7) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi maankäyttö-
ja rakennuslain muuttamisesta
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Muutama sana tästä esityksestä,
joka liittyy tuulivoimaan ja tuulivoiman rakentamiseen, joka on
ollut kovasti esillä.
Tämän hallituksen esityksen tavoitteenahan on
edistää yksittäisten tuulivoimaloiden
rakentamista säätämällä erityinen
poikkeusmenettely, jonka mukaan vaikutuksiltaan merkittävänä rakentamisena
ei pidetä tuulivoimalarakentamista asemakaavassa teollisuus- tai
satama-alueeksi osoitetulla, jo rakennetulla alueella. Muilta osin nämä poikkeamisen
edellytykset säilyvät kuitenkin ennallaan, eli
poikkeaminen ei saa aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle
tai alueiden käytön muulle järjestämiselle
taikka vaikeuttaa luonnonsuojelutavoitteiden tai rakennetun ympäristön
suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.
Ympäristövaliokunta haluaa tässä nyt
korostaa, että tämä harkinta on ensinnäkin
oikeusharkintaa. Sen sijaan, jos edellytykset poikkeamiselle ovat
olemassa, poikkeaminen voidaan myöntää,
eli tältä osin kysymys on tarkoituksenmukaisuusharkinnasta.
Lakiehdotuksen maankäyttö- ja rakennuslain
172 §:n uuden 3 momentin mukaan vaikutuksiltaan
merkittävänä rakentamisena ei pidetä tuulivoimalan
rakentamista asemakaavassa teollisuus- tai satama-alueeksi
osoitetulle, jo rakennetulle alueelle. Hallituksen esityksen perustelujen
mukaan kysymykseen voisi tulla yhden teollisen kokoluokan tuulivoimalan
raken-taminen ottaen huomioon yhteensovittamistarvealueen asemakaavan
pääkäyttötarkoituksen mukaisen
toteutuneen maankäytön kanssa.
Ympäristövaliokunta haluaa tässä korostaa tarvetta
poistaa mahdollinen tulkintaristiriita pykäläehdotuksen
ja perustelutekstin välillä painottamalla, että pykälän
sanamuotoa ei tule tulkita siten, että se kaikissa oloissa
rajaa poikkeamismahdollisuuden yhteen tuulivoimalaan. Kysymykseen
voi siten tulla yhden tai useamman tuulivoimalan rakentaminen. Myös
talousvaliokunta on omassa lausunnossaan pitänyt perusteltuna,
ettei poikkeamismenettelyä rajattaisi yhteen voimalayksikköön.
Ympäristövaliokunta korostaa, että koska
poikkeamisen edellytyksiä ei muilta osin muuteta, vaaraa
liian väljästä tulkinnasta ei ole. Poikkeamisen
edellytysten täytyy aina olla muilta osin käsillä,
jotta tarvetta poikkeamiselle edes voidaan harkita. Tuulivoimalan rakentaminen
edellyttää aina myös rakennuslupaa, jonka
myöntämisen edellytyksistä asemakaava-alueella
säädetään maankäyttö- ja
rakennuslain 135 §:ssä. Valiokunta haluaa
korostaa, että joka tapauksessa on kysymys aina tapauskohtaisesta
harkinnasta.
Selvitysmies Tarastin ehdotuksessa, johon hallituksen esityskin
perustuu, poikkeaminen olisi ulotettu teollisuus- ja satama-alueiden
lisäksi kaivosalueille. Myös talousvaliokunta
on lausunnossaan esittänyt harkittavaksi, voitaisiinko poikkeusta
soveltaa myös kaivos- ja jätteenkäsittelyalueille.
Ympäristövaliokunta omalta osaltaan on selvittänyt
poikkeuksen laajentamismahdollisuutta todeten, että tässä yhteydessä laajennusta
ei ole mahdollista tehdä, sillä se voi johtaa ristiriitaan
esimerkiksi kaivoslain kanssa, joka rajaa kaivosalueen käyttömahdollisuuksia.
