Oikeusministeriön hallinnonala 25
Anni Sinnemäki /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oikeusministeriön pääluokan
kohdalla valiokunta on puuttunut kahteen kysymykseen, joista itse
asiassa molemmat ovat valtion talousarvion käsittelyn yhteydessä jonkinlaisia
ikuisuuskysymyksiä, ainakin viiden vuoden perspektiivillä.
Toinen on rangaistusten täytäntöönpanon
toimintamenot eli ehkä arkisemmin vankeinhoidon määrärahat.
Niin kauan kuin itse olen istunut eduskunnassa, vuodesta 99, vankeinhoidon
määrärahatilanne on ollut vaikea, ja
itse asiassa se on vuosi vuodelta pahentunut. Taustalla on kehitys,
joka myös lähti käyntiin vuodesta 99
itse asiassa, eli vankiluvun kasvu. Vankiluvun kasvu selittyy varmaan
monenlaisilla asioilla. Yksi niistä on se, että meillä yksinkertaisesti
on ruvettu käyttämään hieman
kireämmin niitä asteikkoja, joilla ihmisiä tuomitaan
vankilaan, ja toisaalta esimerkiksi huumerikollisuuden tutkintaan
on panostettu ja sitä kautta sieltä on myös
tullut enemmän syytteitä. On varmasti muitakin
syitä.
Mutta määrärahojen kannalta olennaista
on se, että ne vangit, jotka vankiloissa ovat, meidän
pitäisi heidän kannaltaan asiat hoitaa niin, että määrärahat
ovat riittäviä. Viimeisten vuosien aikana myös
vankien terveydentila on ollut huononemaan päin. Tämä on
tarkoittanut sitä, että vaatimukset vankien terveydenhoidon
menoihin ovat myös kasvaneet.
Valiokunta lisäsi vankeinhoidolle 2 miljoonaa euroa,
mistä olen itse erittäin tyytyväinen, että tämä asia
otettiin niin vakavasti, että se päätettiin
ottaa niiden kysymysten joukkoon, joihin eduskunta omassa kuitenkin
aika rajatussa listassaan lisää määrärahoja.
Tämä varmasti myös osoittaa sitä,
että kun tilanne on huonontunut vuosi vuodelta, niin nyt
katsottiin, että ei voida päästää budjettia
menemään tämän suuntaisena. Tähän
varmasti vaikutti myös se, että oikeusministeri
Johannes Koskinen talousarvion käsittelyn aikana totesi,
että itse asiassa, jos haluttaisiin selvitä vankeinhoidossa
edes sillä tasolla, millä ollaan tänä vuonna,
niin tarvittaisiin 3 miljoonaa euroa lisärahoitusta. Sen
lisäksi hän otti esiin lakivaliokunnan budjettimietinnön,
joka oli keskittynyt nimenomaan vankeinhoidon kysymyksiin, ja totesi,
että itse asiassa tarvittaisiin 6 miljoonaa euroa lisää rahaa,
jos haluttaisiin saada aikaan joitain niistä parannuksista,
joita lakivaliokunta omassa mietinnössään
esittää.
Eräs mahdollisuus korjata tätä tilannetta
tulevaisuudessa olisi se, että vankien terveydenhuoltomenot
otettaisiin arviomäärärahaksi. Tällä hetkellä vankeinhoidon
toimintamenot ovat yksi summa, ja jos tulee sairastamisia tai joudutaan lähettämään
ihmisiä sairaalahoitoon, tarvitaan lääkäreitä,
niin tämä raha on sitten pois muista toimintamenoista,
ja muilla toimintamenoilla taas on tarkoitus rahoittaa esimerkiksi
vankien työtoiminta tai huumeohjelmat tai vankien opiskelu.
