4) Laki toimeentulotuesta annetun lain 14 a §:n
muuttamisesta
Jaana Pelkonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä olevassa aloitteessani
esitetään muutettavaksi toimeentulotuesta annetun
lain 14 a §:ää osana
muita nuorten syrjäytymistä ehkäiseviä toimenpiteitä siten, että siihen
lisätään 5 momentti, jossa sosiaalityöntekijät
tai -ohjaajat velvoitetaan tapaamaan kaikki alle 25-vuotiaat toimeentulotukea
hakevat asiakkaat tukimahdollisuuksien selvittämiseksi
sekä neuvonnan, tukemisen ja kannustamisen mahdollistamiseksi.
Ja miksikö? Nuorten kasvanut työttömyys
on lisännyt myös alle 25-vuotiaiden toimeentulotuen
saajien määrää. Pelkästään
Helsingissä oli viime vuonna yli 9 000 toimeentulotuella
pääsääntöisesti elävää nuorta, joista
moni on vakavassa syrjäytymisvaarassa. Kuluvana vuonna
näiden nuorten määrä on edelleen
kasvussa.
Nuoret ovat olleet viime päiviin saakka marginaalisessa
asemassa sosiaalityössä. Nuoruus on jäänyt
lapsuuden ja lastensuojelun varjoon. Käytännössä lastensuojelu
on pystynyt vastaamaan vain kaikkein kiireellisimpiin ja vakavimpiin
lasten ja nuorten tuen, avun ja huolenpidon tarpeisiin. Siten monien
nuorten oman elämän ja tulevaisuudennäkymien
selkiinnyttämiseen tarvittava ulkopuolisen tuen, huolenpidon
ja kuntoutuksen tarve on tullut esille vasta nuoren tullessa toimeentulotuen
piiriin täysi-ikäisyyden kynnyksellä.
Toimeentulotukilain mukaan asiakkaalla on oikeus tavata sosiaalialan
ammattilainen, mutta laki ei velvoita tähän kumpaakaan
osapuolta. Ilman tuloja oleva nuori voi näin hakea toimeentulotukea
kirjallisesti pitkiäkin aikoja ilman, että hänen
tarvitsee koskaan tavata sosiaalityöntekijää tai
-ohjaajaa kasvotusten. Kukaan ei siis oikein tiedä, keitä nämä nuoret
todella ovat tai mikä heidän mahdollinen ongelmansa
on oikeasta tuen tai hoidon tarpeesta puhumattakaan. Toimeentulotukilain
säännökset eivät siis nykyisessä muodossaan
edistä sellaista nuorten tukemista, joilla sosiaaliviranomaisen
aktiivinen puuttuminen voisi toimia nuorten parhaaksi.
Arvoisa puhemies! Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
annetun lain 5—7 §:n mukaan sosiaalihuollon
henkilöstön on selvitettävä asiakkaalle
hänen tilanteeseensa sopivat vaihtoehdot ja niiden vaikutukset
sekä laadittava asiakkaan kanssa yhteisymmärryksessä palvelu-, hoito-,
kuntoutus- tai muu vastaava suunnitelma, jollei suunnitelman laatiminen
ole ilmeisen tarpeetonta. Nämä säännökset
yhdessä nyt toimeentulotukilakiin esitetyn muutoksen kanssa
muodostaisivat sellaisen kokonaisuuden, jonka avulla myös
kaikkein syrjäytyneimpien nuorten kohdalla olisi nykyistä paremmat
mahdollisuudet onnistua nuorisotakuun tavoitteiden saavuttamisessa.
Koulutuksen, työelämän ja työ-
ja elinkeinotoimiston toimenpiteiden ulkopuolella olevan toimeentulotuen
varassa elävän nuoren tapaaminen henkilökohtaisesti
mahdollistaa nuoren elämäntilanteen sekä tuen
ja palvelujen tarpeiden selvittämisen sekä suunnitelmallisen
tuen antamisen ja ohjaamisen tarvittaviin palveluihin. Esitetyn
lakimuutoksen toimenpiteet luovat siten perustan ja sillan nuorisotakuun
tarkoittamille toimenpiteille juuri kaikkein heikoimmassa asemassa
oleville nuorille, jotka muutoin jäävät
niiden ulkopuolelle. Nuorisotakuusta sen nykyisessä muodossa
on jäänyt valitettavasti puuttumaan tämä tärkeä osatoiminta.
Nuorisotakuu koskee siis kaikkia alle 25-vuotiaita ja kaikkia
12 kuukauden sisällä valmistuneita alle 30-vuotiaita
työttömiä nuoria, jotka ovat työ-
ja elinkeinotoimistossa työnhakijoina. Nuorisotakuun piiriin
pääsemisen edellytys on siis työ- ja
elinkeinotoimistossa työnhakijana oleminen, ja juuri tässä on
nuorisotakuusäännösten heikko kohta.
Toimeentulotuen piirissä on nimenomaan runsaasti nuoria,
jotka eivät opiskele eivätkä ole työhallinnon
asiakkuudessa. Esimerkiksi Helsingissä alle 25-vuotiaista
toimeentulotuen saajista 60 prosenttia on tilastoitunut tulottomina,
eli ei palkkatuloja, ei opintotukea eikä työmarkkinatukea.
He jäävät nuorisotakuun palvelujen ulkopuolelle.
Nuorisotakuuta koskeviin säännöksiin
ei sisälly sellaisia säännöksiä,
joilla tätä pudokasryhmää autettaisiin,
ja nimenomaan tähän tarpeeseen vastaamiseen on
nyt tehty lakiesitys tarkoitettu.
Arvoisa puhemies! Toimeentulotukikierteeseen joutuneiden nuorten
auttamiseksi olisi siis tärkeää, että sosiaalialan
ammattilaiset eli joko sosiaalityöntekijät tai
-ohjaajat tapaisivat henkilökohtaisesti alle 25-vuotiaat
sosiaalitoimessa toimeentulotukea hakevat nuoret ja kertoisivat heille
mahdollisuuksista saada tukea ja kannustaisivat nuorta tämän
omien mielenkiinnon kohteiden, vahvuuksien ja tulevaisuudennäkymien selkiinnyttämisessä.
Velvollisuutta henkilökohtaiseen tapaamiseen ei tulisi
kuitenkaan olla, jos sen järjestäminen voitaisiin
katsoa olosuhteet huomioiden tarpeettomaksi. Tällaisia
tilanteita voisivat olla esimerkiksi sellaiset, joissa opiskelijat
hakevat toimeentulotukea kesäkuukausiksi opintotuen keskeytymisen
tai ansiotulojen tai muiden tulojen puuttumisen vuoksi.
Nuorten sosiaalityöhön lisäpanostus
tukee ja olennaisella tavalla täydentää sitä strategista
valintaa, mikä nuorisotakuulla on jo tehty.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Toimeentulotuen luonne muuttui 90-luvun laman
aikaan niin, että väliaikaisesta ja viimesijaisesta
tukimuodosta muodostui monelle pysyvä tuki. Asiakasmäärien
kasvaessa oli sosiaalitoimistoissa pakko muuttaa työtapoja
niin, että sosiaalityöntekijän sijaan
toimeentulotuen etuuskäsittely siirtyi toimistosihteereille.
Tällä muutoksella haluttiin taata se, että sosiaalityöntekijän työpanos
meni nimenomaan sosiaalityöhön etuuden laskemisen
sijaan. Tämä muutos toi kuitenkin mukanaan uuden
ongelman.
Joitakin vuosia sitten havahduttiin siihen, että toimeentulotukiasiakkaana
oltiinkin nyt ilman aktiivista sosiaalityötä.
Monet toimistot ovat muokanneet tämän huomattuaan
käytäntöjään niin,
että sosiaalityön tarpeessa olevat esimerkiksi
alle 25-vuotiaat tai asunnottomat toimeentulotuen hakijat tai tulottomat
toimeentulotuen hakijat tapaavat aina sosiaalityöntekijän
tai sosiaaliohjaajan. Tällä tavoin halutaan varmistaa
aktiivinen sosiaalityö sitä tarvitseville. Laki
varmistaa myös kaikille ohjausta haluaville ajan, mutta
tällä esityksellä halutaan varmistaa
se, ettei yksikään nuori jää ilman
sosiaalityötä.
