3) Valtiontilintarkastajain kertomus vuodelta 2002
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Eilen jätetyssä valtiontilintarkastajien
kertomuksessa on yli kolmekymmentä kannanottoa, ja ne on
luovutettu nyt eduskunnan käsiteltäväksi.
Kertomusta valmisteltaessa puheenjohtaja Kari Urpilaisen johtamat
valtiontilintarkastajat ovat käyneet muun muassa kaikissa
ministeriöissä ja valmistelleet sen pohjalta tämän
kertomuksen, jonka toivomme saavan huomiota myös esittelypuheenvuoron
aikana, arvoisa puhemies.
Toinen varapuhemies:
(koputtaa)
Edustajatoverit kaiken kaikkiaan, pyydän, että keskitymme päiväjärjestyksessä olevien
asioitten käsittelyyn. Muut asiat hoitunevat luontevammin
muilla paikoilla. Pyydän, että hiljennymme kuuntelemaan, keskitymme
kuuntelemaan, ed. Puiston esittelypuheenvuoroa.
Kiitoksia, arvoisa puhemies! Esitelin valtiontilintarkastajien
menettelyä, jossa he ovat käyneet kaikissa ministeriöissä ja
tuoneet julki sen, että parlamentaarista valvontaa lisäisi
se ja olisi hyödyllistä, mikäli kaikkien
ministeriöiden virkamiesten ohella tähän
työhön osallistuisivat myös istuvat ministerit.
Tämä lisäisi vuoropuhelua hallituksen,
eduskunnan ja tilintarkastajien välillä.
Valtiontilintarkastajat ovat johdonmukaisesti pyrkineet korostamaan
kertomuksensa vaikuttavuuden merkitystä parantamalla kertomuksen laatua
ja informatiivisuutta. Tosiasiallinen vaikuttavuus riippuu monesta
seikasta, joista tärkein on kertomuksen käsittelytapa
eduskunnassa. Vaikuttavuuden kannalta olisi keskeistä,
että eduskunta päättäisi pyytää maan
hallitukselta vastaukset kaikkiin valtiontilintarkastajien esittämiin
kannanottoihin. Mielestäni tämä vahvistaisi
parlamentaarista valvontaa.
Seuraavaksi nostan joitakin kertomuksessa esitettyjä tarkastuskohteita,
joista ensimmäisenä valtuusmenettelyn toimivuus
talousarviossa.
Valtuusmenettely on tarkoituksenmukainen ja vakiintunut talousarvioon
kuuluva budjetointimenetelmä, joka muodostaa päätöksenteon
monivuotisista sitoumuksista ja hankkeista. Valtuuskäytännössä on
kuitenkin ongelma. Eduskunta ei saa valtion hoitovuoden talousarviosta päättäessään
selkeää kokonaiskuvaa valtuuksien kokonaistasosta
eikä valtuuksien jaksottumisesta ja kasvusta seuraavina
vuosina. Merkittävä osa valtuuksista jää vuosittain
käyttämättä ja joudutaan budjetoimaan
täten aina vuosittain uudelleen.
Vuonna 2002, jolta nyt käsittelyssä oleva
kertomus on, käytettiin 54 prosenttia kaikista käytettävissä olevista
valtuuksista. Eniten jäi käyttämättä puolustusministeriön
tilausvaltuuksia, kauppa- ja teollisuusministeriön korkotukivaltuuksia
ja Ratahallintokeskuksen maanrakennusvaltuuksia. Tämä viittaa
valtuussuunnittelun yleiseen heikkoon tasoon ja valtuusmenettelyn tarkoituksesta
poikkeavaan yleisluontoiseen rahoitukseen valtion budjetissa. Nykyinen
valtuusmenettely ei ole eduskunnan budjettivallan kannalta hyväksyttävä.
Valtuuskäytäntöä tulee selkeyttää ja
tehdä se läpinäkyväksi ja yhtenäistää se
kaikkien ministeriöiden kesken.
Tieverkoston osalta tilintarkastuskertomus kertoo, että eduskunta
on tuntenut huolta tieverkon pääoman säilyttämisestä,
kuten olemme juuri budjetin lähetekeskustelussa ja budjetin
käsittelyssä tuoneet esiin ja varmasti ensi viikolla budjetin
käsittelyssä palautepuheenvuoroissa tullaan tuomaan
esiin. Esiin on noussut maan tasapuolisen liikenteellisen kehityksen
turvaaminen sekä liikenneturvallisuuden parantaminen. Myös
maan eri osissa sijaitsevien työpaikkojen säilyminen
edellyttää tieverkostolta hyvää kuntoa.
Tiepiirikohtaisessa tarkastelussa tarkasteluvuosina 1998—2002
havaitut vaihtelut määrärahojen jaossa
ovat valtiontilintarkastajien näkemyksen mukaan olleet
huomattavat. Tämän johdosta on syytä painottaa,
että tiehankkeista päätettäessä ja
määrärahojen jaossa tiepiireittäin
on tasapuolisesti huomioitava alueelliset kunnossapito- ja kehittämismäärärahat
koko maassa.
