Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lentoliikenteen sujuminen on Suomelle
ja suomalaisille aivan keskeinen asia. Nopeat, luotettavat ja toimivat
kotimaan yhteydet sekä yh-teydet Eurooppaan ja Aasiaan
täältä pitkien etäisyyksien
Pohjolasta ovat elinkeinoelämän toimintaedellytysten
ja kansalaisen liikkuvuuden turvaamisen elinehto. Viime kuukausina
lentoliikenteen sujuvuuteen kohdistuneet uhkat, kuten nytkin akuutisti
päällä oleva lakon uhka, ovat herättäneet
kasvavaa huolta.
Hallituksessa ja eduskunnassa laajasti ymmärretään
lentoliikenteen merkitys. Helsinki-Vantaan lentokentän
kehittämiseen valtio on juuri ohjaamassa 200 miljoonan
euron pääomasijoituksen, jonka tarkoituksena on
houkutella myös yksityisiä sijoituksia miljardin
edestä. Helsinki-Vantaan kehittämisen uskotaan
hyödyntävän koko Suomea. Halu panostaa
lentoliikenteen toimivuuteen on siten suuri, mutta panostusta syö jatkuva
epävarmuus lentoliikenteen (Puhemies koputtaa) ja valtionyhtiö Finnairin
tulevaisuudesta.
Arvoisa puhemies! Kysynkin työministeri Ihalaiselta:
mikä on tämänhetkinen tilanne ja mitä ministerit
voisivat tehdä, että pääsisimme kansalaisten
edun kannalta mahdollisimman nopeasti lentoliikenteen ja alan työpaikat
turvaavaan, elinkeinoelämän edellytykset kattavaan ratkaisuun?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pääministeri Katainen.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Lentoliikennettä mahdollisesti
ravisteleva työtaistelu olisi kyllä semmoinen
asia, mitä tässä maassa juuri nyt ei
tarvittaisi. Työntekijä- ja työnantajaosapuoli
neuvottelevat tällä hetkellä. Pahin skenaario
on se, että sopuun ei päästäisi
ja työtaistelua vielä ryyditettäisiin
tuki-ilmauksilla tai tukilakoilla, ja se olisi kyllä erittäin
valitettava tilanne. Silloin käytännössä olisi se
tilanne, että koko Suomi menisi taloudellisesti polvilleen.
Sitä me emme tässä tapauksessa, emmekä tietysti
muulloinkaan, halua emmekä tarvitse.
Tämän syksyn aikana on juuri sovittu hyvin kattava
työmarkkinasopimus, jonka tavoitteena oli vahvistaa kilpailukykyä ja
vakautta, ja jos nyt sitten kuljetaan päinvastaiseen suuntaan,
niin uskon, että sillä on negatiivinen vaikutus
ylipäänsä sopimisen kulttuuriin. Haluaisin
antaa nyt erittäin vahvan tuen koko hallituksen puolesta
valtakunnansovittelijalle ja tietysti neuvotteluosapuolille, että tulisi
tarjous, johon voitaisiin ottaa kantaa, ja voitaisiin löytää ratkaisu
mahdollisimman pian. Nyt on kysymys vakaudesta ja työpaikoista käytännössä.
Me tarvitsemme (Puhemies koputtaa) vakautta emmekä epävakautta.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuten pääministeri
juuri vastauksessaan sanoi, lokakuun lopussa solmittiin laaja-alainen ja
kattava kasvu- ja työllisyyssopimus. Tällä sopimuksella
on aivan keskeinen rooli Suomen kilpailukyvyn palauttamisessa ja
työmarkkinarauhan ylläpitämisessä.
Kysyn kuitenkin, miten hallitus ja ministerit aikovat turvata sen,
että lentoliikennettä varjostavan lakonuhkan laajentuminen
muille, jo sopimuksen piirissä oleville aloille tukitoimenpiteinä estetään?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin pääministeri äsken
hyvin asian kuvasi, meillä on kattava kasvu- ja työllisyyssopimus,
poikkeuksellisen kattava. Meillä on eräitä aloja
vielä vailla sopimusta, pienempiä aloja, kuten
esimerkiksi Itellassa postipuolella ja nyt Finnairissa kahden henkilöstöryhmän
osalta. Tänään tehdään
kovasti töitä valtakunnansovittelijan huoneessa,
jotta luotaisiin edellytyksiä sovittelijalle tehdä tämän
illan ja yön tunteina aamuun mennessä sovintoesitys,
ja hallituksen puolelta on yritetty kannustaa ja tukea ja eri tavalla
tehdä töitä sen eteen, että tällainen
esitys olisi mahdollinen.