Allekirjoittaessani itse tätä aloitetta en
ole tulkinnut tätä niin sanottuna kuritustoimena
nuorille toimeentulotukiasiakkaille. Olen ajatellut nuorisotakuun
hengessä, että tällä huolehditaan
siitä, ettei yksikään nuori tippuisi
turvaverkon ulkopuolelle. Siis ne nuoret, jotka ovat työmarkkinoiden
ulkopuolella, nousisivat nykyistä paremmin toimeentulotukiasiakkainakin
aktiivisen sosiaalityön piiriin. Vain aktiivisella sosiaalityöllä voidaan
aikaansaada muutos parempaan nuorten toimeentulotukiasiakkaiden
elämässä.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Sosiaalityöntekijät ovat
todella kovilla. He ovat koulutettuja, mutta heillä on
suuri vastuu isosta joukosta lapsia ja lapsiperheitä, jolloin
yhden henkilön opastamiseen on aivan liian vähän
aikaa ja muutosta ei välttämättä synny.
Kaiken lisäksi sosiaalityöntekijän ammatti
on eettisesti hyvin vaativaa. Huoli on se, kuinka he jaksavat vaikeata työtä vaikeissa
tilanteissa.
Huoli on myös se, että apua tarvitsevat perheet
ovat hyvin erilaisessa asemassa eri puolilla Suomea. Luin artikkelin,
josta ilmeni, että usein juuri suurin palvelutarve on alueilla,
joissa on kaikista heikoimmat palvelut. Ihmisiä ei todellakaan
pystytä auttamaan ongelmista selviämään.
Kannatan edustaja Pelkosen lakialoitetta ja ymmärrän
sen juuri näin, että on erittäin tärkeätä,
että nuoret saavat henkilökohtaista apua ongelmiinsa.
Jokainen nuori tarvitsee tukevan yhteisön. Jos sitä ei
tule lähipiiristä, on hyvä, että edes
sosiaalityöntekijät voivat häntä tukea
ja ratkoa yhdessä aikuisen asiantuntijuudella haasteita.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kansanedustajakollegat!
Sosiaali- ja terveysministeriössä istuu toimikunta,
jonka tehtävänä on valmistella toimeentulotukilain
kokonaisuudistusta. Usein käy niin, että kun jotain
kokonaisuudistusta vaikeassa asiassa ruvetaan valmistelemaan, niin
tämä valmistelu pysäyttää moniksi
vuosiksi tarpeellisten osittaisuudistusten tekemisen. Niinpä toivon,
että sosiaali- ja terveysministeriössä,
vaikkakin valmistellaan kokonais-uudistusta, joka saattaa toteutua
vasta vuosien päästä, otetaan huomioon
eräitä sellaisia osittaisuudistuksia, joiden tarve
on tullut aivan ilmeiseksi.
Eräs tällainen osittaisuudistus on nyt kyseessä tässä edustaja
Pelkosen aloitteessa, joka on saanut eduskunnassa paljon allekirjoituksia
eli paljon tukea. Ymmärtääkseni yli 100
kansanedustajaa on allekirjoittanut tämän aloitteen.
Kysymys on siitä, että toimeentulotukea saavien
nuorten kohdalla usein ovat kysymyksessä muutkin ongelmat
kuin pelkästään rahan puute. Ja jotta
tällaista nuorta voitaisiin asianmukaisesti auttaa, niin
olisi tietysti tärkeätä, että sosiaalityöntekijät
ja tällainen nuori voisivat kohdata. Kuten nyt kuulimme,
kummallakaan osapuolella, sen enempää sosiaaliviranomaisella
kuin tällä nuorellakaan, ei ole velvollisuutta
tällaiseen henkilökohtaiseen kanssakäymiseen
ennen toimeentulotukipäätösten tekemistä tai
niitten jatkamista.
En tiedä, pitääkö tätä pitää jonain
kuritoimenpiteenä — aloitteen tekijä ei
sitä ainakaan sellaisena pidä — mutta
minun mielestäni on sekä sosiaaliviranomaisen
että tämän nuoren velvollisuus toimia
niin, että jos tilanteen katsotaan vaativan tapaamista
sosiaalityöntekijän kanssa, niin silloin tämmöinen
tapaaminen järjestettäisiin.
Kun tästä asiasta on täällä käytävillä keskusteltu,
on käynyt ilmi, että moni tulkitsee tilanteen
jo nyt sellaiseksi, että sosiaalivirastolla on oikeus velvoittaa
nuori tapaamiseen ja että sosiaalivirastolla on mahdollisuus
alentaa nuoren toimeentulotukea toimeentulotukilain mukaisesti 20
ja toinen 20 prosenttia, ellei nuori tällaiseen tapaamiseen
saavu. Tämä tulkinta, johon olen keskusteluissa
törmännyt, on kuitenkin virheellinen, ja tästä ovat
osoituksena esimerkiksi oikeusasiamiehen antamat ratkaisut, jotka
liittyvät Helsingin kaupungin käytäntöön.
Herra puhemies! Helsingin kaupungissa oltiin alennettu erään
nuoren toimeentulotukea sillä perusteella, että tämä nuori
ei ollut suostunut tulemaan tapaamaan sosiaalityöntekijää.
Ymmärtääkseni kyseessä on nuori
henkilö, nyt en ole ihan siitä varma. Tästä asiasta
kuitenkin tämä henkilö kanteli eduskunnan
oikeusasiamiehelle, joka asiassa antoi päätöksensä 28.5.2007.
Päätöksen antoi silloinen oikeusasiamies
Riitta-Leena Paunio, ja tässä hänen päätöksessään
hän kirjoittaa näin:
"Toimeentulotukilain 10 § on jonkin verran tulkinnanvarainen
siltä osin kuin alentaminen ei perustu suoranaiseen kieltäytymiseen
yksilöidystä työstä tai työvoimapoliittisista
toimenpiteistä, vaan sellaiseen laiminlyöntiin
tai siihen rinnastettavaan menettelyyn, jonka seurauksena henkilölle
ei voida tarjota työtä tai työvoimapoliittista
toimenpidettä. Henkilö oli laiminlyödessään
sosiaalityöntekijän tapaamisen vaikeuttanut työvoimapoliittisten
toimenpiteiden jatkon selvittämistä. En voi kuitenkaan
katsoa asianomaisen henkilön toiminnan tapahtumahetkellä kokonaan
estäneen työn tai työvoimapoliittisten toimenpiteiden
tarjoamista hänelle. Näin ollen asiassa ei mielestäni
ollut esitetty hyväksyttävää syytä toimeentulotuen
perusosan alentamiselle, vaan toimentulotukilain 10 §:ää tulkittiin
käsitykseni mukaan virheellisesti. Henkilölle
myönnetyn toimeentulotuen perusosaa olisi voitu alentaa
siinä tapauksessa, että hän olisi kieltäytynyt osallistumasta
kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain mukaisen aktivointisuunnitelman
laatimiseen. Tästä ei saadun selvityksen mukaan kuitenkaan
ollut kyse." Eli henkilö ei kieltäytynyt osallistumasta
suunnitelman laatimiseen, hän vain kieltäytyi
tapaamisesta, joka esti suunnitelman laatimisen.
Oikeusasiamies kirjoittaa vielä näin: "Korostan
sitä, että toimeentulotuen myöntämisessä on kysymys
perustuslain 19 §:n 1 momentissa turvatusta välttämättömän
toimeentulon järjestämisestä. Perusoikeusmyönteinen
laintulkinta on yleinen viranomaistoimintaa ohjaava periaate. Toimeentulotuen
perusosan alentamisen edellytyksiä tuleekin mielestäni
tulkita suppeasti toimeentulotukilain sanamuotoon pitäytyen."
Siis näin oikeusasiamies jo vuonna 2007. Tämän
jälkeen vastaavia ratkaisuja on saatu hallinto-oikeudesta,
joka omassa ratkaisussaan on viitannut tähän oikeusasiamiehen
kantaan.
Oikeusasiamies toteaa tässä päätöksessä kuitenkin
seuraavaa: "Totean kuitenkin, että sosiaaliviranomaisilla
on mielestäni oikeus velvoittaa hakija tulemaan paikalle
henkilökohtaisesti, mikäli se on toimeentulotuen
tarpeen arvioimiseksi välttämätöntä.
