6) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kirkkolain muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Pirkko Mattila /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan kirkkolain
            virkamiesoikeudellisten säännösten uudistamista
            kokonaisuudessaan, mistä hallintovaliokunta on antanut mietinnön.
            Suomen kirkkolakijärjestelmässä ehdotuksen
            kirkkolaiksi antaa kirkolliskokous, ja eduskunta voi hyväksyä tai
            hylätä ehdotuksen mutta ei muuttaa sitä.
         
         
         Kyseessä on siis kirkon palvelussuhdelainsäädännön
            kokonaisuudistus, jonka säännösehdotuksissa
            on yleisesti käytetty mallina valtion virkamieslain ja
            kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain säännöksiä.
            Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa työskentelee kirkon
            tilastojen mukaan noin 21 160 henkilöä,
            joista virkasuhteessa puolet. Kirkkolain määrittelemät
            välttämättömät virat,
            kuten kirkkoherra, kanttori ja diakoniatyöntekijä,
            säilyvät ennallaan, eli kirkon keskeiset tehtävät
            hoidetaan jatkossakin virkasuhteessa. Valtakirjojen antaminen korvautuu
            virantäyttömääräyksellä.
         
         
         Kirkollisen viranhaltijan oikeudellinen asema järjestettäisiin
            kirkkolaissa mahdollisimman kootusti ja kattavasti ottaen huomioon
            perustuslain vaatimukset sekä virkamiesoikeudessa ja työoikeudessa
            tapahtunut yleinen kehitys. Sikäli voidaan ajatella, että tämä uudistus
            on ollut odotettukin ja esitys kattaa asianmukaisesti viranhaltijoiden
            oikeusaseman perusteet, eli kirkollisen viranhaltijan oikeusasema
            vastaisi pääosin muun julkisen sektorin viranhaltijan
            oikeusasemaa, jollei kirkon järjestysmuodosta tai toiminnan luonteesta
            muuta erityisesti johdu.
         
         
         Voimassa olevasta kirkkojärjestyksestä kirkkolakiin
            otettaisiin säännökset, jotka koskevat muun
            muassa viran haettavaksi julistamista, virkasuhteeseen nimittämistä,
            viranhaltijan velvollisuuksia, virkavapautta, sivutointa, nimikirjan pitämistä sekä
            pappien
            virkasuhteen hakumenettelyä ja viranhoitomääräyksen
            antamista. Voimassa olevassa kirkkolaissa on vastaava säännös kirkon
            jäsenyysvaatimuksesta, joka sisältyy myös
            uuteen lakiin, mutta sen sijaan konfirmaatio on laissa kokonaan
            uusi kelpoisuusvaatimus. Kuitenkin ottaen huomioon konfirmaation
            keskeisen merkityksen kirkon jäsenyydelle ja kirkon opin
            tuntemukselle hallintovaliokunta pitää vaatimusta
            perustuslakivaliokunnan vakiintuneen tulkintakäytännön
            perusteella hyväksyttävänä ja
            perusteltuna. Hallintovaliokunta toteaa lisäksi, että lakiehdotuksen
            siirtymäsäännöksissä on
            asianmukaisella tavalla otettu huomioon kirkon palveluksessa olleet
            ennen tämän uuden lainsäädännön
            astumista voimaan.
         
         
         Merkittävänä uudistuksena voidaan
            pitää myös viranhaltijan siirtoa uuteen
            virkasuhteeseen. Esimerkiksi papin viran siirrossa se tarkoittaa
            esityksen mukaan mahdollisuutta siirtää virkaan
            ilman viranhaltijan suostumusta, jos hänen asemansa ei
            muutu ja perusteena on toiminnan tai tehtävien uudelleenjärjestelyyn
            liittyvä perusteltu syy eikä hänen palkkansa
            alene. Ehdotettu säännös on kirkkolaissa
            kokonaan uusi, ja se vastaa kunnallisesta viranhaltijasta annettua
            lakia.
         
