Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
ajoneuvolakia, tieliikennelakia ja autoverolakia. Lainmuutoksilla
uudistetaan ajoneuvoja koskevien säännösten
ja määräysten antovaltuudet sekä tarkistetaan
liikenne- ja viestintäministeriön sekä Liikenteen
turvallisuusviraston välistä ajoneuvojen norminannon
työnjakoa.
Muiden ajoneuvojen kuin autojen ja niiden perävaunujen
teknisiä vaatimuksia koskeva yksityiskohtaisten normienantovaltuus
siirretään Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille.
Jatkossa Trafi antaa yksityiskohtaiset tekniset määräykset moottoripyörille,
mopoille, traktoreille, liikennetraktoreille, moottorityökoneille
ja polkupyörille sekä niiden perävaunuille.
Esityksellä nopeutetaan ja yksinkertaistetaan kansallista
sääntelyä.
Ajoneuvoteknisten normivaltuuksien siirto on tarkoitus toteuttaa
vaiheittain Trafille. Tässä ensimmäisessä vaiheessa
autoja ja niiden perävaunuja koskeva tekninen sääntely
jää edelleen annettavaksi liikenne- ja viestintäministeriön
asetuksella. Kaikkia ajoneuvoja koskevat keskeiset vaatimukset säädettäisiin
jatkossakin lain tasolla.
Lisäksi esityksessä ehdotetaan säädettäväksi muun
muassa eräistä erikoiskuljetuksia koskevista vaatimuksista
ja maa-aineksen siirtoon työmaalla käytettävien
niin sanottujen dumpperien kuulumisesta moottorityökoneluokkaan.
Esityksen tarkoituksena on myös päivittää voimassa olevaa
sääntelyä vastaamaan EU-sääntelyä ja
viimeaikaista ajoneuvoalan kehitystä. Erikoiskuljetuksen
keskeiset säännökset otetaan tieliikennelakiin.
Autoverolaissa oleva valtuus prosenttiosuuksien laskemisesta annetaan
liikenne- ja viestintäministeriön sijasta valtioneuvostolle.
Valiokunta kannattaa tätä hallituksen esitystä. Liikenteen
turvallisuusvirastolla on nykyisten tehtäviensä vuoksi
jo teknistä osaamista ajoneuvotekniikasta, ja sillä on
myös pitkä kokemus muiden liikennemuotojen määräysten
antamisesta. Trafilla on myös vankka asiantuntemus ja kokemus
alan kansainvälisestä yhteistyöstä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että keskeisimmistä teknisistä vaatimuksista
on nykyään säädetty varsin pitkälle
EU-asetuksilla, jotka eivät edellytä lainkaan
kansallisia täytäntöönpanotoimia.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös siihen,
että virastolle on viime vuosien aikana tullut jatkuvasti
lisää tehtäviä, mikä tulisi
huomioida myös resurssien määrässä.
Esityksen mukaan maa-aineksen siirtoon tarkoitetun dumpperin
voisi jatkossa rekisteröidä moottorityökoneeksi.
Tämä mahdollistaisi dumpperin siirtämisen
tiellä kuormaamattomana esimerkiksi työmaalta
toiselle. Sen sijaan kuorman kuljettaminen dumpperilla olisi sallittua
vain tieliikenteen ulkopuolella. Liikenteen turvallisuusviraston
määräyksellä säädettäisiin
muun muassa tarvittavista etu- ja takavalaisimista, ja moottorityökone
olisi tiellä käytettäessä varustettava
hitaan ajoneuvon kyltillä. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan hitaiden dumpperien siirtoajot olisivat käytännössä varsin
lyhyitä. Pidemmät matkat dumppereita siirrettäisiin
jatkossakin lavetilla.
Esityksen mukaan moottorityökoneeksi rekisteröitävä dumpperi
tulee käyttää rekisteröintikatsastuksessa.
Katsastuksessa ajoneuvo identifioidaan ja todetaan, että se
täyttää moottorityökoneelta
liikenteessä vaadittavat määräykset.
