonna. Myöskään
valtion vuoden 2003 talousarvioesitys ei sisällä toimenpiteitä rahoitusvelvollisuuden
kattamiseksi.
Tähän mennessä Kela on täyttänyt
rahoitusvelvoitteistaan 23,2 miljoonaa euroa. Tämä on tapahtunut
pääosin laitoksen sisäisin järjestelyin.
Kelan Eläkevastuurahasto on ostanut omaisuuden tuotoillaan
ja muilla varoillaan Kansaneläkerahaston ja Sairausvakuutusrahaston
sijoitusomaisuutta. Eläkevastuurahastossa ei kuitenkaan
ole enää varoja tähän tarkoitukseen.
Rahoitusvelvoitteesta on tällä hetkellä jäljellä vielä lähes
61 miljoonaa euroa. Tämän maksamiseksi Kela joutuu
näin ollen viime kädessä realisoimaan
sijoitusomaisuuttaan eli käytännössä myymään
omistamiaan pörssiosakkeita laitoksen ulkopuolelle. Tätä ei
voine pitää kovinkaan järkevänä,
ei ainakaan tänä aikana.
Tässä yhteydessä voidaan todeta,
että Kelalle on syntynyt lain voimassaolon aikana osinko-
ja korkotuottoja noin 104,5 miljoonaa euroa. Osinkotuottojen osuus
tästä määrästä on
lähes 54 miljoonaa euroa. Nämä varat
on käytetty Kelan etuus-, toiminta- ja eläkemenojen
maksamiseen, joten ne ovat vastaavasti vähentäneet
valtion takuusuorituksen määrää.
Jos Kela joutuu myymään rahoitusvelvoitteensa
täyttämiseksi sijoitusomaisuuttaan, merkitsee
tämä osinkotulojen vähentymistä myyntiä vastaavalta
osin. Tämä puolestaan lisää tulevina
vuosina valtion takuusuorituksen tarvetta.
Vuonna 1999 toteutettu takuusuorituksen vähentäminen
heikensi Kelan rahoitustilannetta ja erityisesti laitoksen maksuvalmiutta
entisestään. Nykyiset Kelan rahoitusasemaa koskevat
vähimmäismääräsäännökset
eivät riitä turvaamaan etuusjärjestelmien
jatkuvaa maksuvalmiutta. Takuusuorituksen lisäksi Kela
onkin vuosittain tarvinnut valtiolta lyhytaikaisesti maksuvalmiussuorituksia.
Maksuvalmiussuorituksilla turvataan Kelan kunkinhetkinen maksuvalmius,
mutta Kelan on palautettava näin saatu määrä valtiolle
välittömästi saatuaan siihen tarvittavat
varat.
Vaikka Kela jo vuoden 2001 loppuun mennessä oli täyttänyt
rahoitusvelvoitteistaan 23,2 miljoonaa euroa, se tarvitsi vuoden
2001 joulukuussa noin 54 miljoonaa euroa maksuvalmiussuoritusta.
Vuoden 2002 joulukuussa maksuvalmiussuoritusta arvioidaan tarvittavan
noin 65 miljoonaa euroa.
Kelan rahoitustilanteeseen vaikuttaa erityisesti sairausvakuutuksen
rahoituksen paha epätasapaino. Tulot eivät riitä lähimainkaan
kattamaan menoja, vaan Sairausvakuutusrahastoon on vuosittain tarvittu
yhä suurempi määrä valtion takuusuoritusta.
Kuluvan vuoden takuusuorituksen määräksi
on arvioitu 666 miljoonaa euroa. Valtion vuoden 2003 talousarvioesityksen
mukaan ensi vuoden takuusuorituksen määrä olisi
629 miljoonaa euroa. Takuusuorituksen määrän
lasku johtuu tosin siitä, että Kelalle esitetään
tilitettäväksi ensi vuonna 300 miljoonaa euroa
enemmän arvonlisäveron tuottoa kuin kuluvana vuonna.
Eduskunta ja Kansaneläkelaitoksen valtuutetut ovat
useaan otteeseen ottaneet kantaa Kelan rahoitukseen. Viimeksi 8.8.2002
Kansaneläkelaitoksen valtuutetut antoivat yleiskokouksessaan
seuraavan lausuman: "Kelan valtuutetut ovat toistuvasti edellyttäneet,
että kansaneläkkeiden ja sairausvakuutuksen rahoitusperusteet
tulisi määritellä kestävälle
pohjalle siten, että valtion takuusuorituksiin jouduttaisiin
turvautumaan vain poikkeustapauksissa."
Rahoituksen tulisi perustua itsenäisiin ja riittäviin
vakuutusmaksuihin tai muihin selkeästi määriteltyihin
vakaisiin tuloihin, jolloin rahastojen välisistä siirroista
voitaisiin luopua. Kansaneläke- ja Sairausvakuutusrahaston
vähimmäismäärät tulisi
mitoittaa niin, että rahastot turvaisivat maksuvalmiuden
tulojen ja menojen satunnaisesti vaihdellessa. Jollei tähän
päästä, etenkin sairausvakuutusjärjestelmän
perusta vaarantuu ja Kelan hoitaman sosiaalivakuutuksen toimeenpanoa
haittaa jatkuva epävarmuus.
Kelan rahoitusasema huomioon ottaen olisikin perusteltua, että valtion
Kansaneläkelaitokselle suorittaman takuusuorituksen vähentämistä vuonna
1999 koskeva laki kumottaisiin jäljellä olevan
noin 61 miljoonan euron osalta. Tästä säädettäisiin
valtion vuoden 2003 talousarvion yhteydessä. Käytännössä asia
ehdotetaan lakialoitteessa hoidettavaksi niin, että Kansaneläkerahasto
ja Sairausvakuutusrahaston rahoitusomaisuuden vähimmäismääräsäännöksiä korotettaisiin
1 prosentilla. Kansaneläkerahaston vähimmäismäärän
tulisi olla vähintään 5 prosenttia ja Sairausvakuutusrahaston
vähintään 9 prosenttia. Tämän
on laskettu lisäävän Kelan tuloja yhteensä noin
61 miljoonalla eurolla eli juuri laitokselle säädetyistä rahoitusvelvoitteista
puuttuvalla määrällä. Ehdotettu
menettely tarkoittaisi valtion Kelalle maksaman takuusuorituksen
korottamista 61 miljoonalla eurolla valtion vuoden 2003 talousarvioesityksessä ehdotetusta
määrästä.
Keskustelu päättyy.