Mitä tulee myöskin näihin mahdollisiin
tukitoimiin, minä toivon siinä myös malttia.
Annettaisiin nyt rauha sovittelulle ja koetettaisiin saada ratkaisut
aikaan neuvotellen. Ongelman ydinhän on siinä,
että itse työehtosopimuksesta ei varmaan tule
kinaa, se menee tämän yhteisen ratkaisun mukaisesti,
vaan haaste liittyy siihen, että Finnairilla, kuten tiedätte,
on 60 miljoonan tervehdyttämis- ja säästötavoitteet.
Se, miten tämä säästötavoite
kytkeytyy (Puhemies koputtaa) nyt näihin neuvotteluihin,
on se vaikea asia. Koetetaan löytää siihen
ratkaisu, jossa tämä TES on oma juttunsa, ja toisaalta
sitten kuitenkin henkilöstökin joutuu johonkin
mittaan asti sitoutumaan myöskin niihin säästötavoitteisiin.
Miten se tehdään, se on se ajankohtainen solmu,
josta parasta aikaa (Puhemies koputtaa) neuvotellaan.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ihan totta, tämä Finnairin
lakonuhka on olemassa, ja näissä kaikissa asioissa
on aina kaksi puolta. Silloin kun sovitaan asioista, on työntekijäpuoli
ja työnantajapuoli.
Minä olen tuossa joku aika sitten jättänyt,
ministeri Ihalainen, teille kirjallisen kysymyksen näistä Finnairin
vuokratyöntekijöistä ja heidän työluvistaan.
Jos nämä Finnairin työntekijät
kokevat, että heidän ohitseen kävellään
ikään kuin niin, että otetaan halpatyövoimaa
heidän tilalleen, ja he sitten protestoivat mahdollisen
lakon uhalla, muun muassa tällä lailla, niin eikö tässä ole
nimenomaan kysymys siitä, että tämä suomalainen
sopimuskulttuuri laitetaan semmoiseen pakkorakoon, että näillä työntekijöillä ei
ole mitään muuta mahdollisuutta kuin osoittaa
mieltään tällaisella tavalla? Minä en
syytä työnantajaa enkä työntekijöitä,
mutta tämä on varmaan yksi asia, mikä siinä on
takana, ja kysynkin: mitä te aiotte tehdä asialle,
jotta tämä sopimuskulttuuri Suomessa ja luottamus
ennen kaikkea säilyvät?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Tämä suomalainen yhteiskunta
lepää sen varassa, että meillä on
tämä parlamentaarisen demokratian toimintatapa,
mutta meillä on vahva sopimusyhteiskunta, joka perustuu
vain hyvään luottamukseen ja hyvään
yhteistyöhön.
Mitä tulee sitten näihin erikseen kutsuttaviin tai
ulkopuolisiin työntekijöihin Finnairin palveluksessa,
niin se on totta, että näitä vuokratyöntekijöitä siellä on,
ja jossain määrin Aasian liikenteessä tai
Intian liikenteessä on ollut perusteitakin sen kulttuurisen
osaamisen suhteen. Mutta sitten on myös tapauksia, joissa
nämä kriteerit eivät enää riitä siihen,
kotimaassa on myös työttömiä lentoemäntiä ja
stuertteja, ja jos näin on, niin pitää tietysti
ottaa heitä ensisijaisesti, jos eivät nämä muut
kriteerit sitä edellytä. Tässä tapauksessa
nyt 20 amerikkalaisen lentoemännän osalta, tämän
työn saatavuusharkinnan osalta, on jätetty ne
päätökset tekemättä,
koska täällä on myös lomautettuja
ja irtisanottuja lentoemäntiä ja stuertteja ja
heillä pitäisi olla oikeus tulla näihin
töihin. (Puhemies koputtaa) Tämmöisillä pelisäännöillä tässä halutaan
edetä.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän lakon puhkeaminen
juuri tänä viikonloppuna on erityisen suuri ongelma
Levin maailmanlaajuisesti näkyville maailmancupin kisoille.
Onko hallitus miettinyt mahdollisuutta siirtää lakon
alkamista?
