18) Hallituksen esitys laiksi kansaneläkeindeksistä annetun
         lain muuttamisesta 
      
       
         					
      
      
         
         Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämäkin esitys on Sata-komitean
            tulosta, ja siinä ehdotetaan siis, että perusturvaa
            määräajoin tarkistetaan kokonaisuutena.
            Esityksessä arvioidaan, että se tehtäisiin
            joka neljäs vuosi. Perusturva ei tarkoita pelkästään
            perustoimeentuloa turvaavia etuisuuksia, vaan myös kansalaisten
            toimeentuloa kokonaisuutena, eli sekä sosiaaliturvaedut,
            ansiotulot, verotus, erilaiset maksut kuten päivähoitomaksu,
            terveydenhuollon asiakasmaksut että sairaanhoitomaksut,
            kaikki otettaisiin huomioon tässä arviossa.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä sitä,
            että arviossa ei tarkastella pelkkää perusturvaetuutta
            vaan myös siis esimerkiksi verotusta, koska matalapalkka-aloilla
            työskenteleviä henkilöitä on
            runsaasti. Palkansaajien tutkimuslaitos totesikin, että jos perusturvaa
            ei tarkkailla, niin saattaisi syntyä semmoinen tilanne,
            että matalapalkkaiset työntekijät joutuisivat
            pienemmälle tulolle kuin ne, jotka elävät
            perusturvalla. Sen takia tämmöinen kokonaistarkkailu
            on erittäin positiivinen.
         
         
         SAK totesi lopuksi asiantuntijalausunnossaan erittäin
            viisaasti, että säällinen toimeentulo
            ja hyvä elämä ovat jokaisen kansalaisen
            oikeus.
         
         
       
      
         
         Katri Komi /kesk:
            		
         
         
         Herra puhemies! Todellakin Sata-komitean jo tällä kaudella
            toteutuvia ehdotuksia tämäkin.
         
         
         Olin tuossa vasta eräässä eläkeläistilaisuudessa,
            ja sielläkin oli mukava sanoa, että nyt jatkossa
            tullaan perusturvan riittävyyttä määräajoin
            tarkastelemaan, tekemään kokonaisarviota silloin, kun
            on kyse kansaneläkeindeksistä, ja tämä joka neljäs
            vuosi annettava arviointi on siinäkin mielessä tärkeä,
            kuten ed. Asko-Seljavaara tuossa edellä sanoi, että siinä sekä Kelan
            etuudet että toimeentulotuki arvioidaan, mutta sen lisäksi tehdään
            tämä kokonaisharkinta eli muitakin etuuksia saavien
            henkilöiden ja kotitalouksien toimeentuloon oleellisesti
            vaikuttavia tekijöitä arvioidaan. Tämän
            näen erittäin tärkeänä tässä laissa,
            ja on hyvä, että siihen on valiokuntakin kiinnittänyt
            huomiota. Se voi tosiaan palvella paitsi päätöksentekoa,
            myös meidän maamme talous- ja sosiaalipoliittista
            tutkimusta.
         
         
         Tästä pääsenkin siihen asiaan,
            että olen sitä mieltä, että meillä sosiaalitalouden
            tutkimusta ja opetusta pitäisi lisätä maassamme.
            Terveystalouden tutkimusta, opetusta meillä on enemmän, mutta
            sosiaalitalouden tutkimusta ja opetusta pitäisi saada lisää,
            jotta pystyisimme toimimaan tulevaisuudessa myös entistä tehokkaammin
            ja tuloksekkaammin tällä saralla.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Viime aikoina tässä salissa
            on nyt ylistetty Sata-komitean suuria saavutuksia. Kahdessa edellisessäkin
            puheenvuorossa niin on tehty. Valitettavasti minun pitää nyt
            tässä yhteydessä sanoa, että erityisesti
            tämä lakiesitys on Sata-komitean tunnustus oman
            työnsä lähes täydellisestä epäonnistumisesta.
            (Ed. Asko-Seljavaara: Oh hoh!)
         
