Hallinto- ja kuntaministeri Tapani Tölli
Arvoisa puhemies! Laki selvitysmenettelystä yhteistyön
edistämiseksi eräillä kaupunkiseuduilla
perustuu hallituksen selontekoon kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta
sekä eduskunnan siihen antamaan vastaukseen. Siihen liittyen
eduskunnan käsiteltävänä on jo
valtionosuuslain muutoksen yhteydessä annettu esitys kriisikuntamenettelyn
vakinaistamiseksi. Lisäksi tänään
myöhemmin on lähetekeskustelussa tietohallintolaki,
jonka nojalla alkaa työ koko julkisen sektorin tietojärjestelmien
yhteensovittamiseksi.
Kaupunkiseutujen kansallinen merkitys kuntakentässä on
kasvamassa, asuuhan kaupunkiseuduilla jo kaksi kolmasosaa maamme
väestöstä. Menestyäkseen kaupunkiseutujen
kehyskunnat tarvitsevat toimivaa keskuskuntaa ja päinvastoin.
Kaupunkiseudun kuntien menestyminen saavutetaan yhdessä tekemisen
kautta. Jo Paras-puitelaissa on säädetty maamme
17 kaupunkiseudulle suunnitteluvelvollisuudesta, josta olivat vastuussa
kaupunkiseutujen kunnat. Ne olivat velvoitettuja laatimaan suunnitelmat
siitä, miten maankäytön, asumisen ja
liikenteen yhteensovittamista sekä palvelujen käyttöä kuntarajat
ylittäen parannetaan.
Hallituksen antamassa kunta- ja palvelurakenneuudistuksen selonteossa
todetaan, että suunnitteluvelvoitteen myötä kaupunkiseuduilla
on alettu pohtia oman seudun tilannetta ja tavoitteita uudesta näkökulmasta.
Sen sijaan kaupunkiseutusuunnitelmien toteuttamisen edistymisessä on olemassa
huomattavia eroja seutujen välillä. Yhteistyö on
paikoitellen edennyt hitaasti ja vähän valikoivasti.
Tehtyjen selvitysten mukaan kaupunkiseutusuunnitelmien toteuttaminen
on edennyt parhaiten niillä kaupunkiseuduilla, joilla ennestään
on olemassa yhteistyön perinteitä.
Merkittävin syy eroihin yhteistoiminnan sujuvuudessa
on siis kuntien erilaisissa toimintakulttuureissa. Yhteistyön
vahvistamiseksi tarvitaankin enemmän ohjausta ja tukea
sekä myös velvoitteita, joita tämä lakiesitys
osaltaan antaa. Selvityshenkilö toimisi eräänlaisena
moottorina, jolla kaupunkiseudun kunnat saadaan toimimaan yhdessä ja
saman suuntaisesti. Ulkopuolisen arvioitsijan panoksesta saada tulosta
aikaan on hyviä kokemuksia jo kuntaliitosselvitysten sekä kriisikuntamenettelyn
yhteydessä.
Arvoisa puhemies! Selvityshenkilömenettelyn tarkoituksena
on kaupunkiseutujen elinvoiman, kilpailukyvyn ja toimivuuden turvaamiseksi
edistää seudun kuntien maankäytön,
asumisen ja liikenteen yhteensovittamista. Menettelyn piirissä olisivat
ne kaupunkiseudut ja kunnat, jotka on mainittu laissa kunta- ja
palvelurakenneuudistuksesta ottaen huomioon myöhemmin tapahtuneet
kuntaliitokset. Valtiovarainministeriö voisi selvitysmenettelyn
käynnistäessään kuitenkin päättää,
että kaupunkiseutuun kuuluu ja selvitysmenettelyyn otetaan
myös muita kuin laissa mainittuja kuntia. Myös
kaupunkiseudun kuntien yhteisellä päätöksellä mukaan
voitaisiin ottaa muitakin kuin laissa mainittuja kuntia tai menettelyä voitaisiin
soveltaa myös muilla kuin laissa mainituilla kaupunkiseuduilla.
