6) Hallituksen esitys esitutkinta- ja pakkokeinolainsäädännön
uudistamiseksi
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa rouva puhemies! Esitutkinta-, pakkokeino- ja poliisilainsäädännön
kokonaisuudistus käynnistettiin kolme ja puoli vuotta sitten
esitutkinta- ja pakkokeinotoimikunnan asettamisella. Toimikunnan
työ, lausuntokierros ja jatkovalmistelu on nyt saattanut
meidät tälle merkittävälle hetkelle,
ja todellakin jo etukäteen kiitoksia vastuuvaliokunnille.
Olen ymmärtänyt, että olette valmiit
vielä tässä vaiheessa vaalikautta ottamaan
tämän ison haasteen.
Toisiinsa liittyvistä esityksistä toisessa
eli oikeusministeriön valmisteluvastuulle kuuluvassa ehdotetaan
säädettäväksi uudet esitutkinta-
ja pakkokeinolaki ja toisessa eli sisäministeriölle kuuluvassa
sitten poliisilaki, ja olemme puhemiesneuvoston kanssa sopineet,
että ministeri Holmlund samaan perään
esittelee poliisilain, koska nämä kaikki lait
on valmisteltu yhteistyössä. Me olemme näistä myös,
esittelevät ministerit, ristiin toinen toistemme vastuualueella
oleviin esityksiin tyytyväisiä ja niiden takana,
ja niinhän eduskunta vaatikin, kun se viime vaalikaudella
ponsitti, että nämä lait on kirjoitettava
ja ne on nimenomaan kirjoitettava myös niin, että niiden
välillä ei ole keskinäistä ristiriitaa
ja epäyhtenäisyyttä.
Jo lakeja valmistelleen toimikunnan asettamisvaiheessa tehtäväksi
annettiin uudistaminen kahdesta näkökulmasta,
toisaalta niin, että rikostorjunnan tehokkuusvaatimukset
otetaan huomioon, ja toisaalta perus- ja ihmisoikeuksien turvaaminen
asetettiin tavoitteeksi.
Perus- ja ihmisoikeusnäkökulma on korostunut
nykyisten, tuossa 80-luvulla säädettyjen lakien
säätämisajan jälkeen. Tähän
on vaikuttanut merkittävästi Euroopan neuvoston
ihmisoikeussopimukseen liittyminen ja vuoden 1995 perusoikeusuudistus.
Erityistä painoa viime vuosikymmenenä ovat saaneet
henkilökohtainen vapaus ja koskemattomuus, oikeus oikeudenmukaiseen
oikeudenkäyntiin, luottamuksellisen viestin suoja sekä yksityiselämän
suoja. Lain valmistelussa on tarkkaan käyty läpi
ja analysoitu Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ja kotimaisten
ylimpien laillisuusvalvojien ratkaisukäytäntö.
Perus- ja ihmisoikeusnäkökulmaan liittyy muun
muassa se, että perustuslain 2 §:n 3
momentin mukaan julkisen vallan käytön tulee perustua
lakiin ja kaikessa virkatoiminnassa on noudatettava tarkoin lakeja.
Muun muassa tästä seuraa se, että teillä on
edessänne aika paksut hallituksen esitykset. Nyt on nostettu
lakitasolle asioita, jotka ovat aikaisemmin olleet lakia alemmalla
tasolla, ja olen varma, että perustuslakivaliokuntakin
tämän kokee oikeaksi ratkaisuksi.
Yleisemmin asianosaisten aseman parantaminen rikosprosessissa
on ollut myös hyvin tärkeätä.
Meille kaikille on varmaan tuttua se keskustelu, mitä kansalaiset
ymmärrettävästi käyvät,
milloin me oikein puhumme rikoksen uhrin asemasta. Tämmöisiä viestejä tulee
varmaan jokaiselle, ja tässä laissa muun muassa
rikoksen uhrin asemaa ja hänen mahdollisuuksiaan tulla
kuulluksi ja saada oikeutta parannetaan muun muassa siten, että kuulusteluun
voi osallistua muukin kuultava henkilö kuin hänen
avustajansa tai tukihenkilönsä.
Uudessa esitutkintalaissa säädettäisiin
myös edunvalvojan määräämisestä lapselle
esitutkintaa varten tilanteissa, joissa lapsen ja hänen
laillisen edustajansa välillä on eturistiriita.
Valitettavasti näitäkin tilanteita on, ja monesti
ne liittyvät juuri mitä pahimpiin lapsiin kohdistuviin
rikoksiin.
Muilta osin uuden esitutkintalain osalta voidaan todeta, että ensinnäkin
siinä säännellään esitutkintamenettelyä nykyistä tarkemmin,
toiseksi täydennettäisiin esitutkintaperiaatteita
ja esitutkintaan osallistuvien oikeuksia, kolmanneksi edistettäisiin
kuulustelutilaisuuden tallentamista ääni- ja kuvatallenteeseen
sekä loppulausuntomenettelyn käyttämistä ja
vielä lakiin otettaisiin säännökset
kirjallisesta esitutkintapäätöksestä ja
säädettäisiin nykyistä yksityiskohtaisemmin
esitutkinnassa tiedottamisesta. Lisäksi esitutkintalaissa
korostetaan syyttäjän ja esitutkintaviranomaisen
välistä esitutkintayhteistyötä. Syyttäjällä jo
on ja tulisi jatkossakin olemaan laajat toimintavaltuudet esitutkinnassa.
Hän voi päättää esitutkinnan
aloittamisesta sekä esitutkintatoimenpiteiden suorittamisesta
sekä päättää tai olla
ainakin mukana päätettäessä pakkokeinojen
käyttämisestä. Nämä seikat
ovat olleet vaikuttamassa siihen, että syyttäjä jatkossakin
toimisi tutkinnanjohtajana ainoastaan silloin, kun poliisia epäillään
rikoksesta. Eli tämä suomalainen klassinen ratkaisu
tähän asiaan vahvistetaan tässäkin
tavalla, jossa syyttäjän rooli on merkittävä,
mutta jossa poliisilla eurooppalaisittain sinänsä aika
harvinaisesti on esitutkinnan johtajana merkittävä rooli.
Tästäkin olemme yhtä mieltä.
Uskon, että tästä tulee todellakin myös
resurssit huomioon ottaen hyvä ratkaisu.
Rikostorjunnan eli rikosten selvittämisen ja estämisen
tehokkuus edellyttää nykypäivän haasteisiin
vastaamista. Poliisilla ja muilla rikostorjuntaviranomaisilla on
oltava riittävät toimivaltuudet. Tämä koskee
erityisesti vakaviin rikoksiin keskittynyttä järjestäytynyttä rikollisuutta.
Tällaisen rikollisuuden torjuntaan liittyy varsinkin
peitetoiminta, jota tultaisiin nyt säätelemään
aikaisempaa tarkemmin ja jonka käyttäminen saatettaisiin
osin tuomioistuimen päätöksenteon piiriin.