         
         Mitä tässä lakiesityksessä oikein
            esitetään? Tässä esitetään,
            että perusturvan riittävyyttä tarkisteltaisiin,
            ei siis tarkistettaisi, kuten ed. Asko-Seljavaara vahingossa tuli
            sanoneeksi, vaan todellakin siis kerran 4 vuodessa sosiaali- ja
            terveysministeriön edellytetään tarkastelevan,
            mahtaako se sosiaaliturva, perusturva nyt riittää vai eikö se
            riitä.
         
         
         Minä olen samaa mieltä kuin oikeusministeriö antamassaan
            lausunnossa, että kyllä perusturvan riittävyyttä pitää maan
            hallituksen ja tämän eduskunnan tarkastella jatkuvasti.
            Ei riitä, että kerran neljässä vuodessa
            hallitus, ikään kuin sosiaali- ja terveysministeriön
            suorittamana, katsoo, mitenkäs ne köyhät
            ja huonompiosaiset nyt elävät. Kyllä sen
            työn on oltava poliittisen toiminnan keskiössä koko
            ajan.
         
         
         Tähän maahan on EU:n kriteereitten mukaan päässyt
            syntymään lähes miljoonan ihmisen köyhyydessä elävä joukko,
            ja miksi se on syntynyt? Siksi, että sitä perusturvaa
            ei ole riittävästi tarkasteltu jatkuvasti, vaan
            on jätetty se ikään kuin satunnaisten
            tarkastelujen varaan. Kun tähän saakka etuuksia,
            joilla sitä perusturvan riittävyyttä taataan,
            ei ole edes sidottu indeksiin, niin nyt onneksi äsken ne
            sidottiin ensimmäisessä käsittelyssä,
            mutta eihän sekään riitä jatkossakaan.
            Jos me aiomme poistaa miljoonan ihmisen köyhyyden tästä maasta,
            niin se tarkoittaa sitä, että meidän
            on jatkuvasti kiinnitettävä huomiota tähän asiaan.
         
         
         Tulee todella kylläkin mielenkiintoinen tilanne, kun
            puolueeton tutkimuslaitos juuri vaalien alla — kun tämä lakihan
            edellyttää, että se tehdään
            aina sopivasti vaalien alla — esittää tämän arvionsa
            tästä riittävyydestä. Veikkaanpa,
            että kun tämä laki nyt tässä tulee
            voimaan ja tämä arvio joudutaan tekemään
            nyt sopivasti juuri tulevienkin vaalien alla, niin on kyllä mielenkiintoista
            nähdä, mihin tämä riippumaton
            elin tästä perusturvan riittävyydestä tulee
            päätymään. Veikkaan, että se
            tulee päätymään aika lailla
            murskaavaan tuomioon, ja se ei tule tälle hallitukselle eikä edeltäville
            hallituksille todellakaan olemaan mitään hauskaa
            luettavaa. Mutta kun tämä lakiesitys ei velvoita
            mihinkään muuhun kuin arvioimaan tätä,
            niin kuten täällä jo aiemmin tänä ilta
            sanoin, Lauri Viita totesi, että on se hyvä, että kirjallisuutta
            arvioidaan, mutta ei olisi pahitteeksi, että joku sitä lukisikin.
         
         
         On ihan hyvä, että perusturvan riittävyyttä arvioidaan,
            mutta eihän se riitä. Jos todetaan sen arvioinnin
            perusteella, että se on jäänyt jälkeen, niin
            kyllä sitä samalla pitää korottaa
            eli parantaa sitä perusturvaa. Jos me emme sitä tee,
            niin kyllähän niitä vähempiosaisia
            perusturvan varassa eläviä poljetaan vielä pahemmin.
         
         
         Siis jos tämä puolueeton toimikunta, joka
            nyt velvoitetaan tämä tarkastelu tekemään,
            toteaa, että se perusturva ei ole kunnossa, niin ei se
            vielä takaa sitä, että se hallitus tai
            itse asiassa se tuleva hallitus sitten korjaa sen tilanteen. Siksi
            olen tehnyt tämän muutosesityksen, joka tässä omassa vastalauseessani
            on, että jos ja kun todetaan, että perusturva
            on riittämätön, niin siitä myöskin
            seuraa, että sitä myös sitten parannetaan.
         