Valitusten osalta kertomuksessa todetaan, että suuretkin
tiehankkeet voivat viivästyä monenlaisten valitusten
takia. Suurissa hankkeissa on mahdollista valittaa hyvin monessa
kohdin hanketta. Valitusten avulla voidaan tarkoitushakuisestikin
viivyttää hanketta vuosikausia. Valitustentekomahdollisuutta
ei tietenkään pidä rajoittaa, mutta ratkaisun
on löydyttävä valitusten nopeamman käsittelyn
kautta esimerkiksi lyhentämällä lausuntojen
antamisaikaa. Liikenne- ja viestintäministeriön
tulee yhdessä oikeusministeriön kanssa selvittää asiaan
liittyvät ongelmat ja pyrkiä ratkaisemaan ne.
Kuntien yhteistyön ja kuntarakenteen osalta tarkastajat
toteavat, että kuntien yhteistyön lisäämistä on
yleisesti pidetty edellytyksenä sille, että etenkin
pienimmät kunnat pystyvät jatkossa toteuttamaan
niille asetetut tehtävät taloudellisesti, laadukkaasti
ja vaikuttavasti. Kuntien yhteistyömuodot ovat viime vuosien
aikana kehittyneet eri tavoin. Yhdistymisiä on tapahtunut
vähän ja usein vasta suurten taloudellisten uhkien
edessä. Valtion olisikin entisestään
voimistettava kannustimia kuntien yhdistämiseksi, jotta
kuntarakenne muuttuisi kuntien palvelutuotannon olosuhteita paremmin
vastaavaksi.
Kuntien yhteistyön eteneminen eri hallintoaloilla eri
tavoin on johtanut siihen, että kuntien rinnalle on syntynyt
lukuisa määrä erilaisia alueellisia jakoja.
Kuntien yhteistyön edistämisessä olisi
kuitenkin pyrittävä siihen, ettei erilaisten alueellisten
jakojen seurauksena synny sekavaa ja kansalaisille hahmottumatonta
julkisten palvelujen toteuttamiskenttää. Valtion
tulee jatkossa tehdä kuntapolitiikassa selvempi strateginen
valinta siinä, miten tasapaino kansalaisten poliittisen
vaikuttamisen ja kuntien yhteistyön lisäämisen
välillä varmistetaan.
Edellä olevaan liittyy, arvoisa puhemies, hyvin luontevasti
julkisen sektorin tuottamien palvelujen ohjaus, valvonta ja saatavuus.
Valtiontilintarkastajat ovat ottaneet tutkimuskohteekseen erityisesti
erikoissairaanhoidon, mielenterveystyön ja kehitysvammahuollon
todeten sen totuuden edelleen, että eduskunta on useissa
yhteyksissä viime vuosina kiinnittänyt huomiota
siihen, miten kansalaisten yhdenvertaisuus on turvattu maan eri
osissa, kun on kyse peruspalvelujen saatavuudesta, määrästä ja
laadusta. Myös valtiontilintarkastajat ovat omassa työssään
pyrkineet lisäämään eduskunnan
tietoisuutta asiasta.
Monet tahot ovat arvostelleet valtion järjestelmän
tehtäväkohtaisia määräytymisperusteita koko
niiden voimassaoloajan, ja niistä on tehty myös
erillisselvityksiä. Sosiaali- ja terveysministeriön
mukaan tehdyt selvitykset eivät ole kuitenkaan tarjonneet
valmiita ja nopeasti toteutettavissa olevia malleja määräytymisperusteiden
tarkistamiseksi. Mahdollisia uusia määräytymisperusteita,
joita useissa puheenvuoroissa tässäkin salissa
on tämänkin syksyn aikana jo esitetty, voisivat
olla esimerkiksi kehitysvammaisten tai muulla tavoin vammaisten
henkilöiden määrä kunnassa,
kaupungistumisaste, yksin asuvien ruokakuntien osuus, huoltosuhde
sekä poikkeuksellisen voimakas muuttovirta tai -tappio.
On myös nostettu esiin, voitaisiinko uusia määräytymisperusteita
muodostaa sillä perusteella, että ne palkitsisivat
haluttua myönteistä kehitystä esimerkiksi
Kansallisen terveysohjelman tai myöhemmin myös
Kansallisen sosiaaliohjelman toteutumisen osalta.
Uusi ilmiö peruspalvelujen määrällisen
ja laadullisen riittävyyden arvioinnissa ovat niin sanotut
palvelujärjestelmäkantelut. Sosiaali- ja terveydenhuoltoa
koskevat kantelut ovat kokonaisuudessaan lisääntyneet
ja vaikeutuneet. Oleellista on se, että samanaikaisesti
toinen toisistaan tietämättä saattavat
eri virkamiehet valmistella samojen alojen, jopa samojen kantelijoiden,
tekemiä valituksia.
Palvelujärjestelmiä kehitettäessä tulee
ottaa huomioon erityisryhmien tarpeet, erityisesti se, ettei niiden
asemaa heikennetä. Kuvaavaa on, että laki kehitysvammaisten
erityishuollosta turvasi kehitysvammaisten ihmisten palvelut myös menneen
laman aikana. Sen sijaan mielenterveyspotilaille avohoidon järjestäminen
ei onnistunut suunnitelmien mukaisesti. Arvoisat kollegat, näiden
ihmisten hyvinvoinnista huolehtiminen ei ole pelkästään
sosiaali- ja terveydenhuollon asia, vaan se tulee ulottaa kaikille
yhteiskunnan aloille. Se on mitä suurimmassa määrin myös
talouspolitiikkaa.
