5) Laki ampuma-aselain 45 §:n muuttamisesta
Markku Pakkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on laki-aloite
ampuma-aselain muuttamisesta. Ampuma-aselain uudistaminen on yleisesti
todettu välttämättömäksi
ja kiireelliseksi asiaksi. Lainsäädäntöprosessi
vie kuitenkin runsaasti aikaa uudistettaessa koko lakia, ja siksi
on perusteltua tehdä tarkistuksia nykyiseen lakiin nopealla
aikataululla jo ennen kokonaisuudistusta.
Merkittävin nykyisen ampuma-aselain epäkohdista
on lain keskittyminen enemmän haettavaan aseeseen kuin
asetta hankkivan henkilön ominaisuuksiin ja soveltuvuuteen
aseiden hal-lussapitoon. Hakijan soveltuvuuden arvioinnista ja todellisesta
järkevästä käyttötarkoituksesta aseelle
tulisi muodostua lupaharkinnan keskeisin asia. Myös sen
selvittäminen, että hakijalla on olemassa hakemuksessa
ilmoittamansa perusteet aseen käytölle, tulisi
kuulua osana lupaprosessiin.
Näiden seikkojen huomioimiseksi on perusteltua muuttaa
ampuma-aselain 45 §, jossa määritellään
aseen hankkimisluvan saajaa koskevat edellytykset. Uutena elementtinä lakiin
esitetään otettavaksi asekortti, joka olisi periaatteiltaan metsästyskortin
kaltainen osoitus ampuma-aseiden käsittelystä ja
ampuma-aseita koskevien säännösten ja
määräysten tuntemuksesta. Kortin saamisen
edellytyksenä olevan koulutuksen ja asetutkinnon järjestämisen
ampuma-aselupaviranomainen voi antaa esimerkiksi valtakunnallisiin
keskusjärjestöihin kuuluvien ampuma- tai metsästysseurojen
tehtäväksi. Tarkemmin koulutuksen sisällöstä ja
tutkinnosta määräykset antaisi sisäasiainministeriö.
Hakijalta edellytettäisiin myös lääkärintodistus
terveydentilastaan ja mahdollisista terveydellisistä seikoista,
joilla voi olla vaikutusta luvan myöntämisen edellytyksiin.
Lääkärin todistuksesta tulisi ilmetä,
onko hakijaa hoidettu sellaisten psyykkisten oireiden vuoksi, joilla
voidaan olettaa olevan olennaista vaikutusta hakijan kelpoisuuteen
käsitellä ampuma-aseita omaa tai yleistä turvallisuutta
vaarantamatta.
Myös uutena edellytyksenä hankintaluvalle asetettaisiin
vaatimus metsästys- tai ampumaurheiluseuran lausunnoista,
joista selviäisi muun muassa hakijan harrastuneisuus, harrastuksen kesto
ja mahdolliset havainnot hakijan käytöksestä,
joilla voi olla merkitystä lupaharkinnan kannalta. Yhdistymisvapauden
vuoksi ei voida edellyttää kaikilta hakijoilta
jonkin yhdistyksen jäsenyyttä, joten myös
kahden luotettavan, mutta esitettyyn harrastustoimintaan olennaisesti
liittyvän henkilön lausunto olisi mahdollinen
vaihtoehto yhdistyksen antamalle lausunnolle. Kuitenkin on syytä rajata
lausunnon antamiseen kelvollisien henkilöiden ulkopuolelle
hankittavaksi aiotun aseen myyjä tai tämän
palveluksessa olevat henkilöt, jolloin vältetään
myyntitarkoituksessa annetun suosituksen mahdollisuus.
Työtä varten haettavan luvan kuin myös
museossa tai kokoelmassa pitämiseen oikeuttavan luvan edellytykset
säilytetään laissa ennallaan.
Arvoisa puhemies! Toivon, että asia saa runsaan huomion
ja laajan asiantuntijakäsittelyn täällä eduskunnassa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta
hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
"Laki ampuma-aselain 45 §:n muuttamisesta
45 §
Hankkimisluvan saajaa koskevat edellytykset luonnolliselle henkilölle
Hankkimislupa voidaan antaa sellaiselle 18 vuotta täyttäneelle
henkilölle, jota terveydentilansa ja käyttäytymisensä perusteella
on pidettävä sopivana pitämään
hallussa ampuma-aseita ja aseen osia. Huoltajien suostumuksella
lupa voidaan kuitenkin antaa metsästyslainsäädännön mukaan
sallittua eläinten ampumista taikka ampumaurheilua tai
-harrastusta varten alle 18-vuotiaallekin mutta 15 vuotta täyttäneelle
henkilölle, joka muuten täyttää hankkimisluvan
saajaa koskevat edellytykset.
Haettaessa lupaa:
1) hakijalla on oltava suoritettuna asekortti sekä ennen
asekortin myöntämistä hakijan on osoitettava
ampuma-aseiden käsittelyä ja ampuma-aseita koskevien
säännösten ja määräysten tuntemus
suorittamalla asetutkinto ampuma-aselupaviranomaisen asettamalle
tutkijalle;
2) hakijan on esitettävä lääkärintodistus
terveydentilastaan ja niistä siihen liittyvistä seikoista,
joilla voi olla merkitystä luvan myöntämisen kannalta;
3) metsästyslainsäädännön
mukaan sallittua eläinten ampumista taikka
ampumaurheilua tai -harrastusta varten hakijan on esitettävä harrastuksestaan
luotettava selvitys, jollainen voi olla metsästys- tai
ampumaseuran tai kahden luotettavana pidettävän
harrastukseen liittyvän henkilön lausunto hakijan
soveltuvuudesta ampuma-aseen hankintaan ja hallussapitoon; lausunnon
antaja ei kuitenkaan saa olla ampuma-asekaupan harjoittaja, jolta
hakija on hankkimassa asetta;
4) työtä varten hakijan on esitettävä selvitys siitä,
että hän on koulutuksessaan tai muuten riittävästi
perehtynyt ampuma-aseen turvalliseen käsittelemiseen ja
että hänellä on hyväksyttävä peruste
ampuma-aseen kantamiseksi työssään.
Lupa museossa tai kokoelmassa pitämiseen voidaan antaa
vain asekeräilijälle, jolla on sisäasiainministeriön
hyväksyntä ampuma-aseiden tai aseen osien keräilyyn
ja jonka ampuma-aseiden ja aseen osien säilytystilat säilytystilojen
sijaintipaikan poliisilaitos on hyväksynyt.
Tutkijan päätökseen tyytymätön
voi 14 päivän kuluessa päätöksestä tiedon
saatuaan saattaa asian tutkijan asettaneen viranomaisen ratkaistavaksi.
Tarkemmat määräykset koulutuksesta ja tutkinnosta
antaa sisäasiainministeriö."
__________
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
__________
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ampuma-aselaissahan aseen saannin yleisenä edellytyksenä kaikkien
ampuma-aseitten kohdalla on se, että on olemassa perusteltu,
hyväksyttävä peruste hankkia se ase.
