4) Hallituksen esitys laeiksi julkisesta työvoimapalvelusta
annetun lain 11 luvun 2 ja 3 §:n, työttömyysturvalain
ja vuorotteluvapaalain 17 §:n muuttamisesta
Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tällä esityksellä työvoimatoimikunnat
muuttuvat työllisyyden edistämistoimikunniksi,
ja esityksen taustalla on kolmikantainen valmistelu. Tavoitteena
on suunnata toimikuntien työ alueen työmarkkinoihin
vaikuttavien muutosten ennakointiin ja alueen työllisyyden
edistämiseen. Tarkoitus on lisätä työmarkkinajärjestöjen
ja muiden alueellisten toimijoiden välistä yhteistyötä ja
keskinäistä luottamusta sekä parantaa
mahdollisuuksia ohjata työvoimapolitiikkaa oman alueen
työllisyyttä parhaiten palvelevaan suuntaan.
Valiokunta pitää mietinnössään
työllisyyden edistämistoimikuntien perustamista
perusteltuna. Työmarkkinoilla tapahtuvien muutosten nopeus
ja laajuus korostaa ennakoinnin ja alueellisten toimijoiden välisen
kiinteän yhteystyön tarvetta ja merkitystä.
Valiokunta pitää tärkeänä, että te-toimikunnat
osallistuvat muutosten johdosta tarvittavien toimenpiteiden suunnitteluun, tekevät
esityksiä alueensa työvoimapalvelujen kehittämiseksi,
kokoontuvat säännöllisesti ja antavat
lausuntoja työelämää ja sen
muutoksia koskevissa kysymyksissä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että työllisyyden edistämistoimikunnissa
ovat edustettuina paitsi työnantajat, yrittäjät
ja työntekijät myös muut keskeiset alueensa
toimijat, kuten kunnat, elinkeinoyhtiöt ja koulutuskeskukset.
Myös maatalousyrittäjien edustusta tarvitaan niillä alueilla, joilla
maatalouden merkitys elinkeinohaarana on merkittävä.
Työvoimapoliittisen lausunnon antaminen yksittäisen
henkilön oikeudesta saada työttömyysetuutta
siirretään toimikunnalta te-toimistolle. Toimikunnan
jaosto voisi kuitenkin antaa lausunnon tilanteissa, joissa työttömyysetuuden
hakija valittaa päätöksestä,
jolla hänen työttömyysetuutensa on evätty
työstä kieltäytymisen tai työstä eroamisen
vuoksi.
Jatkossakin on tärkeää, että järjestöjen
asiantuntemus työvoimapoliittisten edellytysten arvioinnissa
huomioidaan, ja on tärkeää, että toimikunnat
tarkoin seuraavat alueensa te-toimiston lausuntokäytäntöjen
kehittymistä.
Valiokunta kiinnitti huomiota asiantuntijakuulemisessa myöskin
te-toimistojen henkilöstön turvallisuudesta huolehtimiseen.
On käynyt ilmi, että eräissä tapauksissa
päätökseen tyytymätön
henkilö saattaa käyttäytyä aggressiivisesti,
ja sen vuoksi on erittäin tärkeää,
että toimistotasolla otetaan nämä turvallisuusasiat
huomioon. Kuitenkin on niin, että paras tapa
asiaa edistää on se, että päätökset
selitetään ja perustellaan mahdollisimman ymmärrettävästi.
Päätösten tulee olla läpinäkyviä ja
työttömyysturvalain ylipäätään
vastattava ihmisten oikeustajua. Päätöksen
on oltava niin selkeä ja yksiselittei-nen, että asiakas
ymmärtää, mistä päätös
johtuu.
Valiokunta esittää lakiin lisättäväksi
te-toimikunnan päätösvaltaisuutta koskevat
säännökset. Lisäksi te-toimikunnan
jaoston tehtävää valitusten käsittelyssä täsmennettäisiin
siten, että jaosto voi antaa asiasta lausunnon, eli nämä pykälämuutokset
ovat esityksessä mukana.
Tähän mietintöön sisältyy
opposition vastalause.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ensimmäiseksi edelliseen hallituksen
esitykseen liittyen haluan kiittää valiokunnan
puheenjohtajaa Satosta järkevistä mielipiteistä.
