19) Laki kunnallisten viranhaltijain ja työntekijäin
eläkelain 16 a §:n muuttamisesta
Pirkko Peltomo /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Aloitteessani ehdotetaan kunnallisten
viranhaltijain ja työntekijäin eläkelain
16 a §:n muuttamista siten, että kunnallisen palohenkilöstön
eläkeikäjärjestelmän valintaoikeus
palautetaan. Valintaoikeuteen tehdyt muutokset toteutettiin hätiköidysti.
Eläkeikä on nykyisin lähtökohtaisesti
kaikilla 65 vuotta. Useimpien nyt virassa olevien eläkeikä on
noussut, monilla jopa useilla vuosilla. Näin kävi
muun muassa kunnalliselle palohenkilöstölle. Toisaalta
ei edes kuvitella esimerkiksi palomiesten työskentelevän
palomiestehtävissä 65-vuotiaiksi. Tällä hetkellä ratkaisematta
oleva ongelma onkin se, miten tämä ristiriita
ratkaistaan.
Palo- ja pelastusalan työn fyysiset, psyykkiset ja
sosiaaliset vaatimukset ovat erittäin korkeita. Hyvää työkykyä edellyttävät
hälytystilanteet, joissa vaaditaan tarkkaa huomiokykyä,
nopeita ratkaisuja sekä varmaa, tehokasta ja nopeaa toimintaa
vaikeissa olosuhteissa. Palomiesten pääasialliset
tehtävät, jotka jokaisen palomiehen tulee hallita,
ovat savusukellus, myrkky- ja kaasusukellus, ensihoito/sairaanhoito,
sairaankuljetus, työskenteleminen erikoisajoneuvon kanssa,
vahingontorjuntatehtävät, suuronnettomuuksiin liittyvät
tehtävät ja virka-apu.
Rouva puhemies! Ongelmat voi kiteyttää kysymykseen,
kuka savusukeltaa, jos juuri kukaan tehtävään
palkatuista ei enää kykene savusukeltamaan. Vaikka
65 vuotta on joissakin ammateissa sopiva eläkeikä,
palomiehen tehtävistä kuusikymppinen ei suoriudu
vaarantamatta kohtuuttomasti sekä omaa että muiden
turvallisuutta. Palomiehen suojavarustus, paineilmalaitteet ja muut työvälineet
painavat keskimäärin 50 kiloa. Niiden kanssa on
selviydyttävä tilanteessa kuin tilanteessa. Kun
savusukellukseen ei enää pysty, palomiehen ura
on ohi. Mikä on yli 55-vuotiaan palomiehen kohtalo, jos
eläkkeellekään ei pääse?
Työterveyslaitoksen vuosina 1996—1999 tekemän
tutkimuksen mukaan ensimmäiset oireet työkyvyn
alenemisesta alkavat näkyä jo 40—45 vuoden
korvilla. Monet palomiehet kitkuttelevat kuitenkin viidenkympin
puoleenväliin, minkä jälkeen työkykyisten
osuus putoaa rajusti. Työterveyslaitoksen tutkimuksen mukaan
savusukellusta vastaaviin ponnistuksiin kykenivät 30-vuotiaista
palomiehistä lähes kaikki, 40-vuotiaista valtaosa
ja 50-vuotiaista enää vain noin puolet. Yli 50-vuotiaita
onkin siirretty helpompiin tehtäviin, muun muassa kuljettajiksi.
Myös valistus- ja palotarkastustehtävät
sopivat ikääntyville palomiehille.
Ongelma on kuitenkin siinä, että ikääntyviä palomiehiä on
enemmän kuin heille sopivia tehtäviä.
Samaan aikaan operatiivisella puolella on miehistöpulaa.
Jo nyt joudutaan ottamaan riskejä, koska ikääntyminen
näkyy miehistövahvuuksissa. Kun sammutusautossa
pitäisi olla päällikkö, kuljettaja
ja kaksi sammutusparia, yhä useammin mukana on vain yksi
sammutuspari.