Tietyin laissa erittäin tiukoin edellytyksin säädetyin
ehdoin peitepoliisi voisi osallistua järjestäytyneen
rikollisuusryhmän toimintaan. Tämä on
mielestäni erittäin tärkeätä. On
tärkeätä, että silloin kun meillä joku
tekee niin vaarallista meidän kaikkien turvallisuutta edistävää työtä kuin
peitetoiminta, ne edellytykset ovat sellaiset, että siellä ei
ole kohtuuttomia riskejä. Se työ on joka tapauksessa
vaarallista ja vaikeaa. Mutta mielestäni on oikein, että laissa sanotaan,
että tietyissä tilanteissa voidaan osallistua
järjestäytyneen rikollisuuden toimintaan tiettyyn
rajaan asti. Rajat toki tulevat vastaan, eikä esimerkiksi
poliisi koskaan voi tehdä väkivaltaa, niin kuin
oli jossain väärin ymmärretty.
Muuten rikostorjunnan vaatimuksia on huomioitu toimintavaltuuksien
lisäämisen kautta. Pakkokeinolaissa säädettäisiin
useista uusista salaisista pakkokeinoista. Osittain kysymys olisi
tilanteen lainsäädännöllisestä selkeyttämisestä. Näitä keinoja
olisivat tietojen hankkiminen telekuuntelun sijasta, suunnitelmallinen
tarkkailu, peitelty tiedonhankinta, henkilön tekninen seuranta,
tekninen laitetarkkailu, tietolähteen ohjattu käyttö ja
valvottu läpilasku. Pääsääntöisesti näitä keinoja
voitaisiin käyttää vain erittäin
vakavien rikosten tutkinnassa. Telekuuntelun sijasta tapahtuvasta
tietojen hankkimisesta sekä henkilön teknisen
seurannan ja teknisen laitetarkkailun käytöstä päättäisi
tuomioistuin.
Osa näistä uusista keinoista liittyy ennen
kaikkea alan tekniseen kehitykseen. Ehdotetaan muun muassa uutta
etsintätyyppiä eli laite-etsintää sekä uutta
salaisen tiedonhankinnan keinoa eli edellä jo mainittua
teknistä laitetarkkailua. Lisäksi peitetoimintaa
voitaisiin tietoverkossa suorittaa alemmalla kynnyksellä kuin
peitetoimintaa muuten. Tämä siis tarkoittaa juuri
sitä mahdollisuutta peitetoimintaan internetissä,
josta on viime aikoina puhuttu.
Tässä yhteydessä on syytä painottaa
myös sitä, että televalvontaa voitaisiin
jatkossa käyttää tapauksissa, joissa
epäilty rikos on tehty telepäätelaitteella
tai teleosoitetta käyttäen. Tämä mahdollistaisi
nykyistä paremmin teknisiä apuvälineitä käyttäen
tehtyjen rikosten, esimerkiksi kotirauhaan tai kunniaan kohdistuvien
taikka uhkauksia sisältävien rikosten, tutkinnan.
Tärkeä pakkokeinojen kohteena oleva henkilön
oikeusturvaa koskeva uudistus on se, että säädettäisiin
erityisestä kotietsinnästä, joka koskee
etsintää paikassa, jossa voi löytyä salassapitovelvollisuuden
tai oikeuden piiriin kuuluvaa tietoa. Tällaisia paikkoja
ovat esimerkiksi asianajotoimistot ja lehtien toimitusten tilat.
Näissä tapauksissa tuomioistuin päättäisi
etsinnän toimittamisesta ja lisäksi etsintään
osallistuisi etsintävaltuutettu. Näin muodoin
ihmisoikeussopimusten kriteerit täyttyvät, ja
lehtien toimitukset voivat luottaa siihen, että lähdesuojaa
ei rikota, ja asianajajat ja lääkärit
voivat luottaa siihen, että heidän laillisia oikeuksiaan
ei rikota.
Lisäksi pakkokeinolaissa todetaan keskeisimmät
pakkokeinojen käytössä sovellettavat
periaatteet ja vielä lisätään
mahdollisuuksia saattaa toimenpiteen käyttö tuomioistuimen
käsiteltäväksi, parannetaan erilaisia
oikeussuojajärjestelmiä, selkeytetään
monia seikkoja, asiakirjan jäljentäminen säädeltäisiin
rinnastettavaksi takavarikkoon ja vielä säädeltäisiin
siitä, että salaisten pakkokeinojen käytöstä ilmoittamista
harkittaessa huomioon on otettava myös oikeudenmukaisen
oikeudenkäynnin vaatimukset.
Arvoisa rouva puhemies! Koska aika menee ja varsinkin itselläni
sen kanssa on nyt ongelma, niin totean lyhyesti vielä,
että ylimääräisestä tiedosta
säädellään nyt tarkasti, ja
toivon, että eduskunta siihen tarkkaan keskittyy. Tiedetään,
että toisaalta sen käytön rajoittamisesta,
mutta myös toisaalta siitä, että sitä ei
ole rajoitettu riittävästi, saatte asiantuntijakuulemisessa
molemmista suunnista varmastikin palautetta.
Todettakoon nyt vielä, että kun mainittu toimikunta
esitti lähdesuojan murtamismahdollisuuden laajentamista,
niin sitä ei tässä esityksessä esitetä ja
joiltain muiltakin osin toimikunnan esityksiä vielä lausuntokierroksen
jälkeen yhteistoiminnassa hiukan muutettiin. Ehkä suurin
näistä pois jätetyistä seikoista
on se, että päätettiin, että kun
on joka tapauksessa alkamassa ensi vaalikaudella julkisen vallan
käyttöön liittyvien vahingonkorvausvelvollisuuksien
iso lakiuudistus, niin on järkevää, että siinä yhteydessä mietitään sitten
mahdollisia tarpeita poliisin toiminnan aiheuttamien vahinkojen
korvaamisasioiden muuttamisesta. Se on sen verran iso remontti,
että on syytä, että se tehdään
loogisessa yhteydessä, jossa katsotaan muutenkin, mikä on
suomalaisessa yhteiskunnassa viranomaistoiminnasta aiheutuva vahingonkorvausperiaate
ja miten se liittyy poliisin toimintaan.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa rouva puhemies! Eduskunnalle annetulla hallituksen esityksellä ehdotetaan
uudistettavaksi poliisilaki kokonaisuudessaan. Kyseinen uudistus
liittyy monilta osin samaan aikaan eduskunnalle annettuun hallituksen esitykseen
esitutkinta- ja pakkokeinolainsäädännön
uudistamiseksi, mistä oikeastaan ministeri Brax omassa
puheenvuorossaan jo totesikin. Kaikkia kolmea edellä mainittua
lakia on muutettu useaan otteeseen niiden säätämisen
jälkeen. Nyt kyseessä olevat muutokset on valmisteltu yhteistyössä oikeus-
ja sisäasiainministeriön kesken, ja tässä yhteydessä on
hyvä todeta myös, että erittäin
hyvässä yhteistyössä, koska
tämä paketti on varsin laaja ja on tietysti hyvin
tärkeää, että se on valmisteltu
mahdollisimman tasapainoisesti.