Valiokunta korostaa, että jatkossa tulee selvittää, onko
poikkeamisen rajaaminen teollisuus- ja satama-alueisiin
perusteltua, sekä mahdollisia lainsäädännön
muutostarpeita poikkeusmahdollisuuden laajentamiseksi kaivos- ja
jätteenkäsittelyalueille. Ja tässä on
yksi sellainen, joka kannattaa muistaa: Kun puhutaan kaivosalueista,
niin on kaivosalueita ja kaivosalueita. Osa kaivosalueista on jopa
melkeinpä keskellä kaupunkia, kuten esimerkiksi
Kemissä, ja se, että tässä kategorisesti
olisi kirjattu, että "myös kaivosalueille" (Markus
Mustajärven välihuuto) — juu, ja monessa
muussakin paikassa — ei siitä syystä,
että ne kaivokset eivät ole aina jossakin syrjässä ja
sivussa, tässä yhteydessä ollut mahdollista.
Valiokunta pitää olennaisena, että poikkeusmenettelyäkin
käytettäessä on noudatettava kuulemista
koskevia säännöksiä maankäyttö- ja
rakennuslain 173 §:ssä. Naapureille ja
muille, joiden oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa, on
tiedotettava ja on varattava tilaisuus kirjallisen muistutuksen
tekemiseen. Myös laajempi kuuleminen maankäyttö- ja
rakennusasetuk-sen 86 §:n 1 momentin mukaisesti
voisi tulla kysymykseen.
Nyt kannattaa muutama luku vain nostattaa ylös siten,
että osataan arvioida, mistä tuulivoimalarakentamisessa
on tällä hetkellä kyse. Näyttäisi,
että näitä varauksia, erilaisia valmiuksia,
on olemassa noin 5 300 megawattiin kokonaistehoa, mikä tarkoittaa
maa-alueilla noin 1 700:aa tuulivoimalaa ja merialueilla
noin 1 300 megawatin kokonaistehoa, mikä on noin
450 tuulivoimalaa. Puhutaan reilusta, yli 2 000:n menevästä tuulivoimalan
rakentamisesta. Ja jokaisessa maakunnassa itse asiassa on erilaisia
hankkeita liikkeellä siihen suuntaan, niin että näitä lupia
tulee eteen nyt valtava määrä, ja katsotaan
nyt, miten niitten kanssa käy.
Valiokunta kuitenkin katsoo, että hallituksen esitys
edistää tuulivoimalarakentamista omalta rajatulta
osaltaan, ja pitää siksi esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena edellä mainituin perustelutekstein.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tuulivoiman tavoite 9 terawattituntia
vuoteen 2025 ja jo viisi vuotta aikaisemmin ollut 6 terawattituntia
tarkoittavat 1 200:aa uutta tuulivoimalaa. Jos tätä lakiesitystä katsoo,
niin vaikutukset ovat aika pienet, mutta kaikki ne, mitkä edistävät
tuulivoiman rakentamista, ovat parannusta nykytilanteeseen. Jos
ja kun tällä voidaan edesauttaa lisärakentamista
jo valmiiksi rakennettujen alueiden osalta siellä, missä tuulivoimaa
monesti jo tälläkin hetkellä on, niin
se on se tavoite.
Ympäristövaliokunta on ottanut huomioon lausunnossaan
talousvaliokunnan näkemykset siitä, että toivomme
tämän tulkinnan siitä, mikä on
teollisuusaluetta, voivan laajentua myöskin vaikkapa kaivosteollisuuden
alueelle, ei tietenkään pelkästään
maan sisällä oleviin kaivoksiin, joissa ei mitään
tuotantoa ole siinä maan pinnalla, mutta niihin alueisiin,
joilla iso alue on jo käytössä. Kun siellä tarvetta
myöskin energialle on runsaasti, niin miksipä siellä ei
voisi sitten myöskin olla tuulivoimaa samalla. Samoin kaatopaikat,
jotka tällä hetkellä seisovat täysin
tyhjillään ja niin, että niille ei voida
muuta käyttöä enää harkita,
voisivat toimia myöskin sitten tuulivoimapuistoina tai
niiden alueiden mahdollistajana.