Palo- ja pelastustoimen hoitaminen on laissa asetettu kunnan
velvollisuudeksi. Kunnan tehtävänä on
palkata riittävä määrä palo-
ja pelastushenkilöstöä, joka täyttää toimen
kelpoisuusehdot. Henkilöstön virka- ja työvelvollisuuksiin kuuluu
hoitaa kaikki palo- ja pelastustoimesta säädetyssä laissa
määritellyt tehtävät.
Eläkeiän palauttamiseksi tein eduskunnassa vuonna
1997 lakialoitteen, jonka allekirjoitti tuolloin 102 kansanedustajaa.
Aloitteemme tyrmättiin vetoamalla muun muassa siihen, että ikääntyvällä henkilöstöllä
on
mahdollisuus siirtyä paremmin työkykyä vastaaviin
tehtäviin, jos terveys ei enää kestä palomiehen
työtä. Vaikka täyden työkykynsä menettäneelle
palomiehelle löytyisikin muita tehtäviä,
ongelmaksi jää ansiotason pudotus ja sen vaikutus
eläkkeeseen. Palomiehen palkasta jopa 30—40 prosenttia
muodostuu niin sanotuista epämukavan työajan korvauksista.
Kun palomies siirtyy esimerkiksi valistustehtäviin, hänen
ansiotasonsa putoaa selvästi. Jos palomies toimii uransa
viimeiset kymmenen vuotta niin sanotuissa muissa tehtävissä,
jää hänen eläkkeensä selvästi
alhaisemmaksi kuin mihin hänellä olisi palomiehenä tekemänsä työuran mukaan
ollut oikeus. Kuten eräs palomies totesi, heille jää kaksi
mahdollisuutta: sairauseläke tai työtapaturma.
Muulla tavalla palomies ei enää pääse
arvokkaasti eläkkeelle.
Arvoisa puhemies! YK:n Kansainvälisen työjärjestön
Ilo:n suosituksessa JMFFP/1990/12 sanotaan: "Koska
palomiehen ammatti on erityisen raskas, olisi syytä harkita
maan olosuhteiden ja käytännön mukaisesti
sitä, että palomiehet olisivat oikeutettuja täyteen
eläkkeeseen merkittävästi nuorempina
kuin useimmat muut työntekijät." Lainaan vielä Ilo:n
tekstistä: "Olisi syytä harkita maan olosuhteiden
ja käytännön mukaisesti sitä, että tietyn
palvelusvuosien määrän täyttäneet
palomiehet voisivat halutessaan jäädä varhaiseläkkeelle
ja saisivat asianmukaiset eläke-edut."
Arvoisa puhemies! On hyvä lähettää terveiset tässä myös
eläkeasioita pohtivalle Puron työryhmälle.
Edellä olevat perustelut muun muassa palomiesten osalta
osoittavat sen, että jatkossakin tulee pyrkiä joustavaan
eläkeikään yhden kaavamaisen, kaikille
saman eläkeiän sijasta. Joustavia varhaiseläkejärjestelyjä tarvitaan.
Esimerkiksi osa-aikaeläke on toimiva ja työelämän
kehitykseen hyvin tarpeellinen eläkevaihtoehto.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Peltomo on tehnyt erittäin kannatettavan
lakialoitteen. Viime kaudella, kun aloite tehtiin, muistan, että asiasta
oli kaksikin aloitetta, ja lukeudun niiden 102 kansanedustajan joukkoon, jotka
ovat aloitteen allekirjoittaneet.
Aikoinaan, kun tämä muutos on toteutettu,
siinä on tosiaan tehty virhe, koska tiedetään
tarkkaan, että kun eläkeikä palomiesten
kohdalla on 65 vuotta, sen ikäinen henkilö ei
pysty enää savusukeltamaan eikä tekemään
sitä raskasta työtä, mitä palomiehellä on.
Muitakin ongelmia on nyt palohenkilöstön kohdalla.
