3) Hallituksen esitys laiksi jätelain 10 ja 13 §:n
muuttamisesta
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä jätelain
muuttamisesta esitetään muutettavaksi ainoastaan
kahta pykälää. Kummassakin pykälässä muutetaankin
vain yhtä momenttia. Esitetyllä muutoksella täsmennetään
jätehuollon yhden osa-alueen eli yhdyskuntajätehuollon
toimijoiden vastuita ja velvollisuuksia.
Tiukentuneiden ympäristövaatimusten takia yhdyskuntien
jätehuolto on keskittynyt voimakkaasti. Jätteiden
lajittelu ja kierrätys, biologinen käsittely ja
energiana hyödyntäminen ovat lisääntyneet,
ja vastaavasti kaatopaikkojen määrä on
vähentynyt. Tuottajan vastuu jätehuollosta on laajentunut.
Tämä on muuttanut yhdyskuntajätehuollon
perinteisiä toimintamalleja.
Yhdyskuntajätteiden hyödyntämis-
ja käsittelylaitosten määrä on
myös voimakkaasti kasvanut kymmenen viime vuoden aikana.
Tällä hetkellä Suomessa on suunnitteilla
parikymmentä jätteenpolttolaitosta ja muutamia
kymmeniä muita käsittelylaitoksia. Yhdyskuntajätehuollon palvelutehtävien
hoito on viime vuosina organisoitu kuntien jätelaitoksille,
joista nykyisin useimmat ovat kuntien yhteistyöhön
perustuvia osakeyhtiö- tai kuntayhtymämuotoisia
alueellisia jätelaitoksia.
Yksityisellä sektorilla on syntynyt monipuolista palvelua
tarjoavia ympäristöhuoltoyrityksiä sekä jätteiden
hyödyntämislaitoksia. Tämä kehitys
on kiristänyt kilpailua alalla ja aiheuttanut eri toimijoiden
välille eturistiriitoja. Kunnalliset jätelaitokset
ja yksityiset ympäristöhuoltoyritykset ovat kokeneet
pitkäjänteisen investointipolitiikan toteuttamisen
hankalaksi, koska jätelain mukainen vastuun ja oikeuksien
määrittely ei ole yksiselitteinen. Jätehuollon
palveluyrittäjät ovat esittäneet, ettei
jätehuollon yksityinen ja julkinen palvelutuotanto ole
jätelain määrittelemän työnjaon
ja vastuun määrittelyn epäselvyyksien takia kilpailupoliittisesti
tasa-arvoisessa asemassa.
Muutosehdotuksen taustalla on myös Euroopan unionin
direktiivi kaatopaikoista, joka asettaa lähivuosina suuria
haasteita yhdyskuntien jätehuollolle. Perinteisestä kaatopaikkakäsittelystä siirrytään
laitosmaiseen käsittelyyn, kun biohajoavaa jätettä ei
enää saa viedä entiseen tapaan kaatopaikoille,
jos jätteen esikäsittelyä koskevat vaatimukset
tiukentuvat.
On siis syntynyt tarve selkiyttää yhdyskuntajätehuollon
vastuunjakoa koskevia säännöksiä jätelaissa
ja jäteasetuksessa. Ehdotetut muutokset perustuvat yhdyskuntajätehuollon
pelisääntöjä ja kilpailukysymyksiä selvittäneen
ympäristöministeriön työryhmän
yksimieliseen mietintöön keväältä 2005.
Yhdyskuntajätehuollon vastuunjakoa ei voida selkeyttää hallinnon
ja alan osapuolten yhteisin suosituksin vaan siihen tarvitaan lainsäädäntötoimia.
Ehdotetut muutokset koskevat jätelain kahta pykälää,
joissa säädetään yhdyskuntajätettä tai siihen
rinnastettavaa jätettä koskevasta jätteen kuljetuksesta,
hyödyntämisestä ja käsittelystä. Toisessa
täsmennetään, että kunta vastaisi
tästedes vain asumisessa syntyvästä jätteestä sekä sellaisesta
julkisen hallinnon ja palvelutoiminnan jätteestä,
joka rinnastetaan ominaisuuksiltaan, koostumuksiltaan ja määrältään
asumisessa syntyvään jätteeseen. Muutoksen
jälkeen kunta ei enää vastaisi asumisessa
syntyvään jätteeseen rinnastettavasta
teollisuuden, kaupan ja yksityisen palvelutoiminnan jätteestä.
Toisen pykälän muutos antaa kunnalle oikeuden
määrätä, että asumisessa
syntyvät jätteet sekä niihin rinnastettavat
jätteet pitää toimittaa kunnan osoittamaan
paikkaan joko hyödynnettäväksi tai käsiteltäväksi.
Velvollisuus koskisi sekä kunnan järjestämää että sopimusperusteista
jätteenkuljetusta. Jäteasetuksessa säädettäisiin
tarkemmin, mistä julkisista palveluista syntyvien jätteiden
jätehuollon järjestäminen kuuluisi kuntien
vastuulle.
Yksi julkisuudessakin esitetty argumentti ehdotusta vastaan
on ollut jätelain tuleva kokonaisuudistus. Kokonaisuudistuksen
valmistelu voi kuitenkin kestää jopa neljä vuotta
muun muassa EU:n jätedirektiivin muuttamisen takia. Tämä tarkoittaa,
että kokonaan uusittu jätelaki tulisi voimaan
vasta 2010-luvulla. Nykyisen lain tulkinnanvaraiset pykälät
saattaisivat johtaa jätealan investointien mitoitukseen
liian suurelle tai liian pienelle jätemäärälle,
mistä saattaisi aiheutua jätehuollolle tarpeettomia
lisäkustannuksia ja jätemaksuihin suurempia korotuksia.
Uudistettu jätelaki lisäisi kilpailua, parantaisi yksityisten
jätealan yritysten liiketoiminnan kehittämisedellytyksiä ja
edistäisi yksityisten jätehuoltopalvelujen kehittymistä yhdyskuntajätehuollossa
liikevaihdon noustessa ja toimintaympäristön
vakiintuessa. Annetaan toimijoille mahdollisuuksia katsoa tulevaisuuteen
kehittämällä toimintaansa ja tekemällä tarvittavat
investoinnit.
Ed. Pekka Kuosmanen merkitään
läsnä olevaksi.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin ensinnäkin kiittänyt ministeriä,
että hän on paikalla tämän lain
lähetekeskustelussa. Toiseksi kyllä uskallan ihmetellä sitä asiaa,
että nyt tämä osauudistus tuodaan eduskuntaan
kahden pykälän kohdalta, kun tietojemme mukaan
työryhmä on istunut ja on antamassa näinä aikoina
mietintöä nimenomaan jätelaista, jolloinka
olisi, ehkä huolimatta tästä, mihinkä ministeri
viittasi, tähän epämääräiseen
tulevaisuuteen, ollut parempi antaa lain uudistusesitykset sen jälkeen,
kun tämä mietintö olisi selkeästi
käsissä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ministeri on vielä paikalla,
toivoisin, että hän täydentäisi
tätä esittelypuheenvuoroa näiden siis
olemassa olevien yksityisten kaatopaikkojen kohtalon selvityksellä, koska
se liittyy nyt välillisesti tähän kokonaisuuteen.
Silloin kun bisnetti tulee rankimman mukaan tähän
kuvaan mukaan, niin silloin sen yksityisen kaatopaikkaverkoston,
jos näin uskalletaan sanoa, rooli muuttuu aivan ratkaisevaksi.
Ja nythän me muistamme, että meillä on
sellaisia yksityisiä kaatopaikkoja, jotka ovat olleet kaiken verotuksen,
kaiken maksujärjestelmän ulkopuolella ja jotka
aiheuttavat niille kuntayhteisöille, niin kuin esimerkiksi
Oulussa, kai kymmenien miljoonien eurojen kustannuksen, kun ne joudutaan
sitten sen kuntayhteisön toimesta putsaamaan ja ongelmajätelaitokseen
viemään jnp. Tässä on hirmuisen
isoista periaatteista ja jo muhivista rahamääristä kysymys.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Minulla olisi aika montakin kysymystä liitettävänä tähän
lakiesityksen tuomiseen, mutta ajattelin tässä vastauspuheenvuorossa
nyt keskittyä tähän ensimmäiseen
kysymykseen, minkä ed. Tiusanen nosti esiin.
Eli olisi varmasti nyt hyvä käydä vielä perustavampaa
laatua oleva keskustelu tästä aikataulusta. Mielestäni
on täysin kummallinen asia se, että samaan aikaan
tiedämme, että tämä valtakunnallinen
jätesuunnitelma on valmistumassa. Tässä kuussa
ollaan antamassa siitä sitten tällainen tiedotustilaisuus
ja lähettämässä sitä sitten lausunnoille
samaan aikaan, kun ympäristövaliokunnankin jo
aikanaan monesti kiirehtimää kokonaisuudistusta
ollaan valmistelemassa. Miten ihmeessä kiistanalainen osittaisuudistus,
jossa on hyvin vahvoja ristiriitoja ja erilaisia näkemyksiä, voidaan
tuoda, millä logiikalla tässä vaiheessa? Eli
minä todella haluaisin tähän vähän
vahvempia perusteita. En ole vieläkään
vakuuttunut siitä, että minkäänlainen
tavallinen perustelu voisi sen tavallaan selittää,
miksi tässä (Puhemies koputtaa) vaiheessa. Muihin
asioihin menen yksityiskohtaisemmassa omassa puheenvuorossani.
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Itse olen kyllä vakuuttunut
tämän lain nyt tuotavuuden välttämättömyydestä.
Toimivaltasuhteissa ilmenneet ongelmat kunnissa liittyen jätehuoltoasioihin
ovat osoittaneet sen, että nyt jos koskaan on paikka ja aika
tuoda tämä laki käsittelyyn, että saamme selkeytettyä tätä järjestelmää ja
ennen kaikkea pääsemme siihen hyvään
jätteiden hyödyntämiskäytäntöön,
joka meillä on monta vuotta ollut jo vireillä ja
johon emme täydellisesti ole vielä päässeet.
Satu Taiveaho /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Olisin kysynyt tämän lakimuutoksen
ympäristövaikutuksista laajemmin, kun itselleni
ei ihan auennut se, minkälaisia positiivisia ympäristövaikutuksia
tällä lailla sitten olisi. Oikeastaan näen
niinpäin, että tämän ympäristövaikutukset
olisivat monella tavoin kielteisiä. Esimerkiksi jätehuollon
valvonta heikkenisi, ja se vaatisi joka tapauksessa lisäresursseja.
Mikäli tämä lain osittaisuudistus menee
eteenpäin, jätehuollon suunnitelmallisuus ja koordinointi
heikkenisi ja myös monen eri toimijan vastuulla oleva jätehuolto
lisäisi todennäköisesti niin sanottua
jäterallia, mistä seuraisi taas kasvavia pakokaasupäästöjä.
Ja myös jos ajatellaan niin, että yritykset yksityisiltä toimijoiltaan
jätehuollon käsittelyn sitten hankkivat, niin
niillä olisi varmaan houkutus hankkia taloudellisesti edullisin
toiminta, jolloin ympäristön näkökulmasta
jätehuolto voisi ehkäpä heiketä.
Miten ministeri näkee tämän lain positiiviset
ympäristövaikutukset, joiden ymmärtäisi
ympäristöministerin näkökulmasta
(Puhemies koputtaa) olevan keskeisimmät asiat?
Pekka Nousiainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta myös tämän
jätelain muutosten tuominen tänne oli perusteltua. Nythän
on viime aikoina ollut erittäin paljon ristiriitaisia tilanteita
kunnan järjestämän ja sopimusperusteisen
jätekuljetuksen välillä. On tulkintaerimielisyyksiä,
kun jätelaitokset ovat keskittyneet nyt pois kaatopaikoilta.