Eli mitä enemmän sairastetaan, niin se on sitten
pois muusta toiminnasta. Mutta jos terveydenhoitomenot otettaisiin
arviomäärärahaksi, niin silloin vankeinhoitolaitoksen
henkilökunta ei joutuisi siihen tilanteeseen, että samalla
kun he lähettävät sairaan ihmisen sairaalaan,
he tietävät, että se on itse asiassa
pois muiden vankien työtoiminnasta. Tämä asia
on ollut käsittelyssä, ja oikeusministeri Koskinen
sanoi, että hän on asiasta valtiovarainministeriön
kanssa keskustellut, mutta nämä keskustelut eivät
ole johtaneet tuloksiin, mutta että tämä olisi
varmasti yksi mahdollisuus sille, että tätä vankeinhoidon
tilannetta pystyttäisiin helpottamaan. Meidän
lainsäädäntömme mukaanhan tietenkään
vankila ei saisi olla paikka, jossa saisi huonompaa terveydenhuoltoa
kuin siviilissä ihmiset saavat.
Toinen asia, joka mielestäni on huolestuttava, on se,
millä tavalla vangit itse asiassa pystyvät osallistumaan
joko opiskeluun, erilaisiin kuntoutusohjelmiin tai työhön.
Aikaisempina vuosina tämä osallistumisprosentti
on ollut noin 70. Nyt vuodelle 2004 talousarviossa tavoitteeksi
asetetaan, että 53 prosenttia vangeista osallistuisi jonkinlaiseen
kokopäiväiseen toimintaan, mutta vankeinhoitolaitokselta
saadun selvityksen mukaan itse asiassa tämä 53
prosenttia on luultavasti ylimitoitettu. Tämä tarkoittaa
käytännössä sitä, että noin
puolet vangeista viettää päivänsä selleissä.
Tämä ei kyllä millään
tavalla vastaa sitä lainsäädännön
vaatimusta, että vankeusrangaistus on pelkkä vapausrangaistus,
että ei sen pitäisi ikään kuin
olla ihmisen täydellistä passivoimista, ja jos
ajatellaan sitä, että vankien pitäisi
sitten, kun he vapautuvat vankilasta, myös jollain tavalla
selvitä siviilielämässä, niin
siviilielämässä selviämistä tuskin
edesauttaa se, että on istunut esimerkiksi puolitoista
vuotta joka päivä sellissä.
Toivoisin, että tämän jälkeen,
kun eduskunta on tähän asiaan kiinnittänyt
huomiota niinkin voimakkaasti, että määrärahoja
on myönnetty lisää, oikeusministeriössä vankeinhoitolaitoksen menoihin
otettaisiin rohkeampi ja reippaampi ote ja näitä asioita
ruvettaisiin hoitamaan sillä tavalla, että ne
myös olisivat kunnossa.
Arvoisa puhemies! Toinen asia, johon puututtiin, oli avustukset
saamelaisten kielipalveluihin. Tämä asia liittyy
uuden saamen kielilain käsittelyyn, jonka yhteydessä perustuslakivaliokunta otti
kantaa, että valtioneuvoston täytyy yhteistyössä saamelaiskäräjien
kanssa selvittää, millaisin voimavarapanostuksin
saamelaisten kielellisten oikeuksien toteutumisen hyväksi
tehtyä työtä voidaan tehostaa edelleen.
Esitellessäni valiokunnassa jaoston osuutta mietintöön
sanoin, että tämä perustuslakivaliokunnan
kanta, joka siis otettiin meidän mietintömme pohjaksi,
oli aika mieto, mutta silloin ed. Rossi totesi, että kyllä se
on ihan tiukka kanta ja tällä tarkoitetaan sitä,
että valtioneuvosto todellakin selvittää nämä määrärahatarpeet,
koska on hyvin tiedossa, että tämän uuden
kielilain vaatimuksia — mahdollisesti ei kyllä lakia
edeltävänkään tilanteen vaatimuksia — ei
niillä tulkkaus- ja käännösmäärärahoilla
pystytä saavuttamaan, mitä tällä hetkellä on
olemassa. Saamelaiskäräjät itse tässä yhteydessä esittivät
määrärahalisäystä,
ja vihreiden ja vasemmistoliiton vastalauseissa tästä asiasta
on esitykset eli periaatteessa vielä olisi mahdollista
näiden puolesta äänestää.
