Seppo Lahtela /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kaakkoinen Suomi on kaaoksen parissa. Vaalimaalta
Haminaan ja Kotkaan ulottuvat rekkajonot ovat nousseet tällä viikolla
parhaimmillaan 55 kilometrin pituisiksi. Muiden ihmisten liikenne
on täysin estynyt teillä. Hallitus kokonaisuudessaan
käsitteli syyskuussa asiaa venäläisen
osapuolen kanssa. Mitään ei ole tapahtunut. Tämän
päivän Helsingin Sanomat uutisoi, että kuljetusyrittäjille
aiheutuu jonottamisesta ja seisottamisesta miljoonien eurojen tappiot
päivittäin. Kansa on todella hätääntynyt
siellä.
Mitä hallitus aikoo tehdä tämän
asian korjaamiseksi ja hoitamiseksi, kun normaalia pidemmät
jonot ovat jatkuneet — niitä on ollut toistuvasti — koko
syksyn ajan? Varapääministeri Heinäluoma,
mitä hallitus tekee kokonaisuudessaan? Liikenneministeri
Huovinen, mitä te aiotte tehdä tämän
asian eteen, kun olette joskus väheksynyt, ettei siellä ole
mitään normaalia pahempaa, ei pahempaa kuin muillakaan
valtateillä?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa rouva puhemies! Aivan alkuun haluan korjata kyllä tämän
väitteen, että olisin väheksynyt näitä vaikeita
tilanteita, joita Kaakkois-Suomessa eittämättä on,
ja erityisesti niitä riskejä, joita se aiheuttaa
juuri paikalliselle liikenteelle ja liikenneturvallisuudelle.
Tämän viikon tapahtumasarjassa on yhdistynyt
kaksi tilannetta eli erittäin hankala keli, joka on aiheuttanut
Venäjän puolella sen, että tiet ovat olleet
tukossa, ja tietenkin Venäjän tullin ylipäätään
aika hidas läpäisykyky. Tietenkin kokonaisuutena
transitoliikenteen kasvu on tällä hetkellä,
tiedämme kaikki, noin 15 prosentin luokkaa vuositasolla.
Se on kova kasvuvauhti.
Me olemme tehneet toimenpiteitä: Ensi vuoden budjetissa
on jo resursseja siihen, että saamme sinne lisää jonotuskaistaa,
meille tulee uusi etäjonotusjärjestelmä,
joka osaltaan voi helpottaa tilannetta. Mutta haluan todeta, että emme
me tästä ongelmasta kyllä pelkästään
uutta tietä rakentamalla selviä. Meidän
on tehtävä yhteistyötä, jotta
Venäjän puolella myöskin tämä ongelma
otetaan nykyistä vakavammin huomioon.
Seppo Lahtela /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Vastaus oli oikean suuntainen, mutta
se ei tyydytä. Nämä rekkajonot ovat olleet
vakava ongelma liikenneturvallisuudelle jatkuvasti, ne ovat vakava
ongelma ihmisille, jotka siellä tiellä liikkuvat.
Siellä kun itse olen ajanut, niin se väistää,
joka on arempi, muuten ei pääse eteenpäin,
ja silloin kun on tämmöiset liikenneolosuhteet
kuin nyt, ei voi edes väistää, kun ei
pääse mihinkään. Kymenlaakson
pelastuslaitoksen johtaja Vesa Parkko on Helsingin Sanomien mukaan
todennut, että kipukynnys on nyt lopullisesti ylitetty. Viime
viikolla hälytysajoneuvot eivät päässeet tieltä läpi.
Milloin tapahtuu oikein todella jotain semmoista, että rysähtää?
Niin kuin sanoitte, ministeri, odotuspaikka ei voi olla tie.
Sen odotuspaikan pitää olla jossain muualla. Oletteko
ajatellut, että noin 10 hehtaarin alueelle mahtuisi se
nykyinen rekkamäärä, sen kautta kuljettaisiin,
vähän rahastettaisiin, tarjottaisiin kuljettajille
palvelut, kun nämä kuljettajatkin ovat ihmisiä,
vaikka osa onkin vierasmaalaisia? Ei ole mitenkään
heidän elämänsä mukaista, että siellä pitää päivätolkulla
seisoa. Miksi ei voida ajatella, että he odottavat jossain yhdessä paikassa,
saavat palveluja sieltä ja tietävät,
milloin rajan yli pääsee?
