19) Hallituksen esitys laiksi työsopimuslain 1 luvun
3 §:n muuttamisesta
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Tässä on ehdotus työsopimuslain
1 luvun 3 §:n muuttamisesta, ja tällä esityksellä on
tarkoitus tiukentaa sääntelyä tai sitä,
millä ehdoin työnantajalla on mahdollisuus tehdä ketjutettuja
määräaikaisia työsopimuksia.
Tämän lakiesityksen tavoitteena on osaltaan vähentää perusteettomia
määräaikaisia sopimuksia, erityisesti
perusteetonta toistuvien määräaikaisten
sopimusten käyttöä.
Esityksen tausta on itse asiassa eräässä oikeuden
ratkaisussa, jossa käsiteltiin tapausta, missä Vantaan
kaupunki oli ostanut päiväkotipalveluita yksityiseltä yritykseltä ostopalvelusopimuksella
aina vuodeksi kerrallaan lukuisia kertoja, ja sitten tässä päiväkodissa
työntekijä oli ollut aina vuodeksi kerrallaan
määräaikaisen työsopimuksen
nojalla töissä. Kun tämä oikeuden
ratkaisu vahvistui lopulliseksi ratkaisuksi, tämä herätti keskustelua
ja pohdintaa siitä, toteutuiko tässä ratkaisussa
itse asiassa se jo voimassa olevan työsopimuslain henki
siitä, että määräaikainen työsopimus
on itse asiassa poikkeus ja pääsääntö on
se, että meillä on toistaiseksi voimassa olevia työsopimuksia.
Varsinkin näissä olosuhteissa, joissa sekä yritysten
väliset sopimukset että julkisen sektorin toimijoiden
ja yritysten väliset sopimukset tietenkin usein tyypillisestikin
ovat määräaikaisia, tämä herätti
pohdintaa siitä, onko tämä todella niin,
että yritysten välisten sopimusten määräaikaisuus
riittäisi perusteeksi sille, että työntekijän työsopimus
olisi määräaikainen.
Oma käsitykseni tämän ratkaisun jälkeen
oli se, että ei oikein tuntunut hyvältä,
että tästä tulisi ennakkotapaus, ja palkansaajajärjestöissä ajateltiin
myös tällä tavalla. Näiden pohdintojen
jälkeen asetettiin työryhmä tai porukka
pohtimaan tätä asiaa, onko meillä työsopimuslaissa
päivitettävää ja korjattavaa
määräaikaisten sääntelyn osalta.
Tämä esitys, mikä nyt on tuotu eduskuntaan,
on tämän pohdinnan tulos.
Tässä esityksessä ei mitenkään
hirveästi muuteta sitä, mitä aikaisemmin
jo työsopimuslaissa on todettu määräaikaisista
työsopimuksista, koska jo aikaisemmin on todettu se, että niille
pitää olla oma selvä perusteensa. Mutta
tässä esityksessä tarkennetaan sitä,
että yrityksessä vallitseva tietty epävarmuus
siitä, onko näitä toimeksiantoja esimerkiksi
julkiselta sektorilta tulossa tulevaisuudessa, ei sinänsä riitä määräaikaisuuden perusteeksi.
Tässä on erityisesti säädetty
uusi momentti siitä, että jos määräaikaisia
työsopimuksia on ollut useita peräkkäin,
siinä kohtaa arviointi kiristyy sillä tavalla,
että voidaan katsoa, että kokonaistilanne on semmoinen,
että työt ovat pysyviä. Ja jos sitten
työt jossain vaiheessa loppuvat, silloin ovat käytössä ihan
normaalit menettelyt, koska sinänsähän
työntekijöitä pystyy kyllä irtisanomaan
silloinkin, kun heillä on ollut toistaiseksi voimassa oleva
työsopimus. Silloin irtisanomiset tapahtuvat taloudellisten
ja tuotannollisten syiden perusteella, ja tällaisia irtisanomisia
voi tietenkin tulla kyseeseen silloin, jos on esimerkiksi yritys,
joka on myynyt palveluja julkiselle sektorille, ja sitten se ei
enää voittaisikaan esimerkiksi tarjouskilpailua.