Kääntämisen ja tulkkauksen kannalta
tärkeää olisi ehkä se, että saamelaisalueella
toimiville viranomaisille varattaisiin sellaiset rahat, että nämä viranomaiset
voisivat kouluttautua saamen kielen taitoiseksi, sellaiset viranomaiset,
jotka sitä tällä hetkellä eivät
ole, koska totta kai näiden viranomaisten kaksikielisyys
pidemmällä aikavälillä säästäisi
tulkkaus- ja käännöskuluja.
Arvoisa puhemies! Tässä nämä asiat
olivatkin.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Sinnemäki edellä totesi,
vankeinhoitolaitos on jo jonkin aikaa paininut vakavan resurssi-
ja henkilöstöpulan kanssa. Pohjoismaisessa vertailussa
suomalaisten vankiloiden käyttöaste on jo muutaman
vuoden ajan ollut kiihtyvällä vankimäärän
kasvunopeudellaan kärkisijoilla. Kasvu ei kuitenkaan ole
tapahtunut kivutta. Ylikuormitetun vankeinhoitomme ongelmat ovat
olleet näkyvissä jo pidemmän aikaa, ja
tiedän, että oikeusministeriön sisällä asiaa
on yritetty korjata jo useaan otteeseen. Syystä tai toisesta
julkinen keskustelu vankiloidemme todellisuudesta ei kuitenkaan
ole saanut tuulta alleen ennen kuin tänä syksynä.
Vankeinhoitolaitoksen rakennemuutoshankkeen johtoryhmän
viime tammikuisessa toimenpide-ehdotuksessa arvioidaan, että vankien
määrä tulee seuraavien vuosienkin aikana
todennäköisesti vielä kasvamaan nykyisestä jopa
muutamalla sadalla. Samainen johtoryhmä tunnisti nykyisen
vankeusprosessin puutteeksi ja ongelmaksi muun muassa sen, ettei
nykyisillä resursseilla ole mahdollista tukea suunnitelmallisesti
rikos- ja vankilakierteen katkaisua, vaan vankien saama tuki ja
kuntoutus on täysin riippuvainen sijoitusvankilan vajavaisista
resursseista sekä työvoiman riittävyydestä tai
riittämättömyydestä eikä onnistunutta
siirtymää vankilasta vapauteen ole voitu taata
niukasti resursoitujen tukiohjelmien kautta kuin vain murto-osalle
vangeistamme. Siksi onkin valitettavaa, että ahtaiksi ja
niukoiksi käyneiden seinien ohella vankiloidemme henkilöstöluku
ei vankien määrän kasvusta huolimatta
ole noussut, vaan sen kasvu on ollut lähes pysähtyneenä viimeiset
viisi kuusi vuotta.
Ylikuormitetuissa vankiloissa turvallisuusongelmat ovat selvästi
lisääntyneet. Tiivis ja ahdas asuminen pienissä selleissä on
puolestaan lisännyt riskiä tartuntatautien leviämiseen.
Eikä liian pienillä henkilöstöresursseilla
mahdollisteta kuntouttavaa työtoimintaa vangeilla, kun
henkilöstön sairastuessa tai ollessa koulutuksessa
tai osallisena vankien kuljetuksessa vankien on täytynyt
tyytyä päivään sellissä.
Vankiloiden turvallisuus on puolestaan uhattuna, kun ajoittain yksi työntekijä on
joutunut hoitamaan samaan aikaan useitakin työpisteitä.
Tässä tilanteessa vankeinhoidon henkilökunta on
jo usean vuoden joutunut toimimaan jaksamisensa äärirajoilla.
Eikä henkilöstön työmotivaatiota
ole ainakaan lisännyt, että heidän osallistumisensa
erilaisiin ohjelmiin tai niiden vetäminen on käytännössä tarkoittanut
henkilöstövajetta muualla, muun muassa valvontatehtävissä.