Ja koska ei ole kovin yleisesti vielä tiedossa, ei ilmeisesti
Satosen omassakaan vaalipiirissä, että olemme
niin monesta asiasta samaa mieltä, niin haluan varmistaa,
että ed. Satosella on kaikissa tulevissa vaaleissa hyvä menestys,
koska meillä on niin paljon yhteisiä näkemyksiä.
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys muuttaa
nykyisten työvoimatoimikuntien asemaa hyvin ratkaisevalla
tavalla. Tavoite siitä, että paikallisella ja
seudullisella tasolla työllisyyden, työttömyyden
ja työmarkkinamuutosten sidosryhmät kokoontuvat
yhteen ja pohtivat eri toimintamalleja, on aivan oikea. Nyt luodaan malli,
joka virallistaa jo usean työvoimatoimiston normaalikäytännön
antamatta työllisyyden edistämistoimikunnalle
yhtään uutta asiaa päätettäväksi.
Jatkossakin ne tahot, jotka ovat edustettuina toimikunnassa, tekevät
päätökset omalla toimialueellaan.
Tässä voi olla sellainen vaikutus, että siellä, missä hallinto-
ja sektorirajat ylittävä yhteistoiminta on ollut
vierasta, omaksutaan uusia toimintatapoja, ja se tietenkin on tervetullutta.
Mutta näitä strategisia tavoitteita olisi voitu
edistää luopumatta työvoimatoimikunnan
tärkeästä roolista työttömyysturvaratkaisujen
päättäjänä.
Aikoinaanhan työvoimatoimikunnat perustettiin tuomaan
virkamiesvallan rinnalle sellaista tervettä harkintaa,
joka perustui paikallis- ja toimialatuntemukseen. Yleisimmin näissä toimikunnissa
oli jäseninä kolme työnantajapuolen ja kolme
työntekijäpuolen edustavimpien työmarkkinajärjestöjen
edustajaa ja kaksi hallinnon virkamiestä. Semmoinen porukka
pystyy arvioimaan kyllä asioita hyvinkin tarkasti, ja kun muistaa,
että työttömyysturvalakiin oli nimenomaan
toimikunnan harkintavallan mahdollistamiseksi lisätty kohta,
kun työttömyysturvaoikeudesta päätetään,
"muu näihin rinnastettava syy". Toimikunnat ovat pystyneet
joustavoittamaan ja järkevöittämään
päätöksiä lain antamissa rajoissa.
Arvoisa puhemies! Jo työvoimatoimikuntien toimialueen
laajennus johti siihen, että työttömyysturvalain
tulkinnat tiukentuivat, vaikka itse lakiin ei tehty pienintäkään
muutosta. Tämä toimivallan siirto yksittäiselle
hallinnon virkamiehelle johtaa ihan samaan eli lain tulkintojen
tiukentumiseen. Hallinnon työntekijää on
tavattoman helppo käskyttää ylhäältä alas.
Nämä toimikunnathan antoivat vuoden 2007 aikana
yhteensä 156 000 työvoimapoliittista
lausuntoa, joista kuitenkin äänestettiin yli 1 500
kertaa. Samana vuonna vakuutusoikeus ratkaisi 851 työttömyysturvaan
liittyvää valitusasiaa ja 100 päätöstä muuttui.
Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta ratkaisi
vastaavasti 7 800 valitusasiaa, joissa ensi asteessa annettu
päätös muuttui 17 prosentissa tapauksia,
ja se ei ole ihan pieni määrä. Jokainen äänestyspäätös
toimikunnassa on kuitenkin lujittanut muutoksenhakijan asemaa valitusprosessissa.
Arvoisa puhemies! Eniten minua ihmetyttää, ettei
hallituksen esityksessä eikä myöskään
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan mietinnössä tuon enempää kiinnitetä huomiota
yhteen suurimpaan epäkohtaan, mikä on jäänyt
työttömyysturvalakiin. Se on yrittäjien
ja yrittäjien perheenjäsenten työttömyysturvaoikeus.
Joka tapauksessa tältä osin työttömyysturvalakia
tulee muuttaa. Nyt tämä epäselvä työttömyysturvalain
ongelma jää elämään,
mutta mahdollisuus lieventää lain epäkohtia
poistuu, koska yksittäisellä työntekijällä ei
ole aina riittävää asiantuntemusta eikä lain suomaa
harkintavaltaa ratkaisussa, niin kuin on ollut työvoimatoimikunnalla.
