7) Hallituksen esitys eduskunnalle vuoden 2013 tuloveroasteikkolaiksi
sekä laiksi tuloverolain muuttamisesta
Sampsa Kataja /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunta puoltaa näiden
kummankin nyt keskusteltavan ja käsittelyssä olevan
esityksen hyväksymistä muuttamattomana.
Ensinnä käsittelen tätä tuloverolakiesitystä.
Se on keskeinen osa niitä sopeutustoimia, joiden tarkoituksena
on edistää tuloverotuksen keinoin valtiontalouden
tasapainotavoitetta ja vahvistaa hyvinvointivaltion rahoituspohjaa.
Toimenpiteistä on sovittu viime kevään
kehyspäätöksessä. Tuo päätös
noudattaa puolestaan hallitusohjelman talouspoliittista päätavoitetta
saavuttaa valtiontalouden tasapaino ja kääntää valtion
velkasuhde laskuun vaalikauden loppuun mennessä. Kehyspäätöksessä on
todettu lisäksi, että lisäsopeutukset
ovat tarpeen, jotta valtion taloudenpidolle asetetut tavoitteet
voidaan saavuttaa.
Esityksen tarkoituksena on siis tukea hallitusohjelman ja kehyspäätöksen
tasapainotavoitetta. Samanaikaisesti toteutetaan myös veroratkaisuja,
joilla edistetään verotuksen oikeudenmukaisuutta
sekä tuetaan talouskasvua ja innovaatiotoimintaa. Tällä siis
tarkoitetaan koko tätä veropakettia, joka nyt
on osin jo eduskunnan käsittelyssä.
Hallitus esittää, että hallitusohjelmassa
sovituista ansioverotukseen tehtävistä vuosittaisista tarkastuksista
luovutaan väliaikaisesti vuosien 2013 ja 2014 tuloverotuksessa.
Lisäksi suurten palkka- ja eläketulojen verorasitusta
kasvatetaan väliaikaisesti lisäämällä tuloveroasteikkoon
vuosiksi 2013 ja 2015 uusi ylin veroluokka 100 000 euroa
ylittäville tuloille. Tämän veroasteikkoon tehtävän
muutoksen lisäksi suurista eläkkeistä perittäisiin
eläketulon lisäveroa siltä osin kuin eläketulo
ylittää eläketulovähennyksen
jälkeen 45 000 euroa.
Näiden verotusta kiristävien toimien rinnalla pienituloisten
verotusta on tarkoitus keventää kasvattamalla
työtulovähennystä ja kunnallisverotuksen
perusvähennystä. Kummankin vähennyksen
enimmäismääriä esitetään
korotettavaksi. Lisäksi työtulovähennyksen
kertymäprosentteja korotetaan. Näillä muutoksilla
verotuottoja pienennetään yhteensä arviolta
65 miljoonaa euroa. Verotulomenetyksistä kunnille ja seurakunnille
koituva osuus on tarkoitus kompensoida täysimääräisesti. — Tähän
esitykseen sisältyy lisäksi joitakin EU-oikeuden
edellyttämiä tarkastuksia.
Kaiken kaikkiaan valiokunta pitää näitä esityksiä perusteltuina
ja hyväksyttävinä joustoina hallitusohjelman
työn verotusta koskeviin peruslinjauksiinkin nähden,
vaikka verotuksen peruslinjasta ei isossa kuvassa ole tarkoitus
muutosta tehdä. Toisaalta nämä esitetyt
muutokset kaventavat kaikkiaan hieman tuloeroja. Vaikka yksittäisten
muutosten tulonjakovaikutukset ovat pieniä, kaiken kaikkiaan
esitys toteuttaa myös verotuksen oikeudenmukaisuuteen liittyviä tavoitteita.
Erityiskysymyksenä on eläketulon lisävero, josta
valtiovarainvaliokunnan verojaostossa käytiin perusteellista
keskustelua, ja mietinnössä tarkemmin esitetyin
perustein on katsottu, että tämäkin muutos
on lopulta perusteltu. Voimme palata siihen tässä keskustelun
kuluessa.
Arvoisa puhemies! Mitä tulee arvonlisäveroon,
valiokunta siis puoltaa tämänkin esityksen hyväksymistä muuttumattomana.
Kaikkia arvonlisäverokantoja on tarkoitus nostaa yhdellä prosenttiyksiköllä ensi
vuoden alusta. Vastaavaa korotusta esitetään myös
vakuutusmaksuveroon. Näin ollen yleinen arvonlisävero
nousisi 24 prosenttiin ja alennetut verokannat 14 ja 10 prosenttiin.
Näiden arvonlisäverokantojen muutosten on arvioitu
lisäävän valtion verotuloja vuositasolla noin
830 miljoonaa euroa, ja siitä vuodelle 2013 kohdistuva
osuus on noin 693 miljoonaa euroa.
Näitä esityksiä valiokunta pitää perusteltuna äsken
kerrotuilla sopeuttamistarpeesta johtuvilla syillä. Vaikka
valiokunta totesi, että korotukset arvonlisäverossa
lisäisivät hieman tuloeroja, indeksisidonnaisten
sosiaalietuuksien korotukset tasaavat tätä vaikutusta.
Lisäksi vuoden 2013 ajaksi on tarkoitus tehdä perusetuuksiin
pienituloisten ostovoiman parantamiseksi osittain aikaistettu indeksitarkastus.
Näin ollen verokantojen korotus, siis tämä arvonlisäveron
korotus, nostaisi tulonjakoa kuvaavaa Gini-kerrointa vain 0,01 prosenttiyksikköä.
Eli merkittävää vaikutusta tulonjakoon
tälläkään muutoksella ei ole.
Arvoisa puhemies! Tässä mahdollisimman lyhyesti
tässä vaiheessa valiokunnan kannanotot näihin
tuloverolakiin ja arvonlisäverolakiin tehtäviin
muutoksiin.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Suurta eläketuloa saavien verotusta
ollaan nyt kiristämässä tuloverolakiin
lisättävällä lisäverolla.
Eläketulosta perittäisiin ensi vuoden alusta valtiolle eläketulon
lisäveroa 6 prosenttia siltä osin kuin eläketulo
ylittää eläketulovähennyksen
jälkeen 45 000 euroa. Lisäveroa maksettaisiin
nimensä mukaisesti progressiivisen tuloveroasteikon perusteella
määrätyn tuloveron lisäksi.
Muutosehdotuksen tarkoituksena on kerätä verotuloja
niiltä, joilla on hyvä veronmaksukyky. Lisäksi
sillä halutaan kaventaa eläketulon ja palkkatulon
veroasteiden välistä eroa ja kannustaa eläkeikää lähestyviä myös
jatkamaan työelämässä.
Alle 95 000 euron suuruisten eläketulojen
verotus säilyy tämän jälkeenkin
pääosin palkkatulojen verotusta kevyempänä.
Ero johtuu valtion- ja kunnallisverotuksesta tehtävästä eläketulovähennyksestä.
Eläketulovähennys keventää pienituloisen
eläkkeensaajan verotusta. Valtionverotuksen eläketulovähennys
on tänä vuonna enintään 11 660
euroa tai sitä pienempi eläketulon määrä.
Kunnallisverotuksen eläketulovähennys on vastaavasti
enintään 8 530 euroa tai sitä pienempi
eläketulon määrä. Kunnallisverotuksen eläketulovähennystä ei
saa, kun tulot ovat hieman yli 24 000 euroa.
Uusi eläketulon lisävero koskee näin
45 000 eläkeläistä eli 3,5 prosenttia
kaikista eläkkeensaajista. Heiltä kerättävän
lisäveron tuotto olisi valtiolle noin 50 miljoonaa euroa.