On selvä, että olipa se yksityinen toimija tai
kunta, se jäte tuodaan sinne käsittelylaitokselle.
Tässä selkiytyy kunnan vastuu. Se lisää kilpailua
ja ennen kaikkea nyt sitten tuo yksityisen yrittäjyyden
vahvemmin tähän esille. Kyllä kaikista
raportoidaan ja tiedot kootaan. Mitään ei tapahdu
ulkopuolella tämän järjestelmän.
Se on hallittua, olipa siinä kumpi toimija tahansa. Tämä on
erittäin hyvä ja kiireellinen asia, että tämä on
tullut. Tälle täytyy antaa täysi tuki
ja viedä tämä pikaisesti läpi.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hyvä, että jätehuolto
toimii Suomessa, ja niin pitää olla. Mutta kysyisin ministeriltä,
paljonko tämä nyt kotitaloutta kohti nostaa näitä kustannuksia.
Sekin puoli pitää ottaa huomioon. Nyt tänne
tulevat markkinavoimat mukaan. Pyytäisin tähän
vastausta.
Susanna Haapoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Minusta tämä lakiesitys
selkeyttää toimintaa, ja tässä on
hyvää nykyistä täsmällisemmin
määriteltävä jäte sen
synnyn ja alkuperän mukaisesti. Julkisen hallinnon ja palvelutoiminnan
seurauksena syntyvä jäte rinnastetaan lakiesityksessä pääsääntöisesti
asumisesta syntyvään jätteeseen. Ehdotus
vähentää kuntien velvoitteita hoitaa
yhdyskuntajätehuoltoa itse, koska vastuu jätteistä,
mikä on tässä oleellinen asia, siirtyy
enemmän jätteen tuottajan vastuulle. Kuntien jätelaitokset
ja yksityiset jätealan yritykset kulkevat tämän
lain myötä enemmän rintarinnan.
Ympäristövaikutuksia ei tämä tuo
lisää mukanaan, koska jätteiden käsittely
on aina luvanvaraista ja vaatii ympäristöluvan
aina. Kunnat voivat nyt itse tämän lain myötä miettiä mahdollisuuksia
toteuttaa sitä itse tai käyttää sitten
näitä yrityksiä.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Minä kuitenkin vähän
haluaisin tätä kuntanäkökulmaakin
tässä ed. Nousiaiselle tähdentää.
Hän sanoi, että tässä niin kuin ihan
antaa mennä vaan ja hyvä juttu, mutta samaan aikaan
hän kunnallisena toimijana, vahvana asiantuntijana varmasti
tietää, että sieltä kunnista
päin nimenomaisesti on huolta esitetty siitä näkökulmasta,
että tämän lainsäädännön
myötä eivät ne vastuut sinänsä niin
kamalasti selkene. Päinvastoin siellähän
käy sitten niin, että kunnilta odotetaan, että niissä tilanteissa
sitten, joissa yksityinen huolto ei toimisi, kyllä kunta
kuitenkin sitten viime kädessä silloin sen vastuun
kantaisi ja kustannukset ottaisi.
Kaiken kaikkiaanhan tästä varmasti eittämättä myös
näitä valvontakustannuksia ja muita näille
kunnallisille jätehuoltoyrityksille tulee lisää,
eli täältä on erittäin huolestuneita
kannanottoja tullut. Ennen kuin vastaatte minulle, että tämä oli
sellainen tämä Pesä-työryhmä,
joka tätä valmisteli, että kunnat eivät
siellä jättäneet eriävää mielipidettä:
eivät niin, mutta (Puhemies koputtaa) silloin pakettiin
kuului vielä jäteverolain samanaikainen uudistaminen,
jota tässä paketissa ei ole mukana. (Puhemies:
Minuutti!) Hyvin tärkeä asia.
Pekka Nousiainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Suurimmat ongelmathan on jätteenkuljetuksessa
ollut Pohjois-Pohjanmaalla. Olen joutunut hyvin paljon näiden
kuntien edustajien samoin kuin yksityisten jäteyrittäjien
kanssa keskustelemaan asiasta. Siellähän kunnilla
huoli tietysti on ollut, että se jäte ohjautuu
nyt näihin uusiin rakennettuihin jätteenkäsittelylaitoksiin
eikä lähde muualle.
Mutta on aivan selvä, niin kuin täällä tuli
esille, että jätteenkäsittely on luvanvaraista.
Olipa toimija yksityinen tai kunta, siis kunnan järjestämä jätteenkuljetus,
aina se jäte ohjautuu sinne kuitenkin. Tässä ei
ole riskejä eikä ongelmia, on turhia ennakkoluuloja.
Sanoisin, että kuntakenttä toimii tässä aivan
saumattomasti, mutta siellä on semmoisia virheellisiä käsityksiä ollut
tämän asian suhteen hyvin paljon, mistä tämä eri
näkökulma on johtunut.
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa puhemies! Mielelläni olisin tuonut tämän
lakiesityksen huomattavasti aikaisemmin eduskunnan käsiteltäväksi,
(Ed. Viitanen: Mielestämme myöhempikin kävisi
oikein hyvin!) mutta hallituksen piirissä on ollut vaikeuksia edetä.
Nyt arvio siitä on, että tämä lakimuutos
on välttämätön. Se on välttämätön
siksi, että jätteen laitosmainen hyödyntäminen
edellyttää lähivuosina merkittäviä,
yli 500 miljoonan euron investointeja. Epävarmuus vastuusta
ja oikeuksista tuo epävarmuutta investointipäätöksiin.
Selkeä vastuunjako luo mahdollisuudet mitoittaa laitosinvestoinnit
oikein. Tämä on se varsinainen syy, ja odottaminen
johonkin vuoteen 2010 ylläpitää tätä epävarmuutta
ja saattaa johtaa myöskin virheinvestointiin. Tämä on
se perussyy, miksi halutaan tämä osittaisuudistus.
On yritetty myöskin arvioida tämän
esityksen kustannusvaikutuksia. Se on tietenkin tavattoman vaikeata.
On katsottu, että per talous, per henkilö vaikutus
voi enimmillään olla 2 euroa per vuosi. Mutta
Kilpailuvirasto, joka myös on katsonut, että tämä muutos
on nyt tarpeellinen, on arvioinut, että tämä nimenomaan
kilpailun takia pikemminkin johtaa siihen, että kustannukset alenevat.
Joka tapauksessa yksityisen ihmisen kannalta kustannusvaikutus ei
ole merkittävä.
Ed. Pulliainen ja jotkut muutkin viittasivat siihen epätasapainoon,
että nyt jäteverolakia ei valtiovarainministeriön
kiireitten takia yhtä aikaa voitu muuttaa, ja se on nyt
perusteluissa todettu. Toivon, että heti EU-puheenjohtajuuskiireitten jälkeen
valtiovarainministeriö voisi tämän jäteverolakimuutoksen
tehdä, jolla saataisiin sitten yksityiset kaatopaikat samalle
viivalle kuin kuntien.
Tässä on myöskin kysytty ympäristövaikutuksia
ja joissakin puheenvuoroissa on jo aivan oikein vastattu siihen,
että esitetyillä muutoksilla ei ole varsinaisesti
ympäristövaikutuksia, ei myöskään
kielteisiä, joita on pelätty. (Ed. Viitanen: Kyllä on!)
Ammattimainen jätteen hyödyntäminen ja
käsittely edellyttää aina ympäristölupaa, jonka
avulla voidaan varmistua siitä, että jätehuollosta
ei aiheudu haittaa ihmisen terveydelle tai ympäristölle.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Täytyy tähän
alkuun todeta, että tämä lähetekeskustelu
tuli itselleni pyytämättä ja yllätyksenä. Nimittäin
en ollut ennen kyselytuntia huomannut, että tämä on
jo tänään listalla, mutta tämän jätelakiasian
kanssahan me olemme tottuneet siihen, että ainakin pyytämättä nämä esitykset
tuntuvat meidän näkökulmastamme ministeriltä tulevan.
Sehän ei ole mikään salaisuus, että sosialidemokraatit
ovat vastustaneet alusta asti tämän osittaisuudistuksen
tuomista. Meillä on siihen erittäin monia hyviä syitä,
joita tässä matkan varrella olemme käyneet
läpi, mutta jostain kumman syystä katsottiin,
että tässä tilanteessa jostain syystä olisi
tarkoituksenmukaista tällainen lakiuudistus riitaisenakin
tänne tuoda.
Keskeinen argumentti meillä on ollut kustannuspuoli,
eli ympäristöministeriö on itsekin näitä kustannuksia
selvitellyt ja sen lisäksi niitä on selvitelty
myös muissa yhteyksissä. Ja ympäristöministeriön
omankin arvion mukaan kuluttajien, kotitalouksien, kustannukset
tulevat nousemaan viitisen miljoonaa euroa, toisaalta myös käsittelymaksujen
kustannusten nousun kautta toiset 5 miljoonaa euroa. Kauppa ja yksityinen, siellä
kustannukset
nousisivat kymmenisen miljoonaa euroa, ja esimerkiksi näissä 2
euroa per nuppi -laskelmissa, joita ministeriö on julkisuudessa
kovasti esitellyt ja äskenkin täällä,
ei ole otettu yhtään sitä huomioon, että kyllähän
se perinteisesti tuppaa niin käymään,
että jos kaupan kustannukset nousevat, niin se viime kädessä on myös
se kuluttaja, joka nekin kustannukset sitten maksaa.
Tässä hallituksen esityksessä ei
arvioida lainkaan kuntien kustannusten lisäystä,
mutta eittämättä sieltäkin näitä valvonnan
kuluja tulee lisää. Ja kyllähän
me senkin tiedämme, että kun kunnilla ja kunnallisilla
jätehuoltoyhtiöillä kustannukset nousevat,
niin nekin maksaa kuluttaja. Näissä 2 euroa per
nuppi -laskelmissa ei ole otettu huomioon näitä kaikkia
muita kustannusten nousuja, vaan laskettu vain tämä,
mikä arvioidaan tässä suoraan ympäristöministeriön
selvityksen kautta tulevan kotitalouksille. Mielellään voisi
tietenkin tämä kokonaisuus tässä laskennassa
mukana näkyä.
Samaan aikaan ympäristöministeriö itsekin
toteaa esityksessään, että valtio tulee
menettämään jäteverotuottojaan
25 miljoonaa euroa. Valtio menettää 25 miljoonaa
euroa, ja minä ainakin tietäisin monta hyvää tarkoitusta,
mitä tällä 25 miljoonalla eurolla tulevaisuudessa
voisi tehdä. Jos kehityssuunta on se, että joka
ikisestä verosta pikkuhiljaa pyritään
eroon ja kaikkien verojen tuotot tulevat laskemaan, niin kyllä minä vähän ihmettelen,
miten tämän hyvinvointiyhteiskunnan kanssa sitten
käy. Alun perinhän jäteveron tarkoitus
oli se, että sen tuottoja käytettäisiin
ympäristötarkoituksiin, ja surullista on, jos
25 miljoonaa euroa tätä tuloa sitten jää saamatta.
Toinen syy näiden kustannusten lisäksi, miksi olemme
tätä vastustaneet, liittyy ympäristösyihin.
Minun mielestäni on — anteeksi vaan, yritän
sanoa tämän kauniisti, mutta sanon sen silti — aika
vastuutonta sanoa, että tällä esityksellä ei ole
ympäristövaikutuksia. Okei, ympäristölupia tarvitaan
tiettyihin kommervenkkeihin, mutta ympäristölupia
ei tarvita siihen, että autot ajavat ja kilometrejä kertyy.
Minun oli pakko ottaa tähän tietynlainen esimerkkilaskelma,
eli siis tämä liittyy sekä kustannuksiin
että ympäristöpäästöihin.