Jos ajatellaan näitä ikäviä tapahtumia
niin Jokelassa kuin Kauhajoellakin, niin kummassakaan tapauksessa
tälle ampujalle silloin, kun hän on hakenut aseelle lupaa,
ei ole ollut perustetta myöntää sellaista asetta
nimenomaan ensimmäisenä aseena, äärimmäisen
tulivoimaista, nopeaa, vaikkakaan ei järeää asetta.
Kuitenkin tämmöisellä pienikaliiberisella
puoliautomaattipistoolilla pystyy minuutin aikana ampumaan kymmeniä,
kymmeniä lau- kauksia, jos lippaat on valmiiksi panostettu.
Tämä ed. Pakkasen lakialoite vaikuttaa vähän monimutkaiselta
sen suhteen, että meillähän on jo esimerkiksi
metsästyskortin suorittaneita ja lunastaneita henkilöitä yli
300 000 ja siihen tutkintoon liittyen he ovat saaneet myös
perusvalmiudet siihen, kuinka käsitellä asetta
turvallisella tavalla. Ainakin, kun heillä tämä harrastus
useimmiten on hyvin aktiivista, siinä suhteessa nämä vaatimukset
vaikuttavat aika lailla ylimitoitetuilta.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Edustajien Pakkanen ja Seurujärvi
lakialoite voidaan nähdä ikään
kuin virikkeenä hallituksessa vireillä olevan
ampuma-aselainsäädännön uudistukseen.
Minulle on tullut monia yhteydenottoja, joissa liioitellaan aselainsäädännön
uudistamisesta johtuvia uhkia. Pidänkin tärkeänä,
että kansanedustajat oikovat näitä väärinkäsityksiä.
Aselakia uudistavan hankkeen toimikausi on 29.9.2008—28.2.2011.
Hanketta on valmisteltu sisäasiainministeriössä kuluneen
kesän aikana. Kauhajoen valitettavasta tapauksesta johtuen hankkeen
aikataulua on nopeutettu ja se on jaettu kahteen osaan. Hankkeen
ensimmäisen vaiheen tavoitteena on tiukentaa käsiaseiden
luvansaannin edellytyksiä ja tehostaa luvanhakijoiden ja
-haltijoiden terveydentilan valvontaa. Toisena vaiheena on saattaa
voimaan YK:n tuliasepöytäkirja sekä asedirektiivin
edellyttämät muutokset.
Tuliasepöytäkirja on YK:n järjestäytynyttä rikollisuutta
koskevan yleissopimuksen lisäpöytäkirja.
Tuliasepöytäkirja hyväksyttiin YK:n yleiskokouksessa
vuonna 2001 ja astui voimaan, kun 40 maata oli sen ratifioinut.
Näin tapahtui vuonna 2004. Suomi oli valmistelemassa pöytäkirjan ratifiointia.
Tuliasepöytäkirja on ensimmäinen laaja
valtioiden välinen globaali sopimus ampuma-aseisiin liittyvän
rikollisuuden vastustamisessa. Se käsittelee nimenomaan
laitonta asekauppaa, mutta sisältää säännöksiä myös
aseiden laillisista siirroista. Pöytäkirjan kohteena
on kansainvälinen rikollisuus, muun muassa huumeliigojen
ja terroristien pienasearsenaalit. Pöytäkirja
sisältää muun muassa määräykset
vientilupien antamisesta, rekisterien pidosta, viranomaisten välisestä tietojenvaihdosta
sekä aseiden merkitsemisestä valmistuksen sekä viennin ja
tuonnin yhteydessä.
Arvoisa puhemies! EU:n ampuma-asedirektiivi edellyttää myös
muutoksia Suomen lainsäädäntöön.
Muutokset tulee tehdä viimeistään vuonna
2010. Jatkossa esimerkiksi alle 18-vuotiaalle ei voida antaa lupaa
omaan ampuma-aseen hankkimiseen kuin poikkeustapauksissa. 15—17-vuotias
voi jatkossakin saada huoltajiensa suostumuksella rinnakkaisluvan
toisen henkilön omistaman aseen hallussapitoon metsästys-
ja ampumaurheiluperusteella. Sisäministeriö selvityttää,
voitaisiinko jotkut käsiasetyypit kieltää kokonaan.
Tällaisia olisivat käsiaseet, joilla itse ampumaharrastuksen
kannalta ei ole mitään merkitystä. Tämä on
vaikea tehtävä, koska uusia aseita kehitetään
jatkuvasti.
Tältä pohjalta voidaan todeta, että edustajien Pakkanen
ja Seurujärvi lakialoitteessa on paljon samoja elementtejä kuin
on keväällä eduskuntaan tulevassa lakiesityksessä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Edustajien Pakkasen ja Seurujärven
lakialoite on ihan hyvä, kun se joka tapauksessa sisällöllisesti tähtää tarkempaan
säätelyyn. Mutta aivan niin kuin ed. Laxell täällä totesi,
niin pitemmällekin pitäisi päästä.
Ensinnäkin EU-velvoitteet pitäisi vähimmäisvelvoitteena
toteuttaa Suomessa, ja 18 vuotta mielestäni on ehdoton
ikäraja sille, että saa aseenkantoluvan. Sitten
siinä, minkälainen aseenkantolupa ja minkälaiselle
aseelle, kyllä pitää paikkansa tämä,
minkä ed. Mustajärvi täällä totesi:
Puoliautomaatti- tai automaattikäsiase, pistoolikin, vaikka
on pienikaliiperinen, on tehokkaasti tappava ase, jota ei ole todellakaan
tarkoitettu sinänsä esimerkiksi urheilukäyttöön.
Kuoleman kauppiaat on nimenomaan yleiskäsite asekaupalle
ja -kauppiaille, etenkin maailmanlaajuisesti toimivalle
rikolliselle liiketoiminnalle. Tiedämme, että sen
avulla esimerkiksi Afrikassa käydään
jatkuvasti sotia, veritimanteilla maksetaan aseita. Tällä hetkellä Itä-Kongossa maksuvälineenä
ovat
Kongon luonnonvarat, etenkin kaivostoiminnasta saatavat, sademetsäpuu
jne. Siis tämä asekauppa on erittäin
ongelmallinen asia koko maapallon näkökulmasta.
YK on yrittänyt sitä kahlita. Yhdysvallat etunenässä on
sitä estämässä, mukana myös
Kiina ja Venäjä. Näin ollen se on jäänyt
vahvasti edelleenkin toimimaan. Itä-Euroopassa riittää aseita,
joita on varastoitu esimerkiksi Jugoslaviassa, jonka puolustusdoktriini
pohjautui sille, että kaikilla oli suunnilleen vähintään
yksi automaattiase, ja näitä on varastoituina
Bosnia ja Hertsegovinaan paljon jne. No, tämä asia
on vain siellä taustalla, kun me puhumme käsiaseiden
vaikutuksesta Suomessa.