Mutta tässä edustaja Kurvisen tekemässä kysymyksessä oli
kysymys myös laajemmin lentoliikennestrategiasta. Siinä joudutaan
nyt kohtaamaan vakava tilanne, kun näyttää siltä,
että Finavia ja Finnair kumpikaan eivät ole kovin
kiinnostuneita siitä, että täältä Helsinki-Vantaan
kentältä järjestetään
liittymälento esimerkiksi näihin pohjoisen merkittäviin
matkailukeskuksiin. Asiakkaiden on todella vaikea nyt päästä täältä.
Keskitytään vain tähän Eurooppa—Aasia-linjaan. Sama
koskee monia maakuntakenttiä: Jyväskylä,
Kokkola, Kajaani, Kemi-Tornio. Onko hallitus todella kehittelemässä sellaista
lentoliikennestrategiaa, jossa tämä maan sisäinen
lentoliikenne laiminlyödään tai ajetaan
suorastaan alas?
Kehitysministeri Pekka Haavisto
Arvoisa puhemies! Ehkä tästä Finnairin
strategiasta sen verran, että Euroopassa on enää aika
vähän maita, joilla on kansallinen lentoyhtiö.
Monet ovat sulautuneet. Näistä on tullut suuria,
Lufthansa, SAS ja muut, ja tämä on harvinainen
tilanne, että meillä on vielä kansallinen
lentoyhtiö. Se on rakentanut strategiansa tämän
varaan, että saadaan näitä Venäjän
ylilentolupia ja päästään Aasiaan suorinta
tietä ja sitten saadaan tämä Helsinki-Vantaa
kehitetyksi tällaiseksi hubiksi, josta sitten turistit,
matkailijat jatkavat Euroopan eri pääkaupunkeihin.
Meillä on aika hyvä verkko tässä, ja
totta kai tarkoitus on sitten syöttää myöskin pohjoiseen
ja muihin Suomen kaupunkeihin ja pitää tätä maakuntien
lentoliikennettä yllä. Tämä on
tämä suunnitelma.
Finnairin kanssa on käyty keskustelua. Tiedän,
että Lapin kansanedustajat ovat myös käyneet
keskustelua näistä matkailuyrittäjien
tarpeista, jotka ovat osittain sesonkiluonteisia, ja Finnair on
pyrkinyt tähän tilanteeseen reagoimaan heiltä saamani
tiedon mukaan. Näitä tarpeita otetaan huomioon,
mutta tämä peruskonseptin ylläpito on
tärkeää, että saadaan nämä Aasian-yhteydet
toimimaan ja sitä kautta sitten Helsinki-Vantaa kehitetyksi
siihen pisteeseen, jota on haluttu.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan uskoa, että hallitus, työministeri
ja kaikki ministerit tekevät kaikkensa, jotta tämä lakko voitaisiin
ehkäistä. Muutama päivä sitten
Finnairin työntekijöitten taholta kannettiin huolta
siitä, että firman ylin johto ei olisi riittävästi
tai laisinkaan sitoutumassa omalta kohdaltaan näihin säästöihin.
Arvostin kovin, kun mediasta luin, että omistuspolitiikasta
vastaava ministeri Haavisto hyvin ryhdikkäästi
totesi, että totta kai ylimmän johdon on myöskin
sitouduttava näihin säästöihin.
Haluaisin vielä kuulla ministeri Haavistolta tämän
vetoomuksen täältä parlamentista, jotta
tämä este voisi poistua ja saataisiin tällainen
sovinnollinen ilmapiiri ja edellytykset nyt tälle elintärkeälle
sovulle ja työmarkkinaratkaisulle.
Kehitysministeri Pekka Haavisto
Arvoisa puhemies! En sano tätä vain edustaja
Gustafssonin mieliksi vaan ihan valtion omistajaohjauksen periaatteiden
mukaan ja myöskin näiden uusien palkkioperiaatteiden
mukaan, että vaikeuksissa olevissa yhtiöissä myöskin
johdon on noudatettava kohtuutta. Olemme käyneet myöskin omistajaohjauksen
puolesta Finnairin johdon kanssa tästä keskustelua,
ja voin kyllä vakuuttaa, että tämä siellä ymmärretään
ja nähdään tämä tilanne.
Paine on kova työntekijöille, kuten tiedetään.