Voimassa oleva poliisilaki tuli voimaan vuoden 1996 alusta.
Laki sisältää yleiset poliisin toimintaa
koskevat säännökset sekä säännökset yleisen
järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämisessä käytettävistä toimivaltuuksista
mukaan lukien voimankäyttöä koskevat
säännökset, säännökset
poliisin tiedonhankinnasta rikosten ennalta estämiseksi
ja paljastamiseksi, kuten esimerkiksi peitetoiminnasta ja valeostosta,
sekä poliisitutkinnan toimittamisesta.
Esitutkinta-, pakkokeino- ja poliisilakiin tehtyjen useiden
osittaisuudistusten johdosta edellä mainituista laista,
erityisesti pakkokeinolain salaisia pakkokeinoja ja poliisilain
tiedonhankintaa koskevista säännöksistä,
on muodostunut osin sekava ja vaikeasti hallittava kokonaisuus. Eduskunta
ja ylimmät laillisuusvalvojat ovat useaan otteeseen kiinnittäneet
tähän huomiota. Esimerkiksi perustuslakivaliokunta
on todennut, että telepakkokeinojen käyttöä koskeva
lainsäädäntö on vaikeasti
sovellettavaa, ja katsonut, että on ryhdyttävä toimiin
näiden säännösten kokonaisuudistuksen
aikaansaamiseksi tavoitteena perusoikeusjärjestelmän
vaatimukset täyttävä, selkeä ja
johdonmukainen sääntelykokonaisuus. Myös
vuonna 2005 eduskunta on hyväksynyt lausuman, jossa edellytetään,
että valmistellaan poliisilain kokonaisuudistus siten,
että sääntely muodostuu mahdollisimman
selkeäksi ja johdonmukaiseksi.
Poliisilain kokonaisuudistus liittyy hallituksen ohjelman mukaiseen
oikeuspolitiikkaan sekä sisäisen turvallisuuden
uudistuksiin. Hallitusohjelmassa nimenomaisesti mainitaan, että tämän hallituskauden
aikana toteutetaan esitutkinta-, pakkokeino- ja poliisilain kokonaisuudistus. Ehkä
uudistuksen
kokonaisuus on jäänyt tänne hieman loppumetreille,
mutta tämä suuri kokonaisuus huomioon ottaen aikataulu
on ollut tietysti aivan ymmärrettävä.
Tätä on hyvin pitkään valmisteltu,
niin kuin ministeri Brax omassa puheenvuorossaan myös jo
totesi.
Poliisilain valmistelussa yleisenä tavoitteena on ollut
selkeyttää vaikeaselkoiseksi muodostunutta lainsäädäntökokonaisuutta
sekä uudistaa toimivaltuuksia siten, että toisaalta
rikostorjunnan tehokkuusvaatimukset ja toisaalta perus- ja ihmisoikeudet
otetaan tasapuolisesti huomioon.
Uudistuksen sisältökysymysten osalta on tullut
poliisilain osalta selvittää erityisesti poliisin tiedonhankinnan
ja salaisten pakkokeinojen edellytykset ja niihin liittyvät
oikeussuojajärjestelyt mukaan lukien kuuntelukiellot ja
ylimääräisen tiedon hyödyntämiskielto,
julkisen asiamiehen käyttö päätettäessä tuomioistuimessa
salaisten pakkokeinojen käytöstä sekä muutoksenhaun
turvaaminen poliisin pakkokeinopäätöksistä ja
salaisten pakkokeinojen käytön valvonta ottaen
huomioon muun muassa Eit:n oikeuskäytäntö sekä eduskunnan
oikeusasiamiehen kannanotot.
Tarkoituksena on ollut pyrkiä säännöskokonaisuutta
selkeyttäviin ja säännösten
soveltamista helpottaviin lakisystemaattisiin ja lakiteknisiin ratkaisuihin.
Erityistä huomiota on kiinnitetty nykyisin poliisilain
3 luvussa olevaan tiedonhankinnan sääntelyyn ja
pakkokeinolain 5 a luvussa olevan telekuuntelun, televalvonnan
ja teknisen tarkkailun sääntelyyn sekä tiedonhankinta- ja
pakkokeinoasioiden tuomioistuinkäsittelyä koskeviin
säännöksiin. Nykyiset asetuksen tasoiset
säännökset on myös perustuslain
edellyttämässä laajuudessa siirretty
tarkistettuina lain tasolle.
Uudessa poliisilaissa poliisin toimivaltuuksia säänneltäisiin
nykyistä täsmällisemmin ja kattavammin,
toisaalta perus- ja ihmisoikeuksien suoja ja toisaalta rikostorjunnan
tarpeet huomioon ottaen. Yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteita
koskevaa sääntelyä nostettaisiin asetustasolta
lakitasolle.
Uuteen poliisilakiin otettaisiin oleellisesti nykyistä täsmällisemmät
ja laajemmat säännökset poliisitoiminnassa
noudatettavista periaatteista. Uusina periaatteina säädettäisiin
perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien kunnioittamisesta sekä tarkoitussidonnaisuuden
periaatteesta.
Ehdotetun lain yleisiä toimivaltuuksia koskevat säännökset
olisivat pääosin saman sisältöisiä kuin
nykyisessäkin laissa. Rikoksilta ja häiriöiltä suojaamista
koskevaa säännöstä täsmennettäisiin,
eräitä täydennyksiä ja selvennyksiä tehtäisiin
turvallisuustarkastusta ja turvatarkastuksia koskeviin säännöksiin.
Voimakeinojen käyttämistä koskeviin perussäännöksiin
ei ehdoteta muutoksia, mutta ampuma-aseen käyttö säänneltäisiin
laissa nykyistä tarkemmin. Laissa todettaisiin nimenomaisesti,
että poliisimiehellä on virantoimituksessa oikeus
rikoslaissa säädettyyn hätävarjeluun.
Poliisi toimisi tällöin hätävarjelussa
virkavastuulla.
Salaisia tiedonhankintakeinoja koskeva 5 luku perustuisi mahdollisimman
pitkälle tähän esitykseen liittyvässä esityksessä ehdotettaviin
pakkokeinolain 10 luvun säännöksiin.
Salaisia tiedonhankintakeinoja voitaisiin käyttää rikosten
estämiseen olennaisesti samojen edellytysten perusteella
kuin niitä voidaan käyttää rikosten
selvittämiseen. Rikoksen paljastamiseen näitä keinoja voitaisiin
käyttää vain, jos kysymyksessä olisi laissa
tarkemmin säädetty maanpetos- tai terrorismirikos.
