Puolustusministeriön hallinnonala 27
Maija-Liisa Lindqvist /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Maanpuolustus on meidän kaikkien
yhteinen asia. Turvallisuus- ja puolustusjaoston käsittelemiin
asioihin liittyy tärkeänä osana puolustusministeriön
pääluokka. Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
on selvittänyt jaostolle johtamansa ministeriön
tavoitteet, ja jaosto sai pyytämänsä vastaukset kaikkiin
tarpeellisiin puolustuspoliittisiin linjakysymyksiin. Jaosto on
kuullut laajasti asiantuntijoita mietintönsä pohjaksi.
Haluan tässä yhteydessä kiittää puolustusministeriä hyvästä budjetin
valmistelusta ja ministeriötä samoin kuin koko
jaostoa erittäin hyvästä asioiden käsittelystä.
Puolustusministeriön hallinnonalan määrärahat
ovat täydentävän talousarvioesityksen
jälkeen 2073,3 miljoonaa euroa, joka on noin 1,4 prosentti
bkt:stä. Arvonlisäveromenojen siirto vuoden 2003
talousarviosta lähtien valtiovarainministeriön
pääluokasta puolustusministeriön pääluokkaan
kasvattaa tätä osuutta 172,5 miljoonalla eurolla.
Lisäksi puolustushallinnon kiinteistöuudistuksen
mukaiset pääomavuokramenot ovat 75 miljoonaa euroa.
Puolustushallinnon ydintehtävänä pidetään maanpuolustusta,
muiden ollessa tukipalveluita. Näissä tukipalveluissa
pyritään hallinnonalan integroimiseen erilaisten
kumppanuusjärjestelyjen kautta muuhun yhteiskuntaan. Tavoitteena
on rakentaa järjestelmä, jonka rakennetta ei tarvitse muuttaa
valmiutta kohotettaessa. Ministeriön käynnistämä kumppanuusohjelma
pitää sisällään seitsemän
kehittämisaluetta; terveydenhuolto, tietohallinto, korjaamotoiminta,
kuljetustoiminta, ruokahuolto, vaatetushuolto ja taloushallinto.
Yhteistyömuotoja siviilitoimintojen kanssa on tärkeää etsiä.
Kumppanuusohjelmalla on myös symbolinen merkitys. Sen kautta
koko yhteiskunta saadaan jo rauhan aikana mukaan maanpuolustukseen.
Turvallisuus- ja puolustusjaoston mielestä on hyvä,
että puolustushallinto joutuu tässä prosessissa
arvioimaan myös omaa toimintaansa. Kuitenkin on tärkeää,
että ammattitaitoisen puolustushallinnon henkilöstön
mahdollinen korvaaminen ostopalveluilla harkitaan perusteellisesti. Useat
näistä tukitoiminnoista ovat erittäin
keskeisiä myös kriisiaikoina, jolloin ulkopuolisten palveluntarjoajien
käyttäminen saattaa olla ongelmallista. Tämän
tähden jaosto ja valtiovarainvaliokunta esittävät
lausumaehdotuksen, jossa eduskunta edellyttää,
että puolustushallinnon kumppanuusohjelma tuodaan pilotointivaiheen jälkeen
vielä erikseen eduskunnan arvioitavaksi.
Varikkojärjestelmän kehittäminen
oli olennainen osa valtioneuvoston vuoden 2001 turvallisuus- ja
puolustuspoliittisen selonteon sisältämää rationalisointiohjelmaa.
Puolustushallinnossa katsotaan, että varikoita on edelleen
liikaa. Puolustusvoimien materiaalilaitoksen johdolla valmistellaan
ratkaisuehdotuksia vuoden 2004 toukokuun loppuun mennessä.
Jaostomme katsoo, että varikkolaitosta tulee tarkastella
kokonaisuutena, jossa maanpuolustuksen tarpeet, alueelliset näkökohdat
ja työllisyys on otettu huomioon. Puolustusmateriaalien
on jatkossakin tarpeen olla siellä, missä joukkoja
kriisiaikana käytetään. Vaikka kokoamista
suurempiin yksiköihin tapahtuisikin, lopputuloksen tulee
olla hajautettu, alueellistamista tukeva varikkojärjestelmä.
Työntekijöiden irtisanomisiin tulee turvautua
vain poikkeustapauksissa.
Puolustusmateriaalihankintoihin esitetään 572,6:ta
miljoonaa euroa, jossa 53,6 miljoonaa euroa on lisäystä kuluvaan
vuoteen verrattuna. Uusia tilausvaltuuksia talousarvioon sisältyy kaksi.