Tässä talousvaliokunnan ajattelu lähti
siitä, että tehtäisiin pykälämuutos,
mutta jos ja kun se saadaan hoidettua tällä tulkinnalla,
joka oli jäänyt lakia kirjoitettaessa hieman epämääräiseksi, että puhutaan
tuulivoimasta eikä puhuta vain tuulivoimalasta, niin asia
on hoidossa.
Toinen kysymys varmaan sitten on, onko merkittävä rakentaminen,
mikä tuli asiantuntijakuulemisissa myöskin esille,
aina semmoinen, joka arvioidaan erikseen, koska myöskin
Tuulivoimayhdistys muistaakseni otti kantaa, että nyt ollaan
heikentämässä tuulivoiman rakentamista sinne.
Jos kaikki rakentaminen määritellään
hyvin merkittäväksi rakentamiseksi, niin nykyisetkään
mahdollisuudet niihin eivät sitten enää anna valtuuksia.
Mutta pieni askel hyvään suuntaan.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kyllähän tämä tuulivoimarakentaminen
on melkein verrattavissa kaikkeen muuhunkin energiarakentamiseen.
Jos rakennetaan vesivoimaa, niin sitä vastustetaan, ja
jos rakennetaan ydinvoimaa, sitä vastustetaan, ja jos rakennetaan
turvevoimaa, sitä vastustetaan, ja jos rakennetaan kivihiilivoimaa,
sitä vastustetaan. Ei oikeastaan sellaista energiamuotoa
ole syntynytkään, ettei sille jotakin vastustusta
syntyisi, osin hyvin ymmärrettävistä syistä,
koska sen vaikutteet ovat moninaisia.
Tähän liittyen tuulivoimaan liittyy tietenkin monta
mielikuvaa. Nykyisin nämä isot teolliset yksiköt
alkavat olemaan todella massiivisia ison kokoluokan kapistuksia,
joiden paikatkin pitää sitten todella tarkkaan
määritellä. Mutta niin kuin edustaja
Paatero sanoi, tuolla perustelutekstillä yritettiin nyt
selkeyttää tätä tilannetta niiltä osin, että se
tulee näissä tietyissä paikoissa mahdolliseksi,
myös useamman rakentaminen, koska se vaatii sen rakennusluvan
aina per yksikkö. Sitten toisaalta, kyllähän
tähän liittyy sekin ongelma, joka on tiedostettu,
että jollakin teollisuusalueella — otetaan nyt
Rautaruukin alueella — saattaa tuulivoimalan melun mittaaminen
tulla ongelmaksi, mikä vaikuttaa siihen luvittamiseen.
Joka sillä alueella on käynyt, voi tietenkin vähän
ihmetellä, onko se nyt aiheellinen perusta vai eikö se
ole aiheellinen perusta. Siellä melua kyllä riittää ja
kaikenlaista muutakin meteliä. Kyllä tässä on
tätä hienosäätämistä,
niin että oikeasti sitä rakentamisvauhtia saadaan
nopeutettua, koska tuulivoimala nyt on strategisesti valittu tietyksi
painopistealueeksi energiapolitiikassa.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tuuliolot Suomessa ovat hyvin erilaiset kuin
monessa muussa maassa, ja kun Suomessa tehtiin tämä Tuuliatlas,
niin todettiin, että kyllähän täältäkin löytyy
tuulisia paikkoja ja tietyissä kerroksissa, mutta useimmat
näistä tuulisista paikoista on jo kaavoitettu
tai muuta vastaavaa, niin että sinne ei voida niitä voimaloita
perustaa. Senpä takia pitäisikin perustaa niitä pienimuotoisia
alueille, joilla ei edes niin paljon tuulekaan, joten kyllä se on
aika arvokasta energiaa, jota näin saataisiin Suomessa
tuotettua. Niin kuin tässä on mainittu, aikamoisiin
vaikeuksiin on myöskin sitten törmätty,
kun on niitä pieniäkin tuulivoimalayksiköitä ryhdytty
rakentamaan. Hiukka kyllä pelkään tätä — kun
Saksassa lähdettiin hyvin innokkaasti tuulivoimaa hyödyntämään,
niin siitä tuli aikamoinen menoerä valtiolle.