Sitten tähän Suomen lainsäädäntöön.
Jokelan jälkeen ei juuri mitään tapahtunut,
ja Kauhajoki todellakin herätti myöskin sitten
hallituksen, ja nyt on tehty taas uusia suunnitelmia. Kuitenkin on
hyvin oireellista, että sekä Jokelan että Kauhajoen
tapahtumissa asehankinnat tehtiin samasta asekaupasta, ja tästä asekaupan
kontrollista pitäisi nopeasti säätää lailla.
Vastaanpanemista on tullut esimerkiksi metsästysseurojen
puolelta, on sanottu, että pitää jo 15-vuotiaana
päästä metsästyksen makuun,
jotta ei metsästäjät loppuisi Suomesta.
Kuitenkin Suomessa on tämä kyseenalainen kolmas
sija, pronssisija, aseita per asukas -tilastoissa Yhdysvaltojen
ja Jemenin jälkeen, Somaliaa ehkä ei ole tilastoitukaan,
koska valtiota ei noin tilastollisesti ole olemassa. Mutta Suomessa
on aivan liikaa aseita. On aseita, joita ei ole rekisteröity
mihinkään. Nyt sitten lehtitietojen mukaan yhä enemmän
pyritään saamaan käyttökelpoisiksi
romuaseita, jotka ovat tietysti rikollisessa toiminnassa erinomaisia,
koska niistä ei ole missään tietoja.
Näin ollen tämä kokonaisuus pitäisi
tässä käsitellä samalla kuin
se, minkä ikäinen ja minkälaisessa terveydentilassa
oleva ihminen yleensäkin saa aseenkantoluvan. Tämä ajatus
on esitetty, että kun käydään
lääkärin vastaanotolla terveyskeskuksessa
tai muualla 5—15 minuuttia, sen aikana selviäisi,
onko asianomainen henkisesti kykenevä ottamaan vastuun,
mutta se ei ole mahdollista. Tähän lääkärintodistukseen
ei voida sillä tavalla uskoa, että se kertoisi
kaiken. Armeijan tiedot on syytä välittää silloin,
kun aseenkantoluvasta ollaan puhumassa.
Mutta kaiken kaikkiaan olisin erittäin vahvasti sitä mieltä kuin
on ollut pääministeri Vanhanenkin, että käsiaseiden
säilyttämisen kotona, yleensäkin pistoolityyppisten
aseiden säilyttämisen kotona ja niille aseenkantoluvan
myöntämisen pitäisi olla erityisen tarkan
arvioinnin kohteena, ja sitten jos myönnetään,
niin nimenomaan ampumaurheiluharrastukseen. Silloin aseen säilyttäminen
turvatussa lukitussa paikassa muualla kuin asianomaisen kotona voisi
olla ratkaisu.
Marko Asell /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite on varmasti
saanut alkunsa näistä ikävistä tapahtumista,
mitä tässä nyt vuoden aikana on tapahtunut,
ja on viesti tietysti siitä, että hallitus ei
ole silloin heti Jokelan jälkeen tai ministeri Holmlund
reagoinut tarpeeksi voimakkaasti. Siinä mielessä tämä on
ihan ymmärrettävä, ehkä hiukan,
niin kuin ed. Mustajärvi sanoi, yliampuva, jos voisi näin
sanoa tässä.
Ed. Tiusanen toi esille sitä, että ei alle
18-vuotiaille. Kyllä minä ainakin itse, tietysti
kun olen metsästyksessä mukana, olen sitä mieltä,
että kyllä siellä isät ja metsästysseuran
aktiivit pitävät hyvin huolta siitä,
että myöskin nuoret oppivat käsittelemään
sitä asetta. Esimerkiksi näissä Kauhajoen
ja Jokelan tapauksissahan oli kuitenkin yli 18-vuotiaat kaverit,
jotka nämä teot tekivät. Siinä mielessä minun
mielestäni siihen ei ole perusteita.
Tämä "aseet ampumaradalle" on myöskin
aika arveluttavaa toisaalta, koska silloin tiedetään, missä niitä aseita
on. Ja aika paljon on myöskin laittomia aseita, niitä varastetaan
ja käytetään rikollisessa toiminnassa.
Paljon esitetään myös sitä,
että kaikki aseet pitäisi kieltää.
Se on ihan älytöntä. Sen jälkeen
niitä on enää rikollisilla.
Vielä sen verran tästä, että kun
tässä on teksti, että "Merkittävin
nykyisen ampuma-aselain epäkohdista on lain keskittyminen
enemmän haettavaan aseeseen kuin asetta hankkivan henkilön ominaisuuksiin
ja soveltuvuuteen aseiden hallussapitoon", niin kyllä näihin
aseisiin keskittymiseen pitäisi kyllä panostaa
tulevaisuudessa, niin kuin täällä tuli
esille jo. Elikkä näille 22-kaliiperisille, joita
ei oikein tarvita metsästyksessä ja jotka eivät
ole oikein urheilussakaan käytettäviä, näille
kyllä stoppi käy minun puolestani.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kokonaan analysoimatta aloitetta joitakin
semmoisia asioita, mitkä minusta on syytä ottaa
huomioon, kun tätä aselakia valmistellaan.
Minusta tässä on kuitenkin tärkeää sen
tunnistaminen, kun kuitenkin aselupia myönnetään, miten
viranomaisten tietojensaanti saadaan toimimaan siten, jotta jos
jo koulussa havaitaan tämmöisiä ongelmia,
niin se on sitten tiedossa. Sitten armeijassa ja poliisilla on omat
rekisterit, ja nämä pitäisi ajaa sitten
ristiin, kun tämä lupa annetaan, koska sieltä varmasti
paljastuisivat sitten nämä seikat, kun tässä nyt
on näitä ikäviä tapauksia sattunut.
Itse tällä metsästyspuolella näen
sillä tavalla kuitenkin, jotta ainakaan minä en
tiedä, jotta siellä olisi kovin paljon ongelmia,
ja olen samaa mieltä kuin edellinen puhuja, jotta tavallaan
siellä ampumaseurassa kasvetaan mukaan siihen systeemiin
ja opitaan käsittelemään asetta. Ja yleensä nämä metsästäjät
hyvin harvoin taitavat ihmistä kohti asetta osoittaa, mutta
jokuhan voi aina vinksahtaa. Mutta suurin osahan lähtee
siitä, että tuntee metsästysviettiä,
joka lienee meillä kaikilla, ollut jo esi-isilläkin,
kun on taapottu pusikoissa ja on metsästetty ja kalastettu.
Sen takia nämä lienee on ihan selviä asioita.
Mutta sitten tämä käsiasekysymys.
