Anu Vehviläinen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jo tuolla aiemmin, kun käsittelimme
vanhuspalvelulakia lähetekeskustelussa, kerroin tämän
vanhusasiavaltuutettulakialoitteen keskeisimmän
sisällön, mutta eräiltä osin
haluan täydentää vielä tätä,
esitellä tätä keskustan lakialoitetta
laiksi vanhusasiavaltuutetusta.
Meidän esityksemme lähtee siitä,
että tämä vanhusasiavaltuutetun tärkein
tehtävä olisi parantaa ikäihmisten asemaa
ja nimenomaan oikeuksia vahvistaa tässä yhteiskunnassa.
Vanhusasiavaltuutettu toimisi yhteistyössä muiden viranomaisten,
asiantuntijoiden ja muiden vanhusten asemaa ja oikeuksia edistävien
toimijoiden, kuten järjestöjen, kanssa.
Pykälässä 2 olemme hahmotelleet vanhusasiavaltuutetulle
tehtäviä, ja tehtävät kuuluvat
seuraavalla tavalla: 1) arvioida vanhusten edun ja oikeuksien toteutumista
ja seurata vanhusten ja ikääntyneiden elinolosuhteita,
2) seurata lainsäädäntöä ja
yhteiskunnallista päätöksentekoa sekä arvioida
niiden vaikutuksia ikäihmisten hyvinvointiin, 3) aloittein,
neuvoin ja ohjein kehittää yhteiskunnallista päätöksentekoa
ikäihmistä koskevissa asioissa ja edistää vanhuksen
edun toteutumista yhteiskunnassa, 4) pitää yhteyksiä vanhuksiin
ja ikääntyneisiin ihmisiin ja välittää heille
saamaansa tietoa päätöksentekoon, 5)
kehittää yhteistyömuotoja eri toimijoiden
välillä, 6) välittää ikäihmisiä koskevaa
tietoja ikäihmisille, heidän parissaan työskenteleville,
viranomaisille sekä muulle väestölle.
Vanhusasiavaltuutettu olisi toimissaan riippumaton, ja hänellä olisi
käytettävissään laaja asiantuntemus
eri hallinnonaloilta. Valtuutetulla olisi oma toimisto. Vanhusasiavaltuutettu
ja vanhusasiavaltuutetun toimisto toimisi sosiaali- ja terveysministeriön
yhteydessä. Vanhusasiavaltuutetun lisäksi toimistossa
olisi tarpeellinen määrä esittelijöinä toimivia
virkamiehiä ja muuta henkilökuntaa. Valtuutetun
tueksi perustettaisiin laaja-alainen erilaista asiantuntemusta edustava
neuvottelukunta, jossa myös kansalaisjärjestöillä olisi
vahva edustus.
Tämä laki vanhusasiavaltuutetusta esitetään tulemaan
voimaan samaan aikaan vanhuspalvelulain kanssa eli 1.7.2013.
Arvoisa puhemies! Vielä totean tämän
lakialoitteen yhteydestä tähän
muuhun eduskuntatoimintaan. Kun katsoin, huomasin, että tästä asiasta
ei ole tehty aiemmin lakialoitteita, mutta huomasin, että muun
muassa talousarvioaloite oli tehty ja muistaakseni kirjallinen kysymys
ja olikohan toimenpidealoitekin. Eli tämä ei ole
pelkästään yksityisajattelua keskustan
osalta, vaan tämä asia on ollut viime vuosina
monessakin yhteydessä esillä. Ehkä tunnetuin
vanhusasiavaltuutetun tehtävän puolestapuhuja
on ollut professori Sirkka-Liisa Kivelä, joka esitti vuonna
2006, että tällaista tarvittaisiin.
Perustelen tätä vielä sillä,
että meillä on maassa ollut seitsemän
vuoden ajan lapsiasiavaltuutettu. Minun muistini mukaan siitä puhuttiin
jo 90-luvulla täällä salissa ja sitten
2000-luvun alkupuolella tehtiin päätös
ja nyt seitsemän vuotta se on ollut. Kun olen seurannut
aika tavalla tarkkaan lapsiasiavaltuutetun työtä ja
toimintaa Suomen lasten ja nuorten ja perheiden hyväksi,
olen huomannut, että sieltä on tullut kyllä paljon
uusia näkökulmia ja innovaatioita. Ja nimenomaan yksi
asia, joka on ollut tärkein, on se että sieltä on nostettu
esiin jatkuvasti lapsen omaa kuulemista, sitä, että miten
lapsia aidosti pitää kuulla heitä koskettavissa
kysymyksissä.
Nyt jos ajattelen tätä vanhuspalvelulakia,
joka ensi vuonna tulee voimaan, sen toimeenpanohan on nimenomaan
siellä kentällä, kunnissa, missä niitä vanhuspalveluita
järjestetään, mutta silti valtakunnalliselle
valtuutetulle on olemassa yhteiskunnallinen selvä tilaus.
Itse katson, että tulevina vuosina yhä enemmän
maassamme tullaan keskustelemaan ikäihmisten itsemääräämisoikeudesta
omaan hoivaansa, omaan hoitoonsa ja myös siitä,
minkälaisia oikeuksia ikäihmisillä tulevaisuudessa
oikeasti on. Tämä, että perustettaisiin
vanhusasiavaltuutettu, tukisi erittäin hyvin tämän
vanhuspalvelulain toteuttamista.
Keskustelu päättyi.