Salaisia tiedonhankintakeinoja koskevissa säännöksissä on
pyritty kiinnittämään huomiota sekä henkilöiden
oikeusturvaan että rikostorjunnan tehokkuuteen. Tuomioistuinten päätöstoimivaltaa
näissä asioissa ehdotetaan lisättäväksi.
Peitetoiminnasta säädettäisiin nykyistä tarkemmin.
Lähtökohtana olisi, että peitetoimintaa suorittava
poliisimies ei saa tehdä rikosta eikä aloitetta
rikoksen tekemiseen. Peitepoliisi voisi kuitenkin vapautua rangaistusvastuusta,
vaikka hän olisi tehtävässään
syyllistynyt vähäiseen rikkomukseen. Rikollisryhmän
toimintaan osallistuessaan peitetoimintatehtävässä oleva
poliisimies voisi erittäin tarkkarajaisesti määritellyin edellytyksin
ja rajoitetusti vaikuttaa ryhmän toimintaan esimerkiksi
hankkimalla ryhmälle kulkuvälineitä.
Edellytyksenä olisi, että toimenpide tehtäisiin
muutenkin, että se ei tule aiheuttamaan vaaraa tai vahinkoa
ja että se merkittävästi edistää peitetoiminnan
tavoitteiden saavuttamista. Myös tällaisissa tapauksissa
peitetoimintamies voisi vapautua rangaistusvastuusta. Tuomioistuin
ratkaisisi sen, onko peitetoiminnan kohteena oleva rikollisuus ollut
sellaista, että peitetoimintaa on voitu käyttää.
Tämä ei koskisi kuitenkaan tietoverkossa tapahtuvaa
peitetoimintaa.
Salaisten tiedonhankintakeinojen käytöstä ilmoittamisesta
säädeltäisiin nykyistä tarkemmin. Kun
harkittaisiin ilmoituksen lykkäämistä tai
tekemättä jättämistä esimerkiksi
peitehenkilönä toimineen poliisimiehen hengen
tai terveyden suojaamiseksi, arvioinnissa olisi myös otettava huomioon
asianosaisen oikeus asianmukaisesti valvoa oikeuttaan. Myös
niin sanotun ylimääräisen tiedon käyttämisestä säädettäisiin
poliisilaissa.
Uudessa poliisilaissa säädettäisiin
poliisin henkilöstöön kuuluvien vaitiolovelvollisuudesta ja -oikeudesta
sekä näihin liittyen uudesta ilmaisuvelvollisuudesta.
Poliisin henkilöstöön kuuluva olisi vaitiolovelvollisuudestaan
tai oikeudestaan huolimatta velvollinen ilmaisemaan luottamuksellisesti
tietoja antaneen taikka valeostajana tai peitehenkilönä toimineen
henkilöllisyyttä koskevan taikka taktista tai
teknistä menetelmää koskevan tiedon,
jonka ilmaiseminen olisi välttämätöntä esitutkinnan
aloittamisen edellytysten arvioimiseksi tai rikoksen selvittämiseksi,
kun luottamuksellisesti tietoja antaneen on siinä ominaisuudessa
taikka valeostajan tai peitehenkilön on siinä tehtävässä perusteltua
syytä olettaa syyllistyneen rikokseen.
Omaan lukuun otettaisiin sisällöltään
nykyisen kaltaiset säännökset poliisitutkinnasta
eli muusta poliisin tehtäviin kuuluvasta tutkinnasta kuin
rikoksen esitutkinnasta. Poliisitutkinnan toimittamisvelvollisuuden
tulisi aina perustua laissa olevaan säännökseen.
Poliisilain kokonaisuudistuksella pyritään saattamaan
poliisilain säännökset ajan tasalle ja vähentämään
tulkinnanvaraisuutta ja puutteellisuutta sekä saattamaan
säännökset johdonmukaisiksi muuttuneen
lainsäädännön kanssa. Säännösten
kirjoitustapa yksinkertaistetaan ja nykyaikaistetaan. Tärkeinä tavoitteina
ovat perus- ja ihmisoikeuksien korostaminen, rikostorjunnan tehokkuusvaatimukset
huomioon ottava viranomaistoimivaltuuksien kattava ja selkeä sääntely ja
lainsäädännön asiallinen ja
kielellinen tarkistaminen. Ehdotettu poliisilaki ja muut esityksen liitteenä olevat
lait on tarkoitettu tulemaan voimaan aikaisintaan noin vuoden kuluttua
siitä, kun ne on hyväksytty ja vahvistettu.
Arvoisa rouva puhemies! Tässä esittelypuheenvuoroni.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kiitoksia ministereille hyvinkin tyhjentävästä, sinällään
ansiokkaasta esittelypuheenvuorosta johtuen siitä, että kun
on yli tuhat sivua käsittelyssä, niin 10 minuutissa
on kohtuullisen haastavaa näin laaja esittely pitää,
mutta hyvinhän tuo tuntui onnistuvan.
Nyt käsittelyssä olevassa esityksessä ehdotetaan
siis säädettäväksi nykyiset
lait korvaavat esitutkinta-, pakkokeino- ja poliisilaki, joskin
on todettava, että monessa nykyisessäkin laissa
on monia yhtymäkohtia näihin muutoksiin, joita
nyt tulemme käsittelemään. Ydin kuitenkin
muutoksessa on, että kansainvälistyvän
ja monimutkaistuvan rikollisuuden selvittämiseen, siis
esitutkinnan suorittamisen kannalta, annetaan uusia välineitä.
Esitutkinnan suorittamista ja niin sanottujen epäkonventionaalisten
vanhojen pakkokeinojen kuten peitetoiminnan käyttöä täsmennetään.
Nyt käsittelyssä oleva todella laaja lakipaketti on
tämän vaalikauden merkittävin kokonaisuus poliisin
ja syyttäjänviraston viranomaisten toimintaa ohjaavina
lakeina. Tämän kokonaisuudistuksen asettamat vaatimukset
lisäävät olennaisilta osin työn
määrää, joka tulisi huomioida
myöskin poliiseille ja syyttäjille kohdistettavissa
resursseissa. Erityisesti vaatimukset, jotka kohdistuvat poliisin
tutkinnanjohtajiin, tulevat lisääntymään.
Olen kuullutkin, että tätä lakikokonaisuutta
valmistelleen työryhmän näkemys kustannusvaikutuksien
osalta olisi ollut jokseenkin sen kaltainen, että kustannusvaikutuksia
ei kovin paljoa ole. Tässä kohtaa on kuitenkin
pakko kysyä uudelleen, kuinka kustannusvaikutuksia on arvioitu.
Sanomattakin on selvää, että niissä poliisilaitoksissa,
joissa pakkokeinojen määrä on suuri,
työmäärä tulee lisääntymään merkittävästi.