Valiokunta näkee raskaan ja suurikokoisen dumpperin siirtämisen
rekisteröintikatsastukseen epätarkoituksenmukaisena
ja hankalana menettely-nä. Valiokunta pitää rekisteröintikatsastusta
välttämättömänä mutta
toteaa, että mahdolliset katsastukset tulisi ensisijaisesti
hoitaa jo nykyisen lainsäädännön
mahdollistamalla tavalla työmaalla tai muussa vastaavassa
ajoneuvon käyttöpaikassa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että dumppe-rien kaltaisten hyvin suurten ajoneuvojen rekisteröintikatsastukset
hoidetaan joustavasti siten, ettei ajoneuvoja tarvitse tätä varten
lähteä tarpeettomasti siirtämään
katsastustoimipaikoille. Valiokunta ehdottaa, että ensimmäisen
lakiehdotuk-sen voimaantulosäännökseen
lisätään säännös työmaalla
rekisteröintikatsastamisen ensisijaisuudesta.
Tämän käsittelyn yhteydessä nousi
esiin myös huomio koskien ongelmia, joita on ilmennyt yksittäin
valmistettujen tai EU:n ulkopuolelta kolmansista maista maahan tuotujen
ajoneuvojen rekisteröinnissä. Asiantuntijakuulemisen
mukaan yksittäisenä valmistetun ajoneuvon rakentajan on
vaikea pystyä täyttämään
kaikilta osin esimerkiksi EU-tyyppihyväksynnän
tasoista vaatimustasoa. Esityksen mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto
antaisi määräykset muun muassa ajoneuvon
rakenteen muuttamisesta ja näitä koskevista vähäisistä poikkeuksista.
Lisäksi virasto voisi antaa tarvittaessa yksittäisille
ajoneuvoille poikkeuslupia muun muassa ajoneuvon rakennetta, hallintalaitteita,
varusteita ja järjestelmiä koskevista turvallisuuteen
liittyvistä säännöksistä ja määräyksistä.
Edellytyksenä poikkeusluvalle on, että poikkeus
ei lisää turvallisuudelle, ympäristölle
tai terveydelle aiheutuvaa riskiä vähäistä enempää eikä vääristä kilpailua.
Valiokunta pitää hyvin tärkeänä,
että ajoneuvoja koskevalla sääntelyllä ja
määräyksillä tuetaan myös
yksittäisten ajoneuvojen rakentamista koskevaa toimintaa
ja mahdollistetaan turvallisuusnäkökohdat huomioiden
yksittäiskappaleiden valmistaminen mahdollisimman joustavasti. Näin
voidaan edistää suomalaisen ajoneuvokulttuurin
monimuotoisuutta ja siihen liittyvää kotimaista
teollisuutta. Ajoneuvon rakentamiseen liittyvä toiminta
voi tuoda Suomelle positiivista näkyvyyttä, ja
sillä on myös oma kaupallinen merkityksensä.
Valiokunta katsoo, että sääntelyllä ei
tule asettaa tarpeettomia rajoituksia tämänkaltaiselle
toiminnalle.
Asiantuntijakuulemisessa kiinnitettiin huomiota siihen, että esitetyt
säännökset antavat Liikenteen turvallisuusvirastolle
liikkumavaraa määräysten antamisessa
esimerkiksi päästövaatimuksia koskevissa
asioissa, joista ei ole asetettu selkeitä raja-arvoja.
Valiokunta pitää tärkeänä, ettei
näissä asioissa säädetä kansallisia
vaatimuksia Trafin määräyksellä,
jollei esimerkiksi EU-tasolta tule tähän erikseen
velvoitteita.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että määräyksillä ja
asetuksilla ei tule rajoittaa ajoneuvojen käyttöä tarkoitukseensa
asettamalla sellaisia vaatimuksia, joita ajoneuvolta ei ole edellytetty
sitä käyttöön otettaessa.
Valiokunta pitää erityisen tärkeänä,
että teknisiä vaatimuksia koskevia sitovia määräyksiä annetaan
vain silloin, kun se on esimerkiksi liikenneturvallisuuden tai kansainvälisten
velvoitteiden täyttämiseksi välttämätöntä.
Tavoitteena tulee jatkossa olla vaatimusten ja hallinnollisen taakan
vähentäminen niin pitkälle kuin se on
kansallisesti mahdollista.
Arvoisa puhemies! Valiokunta pitää tätä esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa sen hyväksymistä muutettuna
edellä esittämäni dumpperien rekisteröintikatsastusmenettelyn osalta.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan ensi vuoden alusta, ja mietintö on
yksimielinen.
Yleiskeskustelu päättyi.