Edelleen kiinnittyy huomio siihen, miksi toimivaltarajaus työttömyysturvavalituksissa
on tehty niin kuin on tehty. Esityksessä mainitaan, että siinä pyritään
rajaamaan asiat mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti, mutta kuitenkaan perusteluita,
miksi työmarkkinoitten käytettävissäolo,
kieltäytyminen tai eroaminen koulutuksesta tai työvoimapoliittisesta
toimenpiteestä on rajattu pois toimikunnalta, ei ole esitetty
missään. Tästä asiasta ei löydy
riviäkään hallituksen esityksen perusteluista
eikä niitä tullut esille kyllä asiantuntijalausunnoissakaan.
Asioitten mahdollisimman tasapuolinen käsittely olisi perusteltua
myös näissä ratkaisuissa, ja sen on todennut kyllä omassa
asiantuntijalausunnossaan Työttömien Valtakunnallinen
Yhteistyöjärjestö TVY.
Työhallinnon työntekijöitten lausunnossa
painottui vahvasti virkamiesten asema, työntekijöitten
asema, mutta kovinkaan paljon siihen, kuinka nämä päätösten
sisällöt muuttuvat, ei kiinnitetty huomiota. Suurimmaksi
seikaksi nousivat työturvallisuustekijät, minkä minä kyllä ymmärrän.
Hallinnon tavoitteenahan pitäisi olla, että päätösten
pohjana on yleisesti tunnettu ja perusteiltaan hyväksytty
lainsäädäntö ja että tämä lainsäädäntö kulkee
rinta rinnan kansalaisten oikeustajun kanssa ja että kaikki
päätökset ovat läpinäkyviä ja
johdonmukaisia ja että asiakas tuntee oikeutensa ja kokee
tulleensa kohdelluksi tasavertaisesti ja lakiin perustuen. En tiedä sitä,
että jos kerran luodaan huonoa, epäselvää lainsäädäntöä, jota
kansalaiset eivät hyväksy, niin sitten ratkaisu
on se, että virkailijat laitetaan lukkojen taakse piiloon,
tai vieläpä niin, että esitetään,
että nämä ikävät päätökset
selitettäisiin asiakkaalle puhelimen kautta.
Vielä tästä te-toimikunnan jaoston
kokoonpanosta. Hallituksen esityksen mukaan jaoston kokoonpano on
kolmijäseninen. Me esitämme vastalauseessa, että sinne
tulisi yhden työntekijöitä edustavan
jäsenen sijaan kolme edustajaa, jolloinka jaoston kokonaishenkilömäärä olisi
viisi jäsentä.
Kaikista heikointa hallituksen esityksen perusteluissa on kohta,
jossa on käyty jonkin verran läpi myöskin
kustannusvaikutuksia: Kaikkinensa 90 työvoimatoimikunnan
kokonaiskustannukset vuodessa ovat vain 645 000 euroa,
toimikuntaa kohden 7 200 euroa vuodessa, ja tällä kuitenkin
on saatu aikaan se, että sadat ja sadat ihmiset ovat osallistuneet
paikallisella tasolle näiden tärkeitten päätösten
tekemiseen. Paradoksi tässä on, että kolmikantainen
päätöksenteko on nyt valmistellut sellaisen
hallituksen esityksen, että tämä kolmikantainen
yhteistyö poistuu paikalliselta tasolta näin isoissa
ja tärkeissä asioissa.
Arvoisa puhemies! Tulemme tekemään vastalauseen
mukaiset muutosehdotukset ensimmäiseen lakiin 11 lukuun
3 §:ään liittyen työllisyyden
edistämistoimikunnan asettamiseen ja tehtäviin,
nimenomaan sen kokoonpanoon.
Toiseksi tulemme esittämään kakkoslakiin
1 lukuun 4 §:ään, lain toimeenpanoon,
että silloin kun on kyse säännösten
tulkinnanvaraisuudesta, tulkintalinjan vahvistamisesta tai muista
syistä taikka jos työttömyysetuuden hakija
jaostokäsittelyä vaatii, niin asia ratkaistaisiin
siellä.
Kolmantena kohtana liittyen juuri tähän yrittäjien
ja yrittäjien perheenjäsenten työttömyysturvaoikeuteen
heille syntyisi oikeus saada työttömyysturvaa
silloin, kun on selvää, että toimintaa ei
enää jatketa siten, että se estäisi
kokoaikaisen työn vastaanottamisen.
