Tuija Brax /vihr (esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Kyseisestä asiasta on lakivaliokunta
            tehnyt yksimielisen mietinnön, jonka pääkohtia
            tässä seuraavassa teille esittelen.
         
         
         Kyseessä on kansalaisten oikeusturvan kannalta hyvin
            merkittävä laki, joka johtuu Euroopan unionin
            alati tiivistyvästä ja syvenevästä yhteistyöstä oikeuden
            ja sisäasioiden alalla. Yhteistyöhän
            sai merkittävän käänteen aikoinaan
            Suomen puheenjohtajakaudella niin sanotussa Tampereen huippukokouksessa.
            Kyse on siitä, että jatkossa tämän
            lain tultua hyväksytyksi Suomen kansalaisia voidaan huomattavasti
            useammissa tapauksissa, jos heitä epäillään
            muissa Euroopan unionin jäsenmaissa tehdyistä rikoksista,
            luovuttaa vasten tahtoaan oikeudenkäyntiin.
         
         
         Tänä päivänäkin
            kaikista vakavimmista rikoksista tämä on mahdollista,
            mutta nyt prosessi muuttuu ensinnäkin niin, että päätöksen
            tekee tuomioistuin, ja siinä keskeisenä viranomaisena asian
            käsittelyssä ovat tietyt syyttäjät
            valituilla paikkakunnilla Suomessa, ja niin, että luovutus voi
            koskea hyvin paljon suurempaa joukkoa epäiltyjä rikoksia
            kuin aikaisemmin. Käytännössä tulee
            dramaattinen muutos siihen joukkoon rikoksia, joista Suomen kansalainen
            voi vastoin tahtoaan tulla luovutetuksi. Pääsääntö on,
            että niiden rikosten, joista epäilty voidaan luovuttaa, täytyy
            koskea semmoisia rikoksia, jotka ovat rangaistuja molemmissa maissa,
            sekä Suomessa että siinä jäsenmaassa,
            joka luovutusta pyytää, mutta sen lisäksi
            laissa on erikseen lueteltu erillisessä pykälässä joukko
            sellaisia rikoksia, joiden osalta tätä kaksoisrangaistavuutta
            ei enää edellytetä. Tämä myös
            on osaltaan merkittävä ja kauaskantoinen, iso
            muutos siihen, miten itsenäiset valtiot luovuttavat rikosoikeudenkäyntiin
            oman maansa kansalaisia.
         
         
         On esitetty epäilyjä, että kun lista
            niistä rikoksista, joissa voidaan luovuttaa epäilty
            toiseen maahan, on pitkä ja laaja eikä tällöin
            enää tarvittaisi sitä, että rikos
            on myös Suomessa rangaistu eikä vain lähtömaassa,
            saattaisi syntyä muun muassa vaara, että Suomesta
            ruvetaan vaatimaan esimerkiksi laittomaan aborttiin niin sanotusti syyllistyneitä,
            jos kyseessä on ollut esimerkiksi tuleva jäsenmaa
            Puola tai Irlanti. Tältä osin on erittäin
            tärkeätä tehdä selväksi,
            että neuvotteluissa nimenomaan on tällä listaamismenettelyllä suljettu
            pois tämmöiset moraaliset rikokset, joiden sisällöstä eri
            EU-maissa ollaan hyvinkin eri mieltä. Semmoista vaaraa
            ei sisälly tähän listaan, että täysin
            erilainen näkemys asiasta saattaisi johtaa siihen, että Suomen
            kansalainen voisi joutua luovutetuksi oikeudenkäyntiin
            esimerkiksi aborttia koskevassa asiassa.
         
         
         Sitten valiokunnan tekemiin muutamiin muutoksiin.
         