Joissakin kaupungeissa, esimerkiksi Raisiossa, on suunniteltu sitä,
että palohenkilökunta, palomiehet tekisivät
entistä enemmän yhteistyötä Fortumin
palohenkilökunnan kanssa savusukellusten ja muiden yhteydessä.
Nyt on huomattu se, että Fortumissa palomiehillä on
paljon paremmat palkat ja eläke-etuudet, ja ehkä tämmöistäkin
väliinputoamisongelmaa kuntasektorilla on olemassa.
Kannatan lämpimästi ed. Peltomon tekemää lakialoitetta
ja tosiaan toivon, että tähän saataisiin
onnellinen lopputulos. Nämä lakialoitteet tahtovat
vain olla sen tyyppisiä — tämäkin
on pitkään ollut esillä — että vuonna
97 on tehty lakialoite, epäkohta on tiedossa, siltikään
ei ole tähän pystytty reagoimaan eli näitä on
erittäin vaikea kuitenkin eduskunnan salista saada eteenpäin.
Se, mitä tänään täällä keskustelemme
ja nostamme asiaa esille, on tietenkin ihan hyvä, mutta
toisaalta hallituksen esityksen pitäisi tulla hallituksen
taholta ja pitäisi saada sosiaali- ja terveysministeriö lämpenemään
tämän asian puolesta ja viemään
tätä asiaa eteenpäin.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Peltomon lakialoite on paikallaan. Palomiesten nykyinen
yleinen eläkeikä 65 vuotta on kohtuuttoman korkea.
Jokainen tajuaa, että yli kuusikymppinen palomies hyvin
harvoin pystyy suoriutumaan niistä tehtävistä,
joita pelastus- ja palotoimessa tarvitaan.
Täytyy muistaa, että esimerkiksi urheilussa
35 vuoden jälkeen alkaa ikämiessarja ja tunnustetaan
avoimesti, että suorituskyky ihmisellä alenee
eikä hän edes harjoittelemalla pysty saavuttamaan
enää sitä kuntoa, mitä huipputulosten
tekeminen edellyttää. Tässä tapauksessa
palomiesten kohdalla on myöskin näin, koska heiltä edellytetään
huippusuorituksia silloin, kun heidän toimiaan tarvitaan,
eikä siinä ole silloin mahdollisuutta kysellä,
oletko sinä sen tehtävän vaatimassa kunnossa,
vaan pitää pystyä tekemään
nopeasti ne raskaat ja fyysiset tehtävät. Näin
ollen olisi tärkeää, että palomiesten
yleinen eläkeikä olisi alhaisempi tai että ainakin
palomiehet itse voisivat vaikuttaa siihen, että he pääsisivät
aikaisemmin eläkkeelle silloin, kun kunto ei enää riitä,
ja itse palomieshän sen tietenkin parhaiten tuntee.
Nyt on syytä muistaa, että meidän
eläkejärjestelmässämmehän
on tietenkin mahdollisuus päästä esimerkiksi
varhennetulle vanhuuseläkkeelle aikaisemmin. Tämä tuodaan
aina välillä esiin, mutta jokainen kuukausi, kun
jäädään varhennetulle vanhuuseläkkeelle,
merkitsee sitä, että eläkkeestä leikataan
0,4 prosenttia kuukaudessa. Tämä leikattu eläke
on sitten elämän loppuun asti, ja se vie halut
jäädä varhennetulle vanhuuseläkkeelle,
koska loppuiän saa olla sitten pienellä eläkkeellä.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Anttila.
Matti Kangas /vas:
Rouva puhemies! Ed. Peltomon lakialoite tulee tarpeeseen, palomiesten
eläkeikää pitäisi alentaa. Se
on vaarallista työtä. Mielestäni pitäisi
silloin, kun päätetään yleensä,
milloin ihminen lasketaan eläkkeelle, ottaa huomioon, millaista
työtä hän tekee. Kun on palomiehistäkin
kyse, heillä on vaarallinen työ, ja tämä pitäisi
ottaa huomioon eläkepäätöstä tehtäessä.