Toinen näistä tilausvaltuuksista on hankevalmisteluun
ja sarjahankintaa edeltävään kehitystyöhön
sekä protoversioiden hankintaan tarkoitettu Proto 2004
-tilausvaltuus. Jaosto pitää Proto 2004 -tilausvaltuutta
tärkeänä erityisesti kotimaisen puolustustarviketeollisuuden
näkökulmasta. Tämä tilausvaltuus
mahdollistaa sen, että Puolustusvoimat voi valmistella
tulevia hankkeita etukäteen tilaamalla muun muassa asiaan
liittyviä selvityksiä ilman, että se
automaattisesti johtaisi sarjatilaukseen. Tämä menettely auttaa
myös kotimaista teollisuutta osallistumaan yhä enemmän
haastavampien teknologiakokonaisuuksien kehittelyyn ja tätä kautta
kehittämään kilpailukykyään
myös kansainvälisiä markkinoita ajatellen.
Tämä on erinomainen asia. Tähän
hyötyyn nähden jaosto pitää tilausvaltuuteen
varattua panostusta vuosille 2004—2006 varsin vähäisenä.
Jaostomme mielestä olisi kiinnitettävä entistä paremmin
huomiota Puolustusvoimien materiaalihankintoihin käytettävissä oleviin
henkilöstöresursseihin. Lähivuosina hankittava
materiaali tulee muodostumaan yhä enemmän laajoista
järjestelmistä, joiden hankintamäärittelyt
ovat varsin vaativa tehtävä. Tarvitaan sekä Puolustusvoimien
sotilaallista asiantuntemusta että yhä enemmän
myös erityisteknologioiden asiantuntijoita ja projektinhoitajia.
Saadun selvityksen mukaan Puolustusvoimat on käynnistänyt
hankevalmistelun uudistamisohjelman, joka osaltaan auttanee hankintaprosessien
selkeyttämisessä ja nopeuttamisessa. Tässä ohjelmassa
on otettu huomioon myös teollisuuden ottaminen mukaan hankevalmisteluun
mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.
Toinen tilausvaltuus on Ilmavoimien hävittäjätorjuntakyvyn
kehittämiseksi tarkoitettu Iht 2004 -tilausvaltuus. Tilausvaltuus
on tärkeä, jotta hävittäjätorjuntakyky
säilyy ajanmukaisena ja iskukykyisenä. Näihin
maksatuksiin varataan ensi vuodelle 3,5 miljoonaa euroa.
Kuluvan vuoden ensimmäisessä lisätalousarviossa
tuloutettiin 15,7 miljoonaa euroa sen johdosta, että osa
Hornet-torjuntahävittäjäkaluston hankintasopimusten
mukaisesta maksusuorituksesta palautui Suomeen hankinnoissa noudatettuun
niin sanottuun fms-maksujärjestelyyn liittyen. Kuitenkaan
lisätalousarvioon ei sisältynyt puolustusministeriön
siihen esittämää saman suuruista lisämäärärahaa
Ilmavoimien Hornet-torjuntahävittäjäkaluston
osalta jo tehtyjen alkuperäisen hankintasopimusten mukaisiin
käyttökohteisiin. Saadussa selvityksessä todettiin,
että näille määrärahoille
oli suunniteltu kotimaisuuspainotteinen käyttö.
Jos tämä määräraha
lopullisesti menetetään, se aiheuttaa Ilmavoimille
vaikeuksia eräiden järjestelmien käyttöönsaannissa. Tilausten
viivästyessä myös kotimainen puolustustarviketeollisuus
joutuu sopeuttamaan toimintaansa tilauskannan perusteella, mikä vaikuttaa osaltaan
työllisyyteen.
Arvoisa puhemies! On tärkeää pitää huolta Puolustusvoimiemme
toimintakyvystä ja valmiudesta vastata kriisiajan
haasteisiin. Tähän liittyy koko hallinnonalan
resurssien turvaaminen ja kehittäminen. Yhä globalisoituvassa
maailmassa, joka näyttää myös
muuttuvan yhä turvattomammaksi, meidän tulee huolehtia
yhteisesti kansallisesta puolustus- ja kriisiajan toimintakyvystä.
Mietintöön sisältyy kaksi vastalausetta,
vihreiltä ja vasemmistoliitosta, joissa he esittävät vähennyksiä puolustusmateriaalihankintoihin
ja vähennyksiä asehankintojen indeksikorotuksiin sekä tilausvaltuutuksiin.
Jari Vilén /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tiedän, että ajankohta
tämän keskustelun käymiselle ei ole mikään
paras mahdollinen. Koen kuitenkin, että juuri tämä käsittelykohta
on se, jossa on syytä lausua sananen ehkä niistä painotuksista,
mitä olisin odottanut löytyvän joko hallituksen
budjettiesityksestä tai sitten myös valiokunnan
varsinaisesta mietinnöstä ja jaoston varsinaisista
pohdinnoista Puolustusvoimien tulevaisuuteen liittyen, koska se
mielestäni yhteinen käsitys kaikissa esityksissä ja
puheenvuoroissa on ollut, että Puolustusvoimamme elävät
ennen kaikkea yhä kiihtyvän muutoksen kourissa.
