Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Vuonna 95 perhetukiuudistuksen jälkeen
tehtiin muun muassa lapsilisiin lamaleikkaus. Veronmaksajain tutkimus
toteaa, että vuosien 94—2001 perhetukipolitiikassa
kaikki perheet ovat hävinneet. Tämän
aloitteen tarkoituksena on hieman parantaa jälkeenjääneisyyttä, eräiltä osin
parantaa tuki jopa paremmalle tasolle kuin vuonna 95, mutta joka
tapauksessa antaa tuntuvaa apua nimenomaan pienten lasten perheille.
Arvoisa puhemies! Äskeinen aloite toteutuessaan toisi
valtion kassaan kolmisensataa miljoonaa markkaa, tai vaihtoehtoisesti
eläisimme vähän terveempinä ja
meistä olisi ehkä vähän vähemmän
kuluja yhteiskunnalle. Siinä mielessä nyt esittelyssä olevan
aloitteen rahoituspohja on kyllä kunnossa, jos halutaan
johdonmukaisesti toimia.
Ennen vuotta 95 pienimmät äitiyspäivärahat, vanhempainrahat,
olivat 80 markkaa kuudelta päivältä laskettuna.
Silloin nykyisellä hallituspohjalla tuota pienennettiin
60 markkaan. Tässä lakiehdotuksessa esitetään,
että nykyisen äitiyspäivärahan
minimimäärä nostettaisiin samalle tasolle
kuin on pienin työttömyyspäiväraha,
työmarkkinatuki. Se merkitsisi sitä, että jos
pienimpiin työttömyyspäivärahoihin
tulevat korotukset astuvat vuodenvaihteessa voimaan suunnitellun kokoisina,
silloin pienimmän äitiyspäivärahan tulisi
olla 113 markkaa. Tätähän maksetaan kuudelta
päivältä. Tällä hetkellä itse
asiassa yllättävän suuri osa äideistä saa
pienintä korvausta. Yli neljäsosa äitiyspäivärahoista
on alle pienimmän työttömyyskorvauksen.
Monissa arvioissahan pienintä työttömyyden ajan
korvausta on pidetty eräänlaisena minimitoimeentulona.
Harva varmaan ihan silläkään tulee toimeen,
mutta sitä on pidetty eräänlaisena lainsäädännön
miniminä. Joku voi sanoa, että lapsilisät
ovat subventiota lapsiperheille, mutta täytyy muistaa,
että pienistä lapsista ja kaikistakin lapsista
on myös lisäkuluja, joita toki lapsilisät
eivät korvaa kuin vain osittain.
Pienimmän päivärahan puitteissa on
erilaisia tapauksia. On jopa niitä, jotka jäävät
työttömyyspäivärahalta ja tippuvat äitiyspäivärahalle — ehkä heitä ei
kauhean paljon ole — on opiskelijoita, vastavalmistuneita,
ilman työpaikkaa olleita, satunnaisesti pätkätyötä tehneitä jne.
Kuten totesin, yli neljäsosa äideistä on
pienimmän päivärahan puitteissa. Käytännössä ensi
vuoden tasolle nostettuna tämä korjaus merkitsisi
270 miljoonan markan menoerää. Summa on aika lailla sama
kuin edellä ehdotetun tupakkaveron korotuksen tuotto, vähän
allekin, tai mikäli ehdotuksemme pörssiverosta
toteutettaisiin, tämä aivan hyvin pystyttäisiin
budjetin tulopohjaa rikkomatta toteuttamaan.
Tässä on mitä suurimmassa määrin
kysymys oikeudenmukaisuudesta ja tasa-arvosta, mitä suurimmassa
määrin kysymys siitä, mitä kaikkein
pienimmällä tulotasolla olevat vanhemmat, äidit,
ovat oikeutetut saamaan erittäin tärkeästä tehtävästänsä,
lasten hoitamisesta. Siksi toivomme, että aloite saisi
valiokunnassa vauhtia ja tulisi toteutettua.
Ed. Saarinen äsken epäili, että jokin
asia saattaa mennä tuleviin hallitusneuvotteluihin. Me maltamme
kyllä odottaa sinnekin asti, mutta toivoisimme, että tämä toteutuisi
aikaisemmin.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Monet niistä 34 000 äidistä,
jotka äitiyslomalle jäätyään
saavat juuri minimiäitiyspäivärahaa,
ovat kokeneet suorastaan loukkaavana sen, että se on alle
puolet siitä, mitä he saisivat ollessaan työttöminä minimityöttömyyspäivärahalla.
Kyllä se väistämättä tuo
mieleen ajatuksen, millä tavoin yhteiskunta arvostaa pienen
lapsen hoitamista. Onko se vähemmän arvokasta
kuin työn odottaminen, työttömänä oleminen?
Ed. Anu Vehviläinen, joka joutui poistumaan eikä ennättänyt
käyttää puheenvuoroa, on jättänyt
oikeuskanslerille kantelun tästä kysymyksestä.
Hän pyytää kantelussaan oikeuskansleria
selvittämään, rikkooko nykyinen leikattu
summa perustuslain niin sanottua heikennyskieltoa eli puuttuuko
se perusoikeussäännöksellä suojattuun
etupiiriin. Mielenkiinnolla odotan, minkälaisen vastauksen
ed. Vehviläinen kantelulleen saa.
Keskustelu päättyy.