Yksittäisellä eläkkeensaajalla muutos
on noin 300—4 900 euroa vuodessa.
Arvoisa puhemies! Kokoomus vaati aikanaan ensimmäisenä puolueena
eläkeläisten verotuksen oikeudenmukaistamista
ja toteutti tavoitteensa. Eläketulojen verotus laski joka
ainoassa budjetissa sinivihreän hallituksen kaudella. Tarkoitus
on ollut pitää eläketulojen verotus jatkossakin
palkansaajan verotuksen tasolla: eli kun palkansaajan verotus kevenee,
kevenee myös eläketulonsaajan verotus. Vaikka
muut puolueet eivät olisi tähän sitoutuneet,
kokoomus on.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kuten tuli esille, niin tässä päiväjärjestyksen
7) ja 8) kohdista voidaan keskustella samanaikaisesti, ja ensin
on tuloveroasteikko.
Keskusta ei esitä vastalausetta tuloveroasteikkoon,
mutta henkilökohtaisesti kannan hiukan huolta tästä tuloveron
linjaamisesta jo vuoteen 2014. Hallitushan omassa esityksessään
ilmoittaa jo sen, että hallitus ei tule tekemään
inflaatiotarkistuksia myöskään 2014-vuonna.
Meillä on kuitenkin hyvin tiedossa se, että niin
sanottu palkkaraami päättyy ensi vuonna. Kaikki
ennusmerkit tällä hetkellä viittaavat
siihen, että palkkaneuvotteluista tulee erittäin
vaikeat. Me tiedämme erittäin hyvin meidän
taloudellisen tilanteen. Yrityksillä on erittäin
vaikea tilauskanta tällä hetkellä, sanotaan,
teknologiapuolella esimerkiksi on yrityksiä, joilla on
kohtuullisen hyvä, mutta suurin osa yrityksistä on
tällä hetkellä reilusti vedenpinnan alapuolella.
Julkinen sektori on omissa vaikeuksissaan, ja tästä voidaan
vetää se johtopäätös,
että palkkaneuvottelut tulevat olemaan erittäin
vaikeat. Perinteisesti hallitus on ollut kuitenkin se yksi osapuoli,
jolla on ollut aina mahdollisuus käyttää omaa
verotuksellista korttiansa, ja näkisin mielelläni,
että hallitus pitäisi tämän
kortin itsellään myös ensi vuonna.
Minun on hirvittävän vaikea tällä hetkellä nähdä mitään
muuta tapaa nostaa kansalaisten ostovoimaa kuin tuloverotuksen keventäminen. Tiedän,
että tässä taloustilanteessa se on äärettömän
kova haaste, mutta vaihtoehtoinen tapa edelleen heikentää meidän
kilpailukykyä, ja sen vuoksi olisin toivonut, että hallitus
olisi vielä harkinnut muun muassa inflaatiotarkistusten
tekemistä ja pitää myös kortin
auki siihen, että tuloverotusta voitaisiin keventää näitten
neuvottelujen yhteydessä.
Toisena asiana on hallituksen esitys arvonlisäveron
korottamisesta. Keskustalla on tässä oma vastalauseensa.
Meidän vastalause lähtee siitä, että me
olemme valmiit korottamaan yleistä arvonlisäprosenttia
2 prosentilla, mutta me haluamme, että ihmisille välttämättömyyshyödykkeet
pysyvät nykyisellä tasolla, eli ruoka, lääkkeet,
bussiliput, ne säilyvät 9 prosentissa ja 13 prosentissa.
Me tunnustamme ja tunnistamme tilanteen, että valtiontaloutta
täytyy oikaista. Me lähdemme kuitenkin siitä,
että yleisen kulutuksen kautta tapahtuvana se olisi parempi
tapa kuin se, että verotetaan enemmän näitä välttämättömyyshyödykkeitä,
jotka koskevat nimenomaan pienituloisia.
Meidän malli toisi valtion kassaan 320 miljoonaa enemmän
kuin hallituksen tekemä esitys, ja olen edelleen erittäin
ylpeä siitä, että keskusta aikoinaan
ajoi ruuan arvonlisäverotuksen tiputtamisen. Ruuan arvonlisäveron
tiputtaminen tarkoitti sitä, että meillä elintarvikkeet
olivat reilun 5 prosenttia halvempia 2009-vuoden jälkeen,
ja tämä hinta pysyi verrattain hyvin siellä alhaalla. On
valitettavaa, että hallitus omassa esityksessään
lähtee nyt nostamaan nimenomaan näitten välttämättömyyshyödykkeitten,
ruuan ja lääkkeitten, arvonlisäveroa,
ja tästä syystä keskusta on tehnyt vastalauseen
numero 2, jonka esitän eduskunnan hyväksyttäväksi.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa puhemies! Mehän elämme todella haasteellisia
aikoja, ja viime päivienkään talouslukemat
eivät päästä meitä helpolla,
eli on selvää, että meidän täytyy
tehdä vastuullista talouspolitiikkaa ja taittaa velkaantuminen,
se on aivan selvä. Se voidaan tehdä monella tavalla,
ja siinä työssä on tehtävä arvovalintoja. Hyvin
tärkeää on, että ne valinnat,
mitä tehdään, silloin kun niukkuutta
jaetaan, tukevat työllisyyttä ja kohdistuvat oikeudenmukaisesti.
Kansalaisten luottamus ja usko politiikkaan liittyy myös siihen,
että ihmiset voivat kokea, että nämä ratkaisut,
joita tehdään, ovat oikeutettuja, ja siksi, jos
jokin ei tunnu reilulta, silloin ihmisetkään eivät
sitä voi hyväksyä.
Kyllä minä, puhemies, olen sitä mieltä,
että jos sanotaan, että me kaikki olemme samassa
veneessä, niin silloin on myös hyväosaisten
osallistuttava näihin yhteisiin talkoisiin, ja olen tyytyväinen
siihen, että tämä veropoliittinen kokonaisuus,
mikä keväällä yhteisesti kehysriihessä sovittiin
ja mitä nyt nämä verolait toteuttavat,
palvelee nimenomaan sitä oikeudenmukaisuutta siinäkin
suhteessa, että myös hyväosaiset pistetään tässä osallistumaan
yhteisiin talkoisiin. Viittaan tällä muun muassa
solidaarisuusveroon, mikä on ollut meille sosialidemokraateille
hyvin tärkeä oikeudenmukaisuuskysymys. Ne, joilla
on enemmän, voivat maksaa vähän enemmän
vaikeina aikoina, ja niiden, joilla vähemmän,
pitää päästä helpommalla.
Jos nyt katsotte tätä, esimerkiksi tätä tuloveroasteikkolakiesitystä,
siinähän juuri tämä periaate
toteutuu, eli nimenomaisesti pienituloisimmat kunnallisen perusvähennyksen
ja työtulovähennyksen kautta maksavat vähemmän
veroja. Se helpottaa heidän elämäänsä.
Ja sitten solidaarisuusvero kohdistuu kaikkein hyväosaisimpiin
ja myös korkeimpiin, kaikkein suurimpiin, eläkkeisiin.
Mielestäni tässä, puhemies, kun puhutaan näistä arvovalinnoista,
on myös tärkeä tarkastella kokonaisuutta
sillä silmällä, miten se vaikuttaa tulonjakoon.
Tässä verojaoston puheenjohtaja, edustaja Kataja
jo kertoi, että selvitysten mukaan nämä veroesitykset
yhteisesti kaventavat jonkin verran tuloeroja, ja se on myös
merkittävä merkki siitä, minkätyyppisiä arvovalintoja
tässä tilanteessa halutaan tehdä.