Sitten on nyt törmätty siihen, että aina
ei tuule. Suomessa esimerkiksi on pakkaset, silloin ei tuulivoimaa
voida hyödyntää, koska silloin ei tuule,
tai jos tuulee liian kovasti, niin silloinkaan ei voida tuulivoimaa
käyttää, koska nämä voimalat
menevät rikki. Senpä takia tarvitaan niin Suomessa
kuin Saksassakin säätövoimaa, ja silloin se
tarkoittaa kivihiilen lisäämistä, ja
lopulta tulos on se, että onko tällä tuulivoiman
tulolla sitten kuitenkaan pystytty vähentämään
näitä hiilidioksidipäästöjä,
mihin on alkujaankin pyritty.
Minun mielestäni tuulivoiman hyödyntäminen
Suomessa on hyvin problemaattinen asia, ja sitä pitäisi
kyllä aika tarkasti tarkastella, ennen kuin lähdetään
mittaviin investointeihin eteenpäin.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Minusta edustaja Lipponen puhui hyvin ja
perusteli kantansa hyvin. Olen seurannut entisenä Kemijärven
kaupunginvaltuutettuna keskustelua tuulivoimasta hyvinkin tarkoin.
Kemijärvellähän syntyi tilanne, että siellä oikeastaan
koko järvialueen läheiset vaarat ja tunturit yritettiin
kaavoittaa tuulivoimalle, ja se, mikä herätti
siellä pahaa verta, oli, että kun tämä tuulivoima
kuitenkin on ylikompensoitu, niin se on saanut liikkeelle kaikenkarvaiset
sijoittajat, myöskin semmoiset sijoittajat, joiden taustat
eivät kestä, ja kyseessä kuitenkin on
tietyssä tilanteessa täysin pomminvarma sijoitustoiminta.
Kun maailma muuten on taloutensa suhteen hyvin epävakaa
ja varmoja sijoituskohteita on lopultakin vähän, niin
tämä on saanut liikkeelle semmoisia toimijoita,
jotka näkevät enemmänkin sen rahastamisen
mahdollisuuden kuin että heillä olisi aito pyrkimys
edistää tuulivoimaa.
Totta kai semmoisissa kohteissa, joissa ei ole maisema- tai
muuta haittaa, turhat hallinnolliset, lainsäädännölliset
esteet ja kaavoitukselliset esteet pitää kyetä raivaamaan
pois ja sillä lailla edistää tuulivoimaa.
Mutta on yksioikoista sanoa, että tuulivoima on aina hyvästä ja
sitä pitää hinnalla millä hyvänsä edistää.
Vaikka ympäristökysymykset ja vaihtoehtoinen hajautettu
energiantuotantomalli ovat minullekin läheisiä,
niin tuulivoiman suhteen olen kyllä tullut kaiken kaikkiaan
kriittisemmäksi kuin aiemmin.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Näinhän se on, niin
kuin sanoin, ettei oikein mitään sellaista energiantuotantomuotoa ole,
joka on ongelmaton, tähän kaikkeen liittyy ongelmia.
