10) Hallituksen esitys eduskunnalle varhennettua vanhuuseläkettä ja
osa-aikaeläkettä koskevien säännösten
muuttamiseksi
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä esitetään,
että poistetaan työeläkejärjestelmästä tämä varhennettu vanhuuseläke
ja sitten toisaalta osa-aikaeläkkeen ikärajaa
nostetaan 61 vuoteen vuonna 1954 tai sen jälkeen syntyneitten
osalta.
Keskusta ei sinänsä vastusta näitä esityksiä. Pidämme
näitä aivan tarkoituksenmukaisina. Nämä esitykset
liittyvät tähän viime keväänä tehtyyn
työurasopimukseen, mutta nämä esitykset eivät
kyllä näitä työuria pidennä kovinkaan
paljon, ainoastaan 0,1 vuodella, ja tässä yhteydessä haluan
keskustan puolelta todeta sen, että nämä toimet,
mitä hallituksella on työurien pidentämiseksi,
ovat täysin riittämättömät.
Se kävi ilmi tuolla valiokunnan keskustelussa, asiantuntijakuulemisissa.
Näillä toimilla, mitä on esitetty, ei missään
nimessä pystytä tavoittamaan sitä tavoitetta,
joka hallituksella ja työmarkkinajärjestöillä on
siitä, että vuonna 2025 keskimääräinen eläkkeellesiirtymisikä olisi
62,4 vuotta. Keskusta perää hallitukselta lisää toimia,
kunnianhimoisempia lisätoimia, koko työuran, ihmisen
elämänkaaren osalta, miten näitä työuria
voitaisiin kasvattaa.
Huomasin tuossa juuri, että tänään
oli julkistettu tieto näitten ikääntyneiden
ihmisten työllisyysasteesta, ja se oli minusta erittäin
positiivista. Kerrottiin näissä tiedoissa, että 55—59-vuotiaiden
työllisyysaste on peräti 73 prosenttia, ja tämä on
minusta rohkaisevaa. Tavallaan vetoamme siihen, että nyt
tehtäisiin lisätoimia, ja sen vuoksi esitän
tässä nytten hyväksyttäväksi
vastalauseessa 2 esitetyn lausumaehdotuksen, joka kuuluu näin:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee
viivyttelemättä toimenpideohjelman ja tarvittavat
lainsäädäntömuutokset työurien
pidentämiseksi siten, että keskimääräinen
eläkkeelle siirtymisikä on 62,4 vuotta vuonna
2025."
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän edustaja Vehviläisen
puheen sisältöä monelta osin hyvin pitkälle
ja ymmärrän, minkä takia tuo lausumaesitys
tehdään. Mutta nythän kannattaa huomata,
että tässä hallituksen esityksessä kautta
linjan eri eläkelaeissa ja -lajeissa ikä nousee
pääsääntöisesti sen
yhden vuoden, ja vaikka me määräisimme
minkälaisen eläkelain tässä salissa,
niin se ei kuitenkaan poista sitä, että aika moni
jääpi eläkkeelle sen takia, että on
kertakaikkisesti pakko.
Laeilla ei muuteta niitä ongelmia, mitä on
suomalaisessa työelämässä jaksamisessa
ja työyhteisöjen hyvin- tai paremminkin pahoinvoinneissa. Paremminkin
pitäisi tämmöisen eläkepakon
ja mekaanisen sääntelyn sijaan mennä joustaviin eläkeikiin,
siihen, että voitaisiin olla osan aikaa eläkkeellä,
osan aikaa työssä, itse valita paljon joustavammin
se eläkkeellejäänti-ikä, ja
minä uskon, että tämmöiset kannustimet
myös jatkaisivat työuraa paljon paremmin kuin
mekaaniset pakot. Oleellistahan ei niinkään ole
työllisyys—työttömyys-tilasto,
vaan se, mitkä ovat kansantalouteen tehdyt työtunnit
kokonaisuudessaan.
Kaikista pahin seikka on tämä työkyvyttömyyseläkkeellejäänti-ikä ja
se, kuinka kovat kustannukset siitä koko yhteiskunnalle
lankeavat asianomaisen itsensä lisäksi, ja jos
tähän ongelmaan ei kyetä puuttumaan,
niin silloin kyllä tämä työurien
pidentämisratkaisu jää aika lailla tyhjän päälle.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallitusohjelman mukaan hallituksen
tavoitteena on työllisyyden parantaminen ja työurien
pidentäminen. Työelämää luvataan
kehittää työssäjaksamisen vahvistamiseksi
ja tuottavuuden parantamiseksi. Myös työelämän
joustavuutta sekä osatyökykyisten mahdollisuuksia
työntekoon luvataan kehittää.
Käsillä olevassa hallituksen esityksessä kuitenkin
ehdotetaan, että varhennettu vanhuuseläke lopetettaisiin
ja oikeus osa-aikaeläkkeeseen alkaisi nykyisen 60 vuoden
iän sijasta aikaisintaan 61 vuoden iässä.
Hallitusohjelmasta poiketen työelämän
joustavuutta siis rajoitetaan. Esitys ei myöskään
edistä työssäjaksamista eikä käytännössä edes
edistä hallitukselle tärkeätä tavoitetta
eli työurien pidentämistä.
Hallituksen esityksen tavoitteena on pidentää työuria
ja myöhentää keskimääräistä eläkkeellesiirtymisikää.
