8) Hallituksen esitys Belizen kanssa veroasioita koskevista tiedoista
tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja laiksi sopimuksen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tavan mukaan käytän tästä verosopimusasiasta puheenvuoron,
ja tällä kertaa tarina on vakava. Nimittäin
minä olen ollut hyvin lapsellinen, suorastaan naiivi, kun
minä olen kuvitellut, että Suomi osoittaa edes
alkeellisinta itsekkyyttä näissä asioissa,
kun harmaa talous ja talousrikollisuus entisestään
vain lisääntyvät, niin kuin julkisuudesta
on erittäin selvästi käynyt ilmi viime
aikoina. Nyt paljastui, että tässähän
ei olekaan kansallisesti minkäänlaista myönteistä liikkua
tehty Suomen tasavallan hyväksi, vaan päinvastoin. On
haluttukin luoda veroparatiisileima Suomelle nimenomaan pidättäytymällä pyytämästä
yhtään ainoata
verotietoa miltään sopimusvaltiolta. Tämä on
aivan uskomatonta. Ihan käsittämä- töntä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy kysyä ed. Pulliaiselta,
mitä oikein tarkoitatte, koska nämähän
ovat sopimuksia, joilla nimenomaan pyritään tietojenvaihtoon.
Eli kun Suomen viranomaiset pyytävät tietoa, niin
sitä myöskin saadaan. Ja tietysti ongelma on se,
että jos sitten halutaan mennä siihen, että koordinoidaan verotusta,
niin siltä osin on sitten vaikeampaa näitten niin
sanottujen veroparatiisimaitten kanssa tehdä sopimuksia.
Mutta olennaista on se, että on tietojenvaihtoa, jolla
voidaan pitää huolta siitä, että ei
kätketä rahoja näihin maihin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Sasi, se systeemi on sellainen, että Suomi
ei ole yhdessä ainoassakaan tiedossa olevassa tapauksessa
pyytänyt minkäänlaista verotietoa miltään
sopimusvaltiolta, joita on yli 30 kai jo tällä hetkellä.
Ja nyt julkisuuteen vuotaneen tiedon mukaan kysymys on nimenomaan
siitä, että halutaankin luoda Suomesta kuva todellisena
veroparatiisina, että tätä saa käyttää vapaasti
hyväksi Suomen valtion vahingoksi silloin, kun esimerkiksi
hallintarekisterin takana operoivat suomalaiset, jotka kieltäytyvät
veronmaksusta Suomen valtiolle.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Nämä sopimuksethan tehdään
Pohjoismaitten yhteistyönä näitten veroparatiisimaitten
kanssa, ja Oecd:n vaatimus mustalta tai harmaalta listalta poistamisesta
on se, joka kannustaa näitä maita hyväksymään
näitä verosopimuksia. Kyllä lähtökohta
on se, että tiedot, jotka yksilöidään,
myöskin näistä maista saadaan. Sopimukset
on tehty lähinnä tämän vuoden
puolelta suurelta osin, ja tietysti pitää olla
jokin konkreettinen tapaus, jonka perusteella tietoa pyydetään.
Tähän mennessä ei ole ainakaan minulla
tiedossa yhtään semmoista tilannetta, jossa olisi
syntynyt ongelmia sopimusten soveltamisessa. Ja kyllä Suomessa verottaja
kuitenkin on mielestäni hyvin tehokas ja kykenee pitämään
huolta siitä, että jos tulee eteen tilanne, jossa
epäillään veronkiertoa, joka kohdistuu
tässä tapauksessa Belizeen, niin siinä tilanteessa
myöskin tietoja pyydetään ja ne hankitaan.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vielä, ed. Sasi: Siis kun on selvinnyt,
että olisi pitänyt, niin ei ole pyydetty sitä verotietoa,
siis on haluttu nimenomaan sallia Suomen toimiminen veroparatiisissa,
elikkä täällä on tiukka salaisuus.
Siitä on kysymys. Elikkä suomalainen tekeytyy
hallintarekisterin takana veronkiertäjäksi, ja
Suomi ei yritäkään sitä estää,
kun se haluaa itselleen veroparatiisiluonteen nimenomaan luoda.
Tämä on ollut jo viidellä lehden palstallakin,
että ed. Sasin kannattaisi lukea lehtiä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On todella ongelmallista, että Suomi
sitten perusti oman hallintarekisterinsä, joka mahdollistaa
sen, että suomalaisetkin voivat kiertää verotusta,
ja se tällä tavalla tekee Suomesta tällaisen
pienen veroparatiisin. Se on vastoin sitä virallista politiikkaa,
mitä hallitus varsin selkeästi sitten muuten julistaa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt alan ymmärtää,
mitä ed. Pulliainen tarkoittaa, mutta kyse ei ole siitä.
Hallintarekisterit ovat yleinen käytäntö maailmalla,
ja näillä verosopimuksilla ei ole mitään
merkitystä näitten hallintarekistereitten kannalta.