Kansainvälistyminen ja ennen kaikkea kansainväliset
velvoitteet ovat kasvamassa koko ajan, ja se asettaa myös
kasvavassa määrin uudenlaisia paineita Puolustusvoimille
sekä koko sen organisaation kehittämiselle ja
tulevaisuuden haasteille.
Maanpuolustuskurssin 168 avajaisissa Puolustusvoimien komentaja
amiraali Kaskeala otti esille eräitä tulevaisuuden
kysymyksiä, ja hän jatkoi tätä keskustelua
seuraavan maanpuolustuskurssin avajaisissa puhumalla Puolustusvoimien
uuden alan kädentaitajista. Mielestäni kysymys
juuri kouluttajista, koulutuksesta ja osaajien hankkimisesta Puolustusvoimille
tulee varmaan olemaan yksi keskeisimmistä ja suurimmista
haasteista tulevina vuosina. Se sama rakennemuutos tai se sama demografinen
muutos, mitä suomalaisessa yhteiskunnassa on tapahtumassa kaikilla
sen sektoreilla, ei myöskään jätä Puolustusvoimia
syrjään. Arviolta jopa puolet tällä hetkellä Puolustusvoimissa
olevasta henkilökunnasta tulee jäämään
eläkkeelle tai poistumaan tehtävistään
lähimpien seitsemän kahdeksan vuoden aikana. Me
olemme siis etsimässä Puolustusvoimiin jopa kymmentätuhatta
uutta erikoiskoulutettua henkilöä, joiden osaamisalan
ja tietotaidon täytyy vastata niihin tulevaisuuden haasteisiin, mitä meillä näköpiirissä
on
olemassa.
Miten tämä henkilökunta koulutetaan,
miten se rekrytoidaan ja miten se saadaan hakeutumaan Puolustusvoimiin,
tulee varmasti olemaan yksi sisäisen kehityksen kaikkein
suurimmista kysymyksistä. Puolustusvoimien ulkoinen markkinointi
on varmasti onnistunut erinomaisesti, kuten saadut palkinnot heidän
mainoskampanjoistaan ovat osoittaneet, mutta miten kouluttaa tehokkaasti
ja miten käyttää yhteiskunnan resursseja
entistä tehokkaammin, on yksi isoista kysymyksistä,
mihin puolustusministeriö myös omalta osaltaan
joutuu törmäämään.
Onko ainoa tapa tehdä tämä koulutus omissa
sotilasoppilaitoksissa vai onko meillä syytä yhdistää entistä enemmän
sotilas- ja siviilioppilaitosten tietotaitoa näihin erityistehtäviin
valmistautumiseen, tulee varmaan olemaan niitä kysymyksiä,
jotka on syytä selvittää jatkossa.
Myös rakennemuutos puolustushallinnossa tulee jatkumaan
aina koskien myös varmaankin joukko-osastojen kokoopanoa
ja niiden sijoituspaikkoja. Riippumatta siitä poliittisesta
sisällöstä, mitä ministeriö tulee
aikanaan esittelemään selonteossa, ja poliittisesta
ratkaisusta meidän turvallisuuspolitiikkamme osalta, varuskuntien osalta
ja joukko-osastojen kohdalta mielestämme voimme jo nyt
tässä vaiheessa ennakoida sen, että se
iso muutos, joka käynnistyi edellisen selonteon seurauksena,
ei vielä ole kulkenut loppuun asti. Varikot ovat nyt valinkauhassa,
kuten tässä jaoston puheenjohtaja esitelmöi
ja kertoi, mutta pidän aika todennäköisenä,
että ministeri joutuu esittelemään myös
joidenkin yksittäisten joukko-osastojen lakkauttamista
myös vielä tulevaisuudessa, jotta resurssit saadaan
vastaamaan kaikkiin niihin haasteisiin ja velvoitteisiin, mitä Puolustusvoimille
tullaan omalta osaltaan esittämään. Siinä toivon
ja uskallan jo sanoa, että olen varma, että myös
kokoomuksen puolelta löytyy tukea ja ymmärtämystä ministerille,
jotta tässä vaikeassa valintatilanteessa kyetään
huomioimaan myös riittävä aluepolitiikka
ja takaamaan se, että myös kaikkialla maamme osissa
on säilymässä ja säilyy myös
Puolustusvoimain joukko-osastoja.
Kansainvälisten velvoitteiden kasvu ja lisääntyminen
on myös mielestäni yksi niistä asioista, jotka
ansaitsevat ja vaatisivat paljon enemmän pohdintaa Puolustusvoimain
toiminnassa. Eräät ulkomaiset tutkijat, jotka
seuraavat suomalaista keskustelua ja meidän kehitystämme,
ovat esittäneet mielestäni perustellun kysymyksen
siitä, onko mahdollista tulevaisuudessa enää ylläpitää sitä korkeaa
tasoa, sitä kansallisen puolustustehtävän
velvoitetta, samassa yhteydessä, kun poliittisesti meidän
kansainväliset tehtävämme kasvavat edelleenkin.