Neljäntenä kohtana 11 lukuun 4 §:ään
4 momenttiin otetaan laajennettu toimivalta käsitellä te-toimikunnassa,
sen jaostossa, työttömyysturvaoikeutta myöskin
niissä kysymyksissä, kun on kyse henkilön
olosta työmarkkinoitten käytettävissä siinä tapauksessa,
että työnhakija on kieltäytynyt, eronnut
tai omasta syystään erotettu työstä,
koulutuksesta tai työvoimapoliittisesta toimenpiteestä.
Eli tälle ei löytynyt yhtään mitään
perustetta, minkä takia koulutuksesta tai työvoimapoliittisesta
toimenpiteestä kieltäytyminen on rajattu
tämän käsittelyn ulkopuolelle.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan muutama ajatus täältä edestä vielä.
Tärkein ja isoin ristiriita tässä on
nimenomaan työvoimatoimikuntien lakkauttaminen, koska näistähän
tulee tämmöisiä kolmihenkisiä jaostoja,
jotka antavat sitten joihinkin asioihin lausuntoja ja piirtelevät
suuria viivoja sitten, mihin päin pitäisi mennä.
Mutta tässä jo aikaisemmin ovat tulleet esille
hyvin ne seikat, miksi työvoimatoimikunta on tärkeä elin.
Nimittäin meillähän paikallisolosuhteet
ainakin — no, joka paikassa, kun katsotaan — ovat
erilaiset, ja sitten se yhden virkailijan näkemys, kun
hän tekee työvoimapoliittisen lausunnon, on hyvin
kaita-alainen. Asiantuntijalausunnossa tuli hyvin se esille. Mutta
ihan käytännön työstä tiedän,
kun olen joskus ollut semmoisen elimen jäsen, jotta siellä hyvin
tarkkaan punnittiin ne rajatapaukset. Virkailijahan teki lähes
kaikki päätökset, mutta oli muutama semmoinen
rajatapaus, jotka käytiin aina läpi siellä,
ja sitten joko äänestettiin tai sovittiin, että tämä ratkaistaan
näin, jotta tällä hakijalla onkin oikeus
jonkun syyn perusteella olla lähtemättä siihen
työhön, jolloin hän ei saanut karenssia,
mutta jos se olisi virkailijan tekemä ollut, niin hän
olisi saanut karenssin.
Sitten toisaalta meillä on myös hyvin eritasoisia
virkailijoita sillä tavalla, että jotkut haluavat käyttää enemmän
valtaa ja ovat vähän suorempiniitisiä kuin
jotkut. Kun tuolla valiokunnassa kävi asiantuntija, niin
joku virkailija ainakin — mahtoikohan olla tästä Kampista
vai mistä mahtoi olla ja Kontulasta toinen — oli
hakenut tämmöisen tietojenantosuojan, se toinen
ei ollut sitä hakenut. Ilmeisesti tämä toinen
oli vähän suorempaan näitä päätöksiä tehnyt
tai ei ollut niin pidetty henkilö ja jopa joutui hakemaan
sen suojan, jotta hänen tietojaan ei saa mistään
numerotiedustelusta eikä saa edes Autorekisterikeskuksesta
selville, millä autolla hän ajaa, jottei saa osoitetta
tietää.
Eli tämähän kuvastaa sitä,
jotta jo tänä päivänäkin
on tämmöistä uhkailua olemassa aika paljon
ja uhkaa näistä päätöksistä nyt
vielä enemmän, kun tässä ollaan
menossa siihen, jotta yksi virkailija tekee päätöksen.
Ja ne edellytykset aina pitäsi jo hallintolainkin mukaan
olla semmoiset, jotta ihmisellä, joka on saanut sen päätöksen,
on oikeus tietää, kuka sen päätöksen
on tehnyt. Sitten hänen pitää saada suoraan
ne perusteet, miksi tämmöinen päätös
on tehty. Siitä periaatteesta meidän ei pidä lipsua,
koska sen pitää olla ihmisten perusoikeus. Kyllä tämä työvoimatoimikunta
kuitenkin leventää niitä harteita, sitä vastuunkantoa,
jotta kun useampi olisi ollut päättämässä,
niin tämä virkailija voisi sanoa, että työvoimatoimikunta
on päätynyt tällaiseen ratkaisuun, ja
perustella sen asian, jolloin ainakin vähän lievenee
mahdollinen uhka, joka olisi tulossa siitä jonkun tämmöisen
henkilön taholta, joka ei välttämättä ole
yhtä rauhallinen kuin me täällä eduskunnassa
olemme, että me ymmärrämme kaikki asiat.