         
         Uudistuksen myötä kurinpitomenettely ja -prosessi
            poistuvat kokonaan ja niiden tilalle tulee irtisanomismenettely
            ja samoin irtisanominen tuotannollisista ja taloudellisista syistä.
            Asiantuntijakuulemisissa valiokunnan huomiota kiinnitettiin siihen,
            että lakiehdotuksessa on käytetty käsitettä "varoitus"
            kahdessa eri merkityksessä, mitä valiokunta ei
            sääntelyn selkeyden puolesta pidä tyydyttävänä.
            Nämä tilanteet siis koskevat pappeja, jotka eivät
            ole pysyneet tunnustuksessa tai ovat virkasuhteessaan laiminlyöneet
            tai rikkoneet velvoitteitaan.
         
         
         Valiokunta pitää myös puutteena,
            ettei esitykseen virkasuhdelainsäädännöstä sisälly
            säännöksiä, kuten valtion virkamieslakiin
            ja kunnallisesta viranhaltijasta annettuun lakiin sisältyvät
            syrjintäkieltoa ja tasa-arvoista kohtelua koskevat säännökset.
            Lakiehdotus ei myöskään sisällä säännöksiä syrjintäkiellosta,
            mutta syrjintäkielto on kuitenkin erityisen säännöksen
            puuttuessa voimassa muun lainsäädännön
            nojalla, joten syrjintä ei liene kirkossa sallittua tällaisen
            säännöksen puuttuessakaan.
         
         
         Kirkon työsuhteisia sen sijaan koskee työsopimuslain
            syrjintäkiellon ja tasa-arvoisen kohtelun vaatimus. Valiokunta
            kuitenkin näistä huomioista huolimatta puoltaa
            lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana, eikä valiokunta,
            kuten alussa totesin, voi esittääkään
            muutoksia kirkkolain erityisen säätämisjärjestyksen
            vuoksi.
         
         
         
       
      
         
         Kaj Turunen /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä on hallituksen
            esitys kirkkolain muuttamisesta. Tässä yhteydessä haluaisin
            nostaa esille erään epäkohdan, mikä maassamme
            vallitsee: Yrityksiltä peritään kirkollisveroa,
            ja yritykselle varsinaisesti ei ole mitään vastinetta
            tälle verolle. Yritykset eivät myöskään
            voi erota kirkosta. Tässä yhteydessä tähän
            asiaan ei varmaan voi puuttua, mutta jatkossa ehkä kannattaisi miettiä sitä,
            olisiko kirkollisvero yrityksille vapaaehtoinen.
         
         
       
      
         
         Ilkka Kantola /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Yritän muistaa palata tuohon yritysten
            kirkollisveroasiaan puheeni lopussa, mutta yritän kuitenkin
            edetä käsikirjoituksen mukaan sitä ennen.
         
         
         Arvoisa puhemies! 90-luvulla kirkossa toteutettiin valtava kirkkolakiuudistus,
            jota oli valmisteltu 80-luvun alkupuolelta saakka, vähintäänkin.
            Tässä kirkkolakiuudistuksessa kirkkoa normittava
            lainsäädännöllinen normisto
            jaettiin kolmeen osaan, nimittäin varsinaiseen kirkkolakiin, sitten
            kirkkojärjestykseen ja kirkon vaalijärjestykseen.
            Näistä kolmesta erillisestä asiakirjasta kaksi
            jälkimmäistä, kirkkojärjestys
            ja kirkon vaalijärjestys, ovat normistoa, jonka sisällöstä kirkolliskokous
            itse voi päättää. Siis niitä normeja
            ei tuoda hallituksen tai eduskunnan vahvistettavaksi, ne ovat kirkon
            sisäisiä normeja.
         
         
         Kirkkolain, niin kuin täällä jo hyvin
            valiokunnan puheenjohtaja kuvasi, käsittely menee niin, että kirkolliskokous
            valmistelee kirkkolain muutosesitykset, jotka sitten tuodaan valtioneuvoston
            käsittelyyn, ja ne tulevat hallituksen esityksenä tänne,
            kuitenkin niin, että eduskunta voi vain hyväksyä tai
            hylätä kirkolliskokouksen alun perin valmistelemat
            kirkkolain muutosesitykset.
         