Arvoisa puhemies! Puhemiesneuvosto asetti 9. lokakuuta 2003
toimikunnan, jonka tehtävänä on ehdottaa
parlamentaarisen valvonnan uudelleenorganisointia. Parlamentaarista
valvontaa koskevia uudistuksia on syytä suorittaa pienin askelin,
esimerkiksi kehittämällä valtiontilintarkastajien
kertomuksen käsittelyä eduskunnassa siten, että kertomukselle
annettaisiin sama asema kuin valiokuntamietinnölle. Valtiontilintarkastajat
ovat omin toimenpitein pyrkineet tehostamaan valvontaa koskevaa
vuoropuhelua eduskunnan kanssa. Hyvät kokemukset rohkaisevat lisäämään
muun muassa tilintarkastajien ja erityisvaliokuntien välistä yhteistyötä muun
muassa valvonta-aiheiden suuntaamisessa.
Samalla on tarpeellista arvioida uudelleen, mikä voisi
olla paras valtiontilintarkastajien työskentelytapa vuoden
2004 ylimenokauden jälkeen. Tilintarkastuksen muuttuessa
siten, että kertomus tehdään ajassa eli
kuluvana vuonna kuluvasta vuodesta, uusi toiminta mahdollistaa esimerkiksi
otosmenettelyn, jolloin kertomukseen otetut ministerit ministeriöineen
ja erityisvaliokuntineen voivat olla pitempään
yhteistyössä valtiontilintarkastajien kanssa ja
kertomus ja tutkimus yhdistettäessä kertomus voisi
olla vuorovuosin alueittain syvällisempi ja aina enemmän parlamentaarista
työtä hyödyttävä.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittelen puheenvuorossani vain
ympäristöministeriön hallinnonalaa ja
tuon hallinnonalan osalta lähinnä yksityisten
maanomistajien oikeusturvaa.
Valtiontilintarkastajien kertomuksessa on suojelukysymyksiä ja
niiden osalta tapahtuneita toimenpiteitä pohdittu hyvinkin
seikkaperäisesti, mutta suojelutoimenpiteistä yksityisille
ihmisille aiheutuneet vaikeudet ovat jääneet liian
vähälle huomiolle. Huomiota on kiinnitetty muun muassa
ympäristökeskusten vähäisiin
henkilöstöresursseihin, kesken jääneisiin
neuvotteluihin maanomistajien ja ympäristökeskusten
välillä sekä määrärahojen
niukkuuteen, mutta aivan liian vaatimattoman huomion on saanut se,
että tuosta kaikesta kärsivät eniten
maanomistajat, joiden omaisuudesta ja elämästä usein
on kysymys. Maassamme on runsaasti tapauksia, jotka ovat saattaneet
yksityisten ihmisten elämän täysin kestämättömään
tilanteeseen.
Kiinnitin kuitenkin positiivista huomiota tilintarkastajien
lausunnon siihen osaan, jossa todetaan, että kansalaisten
tasapuolisen kohtelun ja maanomistajien oikeusturvan kannalta ei
voi pitää hyväksyttävänä sitä,
että yli 20 vuotta vanhoja suojeluohjelmia ei ole toteutettu.
Jo lyhempikin jahkailuaika on maanomistajille kohtuuton.
Huomionarvoinen kertomuksessa on kohta, jossa todetaan, että Suomen
ympäristökeskuksen mukaan vanhojen suojeluohjelmien
valmistelussa aikoinaan tehdyt maastoinventoinnit alkavat olla jo
vanhoja, joten inventointeihin ja seurantaan panostaminen olisi
perusteltua. Tämä on jo pieni murunen sitä itsetutkiskelua,
jota olen Suomen ympäristökeskukselta ja maakunnallisilta
keskuksilta odottanut. Mutta kuitenkin täällä eduskunnassa
tehdään juuri parhaillaan valtavasti työtä luonnonsuojelulain
muuttamiseksi liito-oravien vuoksi, emmekä tiedä edes,
onko liito-oravia kymmenentuhatta vai satatuhatta vai jopa sitäkin
enemmän ja onko koko laji siten edes uhanalainen. Koko
asia koskettaa hyvin merkittävästi juuri yksityisiä maanomistajia. Asioitten
etenemisjärjestys ympäristökysymyksissä Suomessa
on monta kertaa aivan väärä. Tästä seuraa
suunnaton määrä ongelmia, joiden keskellä ympäristökeskusten
henkilöstö painii, ja yksityiset maanomistajat
jäävät suojelukoneiston jalkoihin.
Arvoisa puhemies! Esitän valtiontilintarkastajille
toivomuksen: Olisi erittäin tärkeätä,
että tutustuisitte paikan päällä niihin
moniin ongelmiin, joita juuri suojelukysymykset maassamme yksityisille
ihmisille aiheuttavat. Olen vakuuttunut siitä, että kannanottonne
suojelukysymysten hoitoon maassamme olisi huomattavasti terävämpi,
kun voisitte todeta ongelmat, joita käytännön
elämälle aiheutetaan.