Kokonaisuutena tämä asia tuntuu ihmeeltä, kun
tässähän tietysti perustellaan sillä,
että tässä tulee säästöjäkin,
mutta aina demokratiassa on oma hintansa ja aina tämmöisessä niin
kuin hyväksyttävyydessä. Kun saadaan
tämmöinen maalaisjärki, maallikon kädenjälkikin
näkymään, niin se maksaa jotain. Tämä on
ollut tosi halpa systeemi, jos se on ollut 7 200 euroa
vuodessa koko tämä kustannus keskimäärin
näissä toimikunnissa. Toisaalta kun se on sen
verran maksanut, mutta kun siitä maksetaan vielä verot,
kun katsoo näitä ihmisiä, niin todennäköisesti
50 prosenttia on mennyt veroja, niin että se on tullut
takaisin, että ei nettokustannus todellisuudessa niin paljoa
ollutkaan, ja loput tullut kulutukseen sitten.
Mutta sitten yksi asia, joka tässä on iso
asia, joka ihmetyttää ja on hyvin periaatteellinen,
ovat yrittäjän perheenjäsenet tai yrittäjät,
jotka jäävät työttömiksi.
Nyt, kun me teimme hiljattain lain tieteen- ja taiteenharjoittajien
apurahakysymyksistä, niin siinähän ensimmäisen
kerran nyt on tullut semmoinen hyvä periaate, jotta siinä uskotaan
ihmistä, uskotaan sitä, kun hän ilmoittautuu,
että nyt se apuraha on loppunut, ja hänet kelpuutetaan
työnhakijaksi, mutta jos hän on vilpillisesti
tehnyt sen, niin jäljestä päin korjataan
virhe ja peritään tietysti rahat takaisin. Mutta
tässä tapauksessa kaikkia yrittäjien
perheenjäseniä tai yrittäjiä,
jotka nyt ovat ilmoittautuneet työnhakijoiksi ja joilta
on työ loppunut, pidetään ilmeisesti
hyvin epäluotettavina, koska heille ei myönnetä heidän
ilmoituksensa perusteella mitään työvoimapoliittista
lausuntoa, vaan sitä pengotaan, vaikka se työ on
loppunutkin. Tässä olen kuvannut jo nyt varmaan
kolmatta kertaa tätä helsinkiläistä taksiyrittäjää,
jolla on yksi auto ja jonka vaimolta otettiin ajolupa pois. Mies
vielä ajaa taksia, mutta tänäkään
päivänä vaimo ei vielä sitä työttömyysturvaa
saa, ja siitä on nyt jo kaksi vuotta aikaa, kun tämä ajolupa
otettiin pois. Hänen ilmoitustaan ei uskota, että hän
on jäänyt työttömäksi.
Tänä päivänä viimeksi
olin häneen yhteydessä, ja siellä valitukset
ovat menossa, mutta mihinkäs se siitä muuttuu,
kun lausunnot lähtevät tästä Kampin
työvoimatoimistosta, että ei, hän työllistyy
omassa yrityksessään, vaikka ajokortti on otettu
pois. Että tämmöisiä ongelmia.
Sen takia minusta tämä 2. luvun 5 §,
kuten meidän vastalauseessamme on esitetty, tämä pitää hoitaa
ja uskoa se juttu, että kun yrittäjä tai yrittäjän
perhe ilmoittaa, että homma on loppunut, niin sillä sipuli
ja hänellä on oikeus samaan työttömyysturvaan
kuin muillakin ihmisillä.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Hallituksen esitys
muuttaa nykyisten työvoimatoimikuntien asemaa merkittävällä tavalla.
Työllisyyden edistämistoimikunnat osallistuvat
jatkossa asiakkaan työttömyysturvaoi-keuden käsittelyyn
rajoitetusti ja hyvin suppean jaoston toimesta. Työvoimatoimikunnat
on perustettu aikoinaan tuomaan virkamiesvallan rinnalle sellaista
harkintaa, joka perustuu paikallis- ja toimialatuntemukseen, ja
nämä toimikunnat antoivat vuonna 2007 todellakin
yli 150 000 työvoimapoliittista lausuntoa.