Täällä on tiedot esimerkiksi sieltä päin,
mistä minä tulen, tuolta Pirkanmaalta. Siellä kun
on kilpailutettu — kun kunnat siis keskitetysti, arvoisa
ministeri, ovat pystyneet kilpailuttamaan nämä järjestelmät — niin
ajokilometrit ovat eräässä tapauksessa
laskeneet 277 kilometristä viikossa 198 kilometriin viikossa
eli sama työ tehtiin 28,5 prosenttia pienemmillä ajomatkoilla.
Vuonna 2002 Ylöjärvellä kilpailutuksen
seurauksena kilometrit tippuivat 963:sta 698 kilometriin, vähennystä 27,5
prosenttia. Tyhjennyshinnat kiinteistöillä alenivat,
esimerkki omakotitalosta, runsaat 13 prosenttia, ja kerrostaloissa 6—16
prosenttia. Tuore esimerkki Virroilta kertoo, että omakotitalon
jätehuoltokustannus laskee 25 prosenttia ja kerrostalon
45 prosenttia, kun siirrytään kunnan järjestämään
jätteen kuljetukseen. Eli tässä nyt hieman
sekä näitä kustannuksia että sitä kautta
kilometrejä ja ympäristövaikutuksia,
mitkä liittyvät siihen, onko järjestelmä meillä kunnallisesti
keskitetty järjestelmä vai tällainen
sopimusperusteinen järjestelmä.
Tämä lakiesitys, mitä nyt ollaan
tuomassa, on ajamassa tätä systeemiä enemmän
ja enemmän sitten tähän ei-kunnallisen
jätehuoltolaitoksen keskitetysti kilpailuttamaan systeemiin.
Tässähän oli esimerkiksi sellainen ajatus,
että mikäli tämmöinen osittaisuudistus
toteutettaisiin, niin siinä tilanteessa vähintä,
mitä voisi olettaa, olisi sitten, että näin
kunnan vastuulla olevasta tuutista siltä osin, mikä jäisi
kunnalle, poistettaisiin sitten tämä sopimusperusteinen
osa kokonaan ja samaan aikaan tämä ympäristöveroasia
korjattaisiin. Sitten tätä voisi edes ajatella
kohtuullisena uudistuksena.
Kaiken kaikkiaan, puhemies, jo aikaisemmin debatissa tuli esiin
kolmas syy kustannusten ja ympäristösyiden lisäksi,
miksi olemme tätä vastustaneet. Se kolmas syy
oli juuri tämä, että osittaisuudistus
ei kerta kaikkiaan ole hyvä tapa tuoda isoja asioita esille.
Me tiedämme kaikki, että jo vuosia on valmisteltu
ja valmistauduttu henkisesti ja toivottavasti vähän
muutenkin siihen, että me tarvitsemme jätelainsäädännön
kokonaisuudistuksen. Itsekin, kun olen ollut ympäristövaliokunnassa
aikanani kymmenen vuotta, siitä on kauan puhuttu ja paljon
toiveita esitetty.
Kun näitä valmisteluja on tehty, niin minkä ihmeen
takia, jos sitä nyt on jo valmisteltu vuosia ja juuri on
tehty näitä valtakunnallisia jätesuunnitelmia,
nyt sitten tässä muutamia päiviä jo
ennen kuin valtakunnallinen jätesuunnitelmakaan valmistuu
julkisesti arvioitavaksi, on pakko lyödä lukkoon
erittäin kiistanalainen kohta? Kaikki, jotka tätä keskustelua
ovat seuranneet, tietävät, että tämä on
kiistanalainen, asiantuntijoiden mielipiteet vaihtelevat. Miksi
lyödään lukkoon nyt joku suunta, joka
ohjaa myös tulevaa kokonaisuudistusta? Nyt pitäisi
nimenomaisesti hyvässä hengessä isolla
porukalla kokonaisuudistuksen yhteydessä tällaiset
asiat ratkaista, ettei kävisi sitten niin, että kun
tätä kokonaisuudistusta tehdään,
niin sitten sanotaan, että tämä yksi
asiahan ratkaistiin jo, eduskuntahan ratkaisi sen tuossa juuri pienen
osittaisuudistuksen yhteydessä. Sitä kauttahan
se sitten ohjaa koko tulevaa kokonaisuudistuksen valmistelua siitäkin
huolimatta, että jossain vaiheessa vaikkapa uusi eduskunta
olisi sitä mieltä, että kokonaisuudistus
olisi järkevämpää tehdä toiselta
pohjalta, kuin mistä nyt tässä kyseisessä esityksessä on
kysymys.
Minä ihmettelen myös sitä, arvoisa
puhemies, miksi ministeri puhuu siitä, että vasta
vuonna 2010 voisi kokonaisuudistus tulla voimaan, kun sitä on
nyt jo valmisteltu. Kyllä minä tiedän,
että EU:ssa tehdään näitä direktiivejä ja
on valmistelua, mutta Suomenhan nimenomaan pitää toimia niin,
että ensi kauden alussa jo voimakkaasti valmistelemme omaa
lainsäädäntöämme ja
samaan aikaan rinnakkaisprosessina tätä Euroopan
unionin ulottuvuutta.
Sitten sanotaan, että esitys lisää kilpailua.
No, tällä hetkellä on tilanne se, että esimerkiksi
sadassa kunnassa tosiasiassa, kun on sopimusperusteinen järjestelmä,
näitä palveluja tarjoaa ainoastaan yksi yritys.
Sinänsä, kun tietää tämän
tilanteen, on mielenkiintoista ajatella, miten sitten joissain pienissä kunnissa
ihan oikeasti se kilpailu tulee lisääntymään.
Miten oikeasti jossain pienessä kunnassa syntyy monta,
monta tarjoajaa ja sitten sitä kilpailutetaan? Huhheijaa.
Minä haluan esittää tässä kysymyksen:
kun kaikissa tapauksissa puhutaan kilpailusta ja sen lisääntymisestä ja
siitä, että se kilpailu sitten antaa hyviä vaikutuksia,
kuinka ihmeessä voisi olla tehokkaampaa kilpailuttaa jonkun
pienen kunnan kyläkauppias kuin vaikka kunnan jätehuoltoyhtiö?
Tässä sitten sanotaan, että vastuut
selkeytyvät. Tästä yritin vähän
jo debatissa kysellä, koska kuitenkaan kaikki toimijat
eivät ole ollenkaan sitä mieltä, että tämä esitys
vielä selkeyttää vastuita. Tässä eräs
vastuukysymys on mielestäni huomionarvoinen, se että logiikka
menee niin, että yksityisen huolehtii yksityinen, siellä kun
se kannattaa, mutta niissä tilanteissa, kun ei kannata,
joissain pienissä kunnissa ja muualla, siellä kunta
kyllä tulee ja hoitaa. Eli jotenkin tässä on tällainen,
jos voisi sanoa, rusinat pullasta tai kermankuorintalogiikka taustalla.
Sen halua sanoa vielä tästä valmistelevasta työryhmästä,
tästä Pesä-työryhmästä,
että täällä paljon käytetään
perusteluna sitä, "kun se oli yksimielinen". Sen takia,
sen takia sitten tuodaan ja kaikki kiirehtivät, kaikki
yksimielisesti. Esimerkiksi Kuntaliitto silloin ei tätä vastustanut
juuri sen vuoksi, kun tähän pakettiin kuului sillä hetkellä se
ajatus, että jätevero samaan aikaan uudistetaan,
samaan aikaan poistetaan yksityiseltä jopa 30 prosentin
kilpailuetu, joka tällä hetkellä on yksityisillä kaatopaikoilla
kunnallisiin kaatopaikkoihin nähden.
No sitä ei nyt uudisteta samaan aikaan, ja se ei, arvoisa
ministeri, johdu pelkästään valtiovarainministeriön
virkamiesten kiireistä, vaan minä olen ainakin
itse siinä käsityksessä, että se
liittyy myös siihen, että tässä on
kaikenlaisia kommervenkkejä, jotka vaatisivat muun muassa
EU-prosesseja, neuvotteluja sinne päin. Tämä ei
ole ollenkaan yksinkertainen asia, tämä uudistaminen, ja
missään nimessä se ei tule onnistumaan
tällä aikataululla.
Eli jäteverouudistuksesta me emme tiedä mitään,
kukaan siitä ei ole sopinut, mitään takuuta ministerillä tai
minulla ei ole siitä, että seuraava eduskunta
tulee sen sitten hoitamaan tai hallitus valmistelemaan. Tässä ei
ole minkäänlaista yhteenkytkentää tässä laissa
tähän jäteveron korjaamiseen, mikä on
sinänsä täysin kohtuuton tilanne, että tällä tavalla
lisätään entisestään
sitä yksityisen kilpailuetua ja tämä vaan
kärjistyy. Minua ainakin kiinnostaisi tietää,
kun ministeri puhui tästä Kilpailuvirastosta,
mitä mieltä Kilpailuvirasto nyt sitten tästä tilanteesta
noin kilpailullisesti on, kun kuntien kaatopaikoilla tätä jäteveroa
peritään ja sitten yksityisillä ei. Onko
se edelleen ihan tämmöistä kilpailuneutraliteettia
jnp., mitä tässä tulevaisuudessa sitten
mahdollisesti edessämme olisi?
Puhemies! Tämä oli pitkä puheenvuoro,
tiedän, että osittain jopa liian pitkä.
Halusin kuitenkin nämä perusargumentit käydä läpi
ja vielä palaan siihen, mistä aloitin, kun puhuin
kustannuksista. Ympäristöministeriön
omassa esityksessä tässä jätelaissa
todellakin — kertaan — sanotaan, että jätehuoltokustannukset
nousevat kaupalla, jätehuoltokustannukset nousevat kotitalouksilla,
ympäristöjäteveron tuotto laskee valtiolla
ja se, mikä täällä sitten ainoastaan
nousee — niin täällä lukee perusteluissa — on,
että yksityisen jätealan yritysten tulot kasvavat.
Eli yhtälö kuuluu niin, että valtio
häviää, kuluttaja häviää,
kauppa maksaa enemmän, mutta yksityisten jätealan
yritysten tuotot kasvavat. Tämäkö oli
kaiken väärtti, jotta tehdään
tässä vaiheessa osittaisuudistus? Odoteltaisiin
sitä kokonaisuudistusta ja ratkaistaisiin nämä kysymykset, vakavat, isot, tärkeät
kysymykset,
siinä yhteydessä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tällä kertaa sielujen sinfonia
demarien kanssa on lähestulkoon täydellinen, mikä perustuu
vaan siihen, että on tullut havaintoja nyt ympäristöstä tehdyksi
aika paljon.
On syytä palauttaa mieleen, arvoisa puhemies ja arvoisat
kuulolla olevat kansanedustajat, mistä tämä kaikki
lähti liikkeelle ja millä idealla. Lähdettiin
liikkeelle Saksasta 1970—1980-luvulla. Lähdettiin
siitä ideasta hyvin selvästi, että kun
pinta-ala, käytettävissä oleva maa-ala,
rupesi loppumaan, kaatopaikoista piti päästä eroon. Siis
ensimmäisenä oli niukkuus maasta. Lisäksi kukaan
ei halunnut lähelleen yhtään lisää kaatopaikkaa.
Silloin keksittiin, että kun kaatopaikoista pitää päästä eroon,
niin ryhdytäänpäs kierrättämään
näitä materiaaleja niin pitkälle sakuin
pystytään. Koskaan ei voida päästä täydelliseen
kierrätyksen tulokseen. Aina jää pieni
fraktio, niin sanottu rejekti, johonka on keksitty jo 1920-luvun
alussa menetelmä: kuivatetaan ja kaasutetaan se ja käytetään
tehokkaasti kaasuna hyväksi. Mutta kaikesta voidaan tällä tavalla
kaatopaikalle viemättä päästä eroon,
siis niin kuin saada kiertämään yhteiskunnassa
tavalla tai toisella.