Mielestäni arvojärjestys, priorisointi, on täysin
selvä: meidän kansallisen puolustuksemme velvoitteet
ja tehtävät ovat ensisijaisia, eikä niitä kukaan
tule kiistämään, mutta poliittisesti
myös kansainvälisten tehtävien lisääntyminen
ja velvoittavuus ja haasteet tulevat kasvamaan entisestään.
Tähän liittyy myös kysymys siitä,
onko ja tuleeko Puolustusvoimiin hakeutuvan henkilökunnan
olla valmis jatkossa olemaan kaikkiin kansainvälisiin tehtäviin
käytettävissä, voimmeko pohjautua ja
perustaa jatkossa siihen, että — ennen kaikkea
tarkoitan siis kantahenkilökuntaa — vain vapaaehtoisen
kantahenkilökunnan kautta tämä tehtävä voidaan
tehdä vai onko jo hakeutumisprosessissa painotettava sitä,
että valmius kansainvälisiin tehtäviin
on kokonaisuudessaan ja aina olemassa. Totta kai sitoumuksemme tulee
olemaan pienimittakaavaista, mutta sen velvoittavuus ja myös
kustannukset tulevat olemaan kuitenkin merkittävä osa
myös puolustusbudjetissa.
Lopuksi toivon, että puolustusministeriö tulee toimittamaan
hyvissä ajoin selvityksen niistä yksittäisistä epäkohdista
tai hämmästyksen aiheista, mitä eräissä toiminnoissa
on tapahtunut, ja tämä koskettaa ennen kaikkea
Merivoimain viime aikojen hankintapäätöksiä ja
myös linjanmuutoksia. Mielestäni on ainakin kysymyksen arvoinen
asia se, voivatko puolustushallinto ja Merivoimat itsenäisesti
tehdä omat päätökset uusista
linjauksista, joiden seurauksena tulee olemaan merkittäviä budjettivaikutuksia.
Me puhumme nyt kokonaisen asejärjestelmäpäätöksen kumoamisesta,
siihen sidottuneista sadoista työvoimista ja vähintäänkin
16 miljoonasta eurosta, jonka jälkeen ratkaisu päätyi
toisenlaiseksi. Mielestäni täytyy tietysti antaa
kunnia henkilöille, jotka kykenevät ja ovat valmiita
keskeyttämään epäonnistuneen
hankkeen, mutta mielestäni, kuten valiokunta on mietinnössään
todennut, tähänkään asti ei
olisi pitänyt päästä, jos valvontajärjestelmä ja
suunnittelujärjestelmä olisivat toimineet riittävän
tehokkaasti.
Ja varsinkin: Miten ja millä lailla me tulemme sitten
järjestämään tämän
kysymyksen? Mielestäni on täysin selvää,
että yhden ilmatyynyaluksen, joka nyt on jossakin Porkkalan
Upinniemessä maissa odottamassa kohtaloansa, ylläpito
tulee olemaan täysin kestämätön
taloudellisesti. On sama, onko niitä aluksia yksi tai kymmenen, ne
tarvitsevat kuitenkin tukijärjestelmän, jonka kustannukset
tulevat olemaan mittavia. Käytännön vaihtoehtoina
ei ole mitään muita kuin mielestäni se,
että pyritään myymään
jonnekin muualle tai sitten käytännössä joudutaan
kokonaan lakkauttamaan, lopettamaan, tai mitä sanamuotoa
halutaankaan käyttää, koska ylläpitovalmiuksia
mielestäni siihen ei ole olemassa. Toivon tähän
jossakin vaiheessa myös puolustusministerin selkeää kommenttia.
Kauko Juhantalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuuntelin mielenkiinnolla ed. Vilénin
puheenvuoroa ja voin vain monelta osin yhtyä siltä osin,
kun hän puuttui yhteiskunnan demografiseen muutokseen.
Meidän Puolustusvoimamme teknistyy, ja suurempi osa ikäluokista,
jotka tulevat asevelvollisiksi, ovat valmistuneet ja teknistyneet
eri tavalla niihin tehtäviin, jotka eivät aikaisemmin
vastanneet Puolustusvoimien antamia haasteita. Tämä on
suuri haaste myös meidän Puolustusvoimillemme,
ja yhdyn näissä ajatuksissa ed. Vilénin
ajatuksiin. Myös kokonaisuudessaan se ajattelutapa, mikä uusilla
ikäpolvilla on maanpuolustukseen, on paljon monipuolisempi
ja ei vastaa ehkä niitä jollakin tavalla pelkästään
aseelliseen puolustukseen liittyviä ajatuksia, jotka vanhemmalla
ikäpolvella on ollut, ja siinä mielessä liittyy
kansainvälisyyden lisääntymiseen ja myös
meidän nuorisomme valmiuteen osallistua kansainvälisten
kriisien hoitamiseen ja selvittämiseen.