Tätä esitystä on ollut mukana valmistelemassa
palkansaajapuolelta SAK, STTK ja Akava, työnantajapuolelta
Elinkeinoelämän keskusliitto ja Suomen Yrittäjät
ja sitten Kunnallinen työmarkkinalaitos ja Valtion työmarkkinalaitos,
ja päästiin aika pitkälle yksimielisyyteen.
Suomen Yrittäjät jättivät tähän
mietintöön täydentävän lausuman
ja Kunnallinen työmarkkinalaitos katsoi, että tämä esitys
ei olisi tarpeellinen, mutta muuten valmistelussa tämä esitys
oli se, josta ei nyt siis oltu yksimielisiä mutta aika
pitkälle kuitenkin löydettiin yhteisymmärrys.
Sitten tässä esityksessä voi ehkä kiinnittää huomiota
siihen, että nämä säännöt
eivät riipu siitä, onko työntekijän
työsuhde suoraan siihen yritykseen, joka käyttää työntekijän
palveluksia, vai onko se sellaiseen yritykseen, joka vuokraa työvoimaa.
Eli tämän esityksen seurauksena voi syntyä sellaisiakin
tilanteita, että jos työvoimaa vuokraava yritys
pystyy tarjoamaan jatkuvasti jotain työtä, vaikka
sitten erilaisia töitä, työntekijälle,
silloinkin olisi peruste solmia toistaiseksi voimassa oleva sopimus.
Sellaista sopimusta ei kuitenkaan tarvitse solmia silloin, niin
kuin ei työsopimuslain mukaan muutenkaan, jos työntekijä sitä itse
ei halua. Tämä määräaikaisten
ja toistaiseksi voimassa olevien työsuhteiden sääntely
velvoittaa nimenomaan työnantajaa, mutta se ei velvoita
työntekijää.
Tässä nyt varmaan olivat pääkohdat,
ja sitten valiokunta tämän epäilemättä huolella
käsittelee.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Tarja Filatov.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Sinnemäki tuossa sanoi,
että tällä on tarkoitus tiukentaa tätä kyseistä lainkohtaa ja
sen tulkintaa, mikä on ollut kyllä ongelmallinen,
nimenomaan tämä korkeimman oikeuden tuomio 2010:11,
senkin mukaan, mikä aiheutti aika paljon kohua.
Minä olen kyllä pikkuisen eri mieltä ministerin
kanssa siitä, kuinka paljon tämä selventää kaiken
kaikkiaan tätä määräaikaisten
työntekijöitten käyttöä.
Nythän tämä kyseinen lainkohta on jaettu
tässä hallituksen esityksessä kahtia, mutta
sisältö ei muutu kauhean paljon. Aikaisemmin oli
niin, että kun on ilman perusteltua syytä tehtyjä toisiaan
seuraavia määräaikaisia työsopimuksia,
niin niitä on pidettävä toistaiseksi
voimassa olevina, ja uudessa sanotaan: "- - kun määräaikaisten
työsopimusten lukumäärä tai
niiden yhteenlaskettu kesto taikka niistä muodostuva kokonaisuus
osoittaa työnantajan työvoimatarpeen pysyväksi",
niin minä en oikein jaksa uskoa, että tämä ongelma
tällä poistuu. Siltä osin olen vähän
samaa mieltä, mitä on Kunnallisen työmarkkinalaitoksen
ja Suomen Yrittäjien paperissa, vaikka lähestynkin
tätä asiaa toiselta puolelta. Kyllä he
ovat kuitenkin minusta johdonmukaisesti perustelleet sen, minkä takia
tässä ei niin kauheasti asia sitten muutu.
