3) Hallituksen esitys eduskunnalle kauppaa, kehitystä ja
         yhteistyötä koskevan sopimuksen muuttamisesta
         Euroopan yhteisön ja sen jäsenvaltioiden sekä Etelä-Afrikan tasavallan
         välillä tehdyn sopimuksen hyväksymisestä sekä laiksi
         sopimuksen lainsäädännön alaan
         kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Antti Kaikkonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ulkoasiainvaliokunta on tehnyt tässä asiassa
            työtään, ja sopimus, joka tässä pöydällämme
            on, lienee aika teknisluonteinen, tavoitteena edistää asioita,
            jotka liittyvät vuosituhattavoitteisiin, joukkotuhoaseisiin,
            terrorismin torjuntaan, rahanpesuun, terrorismin rahoitukseen, järjestäytyneen
            rikollisuuden torjuntaan jne., ja varmasti tämä on
            semmoinen, joka voidaan hyvin täällä hyväksyä.
         
         
         Itse Etelä-Afrikan suhteen, sehän kuuluu Afrikan
            vauraimpiin maihin ja kehityspolitiikalle on vähemmän
            tarvetta kuin vaikkapa naapuri Tansaniassa. Kuitenkin sekä tässä yhteydessä että laajemminkin
            haluaisin korostaa sitä, että Suomen hallituksen
            ja eduskunnan on syytä kiinnittää ihmisoikeuskysymyksiin
            huomiota. Tässä suhteessa Etelä-Afrikassa
            on vielä paljon tehtävää, ja
            se on siinä mielessä merkittävä maa,
            että se on yhdenlainen veturi kuitenkin koko laajassa eteläisessä Afrikassa
            ja koko Afrikassakin, ja se, minkälaista politiikkaa Etelä-Afrikassa
            harjoitetaan, heijastuu helposti laajemminkin tuohon maanosaan.
            Toivon, että maan hallitus yhteistyötä tehdessään
            tämän asian erityisesti huomioi.
         
         
         Mutta sinänsä kyllä tätä esitystä varmasti
            voi kannattaa. Se on varmastikin askel parempaan suuntaan.
         
         
       
      
      Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
         varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
      
      
      
         
         Kimmo  Tiilikainen  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Esitys on kannatettava, aivan kuten ulkoasiainvaliokuntakin
            on yksimielisesti todennut, mutta kun meillä on nyt ministeriaitiossa
            vielä kehitysministeri Hautala, niin haluan ottaa tämän
            asian esille siitä näkökulmasta, että Etelä-Afrikkahan
            on loistava esimerkki maasta, missä kehityspolitiikka on
            tuonut tulosta ja on siirrytty siitä, että joku
            rikkaampi maa auttaa, kahdenväliseen, molempia hyödyttävään
            yhteistyöhön muun muassa Suomen ja Etelä-Afrikan
            välillä, mutta toisaalta Etelä-Afrikka
            on myös erinomainen esimerkki maasta, jonka kehitys on
            erittäin tärkeätä ilmastopolitiikassa
            onnistumisen kannalta. Toisaalta Etelä-Afrikassa on ilmastonmuutokseen
            sopeutumishaasteita, ja toisaalta, koska se on Afrikan talouskasvun
            vetureita, sillä on myös tämmöisen
            nopeasti kehittyvän maan haasteet siinä, että päästöjen
            kasvu ei saisi kovin karata käsistä, jos ilmastopolitiikasta
            mielitään kiinni pitää.
         
         
         Ilmasto- ja kehityspolitiikan yhteensovittaminen on Suomen hallituksen
            kannalta sillä tavalla kimurantti kysymys, että hallitushan
            laskee sen varaan, että kehityspoliittisissa tavoitteissa
            säilytään, mikäli päästökauppa
            tuottaa riittävästi tuloja, ja päästökaupan
            tuloilla sitten paikataan sitä kehitysrahoituksen vajetta,
            minkä hallitus on onnistunut saamaan aikaan. Toisaalta
            päästökauppatulot on tarkoitettu nimenomaan
            ilmastonmuutoksen hillintään ja uusiutuvan energian
            edistämiseen.
         