         
         Minusta on aika lailla kummallista, jos tämä esitys
            ei saa tässä eduskunnassa kannatusta. Mehän
            jätämme tämän perusturvan riittämättömyyden
            leijumaan ilmaan, jos me emme samalla velvoita tulevaa hallitusta
            korjaamaan tätä asiaa. Se on ollut tässä tilassa
            nyt. Ei ole ollut toki pykälää, että pitää tehdä tämä selvitys,
            mutta selvityksiä erilaiset tutkimuslaitokset ovat tehneet, EU:kin
            on tehnyt ja todennut, että köyhyys Suomessa on
            kasvanut huolestuttavasti. Me emme ole tehneet kuitenkaan, kun ei
            ole ollut mitään velvoitetta, parannusta tähän
            asiaan, ja todettakoon nyt vaan, että Sata-komitea omassa
            mietinnössään, jossa siis se esitti näitä muutamia
            parannuksia, joita nyt on tehty, ja hyvä niin, samalla totesi,
            että sen esityksiä on tarkasteltava suhteessa
            valtion julkisen talouden kestävyyteen ja kantokykyyn.
            Sehän tarkoittaa sitä, että jätetään
            valtiovarainministeriölle avoin ässä hihaan.
            Nyt tämänkin lain perusteluissa todetaan, että tätäkin tarkastelua
            on tarkasteltava suhteessa myöskin julkisen talouden kestävyysvajeeseen.
         
         
         Kysyin Jaakko Kianderilta valiokunnassa, kun hän oli
            kuultavana asiantuntijana, mitä hänen mielestään
            tämä lausuma tarkoittaa, mitä sen perusteella
            tapahtuu, kun tämä arviointi on tehty. Jaakko
            Kiander totesi, että kun tämä arvio on
            tehty ja siinä todetaan, että perusturva on riittämätön,
            niin sitten valtiovarainministeriön pojat tulevat ja sanovat,
            että mutta kun on tämä julkisen talouden
            kestävyysvaje, niin ei me nyt kuitenkaan tätä vajetta
            voida korjata.
         
         
         Siksi olen tehnyt tämän muutosesityksen tähän
            auki olevaan pykälään ja toivon todellakin, että jotta
            ei jouduttaisi tähän Jaakko Kianderin kuvaamaan
            tilanteeseen, mitä itsekin pahasti pelkään,
            niin kyllä meidän on nyt täällä eduskunnassa
            hyvä sitoa sekä tämä riittävyyden
            arviointi että siitä koituvat seuraukset myöskin
            samaan pykälään. Vain sillä tavalla
            voidaan aidosti turvata se, että kaikkein köyhimpien,
            huonoimmassa asemassa olevien etuuksia tarpeen niin osoittaessa myöskin
            parannetaan.
         
         
       
      
         
         Anneli Kiljunen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Esityksessä ehdotetaan kansaneläkeindeksistä annetun
            lain muuttamista siten, että siihen lisätään
            säännös perusturvan tason riittävyyden arvioinnista.
            Arvio tehtäisiin joka neljäs vuosi. Arvion tekemisestä vastaisi
            sosiaali- ja terveysministeriö.
         
         
         Tällaista arviointia on pidettävä kannatettavana.
            Henkilökohtaisesti näen kuitenkin vähän
            samalla lailla kuin ed. Virtanen, että tämän
            pitäisi olla luonnollinen osa sosiaali- ja terveysministeriön
            seuranta- ja arviointijärjestelmää. Näin
            ei kuitenkaan ole, mikä on todella hämmästyttävää.
            Tästä syystä on hyvä, että siitä säädetään laissa,
            jotta arvioinnista tulee säännöllistä,
            suunnitelmallista, systemaattista ja jotta se tehdään kaikissa
            eri olosuhteissa. Se lisää myös avoimuutta
            kansalaisiin päin sekä tuo lisää tietoa myös
            päätöksentekoon.
         
