Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Lisätalousarvioaloite 115 kiinnittää huomiota
Valtatien 18 pätkivään osuuteen. Kyse
on Jyväskylä—Vaasa-valtatiestä,
jossa tällaista pätkivää osuutta
löytyy 2 kilometriä Multian kirkonkylästä pohjoiseen
päin ulottuen aina Ähtärin Myllymäelle.
Tieyhteys on kuitenkin hoidettu siten, että on käytetty
vanhaa perinteistä tiereittiä Multialta Väätäiskylään
ja Väätäiskylästä Myllymäelle.
Suora reitti kulkisi tien linjauksen ja suunnitelmien mukaan Multialta
Keuruun Liesjärven etelä- ja länsipuolitse
Myllymäelle, ja tähän liittyisi sitten
lisätalousarvioaloitteen 114 mukainen Keuruu—Ähtäri-tieyhteys
Liesjärvellä, jolloinka yhteys Liesjärveltä Myllymäelle
ja edelleen Ähtäriin tulisi kuntoon tuon valtatien
kautta. Tämä Keuruu—Ähtäri
rakennettava osuus olisi välillä Palvalampi—Liesjärvi,
ja tässä on suunniteltu seutukunnallisen tien
tasoa.
Keuruu—Ähtäri-välihän
on tällä hetkellä osaltaan sorapintainen,
sisältää jyrkkiä mäkiosuuksia
ja on myös erittäin mutkainen. Niinpä kun Ähtärin
puolelta lähdetään tuolle tielle, on varoitus,
jossa raskasta liikennettä kehotetaan erityisesti liukkaana
aikana valitsemaan vaihtoehtoiset reitit. On hyvin paikallaan varoitus
karttaa tuota kahden seutukuntakeskuksen ja kahden kaupunkikeskustaajaman
välistä lyhintä reittiä, jotta
sinne ei autoilija suotta eksy. Sitä enemmän olisi
paikallaan, että reitti saataisiin kuntoon. On aloitettu
muutama vuosi sitten, menneen vuosituhannen aivan lopulla, tien
kunnostaminen. Keuruun keskustaajamasta vajaat 10 kilometriä pohjoiseen
Palvalammille asti se on hyvä tie. Se tulisi jatkaa samanlaisena
Keurun Liesjärvelle.
Samassa yhteydessä Jyväskylä—Vaasa-valtatie,
joka on osa Suomen poikittaisliikennettä, tulisi saattaa
myös siihen kuntoon, mitä valtatiet ovat. Toivoisinkin
tässä yhteydessä, että tie nähtäisiin
myös kansainvälisenä yhteytenä poikki Suomen
keskiosien maakuntien, yli Merenkurkun, poikki Keski-Ruotsin aina
Atlantille Keski-Norjan Trondheimiin saakka. Aikoinaanhan tämä Mitt-Norden-
eli Keski-Pohjola-ajatus myöskin liikennereittien osalta
oli hyvin voimakas. Merenkurkun laivaliikenteen väheneminen muutama
vuosi sitten osaltaan vähensi myöskin innostusta
tähän reittiin, mutta maakunnalliset liitot, niin
Suomen kuin Ruotsin ja Norjan puoleltakin vastaavat elimet, ovat
halunneet ylläpitää tätä Keski-Pohjola-linjausta,
joka Suomen itäisistä maakunnista ulottuisi taas
yli valtakunnanrajan ja olisi myös tällainen kansainvälinen reitti,
aivan niin kuin etelässä ovat pääkaupunkien
kautta suunnitellut reitit ja taas pohjoisessa ovat nämä kalottiyhteydet.
Tällaisesta tieyhteydestä on myös tässä pieneltä tieosuudelta
kyse.
Ymmärrän hyvin, ettei valtion lisätalousarviossa
varsinkaan tässä vaiheessa vuotta noin tärkeää tieosuutta
saada kuntoon, onhan yli 20 kilometrin rakentamisesta kyse, mutta
tulisi vaikka tämän vuoden aikanakin aloittaa
suunnittelujen jatkamiset, jotta tulevan ja tulevien vuosien aikana
tien rakentaminen voisi toteutua. Erityisesti Multian kunta kokee
hyvin tärkeänä tämän
Valtatie 18:n, samoin Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan alueelta
tie koetaan tärkeäksi. Toivoisi myös,
että Keski-Suomen liitto nostaisi tämän tien
mitalisijoille maakunnallisten valtatiehankkeitten joukossa.