Arvoisa puhemies! Pahimmissa painajaisissani väijyy
mielikuva venäläisistä vankiloista, joissa
ylibuukattuihin alkeellisiin oloihin sijoitetut vangit eivät
kärsi ainoastaan vapausrangaistusta vaan ovat käytännössä hengenvaarassa
ahtauden sekä huonon hygienian ja terveydenhuollon seurauksena.
Venäläisten omien arvioiden mukaan yli puolet
eli puoli miljoonaa vankia sairastaa erilaisia tauteja ja huolestuttavinta
on aids-tapausten, mielenterveysongelmien ja tuberkuloosin kulonnopea
lisääntyminen näissä vankiloissa. Valitettavasti
painajaiseni on viime vuosina hiipinyt askel askeleelta lähemmäksi
myös Suomea.
Vaikkei edes vanhimmissa vankiloissamme vielä voida
puhua vakavasta puhtaanapito-ongelmasta, ylikuormitettujen vankiloiden
terveydenhuolto on jo käytännössä kriisiytynyt.
Vankiloihin näyttää kertyvän
yhä enemmän erittäin vaikeahoitoisia
ja vakavasti sairaita potilaita, joilla on sekä krooninen
psyykkinen sairaus että henkeä uhkaavia päihdevieroitusoireita.
Viime vuoden lopulla tehdyn tutkimuksen mukaan 46 prosentilla vangeistamme
on todettu vakava huumeongelma, lähes 40 prosentilla oli
puolestaan alkoholiperäinen sairaus, lähes 40
prosenttia kärsi psykiatrisista oireista ja lähes
30 prosentilla oli todettu hepatiitti C-tartunta. Tuntuukin siltä,
että osa yhteiskunnan sairaanhoitovelvoitteista on kaatunut
ja sysätty vankiloille, joiden lähes paikallaan
pysyneestä perustoiminnan rahoituksesta terveydenhuoltokulut
syövät koko ajan suuremman ja suuremman osa. Eikä vankeinhoitolaitoksella
on juurikaan mahdollisuuksia itse vaikuttaa terveydenhoitokustannusten
kehittymiseen: sairas vanki on oikeutettu hoitoon myös rangaistuksen
täytäntöönpanon aikana, jopa
vankilan muun toiminnan kustannuksella.
Arvoisa puhemies! Ennen elokuista budjettiriihtä oikeusministeriö oli
jo esittänyt lisäpanostusta uusien vankien terveydenhuollon
menojen kattamiseen. Syystä tai toisesta vangit ja vankilat
olivat ilmeisesti helppo leikkauskohde silmiinpistävästä ja
jopa perusoikeuksien rikkomista hipovasta tilastaan huolimatta.
Onneksi lakivaliokunnan valveutuneisuus ja vakavat äänenpainot
asiassa sekä asian saama julkisuus saivat tukea valtiovarainvaliokunnan
esityksessä, joka osittain korjaa vankiloidemme heikkoa
tilaa.
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä haluaa kuitenkin turvata
sekä muiden toimintamenojen riittävyyden että vankien
terveydenhoitopalveluihin kohdennetut lisäresurssit. Siksi
vasemmistoliiton varjobudjetin mukaisesti esitämme vankeinhoidon
toimintamenoihin 3 miljoonan euron lisäystä, josta
kohdennamme 1,2 miljoonaa terveydenhuoltomenoihin siten, kuin viidenteen
ehdotukseen on kirjattu.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! On tärkeää, että eduskunta
turvaa vähemmistöjen oikeudet. Yksi tällainen
vähemmistö on meille saamelaiset. Perustuslakivaliokunta
mietinnössään kielilaista edellytti,
että saamen kielen tulkki- ja kääntämispalvelujen
turvaamiseksi lisätään voimavaroja. Valitettavasti
hallituspuolueet eivät neuvotteluissaan ole näitä voimavaroja
lisänneet, vaan ne on jääneet edelleenkin
sille tasolle, mitä varsinaisessa budjettiesityksessä esitetään. Nämä voimavarathan
perustuslakivaliokunta totesi riittämättömiksi.
