Täysistunnon pöytäkirja 112/2013 vp

PTK 112/2013 vp

112. KESKIVIIKKONA 13. MARRASKUUTA 2013 kello 14.16

Tarkistettu versio 2.0

5) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi rajoitetusti verovelvollisen tulon verottamisesta annetun lain ja sairausvakuutuslain 18 luvun 16 ja 32 §:n muuttamisesta

 

Esko Kiviranta /kesk:

Arvoisa puhemies! Luulin ensiksi, että joudun kehumaan hallituksen esitystä, mitä en tietenkään aivan mielelläni tee, mutta ei minun tarvitsekaan, koska tämän esityksen takana onkin EU:n komissio, jota sitäkään en tietenkään mielelläni kehu, mutta nyt joudun sen poikkeuksellisesti tekemään.

Hallituksen esittämät muutokset johtuvat EU:n komission Suomelle 26.3.2012 lähettämästä virallisesta huomautuksesta. Komissio katsoo nykysääntelyn rajoittavan työntekijöiden vapaata liikkuvuutta. Muutoksilla Suomen säännökset tehdään yhteensopiviksi Euroopan unionin oikeuden ja EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännön kanssa. Suomi joutuisi vastaamaan EU-tuomioistuimeen ennen pitkää, jos nykyisiä säännöksiä ei muutettaisi. Ja puhun nyt muutoksesta, joka koskee rajoitetusti verovelvollisen mahdollisuutta päästä vastaavaan ansiotuloverotukseen kuin Suomessa yleisesti verovelvolliset. Jatkossa nimittäin rajoitetusti verovelvollinen ulkomainen työntekijä voisi hakea verohallinnolta rajoitetusti verovelvollisen verokortin, joka oikeuttaisi hänet verotusmenettelylain mukaiseen verotukseen eli vastaavaan ansiotuloverotukseen kuin Suomessa yleisesti verovelvolliset. Esimerkiksi maa- tai puutarhatalouden yleensä varsin pienituloiseksi kesäkausityöstään jäävä kausityöntekijä, joka saattaa ansaita esimerkiksi noin 5 000 euroa kesän aikana, on joutunut maksamaan palkastaan hänelle kohtuuttoman korkean 35 prosentin lähdeveron ja tämän lisäksi muun muassa sairausvakuutuksen sairaanhoito- ja päivärahamaksuja.

Nyt tilanne muuttuu, jos tällainen kausityöntekijä on aktiivinen ja hankkii itselleen tällaisen rajoitetusti verovelvollisen verokortin. Palkanmaksajan tulee edelleen periä nykyiseen tapaan 35 prosentin lähdevero, jos rajoitetusti verovelvollinen ei ole aktiivinen ja hae rajoitetusti verovelvollisen verokorttia, joka oikeuttaa tähän verotusmenettelylain mukaiseen verotukseen lähdeverotuksen asemesta. Verovelvolliselle voitaisiin siis edelleen antaa lähdeverokortti. Lähdeverotuksessa sovellettaisiin edelleen kaavamaista ja kiinteämääräistä tulonhankkimisvähennystä, ja näin ollen siis kuukausikohtainen 510 euron ja päiväkohtainen 17 euron vähennys säilyvät ennallaan, samanmääräisinä kuin ne ovat olleet jo vuosikausia. Olen useissa lakialoitteissa esittänyt näihin lähdeverotuksen kaavamaisiin ja kiinteämääräisiin vähennyksiin korotuksia, mutta niitä ei ole säädetty eikä siis säädetä nytkään.

Arvoisa puhemies! Tämä verotusmenettelylain mukainen verotus olisi mahdollinen ensi vuoden alusta lähtien, jos saaja asuu valtiossa tai alueella, jota koskee sopimus virka-avusta ja tietojenvaihdosta veroasioissa. Tämä mahdollisuus koskisi käsittääkseni esimerkiksi kaikkia Euroopan talousalueen valtioita, joihin kuuluvat EU:n jäsenvaltioiden lisäksi muistaakseni Norja, Sveitsi ja Liechtenstein. Verotusmenettelylain mukainen verotus merkitsee sitä, että rajoitetusti verovelvollisen ulkomaisen työntekijän vero määräytyy tuloveroasteikkolain ja keskimääräisen kunnallisveroprosentin perusteella. Lisäksi muutos merkitsee sitä, että rajoitetusti verovelvolliset saisivat vähentää tulonhankkimiseen liittyvät kulut samojen säännösten mukaan ja myös samassa aikataulussa kuin yleisesti verovelvolliset.

Kimmo Sasi /kok:

Arvoisa puhemies! Meillä on ollut aikaisemmin erittäin yksinkertainen käytäntö: jos on henkilö, joka tilapäisesti on Suomessa töissä eikä asu täällä vakituisesti, niin hänen palkastaan tai muista tuloistaan on pidätetty selkeä yhden verokannan mukainen lähdevero, ja se on toiminut tehokkaasti ja asianmukaisesti. No, kuten edustaja Kiviranta täällä sanoi, Euroopan unionin komissio on kiinnittänyt tähän huomiota ja katsoo, että tämä järjestelmä on este työvoiman vapaalle liikkuvuudelle. Komissio on sillä tavalla oikeassa, että useissa tilanteissa tosiaankin tämä vero, jos tehdään kausiluontoista työtä, muodostuu korkeaksi, varsinkin jos henkilön muut tulot eivät ole erityisen korkeita. Komissio on vaatinut, että meillä pitää olla järjestelmä, jossa otetaan huomioon maailmanlaajuiset tulot ja katsotaan, että tuo veroprosentti Suomenkin osalta asettuu oikealle, oikeudenmukaiselle tasolle.