Mitä hallitus aikoo todella tehdä, niin että tämä asia
ratkaistaan ja heti täksi talveksi, koska näin
ei voida elää kuin nyt?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa rouva puhemies! Kuten jo äsken totesin, tilanne
on erittäin vakava, ja tästä kertoo myöskin
se toimenpide, johon Tulli eilen yhdessä poliisin kanssa
ryhtyi, kun he ryhtyivät ohjaamaan liikennettä myös
muille raja-asemille kuin Vaalimaalle, jossa oli pisimmillään
55 kilometrin jono, joka on uusi ennätys tässä mielessä.
Kuten jo sanoin, olemme toteuttaneet jo rekkaparkki-ideaa, josta
ed. Lahtela puhui. Olemme tehneet rekkakaistaa, jota nyt jatkamme.
Olen tänään päättänyt
viedä hallituksen täydentävään esitykseen
uuden esityksen siitä, että saisimme tiealuetta
levennettyä siten, että saisimme liikutettua sen
jonon ainakin hieman etäämmäksi tien keskiviivasta,
jolloin myöskin paikallisen liikenteen liikkuminen olisi
nykyistä turvallisempaa.
En yhtään kiistä, että ongelma
on erittäin vakava, se on erittäin vakava. Mutta
haluan myös todeta, että pelkästään
liikennepoliittisilla keinoilla emme voi asiaa ratkaista, ja sen
olen todennut myös yhdessä venäläisen
virkaveljeni kanssa.
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Ongelma on todella merkittävä ja
vakava. Se on sekä liikenneturvallisuuteen että myös
rajanylitykseen liittyvä ja koskee kaikkia niitä,
jotka siellä jonossa joutuvat olemaan ja tien päällä muutoin
liikkumaan. Tässä kuitenkin täytyy todeta,
että tämä asia ei ole ensi sijassa Suomen
hallituksen käsissä, koska ongelmat ovat Venäjän
puolella. Jotta venäläisiin vaikutettaisiin, tämä on
otettu hallituksen kaikissa kontakteissa esille viime aikoina pääministerin,
liikenneministerin mutta myös muiden ministereiden toimesta.
Myös hallituksen ja presidentin keskusteluissa on asia
ollut esillä, ja tämän pohjalta presidentti
on lähestynyt Venäjän presidenttiä.
Olemme saaneet Venäjältä, Venäjän
presidentiltä Putinilta, lupauksen siitä, että heidän
puolellaan viranomaisten määrään
puututaan, jotta rajan toiminta saataisiin tehokkaammaksi. Mutta
toistaiseksi nämä tulokset ovat olleet etenemisessä liian hitaita.
Hallitus tulee jatkamaan myös Venäjän puolelle
tapahtuvaa vaikuttamista, jotta venäläisten toiminta
tässä suhteessa voisi nopeammassa tahdissa poistaa
tätä ongelmaa.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallitus ei todellakaan
voi seurata sivusta tätä tilannetta eikä luottaa
siihen, että väyläinvestoinnit ja Venäjään
vaikuttaminen ehtivät ratkoa niitä ongelmia, jotka
ovat käsillä juuri tällä hetkellä.
Sen takia on nyt tärkeää, ministeri Rajamäki,
teidän myöskin vastata, mikä on ministeriönne
suunnitelma palo- ja pelastustoimen osalta. Tässä oli
viikko sitten tilanne, jossa useita tunteja meni pelastusauto erääseen
onnettomuustilanteeseen. Tilannehan on käsittämätön,
eli tarvitaan nopea suunnitelma tähän.