Tämän johdosta esitämme yksityiskohtaisessa
käsittelyssä, että tulkki- ja kääntämispalvelujen
turvaamiseksi lisätään voimavaroja.
Toiseksi, on tärkeätä huolehtia myöskin
vapautuvien vankien sopeuttamisesta vapaaseen yhteiskuntaan. Tässä suhteessa
on erityisen merkittävää, että ne
järjestöt, jotka tekevät työtä tämän
sopeuttamisen hyväksi, saisivat riittävästi varoja,
ja myöskin, että vankeinhoitolaitoksella olisi
riittävästi varoja ostaa näitä palveluja.
Eräs tämmöinen järjestö on
Tampereella toimiva Silta-Valmennus, joka on useana vuonna jo tehnyt tätä työtä ensin
pilottihankkeena ja nyt pysyväisluontoisena toimintana
ja saavuttanut myöskin erinomaisen hyviä tuloksia.
Jos yhteiskunta haluaa säästää,
niin tämmöiset kohteet ovat juuri niitä,
missä voidaan säästää,
sillä on selvää, että kun voidaan
sopeuttaa vankilasta vapautuva vanki yhteiskuntaan ja hän
ei enää syyllisty rikoksiin, niin silloin yhteiskunta
on voittanut paljon. Tämä työ on erittäin
kannatettavaa, ja siihen kannattaa riittävästi
varoja asettaa.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Suomi on ratifioinut vankeinhoitoa koskevat
kansainväliset sopimukset, ja eduskunta on määritellyt
tason, jolla vankeinhoidon tulee olla. Kuitenkin nyt tiedän,
että nykyisillä resursseilla vankeinhoito ei näitä kriteereitä täytä.
Erittäin hyvin lakivaliokunta on lausunnossaan käsitellyt
nimenomaan vankeinhoidon tilaa, ja myös valtiovarainvaliokunta
on mietinnössään ottanut tämän
asian pääkäsittelyn kohteeksi. Täällä jo edustajat
Sinnemäki ja Sirnö toivat hyvin esille vankeinhoidon
tilan ja sen, mitä kaikkea nämä ongelmat
sisältävät.
Se, että valtiovarainvaliokunta nyt lisää vankeinhoitoon
2 miljoonaa, on todella myönteinen ja hyvä asia.
Täällä jo kuulimme, että on
kysymys pitkästä kehityksestä, useamman
vuoden aikana ovat nämä määrärahat
olleet alimitoitetut, ja vankien määrä on
lisääntynyt. Eikä pelkästään vankien
määrän lisääntymisestä resurssivaje
ole vaikeutunut, vaan myös siitä, mitä kaiken
kaikkiaan toiminta vankeinhoidossa on edellyttämässä.
Se on muuttunut entistä vaikeammaksi, vaativammaksi, siitä aiheutuen,
että vangeilla on erilaisia ongelmia vankilaan tullessaan.
Ei ole pelkästään kysymys rikoksesta
ja sen rangaistuksen sovittamisesta, vaan siitä, niin kuin
täällä jo ed. Sirnö ihan tutkimustiedonkin
perusteella toi esille, miten vankien kohdalla huumeongelmat, alkoholiongelmat
ja psykiatrisiin sairauksiin liittyvät asiat ovat lisääntyneet.
Tämä todella edellyttää monenlaista
vaativaa hoitoa. Näin se, millä resursseilla ne
nyt on hoidettu, on noussut hyvin selkeästi keskusteluun
paitsi täällä myös yleisesti
jo nyt yhteiskunnassakin. Meistä monet, jotka olemme vankiloissa
vierailleet, olemme sen jo ihan lyhyellä käynnillä saaneet
todeta, että siellä kyllä vankeinhoitoviranomaiset
ja työntekijät tekevät kaikkensa, mutta
resurssit eivät riitä ja väsymystä,
uupumusta, tulee.