Kyllä minä nyt olen kanssa hahmottanut itselleni
ainakin sen, että ei tuulivoima... Tällä hetkellä jos
puhutaan, että tuleva takuuhinta on reilu 100 euroa, megawattituntihinta,
ja kun kumminkin pyritään, esimerkiksi siinä ydinvoimalahankkeessa,
jos olen oikein ymmärtänyt, hintaan, joka on 40
euroa megawattituntihinta, siinä on melkoinen ero, jolloin
siitä äkkiä tulee tietenkin houkutteleva
rahoituskohde. Voi välillä ihmetellä,
mihin ne ihmiset niitä sijoituseurojaan panee. Tämähän
tuntuisi olevan kohtuullisen varmaa bisnestä, jos siellä on
takuuhintajärjestelmä olemassa, jossa tuotantokustannuksista maksetaan
reilu kaksinkertainen hinta siihen nähden, mitä sitä energiaa
jossakin muussa tuotantomuodossa saadaan toimitettua.
Mutta se iso kuva tässäkin asiassa oli se,
että lähdettiin liikkeelle siitä, että tulee
tämmöisiä tuulivoimakeskittymiä,
niitä ei tule sinne tänne, joka puolelle. Tämä lakiesitys,
joka meillä tällä hetkellä on
käsittelyssä, on nimenomaan tätä koskeva:
se on poikkeus, silloin kun ja jos sitä tuonnekin teollisuusalueelle
rakennetaan. Sitten tämä poikkeamismahdollisuus
annetaan nimenomaan, mihin edustaja Mustajärvikin viittasi,
jo rakennetulle alueelle.
Sen verran vielä edustaja Lipposelle, että päinvastoin
kuin monesti luullaan, ei pakkasella välttämättä tyyntä ole,
kyllä se tuuli myös silloin liikkuu. Meillä on
näistä asioista paljon mielikuvia, jotka eivät
ole ihan realistisia.
Mutta kyllä se iso keskustelu kannattaa käydä — koska
puhutaan valtavista rahamääristä, mitä me
käytämme energiatukeen — onko se sitten tuulta
tai jotakin muuta kotimaista.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Haluaako edustaja Lipponen vastauspuheenvuoron vai varsinaisen
puheenvuoron? Minulle on tämä vähän
epäselvää. (Päivi Lipponen:
Vastauspuheenvuoron!) — No, annetaan se vastauspuheenvuoro.
Olkaa hyvä, edustaja Lipponen.
Päivi Lipponen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minun ensikohtaamiseni tuulivoiman kanssa
oli Muoniossa. Siellä oli todellakin ne myllyt pystytetty,
ja minä sitten kysyin, kun oli hyvin tuulista, että miksi
nämä myllyt eivät pyöri, ja
siellä vastattiin, että kun on niin kovin tuulista,
niin sen takia, ne menevät rikki, jos niitä käytetään
tuulisella kelillä.
Sitten toinen asia oli se, että he kertoivat, että oli
suunniteltu, että nämä myllyt kyllä toisivat Muonioon
tarvittavan virran, mutta ongelma on se, että myöskään
pakkasella ne eivät pyöri. Eli oli osoittautunut,
että tämä investointi, ainakaan niitten
asiantuntijoiden kertoman mukaan, ei ollutkaan ollut mikään
valtava menestystarina.
Eli aikamoisia ongelmia on näissä, ja sen
takia minä olen miettinyt, että jos Suomessa ei
ole alueita enää käytettävissä,
joilla olisi hyvin tuuliset ja otolliset olosuhteet tuulivoiman
hyödyntämiselle, niin pakkoko meidän
on sitten niin vahvasti mennä tuulivoimaenergiaan. Me voimme tehdä muiden
alueiden ja valtioiden kanssa yhteistyötä vaikka
aaltoenergiassa, vaikka Chilessä, jossa on sitä aaltovoimaa
saatavissa — tehdään kehitys- ja yhteistyötä ja
kehitetään aaltoenergiaa. No, se ei tietenkään
vastaa meidän uusiutuvien haasteeseemme, mutta meillä on
myöskin sitten mahdollisuus kehittää biopolttoaineita ja
hakea tämäntyyppisiä ratkaisuja täällä Suomessa.