Olen kyllä sitä mieltä, jotta siinä pitää olla
hyvin tarkkaa harkintaa, kenelle se yleensä myönnetään,
koska jos katsoo, niin siantappoon sitä ennen tarvittiin ja
se homma oli ainakin hyvin hallussa. Mutta miksi yleensä myönnetään
tämmöisille niin kuin näissäkin
aikaisemmissa ikävissä tapauksissa on ilmennyt,
että ihan luvallinen ase annetaan siinä tilanteessa,
vaikka ei ole muuta käyttötarkoitusta kuin joku
harrastusluonteinen, ja voidaan viedä sitten vielä kotiin
se pyssy? Sen takia tämä pitäisi saada
hyvin hanskaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa lähdetään
aika monimutkaisesta järjestelystä liikkeelle.
Silloin kun tämä viimeinen valitettava tapaus
oli, niin sen jälkeen ehdotettiin tätä lääkärintodistusmenettelyä.
Ainakin Oulussa paikalliset lääkärit
vähän kavahtivat sitä, että vielä tämä tehtävä,
eikö näitä tehtäviä nyt
ole jo aivan tarpeeksi kertynyt.
Itse henkilökohtaisesti ymmärrän
metsästys-aseen, ymmärrän urheiluammunnan
aseen, kilpailuammunnan aseen ja sen, että siinä välimaastossa,
kun esimerkiksi pyydetään minkkejä loukulla,
niin jollakin aseella pitää sinne loukkuun mennyt
eläin lopettaa kivuttomalla tavalla asiallisesti, ja sitten
armeijalla on tietysti omat aseensa. Mutta mitään
muita aseita ei tarvitakaan. Kaikkein vähiten näitä räiskintäaseita
tarvitaan.
Siis se on kerta kaikkiaan sillä tavalla, että ei mihinkään
muuhun kuin niihin tarkoituksiin, jotka äsken luettelin,
voitaisi ajatella aseenkantolupa myönnettävän.
Hakeahan saa, mutta myöntää ei pidä.
Sen pitää olla jollakin tavalla rationaali tarve,
ja esimerkiksi urheilussa, kilpailussa jnp. samoin kuin erästyksessä voidaan
todeta, että on metsästysseuran jäsenyys
jnp. taikka on omaa maata jnp. Elikkä kun kaikki tämmöiset
seikat otetaan huomioon, niin silloin on perusteita ja kaikki muu
on kiellettyä. Ja jos ei ole aseenkantolupaa, niin se on
laitonta puuhaa. Sillä tavalla häviävät
nämä räiskintäaseetkin pois.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä aloite on saanut aikaan
juuri sen tyyppistä keskustelua, mitä tekijät
ovat toivoneetkin. Ovatko vaatimukset ylimitoitettuja, on tärkeä kysymys,
ja siksi toivonkin, että tällainen keskustelu
käydään täällä salissa
ja toivottavasti aikanaan valiokunnissakin, jotta turhilta ylilyönneiltä vältytään
ja saadaan asiallinen pohja sille asialle. Se on aloitteen yksi
tärkein tehtävä.
Sitten tässä on arvioitu, pitääkö sitä henkilöä arvioida.
Sinällänsä asehan ei ole vaarallinen, vaan
se, jos se on väärissä käsissä;
silloin se ai-heuttaa tuhoa. Ei ole olemassa sen vaarallisempia
aseita, mutta jos ei niitä aseita osata käsitellä, niin
kyllä ne silloin ovat. Näissä ikävissä tapauksissa
on nimenomaan se henkilö ollut ratkaiseva eikä se
ase. Olen samaa mieltä näistä käsiaseista, että niitä voidaan
toki rajoittaa tai niiden hankintaa miettiä, mutta ei se
ase sinällänsä vaaralliseksi tee. Kyllä se
käyttäjä aina sitä liipaisinta
painaa tai mikä onkin se laukaisumekanismi.
Sen ymmärrän, että lääkärit
eivät halua ottaa tämmöistä vaativaa
vastuuta, mutta tänä päivänä poliisi
joutuu sen kuitenkin tekemään eikä poliisilla
ole koulutuksellisesti yhtään sen parempia lähtökohtia
kuin lääkärilläkään
arvioida ihmisen henkistä tilaa. Tosin varmaan monissa
tapauksissa saman verran kuitenkin pystyvät tekemään
sitä, ettei sinällänsä.
Suomessa on valtava määrä aseita.
Ei Suomesta aseita pystytä koskaan poistamaan, mutta ne
pitää tietenkin saada luvanvaraisiksi ja pitää tietää,
missä niitä on. Niiden pitää olla
oikeissa paikoissa, säilytyspaikkojen pitää olla
asianmukaisia, lainmukaisia. Tämä on oikein hyvä keskustelu
ja tältä pohjalta tätä on hyvä jatkaa.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä edustajien Pakkasen
ja Seurujärven tekemä aloite on tervetullut lisä tähän
keskusteluun ja on tuonut tähän uusia näkökulmia.
Suomessahan on paljon aseita, niin kuin täällä on
todettu, johtuen muun muassa meidän laajasta metsästyskulttuuristamme
ja metsästysharrastuksestamme, joka on hyvä harrastus.
Myöskin ampumaharrastusta ja ammuntaurheilua meillä harrastetaan
hyvällä menestyksellä, niin kuin tänäkin vuonna
on todettu, ja ehkä läheisillä sodillakin on
vähän vaikutusta siihen, että aseita
Suomessa edelleen on runsaasti.
Nykyinen laki kyllä mahdollistaa aika pitkälti myöskin
valvonnan tässä lupamenettelyssä, mutta
siinä on käytännön ongelmia.
Ja nämä erittäin ikävät
tapahtumat ovat osoittaneet sen, että kyllä tätä seulontaa
ja seurantaa pitää tehostaa ja tarkistaa juuri
sen ensimmäisen aseen luvan myöntämisen
yhteydessä, ja tämä korttimalli voisi
tarjota siihen hyvän välineen. Toki siinä on
se vaara, että tästäkin muodostuu liian
byrokraattinen ja vaikea, mutta olen ehdottomasti samaa mieltä siitä,
että poliisi tarvitsee tukea myöskin tähän seulontaan.
Ennen vanhaanhan poliisit toki tunsivat väkensä,
kyläpoliisit tunsivat ihmiset, ja sillä perusteella
ehkä lupiakin myönnettiin. Nyt yhteiskunta on
monimutkaisempi eikä sillä tavalla käytännön
tuntemusta enää ole siitä lähipiiristä.
Vielä yksi ryhmä, joka tähän
asekeskusteluun ehkä kuuluu, on nämä asekeräilijät.
Meillä on runsaasti asekeräilijöitä,
ja jos meillä kategorisesti kiellettäisiin jonkin
tyyppiset aseet, niin asekeräilyhän jäisi
tällaisen ulkopuolelle kokonaan. Silloinhan puhutaan deaktivoiduista
aseista eikä toimivista aseista.
Jouko Laxell /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Omalla paikkakunnallani tässä kontrollissa
on ampumaseuran useampiakin kavereita aina, kun uusi kaveri ilmaantuu
hakemaan aselupaa, ja heillä, jos keillä, on myöskin äärettömän
hyväkin kokemus monella, ja siinä on useampi henkilö,
ryhmä, joka testaa. Tämä on yksi hyvä muoto
mielestäni myös.