Kaikki ymmärtävät, että talouden
sopeuttaminen ei ole helppoa, se ei ole välttämättä kivaa. Veronkorotukset
eivät ole helppoja ratkaisuja, eivätkä muuten
myöskään ne säästöt,
mutta me tiedämme, puhemies, että jos me emme
joskus korota veroja, niin sitä enemmän joutuisimme
tekemään säästöjä,
ja kyllähän tässä liittyen esimerkiksi
edelliseen keskusteluun tästä aivan mahtavasta
vanhuspalvelulakiasiasta, mikä on hieno asia, on hienoa,
että arvovalintojen kautta johonkin voidaan satsata lisää,
jostain joudutaan sitten nipistämään.
Näin se logiikka menee, ja siksi nämä veroesitykset,
mitä tässä on, ovat hyvinkin perusteltuja
kaikkinensa.
Puhemies! Minä ihmettelen sitä, mitä olen täällä aiemminkin
sanonut, miksi keskusta nyt vasta tässä yhteydessä kertoo
oman tietynlaisen verolinjauksensa. Silloin useampia viikkoja sitten,
kun puhuimme vaihtoehtobudjeteista, silloinhan näitä esityksiä ei
ollut pöydässä emmekä voineet
analysoida tätä, mutta mielestäni on
hyvä, että teillä on näkemys.
Me voimme olla eri mieltä, mutta en pidä tässä tilanteessa
perusteltuna sitä, että arvonlisäveroa
pitäisi korottaa vielä enemmän kuin hallitus
tekee. Keskustan esityshän keräisi yli 300 miljoonaa
arvonlisäverona lisää, mikä tarkoittaa,
että se kohdistuu ihan normaalinkin ihmisen normaaliin
elämään: lastenvaatteet, vauvanvaipat,
tuttipullot, saippuat, kaikki maksaa, ja se leikkaa todellakin kulutusta, kun
arvonlisäveroa korotetaan.
Minä ymmärrän nyt tämän,
että kulutusta pitää leikata teidän
mielestänne. Joskus sitä hämmästelin,
kun edustaja Pekkarinen käytti sensuuntaista puheenvuoroa.
Tässä se esitys nyt on, mutta toisaalta edustaja
Lintilä täällä äsken
toivoi tuloveron kevennyksiä, jolloin, sanoisinko, tämä linjanne
siinä suhteessa on oudohko, joten olisiko sitten parasta
pistää kerralla kaikki kortit pöytään
ja katsoa, mitä kaiken kaikkiaan te lopulta haluatte.
Mutta se, mikä tässä on aivan selvää,
on se, että oppositio, ainakin keskusta, haluaa nimenomaisesti
vähemmän tuloja tasaavaa verotusta korottaa ja
enemmän tasaveroja, siitähän tässä on kyse.
Samalla tavallahan te vastustitte näiden suurimpien perintöjen,
miljoonaperintöjen, lisäveron korottamista niin
paljon kuin hallitus on korottamassa. Eli tässä on
selvä arvovalinta, että vähän
niitä suuria perintöjä suojellaan mutta
sitten arvonlisäveroa lisätään.
Kun puhutaan työllisyydestä, niin se vielä tähän
loppuun, puhemies, että kyllähän esimerkiksi
monet pienyrittäjät ovat huolissaan siitä,
jos arvonlisäveroa entisestään nostetaan,
että nimenomaan näihin yrittäjiin se
iskee kovalla kädellä, ja siksi ei ole myöskään
talouspoliittisesti viisasta lähteä sitä esitettyä enempää nostamaan.
Näillä puheilla varmasti keskustelu jatkuu,
arvoisa puhemies.
Mika Lintilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin edustaja Viitaselle:
perintö- ja lahjaverossa meidän huolemme on nimenomaan
sukupolvenvaihdoksista ja me olisimme nostaneet sitä ylärajaa, jotta me
pystymme tekemään sukupolvenvaihdoksia, koska
me tiedämme sen, että Suomessa on suorastaan aalto
tulemassa sitä kohti.
Tämä on mielenkiintoista tämä,
että nyt te puhutte, että me olemme tekemässä ongelmia
pienituloisille. Siis minä olen ymmärtänyt,
että ruoka ja lääkkeet kohdistuvat nimenomaan
usein enemmän sinne pienituloisille. Ne ovat niitä perushyödykkeitä,
joita heidän tulee saada. Me olemme tiputtamassa tai pitämässä alempana
kuin teidän esityksenne on. Te nostatte niitä:
lääkkeitä, ruokaa. Niitähän
siellä kysytään.
Tähän tuloverotukseen: sanoin omana kantanani
sen, että kun mennään ensi vuoteen, minä toivoisin,
että hallituksellakin olisi joku kortti käytettävissä tilanteessa,
jossa palkkaneuvottelut tulevat ajautumaan ihan totaaliseen umpikujaan.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Lintilälle: Kyllä tämä nyt
vain on niin ja se lukee ihan teidän omassa vastalauseessanne,
kun tätä katsoo, että te keräisitte
320 miljoonaa euroa lisää kulutuksesta, kuluttajilta,
tavallisilta ihmisiltä, arvonlisäveroa, ja se
on huono homma, koska se on myöskin tasavero ja sitä kautta
epäreilu ja epäoikeudenmukainen. Mutta tietenkin
tämä arvovalinnoiltaan vastaa sitä linjaa,
mitä edellinen hallitus toteutti. Kyllä minä sinänsä ymmärrän,
että haluatte loogisesti tämäntapaisesti
tuloja jakaa, mikä mielestäni ei ole oikeudenmukaista
ja reilua, ja siinä suhteessa kannan huolta paitsi siitä oikeudenmukaisuusnäkökulmasta
myös, kuten sanottu, siitä työllisyysnäkökulmasta.
Edustaja Lintilä myös tietää sen
perintöveron osalta, että meidän mietinnössähän
me toteamme, että se ei tuo merkittäviä ongelmia
tähän teidän huoleenne, joten siinä mielessä olisitte
voineet ihan rauhallisesti nukkua yönne myös hyväksyessänne
tämän miljoonaperintöjen lisäveron.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Vielä vastauspuheenvuoro edustaja Lintilälle, sitten
mennään puhujalistaan.
Mika Lintilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Edustaja Viitanen, voin nyt rauhoittaa teitä: Minä nukun
kyllä yöni erittäin hyvin. Ei minua eduskuntatyö kyllä heilauta,
ei puoleen eikä toiseen. (Kari Rajamäki: Vähän
syytä olisi!)
Minä en kyllä nyt ymmärrä tätä,
kun te sanotte, että me rokotamme alv:n kautta. En minä nyt näe
hirveän paljon pahana sitä, että jos
me otamme prosentin lisää veneitten ostajilta,
autojen ostajilta mutta me pidämme sen ruuan ja lääkkeet alemmalla
tasolla kuin teidän esityksenne on. Me keräämme
sen 320 miljoonaa sieltä. En minä näe sitä hirvittävän
pahana, että henkilöt, jotka käyttävät
kuluttamiseen isoja summia, maksavat pikkasen enemmän siitä kuluttamisesta
ja ei mennä sinne ruuan ja lääkkeitten
puolelle.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Puhuttaessa tästä hallituksen
esityksestä arvonlisäveron nostamisesta haluan
jatkaa sitä keskustelua, mitä äsken tuossa
debatissa käytiin.