Mielestäni on aivan päivänselvää,
ettei yksittäinen hallinnon työntekijä kykene
samaan arviointiin, mihin monijäseninen ja erilaista asiantuntijaosaamista
edustanut toimikunta kykeni.
Valiokuntakuulemisessa tärkeäksi seikaksi hallinnon
työntekijäkuntaa kuultaessa nousi työturvallisuus
ja se, että yhden virkailijan nimen esiintyminen kielteisessä työttömyysturvapäätöksessä
voi
johtaa pahimmillaan jopa väkivaltaisiin reaktioihin kyseistä työntekijää kohtaan
ja ei pelkästään tätä työntekijää kohtaan,
vaan myös hänen perhettään kohtaan.
Yleisesti ottaen, kun puhutaan muun muassa väkivaltatilanteista,
on syytä toteuttaa lainsäädäntöä,
joka kulkee rinta rinnan kansalaisten oikeustajun kanssa. Lakien
tulee siis olla läpinäkyviä ja johdonmukaisia,
että asiakas kokee tulleensa kohdelluksi tasavertaisesti
ja voimassa olevaan lakiin perustuen.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ehkä pari kommenttia käytettyihin
puheenvuoroihin.
Ensinnäkin se, minkä takia tällainen
laki on tehty: Jos sen vielä yksinkertaistaa, niin kysehän on
kahdesta asiasta. Toisaalta halutaan näille toimikunnille
antaa aito rooli siihen, että ne voivat vaikuttaa oman
alueensa työllisyyspolitiikkaan ja ottaa kantaa ja toteuttaa
sellaisia toimia, joilla työllisyyttä voidaan
edistää. Toinen on se, että työvoimatoimikuntien
tehtävää eivät läheskään kaikki
siellä olleet ja ne tahot, joita he ovat edustaneet, ole
kokeneet sillä tavalla tarpeelliseksi, ja sen takia tämä muutos.
Täytyy muistaa, mistä tämä muutos
on tullut. Tämä muutos on nimenomaan tullut työmarkkinajärjestöjen
omasta tahdosta. Meillä kävivät valiokunnassa
esimerkiksi kaikki palkansaajajärjestöjen edustajat,
ja he olivat sitä mieltä, että tämä lakiesitys
on aivan hyvä ja he ovat sitä voimakkaasti kannattamassa.
Eli tämä oli selkeästi sieltä taholta
tullut esitys, ei pelkästään hallituksen
esitys.
Mitä tähän työturvallisuuteen
tulee, niin minusta on ihan hyvä, että siitä asiasta
täällä keskustellaan. Mutta siitä ei
saa saada sellaista käsitystä, että se
joukko, joka ei suhtaudu ikään kuin rauhallisesti
kielteiseen päätökseen, olisi suinkaan
mikään suuri, mutta toki yksittäistapauksia on,
ja koska on niin, että valtiolla on toki työnantajana
myöskin työsuojeluvelvoite omia työntekijöitään
kohtaan, niin sen takia minusta on ihan asiallista, että tämä asia
nostetaan tässä yhteydessä esille.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on nyt kysymys työvoimapalveluista,
ja työvoimapalvelujen tehtävänä on
tietenkin palvella niitä työnhakijoita, jotka
sillä alueella ovat. Tässä on kysymys
myös alueellisista palveluista ja siitä, että nämä palvelupisteet,
toimipisteet, koko ajan supistuvat ja kutistuvat ja keskittyvät.
Sain juuri puhelun siitä, että on 80—100
kilometriä matkaa jonnekin omaan pieneen palvelupisteeseen,
jonne menee täyttämään näitä työvoimablanketeita
ja hakemaan päivärahoja jnp. Kysymys on nyt siitä vaan,
että jollakin konstin pitäisi pystyä palvelemaan
myös niitä ihmisiä eikä näitä työvoimatoimistojen
työntekijöitä, työnhakijoita
eikä pelkästään työntekijät
toisiaan.