Marko Asell /sd:
Arvoisa puhemies! Toisaalta tuo asekortin saaminen niin, että lääkäri
on tehnyt terveydentilan tarkastuksen, on varmasti ihan yhtäkkiseltään
tapahtumat huomioon ottaen aiheellinen, mutta ehkä raskas.
Toisaalta ymmärtää sen lääkärien
vastustuksen tässä kohtaa. Jos tämä ei
toteudu, niin jonkinnäköistä terveydentilan
kartoitusta olisi syytä tehdä. Esimerkiksi kun armeijaan
menin, urheilukouluun oli aika rankat psykologiset testit, joissa
monta tuntia kaikennäköisiin kysymyksiin vastattiin
ja palikkatestejä tehtiin. Uskoisin, että myöskin
tämmöisellä psykologisella testauksella,
jonka voisi aina esimerkiksi kerran kuussa jokin ryhmä käydä poliisin valvonnan
alla tekemässä, voitaisiin saada yksi ratkaisu,
jolla pystytään kartoittamaan niitä henkilöitä,
joilla ihan selkeästi tulee tämmöistä niin sanottua
ihmisvihaa, mitä tällä yhdelläkin
pahalla tekijällä oli taustalla. Se voisi olla
yksi vaihtoehto sitten tässä kohtaa.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Lakialoite on tärkeä, ja
toivoisin, että se saa laajan keskustelun valiokunnassa,
jos se sinne otetaan käsittelyyn. Ampuma-aselain uudistaminen
on todettu välttämättömäksi
ja kiireelliseksi. Ja tässä on näitä perusteluita,
että on nimenomaan kysymys hakijasta, hänen terveydentilastaan
ja hankkimisluvan saajaa koskevista edellytyksistä. Tämä on
varmasti tärkeä asia, mutta olen samaa mieltä,
että kun meillä kuuluu harrastukseen ja metsästykseen
ja kilpailuun aseita, niin jokaiselle lajille otetaan omalla tavallaan
omanlaiset kriteerit näihin.
Mutta syy, minkä vuoksi tämän puheenvuoron
otin, oli se, että kun meillä on monia satojatuhansia
aseita, joita on myönnetty ennen tätä hetkeä ja
tämänkin lain mahdollista voimaantuloa, jos se
joskus tulee, otin esiin tämän ajatuksen, että niitä tarkennetaan.
Eräs aikuinen tytär sanoi, että hän
joskus miettii, kun hänen isänsä on joskus
aikoinaan saanut aseen ja se on siellä hänen tyynynsä vieressä ja
hänen terveydentilansa ei ole kovin hyvä alkoholin
ynnä muun myötä, mitkähän
ovat ne kriteerit, joilla hänellä tällä hetkellä,
voi sanoa, on oikeutus pitää sitä asetta. Tässä sanottiin,
että aseella pitää olla lupa. No totta
kai aseella pitää olla lupa, mutta pitäisikö tässä ehkä tarkistaa
myös, mitä muutoksia mahdollisesti luvan haltijalle
tulee, ja kuinka usein niitä sitten pitää tarkistaa
ja minkälaisissa olosuhteissa niitä sitten pitää tarkistaa,
jos ajatellaan niitä uhkia, mitä voi erilaisista
muutostilanteista tulla?
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pakkasen aloite on tullut erinomaiseen
ajankohtaan, ja se on siinä mielessä erittäin hyvä,
että nyt kun aselakia lähdetään
uudistamaan, niin aivan kuten aloitteessa todetaan, kestää pitkään,
kun erilaisia valmistelutöitä joudutaan tekemään
ja se kestää pahimmillaan vuosia. Ja sitten taas
Kauhajoen ja Jokelan tapausten jälkeen on esiintynyt selviä ylilyöntejä sen
suhteen, että haluttaisiin kieltää kaikkinaisten
aseitten käyttö Suomessa. Sehän ei suinkaan
ole tarkoitus, koska Suomessa tehdään paljon sellaista
harrastustoimintaa, metsästystoimintaa, jossa ase on välttämätön.
Ja aivan kuten ed. Pakkanen sanoi, eihän se ase sinänsä ole
vaarallinen, vaan ne henkilöt ovat vaarallisia, semmoiset
henkilöt, jotka eivät sitä aseenkäyttöä osaa,
tai sitten he esimerkiksi eivät ole henkisesti tasapainoisia
ja he saavat sitten aseen haltuunsa. Tällöin syntyy
vaaratilanne. On tärkeää nyt, että tämä asia
tulee keskusteluun ja valiokunnissa se saa asianomaisen huomion
ja siellä asiaa tarkastellaan monipuolisesti.
Kiinnittäisin huomiota vielä siihen, että kun Suomessa Jokelan ja varsinkin
Kauhajoen tapauksen jälkeen keskusteltiin siitä,
pitääkö aseenhakijan terveystietoja pystyä poliisin
tarkastamaan, niin tietenkin tietosuoja on ja sitä pitää kunnioittaa,
mutta onhan aivan uskomatonta, että kun esimerkiksi henkilö armeijassa
ollessaan on ollut vaarallinen aseen kanssa esimerkiksi ampumaradalla,
niin siitä jää toki merkinnät armeijan
rekistereihin, mutta tämä rekisteritieto on luottamuksellinen
aivan samoin kuin terveystieto, jos ihmisellä on henkisiä vaikeuksia.
Onhan aivan selvää, että kun ihminen
syyllistyy elämänsä aikana esimerkiksi
väkivallan tekoon, pahoinpitelyyn, ja joutuu poliisikuulusteluun,
niin siinä yhteydessä kyseisen henkilön aseluvatkin
tarkastetaan, onko hänellä hallussaan aseita.
Ja jos niitä on, ne käydään
ottamassa pois. Aivan oikein, näin pitää tehdä,
mutta pitää myös varoa ylilyöntejä,
ettei hyvää harrastusta, metsästystä tai
hyvää ampumaharrastusta, olla pilaamassa sen takia,
että ylireagoidaan näiden murheellisten tapahtumien
takia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin mitä tulee tähän
lääkärin osaamiseen, mihinkä ed.
Pakkanen viittasi, tai hän totesi mieluummin niin päin,
että poliisilla on yhtä hyvä osaaminen
ihmisen psyykkisestä terveydentilasta ja sopivuudesta käyttää asetta,
voin sanoa, että ed. Pakkanen on mielestäni sekä oikeassa
että väärässä. Siis
en usko, että paraskaan psykiatri muutaman minuutin tai
vaikka puolen tunninkaan konsultaation jälkeen voi sanoa,
ettei missään tilanteessa tästä ihmisestä ase
kädessä tule ongelmaa. Siinä mielessä siihen
lääkärintodistukseen uskominen on ehkä vähän
väärä tie, mutta sellainen tarvitaan.