         
         Kysynkin nyt, mikäli kehitysministeri Hautala ehtii
            kiireiltään vastata, ollaanko nyt Suomen hallituksessa
            joutumassa tilanteeseen, että joudutte valitsemaan, edistättekö ilmastopolitiikkaa
            vai
            kehityspolitiikkaa, koska olette kytkeneet kehityspolitiikan
            rahoituksen ilmastopolitiikan instrumentin, päästökaupan,
            tuloihin, ja kun päästöoikeuksien hinta
            näyttää jäävän
            alhaiseksi, eipä sieltä rahaa riitäkään
            molempiin, ilmastonmuutoksen hillintään ja kehityspolitiikkaan. Miten
            ratkaisette tämän yhtälön, kehitysministeri
            Hautala?
         
         
       
      
         
         Kehitysministeri Heidi Hautala
         
          Arvoisa puhemies! Minä olen iloinen, että minä saan
            keskustella edustajien kanssa kehityspolitiikan isoista kysymyksistä,
            joiden eteen sekä hallitus että eduskunta varmasti
            joutuvat tässä lähikuukausina. Näinhän
            se siis on, että hallitusohjelmassa ja sitten myöhemmin
            kehys- ja budjettipäätöksissä on
            ainakin kolme kertaa nyt sitouduttu siihen, että tätä budjettirahoitusta
            kehitysyhteistyöhön täydennettäisiin
            EU:n päästöhuutokauppatuloista saatavalla
            rahoituksella, ja näin on, että ne markkinat eivät
            tällä hetkellä toimi kovin hyvin. Päästöoikeuksien
            hinta on pohjalukemissa, mikä tarkoittaa sitä,
            että myöskään päästövähennyksiä ei
            tule. Eli olisi kaikkien intressissä, että tämä huutokauppa
            toimisi paremmin, ja komissiohan on nyt keskustellut jäsenvaltioiden
            ympäristöministerien kanssa siitä, että sieltä mahdollisesti
            sitten siirrettäisiin loppukaudelle niitä päästöoikeuksia
            huutokaupattaviksi, jolloin hinta nousisi ja myöskin päästövähennykset
            lisääntyisivät.
         
         
         No, on tietysti näin, että meidän
            koko kehityspolitiikkamme pitäisi saada ilmastokestäväksi. Minusta
            tästä ajatuksesta on pidettävä kiinni,
            että kun toivottavasti nämä päästöhuutokauppamarkkinat
            saadaan toimimaan, niin niitä käytettäviä rahoja
            sitten käytettäisiin nimenomaan sellaiseen kehitysyhteistyöhön,
            joka aidosti myös auttaa torjumaan ilmastonmuutosta ja
            edistää kehitysmaiden köyhien ihmisten
            ja yhteisöjen sopeutumista ilmastonmuutokseen. Mutta meillä on
            ilman muuta siis edessä se, että meidän
            täytyy puhua vahvasti myöskin tämän
            budjettirahoituksen puolesta, jos näitä päästöhuutokauppatuloja
            sitten kuitenkin loppujen lopuksi valtion kassaan tulisi vähemmän
            kuin on oletettu.
         
         
         Nyt kerron, edustajat, teille sen, että jotta Suomi
            pääsisi takaisin tälle kunnialliselle
            0,7 prosentin kehitysyhteistyö—bktl-uralle — nyt
            me poljemme paikallamme 0,54:ssä — me tarvitsisimme
            vuodessa, vuoteen 2016 mennessä, 140:stä vähän
            yli 400 miljoonaan euroa lisärahoitusta. Minä olen
            sitä mieltä, että meidän pitäisi
            päästä takaisin sille uralle, joten toivottavasti
            sitä apua tulee sieltä päästöhuutokauppatuloista,
            mutta minusta pitää valmistautua keskustelemaan
            siitä, että tarvitaan mahdollisesti myös
            budjettirahoitusta.
         
         
         Mutta koko kehityspolitiikan tulisi olla ilmastokestävää.
            Niin kuin edustaja Tiilikainen tietää, me olemme
            määritelleet, että ilmastokestävyys olisi
            yksi kehityspolitiikan kolmesta läpileikkaavasta tavoitteesta.
            Niitä muita ovat eriarvoisuuden vähentäminen,
            siis osana köyhyyden vähentämistä,
            ja sitten naisten tasa-arvo, sukupuolinäkökulma,
            ja sitten tämä ilmastokestävyys.
         