Kolme vuotta sitten Suomessa ruuan arvonlisäveroa alennettiin
17 prosentista 12 prosenttiin. Heti seuraavana vuonna ruuan arvonlisäveroa
nostettiin prosentilla 13 prosenttiin. Vaikka nousu oli vain 1 prosenttiyksikön
verran vuotta aikaisemmasta, ruuan alv:n alennuksen vaikutuksesta
oli jo haihtunut 60 prosenttia. Nyt ruuan arvonlisävero
nousee jo 14 prosenttiin. On syytä perustellusti kysyä:
Oliko vuoden 2009 ruuan alv:n alentamisessa loppujen lopuksi mitään
järkeä, jos se nousee nyt ensi vuonna jo lähelle
lähtötasoa? Ruuan alv:n alennuksesta hyötyivät ehkä eniten
juuri kauppiaat. Hinta siirtyi katteisiin, eikä kauppa
tule alv:n nousun mukana leikkaamaan enää näitä katteitaan.
Tänään maanviljelijät ovat
eri puolilla Suomea omalla tempauksellaan halunneet muistuttaa siitä,
mitkä tahot oikeastaan ruuan korkean hinnan Suomessa aiheuttavat.
Tuottajan osuus on vain noin 10 prosenttia, alkutuottajan osuus
on vain noin 10 prosenttia siitä ruuan hinnasta, minkä me
kaupassa maksamme. Tänään on uutisoitu,
miten Suomessa ruoka maksaa enemmän kuin missään
muualla EU-maissa.
Arvoisa puhemies! Kaikkia arvonlisäverokantoja on nyt
tarkoitus nostaa 1 prosenttiyksiköllä ensi vuoden
alusta alkaen. Yleinen arvonlisäverokanta nousee 23:sta
24 prosenttiin. Arvonlisäverokantojen muutosten on arvioitu
lisäävän valtion verotuloja noin 830
miljoonaa euroa. Alv:n nosto on osa niitä uusia sopeutustoimia,
joista hallitus on sopinut kevään kehyspäätöksen
yhteydessä ja joiden tavoitteena on kääntää valtionvelan
ja kokonaistuotannon suhde alenevaan suuntaan.
Valtiontalouden vajetta kurottaessa umpeen on yleisen alv:n
nosto tehokkain veronkiristysmuoto. Sen vaikutukset jakautuvat tasaisimmin. Silti
veronkorotusten sijaan paljon järkevämpää olisi
leikata paisunutta julkista hallintoa ja yksinkertaistaa holhoavaa
lainsäädäntöämme, millä tätä julkista
hallintoa vain paisutetaan.
Ennen kaikkea yksilön vastuuta ja asemaa on jatkossa
vahvistettava, jotta hyvinvointivaltiomme voisi pysyä jollain
lailla kasassa. (Kari Rajamäki: Tuo on kyllä Suomen
yrittäjien toimistosta!) Yksilön on otettava enemmän
vastuuta omista tekemisistään ja valinnoistaan.
Lainsäädännöllä me
rakennamme tukiverkon, jonka läpi ei annettaisi kenenkään
pudota. Tämän lisäksi jokaisen on otettava
otetta omasta elämästään ja pidettävä huolta
siitä, että hyvinvointivaltiomme varmistavalla
järjestelmällä on annettavaa vielä tulevillekin
sukupolville.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Äsken kuullussa debatissa peruskysymys
lienee kai se, kannammeko me huolta suomalaisesta työllisyydestä,
suomalaisesta kasvusta ja suomalaisen hyvinvoinnin tulevaisuudesta,
joka nojaa näihin elementteihin. Kyllä minun on
pakko katsoa tulevaisuuteen ja niihin ratkaisuihin, joita tämän edelleen
kiristyvän taloustilanteen edessä joudutaan tekemään.
On pakko tutkimustuloksiinkin viitaten todeta, että kyllä tämä keskustan
esittämä linjaus siitä, että on
syytä mieluummin korottaa kulutusveroja ja arvonlisäveroja,
on huomattavasti parempi työllisyyden ja talouskasvun kannalta
kuin äsken kuultu edustaja Viitasen kannanotto, että työn
verotus olisi keskeinen toimenpide. Kansainväliset tutkimukset
osoittavat, että arvonlisäveron korotus haittaa
talouskasvua ja työllisyyttä vain puolet siitä kuin
vastaavan suuruinen tuloverotuksen korotus.
Aivan keskeistä tässä on se, että tuloverotus kohdistuu
jokaiseen suomalaiseen. Arvonlisäverotus kohdistuu tietenkin
suomalaisiin, jotka valitsevat kuluttaa tiettyjä tuotteita,
niin kuin edustaja Lintilä totesi, eri verokantojen perusteella joko
ylellisyyshyödykkeitä tai sitten vaikka ruokaa,
tai tarpeen mukaan myös lääkkeitä,
ja sen vuoksi näissä on alempi verokanta, eli
tässä on myös nämä kulutustottumukset
otettu huomioon. Mutta ennen kaikkea arvonlisävero kohdistuu
myös ulkomaiseen työhön.
Mitä me siis arvostamme? Arvostammeko me suomalaista
työtä, arvostammeko me ulkomaista työtä,
ja kumpaa enemmän? Vai katsommeko me, että meidän
ei tule lainkaan ottaa huomioon näitä työllisyys-
ja talousvaikutuksia, joista olen luullut, että tässä salissa
kaikki olisivat yksimielisiä?
Arvoisa puhemies! Kun todella joudumme varmasti lähitulevaisuudessa
näitä ratkaisuja tekemään, niin
toivoisin, että kaikki, sekä hallitus- että oppositiopuolueet,
pitäisivät tämän työllisyyden
ja ennen kaikkea suomalaisen työllisyyden näkökulman
ensisijaisena.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En minä nyt oikein tiedä, mitä minun
pitäisi siitä ajatella, että täällä edustaja
Kataja puolustaa milteipä innokkaammin keskustan vastalausetta
kuin keskusta itse.
Kaiken kaikkiaan, puhemies, kun me puhumme nyt työllisyydestä ja
taloudesta, niin mennäänpä nyt muutama
vuosi taaksepäin. Suomi sai moitteita jopa OECD:ltä,
komissiolta siitä, että Suomen elvytys painottui
liikaa veronkevennyksiin. Katteettomasti veropohjaa syöden
kevennettiin hyväosaisten veroja kumulatiivisesti 9 miljardilla
eurolla, ja sitä me nyt täällä paikkaamme
hien ja tuskan kanssa, että saisimme jotain tolkkua tähän
velkaantumisen taittamiseen. Kyllä minä luotan
OECD:n tai komission talousasiantuntemukseen siinä, että he
nimenomaan kritisoivat Suomea siitä, että meillä liikaa
luotettiin veronkevennysten työllistävään
vaikutukseen. Ja kuten näimme, ei siinä kovin
hyvin sitten käynytkään. Silloin puhuttiin
juuri siitä, että esimerkiksi täsmäelvyttäminen
loisi työpaikkoja tehokkaammin. Minä en kyllä näe,
miten joku arvonlisävero, joka kuristaa pieniä yrittäjiä,
voisi kauheasti työllisyyttä lisätä,
puhumattakaan oikeudenmukaisuudesta.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun verrataan menokuria ja veronkorotuksia — niin
kuin äsken totesin, tutkimukset osoittavat, että arvonlisäveron
korotus on paljon vähemmän haitallista kuin tuloverojen
korottaminen — niin aivan vastaavasti, poikkeuksetta, kansainväliset
tutkimukset osoittavat myös sen, että menonkorotukset
haittaavat talouskasvua huomattavasti vähemmän
kuin veronkorotukset ja vastaavasti, kun veroja on kevennetty, se
vaikutus on ollut paljon tehokkaampi kuin sitten, jos vastaavaan
aikaan on tuloja... Anteeksi, puhemies, jos sallitaan, niin totean
uudestaan: kun veroja kevennetään, tai veroissa
tehdään muutoksia, ne vaikutukset kaiken kaikkiaan
ovat kuitenkin pienempiä kuin se, että jos menoja
onnistutaan kuitenkin leikkaamaan enemmän kuin näillä verotuloilla
vastaavat tulot. Sen vuoksi ensisijainen keino sopeuttaa valtiontaloutta
on aina menokuri suhteessa verotukseen.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Jotenkin minulla on takauma, että minä olen
kuullut tämän keskustelun joskus ennenkin, mutta vielä vastauspuheenvuoro
edustaja Viitaselle.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä luulen, että puhemiehen takauma
voi sinänsä olla ihan oikea.