Näin ollen sosiaaliviranomaiset eivät nähdäkseni
käytä heille kuuluvaa harkintavaltaa väärin
tai ylitä sitä, jos he toimeentulotukiasiaa käsitellessään
edellyttävät tarpeen niin vaatiessa henkilökohtaista
asiointia viranhaltijan luona. Se, ettei tarpeellista selvitystä asiassa
voi saada kirjallisesta hakemuksesta ja sen liitteistä, voi
johtaa toimeentulotukihakemuksen hylkäämiseen."
Tämä oikeusasiamiehen kanta ja kirjoitettu kohta
on, anteeksi vaan, täyttä hurskastelua. Eli jos
toimeentulotukihakemus on täytetty täysin asianmukaisesti,
niin oikeusasiamies kirjoittaa, että sosiaaliviranomaisella
on oikeus velvoittaa hakija tulemaan paikalle henkilökohtaisesti,
jos viranomainen katsoo sen tarpeen arvioimiseksi välttämättömäksi.
Mutta kun sosiaaliviranomainen sitten tämän oikeusasiamiehen
kannan mukaisesti velvoittaa asianomaisen henkilön tulemaan
paikalle, ja kun hän ei kuitenkaan tule paikalle, niin
viranomaisella ei ole mitään mahdollisuutta tätä velvoitustaan
vahvistaa esimerkiksi sillä, että alentavat tai
uhkaavat alentaa toimeentulotuen määrää tai
uhkaavat jopa jättää sen kokonaan myöntämättä,
ellei asianomainen tule paikalle.
Eli oikeusasiamiehen virasto on jälleen antanut, etten
sanoisi taas kerran, omat tulkintansa, joille on varmasti hienot
teoreettiset perustelut, mutta jotka käytännössä siis
johtavat siihen, että nuorta ei voi velvoittaa tulemaan
eikä hänen toimeentulotukeaan voi alentaa, jos
hän ei tule.
Toivon, että tämä edustaja Pelkosen
lakialoite ja sen myötä syntyvä keskustelu
ja viranomaistarkastelu johtaisivat tämän ongelman
hoitamiseen toimeentulotukilaissa.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä jatkaisin hieman tuota omaa,
ensimmäistä puheenvuoroani, eli monissa kunnissahan
on jo nyt pyritty vastaamaan näihin nuorten syrjäytymistä estäviin
tarpeisiin antamalla sisäisiä ohjeistuksia nuorten
alle 25-vuotiaiden toimeentulotukiasiakkaiden priorisoinnista siten,
että heidät pyritään tapaamaan
henkilökohtaisesti. Lisäksihän muun muassa
Helsingin kaupunki on organisoinut sosiaalitoiminnan uudelleen siten,
että nimenomaan ylemmän korkeakoulutuksen saaneet sosiaalityöntekijät
vastaavat nuorten toimeentulotukiasioista, ja näin ammattitaitoa
on pyritty kohdentamaan sinne, missä tarve tähän
on suurin. Kuntien hyvä tahto puuttua ongelmiin ei kuitenkaan
yksinään riitä, ja tämän
vuoksi katson, että olisi erittäin tarpeellista
lain tasolla velvoittaa sosiaalityöntekijät ja -ohjaajat
tapaamaan nuoret toimeentulotukiasiakkaat henkilökohtaisesti.
Tällöinhän myös resurssit työlle
voitaisiin mitoittaa. Olisi ollut toivottavaa, että nuorisotakuuseen
olisi alun alkaen sisällytetty tämä kannatteleva
puoli sosiaalisen kuntoutuksen elementtiin, ja nyt tehty lakiesitys
parhaimmillaan voisi olla alkusysäys tämän
tarvittavan sosiaalisen kuntoutuksen kehittämiselle.
Mikael Jungner /sd:
Arvoisa puhemies! Fyysisten tarpeiden ohella näyttää siltä,
että mielekäs elämä pitää sisällään
kolme elementtiä: sen, että tulee hyväksytyksi,
sen, että elämällä on tarkoitus
ja suunta, ja kolmanneksi sen, että omilla teoilla on jotain
vaikutusta siihen, mihin suuntaan elämä kulkee.
Näiden kolmen taholta tietenkään tämä nyt
käsillä oleva ehdotus ei näitä ongelmia
ratkaise, mutta kun tyypillisesti tähän oikean
suunnan löytymiseen saattaa riittää jopa yksi
ainoa oikeantyyppinen ihmissuhde, niin tämäntyyppisellä tsekkauksella
ammattilainen aika nopeasti näkee, mitkä ovat
ne onnistumisen edellytykset. Lisäksi eri puolilla Suomea
erilaisissa kokeiluissa on saatu hämmästyttävänkin hyviä tuloksia
nimenomaan tämäntyyppisellä henkilökohtaisella
ja yksilöt yksilöinä ottavalla tulokulmalla,
ja siinä mielessä hyvin kannatettava aloite.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! En ole nyt tutustunut ihan täysin
tähän edustaja Zyskowiczin esille ottamaan yksittäiseen
tapaukseen, mutta muistelen omasta työhistoriastani niin,
että asiakkaalle olisi pitänyt varmaan lähettää etukäteen
kirje, jossa kerrotaan, että tapaamisella on myös
tarjolla esimerkiksi työpaikka tai työvoimapoliittinen
toimenpide, minkä jälkeen sitten voitaisiin vedota
siihen, että asiakas on kieltäytynyt tästä työvoimapoliittisen
harjoittelupaikan vastaanottamisesta tai työstä,
kun ei ole saapunut paikalle. Näin muistelen aikaisemmasta
työstäni.
Mutta vielä tähän sosiaalityöntekijän,
sosiaaliohjaajan tapaamiseen ja nuoren tapaamiseen. Minusta oli
tärkeää, että tässä lakialoitteessa
nostettiin sosiaalityöntekijän rinnalle nyt nimenomaan
myös se sosiaaliohjaaja. Sosiaaliohjaaja on parhaimmillaan
siinä arjessa asiakkaan rinnalla kulkija. Moni nuori tarvitsee
yleensä taloudellisen ohjauksen tai taloudellisen tuen
lisäksi aikuista ihan arjen elämänhallinnan
ongelmiin. Toimeentulotukiasiakkaana oleva nuori ei siis hyödy
pelkästään kerran kuussa sosiaalityöntekijän
tapaamisesta, siksi sosiaaliohjaaja voikin olla se henkilö,
jota nuori voi tavata jopa viikoittain. Itse tiedän, että tällainen
sosiaaliohjaajan tiivis tapaaminen, jopa viikoittainen tapaaminen,
on osoittautunut asiakkaalle erittäin hyödylliseksi. Moni
onkin saanut apua taloudenhallintaan, velkakierteeseen, päivärytmiinsä,
päihdehoitoon hakeutumisessa tai työ- tai harjoittelupaikan
löytymisessä. Siksi on mielestäni tärkeää,
että tässä ei huomioida pelkästään,
että varmistetaan se sosiaalityöntekijän
kertaluonteinen kuukausittainen tapaaminen vaan todella se aktiivinen
sosiaalityö nuoren tilanteen muuttamiseksi.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Olen myös itse allekirjoittanut
tämän edustaja Pelkosen tekemän lakialoitteen,
jossa sosiaalityöntekijät tai sosiaaliohjaajat
velvoitettaisiin tapaamaan alle 25-vuotiaat toimeentulotukea hakevat
asiakkaat tukimahdollisuuksien selvittämiseksi sekä neuvonnan,
tukemisen ja kannustamisen mahdollistamiseksi.
Itse mietin hivenen tämän lakialoitteen tulokulmaa.