Mutta se tavoite ei voi olla oikein, että jos yrittäjä elää yhden
toimeksiantajan armoilla sillä lailla, että vuosi
vuoden jälkeen tulee lukematon määrä määräaikaisia
toimeksiantosopimuksia, niin sitten vielä tämä riski
siirretään työntekijän kannettavaksi
samalla logiikalla, että jos yrittäjä elää epävarmuudessa,
niin on ihan oikein, että työntekijäkin
elää vähintään yhtä suuressa
epävarmuudessa. Se, että tällä tapaa
yrittäjäriski siirretään lopulta
työntekijäriskiksi ainakin sen irtisanomisajan
korvauksen ja palkan verran ei voi olla oikein. Pyrkimyshän
pitäisi olla se, että sekä yrittäjän,
useimmiten pienyrittäjän, että työntekijänkin
epävarmuutta pienennetään.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Minusta tämä on hyvä esitys
ja muuttanee oikeustilaa tältä osalta juuri sellaisessa
tapauksessa, jonka ministeri täällä kertoi,
mistä tämä asia on lähtenytkin.
Jos sitten ajatellaan tilannetta markkinoilla ylipäätään,
niin kyllä siellä paljon sellaisia yksityisiä yrityksiä on,
joilla työllisyystilanne on huomattavasti epävarmemmalla
pohjalla kuin sillä, joka on tehnyt vuoden palvelusopimuksen julkisen
sektorin kanssa. Kyllä sellaisia on, joiden on hyvin vaikea
ennustaa, että työtehtäviä on vaikka
kuukauden, kahden tai kolmen kuukauden päästä,
ja siitä huolimatta siellä ollaan toistaiseksi
voimassa olevalla työsopimuksella. Eli sikäli
tämä korjaus on ihan perusteltu.
Mutta, arvoisa puhemies, haluaisin tuoda tässä kyllä esille
myöskin sen, mitä Suomen Yrittäjät
ovat sanoneet, että olisi ollut hyvä, että tässä olisi
myöskin otettu huomioon tämä vakiintumaton
kysyntätilanne ja taloudellisesti epävarma tilanne
määräaikaisuuden perusteena. Eli nyt
erityisesti, kun meillä oli tämä voimakas
taantuma, josta onneksi olemme päässeet ylitse,
niin tuli sellaisia tilanteita, että kysyntätilanne
muuttui aivan totaalisesti, ja sellaisessa tilanteessa, kun sitten
lähdettiin uuteen nousuun, niin oli vielä hyvin
epävarmaa, mitä tapahtuu, ja yrityksille olisi ollut
paljon helpompi määräaikaisesti palkata työvoimaa,
koska nyt käytännössä on sitten
tehty joko alihankintaa tai otettu vuokratyötä.
Eli tämä itse asiassa saattaisi parantaa niin
yrityksen kuin työntekijänkin näkökulmaa,
että mahdollistettaisiin taloudellisesti epävarmassa
tilanteessa ainakin silloin, kun ollaan poikkeuksellisessa taantumatilanteessa,
tämä joustavampi mahdollisuus käyttää näitä määräaikaisia.
Tämä on varmaan sellainen asia, jota kannattaa
myöskin valiokuntakäsittelyssä huomioida.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Se riippuu vähän tilanteesta,
onko yrittäjä pääasiassa toimeksiantosuhteessa
yhteen toimeksiantajaan tai hakee markkinoilta sitten toimeentulonsa
hyvin monesta lähteestä. Useinhan käy
sitten niin, että yrittäjä, olipa hän
sitten yksin työsuoritukseen osallistuva yrittäjä tai
hänellä on palkollisia, tulee ajan oloon täysin
riippuvaksi siitä yhdestä toimeksiantajasta, mikä on äärimmäisen
haavoittuva asema sille yrittäjällekin, olipa
sitten yksinään tai oman työvoimansa
kanssa siinä tilanteessa.