         Koska tämä on kuitenkin valtavan suuri muutos
            ja laki on tehtävä perustuslakivaliokunnan lausunnonkin
            mukaan niin sanotussa supistetussa perustuslainsäätämisjärjestyksessä,
            koska toistaiseksi Suomen perustuslaissa on vielä tähän
            asti hyvin tärkeänäkin pidetty pykälä siitä, että Suomen
            kansalaisia ei vastoin tahtoaan luovuteta toiseen maahan, niin valiokunta
            päätyi vahventamaan hallituksen esitystä merkittävästi siltä osin,
            miten se antaa suojaa Suomen kansalaisille siinä tilanteessa,
            jos heitä kohtaan on esitetty vaade luovuttamisesta. Hallituksen
            esityksessä todetaan kyllä, että on olemassa
            ehdottomia kieltäytymisperusteita, esimerkiksi huoli ihmisoikeuksien
            osalta, sananvapauden osalta ja muun muassa oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
            osalta, mutta hallituksen esityksen perusteluissa toisaalla sitten
            todetaan, että näitä tapauksia ei ole
            pääsääntöisesti varmaankaan
            olemassa, ja kehotetaan äärimmäisen suureen
            pidättyvyyteen näiden kriteerien harkinnassa.
         
         
         Valiokunnan käsittelyssä monet asiantuntijat lähtivät
            siitä, että hallituksen esitys lähtee
            hyvin summaarisesta, käytännössä hyvinkin
            automaattisesta luovuttamisesta toiseen EU-maahan aina, kun paperit
            näyttävät olevan kunnossa ja tähän asiaan
            oleellisesti liittyvä lomake on oikein täytetty,
            rastit ruudussa. Valiokunta piti tätä hallituksen
            esittämää ratkaisua ongelmallisena, ja
            yksimielisesti päätimme irtisanoutua hallituksen esityksen
            näistä kiistanalaisista ja näitä kieltäytymisperiaatteita
            supistavista, ehkä jopa vähättelevistä perusteluista.
            Päinvastoin päädyimme korostamaan nimenomaan
            sitä, että Suomen kansalaisilla on tuomioistuimessa
            oikeus esittää väitteitä, jos
            he ovat huolestuneita siitä, että se oikeudenkäynti,
            johon heitä vaaditaan, ei täytä muun muassa
            oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin kriteereitä.
            Silloin Suomen kansalainen voi, ja valiokunta on tähän
            erikseen kiinnittänyt huomiota, esittää muun
            muassa perusteltuja väitteitä siitä,
            että tutkintovankeus saattaa osoittautua kohtuuttoman pitkäksi.
            Tuomioistuimen Suomessa on tutkittava nämä väitteet,
            ja jos ne osoittautuvat tosiksi, näin lakivaliokunta on
            asiaa muuttanut, siinä tapauksessa on käytettävä kieltäytymisperusteita.
            Tai toisena vaihtoehtona kohtuullisuussyistä valiokunta
            on päätynyt myös painottamaan ja muuttamaan
            osittain pykäliäkin siltä osin, että luovutusta
            voidaan myös lykätä, jos se inhimillisesti
            katsoen on oikea ratkaisu.
         
         
         Valiokunta oli myös hyvin huolestunut siitä, voiko
            täysin toisessa kulttuurissa mahdollisesti käytävässä oikeudenkäynnissä vaarantua
            oikeus oikeusapuun. Pääsääntöisesti
            eurooppalaisen normin mukaan oikeusapu tapahtuu aina sen maan lainsäädännön
            mukaan, jonne luovutetaan, mutta lakivaliokunta haluaa muistuttaa
            ja tehdä tiettäväksi ja sen takia on
            mietintöön erikseen kirjannut, että Suomen
            oikeusapulaissa on kuitenkin jo tänä päivänä 23 § ja
            sen 2 momentti, jonka mukaan oikeusministeriö voi erityisen
            painavista syistä myöntää ulkomailla
            käsiteltävään asiaan yleistä oikeudellista
            neuvontaa laajempaa oikeusapua. Tätä on käytetty
            aika harvoin tämän päivän Suomessa,
            mutta on tärkeätä, että kansalaiset
            tietävät, että tämmöinen
            momentti budjetista tänä vuonnakin löytyy
            ja oikeusministeriö voi antaa erillistä apua ulkomaisiin
            oikeudenkäynteihin.
         
