15) Hallituksen esitys laiksi sairausvakuutuslain 13 luvun 5 §:n
muuttamisesta
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä, josta sosiaali- ja terveysvaliokunta on tehnyt
mietintönsä yksimielisesti, esitetään,
että ennalta ehkäisevän työterveyshuollon
nykyisen 60 prosentin korvaustason ehtona on, että työnantaja,
työntekijä ja työterveyshuolto yhteistyössä sopivat
työpaikalla noudatettavista käytännöistä,
joilla työkyvyn hallintaa, seurantaa ja varhaista tukea
toteutetaan.
Esityksen tavoitteena on parantaa työpaikkojen työterveyshuoltojen
yhteistyötä ja toteuttaa työkyvyn hallintaa
ja edistää siis työssäviihtyvyyttä ja
mahdollisesti pidentää myös työuria, mistä on
paljon puhuttu. Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää hyvänä,
että esitys parantaa työkyvyn hallintaa ja selkeyttää 50-prosenttisen
ja 60-prosenttisen korvaustason eroja.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
lausunnossa kiinnitetään huomiota epätyypillistä työtä tekevien
työterveyshuollon kehittämiseen. Sosiaali- ja
terveysvaliokunta on myös huolissaan siitä, että työterveyshuollon
palvelut eivät riitä kaikille. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaisesti maassamme on lähinnä pienissä yrityksissä 300 000
työntekijää, joilla ei ole työterveyshuoltoa
ollenkaan.
Työterveyshuolto on erittäin tärkeä terveydenhuollon
alue. Se on lähes kokonaan työnantajien maksama,
ja siitä pienen osan maksavat työntekijät
ja sitten valtio 138 miljoonaa eli noin 5 prosenttia. Työterveyshuolto
ei saa kulkea siihen suuntaan, että tehtäisiin
pelkkää sairaanhoitoa, vaan ehkäisevän
terveydenhuollon tulee olla tärkeä ja määräävä asia.
Tämä lakimuutos todella kehittää työterveyshuoltoa
parempaan suuntaan eli ennaltaehkäisyyn. Omasta mielestäni
työnantajien tulisi vain paremmin seurata työterveyshuollon
tuloksia, jotta tämä toiminta olisi mahdollisimman
optimaalista.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Pidän itsekin hyvänä,
että tässä laissa täsmennetään
näitä ennalta ehkäisevän työterveyshuollon nykyisen
60 prosentin korvaustason ehtoja, että sovitaan entistä paremmin
työpaikoilla ja työterveyshuollossa noudatettavista
käytännöistä, jotta pystyttäisiin
entistä paremmin ennalta ehkäisemään
ongelmia ja antamaan varhaista tukea tarvittaessa. Tämä tietenkin
tukee myös sitä tavoitetta, mikä hallituksella
ja todennäköisesti tulevillakin hallituksilla
on, että työuria yritetään pidentää,
mutta sitä kautta paljolti, että työhyvinvointi
lisääntyisi.
Kuten ed. Asko-Seljavaara totesi, yrittäjien osalta
työterveyshuolto ei ole kehittynyt selvitysten mukaan yhtä hyvin
kuin työnantajien työterveyshuolto. Se, miksi
yleensä nyt sitten yrittäjien määrä on
kasvanut viime vuosina, selittyy lähinnä maatalousyrittäjien
työterveyshuollon aktiivisella kehittämisellä.
Se on ollut hyvää, siellä on tehty monia
positiivisia, kannustavia parannuksia viime vuosina. Mutta nyt on
vähän kuulunut kuiskeita siitä, että joitakin
ongelmia on taas tietyillä alueilla ollut maatalousyrittäjien
työterveyshuollon osalta. Eli meillä nyt laissa
sanotaan, että tilakäyntien yhteydessä voidaan
edelleenkin käyttää maatalouden asiantuntijaa
mukana, mutta kun se ei ole pakollista, niin joillakin alueilla
on nyt jätetty se maatalouden asiantuntija pois, ja siitä kieltämättä on
tullut ongelmia. Maatalousyrittäjä ei koe saavansa
kaikkea sitä hyötyä, mitä näistä työterveyshuollon
tilakäynneistä voisi olla saatavissa. Tämä voi
osaltaan jatkossa heikentää maatalousyrittäjien
halukkuutta liittyä työterveyshuollon piiriin.