Mallipaikka Saksassa oli Aschenbach, joka päätettiin
valita kokeilualueeksi. Luotiin ajatuksellisesti ihannemalli, ryhdyttiin
sitä toteuttamaan. Kolmessa vuodessa kaatopaikkakertymä väheni
60 prosentilla. Lähtö oli erinomaisen hyvä.
Ja siitä ollaan sitten petrattu. Hollannissahan tämä on
viety aika pitkälle. Kaikki tämä materiaali
viedään linjoille, joilla kaikki fraktiot erotetaan
ja pidetään huoli siitä, että kierrätys
on niin täydellistä kuin se olla voi. Sitten se
rejektikin vielä kaasutetaan ja poltetaan yhdyskuntajätteenä mutta
sellaisessa muodossa, että hyödyntämisprosentti
on niin korkea kuin se olla voi.
Historiallinen rasite meillä on, niin kuin jo viittasin,
yksityiset kaatopaikat. Muistan olleeni aika monissa hallitusneuvotteluissa
mukana. Kestokamaa siellä agendalla oli yksityisten kaatopaikkojen
verottaminen. Aina tuli tämä nykyistä EK:ta
vastaava instituutio, joka vyörytti volyymiltaan, kooltaan
kaikkein suurimmat ihmiset huoneeseen niin, että he sekä äänellä että volyymilla
täyttivät tilan ja sanoivat, että kaiken
muun me hyväksymme, mutta yksityisten kaatopaikkojen verottamista
me emme ikinä hyväksy. Ja niin menivät
isoilla puolueilla puput pöksyyn ja se homma kaatui siihen.
Nyt sen rinnalle ovat tulleet nämä kunnalliset
jätehuoltoyhtiöt, joilla on yksi ainut idea: massapoltto.
Ei mitään kierrätystä, ei sinne
päinkään. Ei edes direktiivien ja säädösten
edellyttämää uudelleenkäyttöä,
vaan massapoltto. Kaikki tänne. Ja kun täällä kerrottiin
ed. Nousiaisen suulla, että Pohjois-Pohjanmaa on se ongelma-alue,
niin Pohjois-Pohjanmaalla tämän ongelman ratkaisu
on herra Illikaisella ja hänen armeijallaan: iso jätteenpolttopaikka
keskelle kaupunkia ja siellä poltetaan kaikki, ja sillä sipuli.
Koko ongelmasta päästään näin
eroon. Ja kun siinä syntyy lämpöä,
niin se lämpö käytetään
sitten Toppilan voimalaitosten lämmön yhteydessä kuulemma
jollakin tavalla hyväksi. Tätä tarkoitusta
varten pitää luoda rekkaralli, joka ulottuu Raahen
tienoolta Lapin perukoille saakka, kaikkialle. (Ed. Kerola: Ei sitä vielä ole
päätetty!) — Ei ole vielä päätetty,
mutta yritetään päättää joka ikinen
päivä niin henkeen ja vereen saakka kiihkeästi
kuin voi, konsepti on harvinaisen selvä.
Tässä olemme käyneet läpi
uudelleenkäyttöhomman tiimoilta arvoisan ministerin
kanssa viime aikoina yhden pienen osan varsinaista prosessia, epätoivoista
prosessia, jossa annan kaikki pinnat ministerille. Hän
on ymmärtänyt tämän asian, mitenkä ser
eli sähkö- ja elektroniikkaromu, niin sanottu
romu, joka tässä tapauksessa on täydelleen
uudelleenkäyttökelpoista, pitäisi direktiivien
ja säädösten mukaan ohjata uudelleenkäyttöön,
mutta ei vaan tahdo onnistua millään. Kun Oulussa
on jätehuoltoyhtiö perustettu, sen mainittu toimitusjohtaja
Illikainen sanoi, että "elekää puuttukko
minun pisnetteihin". Se on kuulemma toimitusjohtajan pisnettiä,
vaikka kunnat sen omistavat. Pienintäkään
ohjausvaikutusta ei Oulun kaupungin virkamiehillä eikä kaupungin
johdolla ole. Herra tekee justiinsa, mitä herraa huvittaa.
Tässä on se tulos. Tämä on sitä arkipäivän
realismia, mihinkä pitää projisoida se, mitä ed.
Viitanen äskeisessä puheenvuorossa totesi. Tämä on
sitä arkipäivän realismia.
Sitten tähän liittyy hyvin mielenkiintoinen asia,
kun arvoisa ministeri viittasi siihen, että tätä jäteverohommaa
ei voitu tähän saada johtuen EU-puheenjohtajuuskiireistä.
Minä teen tästä 25 miljoonan euron valtion
kassaan saamattomuudesta sen johtopäätöksen,
että puheenjohtajuuden kustannuksiin, 70 miljoonaan euroon,
pitää lisätä vielä 25
miljoonaa euroa, mikä tarkoittaa, että puolen
vuoden puheenjohtajuus on maksanut peräti melkein 100 miljoonaa
euroa. Ja kun tällä tavalla lasketaankin rehellisesti
kustannukset, niin kyllähän tämä hyysääminen
alkaa olla aika kauheata, ihan järkyttävää suorastaan.
Nyt tarvittaisiin ed. Soinia käyttämään
semmoinen mukava EU-kriittinen puheenvuoro, mutta hän on
tietysti vaalikentillä jo, kun puolue on suuressa nousussa
parasta aikaa gallupien mukaan.
Arvoisa puhemies! Tämä asia on sellainen juttu,
että tehkää nyt ympäristövaliokunnassa
tässä viisaita ratkaisuja. Miettikää näitä asioita.
Ja aivan erikoisesti, jos nyt tämä menee enemmistöpäätöksellä porvarien
voimin tällä tavalla, laittakaa seuraavaa hallitusta
varten sellaiset ponnet, että ne velvoittavat edes jonkinlaiseen
järkevyyteen tässä asiassa, ja ed. Viitanenhan
ne totesi, niin että enpäs totea niitä uudestaan.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Totean ed. Pulliaiselle hänen
hyvän esitelmänsä jälkeen, että minäkin
ihmettelen, jos massapolttoa harjoitetaan kaupungin keskustassa,
EU:n direktiivihän kieltää sen. Ja meillä Kymenlaaksossa — kokemuksesta
kerron sen — 40 000 tonnia vuosittain vietiin
jätettä poltettavaksi Lahden polttouuniin ja viiden
vuoden kuluttua se loppui, vuosi sitten. Nimenomaan oli perusteena
se, että EU:n direktiivi kielsi sen. Kysyn ed. Pulliaiselta,
miten on mahdollista teillä, että pystytte polttamaan,
koska lähtökohta on EU:n direktiivissä se,
että raskasmetallit pitää pystyä erottamaan
täysin, ennen kuin polttouuni saa polttouuniluvan.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tuohon ed. Pulliaisen puheenvuoroon,
sen loppuosaan, näihin terveisiin ympäristövaliokuntaan
ja ponnetuksiin: toivon, että valiokunta ottaa ne kokonaisuudessaan myönteisesti
vastaan.
Siihen, mitä ed. Kuosmanen totesi: EU-direktiivi sinänsä ei
kieltänyt myöskään Lahden toimintaa.
Tämä rinnakkaispolttokysymys on enemmänkin
taloudellinen kysymys, ja silloin siinä tulee kysymykseen
lähinnä kustannusten vertailu, mitä se
maksaa, kun lasketaan, mitä hiukkasia, minkä tyyppisiä,
miten paljon tulee savukaasuissa. Se on lähinnä tämä kustannusvertailu,
joka tässä on ongelmana.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässähän kävi
sillä tavalla, että ympäristölupavirastosta
tämä, siis Oulun ratkaisu, tuli bumerangina takaisin
juuri näistä syistä, mihinkä ed.
Kuosmanen äsken viittasi. Mutta siellä sitten,
meillä Oulussa — kun me olemme teknokylä,
niin meillä on kaikki hieno — vaan sitten niitä normeja
hissataan justiinsa siihen rajalle, kun ne nyt on määritelty,
että niiden olisi pitänyt olla nämä;
pannaan joku pikku suodatin sinne, pätkä vielä lisää,
että menee just tähän. Ja niin kuin ed.
Tiusanen sanoi, kaikkea perustellaan taloudellisella syyllä.
Sen takia sitä jätettä kerätään
ympäri koko Pohjois-Suomen. Ajatelkaa, minkälainen
ympäristörasitus jo se rekkaralli on, 40 rekkaa
vääntää ihmisten jätteitä ja
yhdyskuntien jätteitä Oulun kaupungin keskustaan.
Ei tämä kovin korkeaa arvosanaa saa. Mutta siinä ovat
erittäin hyvin kansallinen kokoomus ja keskustapuolue mukana
siellä, ja edustaja, pääideologi Seppo
Lahtelalle tämä on mielenkiintoista, koska hänellä on
kokemuksia kummastakin puolueesta.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Sen verran mielenkiintoista on tämä jätteiden
kanssa möyriminen, että on pakko käyttää puheenvuoro
tästä aiheesta, vaikka totta totisesti en minäkään
tähän ollut valmistautunut tälle illalle.
Mutta sen verran kunnissa on ilmennyt kuitenkin ongelmia näiden
jäteasioiden ja jätevuorten kanssa, että mielestäni
on erittäin paikallaan, että tämä uudistus,
joskin ei ehjänä kokonaisuutena, tulee meille
käsittelyyn. Kerron esimerkkejä menettelytavoista,
jotka ovat johtaneet siihen, että lakituvissa ainakin meidän
alueellamme näitä jäteasioita ratkaistaan,
liittyen toimivaltasuhteisiin ym. jäteongelmiin sinänsä.
Siksikin on erittäin paikallaan, että saamme tämän
osauudistuksen käsiimme.
Ed. Viitanen viittasi kustannustekijöihin. On luonnollista,
että tällaisen lain alkutaipaleella kustannukset
saattavat kohota, mutta kun tätä viedään
eteenpäin ja investoinnit tulevat kohdalleen ja yritykset
saavat oman kilpailuasemansa, niin luonnollista on, että kustannukset
myös sen jälkeen lähtevät laskuun.
Tämän me varmasti kaikki tiedostamme muiltakin
elämänaloilta kuin pelkästään
jätteenkuljetuksesta. No, tässä viitattiin
myös, ed. Viitasen puheenvuorossa, tuohon 25 miljoonan
vajeeseen verotuloissa. Tiedämme senkin, että tänä päivänä esimerkiksi
liikenteestä kerättävät tuotot
ovat moninkertaisesti suuremmat kuin on ennakoitu, mutta niitä ei
jostakin syystä sijoiteta juuri siihen liikenteeseen, vaan meidän
yhteiseen pohjattomaan kassaamme. Näinhän se käytännön
elämä järjestyy. Tässä yhteydessä viittaisinkin
siihen, että kun aikanaan jäteverojärjestelmä luodaan,
niin toivoisi, että siitä myös osa tulisi
kunnille, jotka osan tästä jätemyllystä joutuvat
hyödyntämään ennemmin tai myöhemmin.
Tätä ministeriltä kysyisin, onko tällaisia
kaavailuja tehty.
Sitten ympäristövaikutuksista.
Monenlaisia dubioita, käyttääkseni ministeri Pekkarisen sanontoja,
on esitetty tämän lakiesityksen ympärillä.