         
         Tuossa kirkkolain kokonaisuudistuksessa silloin 90-luvulla — lakihan
            tuli voimaan vuoden 94 alusta — ratkaistiin kirkon virkasuhteita,
            työsuhteita koskeva säännöstö niin,
            että ne sijoitettiin pääosin sinne kirkon
            omaan säännöstöön, kirkkojärjestykseen,
            ja niin ne jäivät hyvin pieneltä osin
            vain kirkkolain sisälle. Sen jälkeen yhteiskunnassa
            on tapahtunut kehitystä hyvin paljon, on tapahtunut perustuslakiuudistus
            ja sitten virkamieslainsäädännössä ja
            työoikeudessa tapahtunut valtavaa kehitystä tässä maassa.
            Siitä syystä, nimenomaan perustuslakiuudistuksenkin takia,
            kirkossa vuosia sitten käynnistettiin tämä valmistelu,
            jotta saadaan virkamieslainsäädännön
            modernisaatio ja saadaan nämä säännökset lain
            tasolle, niin kuin perustuslaki edellyttää. Tämä esitys
            on tulos siis hyvin pitkästä valmistelusta ja
            liittyy siihen, että perustuslaissa on säädetty,
            että virkasuhteista pitää säätää lailla.
         
         
         Mikä on ollut taustana kirkon virkasuhteita määrittelevälle
            normistolle pitkässä juoksussa, siihen haluaisin,
            arvoisa puhemies, hieman viitata. Kirkon virkasysteemissä on
            useita virkoja. Ennen muuta papinvirat, kirkkoherran virka ja vakinaisen
            papin virka, kappalaisen virka ovat sellaisia, jotka ovat suomalaisessa
            yhteiskunnassa poikkeuksellisen vahvalla virkasuojalla varustettuja
            virkoja. Muistan, kun opiskelin teologiaa toisten kanssa, niin silloin
            jo todettiin yhtenä ammatti-identiteettiin liittyvänä asiana,
            että jos pyrkii kappalaisen virkaan ja pääsee
            siis vakinaisen papin virkaan, niin sitten on paikassa, josta ei voida
            millään keinoin erottaa, jos pysyy jotenkin terveenä eikä lähde
            rötöstelemään.
         
         
         Mutta siis papin virkasuhde on ollut tavattoman vahvasti turvattu.
            Tämän taustana on, näin olen ymmärtänyt,
            kirkon hengellinen tehtävä. Sen tehtävän
            erityisluonne ja tausta tulee siis vuosisatojen takaa ajatuksesta,
            että kun pappi toimii saarnaajana, julistaa Jumalan sanaa,
            niin hänen asemansa tulee olla mahdollisimman riippumaton,
            että hänellä on itsenäinen asema
            sen sanan julistamisen työssä. Tämä vahva
            virkasuhde on turvannut siis ikään kuin sitä,
            että pappi voi vapaasti, itsenäisesti toteuttaa
            omaa varsinaista hengellistä työtehtäväänsä.
            Tässä papin riippumattomuudessa sananjulistajana
            on jokin analogia toimittajan journalistiseen vapauteen, jota niin
            ikään on pidetty hyvin tärkeänä asiana,
            vaikka toimittajallakin yleensä on oma työnantaja
            tai tilaaja, joka voi sitten säännellä toimittajan
            työsuhteen turvaa. Mutta tämä on siis
            pitkä vuosisatainen historia, jonka perusteella papin virkasuhde
            pitkään on ollut hyvin turvattu, ja tätä teologista
            argumenttia on myös käytetty sitä vastaan kymmenien
            vuosien kuluessa, että pappien, kirkkoherrojen tai vakinaisten
            pappien virkasuhteen pitävyyteen jollakin tavalla puututtaisiin.
         