Tämä on ehkä jossain määrin
järjestelmälähtöinen. Tämä lähtee
siitä, että työntekijän tulee
tavata. Tässä lakialoitteessa ei ole nuorella minkäänlaista
velvoitetta, ei velvoitetta tavata tai olla tavoitettavissa. Eli
täyttyisikö tämän laki-aloitteen
sisältö sillä, että sosiaalityöntekijä yrittäisi
ottaa yhteyttä nuoreen? Jos nuori ei vastaa, ei ota tätä avuntarjousta
vastaan, niin tämä laki-aloite ei antaisi niitä edellytyksiä,
joita edustaja Zyskowicz esille toi, eli tulisi jonkinlaisia sanktioita,
esimerkiksi toimeentulon maksatuksen jatkamiseksi. Ymmärrän,
että se voi olla toisille vaikeampi tulokulma, ja ymmärrän,
että tämä lakialoite nyt näin
runsaan allekirjoittajamäärän myötä menee
jatkovalmisteluun ja käsittelyyn, mutta itse toivon, että myös
sitä mallia pohdittaisiin, että olisiko siellä jonkinlainen
velvoite myös nuorelle ottaa vastaan se keskustelu, ja
jos hän siinä vaiheessa kieltäytyisi,
niin hänellä olisi myös mahdollisuus
saada jonkinlainen sanktio tästä kieltäytymisestä.
Ymmärrän sen, että toimeentulo pitää jollain
tavalla turvata hyvinvointiyhteiskunnassa kaikissa tilanteissa,
mutta toivoisin, että tätä pohdittaisiin.
Niin kuin edustaja Pelkonen aloitteessaan kertoo, meillä erityisesti
nuorten työttömyystaso on noussut viime vuosina
erittäin kovaa tahtia ja sen myötä myös
näiden alle 25-vuotiaiden toimeentulotuen saajien määrä,
ja on varsin perusteltua puuttua siihen ja puuttua nimenomaan siitä tulokulmasta,
että tarjotaan apua, mutta itse toivoisin, että siinä olisi
velvollisuuskin ottaa vastaan se apu vähintäänkin
tuon keskustelun kautta. Tämä lakialoite tietysti
jossain määrin senkin myötä — oliko
se nyt sitten Sossu-Tatu vai mikä, josta keskustelut kävivät
aika kiivaina — nousi keskusteluun, ja myös sentyyppisissä tilanteissa
tämä tapaaminen olisi erittäin perusteltu.
Arvoisa puhemies! En malta olla nostamatta esille tässä toista
paikkaa, jossa tällainen tapaamisvelvollisuus voisi olla
perusteltu. Se olisi pienten lasten neuvoloiden suhteen. Meillähän on
tänä päivänä järjestelmä,
jossa äitiyspakkauksen saannin velvoitteena on neuvolassa
käynti. Sen jälkeen lapsilisät alkavat
juosta normaalilla tahdilla, ja neuvolassa ei kukaan pakota käymään.
En tiedä, tarvitseeko joka neuvolakäyntiin pakottaakaan,
mutta olen itse pohtinut sitä, voisiko tällainen
velvoittava neuvolakäynti olla esimerkiksi 5-vuotiaiden
lasten kohdalla perusteltu. Tutkimukset nimittäin osoittavat
sen, että 5-vuotiaissa on ensimmäistä kertaa
nähtävissä tiettyjä mahdollisia
syrjäytymisen vaaroja, ja silloin olisi tällainen
velvoittava neuvolakäynti, joka voisi olla niin, että se
tapahtuisi perheen kanssa, tai vähintään
niin, että toinen vanhemmista kävisi. Tietysti
ihanteellista olisi, että se tapahtuisi kodeissa, mutta
ymmärrän, että se ei kaikkialla varmasti
olisi mahdollista niin toteuttaa. Mutta velvoittava kontakti neuvolaan
5-vuotisiässä voisi monen syrjäytymisuhan
alla olevan lapsen tilannetta merkittävällä tavalla
auttaa. Olisin valmis itse sitomaan sen niin, että siihen
tulisi esimerkiksi tietynlainen deadline lapsilisän maksatukseen.
Kun käy tuon käynnin, sen jälkeen jälleen
lapsilisät juoksisivat normaalilla tavalla eteenpäin.
Minun mielestäni olisi ihan näiden lapsien edun
mukaista tehdä tällainen pieni velvoite. Meidän
neuvolajärjestelmämme toimii erinomaisesti, mutta
ne, jotka eivät sitä käytä, sitä eniten
nimenomaan tarvitsisivat.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Oli hyvä kuulla edustaja Salosen
puheenvuoro, ja kaiken kaikkiaan on erittäin hyvä,
että tänne eduskuntaan on valittu kansanedustajia
hyvin erilaisista työtehtävätaustoista,
jolloin kuulemme myös tätä käytännön
arjen tuntemusta eri asioissa. Mutta on pakko sanoa edustaja Saloselle,
että en ole ihan varma, että teidän Rauman
sosiaaliviraston ohjeet ja käytännöt
olisivat eduskunnan oikeusasiamiehen seulan läpi menneet, koska
oikeusasiamies tässä päätöksessään
kirjoittaa nimenomaan näin: "Toimeentulotukilain 10 § on
jonkin verran tulkinnanvarainen siltä osin kuin alentaminen
ei perustu suoranaiseen kieltäytymiseen yksilöidystä työstä tai
työvoimapoliittisesta toimenpiteestä, vaan sellaiseen
laiminlyöntiin tai siihen rinnastettavaan menettelyyn,
jonka seurauksen henkilölle ei voida tarjota työtä tai
työvoimapoliittista toimenpidettä." Ja edelleen
hän kirjoittaa: "Toimeentulotuen perusosan alentamisen
edellytyksiä tuleekin mielestäni tulkita suppeasti
toimeentulotukilain sanamuotoon pitäytyen." Eli se, mitä Rauman
sosiaalivirastossa ja Helsingin sosiaalivirastossa ja vähän,
luulen, kaikissa muissakin sosiaalivirastoissa ympäri maan
on pidetty järkevänä ja tarkoituksenmukaisena
toimintatapana, ei eduskunnan oikeusasiamiehen tulkinnan mukaan
olekaan lainmukainen toimintatapa.
Mitä sitten tulee tähän edustaja
Heinosen havaintoon, niin se on kyllä hyvä ja
tärkeä havainto, ja kun tämä aloite
menee sosiaali- ja terveysvaliokuntaan ja kun he ryhtyvät
tätä käsittelemään,
niin toivon, että myös tämä näkökohta, jonka
itse esitin, eli se, että myös tällä nuorella olisi
tiettyjä velvoitteita, otettaisiin huomioon. Eli jos nuori
suhtautuu niin, että minähän en sinne
tule sosiaalitanttoja tapaamaan, niin sitten sosiaalivirasto voisi
sanoa, että ei sun tartte tulla, mutta ei sun tartte odottaa,
että täältä tulee sulle rahaakaan.
Halusin, herra puhemies, myös toisen näkökohdan
tuoda tässä esiin, ja sen vuoksi joudun nyt siirtymään
puhujapönttöön. (Puhuja siirtyi puhujakorokkeelle)
Niin, herra puhemies, miten tuo aika meneekin aina nopeasti,
kun itse puhuu. — Toinen näkökohta, jonka
toimeentulotukilakiin liittyen halusin tuoda esiin tällaiseksi
osittaisuudistukseksi, jota on paljon valmisteltu ja josta oli STM:n asettama
toimikunta, joka jätti mietintönsä vuonna
2010, ja josta olen aikaisemminkin täällä maininnut,
koskee ulkomaalaisille maksettavaa toimeentulotukea. Siihen liittyy
useampiakin kysymyksiä ja ongelmallisia tulkintatilanteita,
mutta erityisesti olen itse kiinnittänyt huomiota sellaiseen
ilmiselvään ongelmatapaukseen, että Suomessa
on toisesta EU-maasta henkilö, vaikkapa Virosta, joka oltuaan
Suomessa vähän aikaa töissä ja
menetettyään työnsä turvautuu
toistuvasti eli jatkuvasti kuukaudesta toiseen suomalaiseen sosiaaliturvaan
eli toimeentulotukeen.
Nyt EU-säädökset lähtevät
siitä, että jos henkilö, EU-kansalainen
Suomessa, turvautuu toistuvasti Suomessa toimeentulotukeen, niin
se on peruste katsoa, että hänellä ei
ole enää oikeutta oleskella Suomessa eli hänen
pitää palata omaan maahansa ja elää oman
maansa sosiaaliturvan varassa, ellei muuta toimeentuloa hänelle
sielläkään löydy. Tämä on
hieno systeemi. Eli kun ulkomaalainen, siis EU-kansalainen, Suomessa turvautuu
toistuvasti toimeentulotukeen, niin hän menettää oikeutensa
olla Suomessa. Hieno juttu ja luonnollinen juttu.