Kun puhutaan budjetista, niin yhdyn hyvin mielelläni
niihin ajatuksiin, joita ed. Lindqvistillä jaoston puheenjohtajana
täällä oli. Tämä vuoden
2004 talousarvioesitys perustuu niihin linjauksiin ja määrärahatasoltaan
vuoden 2001 turvallisuus- ja puolustuspoliittiseen selontekoon,
jotka täällä aikoinaan on tehty ja joita
me noudatamme suomalaisen tavan mukaan, kunnes uudelleen sitten
nyt teemme ratkaisuja.
Mutta kuitenkin tuohon ed. Vilénin puheenvuoroon: Kyllä suomalaisen
puolustuksen täytyy perustua tähän yleiseen
asevelvollisuuteen, alueelliseen maanpuolustukseen ja siihen, että itse
määräämme, missä meidän
tyttöjä ja poikia, meidän sotilaitamme,
käytetään hyväksi ja minne he
myös itse haluavat mennä. Kun kuitenkin on kyse
talousarvioasiasta, niin kun me käsittelimme puolustusvaliokunnassa
tätä asiaa, me pidimme myönteisenä,
että talousarvio perustuu 2001 selontekoon, ja pidimme
myönteisenä myös sitä, että myös
jaosto on nyt lähtenyt juuri tuosta aikaisemmasta 2001:n
selonteosta.
En puutu tähän veneasiaan, jonka ratkaisu
on tehty eri aikaan kuin edustamani puolue oli vastuussa.
Me olemme todenneet siellä valiokunnassa, että meidän
selvityksemme perusteella tämä 2004 talousarvio
vastaa aiemmin valtiovarainministeriön ja puolustusministeriön
välillä sovittuja kiinteistöuudistuksen
periaatteita, ja siitä on tullut eräs probleema,
jota olemme joutuneet täällä myös
aikaisemmin erillislainsäädännön yhteydessä käsittelemään.
Siitä olemme lausuneet erityisesti siten, että vuotta
2004 pidemmällä aikavälillä uudistukseen
sisältyy valiokunnan saaman selvityksen mukaan edelleen
merkittäviä epävarmuustekijöitä,
joiden ennaltaehkäisyyn ja poistamiseen tulee valiokunnan
mielestä erityisesti panostaa. Valiokunta pitää tärkeänä, että uudistus
ei jatkossakaan saa johtaa siihen, että Puolustusvoimat
joutuu käyttämään muihin tarkoituksiin
varattuja toimintamäärärahoja kiinteistömenoihin.
Me korostimme myös valiokunnassa aiempiin kannanottoihin
viitaten, että uudistuksen täytäntöönpanossa
sekä siihen liittyvissä lainsäädännön
muutoksissa tulee ottaa huomioon maanpuolustukseen liittyvät
erityistarpeet. Valiokunnan mielestä on varmistettava,
että Puolustusvoimilla on kaikissa oloissa, myös
kriisitilanteissa, käytettävissä maanpuolustuksen kannalta
riittävät ja tarkoituksenmukaiset toimitilat.
Keskeisenä periaatteena tulee valiokuntamme mielestä kaikissa
uudistuksen toteuttamisvaiheissa pitää sitä,
että liiketaloudelliset seikat eivät Puolustusvoimien
kiinteistöjen hallinnoinnissa saa ohittaa maanpuolustuksellisia
näkökohtia.
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Kiitän aluksi valtiovarainvaliokunnan
turvallisuus- ja puolustusjaostoa hyvästä yhteistyöstä kuten
myös puolustusvaliokuntaa niin ikään
hyvästä yhteistyöstä budjettiin
liittyen ja muutoinkin tämän syksyn työruuhkan
selvittämiseen liittyen.
Ensi vuoden puolustusbudjetti on tehty hyvin tarkasti kehyksissä pysyttäytyen
ja toteuttaen vuosien 1997 ja 2001 selontekoja. Se on tämän ensi
vuoden budjetin päätehtävä.
Kajoan tässä muutamaan mietinnössä esiin
otettuun asiaan, joista ensimmäinen on kumppanuusohjelmaan liittyvä huomautus
ja siihen liittyvä toive, ja totean, että puolustushallinnon
kumppanuusohjelma ei ole käynnistynyt alun perin nimenomaan
taloudellisilla perusteilla pyrkien säästämiseen,
vaan sen ensisijainen tavoite on ollut ja tulee olemaan se, että näin
pyritään kytkemään yhteiskunnassamme
oleva monitahoinen osaaminen tiiviimmin osaksi maanpuolustusta ja
myös päinvastoin. Totta kai tästä sitten
uskotaan saatavan myös rahallista säästöä,
mutta motiivi lähtee tästä kytkennästä.