Näin ollen toivon, että jollakin tavalla
tätä tilannetta tarkennettaisiin tai ohjeistettaisiin,
jotta nämä maatalouden asiantuntijat myös
olisivat näillä tilakäynneillä paremmin
mukana joka puolella Suomea jatkossakin.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen pyrkimys
ennalta ehkäisevän työterveyshuollon
kehittämiseen on erittäin kannatettava. Kuten
ed. Komikin tuossa edellä totesi, sillä on merkitystä myöskin
siinä katsannossa, että näin voidaan
positiivisesti myötävaikuttaa työurien
pidentämiseen, koska tämä meidän tilastollisesti
kovin matala työssäjaksaminen eläkkeellesiirtymisikään
johtuu juuri paljolti siitä, että niin moni työntekijä tulee
työkyvyttömäksi ennen aikojaan.
Sitä on myöskin syytä korostaa siinä katsannossa,
että ehkä osittain tahtomattaankin työterveyshuollosta,
kun se on suuntautunut sairauksien hoitoon, on tullut suomalaisten
terveyserojen yksi lähde. Me, jotka olemme ilmaisen työterveyshuollon
piirissä, käytämme usein palveluita jopa
sellaiseenkin tarkoitukseen, johon emme niitä välttämättä tarvitsisi,
ja tulemme kenties käyttäneeksi niitä palveluita
jopa liikaa, kun maassa on kuitenkin iso joukko ihmisiä,
jotka joutuvat maksamaan perusterveydenhuollon palveluistaan täyden
hinnan eli asiakasmaksun tai, jos käyttävät
yksityissektorin palveluita, vieläkin enemmän.
Siinä suhteessa näenkin perusteltuna ja jopa välttämättömänäkin,
että jatkossa työterveyshuoltoa suunnataan nimenomaan
ennaltaehkäisyyn ja työsuojelun tehtäviin
ja sitten, kun suomalaisen terveydenhuollon rakenne ja rahoitusratkaisut
toivottavasti jo seuraavissa hallitusneuvotteluissa saadaan hyvään
alkuun, työterveyshuolto siirretään muun
perusterveydenhuollosta ja erikoissairaanhoidosta muodostettavan
terveydenhuollon kokonaisuuden piiriin.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
ennalta ehkäisevän työterveyshuollon
60 prosentin korvaustason ehdoksi, että työnantaja,
työntekijä ja työterveyshuolto sopivat
yhdessä käytännöistä, joilla
työkyvyn hallintaa, seurantaa ja varhaista tukea toteutetaan.
Tämä tuo työterveyshuoltoon nykyistä parempaa
suunnitelmallisuutta myös terveyden edistämisen
näkökulmasta. Se lisää yhteistyötä eri
tahojen välille ja parantaa myös eri osapuolten
sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin.
Korvauksen edellytyksenä on myös sairauspoissaolojen
seuranta. Tämän lisäksi työterveyshuollon
laatua ja vaikuttavuutta seurataan. Myönteistä laissa
on ennen kaikkea se, että käytäntöjä suunnitellaan
ja toteutetaan yhdessä. Tämä mahdollistaa
sen, että toimintatapoihin sitoudutaan ja toimilla aidosti
pyritään parantamaan niin työpaikan kuin
myös yksittäisten työntekijöiden
hyvinvointia.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
kiinnitti erityistä huomiota epätyypillisten työntekijöiden työterveyshuollon
kehittämiseen. Tämä on yhteiskunnassa
suuri haaste, sillä valitettavasti epätyypilliset
työsuhteet ovat pikemminkin lisääntymässä kuin
vähenemässä. On ehdottoman tärkeää,
että myös heille turvataan tämän
lain mahdollistama laadukas ja riittävä työterveyshuolto,
jotta työolosuhteiden tuomat moninaiset ongelmat pystytään
ratkomaan.