Sitten on aloite 113, joka liittyy Kantatie 58:aan, mikä tunnetaan
nimellä Suomenselkätie. Tämä tiehän
on Kangasalalta Oriveden, Juupajoen, Mäntän, Keuruun,
Multian, Pylkönmäen, Karstulan, Kivijärven,
Kinnulan, Lestijärven, Reisjärven kautta Haapajärvelle
ja edelleen Nelostielle ulottuva tie, jonka kunto vaihtelee eri osuuksilla
hyvinkin paljon. Osaltaan Keuruulle saakka tämä tie
on aivan 60—70-luvun taitteessa valmistuneena suhteellisen
hyvä, kantatietasoinen, mutta sitten Keuruulta Multialle
tiessä on jo mutkia ja edelleen Multialta pohjoiseen päin
tiessä mutkat vain lisääntyvät.
Olkoonkin, että tuo sama tie Multialta Väätäiskylälle
asti on myöskin edellä mainittua nykyistä Jyväskylä—Seinäjoki
Valtatie 18:aa tieviitoituksen mukaan, mutta sisältää sellaisia
mutkia, että oikeastaan seudullisessa tiessäkään
niitä ei tulisi olla.
Tien kunnossapitoa on yritetty tuolla osuudella, jossa vanhalla
tiereitillä sekä valtatie että kantatie
menevät samassa uomassa, pitää suhteellisen
hyvänä, mutta sitten kun mennään
Väätäiskylältä Multian
kunnassa pohjoiseen päin kohti Pylkönmäen
Puolimatkan kylää ja Karstulaa, tien talvikunnossapito
heikkenee varsin paljon. Monet ihmiset ovat valittaneet, ja itsellänikin
on omakohtaisia kokemuksia tuosta tiestä erityisesti talviaikaan.
Se on kapea tie, ja sillä on paljon puutavaraliikennettä,
turvekuljetuksia, Honkarakenteen teollisia kuljetuksia Karstulasta,
Kyyjärvellä toimivan rakennuselementtejä betonista
tekevän Betsetin kuljetuksia, ja tie on todella raskaasti
liikennöity. Sitä käytettäisiin
vielä enemmän, jos tien kunto olisi parempi, ja
monet vaaratilanteet ovat olemassa.
Samoin tien käyttäjät toivovat, että tien
kunnosta vastaavilla olisi käytettävissä tiekarhuja, niitä välineitä,
joilla aiemmin pidettiin tiet kunnossa. Nyt ne ovat lähestulkoon
poistuneet. Tilalle on ehkä sitten tullut noita luonnon
nelijalkaisia karhuja, mutta tien kunnossapitoon liittyvät
tiekarhut ovat lähes kadonneet ja tietä pidetään
pienemmillä työkoneilla kunnossa tai yritetään
pitää, mutta niillä ei voida saavuttaa
sitä talvikunnossapidon tasoa, mitä aiemmin tiekarhuilla
saavutettiin. Tämä tiereitti olisi suorin reitti
Turusta Tampereen kautta halki Keski-Suomen läntisten osien
aina Nelostielle ja Ouluun. Samalla tuo tie olisi Pääkaupunkiseudulta Hämeenlinnan
kautta vaihtoehtoinen reitti Keski-Suomen läntisiin osiin,
ja heijastusvaikutukset olisivat tieyhteyksinä myös
Etelä-Pohjanmaan lähellä oleviin kuntiin.
Arvoisa puhemies! Näillä lisätalousarvioaloitteilla
olen halunnut kiinnittää huomion näihin tieosuuksiin,
joilla on merkitystä maakuntien, seutukuntien välisinä yhteyksinä paikallisen
asutuksen ohella. Samalla ne tarjoaisivat myös mahdollisuuden
linja-autoliikenteen kehittymiselle. Joukkoliikenne ja liikenteen
luoma imago on tärkeä paikkakuntien kehitystekijä kaikille
elinkeinoille, maaseudun uusiutuville elinkeinoille, siellä nyt
toimiville, mutta myös matkailulle.
Arvoisa puhemies! Toivon, että näihinkin mainittuihin
tiekohteisiin voitaisiin kiinnittää niiden vaatimaa
huomiota.
Keskustelu päättyy.