Valtiovarainvaliokunta on mietinnössään
nostanut hyvin esille sen, että vankien terveydenhoidon
rahoitus irrotetaan erilleen muusta vankeinhoidon rahoituksesta,
jotta muut toiminnot ja henkilöstö eivät
joutuisi kärsimään vankien sairastavuuden
vuoksi. Tämä varmasti on todella tärkeä kohta,
jos ajatellaan kaikkia toimintamenoja ja sitä, kuinka suurin
osa menee nimenomaan terveydenhuollon menoihin.
Täällä jo edellä on tullut
esille, että valtiovarainvaliokunta on mietinnössään
nostanut tätä määrärahaa
2 miljoonaa. Sitten ministeri Koskinen on jo tuonut esille, että 6
miljoonaakaan ehkä ei ole ihan riittävä.
Joka tapauksessa 2 miljoonaa on pienehkö summa niihin tarpeisiin
nähden. Nyt täällä on tehty
eri esityksiä myös tämän 2 miljoonan
lisäksi. Meidän eduskuntaryhmämme on myös
omassa vaihtoehtobudjetissaan nostanut vankeinhoidon ja esittää siihen
lisämäärärahaa, joka kohdistuisi
erityisesti vankeinhoidossa vankien kuntoutukseen. Me olemme useassa
eri yhteydessä puhuneet Kansallisesta terveysprojektista
ja hoitoon pääsystä, hoidon jatkuvuudesta
ja hoidon oikein kohdentamisesta. Nyt on todella tärkeää,
että myös tämän ryhmän,
vankien, terveydenhoito, sairaanhoito, nostettaisiin esille myös siinä muodossa,
että se viedään loppuun saakka. Kysymys
ei ole pelkästään rangaistusajasta, vaan siitä,
että kuntoutumisesta huolehditaan, yhteiskuntaan takaisin
palaamisesta huolehditaan, eli tähän tarvitaan
lisärahoitusta.
Itse omassa talousarvioaloitteessani olen nostattanut erityisesti
vankeinhoidossa vankien psykiatrisen sairaanhoidon eli ehdottanut
toimintamenojen lisäystä psykiatrisen hoidon resurssien lisäämiseksi.
Näen tämän tärkeäksi
erityisesti, koska vankeinhoitolaitos on joutunut entistä enemmän
ottamaan vastuuta ei pelkästään yleisesti
tästä terveydenhuollosta ja kuntoutuksesta ja
päihdehoidosta vaan hyvin vaikeasta psykiatrisesta hoidosta.
Tämä hoito vaatii hyvinkin pitkälle vietyjä erilaisia
toimintoja, ja vankiloissa erityistyöntekijöitten,
lääkäreitten, virkoja on vaikea saada.
Erityisesti etäällä asutuskeskuksista
olevissa vankiloissa ei esimerkiksi psykiatrista hoitoa voida toteuttaa,
koska ei ole omaa hoitavaa henkilökuntaa ja määrärahoja
sillä lailla ei ole psykiatrisen hoidon hankkimiseen ostopalveluna
ollut riittävästi. Näin tähän
tulisi saada lisää.
Jos vankiloiden terveydenhuollon henkilöstöä ja
toimintaresursseja ei selvästi paranneta eikä rakenneta
riittävää jatkohoitoverkostoa vapautuville
vangeille, näen myös, että se näkyy
uusintarikollisuuden määrässä.
Se ei ainakaan pienene, pysyy siis edelleen korkealla tasolla. Tiedämme myös
sen, että vankipaikka maksaa suhteellisen paljon, ja siksi
tämä tulisi ottaa huomioon kaiken kaikkiaan. Tietenkään
kysymys ei ole pelkästään rahasta, tästä taloudellisesta
puolesta, vaan siitä, että vankeinhoidossa toteutuisi
inhimillinen hoito ja kaikki se, mitä vanki saisi vankilassaoloaikana,
tukisi hänen psyykistä ja fyysistä terveyttänsä ja
yhteiskuntaan palaamista.