         
         Kuten täällä on todettu, esitys perustuu
            Sata-komitean ehdotukseen. Sata-komitea totesi raportissaan, että nykyinen
            suomalainen tutkimustieto perusturvan riittävyydestä on
            hajanaista, riittämätöntä ja
            muodossa, joka ei välttämättä palvele
            poliittista päätöksentekoa. Perusturvan määräaikainen
            arviointi korjaisi tätä puutetta.
         
         
         Tämä on ajankohtainen monestakin syystä. Me
            olemme myös tänään keskustelleet
            lakiesityksistä, jotka vaikuttavat ihmisten perusturvan tasoon.
            Perusturvan tasoa on nostettu vähän, mutta ei
            millään mittarilla voi sanoa, että sitä olisi
            nostettu riittävästi. Perusturva on edelleen pahasti
            jäljessä. Indeksiin sitominen ei yksin riitä korjaamaan
            perusturvan ja toimeentulon riittävyyttä. Tarvitaan
            selkeää panostamista ensisijaisiin etuuksiin.
            Moni perhe saa useita tulonsiirtoja, kuten lapsilisää,
            kotihoidontukea, asumistukea, työttömyysturvaa,
            opintotukea ja toimeentulotukea. Tämän lisäksi
            verotus, asumiskustannukset, energiamaksujen nousu, asiakasmaksukorotukset
            ja niin edelleen vaikuttavat kaikki perheen toimeentulon riittävyyteen.
         
         
         Tästä syystä on hyvä, että tämä lainsäädäntöesitys
            on tuotu eduskuntaan. Tämä antaa tulevaisuudessa
            entistä paremmat mahdollisuudet arvioida sekä parantaa
            kansalaisten perusturvaa. Toivon, että tämä lakiesitys
            tuo paremmin näkyväksi köyhyyden todellisuuden,
            joka toivottavasti näkyy tulevaisuudessa eduskunnassa myönteisenä päätöksentekona.
            Näen, että se pakottaa myös edustajat
            ja kansanedustajat vahvemmin pohtimaan eriarvoisuuden merkitystä ja
            köyhyyden roolia yhteiskunnassamme, ja toivon, että me
            tätä kautta pystymme vähentämään
            eriarvoisuutta sekä köyhyyttä maassamme.
         
         
       
      
         
         Mauri Salo /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Virtaselle totean, että ei
            yhden miljoonan ihmisen köyhyyttä saada millään
            poistettua sosiaaliturvalla. Kyllä me tarvitsemme silloin
            yhteiskuntaan ihan toisenlaisen tatsin kuin meillä on tällä hetkellä.
            Me tarvitsemme sitoutumista yhteisten asioiden hoitamiseen ja myöskin
            yhdessä tekemiseen.
         
         
         Perusturvan riittävyyden määräajoin
            tehtävä kokonaisarviointi on ihan perusteltua
            ja välttämätöntäkin.
            Nyt tämä kansaneläke liitetään
            indeksiin ja näiden sosiaalietuuksien ostovoimaa arvioidaan
            sitten tulevaisuudessa 4 vuoden välein. Se on paljon parempi
            ratkaisu, kun tähän asti. Lipposen hallitus taittoi
            eläkeindeksin, ja siitä ovat myöskin
            johtuneet ihan selkeät jälkeenjääneisyydet.
            Nyt takuueläkkeen myötä korotetaan eläkkeitä,
            ja nyt sitten ne otetaan myöskin tähän indeksin
            piiriin, ja sitten tulee tämä määräaikainen
            tarkastus.
         
         
         Nämä ovat vaatimattomalla tasolla olevia etuisuuksia,
            mutta joka tapauksessa tämä on eduskunnan tahto
            nyt sen tarkastelujakson määrittelemisestä ja
            velvollisuudesta tarkastuksen tekemisiin. Sitten se on senaikaisten
            päättäjien käsissä,
            millä tasolla näitä vähimmäisetuisuuksia korotetaan.
            Mutta haluan korostaa sitä, että se on joka tapauksessa
            silloin tarkastelujakson aikana auki ja silloin eduskunta voi käsitellä asiaa
            siinä taloustilanteessa, siinä valossa kuin haluaa.
         
         
       
      
      Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
         varapuhemies Tarja Filatov.
      