Hallituksen esityksessä kuitenkin todetaan, että ehdotettujen
muutosten vaikutus eläkkeellesiirtymisiän odotteeseen
on verrattain vähäinen. Eläkkeellesiirtymisiän
odotteen oletetaan nousevan vain noin 0,1 vuodella. Esityksen todetaan
myös olevan työeläkemenojen kannalta neutraali.
Vaikutukset yhteiskunnan kannalta ovat siis olemattomat. Yksilöiden
näkökulmasta tilanne on kuitenkin toinen. Esityksen
toteutuessa monet joutuvat vastoin tahtoaan ja jopa terveydentilansa
vaarantaen jatkamaan työelämässä hallituksen
tavoitellessa eläkkeellesiirtymisiässä 0,1 vuoden
tilastollista kasvumerkintää.
Arvoisa herra puhemies! Huomionarvoista on myös se,
että hallituksen esitys ei kohdistu oleellisempaan eläkeikiä nostavaan
seikkaan eli työelämän laatukysymykseen.
Asiantuntijat niin työntekijä- kuin työnantajapuolella
ovat kerta toisensa jälkeen todenneet, että tehokkain
keino nostaa yleistä eläkkeellesiirtymisikää olisi
puuttua niihin negatiivisiin työympäristössä oleviin tekijöihin,
jotka saavat ihmiset hakeutumaan eläkkeelle mahdollisimman
pian mahdollisuuden aukeamisen jälkeen. Uskommekin, että ihmiset
jäisivät töihin nykyistä huomattavasti
pidemmäksi ajaksi, jos hallitus ja työmarkkinaosapuolet
keskittyisivät tämänkaltaisten lakiesitysten
sijasta pohtimaan työelämän laatukysymyksiä.
Työuria pidennettäessä on kiinnitettävä erityistä huomiota
myös työelämän joustavuuteen. Sosiaali-
ja terveysministeriön osatyökykyisiä koskevasta
selvityksestä käy ilmi, että Suomen työvoimapolitiikassa
on painottunut pyrkimys kokoaikaiseen työllistämiseen
ja tästä on seurannut se, että osatyökykyisistä on
tullut pitkäaikaistyöttömiä,
niin sanotusti vaikeasti työllistyviä. Osatyökykyisten
lisäksi on suuri joukko sellaisia, jotka omasta elämäntilanteestaan
johtuen haluaisivat tehdä osa-aikatyötä.
Heidän työuriensa pidentäminen edellyttää muutoksia
työvoimapolitiikassa. Työelämää on
kehitettävä joustavammaksi, jotta muutkin kuin
kokoaikaiseen työhön kykenevät pääsevät
antamaan oman työpanoksensa.
Työurien pidentämisessä on myös
syytä huomioida, että eläkeikään
jaksavien määrä on melko alhainen. Hallituksen
esityksen mukaan 62-vuotiaiden työllisyysaste on miehillä enää 47 prosenttia
ja naisilla 45 prosenttia. Vuonna 2011 varhennetulle vanhuuseläkkeelle
siirtyi 62-vuotiaana noin 2 400 henkilöä,
ja osa-aikaeläkettä puolestaan sai vuoden 2011
lopussa 27 506 henkilöä.
Arvoisa herra puhemies! On totta, että työllisyysasteen
tulisi pysyä korkeana ja työuria tulisi saada
jatkettua entistä pitempään, jotta yhteiskunta
pysyisi liikkeessä. Tämän asian toteutumiseksi
jatkossa tulisikin keskittyä nykyistä enemmän
sairauksien ennaltaehkäisyyn ja hoitoon. On huolestuttavaa,
että suomalaiset sairastuvat toimintakykyä rajoittavalla
tavalla noin kymmenen vuotta ennen virallista eläkeikää.
Kun Suomessa sairastumisikä on 54,4 vuotta, on se Ruotsissa 65,6.
Näillä perusteluilla ja viitaten mietinnön
vastalauseeseen 1 ehdotan, että lakiehdotus hylätään.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Juvosen esitystä.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys varhennetun vanhuuseläkkeen
lakkauttamisesta ja osa-aikaeläkkeeseen oikeuttavan ikärajan
nostamisesta 61 vuoteen vuonna 1954 ja sen jälkeen syntyneiltä noudattaa
kuuliaisesti elinkeinoelämän, EK:n, tavoitteita.
EK:n kestävä tavoite on ollut ajaa työeläkejärjestelmästämme
alas kaikki varhaiseläkkeiden muodot. Lopullinen isku on
luvassa todennäköisesti vuonna 2017, jolloin osa-aikaeläke
aiotaan lopettaa kokonaan. Hallitus sanoo tavoittelevansa pidempiä työuria,
mutta ajamalla alas osaeläkejärjestelmää menetetään
yksi tärkeä henkireikä jaksaa pidempään
työssä. Tuskin osun harhaan, kun ennustan, että alasajon
seurauksena paine työkyvyttömyyseläkkeelle
kasvaa. On mahdotonta käsittää, että hallituksessa
on poliittisesti edustettuna koko vasemmisto ja ay-liike, jonka
sitkeän kamppailun tulosta kaikki varhaiseläkkeet
ovat olleet ja ovat. Kannatan hylkäysesitystä.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Vehviläisen tekemää lausumaehdotusta.
Keskustelu päättyi.