Lisäksi huomioitavaa on se, että nämä lakiuudistukset
ovat käytännön toimintatasolla kiinteästi
sidoksissa niin sanottuun Vitja-hankkeeseen ja sen operatiiviseen
käyttöönottoon. Vitja-hanke jo sinällään
aiheuttaa hallinnossa massiivisen koulutuskierroksen aivan samoin
kuin tämäkin lakihanke. Näiden kahden
kokonaisuuden synkronointi lienee hyvinkin tarpeellista ainakin
kustannuksenhallinnan näkökulmasta. Miten se onnistuu,
lienee osin myöskin kysymys sitten tuosta lain voimaantulosta,
kuten ministeri Holmlund juuri viittasi.
Aloitan kuitenkin tämän lain asiakokonaisuuden
käsittelyn esitutkintalaista ja etenen siinä järjestyksessä pakkokeinolakiin
ja poliisilakiin. Korostan, että tarkoituksenani on tässä vaiheessa nostaa
esiin muutamia huomioita erityisesti asioiden valiokuntakäsittelyä silmälläpitäen
eikä mitenkään arvostella tätä esitystä.
Arvoisa rouva puhemies! Lähden liikkeelle esitutkintalaista.
Esitutkintalain 5 luku käsittelee esitutkintaviranomaisen
ja syyttäjän esitutkintayhteistyötä.
Sen 1 § pitää sisällään
määräykset siitä, milloin esitutkintaviranomaisen
on ilmoitettava sille tutkittavaksi tulleesta rikoksesta viralliselle
syyttäjälle. Kyseisen pykälän
mukaisesti ilmoitusvelvollisuus laajenisi nyt nykyisestään.
Nykyäänhän ilmoitusvelvollisuus koskee niitä asioita,
jotka eivät ole niin sanotusti yksinkertaisia. Syyttäjät
eivät nykyisinkään ehdi ottaa kantaa
ilmoituksenalaisiin rikoksiin, eikä vuoropuhelua esitutkintaviranomaisen
kanssa sen vuoksi juurikaan synny. Ehdotuksena voisikin olla se,
että ilmoitusvelvollisuus koskisi rikoksia, joissa syyteasian
valmistelu sitä edellyttää.
Sen sijaan esitutkintalain 6 luvun 3 § on
uusi pykälä, joka käsittelee rikospaikalta
tai sen välittömästä läheisyydestä tavatun
henkilön välitöntä kuulemista.
Se on erittäin kannatettava esimerkiksi vahingontekojen
ja muiden perinteisesti tällaisten ilkivaltarikosten alkuselvittelyssä.
Nykyisellään tämä on ollut varsin
sääntelemätön alue.
Käytännön ongelmiin joudutaan sitten
taas vastaavasti esitutkintalain 9 luvun 5 §:ssä olevan ääni-
ja kuvatallenteen tarkastamisen kohdalla. Esitykseen on kirjattu
velvoite — tämä siis liittyy kuulusteluun
ja kuulustelusta tehtyyn tällaiseen ääni-
ja kuvatallenteeseen — että se tehdään
välittömästi sen saman kuulustelutilaisuuden
jälkeen. Esimerkiksi, kun videokuulustelu saattaa kestää useita
tunteja, niin sen tarkastaminenkin voi luonnollisesti ottaa saman
ajan heti kuulustelun jälkeen. Tätä on
luonnollisesti mahdoton toteuttaa esimerkiksi sellaisessa laajamittaisessa
kuulustelussa, jossa kuulustelun kesto saattaisi olla 6 tuntia.
Senpä takia tässä voitaisiin ehkä ottaa
kirjaus, jossa tuo tarkastus voitaisiin tehdä kuulustelun
päätyttyä tai viipymättä sen jälkeen,
ja tuo "viipymättä" tarkoittaisi seuraavana päivänä tai
enimmillään muutamia päiviä kuulustelun
jälkeen.
Esitutkintalain 10 luku käsittelee esitutkinnan päättämistä.
Siitä nostan esiin loppulausuntoa koskevan 1 §:n.
Pykälässä todetaan, että ennen esitutkinnan
päättämistä on asianosaiselle
varattava tilaisuus antaa esitutkintaviranomaiselle loppulausunto
aineiston riittävyydestä, näytön arvioinnista
ja monesta monesta muusta seikasta. Kuten kaikki tiedämme,
viranomaisia ja oikeuslaitosta on moitittu niin pitkittyneistä esitutkinta-ajoista
kuin oikeuskäsittelyajoistakin. Näiden pitkittyneiden
esitutkinta-aikojen, joita on erityisesti talousrikoksissa, vähentämiseksi
laissa tulisi olla maininta loppulausuntojen määräajasta. Ehdotuksena
voisi olla, että tutkinnanjohtaja voi asettaa määräajan,
johon mennessä loppulausunto on annettava uhalla, ettei
esitutkinnan valmistumista voida viivyttää.
Arvoisa rouva puhemies! Pakkokeinolain osalta esitän
hämmästykseni pakkokeinolain 3 luvun 8 §:n
osalta, joka käsittelee vangitsemisasiassa esitettävää selvitystä.
Esityksen mukaan käsittelyssä esitettävän
selvityksen tulee perustua vain kirjalliseen aineistoon. Vaatimus
on kohtuuton, koska käsittely on suullinen ja tällä määrittelyllä rajataan
olennaisesti suullisen käsittelyn kulkua. Hallituksen esityksessä mainittu todistajan
kuuleminen eli niin sanottu alibitodistelu vangitsemiskäsittelyn
yhteydessä ei ole tarkoituksenmukaista, mutta näkemykseni
mukaan niin yleisten kuin erityistenkin edellytysten esittäminen
ja täydentäminen suusanallisesti tulisi mahdollistaa.
Oudoksun myös hieman tätä esittelytekstin
korostettua perustelua siitä, kuinka esittäjän
on virkavastuullaan toimittava totuudenmukaisesti, tasapuolisesti
ja oikeudenmukaisesti jne., mitä tuossa perustelukohdassa
esitellään.
Esityksen takavarikkoa koskeva kokonaisuus tulee mielestäni
tarkastella kokonaisuudessaan vielä kerran. Tässä osassa
on muutamia sellaisia kohtia, kuten esimerkiksi asiakirjan jäljentäminen
ja erityisesti sen hävittäminen, joihin laki ei anna
selkeää ratkaisua. Tähän kokonaisuuteen liittyy
keskeisesti myös aiemmin mainitsemani kustannusvaikutuksen
lisääntyminen.
