Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Internetin myötä kansalaisista
on tullut joukkoviestijöitä, joiden jokapäiväistä viestintää koskevat
samat oikeudet, samat rajoitukset kuin aiemmin joukkotiedotusvälineitä.
Ei ihme, että sähköisen viestinnän
tietosuoja on osoittautumassa yhdeksi tämän vaalikauden
vaikeista asioista, on sitten kyse työpaikalta lähetettyjen
sähköpostien luottamuksellisen viestin suojasta
tai kansalaisten warettamien sisältöjen tekijänoikeuksista.
Samalla kun sähköisen viestinnän
merkitys ihmisten arjessa on kasvanut, myös sähköiseen viestintään
liittyvät taloudelliset intressit ovat nousseet. Tekijänoikeuden
suojaamien sisältöjen laittoman nettijakelun taloudellisesta
merkityksestä esitetään kuitenkin varsin
ristiriitaisia arvioita siitä riippuen, mitä intressiryhmää arvioija
edustaa. Joidenkin tutkimusten mukaan laittoman musiikin lataajat
kuuntelevat jopa enemmän myös laillista musiikkia
kuin muut. Esimerkiksi tämän lakiesityksen perusteluissa
on kuitenkin painotettu vahvasti tekijänoikeuksien haltijoiden
näkemystä nettilataamisen syistä, laajuudesta
ja vaikutuksista.
Siitä kaikki ovat kuitenkin samaa mieltä,
että laiton jakelu on laajamittaista. Keinoista ja vastuista
sen rajoittamiseksi ollaan kuitenkin kovasti eri mieltä.
Keskustelun ajankohtaisuutta kuvaa hyvin se, että EU:n
komissio on juuri tällä viikolla ilmoittanut uudistavansa
koko eurooppalaisen tekijänoikeusjärjestelmän,
nostavansa tekijänoikeuksien rinnalle myös kansalaisten
oikeudet, kuten yksityisyyden, tietosuojan ja netin neutraaliuden
vaatimukset.
Tämä hallituksen esitys tekijänoikeuslain
ja sähköisen viestinnän tietosuojalain
muuttamisesta kuvaa hyvin sitä, miten vaikeasta asiasta
on kyse. Yksityisyyden ja viestintäsalaisuuden suojasta
huolestuneita kansalaisoikeusaktiiveja ärsyttää esityksessä erityisesti
ilmoitusten lähettäminen mahdollisille tekijänoikeuksien
loukkaajille, siis mahdollisille loukkaajille. Vastaavasti mediateollisuutta
ja tekijänoikeusjärjestöjä ärsyttävät
esitykseen kirjatut ehdot ja rajoitukset. Tärkeimpänä näistä mainittakoon
se, ettei tekijänoikeuksien valvontaorganisaatiolle välitetä tietoa
liittymän haltijan henkilöllisyydestä.
Luottamuksellisen viestinsuoja siis pitää.
Myös liittymän haltijalle lähetetyn
viestin määrämuotoisuus on perusteltu
rajoitus, sillä monessa maassa vastaaviin viesteihin on
sisällytetty uhkauksia, joille ei ole ollut juridisia perusteita.
Kustannukset kirjeiden lähettämisestä maksaa
tekijänoikeuksien valvontaorganisaatio, mikä puolestaan
rajoittaa tehokkaasti massaviestintää, varmuuden
vuoksi. Se kysymys tässä jää kuitenkin
edelleen vastausta vaille, millä keinoin luottamuksellisen
viestin suojaa rikkomatta tekijänoikeuksien valvontaorganisaatiot
saavat tietoonsa ne ip-osoitteet, joita ne epäilevät
mahdollisiksi tekijänoikeuksien loukkaajiksi.
Kansalaisten suojaksi säädettyjen rajoitusten seurauksena
tästä laista uhkaa tulla — joidenkin mielestä toivottavasti
tulee — samanlainen kuollut kirjain kuin paljon parjatusta
Lex Nokiasta, jota ei ole lainkaan käytetty. Maailmalta
vastaavista järjestelmistä saadut kokemukset eivät
nimittäin ole rohkaisevia. Esimerkiksi amerikkalaiset tekijänoikeusjärjestöt
ovat juuri äskettäin huomanneet lähettäneensä suuren
määrän varoituskirjeitä nettiin
liitetyille printtereille, joiden ne luulivat välittävän
laitonta materiaalia netissä. Käytettävissä olevat
valvontakeinot, jotka siis eivät loukkaa luottamuksellisen
viestin suojaa, ovat virhealttiita ja helposti manipuloitavissa.
Kirjeiden lähettämisen lisäksi tämä esitys
sisältää myös muita lakimuutoksia,
jotka ansaitsevat perusteellisen käsittelyn valiokunnassa.
Esimerkiksi säädös, jolla teleyritys
voidaan velvoittaa luovuttamaan teleliittymän yhteystiedot
tuomioistuimelle jo asian ollessa vireillä, on sinänsä hyvin
perusteltu, mutta kustannusten jaossa kannattaa olla tarkkana. Kuka
maksaa, jos näitä tietoja ei tarvitakaan — tai
vaikka tarvittaisiinkin? Teleyrityksillä on nimittäin
jo nyt jonossa tätä lainsäädäntöä odottamassa
kymmeniä tuhansia tällaisia pyyntöjä.
Kävin juuri tänään äsken
tilaisuudessa, jossa sain kuulla luvun olevan arviolta 50 000
per teleyritys. Vaikka kustannukset per pyyntö olisivat
pienet, kokonaislaskusta on joka tapauksessa tulossa huomattava
ja sen jakautuminen on määriteltävä täällä.
Arvoisa puhemies! Joka tapauksessa kyseessä on laaja
lakiesitys, jonka taloudelliset vaikutukset ja vaikutukset kansalaisten
perusoikeuksiin on arvioitava huolellisesti. Tästä on
tulossa työntäyteinen syksy.
Keskustelu päättyi.