Aivan oikein, niin kuin täällä todettiin,
Puron työryhmä nyt selvittää näitä eläkeasioita.
Tässä pitäisi tällaiset huomioida.
Mielestäni tulisi eläkeikää laskea
niillä, jotka ovat vaarallisissa töissä,
raskaissa töissä ja kolmivuorotöissä.
Tästä päästä pitäisi
ruveta eläkeikää laskemaan. Sen jälkeen
sitten muille, jos on varaa.
Esa Lahtela /sd:
Rouva puhemies! Näissä eläkeasioissa
näköjään suomalaisessa yhteiskunnassa
poukkoillaan aika pahasti. Tässä on yksi semmoinen
poukkoiluesimerkki. Aikaisemminhan tunnustettiin palomiehen ammatin
vaativuus ja olosuhteet sillä tavalla, että eläkeikä oli,
oliko se, 55 vuotta, ja ei kai se tyhjästä sekään
ikäraja tullut. Semmoinen virhe tässä on
tullut tehtyä näköjään
matkan varrella — mikä komitea mahtanut tehdä päätöksen
ja eduskunta aikanaan hyväksynyt lait — jossa
tämä eläkeikä nostettiin.
Muistan hyvin viime kaudella ne lakialoitteet, joita tässä on
edelläkin mainittu, joissa vaadittiin yli sadan kansanedustajan
nimen voimin sitä, jotta tämä pitää palauttaa
turvalliselle tasolle näiden ihmisen osalta. Se ei johtanut
toimenpiteisiin, mutta toivon mukaan nyt sitten — tässä ei ole
niin paljon nimiä — tämä etenee,
ja jos se ei täältä kautta etene, niin
eläkekomitean pitäisi ottaa huomioon palomiesten
osuus.
Jos vielä käy huonosti, niin yksi pointti
on olemassa: Siinä tapauksessa, kun tietty raja tulee ja toimintakyky
ei ole enää riittävässä mitassa,
niin kunta velvoitetaan — tai mikä yhteiskunnan
taho se onkin — kuitenkin näille ihmisille turvaamaan
palkaltaan, ansioltaan, saman tasoisen työpaikan, joka
on sitten turvallinen, jos ei ole valmiutta alentaa eläkeikää.
Matti Vähänäkki /sd:
Arvoisa puhemies! Yhdyn täällä aikaisemmin
käytettyihin puheenvuoroihin sikäli, että olen
yhtenä aloitteen allekirjoittajana ja pidin erinomaisen
hyvänä, että ed. Peltomo tämän
asian uudelleen on tuonut esiin aloitteen muodossa. Oli todella
eläkelainsäädännössä fiasko
se muutos nimenomaan palomiesten kohdalla. Täällä on
lueteltu, taisi olla ed. Peltomo, joka luetteli, niitä erilaisia
tehtäviä, jotka vaativat henkistä ja
ruumiillista hyvää kuntoa, tehtäviä,
mitä palomiehet joutuvat tekemään.
Itse muistan, että kun nyt muutettaviksi esitettyjä lakea
käsiteltiin perustuslakivaliokunnassa, siellä oli
sosiaali- ja terveysministeriön virkamies asiantuntijana
ja tiedustelin häneltä, kun hän puolusti
näitä lakiesityksiä, miten arvoisa asiantuntija
arvioisi tilanteen, jos hän olisi kymmenenkerroksisen talon
ylimmän kerroksen asukas ja sinne sitten pitkät
tikkaat talon palaessa nostettaisiin ylös: laskeutuisiko
hän mielellään 64-vuotiaan palomiehen
käsivarsille? Hän ei vastannut kysymykseen; totta
kai, koska se oli hieman provokatiivinen kysymys, mutta sisältää nimenomaan
sen asian ytimen, mistä tässä on kysymys.