Se, mitä tuossa epäilin tämän
lain toimivuudesta, liittyy siihen, että kun yksittäisen
työsuhteen osalta työn luonteesta, sijaisuudesta,
harjoittelusta tai muista näihin rinnastettavista syistä riippuen
tämä sisällön arviointi ei muutu
ja sitten puhutaan työsuhteitten ketjuttamisesta ja että se kriteeri
tiukentuisi sen suhteen, niin en oikein jaksa uskoa, että tämäkään
olisi vielä sitten niin yksiselitteinen tulkinta. Toivon
mukaan se selkeyttää ja parantaa määräaikaisten
työntekijöitten tilannetta, mutta jos olisi ollut
mahdollista, niin näissä neuvotteluissa olisi
voitu saada parempikin tulos, niin että jatkossa ei sitten
enää korkeimman oikeuden ratkaistavaksi jäisi
näin isoja ja hankalia tilanteita, vaan lainsäädäntöteitse
jo aiemmin pystyttäisiin hakemaan semmoinen selkeä ja
ennustettava ratkaisu.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Mustajärven kuvaaman tilanteen
pohjalta tarkennan hieman edellistä puheenvuoroani. On
aivan totta, että yrittäjä, joka on riippuvainen
yhdestä asiakkaasta, on lähtökohtaisesti
heikommassa asemassa kuin se, joka on riippuvainen monesta, vaikka
joutuukin sen markkinoilta hakemaan erikseen. Mutta kaikkein huonoimmassa
asemassa on sellainen yrittäjä, joka hakee sen
lyhytaikaisilta markkinoilta mutta on siitä huolimatta riippuvainen
yhdestä, kahdesta tai kolmesta asiakkaasta. Tämähän
on se normaali tilanne esimerkiksi teknologiateollisuuden alihankintayrityksillä,
että heillä on vain muutama asiakas ja jopa niin,
että yksi tai kaksi ovat täysin hallitsevia, ja
siellä sykli on kyllä paljon lyhyempi kuin vuosi.
Sen tyyppistä tilannetta tarkoitin. Mutta uskon, että kaikkineen
tämä järjestely, mikä tässä nyt
esitetään, on kuitenkin eteenpäinmenoa siihen
akuuttiin ongelmaan, joka tässä yksittäisessä tapauksessa
on ilmennyt ja siitä seuranneessa tulkinnassa.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Jotta tämä problematiikka
ei menisi liian yksinkertaiseksi, niin pitää ottaa
vielä esimerkki semmoisesta yksinyrittäjästä,
joka on pääsääntöisesti
toimeksiantosuhteessa yhteen toimeksiantajaan.
Itse asiassa käy monesti niin, että kun työ-
ja elinkeinohallinnon puolella on aivan erilainen yrittäjätulkinta
kuin verottajan puolella, niin tämä kyseinen työntekijä on
voinut saada jopa työ- ja elinkeinoministeriön
puolelta tukea siihen työnsä tekemiseen niin,
että alkaisi yrittäjäksi, ja verottajan
tulkinta on sitten se, että se sanoo, että sinä et
olekaan yrittäjä. Koska olet pääasiassa
toimeksiantosuhteessa yhteen ainoaan toimeksiantajaan, niin et haekaan
markkinoilta toimeentuloa niin kuin yrittäjän
pitäisi hakea. Kun aikaisemmin työ- ja elinkeinoministeriö on antanut
tukea, että henkilö voi alkaa yrittäjäksi, niin
verottajan tulkinta voikin olla niin, että tämä kyseinen
yrittäjä onkin palkansaaja.
Elikkä tässä tulee vielä sellainen
tilanne, että vaikka ensi alkuun on oletettu, ettei työsuhdetta ole
olemassakaan, niin henkilö on tosiasiassa työskennellyt
samassa tilanteessa kuin tämmöinen henkilö,
jolla on ollut määräaikaisia toistuvia
työsopimuksia perä perään.
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi ja ehkä hieman keventäen
ed. Mustajärven kuvailemasta tilanteesta, jossa yksinyrittäjä myy
palveluksiaan vain yhdelle toimeksiantajalle, mikä kaiken
kaikkiaan usein voi olla hyvinkin hankala tilanne, voimme ehkä yhteisesti
todeta, että tällaisella henkilöllä ei
kuitenkaan ole sitä murhetta taakkanaan, että hän
miettisi, ottaako hän työntekijän määräaikaiseen
vai toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen, koska
näissä vaikeissa tilanteissa yksinyrittäjä noin
määritelmän mukaisesti ei ole palkannut
ketään toista henkilöä.
Keskustelu päättyi.