      
      
         
         Paula Sihto /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Tämä on kannatettava
            esitys, että perusturvaetuuksia saavien kotitalouksien
            toimeentulon kehityksestä tehdään määräajoin
            arviointi. Tämä arviointi tulee täydentämään
            ensi maaliskuussa voimaan tulevaa perusturvan indeksisuojan laajennusta.
            Indeksisuojasta huolimatta perusturvan taso voi pitkällä aikavälillä jäädä jälkeen
            huomattavastikin
            yleisestä tulokehityksestä. Vaarana tällöin
            on, että perusturvan varassa olevat eivät enää kykene
            saavuttamaan yhteiskunnassa kohtuulliseksi katsottua elintasoa ja
            osallistumaan yhteiskunnan toimintaan. Määräajoin tehtävä arviointiraportti
            perusturvan riittävyydestä auttaa päättäjiä arvioimaan,
            kuinka hyvin perusturvan taso mahdollistaa riittävän
            ja kohtuullisen toimeentulon. Tämä arviointihan
            olisi tarkoitus tehdä kerran neljässä vuodessa
            eli kerran vaalikaudessa ennen eduskuntavaaleja, jolloin se olisi
            käytettävissä muun muassa, kun hallitusohjelmaa
            laaditaan.
         
         
         Kyllä nytkin tätä hallitusta ajatellen
            voi sanoa, että hallitusohjelma on ollut erittäin
            tärkeä. Sinne on saatu takuueläke, sinne
            on saatu vähimmäisetuuksien nostaminen, ne on
            sidottu indeksiin, lapsilisiä on nostettu, ruuan arvonlisäveroa on
            alennettu, ym. tärkeitä asioita. Sillä lailla
            tämä ajankohta on erittäin erinomainen,
            että se tulee juuri ennen eduskuntavaaleja, jolloin siitä voidaan
            nostaa näitä hyviä, myönteisiä,
            kehitettäviä asioita uuteen hallitusohjelmaan.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Aivan kuten täällä edelliset
            puhujat, ed. Sihto, ed. Mauri Salo muun muassa, ovat sanoneet, on
            tavattoman hyvä, että otetaan oikeita askeleita
            oikeaan suuntaan. Tietenkään, kun köyhyyden
            poistamiseen on pitkä matka, niin siihen ei yhdellä askeleella
            eikä muutamillakaan edes päästä,
            mutta on hyvä, että näitä askeleita
            otetaan. Katson, että tällä hallituskaudella
            on näitä askelia otettu enemmän kuin
            pitkään aikaan. Siitä huolimatta paljon
            jää tulevallekin vaalikaudelle ja tulevalle hallitukselle.
         
         
         On hyvä, että tarkastellaan perusturvan riittävyyttä siten,
            että ihmiset voisivat tulla toimeen mahdollisimman hyvin.
            Tähän tulee tähdätä. Minä henkilökohtaisesti
            näkisin hyväksi, jos tätä tarkastelua
            voitaisiin tiivistää siten, että se olisi vaikka
            kaksi kertaa eduskuntavaalikaudessa, joka toinen vuosi, silloin
            saataisiin parempi kuva kehityksestä. Toivon, että näillä askelilla
            mentäisiin myönteisesti edelleen eteenpäin.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Mauri Salolle totean vain, että eivät
            taatusti riitäkään nämä lyhyet
            askeleet miljoonan ihmisen köyhyyden poistamiseen, mitä tälläkin
            kaudella on otettu. Ongelma on siinä, että otetaan
            askelia, joilla tehdään tämmöisiä pieniä hienoisia
            parannuksia, joita nyt Sata-komiteakin sai esitetyksi, kun köyhyys
            etenee paljon pidemmin askelin ja ihmisten eriarvoisuus kasvaa paljon
            pidemmin askelin. Siitä syystä on suorastaan irvokasta,
            että Sata-komitea ei saanut tehtyä mitään
            muuta kuin esitettyä, että pitää tarkastella
            köyhyyden lisääntymistä. Olisi
            nyt edes samalla esittänyt myös, että kun
            sitä köyhyyden lisääntymistä tarkastellaan
            ja todetaan, että se on lisääntynyt,
            kuten se on nyt koko ajan lisääntynyt, niin lisääntymistä on
            pienennettävä ja köyhyyttä on
            poistettava. Jos Sata-komitea tähän olisi päässyt,
            olisin minäkin voinut sille taputtaa, mutta kun se ei pystynyt
            tekemään muuta kuin esityksen siitä,
            että säädetään laki,
            että on tarkasteltava, se on Sata-komitean oman työn
            kykenemättömyyden ja saamattomuuden julistus,
            jonka Sata-komitea nyt tämän lakiehdotuksen muodossa
            kohdisti itse itseensä. Se on kyllä murheellista
            ja valitettavaa.
         