Aloite tämän selvityshenkilömenettelyn
käynnistämiseksi voi tulla valtiovarainministeriöltä sekä kaupunkiseudun
kunnan tai kuntien hakemuksesta. Selvityshenkilön, yhden
tai useamman, asettaa valtiovarainministeriö, jonka päätökseen
ei ole muutoksenhakuoikeutta. Ennen menettelyn käynnistämistä kuullaan
seudun kuntia, asianomaista maakunnan liittoa ja asian kannalta
keskeisiä ministeriöitä.
Selvityshenkilön tehtävä on kartoittaa
ja hakea kuntien kanssa yhteistyössä ratkaisuja
ja päätöksentekomalleja, joilla kuntarakenne
ja yhteistoiminta-alueet tukevat seudun toimivuutta yhtenäisenä työssäkäyntialueena.
Toinen tärkeä päämäärä on
kuntien välisen luottamuksen ja yhteisen näkemyksen
rakentaminen kaupunkiseudun tulevaisuudesta. Selvittäjän
tulee kartoituksen perusteella tehdä ehdotus seudun kuntien
yhteistyön kehittämisen tavoitteista, keinoista
ja aikataulusta, seudun kuntien yhteistyön valmistelun ja
päätöksenteon järjestämisestä ja
rahoittamisen järjestämisestä selvitysmenettelyn
jälkeen ja yhteistyöseurannasta kunnassa.
Kuntien valtuustojen olisi tehtävä päätökset selvittäjän
ehdotusten käyttöönotosta kolmen kuukauden
kuluessa ehdotusten tekemisestä. Mikäli sitten
valtuusto ei tee päätöstä tai
hylkää selvittäjän ehdotukset
kokonaan tai osittain, olisi selvittäjällä mahdollisuus
tehdä kunnille uudet ehdotukset, jotka olisi samalla tavoin
käsiteltävä. Selvittäjä toimittaisi
ehdotuksensa ja valtuustojen niihin antamat lausunnot valtiovarainministeriölle,
joka käsittelisi ne yhteistyössä muiden
asian kannalta keskeisten ministeriöiden kanssa. Seudun
kuntien tulisi antaa vuosittain selvitys ehdotusten täytäntöönpanosta.
Kuten kriisikuntamenettelyssä ja kuntajakolain mukaisessa
kuntajakoselvityksessä, ei kuntien valtuustoilla ole kuitenkaan
velvollisuutta hyväksyä selvityshenkilön
esittämiä toimenpiteitä.
Arvoisa puhemies! Tämä esitys ei sisällä kunnille
uusia velvoitteita eikä aiheuta kunnille suoria lisäkustannuksia.
Kaupunkiseutukunnilla on jo puitelain nojalla velvollisuus yhdessä kehittää maankäyttöä,
asumista ja liikennettä sekä kuntarajat ylittävää palveluiden
käyttöä. Pääosa menettelystä aiheutuvasta
työstä voidaan kunnissa hoitaa osana normaalia
virkatyötä ja tehtävien uudelleenjärjestelyillä.
Kaupunkiseutuselvittäjän palkkauksesta ja muista
tehtävistä aiheutuvat kustannukset maksettaisiin
valtion varoista. Selvitysmenettelyitä käynnistetään
tarpeen vaatiessa arviolta noin kaksi selvitystä vuodessa,
jolloin esityksestä valtiolle välittömästi
aiheutuvat kustannukset olisivat noin 160 000 euroa vuodessa.
Arvoisa puhemies! Minä uskon ja luotan siihen, että tämä esitys
osaltaan myötävaikuttaa kaupunkiseutujen maankäytön,
asumisen, liikenteen ja palveluiden suunnitteluun, toteuttamiseen
ja toimivuuteen seudun kokonaisuuden näkökulmasta.
Onnistuminen tässä omalta osaltaan lisää tuottavuutta,
parantaa palveluita ja elinolosuhteita.
Keskustelu päättyi.