Puolustusvoimien itse tuottamin palveluin ei kyetä kattamaan
kriisiajan tarpeista kuin vain murto-osa. Sen vuoksi on välttämätöntä,
myös kauaskatsovaa ja vastuullista, että suuren
asevelvollisuusarmeijan, näin voi sanoa Suomen oloissa,
perustaminen ja toiminta kytketään rauhan oloissa
siviiliyhteiskunnan resursseihin ja päinvastoin. Tähän
valtiovarainvaliokunta kiinnitti omaa huomiotaan esittäen
kysymyksiä, pelkoja, toiveita ja tavoitteita, ja kuten
valiokunta on edellyttänyt, on selvää,
että nämä kumppanuusohjelmat tuodaan
pilotoinnin valmistuttua joko kerralla taikka useammassa erässä eduskunnan arvioitaviksi
niillä muodoin kuin eduskunta itse haluaa. Kumppanuusohjelmien
toteuttaminen omalta osaltaan mahdollistaa myös alueellistamispolitiikan,
joka on nyt tämän Vanhasen hallituksen hallitusohjelmassa
keskeisenäkin juonteena jatkoa Lipposen toisen hallituksen
aloittamalle toiminnalle.
Sitten varikot oli seuraava huomautus. Siitä totean
lyhyesti sen, että varikoiden ja puolustusteollisuuden
välistä työnjakoa on syytä jatkossakin
edelleen kehittää lähtien siitä,
että aivan puhtaasti tuotannollinen ja liiketaloudellisesti
volyymeiltään riittävä toiminta
voisi olla pääsääntöisesti
teollisuudessa ja että varikoiden toiminnat keskittyisivät
nimenomaan varastointiin ja varastoidun materiaalin kierrättämiseen
ja ylläpitämiseen. Minusta tämä lähtökohta
on syytä pitää mielessä. Materiaalilaitoshan
valmistelee paraikaa varikkoverkostoon liittyvää selvitystä.
Se valmistuu ensi keväänä, ja sen selvityksen
käyttö ja hyödyntäminen liittyy
turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon valmisteluun puolustusministeriössä.
Varikoittenkin kysymys on tietysti osa alueellistamista, vaikka
se onkin olemassa olevaa verkostoa, mutta mitä tehdäänkin siellä,
sillä on vaikutus tähän alueellistamiseen
ja tarvitaan myös sen mukaisia ainakin hallinnollisia toimenpiteitä etenkin
silloin, jos kysymyksessä olisi yhdenkin varikon lopettaminen.
Kolmas huomautus liittyi materiaalihankintoihin monenkin asian
osalta. Ensimmäiseksi totean tähän Proto-ajatukseen,
että tilausvaltuushan on määrältään
melko pieni, se on noin 16 miljoonaa euroa. Siihen on koottu sellaisia
kehityshankkeita, jotka voitaisiin vuoden 2004 aikana käynnistää ja
toteuttaa sitten tilausvaltuusjakson aikana. Tarkoitus on ensi vuodesta
eteenpäin se, että tutkimus- ja tuotekehitystilausvaltuuksia plus
prototyyppisiä tilausvaltuuksia yhdessä käytetään
systemaattisesti ja niihin kerätään todellakin
kotimaisia kehityshankkeita, joiden sarjahankintavalmius olisi käynnistettävissä sitten
Puolustusvoimien suunniteltujen materiaalitarpeiden mukaisesti.
Tämä ikään kuin kolmessa jaksossa
tapahtuva materiaalihankintapolitiikka osaltaan myös varmistaa
sen, että tilausvaltuuksien siirtyviä eriä olisi
mahdollisimman vähän, mieluusti ei ollenkaan,
vaan että ne rahat, mitkä on merkitty budjettiin,
todellakin voitaisiin käyttää sinä budjettivuonna,
ilman että tämä vuosia ja vuosikausia
jatkuva siirtyvien erien politiikka aiheuttaa hyvin monenlaisia
kysymyksiä, myös kysymyksiä tehottomuudesta
ja huonosta suunnittelusta. Tämä järjestely
oli valtiovarainministeriön ja puolustusministeriön
yhteisen työryhmän esitys, oli siinä vissiin
muitakin tahoja mukana. Näin pyritään
todellakin tilausvaltuuksien tehokkaaseen hyödyntämiseen.
Kysymys oli myös merivoimien ilmatyynyalushankinnasta.
Ed. Vilén siihen viittasi. Siinähän oli
kysymys nimenomaan prototyypistä. Sen sarjahankintaahan
ei ollut päätetty toteuttaa sen takia, että Puolustusvoimien
tarkistetut suorituskykyvaatimukset ensi vuosikymmenellä osoittivat
perinteisen alusratkaisun sittenkin sopivan näihin tavoitteisiin
ilmatyynyalusta paremmin. Tämä ratkaisuhan tehtiin
ennen nykyisen hallituksen valtaan nousua, mutta nykyinen hallitus, totta
kai, toteuttaa tätä päätöstä ja
hyväksyy sen, mitä tämän ilmatyynyaluksen
osalta on tehty.