Nämähän ovat arvovalintoja, ihmisillä on
vähän, ja eri puolueilla on, eroja. Siinä mielessä olen
tyytyväinen, että kun sosialidemokraatit tulivat
hallitukseen, niin suunta muuttui siinä suhteessa, että enemmän
nyt painotetaan sitä, että verot maksetaan maksukyvyn
mukaan, eikä painoteta tasaveroja ollenkaan näissä ratkaisuissa samalla
painoarvolla.
Puhemies! Kyllä minä näen sen niin,
että kyllä ihmisillä täytyy
olla rahaa elääkseen. Ne menosäästöt,
mitä täällä nyt haikaillaan,
kun puhutaan, että hurjasti täytyy sopeuttaa,
mitä enemmän leikataan menoja, niin sen parempi — jos Kataja
sitä äsken tarkoitti — niin kyllä minä sanon,
että miten se lisää talouden kasvua ja
hyvinvointia, jos köyhällä ihmisellä ei
ole rahaa syödä, ei ole rahaa elää.
Sen takia, puhemies, on hyvin tärkeätä,
että nyt tässä politiikassa, vaikka joudummekin
tekemään jostain säästöjä,
niin samaan aikaan voimme parantaa perusturvaa, työmarkkinatuen
puolison tarveharkinta poistuu, eläkkeisiin tehdään
aiennettu indeksikorotus. Nämä ratkaisut, puhemies,
lisäävät oikeudenmukaisuutta, myös
ihmisten ostovoimaa, sitä kautta vahvistavat taloutta.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Vielä yksi vastauspuheenvuoro. Meillä on niin lyhyt
lista, että jos on vielä keskustelun tarvetta, niin
normaalia puheenvuoroa pyytämällä pääsee vielä ääneen.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Kiitoksia, arvoisa puhemies! Ettei Viitanen laita sanoja suuhun,
niin en suinkaan esittänyt entistä rajumpia leikkauksia,
(Pia Viitanen: Hyvä!) vaan totesin, että kun sopeutustoimia
joudutaan tekemään todennäköisesti
lisää ensi keväänä,
niin on syytä ottaa huomioon ne kansainväliset
tutkimustulokset, jotka kertovat, että menoleikkauksilla
saadaan parempia vaikutuksia kuin veronkorotuksilla. Ja vastaavasti,
jos veronkorotuksia kuitenkin tehdään, niin arvonlisäveron
korottaminen on talouden kasvulle ja ennen kaikkea suomalaiselle
työllisyydelle huomattavasti vähemmän
haitallista kuin se, että tuloveroja korotetaan vaikkapa
nyt ensi vuonna tehtävällä tavalla indeksit
jäädyttämällä.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Haluaisin siirtää keskustelun
siihen, kuinka iso korotus alvikorotus on. 1:n alv-prosentin korotus
on huomattavasti enemmän tuotteen hintana kuin se 1 prosentti,
koska se yleinen arvonlisävero kertaantuu jokaisessa vaikka
logistisessa vaiheessa, mitä tuotteelle tehdään,
ja se kertaantuu jokaisen meidän arkielämässä.
Kaiken lisäksi 23 prosentista 24 prosenttiin korotus on
isompi kuin 1 prosentin korotus, vaikka se prosenttiyksiköllä nouseekin.
Eli se vaikuttaa enemmän hintoihin kuin se 1 prosentti.
Olisi mukava ottaa kalkulaattori käteen ja pohtia sitä hieman
enemmän.
Alvi on tasavero, kuten esimerkiksi sosialidemokraattien vaalipuheesta
on hyvin muistettavissa, ja se kouraisee kaikista koviten heikoimmassa
asemassa olevien lompakossa. Tämän lisäksi tämä koskee
myös pienyrittäjiä, joilla ei ole sitä vähennysmahdollisuutta
niin hyvin kuin jollakin isommalla, ja tämä tekee
taas työttömyyttä, joten yleisesti ottaen
alvin korotus ei ole järkevää veropolitiikkaa.
Samaan aikaan kuntien valtionosuudet nousevat, mikä mahdollisesti
korottaa kunnallisveroja, ja sekin on tasavero. Joten kyllä tämä edustaja Viitasen
nostama tuloerojen kaventuminen on hieman kyseenalainen, koska väitän,
että tämä tuloerojen tasaantuminen on
enemmänkin tästä käsillä olevasta
(Puhemies koputtaa) taantumasta kiinni kuin tästä verosta.
Mutta samaan hengenvetoon, kiitän kehumisesta, koska
tämä kehumanne solidaarisuusvero on meidän
Wahlroos-vero, tosin pikkasen kevennettynä versiona.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä on todella näin,
että tässä tilanteessa on aika lailla
keskeistä tehdä arvojen mukaiset valinnat, koska
maa tulee järisemään talouden ja työllisyyden
perustan alla erittäin kovasti. Silloin on kysymys siitä,
millä myös sosiaalisesti tämä maa selviää,
ja silloin on kysymys myös siitä, että veronmaksukyvyn
mukainen oikeudenmukaisuus on tärkeätä myös
verorasituksen rakentamisessa ja jakamisessa. Tässä suhteessa
kaipaisin semmoista oikeata isänmaallisuuden henkeä,
että myöskin ne, jotka niitä suuria tuloja
saavat ja ovat saaneet yhteiskunnallisesti vastuullisia tehtäviä,
muistaisivat vastuunsa isänmaata ja sen taloudellista tilannetta
kohtaan. Tässä suhteessa on kyllä myöskin
arvoja mietittävä siinä, onko oikein,
että tässä tilanteessa, jossa olemme,
pääomatulot ovat etuoikeutettuja, että ne
eivät vaikuta sosiaalisten etuuksien heikentämiseen
niin kuin pienet eläkkeet ja palkkatulot vaikuttavat. Tämäntyyppinen
keskustelu valitettavasti ei ole edennyt johtuen siitä,
että sosialidemokraattien voima ei veropolitiikan sisältöön
riitä.
Mutta arvonlisäveroa emme todella rakasta, koska se
on jakovero ja sillä on sosiaalisesti kielteisiä vaikutuksia
ja se on sellainen hehtaaripyssy, jolla ei myöskään
työllisyyttä oikealla tavalla viedä eteenpäin.
Lehdistön arvonlisävero on nyt hyvä esimerkki.
Lehdistöalan toimittajien vaikeudet ovat seurausta
hyvin pitkälti myös tämän arvonlisäveron
vaikutuksesta. Minusta on nyt hyvin tärkeätä,
että tehdään täsmätoimia
verotuksessa oikeudenmukaisesti veronmaksukyvyn mukaan ja sosiaalista
turvallisuutta ja työllisyyttä vahvistavalla tavalla.
Tämä liittyy erityisesti elinkeinoelämän
ja teollisuuden toimintaedellytyksiin myös laajemmin.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Jalosen puheenvuorosta löysin
neljä pointtia. Kaikissa näissä neljässä pointissa
oli asiavirhe, ja haluan ne tässä nyt korjata.
Ensinnäkin arvonlisävero on vero nimenomaan arvonlisästä,
ja veroa ei siis tarvitse maksaa kertaantuvasti vaan siitä vähennetään
aiemmin maksettu vero yritysten välisessä toiminnassa.