Olen valmis järjestelemään valtiontilintarkastajille
tutustumismatkan Keski-Suomeen Luhangan kuntaan ja siellä jo
yli kymmenen vuotta ihmisten elämää rasittaneeseen
Onkisalon sillan rakentamiskysymykseen ja siitä seuranneeseen suojelupäätökseen,
valituksiin ja ristiriitoihin. Väitän, että tehdyllä suojelupäätöksellä ja
siitä seuranneilla muilla ratkaisuilla turmellaan erittäin
pahasti luontoa ja käytetään valtion
varoja aivan järjettömästi. Suunnattomia
ovat ne vaikeudet, joita yksityiset ihmiset joutuvat kärsimään. Esimerkiksi
juuri tällainen talventulo saaressa asuville ja siellä työskenteleville
ihmisille muodostuu aivan kohtuuttomaksi.
Viranomaisilla ei mikään asia saisi muodostua
arvovalta-asiaksi, hehän ovat ihmisten palvelijoita ja
auttajia. Sitä olisi myös syytä korostaa kertomusta
käsiteltäessä. Viranomaisilla pitäisi olla
myös siviilirohkeutta tunnustaa, että nyt on tehty
virheellinen ratkaisu ja se on syytä korjata. Tällainen
korjausliike olisi esimerkiksi Onkisalon tapauksessa todella kiireellinen.
Suomalaiset maanomistajat eivät suinkaan halua turmella luontoa,
vaan päinvastoin he ovat historian aikana olleet mitä parhaimpia
luonnon suojelijoita. Mutta jos heidän osalleen koituu
liian paljon luonnonsuojelusta aiheutuvia kohtuuttomuuksia, heistäkin
voi valitettavasti tulla luonnonsuojelun vastustajia.
Toivon ympäristöministeriön puuttuvan
edellä mainittuun Onkisalon tilanteeseen välittömästi.
Tulen omalta osaltani seuraamaan tarkkaan, miten asiaa vuosien varrella
hoidetaan, ja toivon, että myös tilintarkastajat
toimivat samalla tavalla, alkaahan koko tilanne muodostua asukkaitten kannalta
sivistysvaltiossa jopa ihmisoikeuskysymykseksi.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täytyy nyt ed. Vielmalle taas kerran
sanoa, että hän pikkuisen yksinkertaistaa ja yleistää asioita
vähän persoonallisella tavalla, kun hän
puhui äsken liito-oravasta. Kun me nyt sitten eduskunnassa
ehkä ensi helmikuussa saamme tämän korvaussäädöstön
valmiiksi, siihen on todella tarvetta. Se tulee koskemaan kaikkia
asianomaisen liitteen mukaisia lajeja eikä vain liito-oravaa.
Nyt vain liito-oravasta näköjään
ed. Vielmakin haluaa puhua.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun eilen iltana aloin mennä läpi
tilintarkastajien kertomusta vuodelta 2002, heräsi mielenkiinto
sangen moneen asiaan. Lähinnä itsellänikin
on ollut hieman väärä käsitys
valtiontilintarkastajien tehtäväkokonaisuudesta,
eli he suorittavat valvontaa eduskunnan puolesta valtion taloudenhoidon
laillisuudesta ja tarkoituksenmukaisuudesta ja myöskin,
millä tavoin eduskunnan hyväksymää talousarviota
on noudatettu. Siltä osin heräsi ajatus siitä ja
toivomus, että sangen moni kollega perehtyy tähän
kertomukseen, koska mitä lyhyesti ehdin siinä mennä lävitse
eilen iltana ja tänään, siellä on
hyvin opettavaisia ja mielenkiintoisia ajatuksia sellaisista asioista, joista
yleisesti paljon puhutaan, mutta joita ei useinkaan ole sen enempää pohdittu.
Joitakin yksittäisiä asioita, joihin kiinnitin huomiota,
eli millä tavoin tilintarkastajat ovat ottaneet asioita
esille, on muun muassa sivuilla 123—124 nimenomaan sukupolvenvaihdoksiin liittyvästä
problematiikasta.
(Ed. Ala-Nissilä: Se hoidetaan!) Toivon mukaan nämä hoidetaan,
ja täällä todetaan niistä haittavaikutuksista,
mitkä nimenomaan verotusarvon nousu lähelle käypiä arvoja
on aiheuttanut käytännössä.
Minun mielestäni, kun on todettu, että noin 50
000 suomalaisessa yrityksessä on edessä sukupolvenvaihdos,
kyse ei ole mitenkään pienestä ongelmasta. Kertomuksessa
myös todetaan: "Sukupolvenvaihdostilanteessa on kansantaloudellisesti
heikoin vaihtoehto se, että liiketoiminta lopetetaan kokonaan,
jolloin työpaikat ja osaamisen siirtyminen eteenpäin
purkautuvat yhdellä kertaa. Uusien yritysten perustaminen
ei korvaa tätä menetystä." Minun mielestäni
tällaiset arviot ovat erittäin tärkeitä sillä tavoin,
että myöskin hallituksen valmistellessaan lainsäädäntöä tulisi
huomioida tällaisia järkeviä kannanottoja.