         
         No, nyt tämän modernisaation myötä tämä tapahtuu,
            ja se on tietysti tervetullut kehitys kirkon piiriin, jossa työelämä kuitenkin
            hyvin suurelta osin tapahtuu samoin ehdoin, samoin lainalaisuuksin,
            samassa vuorovaikutuksessa yhteistyötä, yhteisiä tavoitteita,
            yhteisiä pelisääntöjä noudattaen.
            Näin tulee toimia tietysti kirkonkin työelämässä,
            ja nyt tämä virkasuhdelainsäädännön uudistus
            antaa siihen välineitä niille, jotka työtä johtavat
            ja jotka työsuhteisiin lähtevät.
         
         
         On kokemuksia eri hiippakunnista ja seurakunnista siitä,
            että siellä vakinaisen papin virassa oleva, nimenomaan
            kirkkoherra, saattaa muodostua vuosien ja vuosikymmenten kuluessa
            tapaukseksi, joka käytännössä sabotoi
            koko seurakunnan elämän niin, että melkein
            kaikki muut seurakunnan työntekijät siellä vaihtuvat,
            mutta kirkkoherraa sieltä ei tuomiokapituli, ei kirkkoneuvosto,
            ei kirkkovaltuusto voi siirtää toiseen tehtävään,
            ei voi lopettaa hänen virkasuhdettaan. Tilanteet voivat
            muodostua hyvinkin kohtuuttomiksi myös tällaisen
            työntekijän tai viranhaltijan kannalta. Ainoa
            keino käydä kritikoimaan ja yrittämään
            hänen siirtoaan pois työtehtävästään,
            virastaan, on joko kurinpitomenettely, jos siihen on perusteita,
            tai sitten se, että voidaan jollakin tavalla todeta, että hänen
            terveytensä ei riitä viran hoitamiseen. Tällaisia
            prosesseja on harjoitettu eri hiippakunnissa eri tavoin, yleensä ne
            eivät johda kenenkään kannalta hyviin
            lopputuloksiin. Ne eivät ole kohtuullisia normaalin asioiden
            käsittelyn kannalta, eivät ole kohtuullisia työnjohdon
            eivätkä työntekijän, viranhaltijan
            kannalta.
         
         
         Nyt tällaisiinkin tilanteisiin tulee oikeita välineitä ja
            ne tavallaan väärät, hyvinkin hankalat
            ja inhimillisesti kuormittavat välineet poistuvat, kun
            kurinpitomenettely, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja äsken
            totesi, poistuu tämän virkasuhdelainsäädännön
            uudistamisen myötä ja sen tilalle tulee normaali,
            tervejärkinen irtisanomismenettely, jossa on tietysti työntekijän,
            viranhaltijan kannalta kaikki ne oikeusturvavälineet, jotka
            irtisanomismenettelyssä nykyisen virkamieslainsäädännönkin
            mukaan tulee olla.
         
         
         Eli katson, että tämä on hyvin merkittävä uudistus:
            Päästään irti sellaisesta kohtuuttomasta, ajoittain
            hyvin suuria vaikeuksia aiheuttaneesta virkakäsityksestä ehkä myös
            kirkon piirissä. Siirrytään normaalien
            työelämän pelisääntöjen
            piiriin.
         
         
         Valiokunta on kiinnittänyt huomiota joihinkin puutteisiin
            kirkolliskokouksen ja siten maan hallituksen esityksessä.
            Täällä on eräs kohta, johon
            toivoisin, että, valiokunnan puheenjohtaja, joka on paikalla,
            voisitte vastata, kun täällä todetaan,
            että "hallintovaliokunta pitää oikeusturvan kannalta
            epätyydyttävänä hallituksen
            esitykseen sisältyvää muutoksenhakukieltoa" — koskee
            siis virkasuhteeseen valitsemista ja siihen liitettyä, tässä esityksessä olevaa
            muutoksenhakukieltoa — "ja pitää asianmukaisena,
            että eduskunnalle annetaan erillisen valmistelun pohjalta
            lakiehdotus sanotun kiellon poistamiseksi kirkkolaista". Jos oikein
            ymmärrän tämän tekstin, niin
            tämä viesti menee kirkolliskokoukselle, jonka
            tällainen esitys tulisi valmistella. Siis maan hallitus
            ei voine valmistella kirkkolain muutosesitystä, vaan täytyy
            hakea vauhtia kirkolliskokouksesta. Mutta onko tulkintani oikea
            tässä yhteydessä?
         