Minäkin katson, että tämän
projektin jatkokustannusten kannalta tehty päätös
oli sittenkin oikea päätös ja oikein
ajoitettukin päätös. On hyvä,
että se tehtiin sittenkin ajallaan eikä jääty odottamaan
tämän asian kanssa tuonnempia aikoja. Totta kai
tämä päätös oli poikkeuksellinen päätös,
se on aivan selvä asia, ja ilman muuta pitää lähteä siitä,
että materiaalisuunnittelun lähtökohtana
täytyy pitää sitä, että tilausvaltuuksiin
sisällytettävät hankkeet ovat puolustussuunnittelun
linjausten mukaisia, että ne mahtuvat rahoituskehyksiin
ja ovat teknillis-kaupallisesti toteuttamiskelpoisia. Tämän
tietysti täytyy olla päälinja. Siitä poikkeaminen
on poikkeuksellista.
Mutta todettakoon kuitenkin tämän tapahtuneen
ratkaisun pluspuolena, että kyllähän
siinä kehitettiin paljon osaamista, saatiin hyviä kokemuksia,
annettiin töitä, eikä tämä osaaminen
ole minnekään hävinnyt, vaan sitä voidaan
kyllä hyödyntää jatkoinvestoinneissa,
niin kuin tuleekin tapahtumaan. Se Tuuli on olemassa. Totta kai siinä on
sitten kova haaste saada se Tuuli hyödynnetyksi jollakin
tavalla. Sehän ei saa jäädä käsiin
mätänemään hyödyttömänä nolla-asiana tai
miinusasiana, vaan se täytyy pystyä hyödyntämään
jollakin tapaa. Mikä on se tapa, sitä on tässä mahdoton
sanoa. Tämäkin esimerkki osoittaa sitä,
että Puolustusvoimien esikuntatoiminnoissa on paljon kehittämisen
varaa. Tämä ei ole mikään moite
vaan toteamus siihen suuntaan, että Pääesikunnan
roolia on syytä tällaisena joint-esikuntana vahvistaa.
Sen koordinointivastuu tulee osoittautumaan entistäkin
tärkeämmäksi. (Puhemies koputtaa)
Mietinnössä viitataan myös fms-sopimukseen. — Lyhyesti,
arvoisa puhemies. — On totta, että ne rahat palautuivat
Suomeen, niitä ei voitu käyttää,
vaikka puolustusministeriöllä oli tämän
asian osalta omat suunnitelmansa.
Viittaan vielä lopuksi siihen, että budjettiesitys
on ollut ongelmaton laatia ja että puolustuspolitiikan
kannalta suuret asiat ovat pöydässä ensi
keväänä, kesänä ja
syksynä ja sen jälkeen, kun selontekoa laaditaan.
Jari Vilén /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluan kiittää puolustusministeri
Kääriäistä tästä hänen
vastauksestaan koskien tätä Tuuli-hanketta eli
ilmatyynyalushanketta. Olen samaa mieltä ministerin kanssa
siitä, että päätös
oli ainoa oikea, että keskeytämme tämän
hankekokonaisuuden, koska selkeästi oli päädytty
arvoon siitä, että tämä tyyppi
ei täytä meidän vaatimuksiamme. Mutta
varmasti on jatkoa varten ja tulevaisuutta ajatellen tärkeää selvittää,
miksi yleensä tämä hanke käynnistettiin
ja päästettiin niin pitkälle, että tehtiin
tämä prototyyppi, ja ennen kaikkea tietysti poliitikkona
kiinnitän huomiota siihen, että yksittäinen
aselaji Merivoimat tekee oman arvionsa muuttuneesta tilanteesta.
Mielestäni kuuluu selkeästi poliitikkojen arvioitavaksi se,
miten Suomen toimintaympäristö muuttuu ja millaiset
lopulliset valinnat tehdään. Tässä tapauksessa
tuntuu siltä, että luotiin uusi syy sitä tarvetta
varten, miksi keskeytetään.
Olen kuitenkin valitettavasti epäilevämpi
kuin ministeri projektin mätänemisestä käsiin,
kuten hän ilmaisi, koska tämän kaltaiselle
alustyypille ei ole markkinoita, se edustaa niin ainutlaatuista teknologiaa.
Käsitykseni mukaan lähin markkina-alue, mikä voisi
olla kuviteltavissa, on Aasiassa, ja meidän täytyisi
kyetä myymään se sinne valtiolle, joka
voisi tarvita tämän kaltaista osaamista. Toivotan
ponnisteluja ja menestystä ministerin vienninedistämishankkeelle,
jos hän pyrkii saamaan tämän ulkomaille.