Poliisilain ja salaisten pakkokeinojen osalta huomion ansaitsevat
erityisesti telekuunteluun sekä televalvontaan liittyvät
muotomääräykset. Esityksen 7 §:n
3 kohdassa, joka käsittelee telekuuntelulla ja muulla vastaavalla
tavalla tietojen hankkimisesta päättämistä,
oleva vaatimus tosiseikoista tulisi lieventää perusteluiksi
tai erittäin päteviksi perusteluiksi. Termi tosiseikka
on ongelmallinen, koska kyseistä keinoa käytetään sillä perusteella,
ettei esitutkintaviranomaisella ole riittävästi
informaatiota asian eteenpäinviemiseksi tutkinnallisin
keinoin. Näin ollen vaatimus tosiseikoista, jotka jälkeenpäin
konkreettisesti osoitetaan faktoista, on kohtuuton.
Sitten kaksi huomiota salaisten pakkokeinojen käytöstä ilmoittamiseen.
Tässä kohdassa ei näkemykseni mukaan
ole otettu huomioon kaikkia Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen sallimia
tilanteita, joissa asianosaisten tiedonsaantia voitaisiin rajoittaa.
Ilmoitus tulisi tuomioistuimen päätöksellä saada
jättää kokonaan tekemättä myös
muissa kuin ainoastaan valtion turvallisuuden tai hengen ja terveyden
suojaamiseksi olevissa kokonaisuuksissa. Tällaiset tilanteet
liittyvät poliisin teknisten ja taktisten menetelmien salassapitoon,
jonka voimassa oleva laki jollain tasolla kuitenkin sallii.
Toimenpiteiden kohteille ilmoittaminen olisi toki pääsääntö kuten
nykyiselläänkin, mutta tuomioistuimelle tulisi
mielestäni antaa enemmän harkintavaltaa tietyissä tilanteissa.
Samaisessa pykälässä kohdassa edellytys
kirjallinen ilmoittaminen jää hivenen epäselväksi.
Tosiasia on, että lähes kaikki ilmoittamiset tapahtuvat
tekemällä siitä merkinnät esitutkintapöytäkirjaan. Kuten
tiedetään, valtaosalla toimenpiteiden kohteista
ei ole minkäänlaista vakituista tai viranomaisen
tuntemaa osoitetta, johon ilmoitus voitaisiin tehdä, jos
se tehdään muulla kuin esitutkintapöytäkirjaan
tehtävällä merkinnällä.
Tämäkin kohta vaatinee vähintäänkin
tarkentamista.
Arvoisa rouva puhemies! Esityksen mukaisesti poliisi ja syyttäjä tekevät
tiiviisti yhteistyötä vakavien ja monimutkaisten
juttujen esitutkinnassa. Tämä on tärkeää,
ja yhteistyötä pitää edelleen
kehittää oikeudenkäyntien nopeuttamiseksi,
sillä yhteistyöllä vaikutetaan tutkinnan
valmistumiseen ja oikeudenkäyntien nopeutumiseen. Yhtä tärkeää kuitenkin
on, että poliisi säilyy pääsääntöisesti
esitutkinnan johtajana nykyisen lainsäädännön
mukaisesti. Yhteiskunnan, poliisien ja syyttäjien sekä tuomioistuinten
haasteena kansainvälistyvässä rikollisuudessa
on nopea kyky reagoida eteen tuleviin tilanteisiin ja se, että heillä on
ensiluokkainen lainsäädäntö ja
välineistö käytettävissään.
Kuten alussa totesin, edessämme on haasteellinen lakipakettikokonaisuus,
ja uskon ja toivon, että se saadaan viedyksi maaliin täällä eduskunnassa
lähiaikoina siten, että tarpeelliset lisäykset ja
muutokset kyetään tekemään.
Lakiesitystä ei käy tällä kertaa
moittiminen, ja siitä kuuluu kiitos ministereille sekä luonnollisesti
kaikille valmistelutyössä mukana olleille tahoille.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ensiksi täytyy sanoa kyllä kiitokset
hallitukselle ja ministereille, jotka ovat tätä kokonaisuutta
valmistelleet. Tämä on erittäin kattava ja
hyvin tarpeellinen. Sekä poliisilaki että esitutkinta-
ja pakkokeinolaki ja -lainsäädäntö ovat aika
vanhaa perua, ja niitä on paikkailtu vuosittain, useasti
varmaan monta kertaa vuodessa. Tällainen kokonaisvalaistus
ja -työ on ollut tarpeen. Näitä komiteoitahan
on istunut ilmeisesti 15 vuotta, ja aina, kun eduskunta ja hallitus
on vaihtunut, asia on sitten jäänyt jollakin tavalla kesken.
Tässä mielessä on erinomaisen hyvä,
että näitä on kokonaisvaltaisesti käsitelty.
Otan vapaamuotoisesti esille määrättyjä asioita,
joita tämä lakipaketti sisältää.
Ensinnäkin on erityisen suurella tyydytyksellä todettava,
että tässä lakiuudistuksessa on säilytetty
nykyinen suomalainen erittäin tehokas järjestelmä,
jossa rikosten esitutkinta on päällystöön
kuuluvalla poliisimiehellä ja joissakin pienemmissä asioissa
päällystöön kuuluvan poliisimiehen
määräyksestä jollakin ylikonstaapelilla tai
rikosylikonstaapelilla. Nimittäin konkreettisin ero tällä tutkinnan
johdolla on siinä, että jos esitutkinnan johto
eriytetään tutkintaryhmästä, niin
tämän konkreettisen tiedon, jota tutkinnan johto
päätöksessään tarvitsee,
etääntyminen näistä käytännön
töistä on aivan varma.
Tällä tavalla esimerkiksi Ruotsissa, kun on erotettu
syyttäjät, niin kun tutkintaryhmä toteaa, että täällä on
tällaista näyttöä, jolla me
pystyisimme selvittämään ja etenemään
tässä rikoksessa — ajatellaan nyt vaikka
henkirikosta tai jotakin muuta yhteiskunnallisesti vakavaa rikosta — niin
tutkinnanjohtaja ei ole sen tutkintaryhmän kanssa pohtimassa
niitä asioita suoraan siellä tutkintapaikalla
vaan usein päivystävä syyttäjä on
jopa satojen kilometrien päässä, jolle
tutkija joutuu puhelimella perustelemaan, että tämmöinen
olisi tarve. Kun viranomaisen päätöksiä tehdessään
pitää olla varma siitä, että tekee
oikean ratkaisun, niin se heikentää tutkintaryhmän ja
tutkinnan toimintaedellytyksiä ja samalla heikentää ja
estää oikeastaan tehokkaan rikostutkinnan. Tässä mielessä on
hyvä, että asia on näin.