On oltava mukana (Puhemies koputtaa) siinä teknologisessa
kehityksessä, kun haetaan ratkaisuja näihin globaaleihin
ongelmiin, mutta sitten myös katsottava näitä maantieteellisiä oloja,
niin että jos täällä kerran
ei tuule eikä täällä ole hirvittävästi
aaltoja, niin silloin kannattaa tehdä vertais- ja kumppanuusyhteistyötä toisten tutkimusyksiköiden
kanssa, joissa sääolot ovat otollisemmat tämmöiseen
teknologiaan.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Edustaja Lipponen, ehkä se varsinainen puheenvuoro
olisi kuitenkin ollut parempi, koska vastauspuheenvuoron maksimikestoaika
on 1 minuutti.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ihan vain, ettei jää vääriä käsityksiä:
Kyllä meillä on maa-alueita, joilla tuulee, ja
vesialueita, joilla tuulee, ja teollisia alueita, joilla tuulee,
ja meillä alkaa olemaan kaavallisestikin sellaiset valmiudet,
että kyllä sitä pystytään
rakentamaan. Mutta sitten tämä rahankäyttö on
se toinen iso kysymys, ja kyllä tuuli minun mielestäni
ihan hyvä vaihtoehto on, edellyttäen, että se
on myös jollakin lailla kannattavaa. Mutta jos siihen pitää hirveästi
valtion rahaa panna, niin sitten kyllä kannattaa todella tarkkaan
miettiä, mihin energiamuotoon se raha laitetaan, mihin
edustaja Lipponenkin viittasi: onko se biopolttoaineet, vai onko
se joku muu tapa sitten tuottaa sitä energiaa.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluan aivan erityisesti kiittää nyt
tässä edustaja Lipposta ja edustaja Mustajärveä erittäin
asiantuntevista ja ennakkoluulottomista puheenvuoroista. Olen itse
kokenut niitä samoja kokemuksia nuorena koululaisena tuolla
Muoniossa, joihin edustaja Lipponen tässä viittasi.
Itse asiassa minun oma ensimmäinen kokemukseni tuulivoimapaikkakunnalla
elämisestä on jo Enontekiöltä aivan
lapsuusvuosilta, ja olen päässyt näkemään varsin
läheltä sitä evoluutiota, jota tuulivoimaloiden
kehitys on ollut.
Kyllä täytyy sanoa, että Muonion
kunta omien elinkeinojensa lähtökohdista teki
viisaasti, kun ei hyväksynyt enää näiden
nykyaikaisten, valtavan kokoisten, lähes 200 metrin pyyhkäisykorkeuteen
yltävien tuulimyllyjen rakentamista sinne kansallismaisemaan
keskelle luontomatkailualuetta, jossa se alueen elinkeinorakenne perustuu
kansainväliseen matkailuun. Syy, miksi matkailijat haluavat
sinne tulla, on se, että he pääsevät
kokemaan olevansa koskemattoman luonnon keskellä. Jos sinne
tämänkaltaista energiantuotantoa rakennetaan,
niin se kyllä pilaisi koko tämän matkailuelinkeinon
mahdollisuuden, puhumattakaan sitten tuulivoiman haitallisuudesta
energiantuotannon kannalta. Tuulivoima kuluttaa valtavasti voimavaroja,
joita joudutaan käyttämään sähköverkon
vahvistamiseen, kun tulee tämänkaltaista, kutsuisin
sitä negatiiviseksi säätövoimaksi,
joka siis tuottaa sähköä silloin, kun
tuulee, elikkä käytännössä milloin
sattuu. Tämän johdosta joudutaan luomaan uutta varavoimakapasiteettia
ja uutta sähkönsiirtokapasiteettia.