         
         Tämä on hyvin mielenkiintoinen kokonaisuus,
            kuten se, kuinka sitten Suomi pystyy myöskin lunastamaan
            Kööpenhaminan ilmastokokouksessa aikanaan antamansa
            lupaukset ilmastorahoituksesta, jonka pitäisi olla niin
            sanotusti uutta ja lisätä. Silloin ehkä vielä ajateltiin,
            että kehitysrahoitus kulkisi kohti tätä 0,7
            prosenttia. Meillä on vaikeuksia tämän
            tavoitteen toteuttamisessa. Tämä on totuus.
         
         
       
      
         
         Antti Kaikkonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Meillä on tässä pöydällä tämä sopimus,
            joka liittyy yhteistyöhön Etelä-Afrikan
            tasavallan kanssa. Otin tuossa aikaisemmin jo esille ihmisoikeustilanteen
            siellä ja toiveen siitä, että ihmisoikeuksia
            aina edistetään. Suomi on niitä edistämässä,
            kun tämmöisiä EU:n ja Afrikan valtioitten kanssa
            tehtäviä sopimuksia rakennetaan. Koskee tietysti
            kaikkia muitakin valtioita.
         
         
         Etelä-Afrikka on tietysti siinä mielessä erityisen
            mielenkiintoinen, että sillä on traaginen apartheidhistoria,
            joka onneksi on kaiketikin pikkuhiljaa jäämässä taakse,
            vaikka edelleen tekemistä ihmisoikeuksissa ja vaikkapa
            sukupuolten välisen tasa-arvon edistämisessä tuolla
            alueella on.
         
         
         Siinä naapurissa on meidän pitkäaikainen
            kehityspolitiikan yhteistyökumppani Tansania, ja meillä on
            siellä käsittääkseni hyvä maine,
            ja olemme saaneet paljon aikaankin siellä. Voitteko tässä yhteydessä sanoa
            jonkun sanan Tansanian näkymistä myöskin
            ja Suomen suunnitelmista kehityspolitiikassa Tansanian suhteen?
         
         
         Ja arvoisa puhemies, kun ministeri mainitsi tuossa tuon 0,7
            prosentin tavoitteen ja kun olemme siitä lipsuneet, oliko
            teidän käsityksen mukaan se yksi syy siihen, että saimme
            limboluokan tuloksen tuossa turvaneuvostokampanjassa?
         
         
         
       
      
         
         Kimmo  Tiilikainen  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ministeri Hautalan vastaus äsken
            kysymykseeni oikeastaan vahvisti todeksi sen pelon, mitä tässä kuvasin,
            että nyt hallitukselta loppuu rahat joko kehityspolitiikan
            tai ilmastopolitiikan toteuttamisessa.
         
         
         Nimittäin alun perin tuo kirjaus siitä, että kehitysyhteistyön
            tavoitteissa säilyminen sidotaan päästökauppatuloihin,
            jahka niitä joskus alkaa kertyä, altisti juuri
            tälle riskille. Kun ministeri kuvasi sitä kehityspolitiikan
            ja ilmastopolitiikan yhteyttä — itse kutsun sitä oikeastaan
            kohtalonyhteydeksi, molemmissa täytyy onnistua tai hukka
            perii — siinä on se riski, että emme
            pysty pitämään kiinni jommastakummasta
            velvoitteesta joko kehityspolitiikan tai ilmastopolitiikan osalta.
            Silloin joudumme tilanteeseen, että emme lunasta niitä lupauksia,
            mitä ilmastopolitiikassa on tavoiteltu. Erityisesti kehitysmaat
            varmasti katsovat hyvin tarkoin, yrittävätkö esimerkiksi
            EU-jäsenmaat toteuttaa homman sillä tavalla, että ikään
            kuin laskevat kahteen kertaan asioita. On aivan oikein, että ilmastopolitiikka
            on kehityspolitiikan ohjain. Kestävä ruuantuotanto,
            ilmastonmuutokseen sopeutuminen, veden riittävyys, ne ovat
            tärkeitä tavoitteita kehityspolitiikassa. Mutta
            ne eivät saa johtaa siihen, että samalla tingitään
            ilmastopoliittisista sitoumuksista. Kun raha on niukkaa, uhka on
            itse asiassa se, että EU:n sisällä päästökauppatuloja
            ei pystytä lainkaan käyttämään
            jäsenmaissa itsessään uusiutuvan energian
            edistämiseen ja päästöjen vähentämiseen,
            niin kuin se alkuperäinen tarkoitus päästökauppatulojen
            käytön suhteen oli.
         