No sitten, Suomi on säädellyt jo aiemmin esitutkintalailla
erittäin tarkasti rikoksen tutkinnanjohtajan tehtävät,
ja tällä hetkellä me, jotka olemme aika
läheisissä tekemisissä kentän
kanssa, tiedämme, että rikosten tutkinnanjohtajat
ovat tällä hetkellä erittäin
kovan työpaineen alla. Kun tapasin jokin aika sitten rikoskomisarion,
joka oli jäänyt ennenaikaiselle eläkkeelle,
niin hän minulle sitä kertoi, että paineet
ovat siellä niin kovat, että tuntee mahdottomaksi
sen tontin, koska tutkinnanjohtaja ei Suomessa ole puhelimen päässä ratkaisuja
tekevä henkilö vaan konkreettisesti tapahtumapaikalla
ja tutkintaryhmässä sitä rikoksen käytännön
tutkintaa johtava. Sen lisäksi meillä on erittäin
tarkka päätösprosessi, joka pitää tehdä tietokoneille
kaikista asioista, mikä on sinänsä hyvä asia,
mutta se on erittäin byrokraattinen ja vaikea ja monitahoinen
ja suorastaan tuskastuttava, mutta sitä vaan siellä nyt
sitten yritetään tehdä.
Sitten kuitenkin tämä yhteistyövelvoitehan
on nytkin jo, kun syyttäjä ja poliisi tekevät
yhteistyötä. Tämä on erittäin
hyvä asia, että se on nyt laissa, että se
on velvoitteena, ja toisaalta ilmoitukset syyttäjille ovat
tärkeitä, että syyttäjä pääsee
mukaan tähän juttuun.
Mutta vielä sen verran tästä syyttäjäyhteistyöstä totean,
että minä kuulun niihin ihmisiin, jotka edustavat
tämmöisen rikoksesta epäillyn vahvaa
oikeussuojan turvaamista, ja jos syyttäjä on tutkinnanjohtaja,
niin minä en ymmärrä sitä, että siinä tämän
rikoksesta epäillyn oikeusturva paranee, jos koko tutkintaa
johtaa henkilö, joka muodostaa siitä myöhemmin
syytteen. Meillä nimenomaan haluttiin aiemmin, kun apulaisnimismiehet
olivat syyttäjiä, irrottaa, että poliisi
tekee objektiivisen tutkinnan ja sitten syyttäjä harkitsee.
Jos se syyttäjä siellä sitten samaan
aikaan etsii kaikki keinot siinä tutkinnassa osoittaakseen, että joku
on syyllistynyt johonkin, niin minä en sitä pidä niin
hyvänä järjestelmänä kuin
meillä täällä. Poliisi tutkii
objektiivisesti ja on laillisesti vastuussa siitä, ja syyttäjä sitten
tekee syyteharkinnan ja harkitsee, onko tässä jutussa
näyttöä vai ei tai mihin on.
Sitten on hyvä, että tässä on
esteellisyysmääräykset nyt tuotu tänne
esitutkintalakiin, nimenomaan tutkijoiden esteellisyysmääräykset,
ja sitten myöskin esitutkintaperiaatteet, joita ovat tietysti
hienotunteisuus- ja muut periaatteet. Toisaalta nämähän
ovat aiemmin olleet eri säädöksissä,
ja nyt ne ovat lakitasoisesti. Se on hyvä asia.
Takavarikko on jaettu erilaisiin menettelyihin. En tiedä sitten,
mitä perusteita tälle takavarikon hajauttamiselle
ja jakamiselle on. No, ehkä se on sitten perusteltua, mutta
kun siellä takavarikkoa ei enää saa määrättyihin
kohdistaa samalla tavalla kuin nykyisin vaan pitää olla
ulkopuolinen valvoja, joka voi olla joku juristi tai joku muu korkeakoulututkinnon
suorittanut henkilö, joka sitten on jollakin tavalla puolustamassa,
ettei salaista tietoa mene väärään
paikkaan, se varmaan lisää paljon byrokratiaa.
Sitten peitetoiminta. On aivan välttämätöntä, että se
on nyt tähän lakiin otettu kunnolla ja parannettu.
Soluttautuminen on erittäin vaarallista työtä,
ja siinähän yhteiskunnan puolesta ihminen eli
poliisi laitetaan jonnekin ammattirikollisten ympärille
häärimään ja tekemään
semmoista työtä, josta saattaa seurata mitä vaan.
Sen vuoksi on tärkeää, että siinä on
ainakin pyritty turvaamaan tämän virkamiehen oikeusturvaa,
koska tämmöisissä tehtävissä ne
ovat virkatehtäviä, ja jos toimii tuommoisessa
tehtävässä, siellä ei tietenkään voi
valita ja sanoa, että minä en semmoisiin kauheasti
halua lähteä. Miehiä käytetään
siihen, mihin tarvitaan, vaikka tämmöisessä tietysti
on se oma suostumus hyvin tärkeä.
Ylimääräisen tiedon käyttö.
On erittäin hyvä asia, että se on nyt
laissa. Meillähän oli tuolla semmoinen törkeä rikos,
että kuunneltiin tämmöistä törkeään
huumausainerikokseen syyllistyvää rikollisjoukkoa
ja saatiin siltä määrättyä tietoa.
Sitten meillä tapahtui semmoinen murha, jossa henkilöltä riistettiin
raa’alla tavalla henki, ja sitten havaittiin, että tässä kuuntelussa
oli todistetta siihen tekoon. Niin todettiin, että ei ole laissa
säännöksiä siitä, voidaan
sitä käyttää, ja näytti
ensin siltä, että tämä henkilö vapautuu
tästä syytteestä sillä perusteella,
että se ei ole oikealla tavalla saatu todiste. Kuitenkin
korkein oikeus totesi, että kun tätä todisteiden
käyttämiskieltoa ei ole laissa erikseen määrätty,
niin sitä voidaan käyttää. Tämä todellinen
sitova todiste sitten pystyttiin osoittamaan ja näin tämä törkeä rikos voitiin
selvittää. Nyt se on täällä laissa
selkeästi sanottu, miten sen kanssa sitten tulee menetellä.
Arvoisa puhemies! Vähän ihmetellen, kun aika
pikaisesti tätä jouduin selaamaan, suhtaudun tähän
valvotun läpilaskun pakkokeinojen puolelle siirtämiseen.
Valvottu läpilaskuhan tarkoittaa sitä, että kansainvälisessä viranomaisyhteistyössä
havaitaan,
että on tulossa jokin semmoinen henkilöryhmä,
joka on syyllistynyt törkeään rikokseen
ja siirtyy maasta toiseen, ja tämän koko ketjun
paljastamisen vuoksi sitä ei heti oteta kiinni. Tällä hetkellähän
se on taktinen menettely, missä vaiheessa rikollisjoukko
sitten pysäytetään, ja nyt tähän
on laitettu, että se on pakkokeino, jossa on aika ankara
sanktiovelvoite, että saa käyttää valvottua
läpilaskua, jos on syytä epäillä rikosta,
josta säädetty ankarin rangaistus on vähintään
neljä vuotta vankeutta.