Ja ed. Hoskosen kanssa, niin kuin jo totesin, olen samaa mieltä siitä,
että tietojen esimerkiksi armeijapalveluksesta on tähän
lääkärintutkimukseen oltava käytettävissä.
Sitten siitä, miten hyvä ja kunniakas harrastus se
metsästys nyt kaiken kaikkiaan on, voidaan olla vähintään
kahta mieltä, mutta edelleenkin haluan tuoda esimerkin
Isosta-Britanniasta. Siellähän on otettu hyvin
tiukka aselainsäädäntö myöskin
vastaavan tyyppisten tapahtumien jälkeen, mitä nämä Suomen
Jokela ja Kauhajoki olivat. Ja siellä on myöskin
aseharrastus, ampumaurheiluharrastus, edelleenkin aikamoisissa voimissaan.
Suomalainen valmentajakin taitaa olla. Eli tässä mielessä tämä ei
ole välttämättä ristiriidassa
tämän ampumaurheilun kanssa.
Nyt ehkä meidän pitäisi tämä ikärajoitus
ottaa käytäntöön ja nimenomaan
ratkaista, kuka tarvitsee sitä räiskintäasetta,
miten osuvasti ed. Pulliainen tätä asetyyppiä kuvasi.
Se ensiksi pois.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Edustajien Pakkasen ja Rauhalan puheenvuorojen
osalta kiinnitän huomiota siihen, että jos meneteltäisiin
sillä viisiin kuin äsken ehdotin, niin sehän
tarkoittaisi käytännössä sitä,
että kaikki tulevat lailliset aseenkannot, uudet aseenkannot, olisivat
tarkkaankin rajattuja ja kaikki muu putoaisi pois. No sitten, kun
tämän olemassa olevan asekannan osalta tulee tilanne,
että asianomainen omistaja ja aseenkantoluvan haltija ei
enää ole kunnossa taikka poistuu ajasta iäisyyteen, niin
sen jälkeen joudutaan ratkaisemaan, mitäs sitten
tehdään. Elikkä jos ei ole olemassa hankintalupaa,
niin silloin se ase poistuu käytöstä.
Sillä tavalla tämä asekantakin, sanoisinko,
lainausmerkeissä, tervehtyisi.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Voin aivan yhtyä edellisen edustajan
haaveeseen siitä, kuinka voidaan vähentää asekantaa,
kun, voisiko sanoa, vanhemmasta päästä tapahtuu
luonnollista seniloitumista ja muuta kaikkea poistumaa, ehkä tästä niin
kuin fantasiamaailmaan siirtymistä.
Mutta itse tähän asiaan, kun, totta kai — ed. Hoskonenkin
tässä puhui tasapainosta ja muusta — monelle
pojalle tekee hyvää armeija ja vastuun saaminen
ja tasapaino. Näitä tapauksia on paljonkin. Mutta
sitten kun on pahaksi päässeitä ja kaikkea,
niin kyllä niitä pitäisi tutkia. Ja on
tosi juttu, että ilman muuta meillä pitäisi
olla semmoinen laki, että saadaan näitä tietoja
varsinkin armeijan käyneistä tai minkä takia
on lopetettu armeija tai miksei ole päässyt armeijaan,
mutta se on harhauttava tieto tavallaan, minkä taas ed. Tiusanen
toi esiin, että psykiatrin konsultaatio hoitaa homman.
Minun käsitykseni mukaan vieläkin psykologit
tekevät kaikki testit lähinnä. Psykiatri
laittaa nimensä alle ja antaa lääkemääräyksen.
Eli psykologit yleensä aina tutkivat ihmiset ja käyvät nämä lävitse,
jos haluatte totuuden tietää. Psykiatri on sitten
se lääkefirmojen ja Kelan ja muun vastaavan loppupääte,
joka ottaa vastuun ja määrää yleensä lääkkeitä ja
rahastaa jollain terapialla loppuelämänsä.
Mutta testit ja tämmöiset tekevät poikkeuksetta
Suomessa aina psykologit, mikä on hyvin aliarvostettu systeemi
tässä jutussa.
Itse olen aikoinani psyykannut Suomen olympiajoukkuetta ammunnassa,
toki jousiammunnassa, ja tutustunut lajin urheilulliseen puoleen tätä kautta,
ja olin hyvin lähellä myös aikoinani lähteä muittenkin
ammuntajoukkueitten valmentajaksi. Mutta sen haluan sanoa tähän,
että tässä on kahta puolta: toiset ihan
oikeasti oppivat näistä asioista ja (Puhemies:
2!) harrastavat urheilua, mutta käsiaseet pois niin kuin
Britanniassa. Ugh, olen puhunut.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pertti Virtaselle vaan totean, että vastasin
ed. Pakkasen puheenvuoroon. Hän puhui lääkäreistä,
ja vertasin vain niin, että — ja hän
vertasi poliisin kykyä ja lääkärin
kykyä keskenään tässä asiassa,
ja totesi, ettei edes puolen tunnin psykiatrin konsultaatio, siis
konsultaatio, mahdollista sitä asiaa, ettei asianomainen
konsultoitava ase kädessä joskus jossakin olosuhteissa
voi olla vaarallinen jne. — siis tästä oli
kysymys, ei suinkaan siitä, kuka tekee testejä jne.
Se on aivan niin kuin ed. Pertti Virtanen täällä totesi,
paitsi että siinä hän ehkä erehtyi,
että puhui tästä elinikäisestä rahastamisesta. Olemme
psykologeja tai ... niin, emme ketään kuitenkaan
syyllistä näissä asioissa.
Marko Asell /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on tietysti psykologeille
hyvä markkinarako, kun heitä on kuitenkin lähes
joka oksalla. Siinä mielessä tilausta on. Tässä puhuttiin
alkoholismista ja muista ongelmista, mitä ihmisille voi
tulla, masentuneisuutta ja muuta. Ne ovat tietysti semmoisia asioita,
jotka pitää arvioida. Tietysti se on ihan selvä,
että jos on väkivaltaista käyttäytymistä ja
tuomitaan sellaisista rikoksista, niin se on mielestäni
hyvä linja, että silloin aseet tietysti voi tämmöiseltä henkilöltä,
joka ei pysty itseänsä hillitsemään,
ottaa pois.
Se, miksi tuli vielä mieleen ottaa puheenvuoro, on
tämä hyvä oivallus, jossa esitetään
sitä, että viranomaisten valvonnassa seurat, metsästysseurat
ja urheiluseurat, antaisivat koulutusta aseen käsittelyyn
ja käyttäytymiseen. Sehän on myös
hyvä varainkeruukeino sitten seuralle näin vahvistaa
myöskin niiden toimintaa. Siinä mielessä tämä on
hyvä teksti täällä siinä kohtaa.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on oikeastaan
ensin vastauspuheenvuoro ed. Hoskoselle ja ed. Tiusaselle, jotka puutuitte
tähän tietosuojakysymykseen. Se on erittäin
tärkeä asia, että tieto kulkee eri viranomaisten
kesken. Nyt on käynyt ilmi, että eräissä tapauksissa
Puolustusvoimissa oli havaittu joi-takin ongelmia mutta siitä ei
tieto kulkeutunut poliisille, ei sosiaaliviranomaiselle, ei lääkärille jne.