Mutta kun sosiaaliviranomainen näkee ja kokee työssään,
että tämä ulkomaalainen jatkuvasti turvautuu
toimeentulotukeen Suomessa, sosiaaliviranomaisella ei ole oikeutta
kertoa tätä maahanmuuttoviranomaisille, jotta
maahanmuuttoviranomaiset voisivat todeta tämän
henkilön oleskeluoikeuden Suomessa loppuvan. Maahanmuuttoviranomaisilla
on kyllä oikeus kysyä sosiaaliviranomaisilta,
turvautuuko tämä ja tämä henkilö toistuvasti
teillä toimeentulotukeen, ja silloin sosiaaliviranomaiset
saavat vastata, että kyllä turvautuu, ja silloin
maahanmuuttoviranomaiset saavat todeta, että hänellä ei
ole oikeutta olla Suomessa. Mutta kun maahanmuuttoviranomaiset ainakaan
Helsingissä, missä näitä ulkomaalaisia
on tuhansittain, eivät voi jokaisen kohdalla kysyä Helsingin
sosiaalivirastosta, että onko tämä teidän
pitkäaikainen asiakkaanne, niin tämä hieno
systeemi ei käytännössä toimi.
Sosiaaliviranomaisilla ei ole oikeutta, vaikka tämä ulkomaalainen
olisi kuukausi- tai jopa vuosikaupalla ollut toimeentulotukiasiakas
Helsingissä, edes harkitessaan ja halutessaan ilmoittaa
maahanmuuttoviranomaisille, että tämän
henkilön oikeus oleskella Suomessa tulisi katsoa päättyneeksi.
Tämän kohdan korjaamista esitti jo vuonna 2010
mietintönsä jättänyt sosiaali-
ja terveysministeriön asettama toimikunta, joka selvitti
ulkomaalaisten toimeentulotukioikeuteen liittyviä kysymyksiä.
Tuohon mietintöön jätettiin vain yksi
eriävä mielipide. Eriävän mielipiteen
jätti se henkilö sosiaali- ja terveysministeriön
virkamieskunnasta, jolle tämän asian valmistelu
ilmeisesti kuului. Lopun varmaan arvaattekin: nyt kolme vuotta myöhemmin
mitään esitystä tämän ongelman
korjaamiseksi ei ole tehty sillä seurauksella, että tänä päivänä lehtitietojen
mukaan Helsingin kaupunki maksaa virolaisille enemmän toimeentulotukea
kuin Tallinnan kaupunki. Siis Helsingin kaupunki maksaa virolaisille enemmän
toimeentulotukea kuin Tallinnan kaupunki.
Kuinka kauan me aiomme olla hyväntahtoisia hölmöjä tai
sinisilmäisiä ja antaa tämän
tilanteen jatkua? Eikö olisi aika muuttaa lakia niin, että sosiaaliviranomaisilla
olisi niin harkitessaan oikeus sellaisessa tilanteessa, kun katsovat
sen välttämättömäksi
tai perustelluksi, ilmoittaa tällaisesta tapauksesta maahanmuuttoviranomaisille,
jotta maahanmuuttoviranomaiset voivat tehdä tilanteesta
aiheutuvat oikeat johtopäätökset?
Saara Karhu /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin kysynyt edustaja Zyskowiczilta, jolla
tämä asia on selvästi hyvin hallussa,
että kun kuitenkin kysymyksessä on virkamies mutta
ministeri on kokoomuslainen, kuinka ette ole vienyt tätä asiaa
ministerin tietoon. Kyllähän se valmistelu lähtisi
sitäkin kautta käyntiin.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Sosiaali- ja terveysministeriön
työnjaossa tämä asia kuuluu peruspalveluministerille,
joka nykyisin on ministeri Huovinen.
Olen asiasta puhunut muistaakseni sekä ministeri Guzenina-Richardsonin
että ainakin ministeri Huovisen kanssa ja olen erikseen
järjestänyt tapaamisen eduskunnassa, jonne pyysin
Helsingin kaupungin sosiaalivirastosta asianomaista virkamiestä,
jolle kuuluvat toimeentulotukiasiat Helsingissä, ja sitten
pyysin, että siihen tulisi ministeri. No, ministeri on
kiireinen, niin kuin tiedämme, ja sieltä tuli
ilmoitus, että ministerin sijaan tapaamiseen tulee hänen
valtiosihteerinsä. Sen jälkeen tuli ilmoitus,
että valtiosihteerikin on kiireinen ja hänen tilalleen
tapaamiseen tulee ministerin erityisavustaja. Ja niin me tapasimme
ja puolitoista tuntia erityisavustajan kanssa, siis tämä Helsingin
sosiaaliviraston virkamies, erityisavustaja ja minä, tätä käsittelimme.
Nyt odotan, että se johtaisi joihinkin johtopäätöksiin.
Päivi Lipponen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
kiinnostavaa juuri, että millä tavalla tämä meidän
sosiaaliturva rakentuu, ja Risikkohan oli ministerinä neljä vuotta
ennen kuin hän siirtyi sitten sosiaali- ja terveysministerin
tehtäviin. Sen takia on hiukka kohtuutonta, että ministeri
Huovinen, joka on nyt ollut muutaman kuukauden ministerinä,
saa nytten kannettavakseen nämä Zyskowiczin moitteet.
Mutta joka tapauksessa minä toivon, että edustaja
Zyskowicz tekee lakialoitteen ja miettii, kuinka tätä sosiaaliturvalainsäädäntöä sitten
uudistetaan, ja sitä kauttahan täällä voimme
sitten käydä keskustelua ja kannattaa hyvää aloitetta eteenpäin.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En puheenvuorossani mielestäni
kyllä moittinut ketään ministeriä,
en nykyisiä enkä entisiä. Ehkä moitin
meitä itseämme, kun sanoin, kuinka pitkään
me, hallitus, eduskunta, suomalaiset päättäjät,
annamme tämän tilanteen jatkua.
Edustaja Lipposen puheenvuoro oli hyvä ja hyvää tarkoittava.
Itse olen tottunut siihen, että hallituspuolueen kansanedustajana
en niinkään tee lakialoitteita tai muita toimia,
jotka ovat ihan hyödyllisiä ja tarpeellisia, vaan
pyrin ministereiden kautta vaikuttamaan tärkeäksi
kokemieni asioiden etenemiseen, ja tässä tämä vaikutustyö on
nyt vireillä ja meneillään. Ehkä on
tarpeen jossakin tilanteessa sitten, jos siltä näyttää,
myös tehdä jokin muodollinenkin valtiopäivätoimi. Nyt
nimittäin tässä uudessa toimeentulotukilakia miettivässä toimikunnassa,
joka on asetettu, tämäkin asia on luvattu ottaa
esiin.
Päivi Lipponen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä prosessi, että edustaja ryhtyisi
tekemään tätä lakialoitetta,
on hyvä. Nimittäin silloin ehkä hahmottuu
se, että voi olla valtavan hyvä idea, mutta sitten
tämmöisen yhden yksittäisen lakialoitteen
vieminen ihan todelliseksi laiksi edellyttää niin
suurta, isoa muutosta, ja sen takia on äärimmäisen
tärkeätä, että sen sijaan, että me
täällä esitämme erittäin
hyviä huomioita näistä epäkohdista,
me tarkastelemme koko sitä suurta lainsäädännön
kokonaisuutta. Siihen pääsee hyvin käsiksi — kun
on tämmöinen tärkeä laki sydämellä,
niin kuin nyt edustaja Zyskowiczilla on — kun hän
kartoittaa sen tilanteen, ja kuinka sitten nämä eri
osaset voidaan liikuttaa siihen suuntaan, että Zyskowiczin
toive tämän lain saattamiseksi voimaan toteutuu.
Kyllä minusta on hyvin tärkeää,
että meillä hallituspuolueen edustajilla, niin
kuin tänään on edustaja Pelkosella ja
kohta edustaja Jungnerilla, on näitä lakialoitteita,
joilla me yritämme saada sitä muutosta käyntiin
asioiden puolesta, jotka ovat meille tärkeitä.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kiitos edustaja Lipposelle hänen puheenvuorostaan.