Totta kai ympäristövaikutuksia on sekä positiivisia
että negatiivisia, mutta itse uskon kuitenkin siihen, että kun
ihmiset nähtävästikin reagoivat siihen,
että nyt kaikki jätteet hinnoitetaan entistä tarkemmin,
niin he myös oppivat tekemään kotitalousjätteidensä kanssa
järjestelyjä, jotka paremmin vähentävät
jätteiden syntyä, niiden kehittymistä,
ja siten tulevat ikään kuin ympäristövastuullisemmiksi
hoitaessaan tätä yhtenä osana tätä järjestelmää.
Omaehtoisuus on tässäkin aina paikallaan. Lisäksi
mielestäni tämä johtaa myös
siihen, että polttojärjestelmää voidaan
kehittää, toisin kuin ed. Pulliainen tässä maalaili,
keskitettyyn järjestelmään. Ainakin meidän
alueellamme on paljonkin tarpeita pienpolttolaitoksille, jotka siten
palvelisivat myös tätä meidän
hajautettua energiantuotantosysteemiämme pienimuotoisesti
ja näin olisivat vähentämässä sitten
tätä paljon paneteltua rekkarallia.
Osittaisuudistus vai kokonaisuudistus? Itse katson kuitenkin
niin, että tämä on yksi askel parempaan
suuntaan tätä kokonaisuudistusta mietittäessä,
ja senkään vuoksi en näe mitään
negatiivista tässä, että nyt lähdetään
pienin askelin eteenpäin. Ihmiset osaavat valmistautua,
ja myöskin kauppa ehtii valmistautua. Kaikki, jotka ovat
tämän jäteasian kanssa jollakin tavalla
tekemisissä, ehtivät varustautua tämän
suuremman järjestelmän esilletuomiseen aikanaan.
Ihan lopuksi sanoisin vielä sen, minkä ministerikin
omassa puheenvuorossaan totesi, että kun meillä ei
ole tämmöistä pitkäjänteistä,
suunnitelmallista jätehuoltojärjestelmää lakipykälien muodossa
yhteiskunnassa tähän saakka ollut, niin varmasti
tämä osittaislakiuudistus palvelee myös
sitä, että yritykset uskaltavat investoida. Tämä on
pitkäjänteistävä vaikutus, joka
tällä lailla saavutetaan. Siten pääsemme
myöskin niihin ympäristövaikutusten positiivisiin
puoliin, mitä olemme kokonaisuutena jo monen vuoden ajan erilaisissa
jätehuoltokysymyksissä tavoitelleet.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ongelmana on se, että kun jätteitä joudutaan
kuljettamaan kauas, siitä tulee kuluja ja ympäristöpäästöjä.
Haluan, että Suomi ei hukkuisi jätevuoriin. Haluan,
että jätteitä voitaisiin paitsi hyötykäyttää uusiokäytössä myös
mielekkäällä tavalla hyödyntää energiaksi.
Siksi toivon, että jätteenpolttoa voitaisiin myönteisellä tavalla
edistää, jotta Suomi ei hukkuisi jätevuoriin.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä käsittelyymme
tullut jätelaki on hyvin ristiriitainen ja monella tavoin
ongelmallinen, ja näitä ongelmallisia seikkoja
toi perustellussa puheenvuorossaan erittäin hyvin esiin
aiemmin kansanedustaja Pia Viitanen täällä.
On todella vaikea ymmärtää, miksi tämä lain
osauudistus halutaan nyt kiireellä ja poliittisista ristiriidoista
huolimatta ajaa vauhdilla eteenpäin, etenkin kun jätelain
kokonaisuudistus on samaan aikaan vireillä, nämä osittaisuudistuksethan
kun eivät yleensäkään ole hyvä tapa
tarkastella tärkeitä asioita.
Lain ongelmallisimpia seikkoja on mielestäni se, että jätemaksujen
ennustetaan lainmuutoksen myötä nousevan, minkä seuraukset
sitten maksavat kansalaiset mutta myös yritykset, ja esimerkiksi
kaupan kustannukset nousevat ja varmasti heijastuvat myös
sinne kuluttajien hintoihin sitten pidemmällä aikavälillä.
Toisaalta myös valtio menettäisi verotuloja merkittävästi,
25 miljoonaa euroa, joita todella tarvittaisiin kipeästi esimerkiksi
hyvinvointipalveluiden turvaamiseen tai heikompiosaisten asioihin.
Laki lisäisi myös kilpailuvääristymää edelleen
julkisen sektorin jätehuollon tappioksi. Jäteverohan,
niin kuin täällä on tullut esiin, suosii
yksityisiä kaatopaikkoja kunnallisiin nähden,
ja tämä verovääristymän
korjaus olisi ehdottomasti pitänyt sisällyttää tähän
lakimuutokseen.
Ympäristönäkökohdista voi
ihmetellä, miksi ympäristöministeriö ajaa
tätä lakia, jonka ympäristövaikutukset
ovat oletettavasti kielteisiä. Esimerkiksi jätehuollon
valvonta heikkenisi ja vaatisi joka tapauksessa lisää resursseja,
ja lisäksi jätehuollon suunnitelmallisuus ja koordinointi heikkenisi.
Ja esimerkiksi jätevirtojen kulkua pitäisi pystyä seuraamaan
nykyistäkin paremmin, ja sitä tämä heikentäisi.
Monen erillisen toimijan vastattavana oleva jätehuolto
lisäisi todennäköisesti myös
sitä jäterallia, mistä seuraisi kasvavia
hiilidioksidipäästöjä, liikenteen
hiilidioksidipäästöjä. Kun yritykset
sitten hankkisivat jätehuollon, niin toki he hankkisivat
sen mahdollisimman edullisesti, ja tämä voisi
kyllä johtaa siihen, että toteutettaisiin sellaista
jätehuoltoa, joka juuri ja juuri täyttäisi nämä minimikriteerit
mutta joka ei olisi ympäristöllisesti laadukasta,
ainakaan semmoista erityisen laadukasta.
Epäselvää laissa on myös
asumisesta syntyvään jätteeseen rinnastettavan
jätteen käsite. Avoinna on esimerkiksi se, kuka
vastaisi muun muassa sairaaloiden jätteistä, joiden
jätemäärä on huomattavan suuri.
Kuntien vastuun- ja työnjakoon liittyy tässä uudistuksessa
paljon epävarmuutta. Pahimmassa tapauksessa saattaa laista
seurata se, että kuntien vastuulle jää kaikkein
kallein ja vaikeimmin vastattava jätehuolto, lakiin kun
sisältyy ajatus siitä, että myös
yritysten vastuulle laissa esitettävä jätehuolto
on viime kädessä kuntien vastuulla, mikäli
yksityisiä toimijoita ei olisi. Tämä aiheuttanee
eniten ongelmia pienille kunnille ja haja-asutusalueilla. Ihmettelen
keskustan halua ajaa lakia eteenpäin tästäkin
näkökulmasta.
Käsitykseni mukaan tämä on siis kuntien
kannalta kielteinen uudistus. Lisäksi lakimuutos on kielteinen
yksittäisten kansalaisten kannalta, ja se on kielteinen
yritysten kannalta, ja ympäristövaikutukset uudistuksella
ovat kielteiset. On vaikea ymmärtää,
miksi tätä lain osittaisuudistusta ajetaan läpi.
Lisäksi lain eduskuntakäsittelyyn tulon proseduuri
oli hyvin kummallinen. Ensin ympäristöministeri
tiedotusvälineillekin ilmoitti, että asian otto
käsittelyyn on ympäristövaliokunnan käsissä.
Sitten viesti muuttuikin ja ministeri ilmoitti, että asia
tuodaan joka tapauksessa käsittelyyn. Kysyisinkin: miksi
näin toimittiin?
Arvoisa puhemies! Toivoisin, että joku kertoo, mitkä ovat
tämän lain positiiviset ympäristövaikutukset.
Itse en niitä tästä laista todellakaan löydä,
ja ympäristöministeriön kai tulisi ajaa
ennen kaikkea ympäristön kannalta hyviä uudistuksia.
Muutoin yhdyn aiempien puhujien kommenttiin siitä,
että jätteiden määrän
vähentämistä ja kierrätystä ja
jätteiden hyötykäyttöä tulee
vahvistaa. Jätehierarkian toimivuuteen on todella kiinnitettävä yhä vahvempaa
huomiota. Siihen tulee pyrkiä edistämällä kestäviä kulutus-
ja tuotantotapoja ennen kaikkea.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Yhdyn aika pitkälti niihin
puheenvuoroihin, mitä ed. Viitanen ja ed. Pulliainen täällä käyttivät,
enkä lähde toistamaan sitä, mitä he
sanoivat, vaan totean muutaman asian.
Lahdessahan ja Päijät-Hämeessähän
on tätä jätehuoltoa varten oikein osakeyhtiö,
joka teoriassa toimii kyllä hyvin. Se on hyvin suuri yhtiö, se
on voimakas yhtiö, ja kunnat ovat siinä osakkaina,
mutta siinä on vaan semmoinen ihmeellinen juttu, että on
jatkuvasti riitaa kuntien välillä maksuista ja
erilaisista toimenpiteistä. Meillä on semmoinenkin
kuin ekomaksu nyt ajettavana lävitse, ja joka toinen kunta
hylkää sen. No, mitä sitten? Millä tavalla
sitten nämä yhteiset projektit toimivat? Jäteasiat
tulevat tulevaisuudessa olemaan aika merkittävä asia
kuntien ta- loudelle, ja niin kuin täällä on
todettu, tietysti viimeisenä maksajana olemme me, jotka
olemme käyttäjiä ja kuluttajia siinä asiassa.
Lahdessahan on toiminut tämä jätteenpoltto niin
kauan, sanoisiko, hyvin kuin sitä sai polttaa, elikkä Lahden
Lämpövoima kyllä hoiti aika tehokkaasti
ne asiat, oliko se, viime vuoden loppuun saakka ja taisi hoitaa
aika ison alueen. Mutta sitten kävi kummajainen, ja tässä voisi
kysellä ed. Pulliaiseltakin vähän. Kun
sitten tänne Kujalan jäteasemalle ollaan kehittämässä oikein
kunnon polttimoa, joka olisi tehokas, jossa olisi kalliit, riittävät
laitteet, niin yllättäen kyllä Lahden vihreät
ja Luonnonsuojeluliitto ovat lyöneet kalikoita niin paljon
rattaisiin kuin mahdollista, niin että eivät nämä ympäristöasiat
ja jäteasiat ole niin yksinkertaisia. Vaikka kunnilla ja
kaupungeilla olisi tahtoa hoitaa niitä, niin siinä on
kumminkin aikamoinen, sanoisiko, tämä valitustie, joka
aiheuttaa sitten viivästymisiä.
Muun muassa tämä Lahden projekti: En tiedä, onko
nyt menossa lävitse. Jostakin olen kuullut, että se
nyt olisi menossa, mutta se on vuosia siinä jo odotellut,
että saataisiin se kuntoon, elikkä ei olisi pitänyt
tulla sitä katkosta, mikä tässä tuli. Minun
ymmärtääkseni siinä on mukana
yksityistä bisnestä, että se ei ole pelkästään
mikään kuntien projekti, vaan siinä olisi
L&T mukana aika vahvasti, jolloinka se nyt sitten tämän
lakimuutoksen edellytykset hyvinkin täyttäisi.
Mutta korostan sitä, että poltetaan mitä jätettä tahansa,
niin aina siitä jotakin jää, ja nykytiede pystyy
keksimään uusia aineita, joita siitä sitten ilmaan
menee. Muistan aina 70-luvulla, kun Lahden lämpölaitoksen,
millä nimellä se nyt silloin olikin, toimitusjohtaja
Larsson sanoi valtuutetuille: "Tiedättekö, miten
me hoidamme tämän ympäristöasian?"