         
       
      
         
         Esko-Juhani Tennilä /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hyvä se on, että näitä indeksisidonnaisuuksia
            sentään tulee, mutta onhan tämä suuri riemu
            keskustan porukassakin tähän tarkasteluun nyt
            melkoista riemua, noin sitaateissa, kun kaikki tietävät,
            että perusturva on heikko ja on jäänyt
            koko ajan jälkeen ansiosidonnaisista etuuksista ja reaalipalkoista.
            Kaikkihan tämän tietävät. Suomen
            tutkijat ovat tämän sanoneet joka välissä.
            Melkein joka viikko voitte lukea, jos haluatte, tämmöiset
            tiedot. Ei tässä mitään semmoista
            merkittävää ole, että niitä tarkastellaan
            neljän vuoden välein. Eihän se tarkastelu
            sinänsä mihinkään johda. Halu
            korjata on se, joka on se oleellinen. Tässä tulee
            semmoinen pysyvä Sata-komitea, joka aina silloin tällöin
            toteaa, että näinkin voisi tehdä, mutta
            kun ei ole rahaa, niin ei tehdä. Poliittinen tahto sen
            ratkaisee, nämä tarkastelut ovat vaan semmoisia,
            joilla pelataan aikaa, mutta indeksisidonnaisuudet ovat oikea asia.
         
         
       
      
         
         Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Tennilä ei ollut silloin salissa,
            kun puhuttiin siitä, että Sata-komitean aikaansaannoksia
            on todella toteutettu lähes 900 miljoonan edestä tällä hallituskaudella.
            Kyllä Sata-komiteassa on ollut useita vasemmistoliiton
            jäseniä tai edustajia, siellä on ollut
            enemmän sosialidemokraatteja kuin kokoomuslaisia. Kyllä Sata-komitea
            on tehnyt hyvää työtä, ei sitä nyt
            kannata ihan niin mollata. Kyllä sieltä on tullut
            paljon uudistuksia. Köyhyyttä vastaan täytyy
            tietenkin taistella niin paljon kuin mahdollista ja tuloeroja pitäisi
            kaventaa. Sitä me kaikki haluamme.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Niin, kaikkihan me haluamme, mutta emme silti tee
            mitään. Tuloerot kasvavat koko ajan, ja sehän
            tässä murheellista on.
         
         
         Tämä 900 miljoonaa Sata-komitean saavutuksena
            on tietenkin aika mielenkiintoista. Siitä suuri osa tulee
            tästä takuueläkkeestä. Ja minulla
            on kyllä semmoinen käsitys, että ei Sata-komitea sitä keksinyt.
            Eikös takuueläke ollut jo hallitusohjelmassa?
            Ja hallitusohjelmassahan olivat nekin vähäiset
            parannukset, jotka tässä on tehty. Sata-komitea
            vain kirjasi ikään kuin omaksi saavutuksekseen
            ne esitykset, joita hallitusohjelmassa oli sovittu, mikä sinänsä on
            ihan hyvä, että ne siellä oli sovittu.
            Mutta kun sanotte, että siellä oli useita vasemmistoliittolaisia,
            niin ainoa vasemmistoliittolainen, joka Sata-komitean kokouksissa
            kävi, oli SAK:n edustaja Kaija Kallinen. Oli siellä tietysti
            SAK:n edustajina ja STK:n edustajina muutama muukin vasemmistoliittolainen
            ja muutama demarikin, mutta ei siellä ollut ainuttakaan
            vasemmistoliiton eikä SDP:n edustajaa. Ei ollut kristillisdemokraattejakaan.
            Onhan se nyt aika kummallista, että keskeisesti perusturvaa
            parantamaan asettui komitea. Sieltä jätettiin
            kokonaan opposition edustus pois. Mitä se semmoinen peli
            on?
         