Mielenkiintoinen yksityiskohta minun mielestäni oli
maa- ja metsätalousministeriön osalta hevostaloudesta,
jossa mielestäni yllättävänkin
yksityiskohtaisesti on lähdetty jostakin syystä,
jota en tiedä, hyvinkin yksityiskohtaisesti käsittelemään
nimenomaan hevostaloudelle asetettuja tavoitteita jne. Lopussa on
toteamus siitä, millä tavoin tämä pelitoiminta
tulee tukemaan hevostaloutta, ja siinä on mainittu myöskin
ne haittatekijät, mitkä riippuvaisuudella peleihin
mahdollisesti saadaan aikaan.
Erityisellä mielihyvällä luin kohtaa,
jossa puhutaan maantieliikenteen ongelmista. Sivulla 243 on myöskin
sitten tilintarkastajien kannanotto asiaan. Hyvin harvoin annan
tunnustusta, mutta tällä kertaa kyllä täytyy
sanoa, että tälläkin kohtaa ovat tilintarkastajat
paneutuneet ja uskaltaneet ottaa konkreettisesti asioita esiin.
Tässä on todettu muun muassa,että jos
toisessa maassa viranomainen myöntää luvan
viidessä päivässä ja toisessa
viidessä kuukaudessa, niin silloin aina toisessa maassa
yrittäjät joutuvat huonompaan asemaan kuin toisessa
maassa. Myöskin tässä kannanotossa on
mielestäni aivan oikein otettu esiin niitä ongelmia,
mitä yleisestikin koko naapurimaamme eli Venäjän
liikenteen osalta on tullut.
Herra puhemies! Sivulla 310 on käsitelty terveydenhuoltoa
varsin merkittävällä tavalla ja pohdittu
sitä, pitäisikö valtion ohjauskeinoja
terävöittää. Itse jäin
pohtimaan vaan eilen, oliko eilen vai toissa päivänä,
Pääkaupunkiseudun eli Husin valtuuston päätöstä,
joka vaikeuttaa entisestään sairaaloiden tilannetta,
ja siihen liittyy minun mielestäni hyvin voimakkaasti myöskin valtiontilintarkastajien
kannanotto osa- ja määräaikaisista työsuhteista,
koska tiedän, että tämä seikka
on ongelma monissa sairaaloissa ja erityisesti Husin osalta. Oma
tulkintani, jonka olen ottanut esille myös, kun eduskunnan
oikeusasiamiehen kertomusta on käsitelty, asian suhteen
on sen suuntainen, että siinä rikotaan voimassa
olevia lakeja ja säännöksiä,
kierretään keinotekoisin perustein. Toivon, että eduskunnan
oikeusasiamies puuttuu siihen asiaan ja ottaa sen tutkittavaksi.
Olen oikeusasiamies Paunion läsnä ollessa tämän
aikaisemminkin esittänyt.
Kaiken kaikkiaan voi todeta, että tämä kertomus
nimenomaan valtiontilintarkastajain kannanottojen osalta on sangen
tasapainoinen, ja mielestäni siinä on rohkeasti
otettu kantaa. En tiedä sitten, liekö syynä osittain
se, että tarkastajina on useampia henkilöitä,
jotka eivät ole eduskunnan jäseniä. (Ed.
Ala-Nissilä: Kaikki! — Ed. Ahde: Kaikki ulkopuolisia!) — Kaikki
ilmeisesti ulkopuolisia. — Tällainen ajatus tuli,
kun luki tätä kertomusta, ja toivon vaan, että sitten
kun uudet tilintarkastajat astuvat remmiin tämän
ylimenokauden jälkeen, niin ote on saman suuntainen kuin
tässä kertomuksessa on ollut. Myönnän sen,
että en ole aikaisemmin niin kovin tarkkaan mennyt kertomusta
läpi, mutta nyt kyllä täytyy sanoa, että itselläni
ei ole negatiivista lausuttavaa.
Herra puhemies! Ihan lopuksi otan esille oikeudenkäyntiin
liittyviä kannanottoja ja myöskin raiskaukseen
liittyviä kannanottoja.
Kuten yleisesti tiedetään, rikosasioiden käsittely
on synnyttänyt monenlaisia ongelmia ja on koitunut veronmaksajille
sangen kalliiksi, lähinnä sen johdosta, että istunnoista
jäädään pois hyvinkin usein.
Näissä kannanotoissa täällä on
erittäin asiantuntevasti otettu kantaa erilaisiin asioihin
ja todettu jopa suoraan: "Istunnosta poisjääminen
ei yleensä johdu siitä, että vastaaja
pyrkisi välttämään rangaistukseen
tuomitsemista, vaan siitä, ettei hän ole yksinkertaisesti
kiinnostunut asiansa käsittelystä. Hän
pitää rikosta ja siitä tuomittavaa rangaistusta
selvänä ja velvollisuutta tuomioistuimeen saapumisesta
vain haitallisena lisäseuraamuksena."
Herra puhemies! Minun mielestäni asiaa ei voi enää terävämmin
ja paremmin todeta. Toivoisin, että oikeusministeriössä luettaisiin
valtiontilintarkastajien asianomainen kannanotto. Kyllä silloin
ne haihattelut ja suunnitelmat, mitä meillä vuosikausia
oikeusministeriön taholta on esitetty, haihtuvat, eli pitäisi
pyrkiä myös lainsäädännössä ottamaan
huomioon se, millä tavoin asioita voidaan viedä jouhevasti
eteenpäin ja sillä tavoin, että asiat
pystytään hoitamaan.
