Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Varmasti nämä kysymykset,
joita me olemme käsitelleet, ovat tärkeitä,
mutta kyllä kaikkein tärkein on tuleva talouskriisi,
joka on jo ovella. (Ed. Jaakonsaari: Aivan! Sitä minäkin
olisin kysynyt!) Huolestuneena olen kyllä seurannut niitä viestejä,
joita tulee ulkomailta ja joita tulee kotimaasta. Ajatukseni on
kyllä mennyt tuohon 1990-luvun alkupuolelle, jolloin hallitus
ei ollut riittävän tehokas. Se on pakko myöntää.
Uusi tasavallan presidentti Martti Ahtisaari asetti Matti Pekkasen
työryhmän, johon ei kuulunut yhtäkään
poliitikkoa, mutta siinä oli edustaja elinkeinoelämän
kaikilta aloilta. Tämä Matti Pekkasen ryhmä toi
pöytään erittäin hyvän
ohjelman, jota myöskin seuraava hallitus osittain rupesi
toteuttamaan. Mielestäni olemme nyt sellaisessa tilanteessa,
että vaikka ministeri Pekkarinen sanoo, (Puhemies: Minuutti
kulunut!) on tavattoman hyvä elvytyspaketti tulossa, se
ei ole riittävä. Kysyn:
Eikö nyt olisi se oikea aika asettaa ulkopuolinen työryhmä,
jonka tehtävänä on esittää kokonaispaketti,
miten tästä parhaiten selvitään?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kyllä jo syntynyttä työttömyyttäkin
pitää hoitaa, ja hallitus sitä hoitaa.
Mutta toisin kuin silloin 1990-luvun alussa, kun meillä oli
se valmius mikä oli, nyt hallitus on ryhtynyt heti sellaisiin
toimenpiteisiin, joilla yritetään ennalta estää sellaisten
yritysten, jotka ovat pohjimmiltaan terveitä, ajautuminen
tuotantovaikeuksiin ja kenties konkurssiin. Ne ovat pohjimmiltaan
terveitä yrityksiä, mutta niiden vakuuksien tai
rahoituksen saantiongelmat ovat vaarassa ajaa ne ja niiden tuotannon
nurin ja ihmisiä työttömiksi. Näitä yritetään
nyt auttaa. Valtio joko ottaa yhteensä noin 5 miljardin
euron vastuut tai panee suorastaan rahaa ... Rahan ja vastuiden
yhteinen mitta tuossa paketissa on noin 5 miljardia euroa. Se on
jotain ihan toista kuin silloin 1990-luvun alussa. Tämän
lisäksi meillä on nyt proaktiivisesti myöskin
pankkitukijärjestelmä otettu hanskaan, tehty täällä eduskunnan
kanssa erittäin mittava miljardien, kymmenien miljardien hanke.
Näillä pyritään etukäteen
huolehtimaan siitä, että suomalainen tuotanto
ei joutuisi sellaisiin ongelmiin, jotka aiheuttavat työttömyyttä.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Suomi on Euroopan elvyttävin maa. Kun katsomme,
kuinka paljon käytämme rahaa elvyttämiseen,
niin Suomi on Ruotsin ja Tanskan ohella EU-jäsenistä kaikkein
eninten elvyttävä, eli me olemme etunojassa hyvin
vahvasti. (Ed. Skinnari: Ne ovat surkeita ne muut maat sitten!) Ministeri
Pekkarinen olisi aivan hyvin samoiten voinut lisätä vielä tuohon
ne toimet, joita on tehty rakennemuutospaikkakunnilla, eli heti
kun räsähtää, niin heti mennään
mukaan ja vielä kohtuullisen menestyksellisesti. Nämä kaikki
ovat sitä erittäin nopeaa reagointia tilanteeseen,
mutta nyt ei oikeastaan reagointikaan aina ole se olennainen, vaan
se, että pystytään etukäteen
toimimaan, kuten nyt vaikkapa näillä yritysrahoitusmahdollisuuksilla,
joilla pyritään mahdollistamaan suomalaisten yritysten
menestyminen myös vaikeissa tilanteissa.
Sitten pitää huomata myös se, että täällä vaaditaan
aina hyvin suuria elvytyspaketteja, mutta kun aina ei tiedetä,
mikä kohta se on se ongelmakohta. Jos vaikkapa elokuussa
olisimme pistäneet nämä miljarditolkun
rahat, (Ed. Gustafsson: Kuntatalous!) johonkin toiseen kohteeseen,
niin kuin vaadittiin, niin meillä ei olisi ollut mahdollisuutta
kääriä kasaan vaikkapa yritysten rahoitusongelmaan,
joka nyt näyttää olevan se kaikkein suurin
ongelma, (Puhemies: Minuutti kulunut!) enää uutta
elvytyspakettia. (Välihuutoja vasemmistoliiton ryhmästä)
Eli pitää katsoa aina, mikä muodostuu
tärkeimmäksi ongelmaksi, eikä vaan roiskia
rahaa sinne tänne.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! En ole huomannut, että oppositio
olisi roiskinut rahaa sinne tänne. Te sanotte, että ei
tiedetä, mihin niitä rahoja pitäisi panna,
että odotetaan. Minä väitän,
että hallituksella ei ole kaikki se tieto, mitä tästä yhteiskunnasta
löytyy. Ei ollut Ahon hallituksellakaan, ja sen takia tasavallan presidentti
asetti sen työryhmän. Uskokaa nyt, että hallituksen
ulkopuolelta voi löytyä myöskin parempaa
tietoa tai ainakin jotain tietoa, josta olisi hyötyä.