Toisaalta kaikkein heikoimmassa asemassa olevia ovat sosiaaliturvan
varassa elävät ja heille tullaan tekemään
indeksitarkistus, joka käytännössä kompensoi
tämän korotuksen. Toisaalta pienyrittäjät, kaikkein
pienimmät yrittäjät, joista Jalonen puhui,
on vapautettu jo arvonlisäverosta. Mitä tulee kuntaveron
luonteeseen, niin sehän erilaisten vähennysten
johdosta on progressiivinen vero eikä suinkaan tasavero.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Minäkin keskityn edustaja
Jalosen puheenvuoroon tässä puheenvuorossani.
Nimittäin kun te puhuitte näistä tuloerojen
tasaantumisista, niin mielestäni teidän kannattaa
katsoa nämä valtiovarainvaliokunnat mietinnöt.
Täällä selitetään ihan
ja katsotaan näitä niin sanottuja Gini-kertoimia,
miten ne muuttuvat näiden esitysten myötä. Samaan
aikaan kun tuloeroja kuvaava Gini-kerroin laskee 0,1 prosenttia
näiden veroasteikkoratkaisujen seurauksena, niin se nousee
ainoastaan 0,01 prosenttia tämän alvi-mietinnön
mukaan. Vaikka nämä kuulostavat vähän
siansaksalta nämä ginikertoimet, ne kertovat siitä,
että tämä ei ole mitään
mutu-tuntumaa, vaan tämä on ihan selvitettyä tietoa,
miten nämä veroratkaisut vaikuttavat.
Kiitos perussuomalaisille Wahlroos-veroesityksestä.
Te tulette siinä todellakin sosialidemokraattien linjalle.
Nimittäin me jo ennen vaaleja vaadimme sitä, että hyväosaisten
on osallistuttava lamatalkoisiin, niiden on maksettava enemmän
veroa, kenellä on varaa. Minusta on hyvä, että nyt
te tuette näitä ajatuksia. Teillä on
sinänsä sama ajatus kuin meilläkin, niin
että ihan samaa mieltä tästä asiasta
olemme. Me toteutamme nyt tämän. Me olemme sitä mieltä,
että puheet ovat puheita ja nyt tehdään
tekoja, ja niitä teemme mielellämme tässä suhteessa.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Sen verran vielä tästä valtiontalouden
perustasta ja myös oikeudenmukaisuudesta ja myös
turvallisuudesta, kun täällä jonkun verran
aikaisemmin muun muassa edustaja Hemmilä puhui, miten leikkauksia
pitää tehdä ja valtionhallinto olisi
liian paisunut. Päinvastoin: tässä kriisissä nähdään,
että te-keskusten voimavarat työttömien tukemiseen
on viety alas, poliisin ja monen muun turvallisuusjärjestelmän
toimintakykyä on heikennetty kaavamaisilla leikkauksilla,
ja tässä suhteessa myöskään
esimerkiksi harmaan talouden ja pimeän ulkomaisen työvoiman
valvontaa ei ole hallitusohjelman mukaisella tavalla vielä saatu
tehostettu.
Eli tässä asiassa toivomme verojaostoltakin aloitteellisuutta.
Esimerkiksi pimeän ulkomaisen työvoiman ja harmaan
talouden rooli on miljardien arvoinen. Voi sanoa, että kyse
on hyvin helposti vähintään miljardin
verotuloista ja maksujen kertymästä, jolla sosiaali-
ja terveydenhuollon ja kansalaisten perusturvallisuuden eteen tekisimme
todella paljon. Eli pitää myöskin nähdä tämä oikeudenmukaisuus,
mutta myös sisäiseen turvallisuuteen liittyvät
epäoikeudenmukaisuudet, joihin kaikki emme ole riittävästi
näköjään vielä sitoutuneet.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Oikaistaan hieman noita Katajan kommentteja — elikkä alvi
on siis vain yhden kerran maksettavaa — jos nyt oikaistaan
tosiaan. Jos nyt sitten mietitään, että esimerkiksi
polttoaineesta maksetaan alvia ja sitten myydystä tuotteesta
maksetaan alvia, niin siellä vähennykset tämän
periaatteen mukaan sitten toimivat, että se menee vain
yhteen kertaan. Onko se alvi sitten vähennettävissä myös
siinä ostajan kohdalla, sen automatkan, kauppaan ajon kohdalla
polttoaineesta, ja sen tuotteen kohdalla? Eli kyllä se
kertaantuu! Ei siitä pääse mitenkään
karkuun. Kyllä yleinen alvi kertaantuu. Ja kuluttaja maksaa
sen nousun paljon isompana kuin sen 1 prosentin, vaikka siellä on
niitä vähennyksiäkin. Eli se vaikuttaa
hintaan.
Tämä kaiken lisäksi tosiaan nostaa
sitä työttömyyttä, ja kuntien
peruspalveluiden mahdollistamiseksi siellä on pakko vetää myös
kunnallisveroja ylös tai on leikattava palveluita. On tämä nyt ihmeellistä solidaarisuutta
tämä hallituksen linja.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Ketkä ovat tässä maassa
kaikkein hyväosaisimpia, mitä veroa he maksavat?
Pääomatuloveroa, sikäli kuin maksavat,
ja tuo vero on tasavero. Millä tavalla heiltä sadaan
kerättyä verotuloja? Arvonlisäveron kautta.
Eli jos me haluamme verottaa kaikkein hyväosaisimpia suomalaisia, meidän
pitää korottaa arvonlisäveroa. Myös
siinä tilanteessa, että he eivät pääomatuloistaan
veroja maksa, niin kulutuksen kautta, arvonlisäveron kautta,
pystytään nuo verotulot keräämään.
Tuosta arvonlisäverosta muutenkin, niin se, mistä johtuu
se, että sen korotuksen tulovaikutukset ovat näinkin
vähäiset, on se, että suomalaisten — ja
eurooppalaisten kaiken kaikkiaan — kulutuskorien sisältö on
muuttunut entistä yhdenmukaisemmaksi riippumatta ihmisen
tulotasosta. Eli jos ajatellaan, että ihminen käyttää asumiseen
vaikka kolmasosan tai puolet käytössä olevista
tuloistaan, niin se usein koskee myös hyvätuloisia
siinä missä heikompituloisiakin — tietenkin
se summa, jota käytetään, on erilainen — ja
vastaavasti muuhun kulutukseen, jopa lomailuun, tämä voi
päteä. Toiset käyttävät
lomailuun tietysti euromääräisesti paljon
enemmän rahaa kuin toiset ja päinvastoin. Toisaalta
kaikkein pienempiosaisten kohdalla arvonlisäverovaikutukset
pystytään nollaamaan etuuskorotusten indeksejä tarkistamalla.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Ei arvonlisävero ole ainoa tapa
puuttua hyvän veronmaksukyvyn omaavien ihmisten verotukseen. Me
voimme kiristää tuloverotusta, ottaa suurista tuloista
suhteessa enemmän veroa, kiristää progressiivisuutta.
Sitten pääomaverotukseen sisältyy se
ongelma, että kunta ei saa mitään, ja
se voisi olla sellainen uudistus, joka jatkossa olisi tosi tarpeellinen,
että otettaisiin pääomaverotukseen myöskin
kuntaosuus, niin että myös kunnat hyötyisivät
pääomaverotuksesta. Se, että pääomaverotukseen
on saatu progressiota niin, että suurista pääomatuloista
maksetaan suhteessa enemmän pääomaveroa,
on oikea askel, mutta tällaisia rakenteellisia uudistuksia
tarvitaan lisää.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä minustakin tässä nyt
on yksi esimerkki, millä hyväosainen osallistuu
enemmän, eli tämä solidaarisuusvero.