Kun poltettiin oikein raskasta kivihiiltä, niin korotettiin
piippua. Se meni sinne Kouvolaan päin.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ed. Kauppila kysyi Lahden vihreitten suhtautumisesta,
niin epäilisin suuresti, että se johtuu yksinkertaisesti
siitä, että sieltä puuttuu syntyvän
jätteen esikäsittelysysteemi, josta, silloin kun
se hoidetaan esimerkiksi niin sanotun alkuperäisen Ämmässuo-suunnitelman
mukaan, jää vaan poltettavaksi tämä niin
sanottu rejekti, jota aina syntyy jonkin verran. Siitä vesi
poistetaan, sitten se kaasutetaan ja sitten se kaasu käytetään
asiaan kuuluvalla tavalla. Kun se on tämmöinen
järjestelmä, niin ei varmasti vihreät
sitä vastusta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu kyllä osoittaa
sen, että me tarvitsisimme sellaisen kokonaisratkaisun.
Tässä on tullut niin monia näkökulmia
esille. Eduskunta on sitä vuonna 2004 muun muassa kiirehtinyt, mutta
aika kuluu ja pätee vanha sanonta, että "kello
käy, Hakulista ei näy". Tämä ongelma
sitten tulee esille eri puolilla Suomea näissä kiistatilanteissa.
Lähtökohta Euroopan unionillahan on hyvä: tämä ajatus
aina uudelleenkäytön ensisijaisuudesta, sitten
kierrätyksestä, jolloinka voidaan materiaali kierrättää,
ja sitten vielä siitä, että kun ja jos
poltetaan jätejakeita, niin tapahtuu kuitenkin ennen sitä selvä jätteen
lajittelu, ei tällaista massapolttoa, arinapolttoa, jolloinka
kaikki menee todella yhdestä luukusta pois näkyvistä ja pois
mielestä. Se ei ole kestävää ympäristön
kannalta. Se ei ole kestävän kehityksen mukaista. Tähän
jätteen kuljetukseen, kilometreihin ja sieltä tuleviin
hiilidioksidipäästöihin on myös
hyvä kiinnittää huomiota.
Tällä hetkellä meillä on
aika monta jätepolttolaitosta suunnitteilla ja on konfliktitilanteita.
Totean vain, että Kotkassa ei ole päällä valituksia. Kotkankin
tilanteeseen liittyy ongelmia, jotka liittyvät osin Lahteen.
Koko Kymenlaaksossa ihmiset olivat hyväksyneet kotitalouksissa
tapahtuvan jätteen lajittelun ja tottuneet siihen. Oli oranssi
pussi, jossa lähetettiin Lahteen poltettavaksi energiajäte,
ja sitten toinen pussi, joka sisälsi taas jätejakeita,
joilla ei ollut polttotarkoitusta. Näin ollen tapahtui
niin, että ihmiset itse havaitsivat ja havainnoivat jätteen
synnyn määrän ja pystyvät jo
vaikuttamaan omissa ostotottumuksissaan jätteen määrän
vähentämiseen. Välitettiin asiasta, pidettiin
mielessä. Nyt tämä on pois. Lahdessa
on tällä hetkellä poikkeusluvalla tapahtuvaa
jätteenpolttoa, mutta tämän rinnakkaispolton
häviäminen nimenomaan taloudellisesta näkökulmasta
asiaa tarkastellen eli siitä, että sen seuranta
tulee niin kalliiksi — tämä on tämä vastaus — on
ollut miinusta.
Mutta kaiken kaikkiaan, ministeri on täällä edelleen
hyvin paikalla, kiitoksia vain, ja tämän välttämättömyys
investointinäkökulmasta on tullut tässä esille — myöskin
Kilpailuviraston kommentit olemme kuulleet — edelleen kokonaisuudistus
ottaen huomioon sen tärkeys. Ja nimenomaan valtakunnallinen
jätesuunnitelma olisi hyvä saada mahdollisimman
nopeasti myös eduskunnan käsittelyyn, kun kerta
nyt tämä hallituksen esitys täällä on.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Jätelain osauudistus on tärkeä uudistus,
ja sitä on kauan kaivattu, ja hyvä, että se
nyt toteutuu. Tässä kohdin toivoisin, että hallituspuolueet
ovat yksimielisiä myöskin tämän
asian suhteen niin kuin eilenkin käydyn yt-lain lähetekeskustelun
osalta. Nämä ovat kuitenkin hallitusyhteistyössä sovittuja
asioita, ja toivoisi, että myöskin tämmöinen molemminpuolinen
kunnioitus näitä hankkeita kohtaan hallituspuolueillakin
olisi.
Suomessa jätteenpoltto, jätteen hyötykäyttö on
tänä päivänä vielä lapsipuolen
asemassa. Kun seuraan päivittäin rekkaliikennettä tuonne Ämmässuon
kaatopaikalle Turunväylällä, tuntuu aika
lohduttomalta se tilanne, että siellä uutta kaatopaikka-aluetta
kaiken aikaa lisää raivataan, lokkiverkkoja laitetaan
paikoilleen ja kokonaisuutena ympäristöhaitat
vain kasvavat. Mitä sitten pitäisi tehdä?
Meillä on ydinvoimapäätöksen
yhteydessä sovittu risupaketista. Risupaketin perusosa
on yhdyskuntajätteiden hyötykäytön
lisääminen. Toivottavasti tämäkin
lainsäädäntö vie tätä asiaa eteenpäin,
joskaan tässä ei vieläkään
siihen lupaviidakkoon ja valituskierteisiin anneta minkäänmoista
vastausta. Meillähän on useita suuria hankkeita
vireillä yhdyskuntajätteiden hyötykäytön
osalta, mutta lupajärjestelyt ja lupien myöntäminen
ovat olleet edelleen vastatuulessa.
Olen vahvasti sitä mieltä, että meillä tämän toiminnan
pitää olla kaksijakoista, niin että yhdyskuntajätteistä se
osa, joka on kierrätyskelpoista, kierrätetään,
ja tähän antaa vastauksen myöskin varmasti
nyt yksityiselle puolelle tuleva mahdollisuus oman toiminnan kehittämiseen, koska
tässä myöskin osittain kyetään
ratkaisemaan nyt jätteen omistuspohja. Mitä pidemmälle jätteitä kyetään
lajittelemaan ja mitä pidemmälle niitä kyetään
hyötykäyttämään, sitä enemmän pitkällä aikavälillä myöskin
jätteen arvon pitää olla näkyvissä jätemaksukustannuksissa.
Elikkä jätekustannusten pitäisi alentua
silloin, kun tälle jätteelle itselleen tulee konkreettinen
arvo.
Meillä on suuria kaupunkeja, joissa on edelleen ongelmia
yhdyskuntajätteiden käytön osalta, ja
toivoisi, että ympäristöministeriö myöskin tältä puolelta
vauhdittaisi asiaa, niin että tämä homma
saataisiin kunnolla liikkeelle. Vastuun selkeyttäminen
on kaiken kaikkiaan tärkeää, koska mitä enemmän
meillä on alueita, joilla kukaan ei tiedä vastuuta
eikä rajoja, sitä hetteisemmällä pohjallahan
tässä kuljetaan.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä lakiesitys
menee juohevasti täällä eduskunnassa
eteenpäin ja myöskin ympäristöministeriössä kiinnitetään
erityistä huomiota siihen, että ohjeistetaan ja mahdollistetaan
uusien toimintamallien käyttöönotto jätteiden
hyötykäytön ja jätteiden lopullisen
käytön elikkä polton osalta. Meillä on
korkealaatuinen teknologia käytössä,
niin kuin ed. Pulliainen totesi, niin että keskellä kaupunkia voidaan
polttaa jätteitä, (Ed. Pulliainen: Sitäköhän
minä tarkoitin? Voiko enää kauemmaksi mennä maalista!)
Mitä hajautetumpi malli meillä voisi olla
käytössä, sitä parempi, koska
en minäkään kannata 40—50 rekan
jäterallia mihinkään Oulun keskustaan
Pohjois-Suomesta, vaan sitä, että voitaisiin hyödyntää siellä,
missä todella lämpöä ja sähköä tarvitaan.
Sähköä tarvitaan joka paikassa; lämpöä pitää kyetä pumppaamaan
niihin verkkoihin, joissa sitä tarvitaan. Elikkä myös
tämä jätteiden poltosta tuleva lämpöenergia
on kyettävä hyötykäyttämään
samoin kuin sitten siinä rinnakkaistuotannossa tuleva sähkö.
Sähköllehän meillä on luontainen
kysyntä ympäri vuoden. Elikkä siinä mielessä meillä on
hyvät näkymät.
Arvoisa puhemies! Toivon todella, että ministeri Enestam
vie kunniakkaasti asian loppuun.
Seppo Lahtela /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus on tämän
jätelakimuutosesityksen kautta suorittanut oikein aimo
askeleen kunnon poliittisen pelin eteenpäinviemistä kohti
tekemällä tästä kiistakysymyksen
ja äänestämällä keskuudessaan
tuodessaan ristiriitaisen esityksen tänne eduskuntaan.
Sen perusteella, mitä tässä julkisuudessa
on käsitelty, niin kuin tässä lähetekeskustelussakin on
käsitelty, tuntuu kuin isommastakin asiasta olisi kysymys.
Mutta kokonaisuutena, ed. Pulliainen, vaikka te ihmettelettekin,
asia on kuitenkin aika pieni, mistä nyt on kysymys. Ja
näin tätä asiaa arvellen ja nähden,
kun yleensäkin tämä järjestetty
jätteitten kuljetus ja hoito on saatu kuntoon ja kunnissa
tämä muutosvastarinta murrettua, niin ollaan kokonaisuutena
aika hyvillä jäljillä. Se, että tässä esityksessä pudotetaan
nyt nämä teollisuus- ja vastaavat jätteet
tämän ulkopuolelle, selkiytetään
tätä lakia, ei minusta tätä maailmaa
muuta yhtään mihinkään.
Tämän keskustelun aikana on käyty
erinomaisen paljon keskustelua siitä, pitäisikö polttaa, hoitaa,
järjestää ja tehdä. Tästä toivoisin,
että voitaisiin keskustella enemmänkin ja edistää sitä asiaa
enemmänkin ja saattaa se semmoiseen järjestykseen,
että tämä vastustus, mikä näitä jätteenpolttolaitoksia
vastaan on olemassa, loppuisi ja se voitaisiin murtaa. Kun noin
poliittisesti on syytetty vihreitä ja vihreätä kansanliikettä tämän vastustamisen
osalta, niin minulla on vähän sellainen käsitys,
että kai siinä on muitakin kuin nämä vihreät
mukana. Sillä lailla arvellen se energiahyöty,
mitä sieltä saadaan, pitäisi saada järjestykseen
ja käyttöön, koska nykytekniikka mahdollistaa
sen, että ne päästöt, savukaasut
ja muut, mitä siitä tulee, ovat hoidossa ja järjestyksessä.
Tämän osalta kehitys menee vielä oikein kukonaskelin
eteenpäin, niin että parempaan suuntaan ollaan
menossa. Tähän vielä liittäisin sen,
että semmoisesta valtavasta rallista, mitä tässä on
kuvailtu, autojen kanssa edestakaisin kuljettelemisesta, pitäisi
päästä eroon ja saada asia järjestykseen.
Tähän asiaan olisi selkeästi tältä viikolta
hyvä ajatus, kun Suomeen nyt ajastansa järjen
voittaessa rakennetaan, ed. Tiusanen, joskus tämmöinen
sisävesiliikenneverkko, kanavaverkko. Siihen verkkoon kuuluu
Saimaan kanavaa, Mäntyharjun kanavaa, siihen kuuluu Kymijoen
kanavaa ja monia muita, ja näillä aluksilla, mitkä siellä hoitaisivat
ja töitä tekisivät, tämä jäte
voidaan kerätä, hoitaa kustannustehokkaasti ja
halvalla, viedä johonkin semmoiseen paikkaan, missä tämä polttolaitos
ei ketään häiritse mutta se energia,
mitä sieltä saadaan, voidaan hyötykäyttää ja panna
järjestykseen. Ed. Tiusanen, minä ymmärrän,
että me olemme varmaan tästä samaa mieltä, kunhan
opimme vaan toisiamme ymmärtämään ja
käsittämään. (Ed. Pulliainen:
Olette aika iäkkäitä siinä vaiheessa!)