Meillä, niin kuin on käynyt ilmi, tietosuojavaltuutettukin
taisi sanoa, että tietosuojalaki on vähän
kuin säikäyttänyt viranomaiset vaihtamasta
tietoa, ja silloin kyllä pitäisi viranomaisten
paljon paljon rohkeammin sen lain puitteissa tietoa vaihtaa, tai
jos laki on esteenä, sitä pitää sitten siltä osin
arvioida myöskin uudelleen.
Metsästyshän on loistava harrastus. Ed. Asell, seurathan
antavat koulutusta, erinomaista koulutusta, ja se on valvottua ja
vastuullista koulutusta, ja siellä nuoret kaverit oppivat,
pojat ja tytöt, nuoret naiset ja miehet, hyvin nopeasti
hyvin asialliseen ja vastuulliseen aseen käyttöön.
Täytyy kuitenkin muistaa, että metsästysseuratyö on
paljon myöskin riistanhoitoa ja vain osin sitten sitä varsinaista
metsästämistä.
Mutta selvää on, kuten ed. Pulliainen sanoi, että emmehän
me oikein tiedä, kuinka paljon käsiaseita tässä maassa
on, ja käsiase on äärimmäisen
harvoin metsästysase, vasta ehkä sitten siinä loppuvaiheessa,
jos on jotain ongelmia, eikä tällainen räiskintäase
koskaan. Siksi on aivan selvää, että tällainen
valtakunnallinen kattava rekisteri näiden aseiden osalta
olisi varmasti paikallaan. Tämän lakialoitteen
arvohan on siinä, että tämä tukee
nyt sitä. Hallitus on ilmoittanut valmistelevansa aselain
kokonaisuudistusta ja vastaavansa niihin ongelmiin, ja tämä aloite
tulee varmasti saamaan sen yhteydessä sitten asiallisen
käsittelyn myös valiokunnassa.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täytyy aloitteentekijänä mainita,
että tuo ed. Rauhalan esiin nostama kysymys, milloin se ase
voi olla ja voiko lupaa pois ottaa, on erittäin tärkeä näkökulma
tässä asiassa. Huomasin nyt, että se
jäi siinä kokonaan huomioimatta, kuinka pitkään
niitä aseita voi kantaa, samalla tavalla ed. Pulliaisen
näkemys siitä, miten saadaan kaikki aseet luvanvaraisiksi
ja kontrolloiduiksi ja sitten missä vaiheessa kyseinen
henkilö ei ole enää luvanvarainen. Tämä on
vähän saman tyyppinen keskustelu kuin ajokorttikeskustelu,
kuinka kauan sillä autolla voi ajaa, kuinka kauan voidaan käsiaseita
tai yleensä aseita ja aselupaa pitää. Tämä on
hyvin tärkeä näkökulma.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Todellakin on niin, että aika muuttuu
ja me ihmiset sen mukana. Joka tapauksessa aseen saannille pitää saada
selkeät, nykyaikaa vastaavat ohjeet ja perusteet ja siihen
pitää asettaa selkeät rajoitukset. Korostan
erikoisesti sitä, että tämän päivän
metsästysharrastus on seurojen ylläpitämää erittäin
järjestäytynyttä, erittäin tervettä toimintaa.
Sitä ei saa missään nimessä vaikeuttaa sillä,
että keksitään tähän
tätä kautta ikään kuin rajoituksia.
Mutta joka tapauksessa tänä päivänä,
kun ihminen hakeutuu vaativiin ammatteihin, esimerkiksi poliisin
ammattiin, vartijan ammattiin tai vastaaviin, häneltähän
käydään tausta tarkasti läpi.
Jos sieltä löytyy esimerkiksi väkivaltatuomioita,
niin eivät tule kysymykseenkään sellaiset
ammatit. Sitten jos ihminen elämänsä aikana,
niin kuin edellisessä puheenvuorossa sanoin, joutuu vaikeuksiin,
esimerkiksi väkivaltarikoksiin tai vastaaviin, hän
varmasti menettää aseensa lopullisesti ja samoin
sitten, jos syntyy tilanne, kuten olemme lehdistä joka
vuosi lukeneet, että metsästäjä,
joka on esimerkiksi häiriköinyt, joutunut vaikka
nyrkkitappeluun, kyllä menettää sen tapahtuman
jälkeen aseenkantolupansa.
Lopuksi, herra puhemies, tämä tietosuoja-asia.
Tämä on otettava laajemminkin tässä yhteiskunnassa
käsittelyyn. Ei todellakaan voi olla niin, että luottamuksellisten
tietojen takia ihmisiä kuolee. Se ei ole sen vika. Aina
yhteiskunnassa löytyy ihmisiä, joilla on vaikeuksia,
ja niitä puretaan erilaisilla tavoilla. Huomautan senkin, että jos
tämän aseasian kuvitellaan olevan ainoa ongelma
maailmassa, niin niinhän ei ole. Kyllä tänä päivänä esimerkiksi
kemian puolelta löytyy ratkaisuja, että pystytään
tekemään valtavaa tuhoa ilman, että omistaa
minkään näköistä aseenkantolupaa,
eivätkä ongelmat poistu. Hyvää harrastusta
ja hyvää harrastustoimintaa ei tällä saa estää,
mutta säännöt pitää selkeyttää ja
hyvin nopeasti.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusaselle: vähän kärjistin
kysymystä.
Mutta ihan oikeastikin tähän edelliseen ed. Hoskosen
juttuun, että täällä nämä metsästäjät itse
ovat tämmöisiä kenttäpsykologeja.
Tämmöinen metsästysluottamusmies pystyy
kyllä näkemään, minkälaisia
poikia ja nuoria sinne on tulossa. Täällä kentällä pitäisi
luottaa heidän asiantuntemukseensa, jotka ovat itse mukana
näissä hommissa. Loppujen lopuksi tämmöinen
yksinkertainen psykologinen silmä, tai ei yksinkertainen
välttämättä mutta itse siinä tilanteessa
tapahtuva havainnointi, on ihan varmasti arvokkaampaa kuin, sanotaan
nyt, Kelan lääkärien papereista ihmisen
sairauden päättäminen tai psykiatrin — no,
en malttanut, mutta kuitenkin. Meidän on saatava tähän
meidän olemiseemme tämmöistä psykologista
osaamista.
Myös tietosuojan on sen verran annettava periksi, koska — aivan
niin kuin Soininvaara ehdotti geenipankki-ideaa ja se sai kauhean
vastaanoton ainakin omiensa taholta — en minäkään
voi oikeastaan mitään sille, että minun
tekisi mieleni ehdottaa tiettyihin asioihin aina psykologista testiä.