Tälle vuodelle toteutettiin toinen esimerkki eli pääomaveron
korotus, ja kyllähän esimerkiksi pääomaveron
rakenne edelleenkin on sellainen, että sen muuttamisella
voitaisiin tietenkin vähentää niitä osuuksia,
mistä ei itse asiassa makseta pääomaveroa
lainkaan, niin että onhan meillä mahdollisuuksia
saattaa hyväosaisempienkin ihmisten veroja kireämmäksi
ilman että pitää nostaa arvonlisäveroa,
joka kuitenkin rokottaa tasaisesti kaikkia.
Eli tässä on vain kerta kaikkiaan meillä vähän erityyppisiä arvovalintoja
näiden puheenvuorojemme taustalla, ja siksi pitää tietenkin
tämäkin keskustelu ymmärtää,
vaikka minun mielestäni tämä ratkaisu
ei ole oikeudenmukainen silloin, kun ei samaan aikaan oteta veroja
vain maksukyvyn mukaan. Mielestäni se on selvä kuin
pläkki: mitä enemmän tienaat, sen enemmän
voit maksaa veroja, mitä vähemmän, toivottavasti
sen vähemmän joudut maksamaan veroja.
Yksi asia, mihin täällä edustaja
Rajamäki kiinnitti huomiota, mikä mielestäni
on todella tärkeä: on myös joitain, jotka
eivät maksa sitä kautta veroja, että kun
tämä harmaa talous kukoistaa. Sitä on
voitava kitkeä, on veroparatiiseja pystyttävä pistämään
kuriin. Olen tyytyväinen siitä, että nyt
eduskunnassa on käsittelyssä tämä yksi lainsäädäntö konsernirakenteita
ja niiden verotusta koskien, mikä pistää osaltaan
veroparatiiseja kuriin. Paljon tarvitaan toimia. Budjetissa on lisää määrärahoja
harmaan talouden torjuntaan. Tämä pitää ottaa
vakavasti. Kuten edustaja Rajamäki totesi, me menetämme
miljardien verotulot, miljardien, ja kyllä silloin tämä kysymys,
jos mikä, on ratkaistava.
Olen siinä mielessä hyvin tyytyväinen,
että tämä hallitus on kyllä näihin
toimiin ryhtynyt, eli taas kerran tekoja ollaan kyllä tekemässä,
ja lisääkin saa miettiä ja keksiä,
miten niitä veroparatiiseja kuriin pistetään.
Varmasti yksi mahdollisuus on myös veroviranomaisten tiedonsaantimahdollisuuksien
jatkuva parantaminen, ja viime aikoina onkin tapahtunut sen suhteen
myönteistä ja rohkaisevaa kehitystä.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Nämä solidaarisuusverot,
niin perintöveron kuin tämän tuloverotuksenkin
osalta, ovat aivan erinomaisia ja antavat tunteen siitä,
että kaikki suomalaiset olemme ehkä entistä enemmän
samassa veneessä, mutta niissä on se ongelma,
että ne entisestään kasvattavat eroa
tuloverotuksen ja pääomatuloverotuksen välillä.
Mutta tämäkään ei ole se
suurin ongelma, vaan suurin ongelma on se, että osalla
suomalaisistakin on käytössään
varoja ja heille tulee vuosittain varoja, joista ei yksinkertaisesti
veroja ole maksettava. Tiedämme, että erilaisin
järjestelyin, joihin ei ole vielä ainakaan valtiovarainministeriöstä keksitty
keinoja, millä voitaisiin saattaa järjestelyt
verotuksen piiriin, nämä tulot saadaan verovapaasti
haltuun.
Miten me voimme tähän puuttua? Me voimme puuttua
siihen sillä tavalla, että nämä,
jotka kuitenkin kerskakuluttavat, ostavat kalliita veneitä,
autoja, vaatteita, käyvät ravintoloissa, juhlivat
ym. — mikä vero siihen puree? Siihen puree arvonlisävero.
Jos me haluamme suomalaiset rikkaat maksamaan, meidän on
syytä korottaa tätä kuluttamisen verotusta
ja arvonlisäverotusta.
Mitä sitten tulee kuntien pääomatulovero-osuuteen,
niin se olisi kyllä erittäin ongelmallista, sillä meillä pääomatulojen
saajat ovat keskittyneet hyvin pienillekin paikkakunnille ja harvoille
paikkakunnille. Nythän pääomatuloja maksetaan
valtiolle, josta sitten verotulotasauksen ja valtionosuusjärjestelmän
kautta kaikki nämä pääomatulot
jaetaan oikeudenmukaisemmin kaikille suomalaisille kunnille.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kataja on kyllä oikeassa
siinä, että rikkaampi osa yhteiskuntaamme kuluttaa
enemmän ja sitä kautta alvin noston keinoin he
maksavat enemmän, mutta en kyllä ymmärrä,
miten se poistaa sen todellisuuden, että alvi on tasavero
ja se tuntuu köyhemmän pussissa kaikista kovimmin.
Tässä kohtaa totean vain sen, että onneksi
on olemassa vaihtoehtoja. Me olemme esittäneet oman vaihtoehtomme.
Perussuomalaiset eivät korota yleistä arvonlisäveroa,
hallitus korottaa 1 prosentin ja keskusta peräti 2 prosenttia,
ja kun muistamme, että se vaikuttaa hintoihin ja työttömyyteen
negatiivisella tavalla, niin ei kyllä hienoista asioista
puhuta.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Jotenkin minusta nyt vain tuntuu, että tuskin
kuitenkaan edustaja Katajan rakastama arvonlisävero ihan
sen takia pelkästään rakkauden kohteena on,
että saataisiin rikkaat maksamaan lisää veroa.
Kyllä minä luulen, että siinä on
vain tämä halu jostain syystä painottaa
sen tasaveron puolelle.
Siksi minusta on nyt tärkeää, että tämä verokokonaisuus
kuitenkin painottaa enemmän tulojen mukaan määräytyvien
verojen korotuksia, mikä, kuten sanottu, ehkä nyt
puhemies muistaa minun sanoneen aikaisemmin, on reilua ja oikeudenmukaista
minun mielestäni. Kun me sanomme ihmisille, että kaikki
ovat samassa veneessä, niin ei se silloin käy,
että vain toisilla on pelastusliivit. Kyllä on
paljon myös tämä politiikan oikeutus
kiinni siitä, minkälaisia ratkaisuja tehdään.
Sen verran ihan vielä tästä perussuomalaisten vaihtoehtoisesta
linjasta, jossa sinänsä olette samalla linjalla
sosialidemokraattien kanssa, että verot maksukyvyn mukaan
on parempi ratkaisu. Mutta yksi semmoinen omituinen seikka teidän vastalauseessanne
on, kun puhutte tästä säätiöiden
verotuksesta. Miksi ihmeessä, kun sitä esitätte,
se raja on rakennettu siten, että kaikki muut säätiöt
kyllä, isot säätiöt, kulttuuri-,
tiedesäätiöt maksavat veroja, mutta sitten
Soinin oma säätiö ei joutuisi maksamaan
veroja? Jos me tähän saamme jonkin vastauksen,
me olemme aiemminkin sitä kysyneet näissä keskusteluissa,
niin se olisi tietenkin hieno homma.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin, kun kerran olemme samaa mieltä edustaja
Viitasen kanssa, jatkaa tätä kysymystä siitä,
miten nämä rajanvedot perussuomalaisten vaihtoehtobudjetin
linjauksissa näiden säätiöiden
osalta toimivat. Miten, edustaja Jalonen, aiotte verottaa Lastenklinikoiden
Kummien säätiötä tai Linnanmäkeä ylläpitävää säätiötä?