Näin arvellen ei ole vaikeata tämän asian
toteuttaminen.
No, mitä sitten tulee tähän koko
esitykseen ja pakettiin, niin tietenkin näkyy semmoinen
hätäinen, kiivas kädenjälki
tämän asetusluonnoksen osalta. Asetusluonnos on
selkeä ja yksinkertainen. Täällä sanotaan
4 a §:n 1 kohdassa, että "kaikki asumisessa syntyvät
jätteet mukaan luettuna vapaa-ajan asunnoissa sekä maatilojen asuinrakennuksissa
syntyvä jäte jätteen lajista, laadusta
ja määrästä riippumatta, sako-
ja umpikaivolietteet mukaan luettuina". Minusta se on aika yksinkertainen
ja selkeä, mutta ihmettelen, mistä tämä maatalous
on päässyt tänne erityisasemaan. Miksei
siellä sitten mainita kaikkia muita laitoksia, mitä siellä maaseudulla
voi olla ja syntyä? Joko tekstiä pitää täydentää,
jolloin siitä tulee entistä vaikeaselkoisempi,
tai sitten se maatalouskin pitää jättää pois.
Minusta se voisi olla sellaisella viittauksella, että "esimerkiksi maataloudessa
syntyvä", ja näin se voisi olla ja tulla mukaan.
Kyllä tämä jäteasia toimii
ja pelaa, mutta voisin kyllä kertoa myöskin sen
osalta, että ei se niin helppoa ja kiistatonta ole olemassa,
ja, ed. Pulliainen, tässä tunnustan yhden suuren
rötöksen. Kun minulla tätä maanviljelystoimintaa
harjoittaessani syntyy esipuhdistajan kuivurijätettä siihen
kuivurin laitaan, niin se on luvallista, kun se on siinä kuivurin
laidassa läjässä. Mutta kun minä vien
sen metsän laitaan pellolle maatumaan ja käytän
sitten biolannoitteena kasvillisuuden hyväksi myöhemmin,
niin se on jo sitten laiton ja luvaton teko, ja odotankin, milloin
tulee joku viranomainen sieltä ja nostaa ison jutun ja kirjoittaa
mahtavan sakkolapun ja iltapäivälehdissä kirjoittaa
vielä isommalla lööpillä, että kansanedustaja
tehnyt tämmöisen ja tämmöisen
rikoksen; näin tämä peli toimii.
Tässä soveltamisessa yleensä ottaen
pitäisi vähän käyttää tämmöistä loogista
järjenjuoksua sen suhteen, mikä on mahdollista,
mikä ei. Tiedän, että ainut oikea tapa
olisi olemassa kuormata jäte johonkin kalliiseen ajoneuvoon,
ajaa johonkin kalliiseen jätteenkäsittelylaitokseen
Anjalankoskelle, missä se maatuisi samalla lailla ja suorittaisi
ja aiheuttaisi sitä ympäristörasitusta,
jos sitä siksi voidaan sanoa, kun se kasa kasvaa. Mutta näin
tämä maallikkotasolla ajatellen toimii, hyvin
taikka huonosti. Mielestäni se toimii siinä huonosti.
Kun kunta järjestää tämän
lainmukaisen keräilyn ja eteenpäinviemisen kilpailuttamisen,
se ei ole läheskään kaikille tasapuolinen
eikä oikeudenmukainen. Siltä osin niitä laskuja
maksaessani tunnen, että selkeästi on väärin
kohdeltu, laskut ovat liian suuria. Mutta olen myöskin
siitä varma, että ketään en
ole tavannut enkä löytänyt, joka olisi todennut,
että ne laskut ovat hänelle liian pieniä tai
vähintään edes kohtuullisia. Kaikki pitävät
samalla lailla yllä käsitystä, että liian suuria,
kohtuuttoman suuria laskut ovat. Mutta väitän
myöskin, että nämä yritykset,
mitkä alalla toimivat, kilpailutuksen kautta mukaan päässeet ja
sitä hommaa harjoittavat, tuskin nekään
tässä asiassa erityisen rikkaiksi itseänsä tuntevat
ja nopeata vaurastumista kokevat.
Herra puhemies! Toivon, että tälläkin
epämääräisellä puheellani
valiokunta työstäessään ja viedessään
tätä asiaa eteenpäin voisi tehdä vähän selventäviä ja
viisaampia lausuntoja ja mietintöjä ennen kuin
tämä tulee uudelleen hyväksyttäväksi
tänne eduskuntaan.
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa puhemies! Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta. En
aio kommentoida jokaista puheenvuoroa. Haluan kuitenkin todeta,
että ei tällä muutosesityksellä nyt
vallankumousta yhdyskuntajätejärjestelmään
tehdä, ei sitä romuteta.
Esityksen perusteluissa todetaan ensinnäkin näin,
mihin myöskin ympäristövaliokunnan puheenjohtaja
ed. Tiusanen viittasi, siteeraan: "Eduskunta edellyttää hallituksen
käynnistävän jätelain kokonaisuudistuksen
mahdollisimman pian sekä ryhtyvän tarvittaessa
valmistelemaan lainsäädäntöä kokonaisuudistusta
nopeammalla aikataululla lain toimeenpanossa mahdollisesti ilmenevien
ongelmien poistamiseksi." Tämä on oikeastaan tällainen
eduskunnan antama kehotus, ja pelisääntötyöryhmä yksimielisesti
totesi, että nykyinen laki on tulkinnaltaan epäselvä ja siksi
on pakko ryhtyä toimenpiteisiin.
No, nyt sitten täällä perätään
kokonaisuudistusta, ja minä olen päätynyt
siihen, että sen tekeminen kestää liian
kauan ja tämä epäselvä tilanne
jatkuu koko ajan. Kun tässä nyt puhutaan kustannuksista,
niin totesin, että erityisesti edustajat Viitanen ja Taiveaho
kiinnittävät huomiota perusteluissa vain siihen
osuuteen, jossa kustannusten lisäyksistä puhutaan,
eikä siihen tosiasiaan, että myöskin
todetaan, että kilpailun myötä kustannukset
voivat alentua. Kilpailuviraston asiantuntija on esittänyt
seuraavan arvion taloudellisista vaikutuksista, ja siteeraan: "Työryhmän
ehdotukset ja suositukset merkitsevät markkinoiden avaamista
kilpailulle, ei markkinoiden jakoa. Itse asiassa esille tuodut hintapaineet
kannustavat kuntayhtiöitä jatkamaan palvelujen tarjontaa
elinkeinoelämän jätehuollolle, kuten työryhmä suositteli. Hallituksen
esityksestä ei siten aiheudu hintapaineita, jos kunnalliset
jätelaitokset jatkavat jätehuoltopalvelujen tarjontaa elinkeinoelämälle
nykyisen kapasiteettinsa puitteissa. Lopulta kilpailu vaikuttaa
hintoja alentavasti elinkeinoelämän jätehuoltoon."
Kun keskustellaan kustannuksista, niin pitää myöskin
pohtia niitä kansantaloudellisia kustannuksia, jotka saattavat
syntyä siitä, että tässä epäselvässä tilanteessa
tehdään hukkainvestointeja. Mainitsin, että on
arvioitu, että noin 500 miljoonan edestä on investointisuunnitelmia,
ja tällä myöskin saadaan selkoa kuluista,
jotta vältyttäisiin virheinvestoinneista.
No, se on totta, ja myönnän sen auliisti,
että jäteverolain uudistuksen olisi pitänyt
tulla yhtä aikaa, mutta en toista niitä perusteluja,
mitä tähän todettiin. Kuitenkin tämä verovähenemä on
väliaikainen, koska jäteverolaki uudistetaan ja
saadaan kaatopaikat samalle viivalle.
Tässä on myöskin viitattu tulevaan
valtakunnalliseen jätesuunnitelmaan. Tässä tilanne
on se, että yhdyskuntajätehuollon pelisääntöjä selvittäneen
työryhmän keskeiset ehdotukset ovat ohjanneet
uuden valtakunnallisen jätesuunnitelman valmistelua. Uudessa
jätesuunnitelmassa korostetaan jätteen synnyn
ehkäisyä, kierrätystä ja materiaalitehokkuutta.
Lakimuutos edesauttaa yhdyskuntajätteen kierrätystä ja
muuta hyödyntämistä selkeyttämällä vastuut
ja oikeudet.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Arvoisalle ministerille toteaisin tuon viimeisen
puheenvuoron pohjalta, että on hyvä kuulla käsityksenne
siitä, että jäteverotus tulee uudistumaan, samalle
viivalle. Mutta toivon todella, että se ei merkitse sitä,
että me luovumme jäteverosta, vaan todella ne
kaatopaikat, joissa ei ole jäteveroa, tulisivat samaan
asiaan. Tämä on hauska nähdä — myös
nyökkäys — että tämä on
tämä linja. Se on hyvin tärkeä asia.
Jätteiden synnyn ehkäisy on todellakin se ensimmäinen
asia, ja sitten nämä jo aikaisemmin läpikäydyt
muut suhtautumistavat seuraavat siinä.
Tämä on ollut hyvä lähetekeskustelu.
Tässä on tullut asiaa varsin laajalti, ja totean
sen todella vielä, että tämä kuvaa
sitä kokonaistarvetta, että tämä jätelainsäädäntö tarvitsee
mahdollisimman nopean kokonaisuudistuksen, ja myöskin valtakunnan
jätesuunnitelma mahdollisimman pian olisi tarpeen myös
valiokunnassa tämän käsittelyn yhteydessä olla
ikään kuin pohjana, jota vasten valiokunta voi
sitten tätä asiaa seurata.
Lopuksi ed. Seppo Lahtelalle, joka puhui siitä kasasta,
joka on hänen traktorinsa peräkärryssä: Todellakin
siinä on sitä fosforia ja siinä on niitä nitraatteja,
ja sen takia se, mihin sen sitten kippaa, on aika tärkeä asia.
Yhdessähän me toki ed. Seppo Lahtelan kanssa olemme
huolissamme myös Suomenlahdesta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ministeri äsken totesi, ettei tällä vallankumousta tehdä.
Arvoisa ministeri, se on vaan sillä tavalla, ettei varmaan
aktiivisesti haluta tehdä, mutta ydin onkin siinä,
mahdollistetaanko kielteisiä ilmiöitä.
Kuten omassa puheenvuorossani sanoin, niin minulla on aika kurjat
kokemukset muutaman viime viikon ajaltakin siitä, mitä voi
tapahtua.
Sitten ministeri totesi, että saattaisi olla tuloksena
hukkainvestointeja. Arvoisa ministeri, ne kyllä varmasti
mahdollistetaan, aivan niin kuin tuo äsken mainittu johtopäätöksenikin
oli.
Kolmanneksi, tämä jäteverolain uudistuksen jääminen
pois tästä aikataulusta on nyt juuri se tekijä,
joka vaikuttaa näihin kahteen edelliseen johtopäätökseeni.
Siis mahdollistetaan, mahdollistetaan, ja siinä voi olla
niin, että mahdollistuu.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri tässä sanoi,
että tämä osittaisuudistus on tarpeen,
jotta nämä tunnustetut ongelmat poistetaan. Mutta
mitäs jos tämä osittaisuudistus nyt ihan
oikeasti ei poistakaan näitä ongelmia, koska on
varsin asiantuntevia arvioita jo nyt esitetty siitä, että ongelmat
eivät suinkaan tämän esityksen myötä poistu?