Kela maksaa vuosittain arviolta vain noin 45 000 työnantajalle
korvauksia työterveyshuollon toiminnasta. Se on vain osa
Suomen noin 260 000 yrityksestä. Olisi ehdottoman
tärkeää, että lakiuudistus kohdistuisi
kaikkiin yrityksiin ja työpaikkoihin. Valiokunnan selvityksen
mukaan työterveyshuollon ulkopuolelle jää edelleen
lähes 300 000 työntekijää lähinnä pienyrityksistä. Selvitysten
mukaan vain osa pienistä yrityksistä hakee yleensäkin
korvausta Kelalta. Suuri kysymys on myös yrittäjien
oma työterveyshuolto. Se ei ole kehittynyt toivotulla tavalla.
Tämä on myös asia, johon tulee jatkossa
saada parannuksia.
Suomalaisen yhteiskunnan yksi tärkeimmistä tavoitteista
on, että ihmiset jaksaisivat ja pystyisivät olemaan
nykyistä pitempään työelämässä. Tämä tarkoittaa
työelämän sisältöjen,
hyvinvoinnin, työpaikkojen ja työterveyshuollon
nykyistä parempaa sitoutumista ja panostamista työolosuhteisiin
aivan kuten myös työntekijöihin. Tämä lakiesitys
on yksi askel tähän suuntaan. Tätä työtä on
edelleen jatkettava, niin että ihmisten työhyvinvointi
koskettaisi kaikkia työelämässä olevia
ihmisiä sekä myös työttömiä,
jotta heidän työkykyisyytensä säilyisi
työttömyydestä huolimatta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan tässä yhtyä siihen,
mitä ed. Katri Komi muun muassa toi asiassa esille. On
hyvin keskeistä, että pyritään
ennalta ehkäisemään sairauksia, niin
tärkeää kuin niitten hoitaminenkin sairauksien
tullessa on, mutta ennaltaehkäisy on kaikkein taloudellisinta,
inhimillisesti kaikkein parasta, koska se lisää työhyvinvointia
ja myös auttaa osaltaan työssäjaksamista
mahdollisimman pitkään.
Tämä on erittäin hyvä hallituksen
esitys, jolle toivon myönteistä jatkoa edelleen
toisessa käsittelyssä.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on erittäin tarpeellinen ja tervetullut. Tämähän
pitää sisällään sen,
että työnantajalla on mahdollisuus korkeammalle
eli 60 prosentin korvaustasolle silloin, kun työnantaja, työntekijä ja
työterveyshuolto yhdessä sopivat käytännöt,
joilla työkyvyn hallintaa, seurantaa ja varhaista tukea
toteutetaan, ja lisäksi edellytetään
sopimista sairauspoissaolojen seurantajärjestelmästä.
Työterveyshuollolla on tärkeä asema
työkykyisyyden seurannassa ja varhaisen tuen suunnittelussa.
Huolta pitääkin kantaa näistä noin 300 000
työntekijästä, jotka eivät kuulu
työterveyshuollon piiriin, ja varsinkin näistä ihmisistä, jotka
tekevät tällaista epätyypillistä työtä eivätkä pääse
kiinnittymään sillä lailla työterveyshuollon
palvelujen piiriin.
Tietysti on tärkeää se, mitä ed.
Anneli Kiljunen nosti tuossa esille, että Kela korvaa noin 45 000
työnantajalle näitä rahoja, miksi työnantajat
eivät näitä hae. Niitä varmasti
pitäisi jatkossa selvittää. Kyllähän
sillä kaikella on suuri merkitys sille, että kun
tavoitteena on työurien jatkaminen ja muuta, niin on hirveän
tärkeää, että työnantajat
hakisivat näitä korvauksia Kelalta.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Työterveyshuolto on todella erittäin
arvokas asia, ja varmasti yksi syy siihen, miksi me olemme niin
menestynyt kansakunta, on se, että meillä on ollut
niin hyvä työterveyshuolto ja me olemme jaksaneet
työelämässä suhteellisen hyvin,
joten työterveyshuoltoa ei mitenkään
pitäisi mollata eikä vähentää.