Entä teidän oman puolueenne säätiötä,
entä sitten säätiöitä,
jotka on perustettu esimerkiksi hallinnoimaan suomalaisia kirjapainotaloja
tai vaikkapa sanomalehtituotantoa?
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Johonkinhan se raja on vedettävä,
ja tässä kohtaa se nyt on vedetty johonkin kohtaan.
Nämä verotuksen yksityiskohdat on aukikirjoitettu
siinä meidän varjobudjetissamme, elikkä sieltä löydätte
tarkat vastaukset kysymyksiinne.
Edustaja Viitaselle minä vastaan kuitenkin nyt semmoisen,
että ehkäpä tässä kohtaa
olennaisinta on se, että meidän puheemme ovat
olleet samoja ennen ja jälkeen vaalien.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Samoilla linjoilla ollaan, ennen ja
jälkeen vaalien puheet ovat samat. Sosialidemokraatit vaativat
stoppia eriarvoistumiskehitykselle ja monia yksittäisiä tekoja
nuorisotyöttömyyden puolesta, vanhuspalvelulakia,
siitä olemme tänään keskustelleet.
Ero on ehkä se, että me puhumme ja sitten me teemme.
Me sanomme vähemmän loruja, enemmän tekoja.
Eli tässä lienee se, että jos olisitte
tulleet sinne Säätytalolle, niin olisitte omalta
osaltanne panoksenne voineet myös tehdä tässä rakennustyössä.
Mutta se on tärkeä periaate, että ennen
vaaleja sanotaan samaa ja sitten toteutetaan sitä vaalien
jälkeen ja tehdään niitä konkreettisia
tekoja, ollaan valmiit myös joskus vähän
raskaaseenkin vastuunkantoon. Ei se aina helppoa ole, ja kaikki
päätökset eivät suinkaan ole
ihan sellaisia kuin idealistisesti ehkä haluaisi, jos tilanne
olisi toinen.
Puhemies! Tästä säätiöhommasta
vielä, niin kyllähän se nyt vähän
kummallista on, kun se rajaus menee vain, että se nyt menee
tässä suurin piirtein se raja, ja kuinka ollakaan
se menee sitten juuri siinä, että perussuomalaisten
oma Soinin säätiö on sen verotuksen ulkopuolella.
Tietenkin voisi sanoa, että se katu-uskottavuus ehkä hieman
laskee sitten siellä Hervannan Valintatalolla, jos sanotaan,
että Soinin mielestä ainoat asiat, mitä maailmassa
ei saa verottaa, on rahakaupalla käytävä kasinopeli
ja sitten Soinin oma säätiö. Eli siinä voi
moni työmies ja -nainen vähän purra hammasta,
että kyllä minä veroni joudun maksamaan,
mutta miksi sitten esimerkiksi kasinokaupasta ei voisi maksaa veroa.
Sitähän myös perussuomalaiset vastustaa.
Joissain näissä perussuomalaisten oikeudenmukaisuusnäkemyksissä on
vähän tällaista hiomista ehkä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Kun me aloitimme tämän keskustelun, niin tässä yhdistettiin
päiväjärjestyksen 7) ja 8) asia, ja se yhteinen
tekijä taisi olla verotus, mutta niin laveaa tulkintaa
siitä ei kuitenkaan voida vetää, että tässä ruvetaan
käymään koko verotuksen kirjoa. Minä pyytäisin
nyt fokusoimaan tämän keskustelun päiväjärjestyksen
7) ja 8) asiaan, ja jätetään se laajempi
verokeskustelu sitten johonkin toiseen yhteyteen.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Uskon, että niin tuloverotukseen
kuin arvonlisäverotukseen kuin siihen laajempaankin verokeskusteluun
saatiin perussuomalaisten linjausten osalta riittävä selvitys.
Toisaalta se on kuultu myös ennen vaaleja ja nyt kuultiin
se vaalien jälkeen. Johonkin se raja pitää vetää,
ja jossakin se on.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Se raja on tosiaan tuossa kohtaa muun muassa
sen takia, ettei se koskisi hyviä asioita tekeviä säätiöitä,
kuten esimerkiksi Linnanmäkeä, minkä edustaja Kataja
tästä nosti esille.
Mutta tarvitsee kyllä ihailla sitä itsetunnon määrää,
mikä edustaja Viitasella on, että me puhumme yhtä ja
teemme toista, ja tässä kohtaa tulkitsen, että se
toinen on nimenomaan sitä toista. Muistia kannattaa hiukan
parantaa, ja onneksi esimerkiksi on nykyään tietotekniikkaa
olemassa. YouTubesta löytää hyviä vaalipuheita,
missä on paljon asiaa mutta vähemmän
sitten niitä tekoja, ainakin toisenlaisia, ja jos vielä on
tosiaan epäselvyyksiä perussuomalaisten verolinjoista
ja vaaliohjelmista, niin suosittelen myös lukemista ja
asioiden sisäistämistä, ja kysyä saa
toki koska tahansa.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin tässä teidän
vastalauseessanne puhutaan tästä säätiöverotuksesta,
että sillä tavalla olemme olleet tässä niin
kuin asian päällä ja tietenkin ihmetelleet
ja käyneet keskustelua, mutta kuten edustaja Kataja sanoi,
niin jossain se raja menee, ja se menee sitten siinä, että Soinin
omaa säätiötä ei saa verottaa
ja piste, ja näin se sitten on.
Mutta, puhemies, vähän niin kuin vastauspuheenvuoronomaisesti
kuitenkin sanoisin, että kyllähän kaikki
sen tietävät, myös tässä salissa
te olette tätä keskustelua käyneet jo
pitkään, että meillä oli tiettyjä asioita,
mitä vaadimme ennen vaaleja. Osa koski verotusta, ja se
oli nimenomaisesti se, että tasaverokehitystä ei
saa jatkaa, ja nythän tässä on mustaa
valkoisella siinä, että tämä veroratkaisun
kokonaisuus painottaa enemmän nimenomaan tuloeroja tasaavaa
verotusta. Eli siinä suhteessa olemme pitäneet
lupauksemme.
Arvonlisävero, kuten on todettu, koko Suomi varmasti
tietää, että se ei ollut meille mieluinen ratkaisu,
mutta silloin kun avioliittoon mennään, niin joskus
joutuu kompromisseja tekemään kotona, joten varmasti
ymmärrämme, että työpaikallakin
joskus sellaiset valitettavasti ovat edessä. Tässä tilanteessa
tietenkin meille kynnyskysymys oli se, että samaan aikaan,
historiallisesti, näitä indeksikorotuksia aiennetaan,
millä tätä korvataan kaikkein pienituloisimmille,
(Anu Vehviläinen: Ei lapsilisistä!) ja samaan
aikaan tulee näitä työmarkkinatuen puolison
tarveharkinnan poistoja, ja muita erittäin tärkeitä uudistuksia
on tehty pieniosaisten hyväksi, ja ne ovat tietenkin mukana
tässä kokonaisuudessa, mikä on se tärkein.
Me puhuimme nuorisotakuusta ja vaadimme sitä. Nyt se
toteutuu. (Anu Vehviläinen: Leikkaatte koulutuspaikkoja!)
Me vaadimme vanhuspalvelulakia. Nyt se toteutuu. Me vaadimme työmarkkinatukeen
100 euron korotusta. Nyt se toteutuu. Eli kyllä näitä kannattaa
ihan vertailla näitä puheita ennen vaaleja ja
vaalien jälkeen.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Jossakin on myöskin ehkä aika lopettaa keskustelu, ja
se kohta on tullut nyt.
Yleiskeskustelu päättyi.