8) Hallituksen esitys pysäköinninvalvontaa koskevan
lainsäädännön uudistamiseksi
Juha Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä nyt käsittelyssä oleva
pysäköinninvalvontaa koskeva lainsäädännön
uudistus on todellakin ajankohtainen ja tarpeellinen. Tästähän
on eduskunnassakin koko asiakokonaisuudesta tehty useita erilaisia
lakialoitteita. Muun muassa allekirjoittanut on tehnyt yhden, joka
liittyi silloin käsittelyssä olevan yksityisen
pysäköinninvalvonnan kysymyksiin. Nyt se asia
on saatu pois päiväjärjestyksestä,
mutta tässä kokonaisuudessa siihen palataan lain
tasoisesti, ja se on oikein hyvä.
Aivan samoin tämä kokonaisuus on erittäin hyvä sen
kannalta, että meillä tänä päivänä on hyvin
paljon niin sanottuja piittaamattomia pysäköintejä,
jotka jopa toteuttavat tietyllä tavoin myöskin
liikenteen vaarantamisen tunnusmerkistön, jolla perusteella
tietysti siihen voitaisiin ehkä jo puuttuakin, mutta myöskin
tämä lainsäädäntö antaa
tuohon oivia ratkaisuita. Kannatan, tämä on oikein
hyvä, ja hienoa, että hallitus on saanut tämän
aikaan.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Tähän ed. Hakolan puheenvuoroon
on hyvä yhtyä ja siitä on hyvä jatkaa.
Tämähän periaatteessa tulee tarkoittamaan
sitä, että yksityistä pysäköinninvalvontaa
koskevan lakiehdotuksen mukaan yksityisellä alueella ja
maastossa voisi pysäköintiä valvoa kiinteistön
omistaja tai haltija, joka voisi myös siirtää oikeuden
valvoa pysäköintiä muulle henkilölle.
Elikkä ymmärränkö oikein, että tämä tarkoittaa
myöskin sitä, että taloyhtiössä taloyhtiön
kiinteistön haltija voi itse tätä pysäköintiä valvoa
ja tarvittaessa sakottaa vääränlaisesta pysäköinnistä taloyhtiön
alueella? Minun mielestäni tämä esitys
on erittäin hyvä ja se on myöskin kannatettava,
ja tämän oikeuden voi siirtää kolmannelle
henkilölle, eikö niin? Eli kolmas henkilö voi
laittaa tässä toimeen.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä sivulla
39 ensimmäisen palstan toinen kappale kuuluu: "Yksityisestä pysäköintivalvonnasta
ei tällä hetkellä ole voimassa sitä koskevaa
erityislainsäädäntöä. Korkein
oikeus on katsonut pysäköinnin riittävin
opastetauluin varustetuille yksityisille alueille muodostavan yksityisoikeudellisen
sopimuksen, jonka perusteella opastetaulussa ilmoitettujen ehtojen
vastaisesti pysäköinyt voidaan velvoittaa suorittamaan
valvontamaksu". Toiminta pohjautuu siten nykyisen sopimusoikeuden
yleisiin lähtökohtiin, ja tällä ehdotuksella
sitten halutaan korjata tämä tilanne säätämällä siitä laki, mikä on
tietysti erittäin hyvä asia.
Minusta tämä korkeimman oikeuden päätös on
erittäin mielenkiintoinen, koska yleensähän lähdetään
perustuslain mukaan ja etenkin perustuslakivaliokunnassa siitä,
että tämmöisestä toiminnasta
pitää ensin säätää laki
ja sitten siihen ryhtyä. Tämä konstruktio,
että kun seuraa kylttejä ja siirtyy jollekin alueelle,
siinä syntyy velvollisuus, jonka pohjalta sitten liikeyritykset
toimivat, on kyllä aika ennakkoluuloton, sanoisin. Mutta
nyt tilanne on tietysti hyvä, kun hallitus saattaa tämän
lainsäädännön piiriin, niin
kuin perustuslaki edellyttää. Toivon, että valiokunta
sitten käy tämän kunnolla läpi
ja huolehtii siitä, että tulee toimivaa lainsäädäntöä.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vähän samoilla ajatuksilla
kuin ed. Söderman suhtaudun tähän asiaan.