Kyllä tätä elvytyspakettia on osittain kritisoitu
ihan arvovaltaiselta taholtakin, mutta ette te siitä välitä,
koska teillä on kaikki tieto. Ja tästä syystä uudistan
tämän kysymyksen:
Eikö olisi yhteiskunnan etu asettaa ulkopuolinen ryhmä,
joka tuo teille uusia ajatuksia ja ideoita (Puhemies: Minuutti kulunut!)
ja ratkaisuja? Ottakaa ne varteen, jos ovat hyviä.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallitus aivan luonnostaan kuuntelee erittäin
paljon asiantuntijoita eri tahoilta, eri suunnilta. (Ed. Skinnari:
Ei teillä ole aikaa!) Muistan kesän jäljiltä tuoreeltaan,
että täällä käytiin
keskustelua siitä, muun muassa tähän
rahoituskriisiin liittyen, mikä tässä on
tämä taudin täsmällinen kuva.
Se on kehittynyt tämän syksyn aikana, kuva siitä,
sekä Suomessa, Euroopassa että Yhdysvalloissa.
Ja väittäisin niin, että Suomi on näissä varautumistoimenpiteissä ja
vastatoimenpiteissä toiminut maailmanlaajuisestikin ja
Euroopassa aivan ensimmäisten joukossa. Me emme ole tässä suhteessa
hidastelleet. Ne alkuvaiheen toimet, joita on tehty budjettiriihessä,
lisäbudjetissa, nyt täydentävässä esityksessä,
ovat tähdänneet juuri tähän
ennalta ehkäisevään vaikutukseen. Toimitaan
nyt niillä rintamilla, joilla pitää saada
estettyä työttömyyden syntyminen.
Seuraavassa vaiheessa me tulemme valmistelemaan toimia, jotka
kohdistuvat sitten suoraan jo lomautettuihin ja irtisanomistilanteisiin,
millä tavalla näihin tilanteisiin pitää kytkeä (Puhemies:
Minuutti kulunut!) voimakas koulutustoiminta. Tämä tullaan
tekemään yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa. Samalla varaudutaan ja valmistaudutaan siihen, että seuraavien
tuloratkaisujen pitäisi olla maltillisia, ja olemme jo
etukäteen ilmoittaneet, että seuraava lisäbudjetti
tulee jo tammi—helmikuussa eduskunnalle.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllähän käytännön
tilanne on toinen. Esimerkiksi rakennusteollisuuden taholta on esitetty,
että peruskorjaukseen, infraan, pitäisi tällä hetkellä panostaa
paljon enemmän. Meillä on esimerkiksi työeläkeyhtiössä rahaa
ja ne ovat valmiit siihen, että meillä rautateitä,
moottoriteitä, vanhusten palvelukeskuksia, kouluja ja muita
rahoitettaisiin, kunhan hallitus tähän tarttuisi.
Ja samaten myös kuntatalous: Kyllä siellä tiedetään
tällä hetkellä, että rahaa tarvitaan,
samaten suomalaisissa kodeissa. Vaikka keskimäärin voi
olla jotain 4 prosentin kasvua ensi vuonna, niin keskimäärin
siellä on myös miinus 4:ää prosenttia
käytännössä. Tässä suhteessa
minusta hallituksen tietoisuus on heikko verrattuna esimerkiksi
siihen, mitä meillä tämän syksyn
kuulemisten aikana talousvaliokunnassa joka ainoa päivä on,
eivätkä näytä kyllä hallituksen
toimet muuta kuin erittäin heppoisilta yrityksiltä tehdä jotain.
Ja jos tämä on Euroopan paras maa, niin kyllä on
aika surkea tilanne muissa maissa.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Jos ed. Skinnari ei tiedä, että Suomen
talous on paremmassa kunnossa kuin muitten Euroopan maitten, niin
kyllä te silloin elätte jossakin purtilossa. Ei
kai nyt hallitus keskenään näitä asioita
pelkästään keskustele, vaan me otamme
tietysti (Välihuutoja vasemmalta) kaiken tiedon vastaan,
mikä maailmalta tulee. Mutta ei meillä ole varaa
siihen, että me jokaisen yksittäisen etujärjestön
toiveet toteutamme. Meidän pitää tehdä kokonaisarvio
tilanteesta ja toimia sen mukaan. (Ed. Skinnari: Mutta ette ole tehneet!)