Minusta tätä pitäisi harkita uudelleen
ja palauttaa se poliisin taktiselle puolelle, koska tämähän
saattaa estyä sillä, että kun viranomaiset
siirtävät tietoa eri maista toisilleen, siellä ei
ole semmoisia todistajia ja dokumentteja, joilla voi suoraan osoittaa,
että tässä on kysymyksessä tämmöinen
ja tämmöinen rikos. Kun siitä täytyy
tehdä pakkokeinopäätös ja näillä edellytyksillä vielä,
niin aika kovia ratkaisuja täytyy sitten tehdä.
Arvoisa puhemies! Käytän erikseen puheenvuoron
tuosta poliisilain uudistamisesta, koska näiden sotkeminen
keskenään ehkä ei ole tarkoituksenmukaista.
Juha Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! On vain todettava tässä kollega
ed. Kaltiokummulle, ettei jää väärää käsitystä,
että valvottu läpilasku keskeisemmin liittyy aine-erien
läpilaskuun. Elikkä lähtökohtaisesti
esimerkiksi huumausaine-erä, joka on lähetetty
kolmannesta maasta, kulkee Suomen kautta seuraavaan maahan, ja se
on se merkityksellisin kokonaisuus tässä. Se voi
myöskin luonnollisesti olla ed. Kaltiokummun mainitseman kaltainen
esimerkki, mutta jotta esille tulevat kaikki hyvät nyanssit,
kun se jäi sanomatta tuossa, niin täytyy todeta,
että se on pääsääntöisesti aine-erä.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Juuri niin kuin ed. Hakola totesi, tällä hetkellä se
ei ole pakkokeino, eikä siitä tarvitse tehdä päätöstä.
Tämän jälkeen se on pakkokeino, josta
täytyy tehdä erikseen päätös,
ja silloin tätä päätöstä tehtäessä on
olennaisen tärkeää, että edellytykset
pakkokeinopäätöksen tekemiselle ovat
käsillä ja olemassa ja että pakkokeinopäätöksen
tekijä voi sen sitten tehdä. Tästä nimenomaan
halusin tuoda esille, että tämän muutoksen
tämä toisi.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Minun tarkoitukseni oli aloittaa ja kiittää ministereitä siitä,
että he jaksavat olla paikalla, kun täällä puhutaan
tärkeistä asioista. Minusta on kyllä aika hävytöntä,
että he poistuvat ennen kuin ensimmäinen opposition
edustaja pääsee tänne tuoliin, ja sen
vuoksi minun tarkoitukseni on pyytää tämä esitys
pöydälle ensi tiistaiksi. Mutta kun täällä ovat
kuitenkin paikalla he, jotka eniten tätä harrastavat,
ajattelin vain mainita ne ongelmat, joista minä mielellään
keskustelisin.
Tässä lakipaketissahan on jo 1 000
sivua, niin kuin ed. Hakola jo sanoi, ja sitten meillä on
perustuslakivaliokunnassa nämä poliisirekisterit, joissa
myös on tätä samaa problematiikkaa satoja
sivuja, ja aikaa on tavattoman vähän. Jos tätä ei nyt
voida lähetekeskusteluissa vähän selkeyttää ja
näyttää hyvää tahtoa
oppositiolle ja yleensä valiokunnille, niin nehän
jäävät tänne käsittelemättä,
mikä olisi ikävä asia.
Ensimmäinen asia, joka minusta olisi aika olennainen
pohtia, on kotirauha ja kotietsintä. Meillähän
on Suomessa perinteisesti suoritettu kotietsintä varsin
heppoisin perustein, ja näitä kotietsintöjä tänäänkin
ilmeisesti tilastollisesti on suoritettu kymmeniä tapauksia.
Minusta se pitäisi nyt kerta kaikkiaan miettiä,
koska Euroopan ihmisoikeustuomioistuinhan on siinä koko
ajan kiristämässä käytäntöä,
ja jollain tavalla minusta tuntuu vähän ikävältä,
että toimittajilla on korkeampi kynnys ja asianajajilla
ja lääkäreillä, mutta jos tavallisen
ihmisen kotia rämppää, se ei vaadi paljon
mitään edellytyksiä. Minun mielestäni
sen oikeastaan pitäisi olla päinvastoin. Niitä suoritetaan
niin paljon, että ehkä siinä syyttäjä voisi
olla enemmän mukana.
Toinen asia, joka minusta on hyvin olennainen, on poliisin ja
syyttäjän yhteistyö. Olen ihan samaa
mieltä kuin puheenvuorot täällä,
että se meidän järjestelmämme,
että poliisi on tutkinnanjohtaja, toimii hyvin. Mutta enemmän
syyttäjää voisi käyttää yhteistyössä näissä todella
merkittävissä talousrikosjutuissa aikaisessa vaiheessa,
niin että saataisiin ne nopeammin päätökseen,
koska tällä hetkellä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
tuomiothan lähes kaikki koskevat vakavia talousrikoksia,
joissa kerta kaikkiaan tutkintaa ei ole saatu. Siinä minusta
syyttäjän rooli voisi olla se, että hän
katkoisi näitä turhia rönsyjä ja
muutenkin edellyttäisi. Mutta tätä pitäisi
pohtia, se on tässä vielä aika alkeellisella
tasolla.
Kolmas asia on minulle kaikkein tärkein, ja minä toivon,
että asiaa harrastavat edustajat ovat nyt valppaana. Nythän
on kysymys siitä, että tässä tulee
hyvin laajoja oikeuksia kaikissa kolmessa lakipaketissa. Minä luulen,
että perustuslakivaliokunnan olisi huomattavasti helpompi
päästää ne läpi, jos
olisi tietoa, että olisi semmoinen asiantunteva itsenäinen
valvontaelin, jossa siis olisi kokeneita poliisimiehiä,
jotka tuntisivat näitä menettelyjä ja
taloja, joita poliisihallinnossa kunnioitettaisiin. Mutta minä en
usko, että tämä poliisi- ja syyttäjävetoinen
tutkinta, johon pannaan aina uusia syyttäjiä,
on riittävä. Näitä on monessa,
monessa länsimaassa, ja minä en usko, että mikään
muu valvonta on tehokasta. Jos te katselette eduskunnan oikeusasiamiehen
kertomuksia, siellä nyt on eräitä tapauksia,
mutta sielläkin valitetaan, että poliisit eivät
niin paljon välitä näistä huomautuksista.
Se on kolmas asia.
Arvoisa puhemies! Minä pyydän, että nämä kaksi
lakiesitystä, hallituksen esitykset 222 ja 224, pannaan
pöydälle eduskunnan ensi tiistaina pidettävään
istuntoon. Tämähän ei hidasta tämän paketin
käsittelyä ollenkaan, koska valiokunnathan voivat
aloittaa käsittelyn, jos niillä aikaa on.
Ensimmäinen varapuhemies:
Kun ed. Jacob Söderman on ehdottanut asian pöydällepanoa, pannaan
asia työjärjestyksen mukaan pöydälle. Onko
muita ehdotuksia pöydällepanon ajankohdasta?
Keskustelu pöydällepanosta päättyi.