Mutta niin kuin sanoin jo metsästyksen suhteen, näillä tietyillä alueilla
on jo niin paljon vanhempaa polvea, joilla on koko sen alan tietämys
ja ihmistuntemus, että heidät on kytkettävä tähän
prosessiin mukaan. Heitä on pidettävä asiantuntijoina,
ja sitten joku lopullinen asiantuntija päättää sen.
Vielä kerran: Käsiase, se kauniisti sanottu
käsiase on siis lopetusase, tappoase. Siinä loppuvaiheessa
ammutaan loukussa oleva kettu tai joku muu vastaava tällä käsiaseella.
Ei sitä mitään muuta varten Suomessa
ole tarkoitettukaan ilmeisesti paitsi urheilutarkoituksiin.
Jouko Laxell /kok:
Herra puhemies! Kerran vielä korostan sitä,
miten omassa seurassamme on pelannut uusien tulokkaitten sisäänajo.
Siellä on ollut, niin kuin sanoin, vanhempaa, kokenutta väkeä,
joka on monipuolisesti testannut tulokkaan. Sitten vielä jopa
semmoisena yhtenä hyvänä puolena on kotiin
otettu yhteyttä ja selvitetty sekin tausta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ehdottomasti on olemassa ihan terve metsästysliike
Suomessa, sellainen, joka vastaa teoistaan eikä harrasta
eläinrääkkäystä ainakaan
kohtuuttomalla tavalla. Mutta meillä on myös laitonta metsästystä ja
metsästysrikollisuutta. Me tarvitsemme parempaa lainsäädäntöä siihen.
Muun muassa törkeä metsästysrikos puuttuu
edelleenkin lakikirjasta.
Mutta eräs asia niin sanottuun tavalliseen luvanvaraiseen
metsästykseen. Totean vain, että kun Kymen Sanomissa
julkaistiin valokuva siitä, kun 20—30-päinen
metsästysseurue nuoria ja vanhoja, taisi olla joku tyttökin
mukana, sai ammuttua yhden ilveksen ja he kokoontuivat sitten sen
ympärille niin, että joka raajasta oli joku sitä riiputtamassa
ja korvista pari kappaletta niin sanottua metsästäjää,
niin siinä oli niin groteski ja irvokas kuva siitä,
miten metsän kissa oikein porukalla saadaan hengiltä.
Voi vaan kuvitella sitä jahtaamista, mikä siinä on
ollut, ja sitä pelkoa ja muuta, mitä tämä eläin
on kokenut. Eli ei se metsästys ihan ongelmaton harrastus
kuitenkaan ole.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti. Ed. Tiusanen on tehnyt hyvää työtä tämän
törkeän metsästysrikoksen kriminalisoinnin
edistämiseksi. Juuri näin.
Mutta siinä, mitä hän nyt sanoi,
on semmoinen pikantti yksityiskohta näissä arkipäivän
ta-pauksissa. Nimittäin eihän näillä roistoilla
ole enää metsästyskorttia, ei aseenkantolupaa
mutta aseita kyllä on. He tekevät kaiken rikollisesti elikkä eivät
siis kuulu kulttuuriin ollenkaan.
Marko Asell /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä sen verran näistä räiskintäaseista
ja muista, mitkä pitäisi kieltää.
Esimerkiksi 22-kaliiberista käsiasetta ei tosiaan metsästyksessä eikä urheiluammunnassakaan
juurikaan tarvita. Ongelmana ovat myös nykyään
ilmakiväärit, myös niihin kannattaa aika
tarkasti paneutua. Nimittäin ennen vanhaan, kun ammuskeltiin
itse niillä, sen lyijypanoksen nyt näki, kun se
lensi. Mutta nykyään, kun ne lähtevät
vauhdilla 300 kilometriä tunnissa — ja poliisit
ovat testanneet näitä, ne lävistävät
sian kallon — ne ovat myös yhtä vaarallisia
tänä päivänä. Myöskin
ne kannattaa ottaa sitten jollain tapaa mukaan, kun tätä uutta
lakikuviota hiotaan.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Edellisen edustajan innoittamana oli pakko
jatkaa myös siitä, onko täällä tätä jalkajousi-
ja taljajousikysymystä vielä käsitelty.
Taljajousihan tietysti on enemmän urheiluase mutta äärimmäisen
tehokas ja rankka, niin kuin on jalkajousikin. Siitähän
on aikoinaan puhuttu, en tiedä, missä tilassa
asia nyt on, että pitäisi ainakin jalkajousi saada
ampuma-aselain piiriin. Sitten jos lähdetään
sinnepäin, mitä edellinen edustaja sanoi, niin
totta kai pitää ainakin jalkajousi ottaa, ei välttämättä taljajousta
mutta jalkajousi ainakin tehokkaana ja tarkkana pelinä mukaan
näihin juttuihin.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Meinasin jo perua.
Kyllä ampuma-asioista pitää keskustella
yhteiskunnassa hyvin laajasti, ja keskeistä on muistaa
se, että pyssyn piippu aina osoittaa johonkin ihmisen toimesta.
Tärkeintä on se ihminen, joka käyttää sitä ampuma-asetta.
Aseita on myös muunlaisia kuin ampuma-aseita, mutta tässä ed. Pakkasen
hyvässä aloitteessa keskitytään
nimenomaan ampuma-aseisiin.
Ampumaharrastus on hyvä harrastus. Siihen tulee kannustaa.
Siihen sisältyy paljon yhteisöllisyyttä,
ulkoilmaa ja myöskin sellaista vastuuta, jota oikeassa
ampuma-aseen kanssa käydyssä harrastuksessa tarvitaan.
Se on myös sukupol-vien välinen tällainen
opetuksellinen asia, jossa isä—poika, isä—tytär, äiti—poika
tai äiti—tytär harrastavat yhteistä toimintaa.
Monta kertaa myös ampuma-asetta tarvitaan eläimen
inhimillisen kärsimyksen lopettamiseksi, ja siksi on hyvä,
että yleisesti on tiedossa, ketkä voivat asian
vastuullisesti hoitaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti asia, joka jäi sanomatta.
Ihan alussa ed. Pakkanen ja muutama muukin, nyt myöskin ed.
Haapoja, viittasi siihen, että se on ihminen, joka käyttää asetta,
ja ase sinänsä ei ole vaarallinen. Viittaan siihen,
että tämä on Yhdysvaltain kivääriyhdistyksen
motto, ja se on ongelma. Kyllä kuitenkin myös
aseet ovat ongelmia ja se, että meillä on aseita
maailmanlaajuisessa asekaupassa tai Suomessa niin tuhottoman paljon,
tuhottavan paljon aseita. Yhdysvaltain kivääriyhdistys käyttää juuri
tätä, että eiväthän
aseet mikään ongelma vaan joku ihminen sitten,
joka niitä käyttää, ne kaksi
ongelmaa kohtaavat toisensa ja sitten tulee ruumiita.
Keskustelu päättyi.