         
         Kun tähän lisätään
            hallituksen tiukentunut linja uusiutuvaa energiaa kohtaan kotimaassa,
            minusta tuntuu, että olette tiellä, joka johtaa
            uusiutuvan energian kasvutavoitteitten rapistumiseen, ja ei myöskään
            saavuteta kehityspolitiikan tavoitteita.
         
         
       
      
         
         Päivi Lipponen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluaisin tässä yhteydessä talousvaliokunnan
            jäsenenä tuoda kyllä esille sen, että päästökaupassa
            on tähdätty siihen, että saadaan nämä hiilidioksidipäästöt
            alas. Nyt, kun taantuma on tullut ja yllättänyt
            kaikki, nämä päästötavoitteet
            itse asiassa saavutetaankin aika helposti, mutta myöskin
            on sitten se, että näitä rahoja ei välttämättä kerry niin
            kuin on ajateltu ja suunniteltu.
         
         
         Eli nyt on kyllä tärkeätä se,
            että näitä päästötavoitteita
            ei ainakaan kiristetä kesken kauden siinä mielessä,
            että haluttaisiin sitten tehostaa tai kerätä paremmin
            näitä tuloja. Koska kyllä meidän
            taloutemme täällä Euroopassa ja ihan
            globaalistikin on nyt semmoisessa tilassa, että tarvitaan
            pitkän linjan näkymiä, kun tehdään
            näitä investointi- ynnä muita suunnitelmia.
         
         
       
      
         
         Kehitysministeri  Heidi  Hautala
         
          Arvoisa puhemies! Minä aloitan edustaja Tiilikaisen
            minusta hyvin selväjärkisestä analyysista.
            On täysin totta, että meillä kansainväliset
            velvoitteet juuri ilmastopolitiikan takia tulevat vain lisääntymään,
            ja kun rahoitus ei lisäänny, niin ollaan tämmöisessä tilanteessa,
            että itse asiassa tämä kohtalonyhteys
            toimii niin, että meillä on vaikeuksia toteuttaa
            kummallakin rintamalla näitä tavoitteita, jolloin
            tietysti sitten on entistä tärkeämpää,
            että yhdistetään näitä tavoitteita.
            Mutta kyllä nämä rahat on jollain tavalla
            saatava aikaiseksi, ja tietenkään se ei voi lähteä siitä,
            että keinotekoisesti näitä päästömarkkinoita
            sitten ohjattaisiin siihen suuntaan, että päästöoikeuksien
            hinnat ovat itsetarkoituksellisesti korkeita, mutta ehkä johtuu
            juuri tästä taantumasta nyt, että ne
            hinnat todellakin ovat alamaissa ja ei ehkä tapahdu vähennyksiä markkinan
            takia mutta tapahtuu sitten taantuman takia.
         
         
         Edustaja Lipponen, minä luulen, että tässä on se
            tilanne, että on riski ajatella, että taantuma
            hoitaa tämän asian. Ei se varmaan sitä hoida,
            että sitten, jos tai kun talous lähtee kasvuun,
            taas pitäisi niitä välineitä olla,
            että kyllä tätä välinevalikoimaa
            täytyy kehittää.
         
         
         Sitten edustaja Tiilikainen, puhuitte siitä, että jotkut
            maat saattavat tuntea kiusausta laskea kahteen kertaan sekä ilmastoon
            että kehitykseen osoittamiaan varoja, ja näin
            varmasti on, että tämä riski on erittäin
            suuri, mutta minä toivon, että Suomi pysyy tässä kaidalla
            tiellä, että me rehellisesti raportoimme näitä ja
            muistamme sen, että meillä on tämä velvoite
            Kööpenhaminan kokouksen ilmastorahoitukseen niin,
            että sen pitää olla uutta ja lisäistä rahoitusta.
            Minä toivon, että voidaan jatkaa tätä keskustelua,
            koska eduskunnassa varmaan on paljonkin näkemyksiä siitä, miten
            tätä tilannetta voitaisiin kohentaa myöskin kehitysrahoituksen
            osalta.
         