Minä en muista yhtäkään
budjettipuheenvuoroa viime syksyltä, jossa olisi vaadittu
miljardiluokan yritysrahoituspakettia. Silloin puhuttiin ihan muista
menoluokista. Jos te olisitte tienneet elokuussa, (Ed. Skinnari:
Mutta ei ole tilauksia!) jolloin hallitus antoi oman elvytyspakettinsa, joka
on 2 miljardia suurin piirtein — nythän sitä on
täydennetty — jos te olisitte silloin tienneet, että kaikkein
suurin ongelma työllisyyden kannalta on yritysrahoituksen
saatavuus, niin miksi te ette sitä kertoneet? Nyt me sen
teemme, koska me nyt tiedämme sen. Me keskityimme kotimaisen
ostovoiman parantamiseen ja moneen muuhun seikkaan jo elokuussa,
ja nyt täydennetään siltä osin,
että vältyttäisiin työttömien
lisääntymiseltä.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Herra puhemies! Hallituksen elvytyspaketista puuttuu rahaa
ja puuttuu myös konkreettisuus. Myös valtionyhtiöiden rooli
on aivan outo. Ne irtisanovat kymmenissä laitoksissa tuhansia
ihmisiä ja peruuttavat jo pitkälle suunniteltuja
investointeja. Muun muassa Neste Oil ilmoitti jäädyttävänsä Naantalin
jalostamon mittavan laajennussuunnitelman, joka pitää sisällään
dieselvoimalan ja pari maakaasuvoimalaa sekä maakaasuputken
vetämisen Turun seudulle ja Varsinais-Suomeen. Investointi
olisi 1,2 miljardia. Se tarjoaisi nyt rakentajille työtä ja työtä myös
metalliteollisuudessa.
Mitä hallitus aikoo tehdä Neste Oilin investointien
aikataulun osalta? Aikooko valtio käyttää omistusohjausta
niin Neste Oilissa kuin Gasumissakin, joissa molemmissa yhtiöissä valtio käyttää määräysvaltaansa,
(Puhemies: Minuutti kulunut!) jos tahtoa löytyy?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Mitkään yritykset, oli
se omistuspohja mikä tahansa, eivät elä umpiossa,
vaan tämä kansainvälinen tilanne, johon
pääministeri viittasi, totta kai vaikuttaa.
Minulla ei ole tiedossa irtisanomisia. On totta, että muutamat
yhtiöt ovat ilmoittaneet lomautuksista, ja on tärkeää,
että näissäkin yhtiöissä otettaisiin
huomioon muun muassa se, mitä pääministeri
sanoi, että tämä aika voidaan hyödyntää esimerkiksi
koulutuksen keinoin.
Mutta on selvää, että kaikki yritykset
tekevät investoinnit kannattavaa liiketoimintaa varten,
ja tässä suhteessa voi olla, että tilanne
tämän mainitun investoinnin osalta on muuttunut
eikä valtio silloin, kun on kysymyksessä pörssilistattu
yhtiö, käytä pakkoa ihan sen listauksen
yhteydessä annetun lupauksen mukaan. 15 vuotta on samaa politiikkaa
noudatettu listatuissa yhtiöissä. Me emme pakota
yhtiöitä investointeihin, joiden kannattavuudesta
ei ole varmuutta.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun verrataan eri maiden hyviä ministereitä ja hyviä kansalaisia
ja muuta vastaavaa, niin miten on, onko meillä liian hyvin
kasvatettuja yrittäjiä Suomessa vai onko oikeasti
niin, että pankit toimivat paremmin Suomessa kuin Ruotsissa?
Ruotsissa on kova debatti menossa Nordean supereläkkeistä johtajille
ja siitä, että pankit lihottavat itseään
eivätkä laita rahoja kiertoon yrityksille. Suomessa
ei kuulu nyt paljon mitään valituksia.
Ovatko asiat oikeasti niin hyvin Suomessa, että pankkikilpailu
toimii hyvin täällä vai ollaanko vaan
hiljaa? Onko tämä ehkä tulossa meille vähitellen?
Miten täällä nyt kuuluisi toimia?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kuuluisi ministeri Kiviniemen vastuualueeseen.
Meidän tietomme ja informaatiomme suomalaisten pankkien
osalla on lohdullinen verrattuna moniin muihin Euroopan maihin.
Kyllä meillä 15 vuoden tai vähän
pidemmältäkin ajalta pankit oppivat hyvin paljon.
Ne ovat käyttäytyneet myös tämän
kovan nousukauden ajan tietyllä tapaa varovaisemmin, harkitsevammin
kuin monet muut eurooppalaiset ja yhdysvaltalaiset pankit. Tällä on
oma myönteinen heijastusvaikutus nyt tähän
tilanteeseen, mutta tästä huolimatta myös
kotimaisilla pankeilla on nyt luototusvaikeuksia. Tämä tulee
vastaan kentällä. Yritysten mahdollisuus saada
luottoja ei ole entisellään. Tämä on
tosiasia, ja tähän nämä eurooppalaiset, maailmanlaajuiset
ja suomalaiset pankkitukitoimet eivät ole tähän
mennessä tarpeeksi vaikuttaneet.