Kyllä tietysti tarvetta on säädellä tämä kunnolla
ja tarkkarajaisesti, koska siellä erilaista toimintaa on
harjoitettu ja harjoitetaan, ja sitten on ollut epäselvyyttä, mitä saa
tehdä ja mitä ei saa tehdä, ja nykyinen lainsäädäntö ei
siihen vastaa. Tämä on todella hyvinkin radikaali
esitys ja varmaan muuttaa tätä pysäköinninvalvonta-asiaa.
Ylipäätään sellaisissa tapauksissa,
joissa yhteiskunta puuttuu yksityisen ihmisen oikeuksiin, ja jos
siitä seuraa seuraamuksia, minun mielestäni sen
tulisi kuulua valtiolle ja valtion tulisi niistä vastata.
Mutta tässä nyt ei ole kysymys rangaistuksesta
vaan virhemaksusta, ja tämä virhemaksuasia on
vähän eri asia kuin taas rangaistuksen määrääminen.
Mutta itsekään en näe laajassa mielessä hyväksi
sitä, että, sanotaan nyt, rikkeitä ja
muita hoitaisivat jotkut muut kuin asianomaiset viranomaiset.
Tässä viittaan ihan suoraan jopa siihenkin, kun
aiemmin tässä vuosi pari sitten muutama suuri
kaupunki teki esityksen, että poliisin tällä hetkellä antamia
pieniä rikesakkoja ja sakkoja pitäisi antaa kuntien
virkamiesten antaa tai siirtää kunnille. Tämähän
eriarvoistaisi ensinnäkin rangaistuksista tulevan rahan
kohdentumisen eri kuntiin, kun kaikilla kunnilla ei ole tämmöistä liikennettä niin
kuin jossakin muualla. Tässä mielessä tämä on
hyvin periaatteellinen kysymys: kuka saa antaa määräyksiä ja
kenen tulee ne maksaa.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Esitän vähän
samanlaista pohdiskelua kuin ed. Kaltiokumpu. Elikkä kun
yhteiskunta säätää lait ja siinä on
lähtökohtaisesti kuitenkin kysymys viime kädessä oikeuden
päätöksestä — kun tässä esityksessä todetaan,
että tästä voidaan jopa hakea muutosta
korkeimpaan hallinto-oikeuteen asti — niin olisi perusteltua,
että tässä koko ketjussa edunsaajana
olisi valtio tai ainakin kunta. En katso, vaikka yrittäjänä olen
toiminutkin koko ikäni, kuitenkaan sitä yritystoiminnan
piiriin soveltuvaksi alaksi, että tästä näitä virhemaksuja voisi
yritystoiminnan näkökulmasta lähteä kirjoittamaan.
Tähänhän on uutena asiana nyt esitetty
tosissaan tätä muutoksenhakua, elikkä kun
pysäköinninvalvojalle on tehty oikaisuvaatimus,
niin jos se ei ole johtanut tulokseen, siitä on voinut
valittaa edelleenkin hallinto-oikeudelle, ja tämä nykykäytäntö elikkä hallinto-oikeus
on ollut viimeinen kohta. Nyt sitten tämän jälkeen
muutosta voitaisiin hakea myös korkeimmasta hallinto-oikeudesta,
jos se myöntää valitusluvan, ja tätä varten
myöskin ollaan lakia muuttamassa. Kun kysymys on kuitenkin
muutamien kymppien kokoisista jutuista, niin tässä luodaan
kyllä nyt ihan käsittämätöntä byrokratiaa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä vallitsee
näköjään laaja yksimielisyys
siitä, että tämän lakiesityksen
mittasuhteet tarkoitukseen nähden ovat kyseenalaiset, ja
myöskin se, että tämmöinen järjestelmä,
jossa ikään kuin rangaistaan sopimusrikkomuksesta
sellaisen sopimuksen osalta, joka syntyy siitä, että jossain taulussa
lukee jotakin, jota sitten yksityinen yritystoimintaan perustuva
liikeyritys valvoo ilman, että sopimuksen toinen osapuoli
välttämättä edes tietää tai
huomaa solmineensa mitään sopimusta, ansaitsee
kyllä perustuslakivaliokunnassa varsin tarkan käsittelyn.
Yhdyn siinä mielessä näkemyksiin, mitä täällä ed.
Söderman ja muutkin ovat esittäneet.
Keskustelu päättyi.