Epäselvä tilanne jää edelleen,
aivan kuten ed. Pulliainen sanoi. Jotkut epäedulliset kehityskulut
lienevät jatkossa mahdollisia. Myös saattaa olla,
että tämä järjestelmä tulee epäoikeudenmukaisemmaksi.
Täällä on puhuttu nyt ministerin suulla
siitä, että kilpailu lisääntyy. Onko
ministeri varma siitä, että kilpailu tulee lisääntymään?
Onko siitä takeita? Kun kuitenkin tiedetään
tällä hetkellä ne markkinat, niin ei
sellaista yksityistä tosiasiallista kilpailua juurikaan ole.
Olettaako ministeri ja onko ministeri nyt varma siitä,
että nimenomaan isojen kaupunkiseutujen ulkopuolella pienillä paikkakunnilla
yritykset tulevat sitten saamaan kilpailevia tarjouksia? Tätäkö kautta
lasketaan, että kilpailu lisääntyy? Mitäs
jos näitä tarjouksia ei tule?
Ministeri viittasi myös tässä siihen,
että uudistetaan jätevero. Uudistetaan jätevero?
Mikä tae siitä on, että se tulee uudistumaan?
Onko nyt tehty joku sopimus, että se uudistetaan todellakin? Jääkö kaikki
vaan arvailujen varaan ja sen varaan, että kirjoitetaan
tähän lakiesitykseen, että olisi kiva
uudistaa se tulevaisuudessa? Onko siitä sovittu? Onko siitä takeita?
Mistä me tiedämme, että se tulee uudistumaan?
Jos ei tule, ja niin kuin ei tule tähän samaan
tahtiin, me tiedämme, että tämä kohtuuton
kilpailuetu yksityisten ja kunnallisten kaatopaikkojen välillä tulee
jatkumaan. Minä haluaisin vielä kerran kuitenkin
teidän, ministeri, ottavan kantaa siihen, mitä te
nyt arvelette, että kilpailuviranomaiset sitten siitä ovat
mieltä, että tämä entisestään
vaan kärjistyy tämä epätasapainoinen
jäteverokohtelun mukanaan tuoma tilanne kuntien ja yksityisten
kaatopaikkojen välillä. Minä haluaisin
myös tähän todellakin nyt arvioita, miten
tämä vaikuttaa.
Ja sitten lopuksi: Minä kyllä ihmettelen täällä esimerkiksi
monien keskustalaisten pitämiä puheenvuoroja,
että joutuisasti ja nopeasti nyt tämä eteenpäin,
on aika pieni vaikutus ja jouhevasti vaan mennään,
koska nimenomaisesti on arvioitavissa, että nimenomaan
pienten kuntien asukkaat, pienten kuntien yritykset tulevat tästä maksamaan
lisää. Että tätäkö se
kiire nyt on sitten?
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa puhemies! Työryhmän mietinnöstä annetuissa
lausunnoissa pidettiin jätelain ehdotettua muutosta pääosin
perusteltuna ja tarpeellisena. Kriittisimmät puheenvuorot
tätä lakiesitystä vastaan olen kuullut
tässä salissa teiltä, ed. Pulliaiselta
ja myöskin ed. Tiusaselta. Tätä on siis
lausunnoissa pääosin pidetty perusteltuna ja myöskin
tarpeellisena.
Mielenkiintoinen kysymys on tietenkin sitten se, mitkä ovat
nämä markkinat. Tässä on arvioitu,
että kun otetaan mukaan vain yli miljoonan euron liikevaihdon
yritykset ja kunnalliset jätelaitokset, niin kokonaisliikevaihto
vuonna 2004 tehdyn selvityksen mukaan jakautuu seuraavasti niin,
että kunnallisten laitosten liikevaihto on 188 miljoonaa,
yksityisten jäteyritysten 232, joista Lassila & Tilanojan
ympäristöpalvelut ovat 137. Tämä on
yhteensä 420. Elikkä muita toimijoita täällä myöskin
on. Minusta ei ole oikein kohtuullista, että tällaisen
perusteellisen selvityksen jälkeen ja asiantuntijalausunnon
perusteella ryhdyttäisiin, ainakaan minun toimestani, arvioimaan, että tämä on
epäonnistunut ja että mitä sitten. Minä lähden
siitä, että tämä on onnistunut
esitys ja että myöskin tämä poistaa
ne epäselvyydet, jotka nykyisessä laissa ovat.
Jos ongelmia sitten kaikesta huolimatta syntyy, niin siihen silloin puututaan.
Mutta näillä tiedoilla minä en näe
sellaisia hankaluuksia.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa puhemies! Minä tässä nyt
vieläkin käytän puheenvuoron. Olen pahoillani,
että tässä tulee monta.
Mutta minä nyt vielä korostan sitä,
että kun tässä puhutaan tästä yksimielisyydestä valmistelussa
ja Pesä-työryhmässä, niin kuten
sanoin, Kuntaliittohan silloin esimerkiksi oletti, että tämä jäteveron
uudistaminen kuuluu tähän pakettiin. Nyt se ei
kuulu, siitä ei ole mitään takeita. Samaan
aikaan Jätehuoltoyhdistyshän jätti tähän myös
perustellun lausuman, jossa esitettiin tätä sopimusperusteisen
poistoa sitten tästä osasta, mikä jää kuntien
vastuulle, mikä voisi olla hyvin perusteltua juuri näiden
monien ongelmien kanssa, mitkä tässä ovat
tulleet ilmi.
Minä haluan vielä kysyä ministeriltä,
koska tämä aikataulu todellakin askarruttaa minua.
Nyt on tulossa tämä valtakunnallinen jätesuunnitelma
julkiseksi kohta. Sen perusteella ollaan valmistelemassa kokonaisuudistusta.
Onko siellä valtakunnallisen jätesuunnitelman
valmistelijatyöryhmässä nyt yksimielisyys
esimerkiksi tästä kuumasta perunasta, jonka nyt
tämä osittaisuudistus tulee osaltaan ratkaisemaan,
eli tästä sopimusperusteisesta suhteessa tähän
kunnan keskitetysti kilpailuttamaan järjestelmään?
Onko siellä yksimielistä nyt, että tältä pohjalta,
vai onko tässä tosiasiassa se tilanne, että asiantuntijat
ovat siitä eri mieltä? Nyt te ratkaisette tämän
asiantuntijoiden puolesta tällä osittaisuudistuksella,
joka tulee ohjaamaan kokonaisuudistusta tiettyyn suuntaan, koska
täällä tehdään valinta
ja sitten sanotaan, että eduskuntahan jo määritti
tämän suunnan. Tämä kysymys
on ollut hyvin kiistelty minun käsittääkseni
jo pitkän aikaa. Eli onko nyt sitten tässä valmisteluvaiheessa,
tässä toisessa prosessissa, mikä minusta
menee oudosti tämän toisen prosessin rinnalla,
kun niitten pitäisi mennä yhdessä, jotain
yksimielisyyttä syntynyt?
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Arvoisalle ministerille haluaisin todeta,
että kun valtioneuvoston kanslian kautta tiedusteltiin, onko
ympäristövaliokunnalla aikaa käsitellä tämä asia,
ja kun vastauksenne oli positiivinen, että on aikaa,
niin todellakin mehän varmasti käsittelemme
tämän kaikella kunnioituksella mutta myöskin
mahdollisimman perusteellisesti ottaen huomioon nämä eri
näkökulmat. Toivon mukaan — se olisi
todella hienoa — meillä olisi mahdollisuus käyttää valtakunnallista
jätesuunnitelmaa myös sen käsittelyn
yhteydessä ja näin ollen saisimme tästä sitten
mahdollisimman hyvän mietinnön ja hyvän
lainmuutoksen. Miten se nyt sitten valiokunnan käsittelyssä kulkee,
sitähän me emme vielä tiedä.
Mitä tulee siihen, mihinkä ed. Pulliainen
viittasi, niin kyllä näissä perusteluissakin
ja tässä keskustelussa oli aika vahvat eväät
myös pontevalle ponnelle, joka voidaan liittää tämän
lain käsittelyn yhteydessä annettavaan mietintöön.
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa puhemies! Hyvin lyhyesti.
En ymmärrä, miksi valtiovarainministeriö ei olisi
hyvin suosiollinen tälle jäteverolakiuudistukselle,
koska sehän lisäisi taas verotuloja, ja kun olemme
keskustelleet valtiovarainministeriön edustajien kanssa,
niin tästähän ei ole ollut kysymys ollenkaan
vaan aikataulusyistä.
Kuten jo aikaisemmassa puheenvuorossani sanoin, niin nämä keskeiset
ehdotukset ovat ohjanneet uuden valtakunnallisen jätesuunnitelman valmistelua.
Nyt minulla tässä tähän hätään
ei ole tarkkaa käsitystä aikataulusta, koska se
täsmälleen valmistuu. Sen voin huomiseksi hoitaa.
Arvostan, että ympäristövaliokunta kiireestä huolimatta
on valmis tämän käsittelemään,
ja tämän keskustelun perusteella on tietenkin
enemmänkin kuin syytä käsitellä huolellisesti
ja kuunnella riittävästi asiantuntijoita.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa puhemies! Siitä ei varmasti olekaan epäselvyyttä,
etten esimerkiksi minä henkilökohtaisesti ole — ja
varmaan uskon, että valtiovarainministeriökin
ja hyvin moni toimija varmasti on — sitä mieltä,
että on aivan oikein ja pitääkin tapahtua
sen, että tämä vero ulotetaan myös
yksityisille kaatopaikoille. Sitähän me olemme
kiirehtineet jo vuosia, tätäkin uudistusta.
Mutta nyt korostan sitä, että koska tähän
yh- teyteen valitettavasti sitä nyt ei pystytty liittämään
ja tässä nyt aika pian kuitenkin vaalit tulevat
ja hallitukset vaihtuvat — ja toivon, että moni hyvä ministeri
jatkaakin sitten jnp. — meillä ei ole mitään
takeita siitä, että nämä tulevat
kulkemaan käsi kädessä. Meillä ei ole
niitä. Juuri siksikin tämä aikataulu
on varsin ongelmallinen. Tässä olisi monelta ristiriidalta
ja tappelulta säästytty, kun olisi voitu malttaa
se muutama kuukausi ja se hetki ja päättää,
että okei, sitten kun meillä on varmuus verosta,
huolehditaan se ja katsotaan vielä tämä sopimusperusteisen
kohtalo näissä kunnallisissa, ja sitten lähteä tältä pohjalta,
todellakin lähteä reippaasti, ripeästi
ensi kauden alussa kokonaisuudistukseen. Tässä olisi
ollut muitakin vaihtoehtoja kuin tämä repivä tie,
ja olen siitä hyvin ikävissäni ja pahoillani,
että tässä nyt tällaiseen repimiseen
on jouduttu. Mielestäni kaikki seikat — taloudelliset,
ympäristölliset, kustannuskysymykset, pienten
kuntien ja kuntalaisten asema, aikataulut — vaan puoltavat sitä,
että tämä tässä maassa
ei ole kerta kaikkiaan looginen. Ei tässä ole
montaa kuukautta jäljellä, ja minä todellakin
ihmettelen tätä hoppua.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri! Kyllä täytyy
olla erittäin kova poliittinen sitoutuminen ja sopimus,
että jälkikäteen tuotaisiin näin
kriittinen, siis historiallisesti kriittinen veroesitys kuin jäteveroesitys
yksityisiin kaatopaikkoihin liittyen, niin kuin nyt luvataan tuoda
tänne. Olen hiukan skeptinen.
Keskustelu päättyy.