         
       
      
         
         Paula Sihto /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ihan ed. Tennilälle haluaisin
            sanoa siitä, että onhan tämä nyt
            huomattavasti parempi, kun tätä edes neljän
            vuoden välein tarkastellaan ja arvioidaan. Tätä aikaisemmin
            ei ole tehty mitään. Ja kun ajankohta on ennen
            eduskuntavaaleja, niin jos seuraavalla hallituksella on tahtoa ja
            otetaan hallitusohjelmaan tällaisia hyviä asioita,
            aivan niin kuin tällä kaudella on nyt otettu nämä takuueläkkeet,
            vähimmäisäitiys-, -isyys-, -vanhempainrahojen
            korottaminen työmarkkinatuen tasolle, niiden sitominen
            indeksiin, niin onhan se nyt eteenpäinmenoa nimenomaan
            näitten ihmisten kohdalla, jotka ovat taloudellisesti kaikkein heikoimmassa
            asemassa.
         
         
         Mitä tähän Sata-komiteaan tulee,
            niin sen työhän on tällaista pitkäaikaista.
            Lopullisestihan työ valmistuu vasta vuonna 2017, jolloin
            Suomi täyttää 100 vuotta, että onhan
            tässä nyt monella hallituksella aikaa ja mahdollisuuksia
            tarttua ja tehdä tämän asian eteen työtä,
            jos vaan halua on.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! On erittäin hyvä,
            että me täällä eduskuntasalissa
            täysistunnossa aivan kilpailemme siitä, kuinka
            parhaiten käymme poistamaan niitä ongelmia, joita
            köyhillä ihmisillä tässä maassa
            on. Tämä on totta, että maassa on paljon
            köyhiä. Siitä on tutkimukset, ja se on
            totuutta niitten monien kansalaisten yhteydenotoissa, jotka soittavat. Hyvin
            pienten tulojen varassa elävät ihmiset ottavat
            varmasti meihin jokaiseen hyvinkin paljon yhteyttä, ja
            erityisen paljon juuri minä olen saanut luottamusta, että nämä henkilöt
            kääntyvät elämäntilanteissaan
            puoleeni. On hyvä, että otetaan näitä askeleita.
            Ne eivät tietenkään ole riittäviä,
            että niillä köyhyys poistuisi, mutta
            itse haluaisin, että näitä askeleita
            voitaisiin ottaa enemmän ja pitemmälle, mutta
            olemme tällä tiellä ja jatketaan.
         
         
       
      
         
         Anneli Kiljunen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Olisi hienoa, jos tämä sali
            olisi nyt täynnä edustajia keskustelemassa tästä asiasta,
            koska me olemme kuitenkin yhteiskunnan ytimissä siinä mielessä,
            kuinka suomalainen yhteiskunta huolehtii kaikkein heikompiosaisimmista
            ja kaikkein köyhimmistä ihmisistä.
         
         
         Nyt sitten on jotenkin harmillista se, että me menemme
            tässä keskustelussa Sata-komitean taakse tässä asiassa,
            että Sata-komitea on nyt esittänyt, että koska
            meillä ei ole yhteiskunnallisesti riittävän
            hyvää, selkeätä järjestelmää,
            jossa me pystyisimme osoittamaan, mitenkä paljon ja minkälaista
            köyhyyttä meillä Suomessa on, niin me
            tarvitsemme lainsäädännön sen
            osalle. Jollakin tavalla näen tämän asian
            sillä tavalla, että nyt me haemme itsellemme taustaa
            tälle asialle, kun kyse on meidän omasta tahdostamme:
            miten me haluamme puuttua köyhyyteen ja niihin asioihin ja
            tilanteisiin, millä köyhyyttä voidaan
            yhteiskunnastamme parantaa. Ja sen takia toivoisin, että kun
            tätä keskustelua sitten tulevaisuudessa käydään,
            niin me jokainen valmistelemme omia hallitusohjelmiamme. Ja kun
            ensi keväänä kukin puolue tekee omia
            päätöksiä ja linjauksia, kuinka
            tähän köyhyyteen aidosti, todellisesti
            puututaan, ja eriarvoisuuden vähentämiseen, niin
            meillä olisi poliittista tahtoa kaikilla ryhmillä siihen, että me
            myös puuttuisimme tähän peruskysymykseen
            ilman, että me odottaisimme Sata-komiteaa tai sitten tulevia
            arvioita tai tarkasteluja siitä, minkälaista köyhyyttä meidän
            suomalaisessa yhteiskunnassamme on. Olen aivan varma, että meillä on
            riittävästi tietoa mutta meillä ei ole kyllä valitettavasti
            riittävästi tahtoa.
         