Haastaisin kyllä valiokunnan puheenjohtaja Korhosta
vielä tässä keskustelussa pohtimaan sitä,
että kun todella tuulivoimalle asetetaan korkea takuuhinta
ja toisaalta sitten politiikkaa suunnataan siihen suuntaan, että tuulivoimasta tulisi
myös taloudellisesti itsessään kannattavaa, niin
tämähän on ruokkimassa sen kaltaista
kehitystä, jossa ne tahot, joilla on pääomia
sijoittaa tuulivoimaan, saavat joko takuuhinnan kautta veronmaksajien
rahaa suoraan tai sitten sähkönkäyttäjiltä niin
korkeaa sähkön hintaa markkinaehtoisesti, että kaikkein
heikko-osaisimmilla ei ole enää varaa sähköön
siinä määrin kuin me sähkön
tämän päivän arjessa ymmärrämme
tällaisena kotitaloudelle välttämättömänä hyödykkeenä.
Elikkä haastaisin kyllä pohtimaan sitä,
onko tämä nykyinen tuulivoimapolitiikka millään
tavalla ympäristön kannalta tai myöskään
sosiaalisesti kestävää.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Saatoin ehkä ilmaista itseäni
vähän huonosti, mutta näinhän
minä äsken tein nimenomaan. Sitä pitää pohtia,
sitä pitää miettiä, pitää etsiä vaihtoehtoja,
mitä tällä hetkellä on olemassa.
Mutta se on tällä hetkellä hyväksytyn
strategisen linjauksen, energiapoliittisen strategisen linjauksen,
mukaista politiikkaa, joka on tämän salin, taitaapa
olla, yksimielinen linjaus. Mutta kyllähän tilanteet
muuttuvat, olosuhteet muuttuvat, tuotantotavat muuttuvat, kaikki
muuttuu.
Nyt tässä on rakennettu tällainen
rahastusautomaatti tietyllä lailla tietylle yhdelle muodolle tuottaa
energiaa, ja kun se aiheuttaa tiettyjä ongelmia ja ehkä tiettyjä haittatekijöitä,
niin silloin pitää asioita pystyä pohtimaan
uudelleen ja katsoa, onko joku muu tapa tehdä viisaampi
kuin se, jos se pääoma vielä tulee ulkomailta
ja ne mahdolliset hyödyt, mitä se pääoma
tuottaa, valuvat myös ulkomaille. Ei se nyt tunnu, että se
kaikilta osin kaikista viisain taktiikka on. Siitä syystä sanoin,
että tätä pitää pohtia
kyllä.
Heikki Autto /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitos valiokunnan puheenjohtaja, edustaja
Korhoselle tästä pohdinnasta. Kun edustaja Korhonen
totesi, että tämä on aiemmin ollut yksimielinen
politiikka, niin mielestäni alkaa olla korkea aika meidän
uskaltaa käyttää sen kaltaisia puheenvuoroja
kuin tässäkin keskustelussa on nyt käytetty,
niin että todella kriittisesti suhtaudumme siihen, millä keinoin Suomi
pyrkii saavuttamaan sinänsä tärkeän
tavoitteen päästä päästöttömään
energiantuotantoon, päästä enemmän
omavaraiseen energiantuotantoon, jotta vahvistamme kansantalouttamme
keinoilla, jotka ovat ympäristön kannalta todella
kestäviä. Tuulivoima ei sitä ole. Mielestäni tämä täytyy
uskaltaa sanoa ääneen ja lähteä tekemään
sen kaltaisia politiikkamuutoksia, jotka voivat johtaa siihen, että saamme
sillä veronmaksajien eurolla kaikkein eniten päästötöntä kotimaista
energiaa. Sitä saadaan muista lähteistä.
Niitä lähteitä on tässä keskustelussa
jo sivuttu: vesivoimaa, kotimaista metsäbioenergiaa, muita
kehitteillä olevia energianlähteitä tulevaisuudessa.
Yleiskeskustelu päättyi.