Näin valiokunta mietinnössään
on erittäin myönteinen, mutta tähän
tulisi vielä saada (Puhemies: 7 minuuttia!) lisää,
koska vankiloissa on myös vankimäärän
seuraavina vuosina oletettu nousevan. Kaiken kaikkiaan jo nyt on
sillä tavalla kriisiytynyt tilanne, että tämä määrän
kasvu ja sairastavuus ja hoitohenkilöstön vähäisyys
aiheuttavat näitä vaikeuksia.
Rosa Meriläinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minusta on erittäin harmillista,
että ministeri Koskinen ei ole ollut täällä debatoimassa,
ottaen huomioon, miten laajapohjaisesti ja kärjekkäästi eduskunnassa
on kiinnitetty huomiota vankeinhoidon jo pitkään
jatkuneisiin ongelmiin. Jotta nyt en toistaisi, kun kello on jo
23, kaikkea sitä, mitä täällä ovat
esimerkiksi edustajat Sinnemäki, Sirnö ja Rauhala
sanoneet, haluan vain kiinnittää huomiota yhteen
erityisongelmaan vankeinhoitoon liittyen, mikä osin pohjautuu
siihen, että edelleen keskeneräisessä,
toivottavasti ei ikuisesti keskeneräisessä, väitöskirjassani
keräsin aineistoni vankilassa huume-ehtoisten vankien piirissä.
Vaikka nyt vankeinhoidon tilanne ei ollut minun suoranainen
tutkimuskohteeni, en voinut välttyä huomaamasta,
että vankien itsensä puheissa semmoisena keskeisenä kriittisenä pisteenä,
minkä takia kaikki, joka voi mennä pieleen, sitten
kuitenkin aina menee pieleen vapautumisen jälkeen, on se,
että vapautumishetkellä asuntoa ei ole. Tämä on
osin myös kuntien vika, mutta se homma pitäisi
hoitaa siis ennen vapautumista ja siten on vankeinhoidon asia.
Suomen asunnottomista vapautuvat vangit ovat yksi huono-osaisimmista
ryhmistä sillä tavalla, että siellä tiivistyvät
asunnottomuuteen liittyvät äärimmäisen
kehnot muodot, kadulla asuminen, rappukäytävät
jnp. Vankien asunnottomuus korostuu Pääkaupunkiseudulla.
Helsingissä vapautuu vuosittain noin neljäsataa
vankia vailla asuntoa, joten se määrä ei
ole mitenkään vähäinen. Koko
maassa asunnottomien vapautuvien vankien lukumäärä on
alle kymmenessä vuodessa kasvanut kolmanneksen. Jos ei
riitä edes empatia syyksi tämän asunnottomuusongelman
ratkaisemiseen, niin toivoisi, että edes koko yhteiskunnan
etu siinä, että annettaisiin edes jonkinlaisia
eväitä siihen, että siviilielämä voisi
järjestyä. Jos vaikka olisi jo onnistuttu, mikä sekin on
sinänsä harvinaista, että on onnistuttu,
antamaan avaimia päihteettömään
elämään vankeinhoidon aikana, ei sitä romutettaisi
sitten siinä vaiheessa välittömästi,
kun vapaudutaan kadulle ja ehkä sitten ne satunnaisten
kaverien kämpät ovat sellaisia, jotka eivät
siihen päihteettömyyteenkään
houkuttele.
Mutta kaikesta tästä olisin kovasti mielelläni täällä ministeri
Koskisen kanssa keskustellut, mutta toivottavasti tämmöisiä tilanteita
tulee myöhemminkin. Olen tästä kyllä itse
asiassa kyselytunnilla joskus Koskiselta kysynytkin, ja hän ilman
muuta ongelman tunnisti. Kaikissa näissä vankiloihin
liittyvissä kysymyksissä näyttää olevan,
että kyllä nyt oikeusministeriössä nämä on selvästi
tunnistettu, mutta kun ei nyt ole kysymys mistään
kansantaloutta horjuttavista rahasummista, niin minusta on aivan
uskomatonta, että vuositolkulla tämmöiset
asiat jätetään vätysmäisesti
hoitamatta. Se on häpeällistä.
Yleiskeskustelu päättyy.