         
       
      
         
         Esko-Juhani Tennilä /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Näistä tarkasteluista ja
            tiedosta ja tiedon puutteesta. Euroopan unioni laittoi kriteerit,
            ja katsottiin, mikä Suomen tilanne on, jos tunnette tämän
            selvityksen. 900 000 köyhyysuhan alla olevaa on
            tämän EU-laskentatavan mukaan, tämän
            uuden tavan mukaan, nyt kun on laskettu. Siinähän
            ne tiedot ovat. Sen kun alkaa tehdä.
         
         
         Tämä tarkasteluideahan johtaa siihen, että odotellaan
            aina neljä vuotta, mikähän se seuraava
            tarkastelun tulos on, eikä tarvitse tehdä mitään,
            kun voi aina vedota siihen. Sehän oli Sata-komiteankin
            rooli, ihan varmaan suunniteltu alusta lähtien, että pyöritellään
            niin, että vaalit tulevat, ja se asia oli sillä kuitattu.
            Ei edes sitä toimeentulotuen siirtoa Kelalle sitten kuitattu
            teidän puolellanne, mikä olisi ollut todellista
            köyhyyden vähentämistä, koska
            noin 15 prosenttia Kelan toimeentulotukioikeutetuista ei hae sitä, joko
            ei tiedä siitä tai se on niin paha paikka mennä sinne
            kysymään.
         
         
         Ja siitä, mistä tietoja saa. Esimerkiksi tämän päivän
            lisäbudjettiesityksessä hallitus ilmoittaa, että valtionosuutta
            toimeentulotukeen lisätään 31 miljoonaa
            euroa, koska toimeentulotukea saavien talouksien määrä kasvaa.
            Siellä on tämmöisiä faktoja,
            niitä faktoja kannattaa katsoa. Eivät ne tarkastelut
            mitään auta eikä tietokaan, jos ei ole kunnon
            omatunto. Voihan sitä lukea mitä vaan ja todeta,
            että näin se on.
         
         
       
      
         
         Mauri Salo /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Kyllä tällä hallituksella
            on ollut paljon parempi sosiaalinen omatunto kuin oli Lipposen ykkös-
            ja kakkoshallituksilla. Silloin leikattiin indeksiä. Nyt,
            vaikka otetaan 11 miljardia tänä vuonna velkaa,
            900 miljoonaa laitetaan näihin etuisuuksiin tänä vuonna
            ja ensi vuonna ja sidotaan pienemmät etuudet indeksiin
            ja sovitaan myöskin ja säädetään
            lailla, että jatkossa tarkastellaan niiden ostovoiman kehitystä.
            Onhan tämä nyt ihan 180 prosenttia eri suuntaan
            kuin edelliset hallitukset. Minun mielestäni tässä pitää miettiä nyt
            vaan ihan oikeasti, mistä me löydetään
            se yhteishenki, että me saadaan tämä yhteiskunta
            kasvu-uralle ja saadaan ihmisille töitä. Mitä enempi
            ihmisillä on töitä, sitä vähempi
            meillä on ihmisiä, jotka tarvitsevat sosiaaliturvaa,
            ja silloin pienemmälle porukalle on paljon helpompi maksaa
            hyvä sosiaaliturva kuin puolelle kansalle.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.