         
         Aivan lopuksi, arvoisa puhemies, tähän kysymykseen
            yritysten kirkollisverotuksesta. Suomessahan ei ole pitkään
            aikaan ollut yritysten kirkollisveroa. Se on sellainen urbaani legenda, joka
            edelleen elää ja jolle oli perusteet vuosia, ehkä vuosikymmeniä sitten.
            Tällä hetkellä yritykset osallistuvat
            evankelisluterilaisen kirkon ja ortodoksisen kirkon toiminnan rahoitukseen
            sen takia, että valtioneuvosto ja viime kädessä eduskunta
            päättää tästä yhteisöveron
            tuoton käyttämisestä: kuinka paljon yhteisöveron
            tuotosta valtio käyttää itse, kuinka
            paljon yhteisöveron tuotosta osoitetaan kunnille ja kuinka
            paljon yhteisöveron tuotosta valtiovallan päätöksin
            siirretään seurakunnille. Yritykset maksavat veroa,
            yhteisöveroa, se kertyy valtion kassaan, ja siitä sitten
            maksetaan sekä kunnille että seurakunnille yhteisövero.
            Tästä on kysymys tänä päivänä,
            ja tämä on tietysti sitä, että yhteisöt
            osallistuvat seurakuntien, kirkon toiminnan rahoitukseen tätä kautta, mutta
            yritysten kirkollisverosta ei ole kysymys.
         
         
       
      
         
         Pirkko Mattila /ps:
            		
         
         
         Kiitoksia edustaja Kantolalle ensinnäkin tästä historiallisesta
            katsauksesta, mitä kirkkolainsäädännössä on
            tapahtunut.
         
         
         Jos nyt oikein ymmärsin tuon kysymyksen, niin tässä hallintovaliokunta
            on kiinnittänyt huomiota kokonaisuudistuksen linjauksiin
            sikäli, että mallina on käytetty valtion
            virkamieslain ja kunnallisen viranhaltijalain säännöksiä ja
            on haettu sitä samaa linjaa myöskin tästä muutoksenhakukiellosta.
            Mutta kun me emme voi täällä muutosesityksiä tehdä,
            niin tässä on sitten jäänyt ainoaksi
            tieksi evästää kirkolliskokousta tästä asiasta,
            ja sitten kirkolliskokous tekee siitä omat johtopäätöksensä,
            näkevätkö he tässä vaiheessa tämän
            kokonaisuudistuksen kannalta tarpeelliseksi tehdä tämän
            muutoksenhakukiellon muutoksen.
         
         
       
      
         
         Kaj Turunen /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustaja Kantola, ei ole sillä väliä,
            millä tavalla vero kannetaan. Se oli aikaisemmin kirkollisvero,
            nyt se maksetaan yhteisöverosta kirkolle. Sillä on sellainen
            vaikutus, että tietenkin, kun osa yhteisöverosta
            osoitetaan johonkin, sillä on yhteisöveroa korottava
            vaikutus sen verran juuri, mitä siitä menee.
         
         
         Tässä tulee vapaaehtoisuus, joksi haluaisin
            tämän muuttaa, Suomessakin on sellaisia tilanteita,
            että on yrityksiä, joitten omistajat ovat eri
            uskontokuntaan kuuluvia. Meillä on pikaruokapitserioita
            ja tämäntyyppisiä aika paljon, ja näiden omistajat
            joutuvat maksamaan yhteisöveronsa kautta heidän
            mielestään vääräuskoisille.
            Tämä ei ole se ongelman ydin, josta haluan puhua,
            mutta johtaa muun muassa tämäntyyppisiin tilanteisiin.
            Tämä ongelman ydin on se, että yritykset
            eivät voi vapautua tästä verosta, joka
            menee kirkolle.
         