Nyt lakia muutetaan tältä osin, ja tosiaan meillä voi sitten jatkossa ilmoittautua verotusmenettelylain mukaiseen menettelyyn, jossa tulovero määritellään sillä perusteella, paljonko henkilöllä on maailmanlaajuisesti tuloja vuoden aikana, ja sitten katsotaan, paljonko niitä on Suomessa. Semmoisia eriä, jotka on esimerkiksi verosopimusten vuoksi katsottu verovapaiksi, katsotaan verollisiksi.

Täytyy sanoa, että tämä on erittäin monimutkainen menettely, ja verovelvollisen vilpittömyys on jossain määrin vaikeaa arvioida, kun hänen pitäisi sitten kertoa, onko tuloja Australiasta ja Kiinasta, jos on henkilö, joka työskentelee vuoden aikana monellakin paikkakunnalla maailmassa. Mutta täytyy sanoa, että tietysti yksilötasolla tämä edistää oikeudenmukaisuutta, että lähtökohta on se, että ihminen maksaa veromaksukykynsä mukaisesti veroja eikä kiinteän veroprosentin mukaisesti, ja tällä tavalla tämä on, voi sanoa, hyväksyttävä ja kannatettava hallituksen esitys. Mutta kuten sanottu, tämä voi lisätä merkittävästi Verohallinnon työtä, ja toivonkin, että mahdollisimman moni valitsee nykyisen järjestelmän, koska nykyinen järjestelmä säilyy edelleen voimassa, ja käyttää lähdeveroa ja sitä omassa verotuksessaan.

Katja Taimela /sd:

Arvoisa herra puhemies! Mielestäni on arvokas asia, että rajoitetusti verovelvollisten asemaa parannetaan. Tämä aihe on tullut esille itselleni keskusteluissa lähinnä puutarhatuottajien kanssa. Muun muassa puutarhatiloilla työllistetään sesonkiaikoina paljon työntekijöitä, joita tämä asia tulee koskemaan.

Voimassa olevan käytännön mukaan alle kuuden kuukauden työsopimuksella olevia verotetaan niin, että päivittäisen 17 euron tai kuukausittaisen 510 euron verovapaan osuuden ylittävältä osalta peritään 35 prosenttia lähdeveroa. Tätä kautta verotus rankaisee ahkeruudesta, kun veroaste nousee nopeasti tulojen noustessa. Eli käytännössä tehokkaan ja hyvän työntekijän työn arvo leikkautuu verotuksen kautta niin, että lopullinen käteen tuleva palkka on lähellä vähemmän aikaansaavan työntekijän tuloa.

Tilannetta on mielestäni vinouttanut entisestään se, että päiväkohtaisen vähennyksen taso on pysynyt 17 eurossa vuodesta 1995. Niin kuin edustaja Kivirantakin täällä puheenvuorossaan totesi, Euroopan komissiohan on myös katsonut, että Suomen nykykäytäntö rajoittaa työntekijöiden vapaata liikkuvuutta, ja näinhän asia käytännössä on.

Arvoisa herra puhemies! On hyvä asia, että tämä epäkohta korjataan nyt mahdollistamalla rajoitetusti verovelvollisille pääseminen normaalin verotusmenettelystä annetun lain mukaisessa järjestyksessä verotettavaksi. Tämän päätöksen myötä siis mahdollistuu näille kausityöntekijöille se, että heidän verotuksensa menee yleisen tuloveroasteikon mukaan ja käytössä ovat samat vähennykset kuin muillakin. He tulevat näin samalle viivalle kaikkien muidenkin työntekijöiden kanssa.

Aivan lopuksi haluan todeta todellakin sen, että tällä muutoksella on positiivinen vaikutus muun muassa suomalaisille erikoiskasviviljelijöille ja puutarha-alalle.

Esko Kiviranta /kesk:

Arvoisa puhemies! Itse asiassa tuo edustaja Sasin hyvä puheenvuoro kirvoitti minut tähän uuteen puheenvuoroon. On tosiaan niin, että verovelvollisen asuinvaltiostaan saamaa tuloa ei verotettaisi Suomessa mutta tämä tulo otettaisiin progressiovaikutuksen takia huomioon määrättäessä Suomessa saadun tulon veroa. Lakiin ollaan siis lisäämässä tällainen säännös maailmanlaajuisten tulojen verovaikutuksesta, joka käytännössä olisi verovelvollisen antamien tietojen varassa. Täytyy olla samaa mieltä kuin edustaja Sasi, että tosiaan luottamukseenhan tämä silloin perustuisi.

Ulkomailta saatuja tuloja ei kuitenkaan säännöksen mukaan otettaisi huomioon, jos rajoitetusti verovelvollinen asuu Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa ja jos verotusmenettelyssä verotettava Suomessa saatu tulo on vähintään 75 prosenttia verovelvollisen kokonaistuloista.

Vielä voisin todeta, että automaattinen tietojenvaihto ei tarjoa ainakaan vielä toimivaa vaihtoehtoa, sillä se ei ole riittävän kattavaa edes EU- ja Eta-maiden välillä.

Yleiskeskustelu päättyi.