Nyt näyttää siltä, että ministeri
Wideroos, joka vastaa Tullista, ei ole paikalla. Siksipä toinen
kysymys vielä, ministeri Heinäluoma, teille: Tulli voisi
omilla toimillaan ratkaista asian sillä tavoin, että nämä rekat
pysyisivät satamissa ja muissa lähtöterminaaleissa
niin kauan, kunnes sähköisen tullauksen kautta
tiedetään, että tie, tullaus ja raja
vetävät. Sillä pystytään
purkamaan hyvin nopealla tavalla myöskin ne ruuhkaongelmat,
jotka siellä tällä hetkellä ovat.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Tämä tilanne on todella
vakava erityisesti pelastustehtävien suorittamisedellytysten
näkökulmasta. Tähän on myöskin
pelastuslaitosten osalta ja hätäkeskustoiminnasta
vastaavien taholta kiinnitetty huomiota. Haluan myöskin
vahvistaa sen, mitä ministeri Heinäluoma totesi,
että muun muassa sisäasiainministeriön alaisen
virkamieskunnan ja laitosten osalta muun muassa Rajavartiolaitos
on kaikilla eri tasoilla pitänyt yhteyttä omalta
osaltaan Venäjän vastaaviin viranomaisiin. Tältä osin
voi todeta, että ongelmat ovat Venäjän
puolella ja erityisesti tullilaitokseen liittyen. Mutta nämä logistiset
kysymykset edellyttävät myöskin, että on
katsottava, missä määrin voidaan vaikuttaa
liikennerasituksen hallintaan Suomen puolella eri tavoin.
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Haluan vaan täydentää tätä siltä osin,
että juuri tällä etäjonotusjärjestelmällä,
jonka nyt olemme luomassa, pyritään vaikuttamaan
siihen, että tämä jono ei seisoisi siellä rajan
pinnassa, vaan kun rekka tulee satamaan, annetaan jo siellä tietty
numero, josta voidaan seurata matkapuhelimen välityksellä, mikä se
tilanne siellä rajalla on. Tämä on yksi keino
juuri tämän liikennerasituksen ikään
kuin jakamiseen tässä matkalla. Mutta sekään
ei poista tietenkään sitä oikeaa ongelmaa,
joka on se, että Venäjän tullissa asia
menee kuitenkin kovin kovin hitaasti eteenpäin ja tämä aiheuttaa
niitä jonoja jonnekin joka tapauksessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Miljoona rajanylitystä näillä rekoilla
vuodessa, matka kaakkoisrajalta Hankoon ja takaisin — tämä on
kova juttu, arvoisat ministerit. Kaikki nyt näkevät,
mihinkä tämä johtaa.
Arvoisa ministeri! Te olette kuulemma asettanut työryhmän
virkamies Gröhnin johdolla selvittämään
näitä asioita. Sieltä on tullut viestejä, että tässä on
tehtävänä ikään kuin
silotella tuonne itään päin, niin että itse
asiassa mihinkään toimenpiteisiin todellisuudessa
ei tarvitsisi ryhtyä. Mistä tässä oikein
on kysymys?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Olen tässä koettanut niitä toimenpiteitä,
joihin olemme jo ryhtyneet, kuvata teille, ja tulemme jatkamaan
tätä työtä. Haluan myös
lisätä tähän, kun viittasitte siihen
valtavaan liikennemäärään kasvuun,
joka tässä nyt on transitoliikenteen osalta tapahtunut, että viime
keväänä jo teimme ministeriössä minun
johdollani selvitystä siitä, miten voisimme siirtää näitä isoja
autonkuljetusrekkoja, tätä kuljetusta erityisesti,
juniin, raiteille, pois maanteiltä. Tässä selvityksessä oli
muutamia sellaisia eväitä, joita toivon, että hallituksen
sisällä voimme ehkä edelleen työstää.
Mutta ongelma on myös se, että ei valtiovalta
voi määrätä kuljetuksen tilaajalle,
että sinun on käytettävä rautatietä. Meillä on
myös lastaus- ja purkupaikkojen ongelmia, ei Suomen puolella
mutta Venäjän puolella. Näitä kaikkia,
tätä koko konseptia ja palettia, käydään
jatkuvasti läpi. Haluan kyllä vakuuttaa teille
kaikille, että teemme tämän asian puolesta
työtä, olemme sitä koko ajan tehneet.