Tässä on kahden maan verohallinnon välisestä tietojenvaihdosta
kysymys. Sitten on eri asia, salliiko Suomi, että hallintarekisterit
sijoittavat suomalaisiin osakkeisiin. Ja tietysti voimme sanoa,
että emme hyväksy sitä, että hallintarekisterit
ostavat esimerkiksi Nokian osakkeita. Se on tietysti mahdollista. Mutta
se on meidän oma päätöksemme
eikä liity millään tavalla näihin
verosopimuksiin. Ja täytyy sanoa, että melkoinen
ongelma on se, että jos hallintarekisterit eivät
voi ostaa meidän globaalien yritysten osakkeita, niin niitten
pääomahuollossa syntyy aidosti ongelmia, ja se
merkitsee sitä, että siinä tilanteessa
osakkeet helposti siirtyvät ulkomaille.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Siis toisin sanoen ed. Sasi on sitä mieltä,
että tämä on ihan okei, että Suomi
on veroparatiisi ja suomalaiset saavat pettää omaa
valtiotansa käyttämällä hallintarekisteriä.
Ja tällaisilla tietojenvaihtosopimuksilla ei ole mitään
käytännön merkitystä, koska
nimenomaan aktiivisesti halutaan toimia niin, että Suomi
on tietosuojan takana oleva veroparatiisi.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä asiasta on jo 10 vuotta
keskusteltu, mikä on tarkoituksenmukaista tässä suhteessa.
Tietysti voidaan lähteä siitä, että Suomessa
ei hyväksytä, että nämä hallintarekisterit
ostavat osakkeita, mutta tämä on yleinen käytäntö myöskin
muissa maissa. Tässä suhteessa tietysti se, että meillä on
toisenlainen suhtautuminen, on kansainvälisesti katsottuna
ongelma. Voimmehan me tietysti tehdä näitä rajoituksia,
mutta se merkitsee tietysti sitä, että yhtiöt,
jotka tarvitsevat kansainvälistä pääomaa,
miettivät sitä, onko niitten oikea sijaintipaikka
Suomessa. Ja jos ne siirtyvät ulkomaille, sillä on
tietysti merkittäviä työllisyysvaikutuksia,
ja tässä suhteessa kannattaa olla suhteellisen
tarkka, onko se tarkoituksenmukaista suomalaisen työllisyyden
ja hyvinvoinnin kannalta. Niin kuin sanottu, nämä rekisterit
ovat kansainvälinen ilmiö ja niillä on
monen näköisiä syitä. Olennaista
on se, että jos Suomessa verottaja havaitsee, että esimerkiksi
jonkun varallisuus lisääntyy olennaisesti, silloin
voidaan epäillä ja silloin kysytään,
mistä se johtuu, ja silloin pitää olla
mahdollisuus mennä toisen maan verohallinnon kanssa asioimaan
ja pitää pyrkiä ottamaan selvää,
onko tällä henkilöllä varallisuutta
tässä maassa. Mutta jos ne ovat siellä rekisterissä,
niin totta on se, että sen selville saaminen ei ole kovin helppoa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vielä yhden kerran. Te ette varmasti
ole voineet olla havaitsematta lehdistä, että Saksan
ja Sveitsin välillä on nyt tämä Sveitsin
pankkisalaisuus murtunut käytännössä niin
paljon, UBS-pankin jnp. kohdalla, että saksalaiset, jotka
ovat olleet veropinnareita, eivät ole sitä enää tulevaisuudessa.
Ranska ja Sveitsi aivan täsmälleen samalla tavalla.
Ensimmäisenä tässä onnistui
USA ja Sveitsi keskinäisellä tietojenvaihdolla,
kun nämä julkkikset pinnasivat veronmaksussa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi täytyy ensinnäkin
todeta, että Yhdysvallat toimi hyvin ansiokkaasti niissä tilanteissa, joissa
sveitsiläiset pankit olivat harjoittaneet toimintaa Yhdysvalloissa
kertomalla, että voitte välttää veroja
sijoittamalla meidän pankkiimme rahanne ja me emme kerro
kenellekään. Näissä tapauksissa
Yhdysvallat sai sitoumuksen Sveitsiltä, että pankit
kertovat nämä tiedot. Tällä hetkellä tämä kysymys
on auki Sveitsissä, että onko tältä osin
toimittu Sveitsin perustuslain vastaisesti, ja tuomioistuimet aikanaan
ratkaisevat tämän kysymyksen.
Mitä tulee sitten Saksaan, tältä osinhan
kysymys on sitten rikoksesta. Sveitsiläisen pankin virkailija
hankki rikoksella tietoja, jotka myytiin saksalaisille viranomaisille,
ja tästäkin on merkittävä keskustelu
tällä hetkellä kansainvälisesti, että voivatko
valtion viranomaiset käyttää rikoksella
saatuja tietoja hyödykseen ja käyttää niitä verottamisessa.
Saksassa viranomaiset käyttävät niitä,
mutta asia ei ole sinänsä yksinkertainen. Mutta
mitä pankkisalaisuuteen tulee, niin tietysti olennaista
on, että pyritään rajoittamaan sitä sillä tavalla,
että pankkeja ei voida käyttää välineenä veronkierrossa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Mikä koski Yhdysvaltoja, niin se
ensimmäinen keissi oli juuri niin kuin te kerroitte äsken.
Saksa—Sveitsi-akselilla se ensimmäinen tapaus
oli se, jossa Deutsche Postin pääjohtaja narahti
ja menetti virkansa, mutta tässä uudessa ei olekaan enää siitä kysymys,
vaan paljon laajemmasta asiasta.
Keskustelu päättyi.