En ollenkaan halunnut väheksyä lakialoitteiden
ja muiden valtiopäivätoimien merkitystä.
Kuitenkin nyt tämän asian osalta pitää sanoa,
että tässä tämä juridinen
pykälämuotoilu ja sen mahdolliset heijastusvaikutukset
eivät ole ongelma. Siinä STM:n toimikunnan mietinnössä,
johon viittasin, joka valmistui 2010, on pykälämuotoon
puettu esitys tämän lain muuttamiseksi. Siis toimikunta,
jossa on ollut STM:n edustajat, jossa on ollut kuntien sosiaalitoimen
edustajia, jossa on ollut paljon asiantuntijoita, on päätynyt
lähes yksimielisesti siihen, että tämä kohta
pitäisi muuttaa, ja he ovat jo kirjoittaneet valmiin pykälän,
minkälaiseksi se pykälä pitäisi
muotoilla, jotta tämä asia saataisiin ratkaistua.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihmettelen edustaja Lipposen asennetta sitä kohtaan,
että eduskunnassa nostetaan tärkeitä asioita
myös keskusteluun.
Minun mielestäni se on tärkeä osa
parlamentarismia, että täällä keskustelussa
nostetaan esille sellaisia isoja ongelmakohtia, jonka edustaja Zyskowicz
nosti esille, eikä voi odottaa, että yksittäinen
kansanedustaja lähtisi tekemään sen tyyppisessä asiassa
lakialoitetta ja pystyisi katsomaan kaikki lain koukerot kuntoon.
Minun mielestäni riittää se, että kansanedustaja
nostaa ongelman esille. Jos hän on käynyt, niin
kuin hän kertoi, mutta ministerillä ei ollut edes
halua taikka aikaa tavata häntä, jos on käyty
keskustelu, niin sen jälkeen on ministeriössä toivottavasti
resursseja ja voimavaraa, halua ja osaamista puuttua tällaiseen
ongelmaan. Mutta ymmärrän sen, jos toisten mielestä se
ei ole ongelma, että tällä tavalla Suomessa
toimitaan.
Jaana Pelkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Myös tässä vaiheessa
minun on puututtava tähän ulkomaalaisten ja toimeentulotuen
ongelmaiseen suhteeseen.
Itse olen kyseisestä asiasta noin reilu vuosi sitten
jättänyt kirjallisen kysymyksen, jossa pyysin silloista
ministeriä ottamaan kantaa siihen, tuleeko sosiaaliviranomaisten
noudattaa toimeentulotukipäätöksiä tehdessään
ulkomaalaislakia, joka siis velvoittaa ulkomaalaisen huolehtimaan omasta
toimeentulostaan ilman, että hän toistuvasti turvautuu
viimesijaiseen toimeentulotukeen. Jos näin on, niin silloinhan
muun muassa ulkomaalaislain, toimeentulotukilain ja sosiaalihuollon
asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain säännökset
tulee sovittaa yhteen nykyistä paremmin. Toinen vaihtoehto
olisi tukeutua toimeentulotukilain säännöksiin,
jotka sallivat toimeentulotuen myöntämisen kaikille
kansalaisuudesta riippumatta. Ottamatta kantaa lain oikeudenmukaisuuteen
suomalaisia veronmaksajia kohtaan on tässäkin
tapauksessa toimeentulotukilain säännöksiä tarkistettava
vakinaiseen ja tilapäiseen oleskeluun liittyvien tuen myöntämiskäytäntöjen
osalta.
Selvää on, että tämä nykyinen
käytäntö tässä asiassa
ei voi jatkua tällä tavalla, mutta asiaan on kyllä puututtu.
Päivi Lipponen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siis nyt edustaja Heinonen kyllä ymmärsi
asian aivan väärin, mitä yritin sanoa.
Ilmeisesti näin myöhään illalla
vähän huonosti ilmaisin itseäni.
Siis minähän luotan edustaja Zyskowicziin,
ja minähän yritin hänelle neuvoa sitä,
että jos hän todella haluaa synnyttää muutosta,
niin ei ehkä kannata vain pitää puheenvuoroja
täällä jonkun toisen lakialoitteen käsittelyn
yhteydessä, vaan tehdä ihan lakialoite, jossa
me voimme ylipäätään pureutua
tähän problematiikkaan.
Mutta omasta tilanteestani voin kertoa sen, että kun
joskus minulla on ollut tämmöinen hyvä näkemys
ja olen halunnut kovasti tehdä muutosta, niin yksinkertaisesti
siihen isoon lainsäädäntövyyhtiin
puuttuminen on ollut niin hankalaa, että tämmöinen
yksittäinen hyvä idea olisikin sitten vaatinut
aikamoisen ison remontin. Mutta minä en ollenkaan epäröi,
etteikö edustaja Zyskowicz kykenisi tässä asiassa
ja tässä hänen sydämelleen merkityksellisessä asiassa
synnyttämään muutosta. On todella hienoa
keskustella tästä asiasta, ja minä en
todellakaan tarkoittanut, että minä olisin tässä mitenkään
vähätellyt tai halunnut... Vaan yritin nyt ohjeistaa,
että voidaan keskustella ihan erityisesti juuri tätä asiaa
käsittelevän lakiesityksen yhteydessä.
Saara Karhu /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on nyt kolme ministeriä, Risikko,
Guzenina-Richardson ja Huovinen, jotka ovat olleet tämän
asian päällä, ja siellähän
on valmis pykäläteksti, elikkä edustaja
Zyskowiczin olisi hyvin helppo tehdä siitä se
lakialoite, mutta hän on valinnut toisen tien. Oikeastaan pyysin
puheenvuoron vain todetakseni, että molempi tai kaikki
parempi, täällä on erittäin
hyviä lähestymistapoja näiden asioiden
korjaamiseen. Ne joko johtavat tai eivät johda johonkin.
Tuon tähän keskusteluun vielä yhden
tavan. Olin itse halukas korjaamaan yhtä valmisteilla olevaa
lakia, joka nyt on jo hyväksytty eduskunnassa. Tiesin asiasta
verrattain paljon ja suoraan sanottuna hössäsin
asian kimpussa niin paljon, että minulle sanottiin, että ota
yhteyttä valmistelevaan virkamieheen, hän joko
hyväksyy lakiin kantasi tai ei. Ja hän hyväksyi
sen sinne, nimimerkillä "koska asiasta oli niin paljon
kokemusta", mutta se jäi hänen punnittavakseen.
Se oli myös yksi tapa päästä kiinni
lainmuutokseen. Minä uskon, että monia hyviä tapoja
on.
Esimerkiksi tämmöinen kansanedustajan tekemä lakialoite,
niin kuin tämä keskustelussa oleva edustaja Pelkosen
aloite, tällä on valtavasti allekirjoituksia,
mutta ne etenevät todella hitaasti, että saattaa
olla, että se tulee vasta joskus seuraavalla eduskuntakaudella
tai jossain kohtaa, mutta huomiota se saa ja siinä mielessä toivon mukaan
myös virkamiesten huomiota, että asia korjataan.
Vaikka ministerit ja edustajat vaihtuisivat, niin virkamiehet kuitenkin
useimmiten pysyvät.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä palaan nyt sitten hieman tarkentaen
tähän omaan lakialoitteeseeni. Lakiesityksessä siis vahvistetaan
ja ennen kaikkea halutaan vahvistaa toimeentulotukilaista annetun
14 a §:n 4 momentissa mainittua henkilökohtaista
keskustelua. Tällä esityksellä halutaan
korostaa nimenomaan nuoriin kohdistuvan sosiaalityön ja
yhdessä tehdyn, asiakaslaissakin tarkoitetun, suunnitelman
tärkeyttä. Kohtaaminen, keskustelu ja suunnitelma
ei sinänsä tietenkään ole itsetarkoitus
vaan niihin tukeutuva sosiaalinen kuntoutus. On selkeästi
selvää, että nuorisotakuun säännökset
eivät pääse toteutumaan niiden nuorten
kohdalla, jotka eivät ole työnhakijoina työvoimatoimistossa,
ellei yhtä voimaperäisesti vahvisteta sosiaalitoimen
lainsäädännöllä vastaavaa
erityistä panostamista nuoriin ja heidän tukemista
työvoimatoimiston asiakkuuteen ja tätä kautta
myös sitten nuorisotakuun tarjoamiin toimenpiteisiin ja
palveluihin. Nuorisotakuu siis ontuu näiltä osin.