         
         Edustaja Kaikkonen kysyi näkymistä Tansaniassa,
            joka on siis Etelä-Afrikan todellakin läheinen
            naapuri. Tansania on yksi Suomen pitkäaikaisimmista yhteistyökumppaneista,
            ja se on sellaisessa tilanteessa, että jos se pystyy hyödyntämään
            vastuullisesti ja ympäristön kannalta kestävästi
            kaivannaisvarojaan, niin on täysin mahdollista, että Tansania
            kuuluu niihin eteläisen Afrikan ja itäisen Afrikan
            valtioihin, jotka jopa voivat vapautua apuriippuvuudesta, mikä olisi tietysti
            erittäin tavoiteltavaa kaikin puolin.
         
         
         Ajattelen, että samalla kun me tämmöisillä ehkä perinteisimmillä menetelmillä esimerkiksi
            maaseudulla
            pyrimme torjumaan köyhyyttä ja tuomaan ihmisille
            mahdollisuuksia elinkeinoihin, niin täytyy koko ajan enemmän
            keskittyä luonnonvarojen hallintaan, eli luonnonvarojen käytön
            läpinäkyvyys on aivan keskeistä. Olen
            tänään tavannut Suomessa vierailevan
            edustajan Global Witness -järjestöstä,
            joka nimenomaan toimii eri puolilla maailmaa sillä tavalla,
            että kaivannaisvarat saataisiin hyödynnettyä vastuullisesti
            ja kestävästi, jotta myöskin nämä valtiot pääsisivät
            kehittymään eivätkä tuotot luonnonvaroista
            menisi vääriin taskuihin tai pelkästään
            ulkomaisille yhtiöille.
         
         
         Tämä on minusta sellaista toimintaa, jossa Suomen
            kannattaa olla erittäin aktiivinen, ja senpä takia
            me kuulumme tämmöisiin aloitteisiin kuin esimerkiksi
            kaivannaisteollisuuden läpinäkyvyysaloite EITI.
            Tansania on varmasti niitä maita, joilla on aidosti nyt
            mahdollisuus lähteä kehityksen tielle kohti apuriippuvuudesta
            vapautumista. Toinen sellainen on esimerkiksi Sambia. Tämä on
            monien kehitysmaiden tilanne, ja toivottavasti Suomi voi myös
            omalla osaamisellaan tukea kehitystä. Meillä on
            myöskin tämmöistä — tuntuu
            muuten hieman absurdilta tämmöisenä päivänä sanoa,
            että meillä on myöskin hyvää kaivosalan
            osaamista.
         
         
       
      
         
         Päivi Lipponen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä korostaa sitä,
            että tämä päästökauppamekanismi
            on hyväksytty ja siihen on taloudessa sitten sopeuduttu
            ja sen tietty toimimattomuus tällä hetkellä kaikkia
            näitä toiveita ja päämääriä kohtaan
            johtuu siitä, että lama yksinkertaisesti yllätti
            nämä markkinat, mutta kun nousu alkaa, niin sen
            jälkeen päästökauppamekanismi
            taas toimii.
         
         
         Mutta nyt on tärkeätä, että me
            mahdollistamme sen nousun, että päästökauppamekanismikin sitten
            voi tuottaa vaikka resursseja ilmastonmuutoksen hillintään.
            Joka tapauksessa koko mekanismi on rakennettu sitä varten,
            että me saamme päästöt alas
            ja me saamme uutta teknologiaa paremmin hyödynnettyä meidän
            teollisuudessa ja taloudessa. Nyt haluaisin, ettei hukata sitä suurta päämäärää,
            mitä tässä on ajettu takaa, kun mietitään,
            kuinka sitä kaikkea vaurautta voitaisiin sitten käyttää näihin
            moniin tarpeellisiin ja oikeutettuihin hyviin tarkoituksiin.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.