Minä esitänkin ja olisin esittänyt,
jos siellä nyt ministerit olisivat viitsineet vielä olla
paikalla, että olisi perustettu kirjastoautojen tapaan
tämmöinen palveluauto, joka olisi edes yhden kerran
viikossa käynyt työvoimapisteen alueella olevissa
kunnissa, ja tämä palveluauto olisi voinut olla
paitsi työvoimapalvelun auto, niin siihen olisi voitu kerätä Kelan
palvelut, poliisin palvelut ja mitä muita näitä on
valtionhallinnon palveluja. On kysymys siitä, että kyllä valtionhallinnon
palvelut ovat kansalaisille tärkeitä, ja ne pitäisi
jotenkin kuitenkin saada myös kansalaisten ulottuville
eikä pelkästään toisten virkamiesten ulottuville.
Ei ole muuta sanottavaa, kun ei ole kerta ministerit paikalla, että olisi
voinut kysyä jotain.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Satoselle voisi todeta sen, jotta hän
totesi, jotta aloite on lähtenyt ay-liikkeen puolelta,
että kyllä se sillä tavalla on, että kyllä tässä on
hallitus ollut aktiivi ja sitten pyytänyt nämä työmarkkinajärjestöt
tähän kolmikantapöytään,
ja kyllä tämä on valmisteltu kolmikannassa.
Mutta meillä täällä eduskunnassa
kuitenkin on se lopullinen päätösvalta
ja meidän pitäisi katsoa, mitä tämä vaikuttaa
kokonaisuutena. Sitä minä en ymmärrä,
niin kuin ed. Mustajärvi tuossa aikaisemmin totesi, miksi
tämä kolmikantainen alueellinen näkemys tässä nyt
aiotaan romuttaa.
Mutta ed. Ukkola, tämä on tosi hieno homma, että sieltä löytyy
hallituspuolueestakin tämmöistä ajattelua,
että palvelu pitää viedä lähemmäksi. Kun
edellistä lakia tässä käsiteltiin,
niin siinä kyllä tulee tapahtumaan sillä tavalla,
jotta palvelu menee yhä etemmä. Silloin pitäisi
katsoa, mitkä ovat ne muodot, jotta mentäisiin
jollakin tavalla; jos ei säily piste siellä, niin
sitten se vaikka pyörillä kulkee sinne, ja se
on tavallaan piste kyllä sekin.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Pidän työvoimatoimikuntien
lakkauttamista vääränä toimenpiteenä oman
kokemukseni näkökulmasta. Toimin 28 vuotta metallin
toimitsijana Turussa ja varsin paljon jouduin olemaan yhteyksissä työvoimatoimikuntien
kanssa tuolla alueella. Pidin tärkeänä tätä kolmikantaista
asiantuntemusta, sitä, että eri intressitahot
ja eri tahojen työmarkkinakokemus välittyivät
suoraan näiden toimikuntien työssä.
Se, että toimikuntien työ on saattanut turhauttaa
ammattiyhdistysliikkeen ja työmarkkinajärjestöjen
edustajia, johtuu tietenkin siitä, että työvoimatoimikunnat
ovat olleet varsin ruuhkautuneita, ja toisaalta myös työttömyysturvapäätösten
syntyminen on tästä syystä viivästynyt.
Mutta tämähän on kysymys siitä,
että näillä toimikunnilla ei ole ollut
riittäviä toimintaresursseja. Tällä ei
suinkaan voi perustella näiden toimikuntien lakkauttamista.
Vielä yksi asia, juuri tämä, että työttömyysturvaa
koskevien sitovien lausuntojen antamisoikeus annetaan yhdelle virkailijalle.
Aika oireellista on, että se on suuri työturvallisuuskysymys.
Se jo kertoo aika paljon, mihin suuntaan tässä lainsäädännössä mennään.
Mutta asetan isoja varauksia myöskin yhden virkailijan
päätöksenteolle juuri puolueettomuuden
näkökulmasta, koska useimmiten kun ihminen eroaa
työstä tai erotetaan työstä tai
kieltäytyy työstä, usein taustana on suuri
joukko erilaisia arkisia perusteluja, ja voi olla työsuhdetta,
työsuhteen ehtoja koskevia riitoja, joita sitten myöhemmin
käsitellään esimerkiksi oikeudessa. Mutta
tätä pidän tärkeänä,
että myös tämä puolueettomuusnäkökohta
vaarantuu.
Keskustelu päättyi.