Herra puhemies! Raiskauksesta annettuihin tuomioihin on otettu
myöskin kertomuksessa kantaa asiallisesti muun muassa sivulla
56 ja myöskin sitten sisäasiainministeriön
hallinnonalalla sivulla 58, jossa näitä asioita
on yksityiskohtaisesti selvitetty. Tässä on pohdittu
sitä, onko oikeudenkäytössä toteutettu
eduskunnan tahtoa sen jälkeen, kun asianomaisia lakeja
uudistettiin.
Reijo Kallio /sd:
Herra puhemies! Ed. Vistbackalle voinen todeta, että eivätköhän
seuraavatkin tilintarkastajat kykene rohkeisiin kannanottoihin.
Tämä ei ole kuitenkaan mikään
lupaus.
Mutta, herra puhemies, puheenvuorossani ajattelin käsitellä ainoastaan
yhtä aihepiiriä eli kuntien yhteistyötä ja
kuntarakenteen muutosta. Tätä ed. Puisto jo puheenvuorossaan
sivusi, ja tätä valtiontilintarkastajat kertomuksessaan
ovat käsitelleet varsin laajasti. Aihepiiri onkin tärkeä, onhan
kuntien asema tänä päivänä yhteiskunnassamme
varsin merkittävä ja kunnallishallinnon saavutukset
kansakuntamme hyvinvoinnin edistämisessä ovat
kiistattomat ja mittavat.
Kuten kertomuksestakin käy ilmi, kuntarakenteemme on
hyvin heterogeeninen. Asukasluvultaan suurin kunta on yli 2 000
kertaa suurempi kuin pienin kunta, ja pinta-alaltaan suurin kunta on
myös yli 2 000 kertaa laajempi kuin pienin kunta.
Meillä kuntarakenne on ollut myös varsin stabiili.
Se on muuttunut hyvin hitaasti lähinnä vapaaehtoisuuteen
perustuvilla kuntaliitoksilla. Erityisesti viimeisten kahdenkymmenen
vuoden aikana vauhti on ollut kovin verkkaista, sillä kuntien
lukumäärä on vähentynyt keskimäärin
alle yhdellä vuodessa. Tämä kuntakentän
heterogeenisuus, johon viittasin, näkyy paitsi asukasluvun ja
pinta-alan erilaisuutena myös siinä, että kunnat
ovat voimavaroiltaan ja toimintaedellytyksiltään
hyvin erilaisia. Tämä on tietenkin kansalaisten
yhdenvertaisuuden kannalta ongelmallista, sillä palvelujen
taso saattaa vaihdella hyvinkin paljon. Itse pidän lähtökohtana
sitä, että lakisääteiset tehtävät
pitää pystyä hoitamaan kaikissa kunnissa
suurin piirtein saman tasoisina.
Palvelutavoitteesta selviäminen onkin pakottanut kunnat
hakemaan erilaisia yhteistyömuotoja. Merkittävin
yhteistyömuoto on tietysti kuntayhtymä. Meillähän
on muutamia kuntayhtymiä muun muassa erikoissairaanhoidossa,
kehitysvammaisten erityishuollossa ja maakuntaliitot, jotka ovat
pakollisia. Vapaaehtoisia taas löytyy erityisesti kansanterveystyön
ja opetustoimen piiristä. Tässä on kuitenkin
huomionarvoista se, että erityisesti terveyskeskuskuntayhtymiä on
purettu viime vuosina varsin runsaasti. Näiden kuntayhtymien
lisäksi kunnilla on runsaasti erilaista sopimuksenvaraista
yhteistyötä.
Kuntien yhteistyön lisääminen on
mielestäni perustellusti ollut valtion selvä tavoite.
Tämä on näkynyt niin valtion kuntapolitiikassa
kuin ministeriöidenkin ohjauksessa. Tähän
yhteistyön lisäämiseen on ollut ja on
edelleenkin tarvetta, sillä kyllä minulla ainakin
on se käsitys, että pienet kunnat eivät
ilman yhteistyötä kykene tuottamaan lakisääteisiä palveluja
riittävän yhdenmukaisesti.
Viimeisin trendi yhteistyössä on ollut seutuyhteistyön
lisääminen. Meillä on seudullisen yhteistyön
lisäämiseksi käynnissä kolme
kokeilua: seutukuntien tukihanke, Kainuun hallintokokeilu ja aluekeskusohjelma.
Näistä kokeiluista on tässä vaiheessa
vielä vaikea vetää johtopäätöksiä,
koska ne ovat varsin tuoreita, mutta esimerkiksi seutukuntien tukihankkeen
osalta voi todeta sen, että kunnat eivät ole ottaneet
käyttöön lähimainkaan kaikkia
kokeilun mahdollistamia toimenpiteitä.
Aluekeskusohjelmien osalta voi tässä vaiheessa
todeta ainakin sen, että ohjelmat ovat käynnistäneet
seudullista yhteistyötä, jossa alueen eri toimijat
on saatu saman pöydän ääreen
pohtimaan seudun tulevaisuutta. Varsinkin elinkeinopoliittinen yhteistyö on
lisääntynyt. Joillakin alueilla on myös
pystytty laajentamaan yhteistyön sisältöä,
elinkeinotoimen kehittämistä yhteistyöhön
varsinaisessa kunnallisessa palvelutoiminnassa.