Mutta siinä ed. Erkki Virtanen on kyllä oikeassa,
että työterveyshuollon puoleen käännytään
usein jopa turhaan, ja sen takia sanoinkin tuossa avauspuheenvuorossa,
että olisi erittäin hyvä, että työnantajat
ottaisivat paremman vastuun siitä, mihin ne rahat oikeasti
menevät, ja valvoisivat tätä omaa työterveyshuoltoaan,
ja minä uskon, että tämä laki
on hyvä asia siihen suuntaan.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Työterveyshuolto on todella
tärkeä asia, ja se on erittäin hyvää silloin,
kun se toimii. Mutta yksi sellainen oleellinen asia tänä päivänä on
se, että esimerkiksi työterveyslääkäreitä vaan
ei ole virkoihin saatavissa läheskään
riittävästi. Voi sanoa, että niistä on
suorastaan huutava pula. Tämä on erikoistumiskysymys.
Mielestäni tämä on nimenomaan tätä työterveyslainsäädäntöä,
jota tässä nyt tehdään, mutta
kyllä on syytä myöskin peräänkuuluttaa
sitä, että koulutetaan oikeisiin tehtäviin
oikeita ihmisiä, jolloin saadaan ne palvelut toimimaan.
Kyllä se on lähtökohta. Tänä päivänä on
suuria työyhteisöjä, joille ei ole järjestetty
kunnollista työterveysvastaanottoa, ainakaan lääkärin
vastaanottoa, kun virat ovat tyhjillään.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä haluan kommentoida tuota ed.
Sihdon esille nostamaa asiaa tuosta sairauspoissaolojen seurantajärjestelmästä,
jota tässä edellytetään tämän
60 prosentin korvaustason kohdalla.
Kun olen vieraillut viime aikoina useilla työpaikoilla,
on ollut mukava huomata, että sairauspoissaolojen kohdalta
yhä useampi yrittäjä, työnantaja,
on ottanut tietyssä mielessä tiukemman linjan,
mutta linjan, joka on myös työntekijän kannalta
hyvä. Eli keskusteluja käydään
entistä aikaisemmin siitä, jos varsinkin poissaoloja
alkaa olla usein, ja tietenkin siinä on myös sitten
se työntekijän oma vastuu siitä, että ei
nyt ihan silloin, kun tuntuu, että saattaisikohan ehkä olla
tulossa mahatauti, jäädä sitten aina
kotiin. Mutta on tosiaan hyvä, että tästä keskustellaan,
ja on hyvä, että tämä asia on
mennyt eteenpäin työpaikoilla.
Toinen asia, jonka haluan vielä nostaa esille: Kun
tässä mietinnössä nostettiin
esiin fyysisen kunnon ja henkisen jaksamisen osuutta, tuki- ja liikuntaelimistön
tilan seurantaa, työntekijöitten neuvontaa, ohjausta
ja sitä, että sillä voidaan vaikuttaa
merkittävästi sairauksien ennaltaehkäisyyn
ja myös sairauspoissaolopäivien määrään, niin
haluan tuoda esiin, että meillä Etelä-Savossa
nyt näyttää siltä, että seuraavat
pari vuotta meillä jatkuu tällainen hanke, jonka
kautta yritetään nimenomaan tavoittaa niitä liikkumattomia ihmisiä.
Eli ihmiset, jotka itse liikkuvat, pitävät huolta
kunnostaan, eivät pääse tämän
piiriin. Mutta pienellä, muistaakseni parinkymmenen euron
summalla liikkumattomia ihmisiä, joille olisi terveyshyötyä liikkumisesta,
saadaan neuvonnan piiriin. Sieltä ihminen voi saada ohjausta,
kannustusta, yhteydenottoja esimerkiksi puolen vuoden ajan ja sitä kautta
semmoista rohkaisua oman kunnon ylläpitoon, oman vastuullisuuden
ylläpitoon siitä omasta hyvinvoinnista. Pidän
tätä hanketta erittäin hyvänä ja
toivon, että tulokset myös näkyvät
ja sitä kautta kenties on mahdollista myös jatkaa
tai levittää tätä hanketta muuallekin.
Yleiskeskustelu päättyi.