Se on kova paikka, jos puhutaan palkanalennuksista, niin kuin konkreettisesti
puhutaan siellä työntekijäpuolella. Johto
ymmärtää tämän, ja
totta kai myöskin esimerkkiä näyttämällä voi silloin
tällaisessa tilanteessa vaikuttaa.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Työmarkkinoilla tapahtuvat työtaistelut
ja niillä uhkaamiset ovat todella usein seurausta alalla
tapahtuneesta kärjistymisestä, alan sisällä,
tai sitten yksittäisen työnantajan ja henkilöstön
välillä tapahtuneesta tilanteen kärjistymisestä,
ja niin on Finnairinkin osalta. Tämä sitten konkretisoituu sopimuksettomassa
tilassa käytännön työtaistelutoimenpiteillä uhkaamiseen.
Tässähän on taustalla näitä ongelmia,
niin kuin täällä kävi ilmi,
vuokratyöntekijöiden hankkimisessa, värväämisessä.
Oli viitteitä jopa, suoraan sanoen, rikkurityövoiman
värväämisellä uhkaamiseen etukäteen.
Näin ollen kysynkin, oikeastaan vähän
tähän edustaja Gustafssoninkin kysymykseen viitaten,
ministeri Haavistolta: onko teillä nyt uutena omistajaohjauksesta
vastaavana ministerinä tahtotila etukäteen vaikuttaa
omistajaohjauksen kautta siihen, että esimerkiksi tässä yhtiössä eivät
kärjistyisi nämä tilanteet ja oltaisi sen
tilanteen edessä, jossa tänä päivänä ollaan, kun
ei ole sitä hyvää ilmapiiriä,
rakentavaa luottamusta rakennettu menneiden kuukausien (Puhemies
koputtaa) ja vuosien aikana?
Kehitysministeri Pekka Haavisto
Arvoisa puhemies! Tietysti täytyy vähän
varoen nyt puhua, kun työmarkkinaneuvottelut ovat juuri
meneillään, ettei sitten tarpeettomasti niitä vaikeuteta.
Ministeri Ihalainen tässä jo aikaisemmin kuvasi,
että kun Finnairilla on ollut pitkään
tämä Aasia-strategia, se on halunnut osaavaa henkilökuntaa,
kielitaidollista ja muuta palveluhenkilökuntaa niihin kohteisiin — Japani,
Kiina, Intia — jonne se lentää, ja sillä on
jo pitkään, itse asiassa yhtiön mukaan
30 vuotta, ollut ulkomaisia työntekijöitä näihin
palvelutarpeisiin. Osittainhan tämä on täysin
hyväksyttävää, saadaan kielitaitoisia
ihmisiä sieltä ja näin poispäin.
Tämä on hyvä asia. Sen sijaan tällainen
linja, jossa koetetaan niin sanotulla rikkurityövoimalla
polkea hintoja tai muuta, ei tietenkään ole hyvän
henkilöstöpolitiikan mukainen linja, mutta nämä asiat pitää erottaa
toisistaan. Kaikki ulkomaalaiset, jotka Finnairilla työskentelevät,
eivät ole tällaista uhkaa luomassa vaan tuovat
myöskin yhtiön palvelukulttuuriin lisän,
jota ei voida täysin kotimaisin voimin tehdä.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! On ymmärrettävää,
että vuokratyövoimaa näissä kaukolentoliikenteen
matkoissa jonkin verran on, ja se ei minusta olekaan se pääjuttu,
vaan kysymys on siitä, että niiden ehtojen, joilla
siellä samassa koneessa töitä tehdään,
pitäisi olla näillä ihmisillä samanlaisia
lähtökohtaisesti. Tämä on ollut
ehkä se suurempi ongelma tai pelko, että onko
näin, toteutetaanko näin työehtojen suhteen
tasavertaista ja yhdenvertaista kohtelua. Näistä nyt
on sitten käyty keskustelua. Minä luulen, että nämäkin
asiat tässä oikenevat ja niitä voidaan
sitten lähteä kehittämään,
mutta nyt on tämä akuutti tilanne, joka pitää saada
ratkaistua. Finnairia tarvitaan kansallisena lentoyhtiönä,
Finnairin talous ei kestä pitkään, jos
me emme tätä ongelmaa saa ratkaistua, ja toisaalta sen
henkilöstönkin kannalta olisi tärkeää,
että ne pystyisivät saamaan raamisopimuksen tai
kasvu- ja työllisyyssopimuksen mukaisen sopimuksen. Tässä pitäisi
intressien yhtyä näinä tunteina, näinä päivinä ja
löytyä semmoinen sopu ja sovittelijalle nyt tilaa
ja aikaa ja tukea, että näin voisi onnistua.