Itse asiassa on käsittämätöntä,
että tältä kaikelta on ummistettu silmät.
Todennäköistä on, että kenties
ei haluta tunnustaa sitä, että meillä on suuri
joukko nuoria, jotka ovat työhallinnon toimenpiteiden ulottumattomissa.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Itse pidän tätä edustaja
Pelkosen lakialoitetta hyvänä. Sen periaate on äärimmäisen
hyvä, että me saamme tämmöisen
henkilökohtaisen kontaktin nuoreen. Minun mielestäni
tässä on aika paljon samoja elementtejä,
joita itse pidin äärimmäisen hyvinä,
kun luin läpi tämän vanhuspalvelulain. Siellä oli
vastuuhenkilö, niin tässä on vähän sama
juttu. Edustaja Pelkosen aloite on kyllä saanut hyvän
vastaanoton ihan omassa vaalipiirissäni. Terveisiä vain
sieltä, että olet hyvällä asialla, tai
anteeksi, että sinuttelin, mutta olette hyvällä asialla.
Ihan yleisenä piirteenä tekeminen ja osallistuminen
määrittelevät meidän hyvinvointimme
ja sitä kautta myös terveyden. Valitettavasti
monet nuoret tänä päivänä syrjäytyvät
ja he ikään kuin syystä tai toisesta
ajautuvat omiin oloihinsa, ja sehän se kaikkein pahin on.
Se syrjäytymisen aste, olipa se mikä tahansa,
johtuu monta kertaa siitä, että heillä ei
ole tukiverkostoa ympärillään, kavereita
tai sukulaisia, tai sitten syystä tai toisesta nämä verkoston
jäsenet eivät kykene antamaan sellaista tukea
tälle nuorelle, mitä hän tarvitsisi.
Tässä suhteessa näen, että tämä lakialoite on
erittäin hyvä, ja itsekin sen allekirjoitin.
Sitten tullaan aina tietenkin toiseen elementtiin, että millä tavalla
se pystytään läpi viemään ja
millä tavalla kuntien resurssit ja nämä,
ne ovat taas toinen juttu. Mutta juuri tämä, että me
saamme nuorista henkilökohtaisen otteen, ja jos me jollakin
tavalla voisimme yhdistää sitten järkevästi
tämän nuorisotakuuseen, niin silloin minä näkisin,
että tämä on juuri sitä, mitä me
olemme hakeneet sillä nuorisotakuulla.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on puhuttu nuorisotakuusta,
ja sehän on erittäin toimiva, mutta ilmeisesti
siinäkin on pieniä valuvikoja. Kuulin juuri, että nyt
toimitaan niin, että määräaikaisessa
työsuhteessa olevat kolmekymppiset joutuvat väistymään,
kun otetaan nuorisotakuulla tuettuja työntekijöitä sisään,
ja se on vähän niin kuin peiton jatkamista toisesta
päästä: pikkuisen vanhemmat lähtevät,
kun vähän nuoremmat tulevat sisään.
Näyttää siltä, että tämmöistä innovatiivisuutta
näiden asioiden hyödyntämiseen kyllä löytyy,
kun maaperää on.
Mutta yhtä kaikki olen yksi tämän
aloitteen allekirjoittajista, ja kun edustaja Pelkonen allekirjoitusta
pyysi, niin ihmettelin, kuinka tämä ei jo nyt
ole näin. Itse koen tämän huolenpitona
nuorista, syrjäytymisen ehkäisynä, nimenomaan kontaktin
ottamisena, etteivät ihmiset huku sinne kotiin ja ties
minne hukkuvatkaan. Uskon, että niitäkin löytyy,
jotka toteavat, että nyt jälleen holhoamme nuoria
ja tämä on väärin ja ei ole
asiallista.
Edustaja Heinonen tuossa ja joku muukin nosti esiin problematiikan
siitä, että ketä velvoittaa. Itse luin
tätä koko ajan niin, että tämä velvoittaisi molempia
osapuolia ihan lähtökohtaisesti. Jos ja kun niin
ei ehkä ole, niin todella toivon myös, että lain
tulevan käsittelyn yhteydessä tätäkin asiaa
puntaroidaan, koska kyllähän tapaaminen vaatii
kaksi. Jotta asiat edistyvät, se vaatii kaksi, niin kokisin
myös — en tiedä, millä seurauksilla — että harkittaisiin
sitä, että tämä tapaaminen olisi
molemmin puolin velvoittava.
Ja ihan tähän loppuun totean, että on
todella tärkeää, jos ja kun tämä laki
toivottavasti menee eteenpäin, että tämä asettaa
merkittävästi vaatimuksia myös kuntien
sosiaalityöntekijöiden määrälle.
Työpanoksen lisääminen jo tällä työmäärällä,
mikä heillä on, olisi kohtuutonta.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Vai kohtuullista?
Kohtuutonta.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Keskustelu on laajentunut melko paljon itse
tästä lakialoitteen sisällöstä toimeentulotukilakiin yleisestikin.
Minun ja edustaja Zyskowiczin sydämet sykkivät
selvästikin samalle laille eli toimeentulotukilaille mutta
kuitenkin ehkä vähän eri tahtiin. Toimeentulotuen
väärinkäyttöön on minustakin
puututtava, mutta varoisin antamasta sellaista kuvaa, että kaikki
toimeentulotukea hakevat ovat joistain lähtökohdista
väärinkäyttäjiä. Juuri
sen takia ensimmäinen kontakti asiakkaaksi tulevalle, toimeentulotukea
hakevalle, onkin erittäin tärkeä, sillä silloin
osoitetaan toimintatavat ja toimintakulttuuri: miten asioita hoidetaan, mitä velvoitetaan
ja millainen tapa toimistolla on esimerkiksi henkilökohtaisissa
asiakastapaamisissa, tavataanko kuukausittain vai viikoittain. Se on
mielestäni erittäin tärkeää.
Sitten täällä on esitetty ajatus
tästä velvoittavuudesta, että nuoret
velvoitettaisiin tapaamaan sosiaalityöntekijää.
Tämä ajatus on teoriassa ihan hyvä muttei
kuitenkaan vastaa todellisuutta. Miksi me tarvitsemme tänä päivänäkin
nuorisotakuussa etsivää nuorisotyötä?
Siksi, että päihde- ja mielenterveysongelmista
kärsivät nuoret tippuvat turvaverkon ulkopuolelle.
Heitä on lähdettävä hakemaan
sieltä, minne he ovat tippuneet ja mistä heidät
löytää. Ja jos nyt tavoitteena, niin
kuin olen käsittänyt tämänkin
lakialoitteen tavoitteen, on saada napattua juuri ne nuoret, jotka
tarvitsevat sosiaalityötä, niin tällaisella
velvoittavuudella ei valitettavasti siihen kyllä vastata.
Lainsäädännön porsaanreiät
tulee tilkitä, mutta keskustelua näin tärkeästä asiasta
ei saa käydä pelkästään
väärinkäytön värittämänä.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä itse uskon, että aika
lailla kova ohjaaja tässä olisi toimeentulotuen
leikkaantuminen, jos nuori ei tätä kutsua vastaanottaisi,
mutta ymmärrän, että tässä lähestymisessä tähän
kysymykseen voi olla ideologisia eroja. Itse koen, että kyllä nuorellakin
täytyy olla joku vastuu, ja joku vastuu myös siitä toimeentulotuen
saamisesta, ja tässä se vastuu olisi se, että hän
kävisi yhden kerran tapaamassa tai ottaisi vastaan nämä apua
tarjoavat sosiaalityöntekijät. Minun mielestäni
se on vähintä, mitä nuorelta voidaan
siinä vaiheessa vaatia. Sen jälkeen nuoren vastuu
tietysti on eteenpäin se, että toivottavasti työtä löytyy,
työpaikkoja löytyy, mutta ei voi olla niin, että yhteiskunta
tarjoaa kaiken vain suoraan ilman, että nuorella olisi,
edustaja Salonen, minkäänlaista vastuuta omasta
elämästään.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä vaiheessa olin jo
kiittämässä tästä mielenkiintoisesta
keskustelusta. Erittäin hyviä puheenvuoroja, ja
uskon ja luotan siihen, että valiokuntatyössä sitten
tullaan huomioimaan näitä esiin nostettuja pointteja,
ja myös toivon, että toimeentulotuen kehittämistyöryhmä tämän
aloitteen vakavasti ottaa. 125 allekirjoitusta aloitteeseen sain
kerättyä itseni lisäksi, eli kiitän
kaikkia tässä vaiheessa.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vielä lopuksi haluan
sanoa edustaja Heinoselle, että luulen, että jokainen
sosiaalityössä työtä tekevä olisi
mielissään siitä, että ongelmat
nuorten syrjäytymisen osalta olisivat nyt pelkästään
siitä kiinni, että nuoret eivät hoitaisi velvoitteitaan.