Yhteistyöllä toki voidaan toimintoja tehostaa sekä rakenteita
ja hallintoa keventää, mutta tehokkain tapa tähän
on epäilemättä kuntien yhdistyminen.
Kuntaliitoksia voidaan mielestäni perustella monin tavoin:
kunnan vetovoiman ja painoarvon nousulla, paremmalla imagolla, kuntien välisen
turhan kilpailun väistymisellä, hallinnon ja palveluiden
päällekkäisyyksien poistumisella sekä päällekkäisten
investointien estämisellä. Tietysti liitoksia
voidaan myös kritisoida siitä, että ne
saattavat johtaa suuruuden byrokratiaan, hallinnon ja palveluiden
sektoroitumiseen ja kunnallisen demokratian kapenemiseen.
Kuntaliitoksia vastustetaan myös kunnallisen itsehallinnon
käsitteeseen tukeutuen, mutta mitä kunnallinen
itsehallinto itse asiassa tänä päivänä meille
merkitsee? Mikä on itsehallinnon sisältö? Mitä me
kunnallisen itsehallinnon nimissä haluamme edistää?
Mielestäni kansalaisten perusoikeuksien toteuttaminen edellyttää palvelukeskeisen
ajattelutavan omaksumista kaikessa yhteiskunnallisessa kehittämisessä.
Kunnallista itsehallintokeskustelua sävyttää kuitenkin
vielä paljolti hallinto- ja organisaatiokeskeinen ajattelutapa.
Olemassa olevaa kuntajaotusta varjellaan kuin hengen hädässä ja
jopa siinä määrin, että ajoittain
ei voi välttyä ihmettelemästä,
onko kunnallisen itsehallinnon ydin kuntajaotuksessa eikä esimerkiksi
palvelun ja kunnallisen demokratian kehittämisessä.
Kuntien vastuu peruspalvelujen järjestämisestä ja
oman alueen kehittämisestä on kasvanut niin laajaksi
ja palveluvalikoima niin monipuoliseksi, että järjestelmän
toimivuuden turvaaminen tulevaisuudessa ei onnistu vain yksittäisiä palveluja
remontoimalla. Tarvitaan laajempia rakenneuudistuksia. Kuntarakenteen
uudistaminen on välttämätöntä myös
alueiden elinvoimaisuuden turvaamiseksi ja liikkumavaran saamiseksi
palvelujen järjestämisessä.
Herra puhemies! Valtio on yhdistymisavustuksin pyrkinyt edistämään
kuntaliitoksia. Näyttää vain siltä,
että tämä kannustin ei ole kuitenkaan
toiminut erityisen hyvin. Yhdistymisiä on tapahtunut vähän
ja yleensä taloudellisen pakon sanelemina. Olenkin valtiontilintarkastajien kanssa
samaa mieltä siitä, että valtion on entisestään
voimistettava kannustimia kuntien yhdistämiseksi. Näin
on mahdollista saada kuntarakenne paremmin vastaamaan palvelutuotannon
olosuhteita. Tämä on suuri kysymys, johon eduskunnastakin
toivon mukaan löytyy mielenkiintoa.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Eduskunnan käsiteltäväksi
on jälleen annettu valtointilintarkastajien kertomus, jossa
käydään läpi vuoden 2002 aikana
tehtyjä havaintoja valtiontalouden hoidosta. Noin 30 kannanotolla
pyritään valtioneuvoston kanssa käymään
vuoropuhelua, joka toteuttaisi parlamentaarista tilivastuuta.
Parlamentaarinen valvontatoimi on yksi eduskunnan perustehtävistä.
Valtiontalouden hoidon valvontatoimi on perustuslaissa määritelty
eduskunnan keskuudestaan valitsemille valtiontilintarkastajille.
Valtion taloudenhoitoa ja valtion talousarvion noudattamista varten
eduskunnan yhteydessä on lisäksi riippumaton Valtiontalouden tarkastusvirasto.
Eduskuntaa ja valtiovarainvaliokuntaa on jo pitkään
huolettanut kysymys eduskunnan budjettivallan kapenemisesta ja heikentymisestä.
1990-luvulla on toteutettu monenlaisia julkisen hallinnon uudistuksia,
joilla on tavoiteltu hallinnon tehokkuutta ja joustavuutta. Nämä uudistukset ovat
olleet tarpeellisia ja hyödyllisiä, mutta ne ovat
samalla muuttaneet perusteellisesti eduskunnan budjettipäätöksenteon
luonnetta, esimerkiksi tulosohjauksen käyttöönotto,
budjettimomenttien yleispiirteistäminen, valtiontalouden osien
siirtäminen budjetin ulkopuolelle rahastojen perustamisen
sekä liikelaitostamisen ja yhtiöittämisen
kautta sekä kuntien valtionosuusjärjestelmän
muutos eli siirtyminen normiohjauksesta tavoitteet määrittelevään
lainsäädäntöön ja valtionosuuksien
niin sanottuun könttäsummamenettelyyn. Budjetti
on lisäksi monimutkaistunut EU-jäsenyyden ja sen
tuomien uusien rahavirtausväylien vuoksi.