Erkki Kanerva /sd:
Arvoisa puhemies! Tein ennen tätä evakkotyötä 35
vuotta työtä, joka on aika lähellä palomiehen
tehtäviä, mutta ei läheskään
fyysisesti niin vaativaa kuin palomiehen tehtävä.
Jos nyt kuvittelen, että joutuisin jatkamaan siinä tehtävässä vielä kahdeksan
vuotta tästä eteenpäin, niin se olisi
täysin mahdotonta. En ole ollut täällä silloin,
kun asia on ratkaistu, mutta tässä on tapahtunut
jokin käsittämätön kömmähdys,
joka nyt, jos tämä ed. Peltomon esitys etenisi,
niin kuin toivon, tulisi säällisellä tavalla korjattua.
Raimo Vistbacka /ps:
Puhemies! Voin pitkälle yhtyä niihin ajatuksiin,
mitä täällä on asiasta esitetty,
ja toteaisin ed. E. Kanervalle, että minun mielestäni
ei tapahtunut kömmähdystä. Muistan sen
keskustelun, joka täällä käytiin.
Se oli suoranaista hallituksen jyräämistä,
joka silloin meni hyvinkin pitkälle. Täällä oli
erilaisia lähetystöjä hyvinkin paljon
eli ongelmat olivat tiedossa, mutta joka tapauksessa äänestyksessä tuli
tämän suuntainen ratkaisu.
Täytyy sanoa jonkin verran myöskin virkamiestoiminnassa
edellisessä elämässäni olleena, että kyllä jos
on yli kuudenkymmenen ja pitää valvoa yöt
ja savusukeltaa ja kaikkea muuta siinä ohessa, ei se enää kyllä siinä iässä,
mikä nyt on eläkeikä, ainakaan tapahdu
turvallisesti näiden vaarassa olevien henkilöiden
kannalta.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Voi hyvällä omallatunnolla
yhtyä tähän ed. Peltomon tekemään
lakiesitykseen ja todeta myöskin samalla lailla kuin ed.
Vistbacka, että jos ajatellaan esimerkiksi korkean kerrostalon
paloa — viime aikoina surullisiakin tapauksia on ollut — niin
65-vuotiaana lähteä savusukeltamaan korkeaan kerrostaloon,
pelastamaan ihmisiä!
Tietysti pitää myöskin muistaa se,
että samalla kun uudistettiin palomiesten eläkeikää,
uudistettiin monia muita. Muun muassa tulevien veturinkuljettajien,
joista ensimmäisiä nyt koulutetaan, eläkeikä on
65 vuotta. Kun ajetaan yli 200:aa junilla, kuka kuvittelee, että 65-vuotias veturinkuljettaja
yksinajossa turvallisesti syöksyy tuonne sumuun vieden
tuhansiakin ihmisiä matkassaan. Samalla lailla myöskin
monia muita valtionhallinnon erityiseläkeikiä muutettiin,
niin että tämä remontti täytyy
tehdä kokonaisuudessaan.
Pirkko Peltomo /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Epäselvyyden välttämiseksi
haluan lopuksi vielä todeta, että palomiesten
eläkeikä nostettiin aikoinaan Ahon hallituksen
toimesta, niin kuin täällä on todettu.
Sitä nostettiin silloin kymmenellä vuodella eli
65 vuoteen. Vuoden 1996 lopussa poistui myös 1989 lailla
taattu ja tulopoliittisessa sopimuksessa 1992 vahvistettu valintaoikeus
lain nykyisten ja kesäkuussa 1989 voimassa olleiden säännösten
välillä. Tämän halusin tuoda
esille. Koska tämä on tapahtunut ennen minun tuloani
eduskuntaan, tein heti viime kaudella lakialoitteen, jonka 102 edustajaa
allekirjoitti. Nyt tein sitten uudelleen saman sisältöisen,
koska palomiesten eläkeasia ei ole edennyt.
Keskustelu päättyy.