Kunpa ne olisivatkin niin helppoja. Kun siellä on taustalla
esimerkiksi vakava päihdeongelma tai mielenterveysongelma,
niin velvoittavuus ei ratkaise sitä taustalla olevaa ongelmaa,
vaan ensisijaisesti on löydettävä siihen ratkaisu
ja saatava nuori motivoitumaan hoitoon, ja vasta sitä kautta
voidaan ruveta puhumaan esimerkiksi nuoren omasta panoksesta. Tämän
halusin edustaja Heinoselle sanoa, että kunpa ratkaisu
olisikin niin yksinkertainen.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edellinen puheenvuoro ei selkeästi
ollut vielä viimeiseni tässä keskustelussa,
sillä on pakko puuttua vain tähän velvoittavuusasiaan
sen verran, että lakialoitetta tehdessäni ja keskustellessani
asiantuntijoiden kanssa tästä aihepiiristä päädyimme
tähän muotoiluun, mutta itse koen, että velvoittavuus
tässä tapauksessa on yhtä lailla nuorella
kuin sosiaalityöntekijällä. Kyse on hienosäädöstä,
mutta jatkotyössä toivottavasti tästä pidetään
huolta, että velvoittavuus liittyy molempiin osapuoliin.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Nimenomaan nuortahan tämän
aloitteen kautta halutaan auttaa, ja kun tämän
aloitteen tekstiin on edustaja Pelkonen kirjoittanut "asiakkaan
tukimahdollisuuksien selvittämiseksi sekä neuvonnan,
tukemisen ja kannustamisen mahdollistamiseksi", niin se vaatii sen,
että tavataan ja kohdataan. Silloin pystytään
auttamaan sitä nuorta, jolla on näitä edustaja
Salosen esille nostamia ongelmia, ovat ne sitten vakavia tai vähemmän
vakavia, mutta se vaatii sen henkilökohtaisen tapaamisen.
Mutta jos nuori ilmoittaa, että en halua ottaa vastaan
apua, niin kyllä silloin täytyy kysyä,
että mikä on nuoren vastuu ja minkä takia silloin
emme voisi hänen toimeentulotukeaan leikata. En esitä sitä,
että se leikattaisiin nollaan. Jokaisen toimeentulo pitää tavalla
tai toisella turvata tämäntyyppisessä hyvinvointiyhteiskunnassa, mutta
leikata sitä voidaan ja kannustaa sitä kautta
tulemaan siihen tapaamiseen, hakemaan sitä apua ja ottamaan
apua vastaan, niin että jossain vaiheessa voisi tulla toimeen
ilman sitä yhteiskunnan toimeentulotukea.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi vielä — tämä on
viimeinen puheenvuoroni, vaikka sitten tulisi kuinka monta puheenvuoroa
tämän jälkeen. Yritin sanoa sitä,
että totta kai meillä jokaisella on velvollisuus.
Toimeentulotukilakikin sanoo, että jokaisella on ensisijaisesti
velvollisuus elättää itsensä omilla
tuloillaan. Siitähän lähtee koko toimeentulotuen ajatus.
Mutta kun me puhumme tästä velvoittavuudesta sillä ajatuksella,
että esimerkiksi nämä 20 prosentin, 40
prosentin leikkaukset kannustaisivat nuoria tulemaan sosiaalityöntekijän
tapaamiseen, niin se ei pidä käytännön
elämässä paikkaansa. Nämä leikkaukset
valitettavasti eivät kannusta sitä nuorta yhtään
sen enempää ottamaan omaa elämäänsä hallintaan.
Se puuttuva tulo hankitaan joillain muilla keinoin. Yleensä esimerkiksi
pahassa päihdeongelmassa oleva nuori hankkii sen rikollisin
keinoin.
Sitä nyt yritän sanoa, että ei viedä niitä nuoria enää entistä kauemmas
sieltä sosiaalityöstä, vaan yritetään
saada nimenomaan tämän aloitteen tapaisin keinoin
ne nuoret sinne sosiaalityön piiriin, jotta päästään
pureutumaan niihin itse ongelmiin, päästään
ohjaamaan hoitoon ja löytämään
oikeasti ratkaisuja siihen elämän muuttamiseen.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Itse olen tämän kyseisen
aloitteen tehnyt siksi, että koen ja näen, että nuorisotakuussa
on tällä hetkellä suuri aukko eli nuorisotakuun
piiriin pääsemisen edellytys on työ-
ja elinkeinotoimistossa työnhakijana oleminen. Toimeentulotuen piirissä nimenomaan
on runsaasti nuoria, jotka eivät opiskele eivätkä ole
työhallinnon asiakkuudessa. Nämä nuoret
siis jäävät kokonaan nuorisotakuun palvelujen
ulkopuolelle.
Oma ja tärkeä keskustelunsa, jota toivottavasti
myös käymme avoimesti tässä salissa,
on se, tuleeko ja onko järkeä nuorille, terveille,
työkykyisille maksaa vastikkeetonta tukea.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Salosen ja edustaja Heinosen
keskustelun perusteella luulisin, että on aiheellista todeta,
että nekään nuoret, jotka turvautuvat
toimeentulotukeen, joutuvat turvautumaan, ja jotka eivät
tulisi tapaamaan sosiaalityöntekijöitä,
eivät ole kaikki veistetyt samasta puusta. Minä luulen, että on
niitä nuoria, joista edustaja Salonen puhui, joiden päihdeongelmat
tai mielenterveysongelmat ovat sellaisia, että tällainen
sanktio ei heidän kohdallaan toimisi. Mutta sitten on myös
niitä nuoria, jotka vähintään
henkisesti näyttävät keskisormea sosiaalitantoille
ja jotka lähtevät siitä Sossu-Tatun tavoin,
että rahaa tulee sen verran kuin pitääkin,
eivätkä he viitsi lähteä ketään
sosiaalivirkailijoita tapaamaan eivätkä ole kiinnostuneita
tarjotuista mahdollisuuksista. Tällaisten henkilöiden
kohdalla sitten tällainen keskustelu voisi muuttaa heidän
käsitystään, ja tällaisten henkilöiden
kohdalla tällainen toimeentulotuen vähentäminen
saattaisi toimia kannustimena tällaiseen tapaamiseen.
Minun mielestäni aloite on varmasti hyvä,
kun se lähtee, ja laki lähtee niin päin,
että tämä velvollisuus on ennen kaikkea
sosiaalipuolella, mutta itse uskon siihen, että myös
velvollisuus nuoren puolelle, mutta totta kai sen velvollisuuden täytäntöönpanossa
eli näissä mahdollisissa sanktioissa pitää ottaa
huomioon näiden nuorten tosiasiallinen mahdollisuus esimerkiksi
ymmärtää ja tiedostaa, mistä on
kyse.
Mitä sitten tulee edustaja Pelkosen viimeiseen puheenvuoroon,
niin minä olen kyllä periaatteessa siitä hyvin
samaa mieltä. Jos on kyse työikäisistä,
työkykyisistä, terveistä nuorista — ainakin nuorista — niin
en maksaisi lainkaan toimeentulotukea tai tällaista sosiaaliturvaa
kotiin, vaan tarjoaisin mutta aina myös edellyttäisin
työtä, koulutusta, tukitoimintaa, kuntouttavaa
työtoimintaa ja niin edelleen.
Keskustelu päättyi.