Eduskunnan on ollut yhä vaikeampaa saada budjettiasiakirjan
kautta kokonaiskuvaa valtiontaloudesta ja erityisesti budjetin vaikuttavuudesta.
Samalla on ollut vaikeampaa valvoa talousarvion toimeenpanoa. Ennen
kaikkea resurssien ja tavoitteiden väliset suhteet ovat
jääneet epäselviksi. Eduskunnan tiedonsaanti
on parantunut osaltaan Valtiontalouden tarkastusviraston siirryttyä eduskunnan
yhteyteen. Tarkastusviraston siirtäminen eduskunnan yhteyteen
on tiivistänyt selvästi tiedonkulkua sekä lisännyt
tarkastustulosten käyttöä eduskuntatyössä.
Vuonna 2001 toiminut kertomusmenettelytyöryhmä,
niin sanottu Aulan työryhmä, esitti tilakertomuksen
kehittämistoimia, jotka ovat toteutumassa valtioneuvoston
annettua esityksensä talousarviolain muuttamiseksi, jonka
eduskunta hiljattain täällä hyväksyi.
Valtion talousarviolakiin hyväksytyillä muutoksilla
valtion tilinpäätöskertomus tulee korvaamaan
nykyisen valtiovarain hoidosta ja tilasta eduskunnalle annettavan
kertomuksen, niin sanotun tilakertomuksen. Tilinpäätöskertomus
tulee sisältämään valtion tilinpäätöksen
sekä hallituksen tilinpäätöskertomuksen.
Sitä onkin luonnehdittu valtiontalouden vuosikertomukseksi.
Kertomuksessa tarkisteltaisiin valtiontalouden ja toiminnan tuloksellisuuden
näkökulmasta muun muassa hallitusohjelman mukaisia
politiikkaohjelmia sekä hallitusohjelman ja hallituksen
strategia-asiakirjan mukaisia keskinäisiä strategisia
tavoitteita sekä tehtäisiin myös yli
hallinnonalojen menevää tarkastelua, joka nykyisellään
on useimmiten jäänyt kokonaan tekemättä.
Nämä toteutetut ja toteutumassa olevat uudistukset
tulevat edellyttämään eduskunnalta vastausta
ennen muuta parlamentaarisen valvontatoiminnan kehittämisessä.
Tässä kohden tulen valtiontilintarkastajien asemaan
ja rooliin parlamentaarisessa valtiontalouden valvontatoimessa.
Nykyisellään valtiontilintarkastajien kertomus
on informatiivinen ja entistä ajankohtaisempi. Yhteydenpito
valiokuntiin on osaltaan tarjonnut ajankohtaisia aiheita. Ei voida
kuitenkaan sivuuttaa sitä tärkeää tosiasiaa,
että valtiontilintarkastajien valvontatoimella ei ole yhteyttä vuotuiseen
budjettiprosessiin. Valtiontilintarkastajien historia kertoo, että valtiontilintarkastajat
luotiin alun perin nimenomaisesti valtiovarainvaliokunnan avuksi
valvomaan valtion talouden hoitoa. Se onkin äärettömän
tärkeä parlamentaarinen periaate. Ajatuksena oli,
että näin silloinen valtiovarainvaliokunta olisi
saanut käyttöönsä tietoja, jotka
ovat tarpeen seuraavan vuoden talousarvion käsittelyssä.
Valtiontilintarkastajat muodostettiin tuolloin toimineesta valiokunnan
jaostosta. Tästä on ajan kuluessa etäännytty
pitkälle, mutta edelleenkin Valtiontilintarkastajien valvontatoimi
olisi tarkoituksenmukaista saattaa talousarvioprosessin osaksi,
eduskunnan nyrkiksi valtiontalouden valvonnassa.
Puhemiesneuvosto, herra puhemies, on asettanut kuluvana syksynä toimikunnan,
jonka tehtävänä on laatia ehdotus parlamentaarisen
valtiontalouden valvonnan uudelleen organisoimiseksi. Tavoitteena
on tutkinta- ja tarkastusvaliokunnan tyyppisen elimen muodostaminen
yhdistämällä valtiontilintarkastajat
ja valtiovarainvaliokunnan hallinto- ja tarkastusjaoston tarkastustoiminnat.
Tällä muutoksella eduskuntaan muodostuisi vahva
parlamentaarista tilivelvollisuutta tukeva toimija, joka muodostuisi
valiokuntalaitoksen tärkeäksi osaksi. Muodostettavan
valiokunnan näkisinkin valvontatoimen aseman kasvun myötä hyvin
tavoiteltuna tehtävänä valiokuntapaikkojen
jaossa. Voisi kuvitella, että tuollaiselle valiokunnalle
syntyisi tärkeä parlamentaarinen asema. Näin
on tapahtunut Englannin parlamentissa.
Keskustelu valtiontalouden valvontatoimen kehittämisestä eduskunnan
sisällä siis jatkuu. Valvontatoimen kehittäminen
toimikunnan toimeksiannon mukaisesti antaisi eduskunnalle tehokkaat
välineet pitää hallitus tilivelvollisena toiminnastaan,
ja eduskunta toimisi samalla hallitusvallan valmentajana yhä parempiin
suorituksiin.
Toinen
varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.