         
         Paitsi että valiokunta siis päätyi
            hyvin merkittävältä osalta irtisanoutumaan
            hallituksen esityksen perusteluista mietinnössä tarkemmin
            esille käyvällä tavalla, päädyimme
            myös esittämään muutamia pykälämuutoksia,
            joista tärkeimmät ovat 5 §:ään
            ehdottomiin kieltäytymisperusteisiin tehdyt muutokset,
            jotka pääsääntöisesti
            johtuvat perustuslakivaliokunnan lausunnoista.
         
         
         Perustuslakivaliokunta pyysi harkitsemaan, olisiko syytä vielä erikseen
            mainita, että kuolemanrangaistuksen, kidutuksen sekä epäinhimillisen
            ja halventavan kohtelun mainitseminen olisi sittenkin vielä itse
            pykälässä. Valiokunta piti tätä asiantuntijakuulemisen
            jälkeen erittäin harkitsemisen arvoisena ja hyvänä ajatuksena.
            Päädyimme mainitsemaan kuolemanrangaistuksen,
            kidutuksen sekä hiukan vielä laajemman kirjauksen "muu
            ihmisarvoa loukkaava kohtelu", joka on otettu Suomen perustuslain
            9 §:n 4 momentista. Tältäkin osalta lakivaliokunta
            on päätynyt siis korostamaan sitä, että Suomen
            tuomioistuimessa Suomen kansalainen saa esittää väitteitä,
            jos hänellä on perusteltu huoli siitä,
            että edessä on oikeudenkäynti, joka muun
            muassa saattaa olla ihmisarvoa loukkaava.
         
         
         Perustuslakivaliokunta ei myöskään
            pitänyt asianmukaisena, että vakavasti tai pysyvästi
            sairaan henkilön luovuttamisesta ei voida lain mukaan pidättäytyä muuten
            kuin siirtämällä täytäntöönpanoa.
            Valiokunta muutti lakia tältäkin osin niin, että on
            mahdollista myös kokonaan jättää luovuttamatta.
         
         
         Kolmanneksi ehdottomien kieltäytymisperusteiden osalta
            valiokunta painottaa sitä, että 15 vaan ei 18
            vuotta täyttäneiden osalta kansainväliset
            lastensuojelusopimukset ja Suomen perustuslaki saattavat johtaa
            tilanteisiin, joissa niin ikään on joko lykättävä luovutusta
            tai jätettävä luovuttamatta Suomen kansalainen.
         
         
         Ajankohdan ollessa näin myöhäinen
            en käy muita yksityiskohtia tässä esittelemään.
            Totean vain, että valiokuntaa puhuttivat ja asiantuntijakuulemisessa
            aika pitkäänkin veivät aikaa näkemysristiriidat
            siitä, onko oikein, että syyttäjä on jatkossa
            se viranomainen, joka hyvin aktiivisesti toimii tässä luovutusasiassa
            ja esittelee asian sitten tuomioistuimelle. Kilpailevana vaihtoehtona oli
            poliisi. Olemme tulleet vakuuttuneiksi, että myös
            poliisi on esimerkiksi pohjoismaisissa luovutusasioissa hyvin tehtävänsä hoitanut,
            emmekä yhtyneet niihin näkemyksiin, joita jossain määrin
            esitettiin, että syyttäjät sinänsä olisivat
            oikeusturvan kannalta parempia, mutta vakuutuimme, että hallituksen
            esitys on perusteltu muun muassa asiantuntemuksen kertymisen vuoksi niin,
            että syyttäjä on se viranomainen, joka
            tässä toimii, ja mietinnössä vihjaamme
            myös, että olisi ehkä hyvä syy
            tältä osin siirtyä samaan järjestelyyn
            pohjoismaisten luovutusten osalta.
         
         
       
      Yleiskeskustelu päättyy.