         
       
      
         
         Ilkka Kantola /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ymmärrän hyvin, tämä on
            hankala kysymys. Kirkon puolelta, näin ymmärrän,
            on myös pohdittu, millä tavalla tästä voisi
            tulla johdonmukaisempi, että näitä tämäntyyppisiä keskusteluja
            ei tarvitsisi tavallaan käydä, että kukaan
            ei joutuisi kokemaan, että hän vastoin tahtoaan
            rahoittaa sellaista uskonnollista toimintaa, jota hän ei
            halua tukea.
         
         
         No, nyt eduskunnassa tehtiin 2000-luvun alkupuolella hyvin merkittävä päätös,
            joka on päinvastainen siinä pitkässä kehityksessä,
            jossa kirkon ja valtion välisiä suhteita on höllennetty
            ja otettu etäisyyttä. On purettu erilaisia asioita:
            tuomiokapitulit itsenäistyivät taloudellisesti,
            piispojen nimitys poistui tasavallan presidentiltä jne. Tätä tapahtui
            1990-luvun lopulla ja 2000-luvun puolella.
         
         
         Mutta 2003 tuli voimaan uusi hautaustoimilaki. Eduskunnan säätämässä hautaustoimilaissa
            luterilaisille
            seurakunnille asetettiin velvoite huolehtia kaikkien, myös
            kirkkoon kuulumattomien, hautaamisesta ja osoittaa hautapaikka lähtökohtaisesti
            samalla hinnalla kuin seurakunnan jäsenille. Siinä yhteydessä myös
            velvoitettiin evankelisluterilaiset seurakunnat järjestämään tunnustuksettomia
            hauta-alueita niitä paikkakunnalla asuvia ihmisiä varten,
            jotka eivät halua, että heidän omaisensa
            tulee haudatuksi siunattuun maahan, kirkon hautausmaahan. Tästä sovittiin, ja
            tämä velvoittaa seurakuntia uudessa hautaustoimilaissa.
         
         
         Tämän lain laatimisen yhteydessä kirjattiin mietintöön
            myös valtiovallan puolelta vastaava sitoumus, hyvinkin
            epämääräinen, mutta siinä yhteydessä mainittiin
            yhteisövero-osuus yhtenä mahdollisena tapana,
            jolla valtio osallistuu tämän kaikkia koskevan
            hautaustoimen rahoitukseen. Hautaustoimihan on yhteiskunnallinen asia.
            Ei voida ajatella, että olisi jotenkin itsestään
            selvää, että uskonnolliset yhteisöt
            hoitavat kaikkien ihmisten hautaamisen. Yhteiskunnan on huolehdittava
            siitä, että hautaaminen jollakin kohtuullisella
            tavalla tapahtuu.
         
         
         Mutta tämä on päinvastainen kehitys,
            jolla on argumentoitu nyt viime aikoina yhteisöveron jatkamisen
            puolesta. Tätä keskustelua varmasti käydään
            jatkossakin.
         
         
       
      
         
         Pirkko  Mattila  /ps:
            		
         
         
          Edustaja Kantola otti esille tuon hautaustoimilain, siihen
            muistaakseni 17 luvun muutos on juuri käsitteillä hallintovaliokunnassa
            koskien hautausmaksuja.
         
         
         Mutta toinen asia, mihin nyt vielä henkilökohtaisella
            tasolla haluan kiinnittää huomiota, on se, että nyt
            kun tulee mahdollisuus irtisanoa virasta tuotannollisilla syillä ja
            meillä on tulossa aika isot kuntauudistukset ja seurakunnat
            sitten yhtyvät kuitenkin kuntien mukana, niin meillä seurakunnan
            viranhaltijoilla ei ole samanlaista suojaa kuin kunnan viranhaltijoilla
            tällä hetkellä on, näillä johtavilla
            virkamiehillä. Eli tietysti kuntalain uudistuksessa minä toivon,
            että tähän kiinnitetään
            sitten huomiota, ja ehkä kirkolliskokous myöskin
            osaltaan valvoo etua tässä asiassa.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.