Lauri  Kähkönen  /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä eduskunnalle
            laiksi metsäkeskuksista ja Metsätalouden kehittämiskeskuksesta
            annetun lain muuttamisesta on yksi selkeä päätavoite.
            Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion tehtävissä tulee
            painottaa aikaisempaa enemmän metsäkeskusten tarvitsemien
            asiantuntijapalveluiden tuottamista sekä metsäkeskusten valtakunnallisen
            yhteistoiminnan kehittämistä ja koordinointia.
            Tapion roolin vahvistaminen metsäkeskusten kehittämiskeskuksena
            ja sen toimiminen metsäkeskusten yhteistyöelimenä ovat käytännön
            tarpeista lähteviä ja kannatettavia muutoksia.
            Kehittämiskeskuksen tehtävänä säilyisi
            edelleen myös yleinen metsätalouden edistäminen.
         
         
         Metsäkeskusten säilyttäminen maakunnallisesti
            itsenäisinä metsätalouden edistämis-
            ja valvontaorganisaatioina on jatkossakin perusteltua. Maakunnallinen
            itsenäisyys metsähallinnossa on osoittautunut
            kansainvälisestikin vertaillen tulokselliseksi tavaksi
            hyödyntää alueellista asiantuntemusta
            ja edesauttaa metsälainsäädännön noudattamiseen
            sitoutumista. Käsittääkseni tulokset
            niin metsien hoidossa kuin hyödyntämisessäkin
            ovat olleet varsin hyviä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Metsäkeskukset ovat saaneet myös
            kielteistä julkisuutta kuluvana vuonna. Joensuun yliopiston
            oikeustieteiden laitoksella on tutkittu kestävän
            metsätalouden rahoituslain eli Kemeran mukaisiin rahoituspäätöksiin
            liittyvää päätöksentekoa
            metsäkeskuksissa. Tutkimuksen tavoitteena oli arvioida
            erityisesti nuoren metsän hoitoon myönnettävien
            tukien myöntämistä ja käytön
            valvontaa metsäkeskuksissa. Siinä päädyttiin
            muun muassa siihen, että Kemeran mukaisen rahoituksen saamisen
            edellytyksiä koskeva säätely on tarpeettoman
            monimutkaista.
         
         
         Myös maa- ja metsätalousvaliokunta kiinnitti tähän
            epäkohtaan huomiota ensi vuoden talousarviota koskevassa
            lausunnossaan. Valiokunta kiirehtii jo toistamiseen eli uudelleen
            kestävän metsätalouden rahoituksesta
            annetun lain kokonaisuudistuksen toteuttamista. Nykyisin merkittävä osa
            rahoituksesta menee niin sanottuun byrokratiaan. Uudistuksen tavoitteena
            tulee olla sen, että rahoitus käytetään
            mahdollisimman tehokkaasti varsinaisiin töihin kestävän
            metsätalouden edistämiseksi. Laki on tuen myöntämisedellytysten
            osalta tällä hetkellä hyvin väljä,
            mikä on edistämässä osaltaan
            päätösten kirjavuutta eri puolilla maata.
            Toivottavasti rahoituslakia uudistetaan pikaisesti ja sen myötä mahdolliset
            virheet metsäkeskusten päätöksissä ja
            tulkinnoissa minimoituvat. On luonnollista, että virheitä tekevälle
            sattuu. Käsittääkseni Kemera-lain puutteellisuuksien
            vuoksi metsäkeskukset muun muassa Pohjois-Karjalassa ovat
            joutuneet kohtuuttoman arvostelun kohteeksi.
         
         
         Mutta, arvoisa puhemies, takaisin tähän lakiesitykseen.
            Metsäkeskusten toiminnan kehittäminen ja yhtenäisyyden
            parantaminen edellyttävät kuitenkin myös
            valtakunnallista yhteistoimintaa. Tapio ei ole pystynyt toimimaan
            siinä määrin metsäkeskusten
            kehittämiskeskuksena kuin olisi ollut tarpeen. Metsäkeskusten
            nykyisin sopimuspohjaisesti hoitamassa yhteistyössä niin
            sanotun metsäkeskusten yhteistyöryhmän
            ja toimintaryhmien puitteissa on syntynyt käytännön
            kehittämis-, yhtenäistämis- ja tehostamistarpeita.
            Ehdotettu lakimuutos luo hyvän säädöspohjaisen
            tavan organisoida tämä toiminta pääasiassa
            Tapion yhteyteen. Samalla se luo edellytykset organisaatioiden palvelukyvyn,
            yhtenäisyyden ja tuottavuuden kehittämiselle.
            Vastuu metsäkeskusten kehittämisestä säilyy
            kuitenkin jatkossakin metsäkeskuksilla itsellään.
            Tästä syystä esityksen mukaisesti on
            välttämätöntä, että metsäkeskusten
            edustajat muodostavat enemmistön Tapion johtokunnassa.
            Myös henkilöstön edustajan kuuluminen
            johtokuntaan on perusteltua. Esitetty johtokunnan kokoonpano ei millään
            tavalla estä Tapion palvelujen tuottamista nykyiseen tapaan
            myös muille tahoille kuin metsäkeskuksille.
         
         
         Hallituksen esitys toteuttaa hyvin metsäkeskusarvioinnin
            jälkeen hallituksen helmikuussa tekemiä linjauksia
            metsäkeskusten kehittämisestä ja metsäkeskusten
            omia strategisia linjauksia. Myös hallituksen esityksen
            luonnoksesta annetut lausunnot ovat pitkälle esitystä tukevia.
            Muutoksilla on siis laaja tuki. Uskon, että kun tätä lakiesitystä valiokunnassa
            käsitellään, niin siihen merkittäviä muutoksia
            ei tulla tekemään. Varmasti keskustelua käydään
            kuitenkin muun muassa tästä kehittämiskeskuksen
            johtokunnasta. Tällä hetkellähän
            siellä on myös metsäteollisuuden edustus.
         
         
         Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi, metsätalouden edistämis-
            ja valvontaorganisaatioissa on menossa voimakkaat toiminnan kehittämis-
            ja tehostamistoimenpiteet. Metsäkeskusten ja Tapion riittävät
            valtionavut on turvattava, eikä myönteistä kehitystä tule
            vaarantaa rahoituksen supistamisella.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.