Mutta toivoisin ministeriltä vielä yhtä vastausta
kysymykseen, joka koski sitä varuskuntien rakennemuutosta,
mikä meillä edessämme vielä vääjäämättä on
olemassa. Ministeri on hyvin aktiivisesti ollut Euroopassa mainostamassa
eurooppalaista lentokoulutuskeskusta, jolle toivotamme parasta menestystä.
Mutta ministeri voisi sanoa ehkä myös ääneen
sen, mitä seurauksia on olemassa, jos tämä lentokoulutuskeskus
ei tule Kauhavalle, koska Ilmavoimat on tehnyt päätöksensä jo
keskittää koulutustoiminta. Alkeiskoulutus siirretään
Jyväskylään Tikkakoskelle, Hornet-koulutus
tapahtuu Kauhavalla, ja Puolustusvoimien päätöksen
mukaisesti tämä koulutus loppuu siinä vaiheessa,
kun Hornetit on ajettu alas. Mitä silloin jää Kauhavalle,
jos emme saa sinne eurooppalaista lentokoulutuskeskusta? Ymmärrän
ministerin tarpeen hakea tätä hanketta.
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Minä vastaan varuskuntien, varikoitten
ja vastaavien rakennemuutosnäköaloihin lyhyesti
niin, että tulevaa selontekoa, myös siihen liittyviä johtamis-
ja hallintorakenteita, tullaan niin laatimaan, että jokaisessa
talousmaakunnassa myös jatkossa on esillä näkyvästi maanpuolustuksellinen
elementti. Ne eivät ole samanlaisia ne elementit, niin
kuin jokainen ymmärtää, mutta joku tärkeä elementti
näkyvällä tavalla kussakin talousmaakunnassa
on näkyvillä.
Mitä tulee Kauhavan kysymykseen, niin se on haaste,
mutta pitää muistaa, että Hawkienkin
jälkeen — Hawk-toimintahan keskitetään
Kauhavalle, Vinkat menevät Tikkakoskelle — elämä jatkuu.
Vinkoista ei mennä suoraan Hornetin sauvoihin, vaan välissä on
koulutusvaihe. Minä näen, että sen koulutuksen
toteuttaminen Kauhavalla jatkossa myös Hawkien jälkeen
ehkä uusilla materiaaleilla on yksi mahdollisuus myös
tämän kansainvälisen koulutuskeskusnäköalan
lisäksi. Muitakin vaihtoehtoja on.
Kauko Juhantalo /kesk:
Herra puhemies! Herra ministeri! Vaikka tämä ei
ole kysymys- ja vastaushetki, niin oikeastaan edelliseen kysymykseen
viitaten, kun ministeri vastaa maanpuolustustahdosta ja maakunnallisuudesta.
Meillä on ollut hyvin ajankohtainen kysymys koko Suomessa
sotilassoittokuntien tulevaisuus. Meillä on sotilassoittokuntien
päällikön johdolla tehty mietintö,
jossa ovat olleet tietysti mietinnön tekijöinä siihen
osalliset henkilöt. Eräs osa painottaa sitä,
että pitäisi saada tällaista, niin kuin
maallikko sanoo, sinfonista osaamista enemmän ja suurempia
soittokuntia.
Sitten toisaalta me tuolla maakunnissa katsomme, että juuri
maanpuolustustahtoon liittyy ja maanpuolustushenkeen liittyy erittäin
olennaisena osana sotilassoittokunta. Länsi-Suomi on ollut
epäröivä ja vähän peloissaan,
että sieltä loppuu sotilassoittokunta — erityisesti
tietysti, kun kyseessä olen minä — Niinisalon
sotilassoittokunta. Miten ministeri voisi tällä kohdalla
arvioida, minkälaisia päätöksiä on
teiltä tulossa sotilassoittokunnan tulevaisuuden osalta,
jolla on historiallinen hieno perinne ja jota varmasti edelleen tarvitaan
ja joka on yksi olennainen osa puolustustahdon ja maanpuolustushengen
ulkonaisessa esiintymisessä?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Pääesikuntahan asetti ennen
nykyistä hallitusta työryhmän valmistelemaan
tämän soittokuntajärjestelmän
uudistamista. Työryhmä jätti työnsä Pääesikunnalle,
mutta Pääesikunta ei ole vielä tehnyt
omaa esitystään ministeriölle eikä varmaan
ihan lyhyenä aikana tule tekemäänkään,
vaan se tapahtunee vasta sitten keväämmällä.
Se kytkeytyy myös tähän selontekoon,
joka siinä koko ajan rinnalla valmistuu. Tämänkin
osalta minä totean sen, että ministeriössä pidetään
Suomen karttaa silmien edessä, kun tehdään
tällaisia rakenteellisia ratkaisuja. Soittokunta-asiahan
ei ole juurikaan fiskaalinen asia, vaan siinä on kysymys
minun mielestäni muunlaisista arvoista maanpuolustusta
silmälläpitäen.
Yleiskeskustelu päättyy.